Diverse Kina varer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.366
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Vil helst ikke kjøpe varer produsert i Kina om jeg kan unngå det. Men kan jeg unngå det?
    Langt på vei hvis du er godt voksen.
    I min HiFi avdeling er det utelukkende "not made in China".

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Bergstaden
    Langt på vei hvis du er godt voksen.
    I min HiFi avdeling er det utelukkende "not made in China".
    Nå snakker jeg ikke bare om hifi, men generelt forbruk. Som det blir skrevet flere ganger i tråden har vi fortsatt ikke noen garanti for at ting ikke er delvis laget i Kina selv om det står et annet opprinnelsesland.

Tror min egen hifi-avdeling også er relativt Kina-fri. Har iallfall ikke kinesisk rørforsterker lenger.

Edit: skjønte ikke helt kommentaren om "hvis du er godt voksen".

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    LM: Slik jeg ser det, er alle poengene godt dekket inn i mine tidligere innlegg her. Falsk økonomi er og blir falsk økonomi, det..For dårlig kvalitet fra begynnelsen ansporer flere kjøp, i håp om å rette på feil som lett unngås ved mer logisk prioritering og - valg. Sålenge de kinesiske produsentene må leve opp til vestlige, tøffere krav, har de ikke full styring selv, og de kompromisser som må inngås i produktet, prosessen eller prisen blir lettere å unngå. Mye pga at de funksjoner koreanske- og kinesiske merker profilerer seg på enten blir videreutviklet, feilsøkt, strippa ned eller strippa helt vekk i et vestlig produkt. Så, færre ting KAN gå feil der. Logisk bruk av teknologi, altså, ikke brukt for teknologiens skyld. Testing i kinamikk overlates mye til sluttbruker, nettopp fordi fokus der er å få ut ny teknologi FØR den som regel er ferdig.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.328
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Auditor:
    Nå snakker jeg ikke bare om hifi, men generelt forbruk. Som det blir skrevet flere ganger i tråden har vi fortsatt ikke noen garanti for at ting ikke er delvis laget i Kina selv om det står et annet opprinnelsesland.

Tror min egen hifi-avdeling også er relativt Kina-fri. Har iallfall ikke kinesisk rørforsterker lenger.

Sikker på det Bambi? Høyttalerene dine er vel Klipsch fortsatt;? Skal ikke si noe jeg altså, siste og nylige HT kjøp her er også Kina produsert :rolleyes:
    Så har jeg både YBA og Topping, iPhone og Pad, Lenovo PC, og et X stort antall av X andre produkter fra Kina.
    Noen ganger så kjøper man produkter bare fordi de er skikkelig bra, no shame:)
    Men nå har vi jo så mye bra i skandinavia og europa at vi helst skulle handlet mer fra «lokale» produsenter.
    Vesten MÅ ta tilbake vareproduksjon der vi kan, men det går jo ikke uten oss forbrukere.

For å lykkes her så må produsentene også kunne tilby det vi vil ha, til akseptable priser.
    iPhone som eksempel: Laget i Kina, hvor mye dyrere hadde disse blitt om produsert i Vesten? Kanskje ikke så mye dyrere?
    Se på Kina biler som Polestar, som er reelle konkurrenter til vestlige biler: Prisen er vel i samme leiet.
    Og det er vel heller ikke vanskelig å finne Kina produserte produkter (Merkevare fra Vesten) som koster like mye eller mer en varer produsert i Kina, eller andre land fra Østen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Bergstaden
    Auditor:

Sikker på det Bambi? Høyttalerene dine er vel Klipsch fortsatt;? Skal ikke si noe jeg altså, siste og nylige HT kjøp her er også Kina produsert :rolleyes:
    Så har jeg både YBA og Topping, iPhone og Pad, Lenovo PC, og et X stort antall av X andre produkter fra Kina.
    Noen ganger så kjøper man produkter bare fordi de er skikkelig bra, no shame:)
    Men nå har vi jo så mye bra i skandinavia og europa at vi helst skulle handlet mer fra «lokale» produsenter.
    Vesten MÅ ta tilbake vareproduksjon der vi kan, men det går jo ikke uten oss forbrukere.

For å lykkes her så må produsentene også kunne tilby det vi vil ha, til akseptable priser.
    iPhone som eksempel: Laget i Kina, hvor mye dyrere hadde disse blitt om produsert i Vesten? Kanskje ikke så mye dyrere?
    Se på Kina biler som Polestar, som er reelle konkurrenter til vestlige biler: Prisen er vel i samme leiet.
    Og det er vel heller ikke vanskelig å finne Kina produserte produkter (Merkevare fra Vesten) som koster like mye eller mer en varer produsert i Kina, eller andre land fra Østen.
    Nei, jeg er ikke sikker på det. Som du ser skriver jeg "tror", men er faktisk litt usikker på de gamle Klipschene jeg har stående nå. :) Heritage serien er som kjent produsert i USA, men den gamle Reference serien er jeg mer usikker på.

Har både iPhone og Lenovo PC selv, og sistnevnte ble kjøpt før jeg egentlig ble særlig bevisst på at Kina ikke er et land jeg vil støtte. Den holder forøvrig på å dette fra hverandre etter at jeg gikk på en dørkarm med den, og det blir nok ikke Lenovo neste gang.

Så du sier at JBL også er produsert i Kina? FFS.... hva skal jeg kjøpe da? :D

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.328
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg er ikke sikker på det. Som du ser skriver jeg "tror", men er faktisk litt usikker på de gamle Klipschene jeg har stående nå. :) Heritage serien er som kjent produsert i USA, men den gamle Reference serien er jeg mer usikker på.

Har både iPhone og Lenovo PC selv, og sistnevnte ble kjøpt før jeg egentlig ble særlig bevisst på at Kina ikke er et land jeg vil støtte. Den holder forøvrig på å dette fra hverandre etter at jeg gikk på en dørkarm med den, og det blir nok ikke Lenovo neste gang.

Så du sier at JBL også er produsert i Kina? FFS.... hva skal jeg kjøpe da? :D
    Hehe!

Tja... vi har jo mye som ihvertfall er produsert i Europa, og US/Canada, Korea o.l.
    Rega, Naim, Atoll, Heed, Moon, Densen, Gato, Copland, Bladelius, Larsen, QLN, Dynaudio(?) Lavardin, Klipsch Heritage som du nevner, nei det er jo veldig mange flere merker..for mye å ramse opp..Har vi en tråd «HiFi produsert i Vesten»?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Bergstaden
    Hehe!

Tja... vi har jo mye som ihvertfall er produsert i Europa, og US/Canada, Korea o.l.
    Rega, Naim, Atoll, Heed, Moon, Densen, Gato, Copland, Bladelius, Larsen, QLN, Dynaudio(?) Lavardin, Klipsch Heritage som du nevner, nei det er jo veldig mange flere merker..for mye å ramse opp..Har vi en tråd «HiFi produsert i Vesten»?
    Ingen av de du nevner der har høyttalere som jeg har lyst på. ;P

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cambridge Audio har vel produsert i Kina siden -94, men skaden er jo gjort så CXN V2 får bare stå. Det hjelper jo ikke å kvitte seg med ting når de allerede er betalt. Så har jeg en 250-kroners chip-amp som ikke skader nattesøvnen overvettes, siden kommunistpartiet neppe så mye til de penga, og som snart blir plassert i en skuff.

Ingen av de du nevner der har høyttalere som jeg har lyst på. ;P

Skulle kjøpt Tannoy vettu. ;) Legacy ble produsert i Coatbridge.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Bergstaden
    Cambridge Audio har vel produsert i Kina siden -94, men skaden er jo gjort så CXN V2 får bare stå. Det hjelper jo ikke å kvitte seg med ting når de allerede er betalt. Så har jeg en 250-kroners chip-amp som ikke skader nattesøvnen overvettes, siden kommunistpartiet neppe så mye til de penga, og som snart blir plassert i en skuff.

Skulle kjøpt Tannoy vettu. ;) Legacy ble produsert i Coatbridge.
    Shoulda, coulda, woulda. ;)

Må jo være mulig å finne noe annet som ikke er produsert i Kina også, ellers får jeg bare holde det hemmelig her inne hva jeg ender opp med hvis jeg ikke finner noe som er etisk nok produsert. ;P

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo alltids bare juge. 😁 Kjøp kinamikk og jug på deg noen svære Marten, Eggleston Works eller noe sånt. Å ha sin egen anleggstråd vanskeliggjør selvsagt den strategien, men hvis du er hendig med Photoshop så fikser du den biffen også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Bergstaden
    Tenkte kanskje jeg kunne lage noen kulisser av papp som ser ut som europeiske høyttalere og sette foran, hvis jeg ender med noe fra Kina. :)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser frem til å se hva du får til! M+ i visual art & design fra barneskolen håper jeg?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.235
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Magnepan, Musical Innovation og Electrocompaniet...👍
    Bevist kjøp av ekte Kina-Topping - så jeg slipper å bli lurt.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.226
    Sted
    Sunndalsøra

Kjøpte en gang utgangsrør på en gitarforsterker made in china. De holdt ikke lenge før de brant opp. Hadde Groove Tube tidligere. Forsterkeren har ikke vært brukt på en stund. Må prøve å kjøpe nye som holder lengre.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.235
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en gang utgangsrør på en gitarforsterker made in china. De holt ikke lenge før de brant opp. Hadde Groove Tube tidligere. Forsterkeren har ikke vært brukt på en stund. Må prøve å kjøpe nye som holder lengre.
    Uheldig kan en alltid være, har ikke så mye tro på at Kina-produkter er så mye dårligere enn produkter fra andre land. "Mandagsprodukter" finner en overalt.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Å rakke ned på alt som er made in china blir bare litt dumt for tiden.. Som Hønn sier så har de et styresett som er på tok galt, men de har da produksjonsteknologier og toleranser som er betydelig bedre enn ting som er made in USA for eksempel..

At vi i norge kansje har gjort oss litt for avhengig av china er også en sak.. men sånn går det når man styres av nisser :)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.986
    Sted
    Oslo
    Å rakke ned på alt som er made in china blir bare litt dumt for tiden.. Som Hønn sier så har de et styresett som er på tok galt, men de har da produksjonsteknologier og toleranser som er betydelig bedre enn ting som er made in USA for eksempel..

At vi i norge kansje har gjort oss litt for avhengig av china er også en sak.. men sånn går det når man styres av nisser :)
    Og nissemor selv "stjerna" fikk en avtale om at vi ikke skal kritisere indre forhold i midtens rike!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.833
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjelder nå de aller fleste i verden... Jeg har i flere år vært medlem av et amerikansk forum for finsnekkere, hoggy og proffe...
    Der var det for noen år siden en evig sutring om hvor dårlig kvaliteten på alskens maskiner var blitt, etter at tidligere amerikanske produsenter hadde flyttet mye av produksjonen til Kina.. Dette har i stor grad stilent av, men om kvaliteten har blitt noe bedre vet jeg faktisk ikke..

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Det har vel minst like med forbrukernes umettelige krav om enda billigere dritt og bedriftenes umettelige profittjag. Om ikke nissebarna krevde billig plast og fast fashion så ville kanskje ikke nissene styrt som de har gjort.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.986
    Sted
    Oslo
    Det gjelder nå de aller fleste i verden... Jeg har i flere år vært medlem av et amerikansk forum for finsnekkere, hoggy og proffe...
    Der var det for noen år siden en evig sutring om hvor dårlig kvaliteten på alskens maskiner var blitt, etter at tidligere amerikanske produsenter hadde flyttet mye av produksjonen til Kina.. Dette har i stor grad stilent av, men om kvaliteten har blitt noe bedre vet jeg faktisk ikke..
    Prata selv med en som driver handel med Kina, han sa at vil du ha billig, så får du det med alt hva det innebærer.
    Vil du ha topp kvalitet så får du det, og ofte billigere enn ting fra Tyskland, Sveits, USA+++
    men ikke til Nille pris!

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det har vel minst like med forbrukernes umettelige krav om enda billigere dritt og bedriftenes umettelige profittjag. Om ikke nissebarna krevde billig plast og fast fashion så ville kanskje ikke nissene styrt som de har gjort.
    Har jo også noe med at Norge i mange år har gjort alt de kan for å legge seg flate for EU og rasert vår kjøpekraft med å senke verdien på vår valuta osv..

Klart vi ønsker billigere dritt.. men vi kunne hatt norsk billig dritt om regjeringen la til rette for det istede for å ødelegge..

Se for eksempel på skipsverft.. Når norge skulle ha noe nytt så gikk avtalen til et verft i et øst europeisk land.. som del av avtalen så gikk norge inn å finnansierte verftet med en haug med millioner i tillegg til kontrakten på å bygge båtene..
    Hvorfor kunne de ikke heller gjort dette i norge for å beholde norske verft og arbeidsplasser..? Men nei.. Jensemann(som da styrte) hadde jo siktet seg inn på større jaktmarker i europa når han tapte valget..

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Prata selv med en som driver handel med Kina, han sa at vil du ha billig, så får du det med alt hva det innebærer.
    Vil du ha topp kvalitet så får du det, og ofte billigere enn ting fra Tyskland, Sveits, USA+++
    men ikke til Nille pris!
    helt rett.. på lik linje med alle andre land også.. du får billig dritt fra USA også.. men betaler du får du noe bedre.

At totalen blir billigere i kina er jo rett og slett bare realiteten.

Har kjørt asiatisk bil nå i mange år.. store deler av familien gjør så.. og vi kjører og koser oss mens den delen av slekten som kjører VAG produkter bare syter å klager over dyre verkstedregninger :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.284
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    helt rett.. på lik linje med alle andre land også.. du får billig dritt fra USA også.. men betaler du får du noe bedre.

At totalen blir billigere i kina er jo rett og slett bare realiteten.

Har kjørt asiatisk bil nå i mange år.. store deler av familien gjør så.. og vi kjører og koser oss mens den delen av slekten som kjører VAG produkter bare syter å klager over dyre verkstedregninger :)
    Jeg kjører engelsk bil og driter i hele Kina.. Møkkaland! :p

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.186
    Torget vurderinger
    1

Du får vel den kvalieten du vil i Kina, men da må du betale deretter....

• Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn