Diverse Kina varer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp, og Baldwin er produsert i USA! Case closed.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    LOL. skru av tvskjermen, du er så hjernevasket av vestlige monsterløgnere at det er komisk.

    Oj, jeg hvisste ikke at vi hadde medlemmer og støttespillere av det kinesiske kommunistpartiet her.......... men vedr ditt hyggelige innlegg.......man kan vel kanskje spørre seg om hvem som er opplyst og hvem som er nedsnødd.
    Jeg har vært mange ganger i Kina og kjenner det kinesiske systemet veldig godt og uttaler meg utifra egne erfaringer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Men ikke alle bygges der.. de har også produksjon inntakt i USA... bl.a. BP211
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Tror jaggu jeg tar en tur på Eggcentralen og henter meg et knippe hønsefitter og lager et genuint norskt munnspill! Eller kanskje Eggcentralen er kjøpt av Sei Dong China Corp. i mellomtiden... :LOL: :LOL:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Glad jeg ga opp piano etter et år....
    Gjelder nok ikke bare piano dette her, vi blir nok "ført bak lyset" de fleste av oss. Når det gjelder piano og flygel så kan jeg se hvor det er produsert ved å skru opp mekanikken.

    Det tryggeste er nok å kjøpe "made in china"- produkter så slipper vi å bli lurt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    STOP PRESS!!!! Høvdingen selger seg ut!! F.o.m. 01.08 heter det Hai Fi Sentralen og serveren flyttes til Shanling provinsen :oops:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser dessverre også at gitarer fortsatt blir laget i Kina. Og det er faktisk litt kjipt at det er mange ting man må avstå fra hvis man skal være prinsippfast.

    1657787317718.png
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje jeg ikke var like bevisst i 2013.

    Og egentlig trodde jeg bedre om IKEA, som liker å gi inntrykk av at de er samvittighetsfulle og progressive på så mange områder.
    Ikke alt som er produsert i Kina er laget av barn, underbetalte slavearbeidere eller er resultat av "intellectual theft". Man kan selvfølgelig forsøke å unngå Kina fordi man ikke liker regime, men det er ikke en fremgangsmåte som støttes av særlig mange menneskerettighetsorganisasjoner. Man anbefales å sette seg nøye inn i hvordan den enkelte produsent opererer og å kjøpe fra de som driver etisk forsvarlig. Ikke lett, men man kan i hvertfall sile ut verstingene.
    Det er ellers alarmerende hvor avhengig vesten er av produksjon i Kina, spesielt når det gjelder teknologi og medisin, men skal man løse det problemet må man først begynne å produsere selv. Slik det er nå har man i realiteten ikke noe valg på mange områder.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gjelder nok ikke bare piano dette her, vi blir nok "ført bak lyset" de fleste av oss.

    Det gjelder dessverre så godt som alle bransjer. I de fleste land er det tilstrekkelig at produkter shippes fra Kina til det ønskelige, fiktive opphavslandet uten en del eller to montert (bukser uten glidelås, sofa uten ben, osv, osv); deretter blir delen(e) montert og vips så er det fullt lovlig å merke varen f.eks "Made in Italy". Så har noen land lover som sier at det meste av "verdiskapningen" skal ha skjedd innenlands. Sveits krever f.eks 85%. Det løses svært enkelt ved at f.eks balansehjulet i en klokke lages i Sveits og prises til 85+% i firmaets regnskap. Hey presto: "Made in Switzerland".

    Den enkle sannheten er at disse lovene over tid svært effektivt har gått fra å være til for å beskytte forbrukerne, til nå å være spesifikt designet for å gjøre det enkelt å lure og svindle forbrukerne. Stikkord: lobbying fra industrien.

    Det tryggeste er nok å kjøpe "made in china"- produkter så slipper vi å bli lurt.

    Faktisk er det nettopp der vi er.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    På Mid Amemrican Truckin Show i Louisville, staten Kentucky, har kinesiske produsenter av slitedeler og tilbehør til USA's transportnæring sin egen utstillingshall på flere tusen kvadratmeter - alle stander besatt med kinesiske ungdommer fordi disse kan engelsk. Men de drøyt 70.000 amerikanere som besøker messa hvert eneste år tar klart avstand fra disse folkene/produksjonslandet - kineserne sitter aleine på sine stander med mobiler & nettbrett, dubber av i stolen eller spiser medbragt mat med pinner :ROFLMAO:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Noe som også er nevnt på nettet er kabler og tilkoblinger som er produsert i Kina. Da også billige varer som selges på amazon som 12 /24 v kabler og sjøtehylser/kabelsko som inneholder lite ren kopper. Og er svært farlig på solcelle anlegg og på hytter og bobiler med invertere som bruker mye strøm på minst 100A+. Noe som vi gamle elektrikere veit :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    På Mid Amemrican Truckin Show i Louisville, staten Kentucky, har kinesiske produsenter av slitedeler og tilbehør til USA's transportnæring sin egen utstillingshall på flere tusen kvadratmeter - alle stander besatt med kinesiske ungdommer fordi disse kan engelsk. Men de drøyt 70.000 amerikanere som besøker messa hvert eneste år tar klart avstand fra disse folkene/produksjonslandet - kineserne sitter aleine på sine stander med mobiler & nettbrett, dubber av i stolen eller spiser medbragt mat med pinner :ROFLMAO:
    Ikke så rart... USA - The Auto Nation" Her er de inne og rokker ved kjernen i det amerikanske samfunnet; biler og bilisme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke alt som er produsert i Kina er laget av barn, underbetalte slavearbeidere eller er resultat av "intellectual theft". Man kan selvfølgelig forsøke å unngå Kina fordi man ikke liker regime, men det er ikke en fremgangsmåte som støttes av særlig mange menneskerettighetsorganisasjoner. Man anbefales å sette seg nøye inn i hvordan den enkelte produsent opererer og å kjøpe fra de som driver etisk forsvarlig. Ikke lett, men man kan i hvertfall sile ut verstingene.
    Det er ellers alarmerende hvor avhengig vesten er av produksjon i Kina, spesielt når det gjelder teknologi og medisin, men skal man løse det problemet må man først begynne å produsere selv. Slik det er nå har man i realiteten ikke noe valg på mange områder.
    For meg handler det nok mest om at jeg ikke ønsker å støtte regimet til kommunistpartiet i Kina.


     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto. Det eneste jeg kjøper som jeg vet er kinesisk er småting fra eBay, der jeg satser på at småpengene i sin helhet går rett i lomma på selgeren fordi han, som de fleste derover, unnlater å betale skatt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og jeg kjøpte meg nettopp gardinskinner fra IKEA, som jeg vitterlig var fullt klar over hadde 'made in China' klistret på seg. Så mye for mine prinsipper, når jeg trengte solskjerming raskt og gikk for raskeste og enkleste alternativ.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Må man så må man - og hadde det stått "Made in Et Annet Sted" så kunne du utmerket godt endt opp med kinavare.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er akkurat det. Føler at det er litt som fartsgrenser, det blir mest en rettesnor og ikke noe man kan følge helt slavisk siden det er så mange gråsoner i verden vi lever i.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ebay er massevis av kina kopier, og falske merker og kvaliteten gjerne deretter.
    Alibaba har litt annen og strengere policy, der er det ikke lov med falske merker. Derfor er det massevis av gode kinamerker der istedet. Aliexpress har også noe lignende, derfor skjuler de gjerne merkene på nettsiden for å slippe å bli utestengt.

    Designed, manufactured, crafted er forskjellige ord som dukker opp og gjerne med Japan, England og US bak. Made in skiller seg ofte fra disse andre, da er produktet faktisk fra det landet (men ikke nødvendigvis råvaren).

    Ja, og kina og copyright har annet lovverk, er vel ganske vanlig generelt i østen det og også i Japan. De har masse merker som kun er for det østlige markedet også. Kina er blitt veldig kvalitets bevisst på råvarene de siste årene, og er en av grunnene til at jern markedet og børsen kollapset i 2008 da de var den største kunden av oppkjøp av metall. De stoppet å kjøpe, og prisen ble dermed lav, deretter så hamstret de.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er akkurat det. Føler at det er litt som fartsgrenser, det blir mest en rettesnor og ikke noe man kan følge helt slavisk siden det er så mange gråsoner i verden vi lever i.

    At man ikke lenger kan vite er jo hele poenget fra industriens side, så det greieste er å automatisk anta at alt er skittengrått og produsert i et diktatur og ved slavearbeid, mer eller mindre. Har man grisflaks så kommer det ikke fra Kina, men bare fra Vietnam eller Malaysia...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kina starter vel å bli et såpass dyrt land å produsere i nå, at de sender alt til et lavkost land istedet. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kina er blitt veldig kvalitets bevisst på råvarene de siste årene, og er en av grunnene til at jern markedet og børsen kollapset i 2008 da de var den største kunden av oppkjøp av metall.

    Deler av det kinesiske markedet har blitt kvalitetsbevisst, andre deler forsetter akkurat som før. Jern og stål er et ganske spesielt område, fordi når en nybygget 50-etasjers boligblokk raser sammen på grunn av sub-standard stålkvalitet så blir gjerne eksekusjonspelotongene travle en tid fremover.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    For meg handler det nok mest om at jeg ikke ønsker å støtte regimet til kommunistpartiet i Kina.


    Ja jeg ser den, men boikott rammer nødvendigvis ikke regimet så mye som det rammer folket. Uansett er dette en vanskelig avveining og neppe noe som kan løses enkelt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vi må ikke glemme hva kinesere står for - "før i verden" - enten det er en viss mur eller annet. At de har billig arbeidskraft på den siden av jordkula gjelder vel ikke bare Kina men hele "området" - det at vestlige firmaer har benyttet nettopp kinesere sier vel ikke bare at de er billige men faktisk flinke - som klarer produsere det meste vi bruker i vesten.
    Jeg er ikke for verken kinesere eller aller minst for kinesisk styresett! Men, når eksempelvis japanere noen steinkast unna opplæres over tre år før de får servere mannen i gata mat, sier det vel seg at det ikke skorter på evne til å gjøre ting skikkelig på baksiden av kloden vår.

    Kanskje burde man mer ta vestlige firmaer som skylder på dårlig kinamikk, mens de selv kanskje har valgt absolutt billigste produksjonsmåte fra kineserne (eller andre tilsvarende land) og nærmest ber om å få dritt-greier tilbake?

    Landet Norge, da! ...Hvor ungdommer som ikke gidder å jobbe (og faen i meg ikke en gang har gått med avisa eller på annen måte tjent sine egne lommepenger) melder seg inn i et politisk ungdomsparti rett etter skolen, og få år etter sitter i politiske verv & andre poster i "Oslo 3" og styrer hva deg & meg skal få lov til å gjøre i samfunnet - aller helst ikke gjøre! Om jeg feirer 17. mai? Gjett!
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Det er knapt noen i Europa og USA som produserer halvledere, transistorer og andre basiskomponenter til hifi-utstyr i dag (selv om det finnes hederlige unntak, som Mundorf i Tyskland). Norske Hegel og britiske Musical Fidelity produserer i Taiwan. Selve grunnfjellet i amerikansk hifi, McIntosh, har endret teksten på produktene sine fra "Made in the USA" til "Handcrafted in the USA with US and Imported Parts".
    Samtidig er det vel lite som tyder på at kinesisk utstyr i high end-klassen er noe dårligere enn europeisk/amerikansk utstyr som helt eller delvis er produsert i Kina. Jeg vil tro man dermed kan spare store penger om man ikke er merkesnobb.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    At noen tar et kinesisk produkt, ganger prisen med 10-10000x og får klistra på et annet merke på klistermerket rettferdiggjør vel heller ikke direkte å handle fra en mellommann i Norge eller annet sted i vesten. Her finnes det jo latterlige mange "highend" merker som egentlig kun driver med logistikk.

    Mye av det som selges i Kina står faktisk merket med made in USA. Man får merket med akkurat hva man vil, bare man betaler. Og kvaliteten er som regel den samme som originalen ettersom produksjonsutstyret er det samme.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Nøtterøy
    Crapophone og andre såkalte antikviteter som blir solgt til uvitende som akkurat det.
    F71A7DC1-910B-4518-B08E-504540130389.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men ikke alle bygges der.. de har også produksjon inntakt i USA... bl.a. BP211
    Problemet er at det ikke oppgis hvor de produseres, mange pianoer som en tror blir produsert i Tyskland blir produsert i Asia. Kina og Indonesia er ofte deres opprinnelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn