Diverse Kina varer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Nøtterøy
    Ikke alltid lett å orientere seg når en handler på nett. Kjøpte nylig en pent brukt nettkabel på e-bay som jeg hadde lest en del om. Leste også på Furutech sine hjemmesider at det florerer en del Kina-kopier på forskjellige nettsteder. Mistenker at den jeg har er en slik. Men en skikkelig kvalitetskabel er det både håndverksmessig og lydmessig. Du verden.
    Vil jo nådig kjøpe en kopi men ikke alltid like lett. Og varen trenger vel heller ikke å være av dårligere kvalitet.
    Mye av elektronikken blir jo produsert i Kina.
    Synspunkter?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Nøtterøy
    Du har nok kanskje rett i det Hr.Voff. Kjøpte en dac for noen år siden av en norsk forhandler. Etter en stund var jeg innom et kinesisk nettsted aliexpress eller noe sånt og så akkurat samme dacen til 1/3 av prisen bare med et annet merke. Med samme tekniske data.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vil helst ikke kjøpe varer produsert i Kina om jeg kan unngå det. Men kan jeg unngå det?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vil helst ikke kjøpe varer produsert i Kina om jeg kan unngå det. Men kan jeg unngå det?
    Det enkleste er å ikke kjøpe kapitalvarer: Biler, telefoner, PCer og ymse annet kan man kanskje unngå. Men varer fra Clas Ohlson, Rustad, Europris, Jydsk og Biltema er det kanskje værre med, og eBay med alle de lave prisene på en million duppeditter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja.. hvis du gjør en innsats. Nei... hvis du gjør som folk flest
    Tenkte egentlig mest på at visse ting kommer man ikke helt utenom å kjøpe, og at mange produkter visstnok har deler som kommer fra kinesiske underleverandører.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det enkleste er å ikke kjøpe kapitalvarer: Biler, telefoner, PCer og ymse annet kan man kanskje unngå. Men varer fra Clas Ohlson, Rustad, Europris, Jydsk og Biltema er det kanskje værre med, og eBay med alle de lave prisene på en million duppeditter.
    Sist jeg var på IKEA stod det 'made in China' på nesten alt. Skuffende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tja, det har de gjort siden 2013.
    Kanskje jeg ikke var like bevisst i 2013.

    Og egentlig trodde jeg bedre om IKEA, som liker å gi inntrykk av at de er samvittighetsfulle og progressive på så mange områder.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    nesten alle penger brukt på nettkabler er penger i dass uansett hvor den er produsert.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror det vil bli en gradvis endring på mye av dette, transportkostnadene øker og lønnsforskjellene mellom Kina og Europa minker. En stadig økende bruk av roboter i produksjonen vil også hjelpe på.
    Du har rett. I tillegg til dette stiger leveastandaeden i Kina, som betyr at nye billigere produksjonsland dukker opp.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.897
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du har rett. I tillegg til dette stiger leveastandaeden i Kina, som betyr at nye billigere produksjonsland dukker opp.
    for de store firmaer, så er allerede Kina for dyrt land å produsere i. Land som Kambodsja, Vietnam osv foretrekkes
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Kina har vært for dominerende på verdenshandelen. Mange av de kjente merkevarene blir produsert dær. Kan bare se JBL bilstereo høyttalere blir produsert i Kina, alle Litihums cellene for batterier, og vanlige Lithiums forbruksbatterie for hytter og bobiler. Også invertere for anerkjente merker. Ikke minst noen gitarmerker. Jeg kjøper heller gitarer produsert i Sørkorea. Kinaproduserte bildeler er noe ''crap'' i følge Scotty Kilmer:)
    Ser at noe hifiutstyr blir produsert i indonesia. Helst billigere utstyr for noen kjente merker!
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det og bevisst kjøpe Kina produserte produkter er jo egentlig og undergrave ens egen fremtid og frihet ved å støtte opp om et totaliært styre som forakter og spotter vårt vestlige frie levesett og gjøre istedet det sterkere....... jeg unngår og kjøpe Kina produkter så langt det lar seg gjøre..... men det er neigu ikke lett lenger.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Nøtterøy
    Ta kabelen med Furutech kontakter fra Alpha som jeg kjøpte som et eksempel. Fabrikken skriver at ikke kjøp disse på e-bay og aliexpress osv. da disse er Kina kopier. Er det ikke samme kvalitet?, eller hva jeg har lest at kablene kanskje er produsert på samme fabrikk men solgt parallelt fra produsenten og lagt ut på e-bay f.eks?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vær kritisk til vare, varekilde vareforbruk og varepris. Mye av produksjonen foregår i Asia, grunnene dertil er forklart før. Greit nok det, sålenge varene utsettes for vestlig kvalitetskontroll og - krav FØR , UNDER OG ETTER produksjon. Vil du unngå svindel, bruk kjente varehus. Handle minst mulig på lugubre nettsteder du ikke veit hva er. Unngå å bevisst søke varer bygget for et annet lands forhold. Og betal merprisen for den vare du veit holder mål. Hva annet enn pris og rask levering er grunnen til at produsenter som BYD, Niio og XPeng nå oversvømmer et bilmarked som mer enn noe annet trenger den kvaliteten de etablerte produsentene leverer? Som VW, Nissan, Toyota og de franske bilbyggerne som har holdt på i et århundre..Politisk ambisjon. Intet annet. Ta vekk etterspørselen, så dør merkevaren. Den som FAKTISK er hjernevaska, er kunden. Som gladelig blir påvirka til å holde liv i en del av markedet som kalles falsk økonomi..Og reklamebyråene lever av det. De fronter gladelig uferdig teknologi for teknologiens skyld, samt tidenes verste dose norsk klassisk næringsmoralisme. Det er klart at markedet vil endres da..vi blir jo daglig bomba med subliminalbeskjeder😡
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hehe! Sikkert tegn dét. Og noen drar til med «Designed and Engineered in X» . Også finner man Assembled in China en annen plass.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hehe! Sikkert tegn dét. Og noen drar til med «Designed and Engineered in X» . Også finner man Assembled in China en annen plass.
    Ja, problemet med mange av disse pianoene er at det ikke står hvor de er satt sammen, eller produsert. Enorme fabrikker som masseproduserer for europeiske merker.
    Noen av de tyske produsentene er ennå frekkere... hverken de eller selgere i butikken (gjelder også i Norge) forteller at kundens dyrekjøpte tyske piano faktisk er produsert i Hailun Piano Company - som ligger i Ningbo i China. At dette kan gå "under radaren" er og blir for meg en gåte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mistenker at alvorlig svært mye av det mange innbiller seg er "vestlige kvalitetsprodukter" i denne bransjen har kretskort produsert og gjerne også montert i.. ja- dere vet hvor..... prisene på feks rene kretskort er så sinnsykt mye billigere at man kan bli skremt..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Det er poenget. For enkelte britiske HiFi-merker er det logisk. De har design-, teknisk- og kvalitetskontroll i UK. Så de kinesiske produsentene veit at de overvåkes, og må forholde seg til å bygge for europeiske forhold. Med de strengere krav og -normer det medfører. Derfor er IKKE Assembled In PRC et negativ der. Malayene er faktisk enda bedre..både Onkyo og Exposure har koblinger dit. NAD , Aiwa og Fisher produserte tidligere i Singapore. Noe av den mest holdbare lydelektronikk som finnes..
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Ja, problemet med mange av disse pianoene er at det ikke står hvor de er satt sammen, eller produsert. Enorme fabrikker som masseproduserer for europeiske merker.
    Noen av de tyske produsentene er ennå frekkere... hverken de eller selgere i butikken (gjelder også i Norge) forteller at kundens dyrekjøpte tyske piano faktisk er produsert i Hailun Piano Company - som ligger i Ningbo i China. At dette kan gå "under radaren" er og blir for meg en gåte.
    Pft... enkelt å komme rundt dette problemet, bare å kjøpe Steinway! 🤭 🤭
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Og Bøsendorfer eies av Yamaha... hva har vi igjen da som trygt kan handles uten at verdensherredømmet går over styr? Fazioli? Baldwin?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og Bøsendorfer eies av Yamaha... hva har vi igjen da som trygt kan handles uten at verdensherredømmet går over styr? Fazioli? Baldwin?
    Fazioli er produsert i Italia.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn