Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne lyttedagen ble startet med denne i morgentimene:
    Mozart; Don Giovanni -Allen, Vaness, Ewing, Gale, Lewis etc. - Glyndebourne Chor - LPO - Haitink i en superb innspilling fra 1984. Musikalsk holder dette mål i lange baner og når artistene beveger seg rundt i studio underveis, får en skikkelig livefølelse over det hele.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Denne lyttedagen ble startet med denne i morgentimene:
    Mozart; Don Giovanni -Allen, Vaness, Ewing, Gale, Lewis etc. - Glyndebourne Chor - LPO - Haitink i en superb innspilling fra 1984. Musikalsk holder dette mål i lange baner og når artistene beveger seg rundt i studio underveis, får en skikkelig livefølelse over det hele.
    Denne liker jeg og, har vinyl på vei fra uk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne Don Giovanni som er på vei til deg på vinyl, du mente Minutten? I såfall, gled deg.Det låter bra ;)

Hva starter en morgenen med når kroppen er sånn passelig etter en kveld med masse deilig bacalao og ditto tilbehør?
    Jo, hvorfor ikke denne, med tre eminente kunstnere i sin tid;

Wolf; Das Spanische Liederbuch - Schwartzkopf, Fischer-Dieskau, Moore

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ser VidarP har vært i Schumann-modus i historisk-tråden.

Dette var så bra at jeg endte opp med å lytte til hele settet.

k

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:

Til å bli religiøs av.
    Den innspillingen er stor.
    Jeg spilte gjennom hele den der idag i bilen, tre CDer, og glemte det meste om turens flere formål. Måtte snu to ganger underveis for ting jeg glemte. Lite trafikk heldigvis.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:

Til å bli religiøs av.
    Jeg spilte gjennom hele den der idag i bilen, tre CDer, og glemte det meste om turens flere formål. Måtte snu to ganger underveis for ting jeg glemte. Lite trafikk heldigvis.
    Har du platespiller i bilen da?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:

Til å bli religiøs av.
    Jeg mente snu bilen, ikke platen !
    :D

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    erato skrev:
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:

Til å bli religiøs av.
    Utrolig innspilling, den med Sutherland og Pavarotti. Hadde også en "ut av kjøretøyet" opplevelse, i mitt eget lytterom!

Nå lytter jeg til Münchinger og Stuttgart Kammerorkester.

Kan JUGOTON være high-fidelity?

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slår til med Geir Tveitts Brudlaupssuite (Hundrad Hardingtonar, suite nr 4):

B

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    ottone skrev:
    erato skrev:
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:

Til å bli religiøs av.
    Utrolig innspilling, den med Sutherland og Pavarotti. Hadde også en "ut av kjøretøyet" opplevelse, i mitt eget lytterom!

Nå lytter jeg til Münchinger og Stuttgart Kammerorkester.

Kan JUGOTON være high-fidelity?

Er den fra 1958 eller 1959? Jeg mener å ha hatt den platen selv, men kanskje med et annet cover. Har den fortsatt på DAT, hvis bare spilleren hadde fungert. Kan huske at jeg likte den godt. Fikk tak i den før jeg ble grepet av originalinstrumenter og historisk korrekte fremførelser, så den var Brandenburg for meg i mange år. Og er det kanskje fortsatt når jeg tenker meg om, så den kunne jeg godt tenke meg å høre igjen. Må få orden på den spilleren igjen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Savalls nyeste (?) praktpresentasjon, Dinastia Borgia, 3 SACD og én DVD. Ikke at jeg gjør meg nytte av SACD-ene, men det være nå nevnt. Ikke alt er uutgitt før, det får også så være. Den finnes i 2 utgaver, men såvidt jeg ser er det bare bokomslaget som skiller. Dersom noen skulle få lyst på'n, ikke gå til Amazon, der er prisen uforståelig høy, bruk f eks MDT, der går den faktisk under momsgrensa.

B

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Janowitz synger som en huldsalig engel! Og ellers gjør de seg ikke bort heller!

B

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    Enda et album som har samlet støv siden jeg kjøpte det i høst.

Haydn: Die Schöpfung
    Det er en fin innspilling - åpningen er så raffinert løst at man får inntrykk av at det må være en komposisjon fra et senere tidsrom.

Hmmm - nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet. Landet en NM-utgave til GBP 9.99

Det feirer jeg med sverdsmiing fra Siegfried, trur eg.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Grei pris det for en NM Solti Ring. Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet som ga 1200 for Parsifal! (ny fra SC)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Abbado og CSO i Tsjaikovskij symfoni nr.2, Den Lille Russiske
    Tidenes innspilling av "Stormen". Et genialt verk med kolossal lidenskap. Her slippes naturkreftene for alvor løs, og Shakespeares drama får en voldsom dose russisk høyromantikk. CSO på sitt aller beste. Abbado har ofte dirigert dette verket, men tolkningen har ikke senere nådd slik intensitet - det jeg vet.

Ellers har jeg de siste dagene hatt gjenhør med Brendel/Marriner/ASMF i Mozarts klaverkonserter, og reflektert over dirigentens rolle i denne musikken. En prosess som startet med oppdagelsen av de store forskjellene mellom Pollini/Abbado/BPO live i Berlin nylig og den nokså ferske DG-versjonen med Pollini/VPO.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brendels Philips-sett (nå Decca) av Mozarts klaverkonserter står seg godt. For rundt 200 kr nå til dags bør det stå i alle entusiasters hyller. I mine ører kan Brendel ofte være vel så sterk i det romantiske repertoaret (og kanskje aller mest i Brahms og Lizst), men Marriner er en flott match. I noen konserter er synergien gripende, og tilbyr innsikter som jeg ikke har opplevd hos andre utøvere. Jevnt over er dette slitesterke tolkninger som tåler sammenligning hver gang Mozart står på programmet.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:

Er den fra 1958 eller 1959? Jeg mener å ha hatt den platen selv, men kanskje med et annet cover. Har den fortsatt på DAT, hvis bare spilleren hadde fungert. Kan huske at jeg likte den godt. Fikk tak i den før jeg ble grepet av originalinstrumenter og historisk korrekte fremførelser, så den var Brandenburg for meg i mange år. Og er det kanskje fortsatt når jeg tenker meg om, så den kunne jeg godt tenke meg å høre igjen. Må få orden på den spilleren igjen.
    Denne er innspilt i 1973, i stereo. Tror Münchinger spilte inn Brandenburg-konsertene tre ganger sammen med orkesteret han grunnla, Stuttgart Kammerorkester.
    Enig med din vurdering

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    ottone skrev:
    Abbado og CSO i Tsjaikovskij symfoni nr.2, Den Lille Russiske
    Tidenes innspilling av "Stormen". Et genialt verk med kolossal lidenskap. Her slippes naturkreftene for alvor løs, og Shakespeares drama får en voldsom dose russisk høyromantikk. CSO på sitt aller beste. Abbado har ofte dirigert dette verket, men tolkningen har ikke senere nådd slik intensitet - det jeg vet.
    Monn tro hvilken kasse denne ligger i.... får bruke litt tid i morgen på å lete.
    Husker ikke helt hvordan denne låt. Spennende.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:

Denne er innspilt i 1973, i stereo. Tror Münchinger spilte inn Brandenburg-konsertene tre ganger sammen med orkesteret han grunnla, Stuttgart Kammerorkester.
    Enig med din vurdering
    Den fra 58 eller 59 er også i stereo, et typisk levende Decca-opptak fra sin ære. Absolutt en innspilling som er verdt å kikke etter hvis hans tolkning faller i smak.

Hørte henne fremføre et stykke av Arvo Pärt i Grieghallen forleden kveld. Syntes hun holdt litt tilbake, men smukt var det.
    Bak henne stod Svenska Kammarorkestern med Andrew Manze som svingte taktstokken. Noe han gjorde til gangs, uten å holde tilbake. Fin konsert var det uansett, med Bach i fokus enten som inspirasjon, grunnlag eller personlig. Brandenburg-konsert nummer 2 var en finfin avslutting av konserten, og Tine spilte jakthorn istedenfor trompet på det stykket.

V

vredensgnag

Gjest
    Liker veldig godt denne versjonen fra 1973 - enig i at det også smaker med non-HIP (det fremgår ikke presis når opptaket er gjort, men jeg vet han gjorde ett i 1950, så det du nevner, og sannsynligvis er settet jeg har nummer 3.

Igor Kipnis spiller cembalo på denne.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg kjørt orgling av Bach, v/ Hr. Fagius (cd 1-3), nå står Sarasate for tur. Plata (og de to andre i samme serien) kom i går, så det er førstegangslytt:

Foreløpig synes alt å være på stell.

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Velkjent og solid standardvare. Det er jo det som er klassisk.
    Mendelssohn - symfoni nr.3
    Abbado/LSO, Decca

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå sovjetiske trompetkonserter (Arutiunian, Vajnberg, Pakhmutova) med Bibi Black og gjengen:

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Ny støvsamler i dag: Bitz: Les Pecheurs de Perles.
    Denne er Quadraphonic og "Stereo compatible" påvirker dette lyden i normal stereo?
    Det skal vel egentlig ikke det, og er vel ment at det skal være like bra i stereo, men selv får jeg det ikke til å rime helt. Synes for egen del de kvadrofoniske pressingene låter litt mindre fargerikt og litt mer "stakkato" og man kan si det slik.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Den hørtes helt grei ut. NM- og jeg ga max en 20-kroning for den.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De høres helt fine ut, og kommentaren min er selvsagt i en kontekst av høyest oppnåelig lydkvalitet. Trodde det var dette du spurte om. For i mitt syn påvirkes kvaliteten i stereo. Jeg lar imidlertid ikke være å kjøpe en kvadrofonisk utgivelse, de er oftest de eneste tilgjengelige av originalene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    De høres helt fine ut, og kommentaren min er selvsagt i en kontekst av høyest oppnåelig lydkvalitet. Trodde det var dette du spurte om. For i mitt syn påvirkes kvaliteten i stereo. Jeg lar imidlertid ikke være å kjøpe en kvadrofonisk utgivelse, de er oftest de eneste tilgjengelige av originalene.
    Var jo det jeg egentlig var ute etter, mente jeg ikke hørte noe spesielt forskjell på denne og andre EMI plater jeg har.
    Er litt i Oprea modus for tiden og spiller nå første plate fra Norma. (Tror det blir med den ene)
    Har en Böhm Don Giovanni som jeg ikke har spilt enda, kan ikke huske å ha lest noe særlig om den i motsetting til hans Tryllefløyte.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.166
    Sted
    Trondheim
    Det fantes jo 3 kvadrofonisystemer. SQ, QS og CD4.
    SQ og QS baserte seg vel på at signalet til bakhøyttalerne ble beregnet ut fra signalet i høyre og venstre kanal (venstre baksignal var venstre kanal - høyre kanal osv...), så det var ikke noe eget baksignal som var kodet inn. Dermed bør ikke stereosignalet påvirkes av dette.

På CD4 var baksignalet kodet oppå en høyfrekvent bæretone (akkurat som FM - frequency modulation). Tror denne var på 50 kHz, så man måtte ha en lettvektsarm, og en pick-up som kunne fange opp signaler helt opp til 75 kHz. Her vil det nok være hørbar forskjell ved å spille dette på et stereoanlegg. Det var vel bare RCA som brukte dette systemet.

EMI brukte SQ-systemet tror jeg. CBS brukte QS.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn