Diverse Kina varer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja og etter hva jeg leser rundt så er dette topp byggekvalitet og holdbarhet 👍
    Det er inntrykket så langt ja. Og etter å ha lest litt så virker det å være samme inntrykket som de fleste. (spiller musikk på Cayin CS150 mens jeg skriver)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hvilken form for imperialisme er å foretrekke?

    Metoden til USA som er å gå inn med militær makt. Drepe uskyldige mennesker, kontrollere infoflyt og manipulere allierte? 800 000 drepte bare i Irak.

    Eller metoden til Kina, gå inn i land med teknologi, bygge infrastruktur, ta over matindustri og forsyningslinjer?

    Mobilnettverkene i Norge er i all hovedsak kinesiske. Først ved valg av 5G leverandører begynte man å tenke godt hjulpet av press fra USA. Jeg har vært i Kina og sett på utviklingen som skjer der. Jobbet tett sammen med Kinesere og sett arbeidsmoralen deres. Jeg kan på det varmeste anbefale en glimrende dokumentar på Netflix som heter "Made in USA - en fabrikk i Ohio"
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken form for imperialisme er å foretrekke?

    Metoden til USA som er å gå inn med militær makt. Drepe uskyldige mennesker, kontrollere infoflyt og manipulere allierte? 800 000 drepte bare i Irak.

    Eller metoden til Kina, gå inn i land med teknologi, bygge infrastruktur, ta over matindustri og forsyningslinjer?

    Mobilnettverkene i Norge er i all hovedsak kinesiske. Først ved valg av 5G leverandører begynte man å tenke godt hjulpet av press fra USA. Jeg har vært i Kina og sett på utviklingen som skjer der. Jobbet tett sammen med Kinesere og sett arbeidsmoralen deres. Jeg kan på det varmeste anbefale en glimrende dokumentar på Netflix som heter "Made in USA - en fabrikk i Ohio"
    The lesser of two evils.
    Jeg velger den med mest mulig frihet og medbestemmelse. Ikke fordi den på noen måte er perfekt, men alternativet er mye verre.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken form for imperialisme er å foretrekke?

    Metoden til USA som er å gå inn med militær makt. Drepe uskyldige mennesker, kontrollere infoflyt og manipulere allierte? 800 000 drepte bare i Irak.

    Eller metoden til Kina, gå inn i land med teknologi, bygge infrastruktur, ta over matindustri og forsyningslinjer?
    Finnes sikkert enda verre ting å si om våre allierte, men er du ikke vel snill med Kina her? Menneskerettigheter, manipulerer befolkningen og lever livene deres og hvilken agenda har de for verden rundt seg?
    Vi var nok naive ift Russland, Kina kan fort komme etter.

    Det er nok uunngåelig å ikke ta del i Kinesisk detaljproduksjon, men å kjøpe produkter som er åpenbart fullt og helt eiet og produsert i Kina gjør jeg ikke. Når det er sagt, burde kanskje tenkt det samme om USA.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge det ser greit ut, måler bra og koster lite så driter jeg i holdningene til det landet, det går jo ikke utover meg...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Man kommer fort opp i spørsmål om hvor langt tidsvindu man skal bruke i vurderingen av oppførsel eller holdninger til et folk eller land.
    Folk husker generelt veldig dårlig. Folk påvirkes veldig lett av propaganda.
    Eks; To år tilbake i tid, hvor mange tenkte en tanke på om de brukte russiske rør i amp'en sin? 🤔

    Og ser man nok tilbake i tid, så finner man noe på absolutt alle land/nasjonaliteter.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For meg er det enkelt;
    Russland og dets regime er min fiende og min fiendes venner er også min fiende.
    Jeg gjør derfor alt jeg kan for å unngå å varer Kina. Spesielt kapitalvarer, men også i det daglige, det koster ikke noe å sjekke hvor ting og tang er produsert.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det enkelt;
    Russland og dets regime er min fiende og min fiendes venner er også min fiende.
    Jeg gjør derfor alt jeg kan for å unngå å varer Kina. Spesielt kapitalvarer, men også i det daglige, det koster ikke noe å sjekke hvor ting og tang er produsert.
    Gjelder det hvor komponentene i produktet kommer fra også?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tullespørsmål.
    Selvfølgelig ikke, forventer du at jeg åpner produktet i butikken ?
    Poenget er å gjøre så godt man kan.
    Ikke tullespørmål, det var ment helt seriøst.
    En gjør vel hva som helst for å sikkre seg å ikke gi penger til sin fiende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke tullespørmål, det var ment helt seriøst.
    Et godt eksempel på hva jeg prøver å formidle:
    20230119_110601.jpg
    Kineserne følger med, hvis de merker at eksporten blir påvirket av politikken de fører så kan det bli mindre støtte til Putins regime.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    HVis man skal følge den filosofien helt ut, blir det vedfyring, vaskebrett og sparkstøtting...
    Nettopp....
    Vi har meget lite å gjøre hvis vi skal forholde oss til et liv uten komponenter fra Kina.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Orker ikke kverulering, jeg har sagt mitt i denne tråden. Ha en strålende dag.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Sånn jeg ser det er toget gått for leeeenge siden. Elektronikk og halvledere er en ting, men de har kontrollen på stål, metaller og mineraler også. Norsk aluminiumsindustri er vel snart den eneste konkurenten :giggle: De kjøper opp enorme landområder på det afrikanske kontinent på jakt etter råvarer.

    Men det som kan glede oss hifi-nerder er jo kvaliteten på de siste års hifiprodukter fra Kina. Den har jo blitt veldig bra. Koser meg glugg ihjel med min Cayin :giggle:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sånn jeg ser det er toget gått for leeeenge siden. Elektronikk og halvledere er en ting, men de har kontrollen på stål, metaller og mineraler også.

    Å gjøre et innhogg som monner i det kinesiske produksjons- og råvarehegemoniet vil evt. ta tiår med intens innsats og voldsomme investeringer. I en verden der kortsiktig profitt og quick fixes dominerer tror jeg vi trygt kan se bort fra at noen av oss vil se noe slikt skje.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken form for imperialisme er å foretrekke?

    Metoden til USA som er å gå inn med militær makt. Drepe uskyldige mennesker, kontrollere infoflyt og manipulere allierte? 800 000 drepte bare i Irak.

    Eller metoden til Kina, gå inn i land med teknologi, bygge infrastruktur, ta over matindustri og forsyningslinjer?

    Mobilnettverkene i Norge er i all hovedsak kinesiske. Først ved valg av 5G leverandører begynte man å tenke godt hjulpet av press fra USA. Jeg har vært i Kina og sett på utviklingen som skjer der. Jobbet tett sammen med Kinesere og sett arbeidsmoralen deres. Jeg kan på det varmeste anbefale en glimrende dokumentar på Netflix som heter "Made in USA - en fabrikk i Ohio"
    Kommer fantastiske hifi produkter fra begge to 👍
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Å gjøre et innhogg som monner i det kinesiske produksjons- og råvarehegemoniet vil evt. ta tiår med intens innsats og voldsomme investeringer. I en verden der kortsiktig profitt og quick fixes dominerer tror jeg vi trygt kan se bort fra at noen av oss vil se noe slikt skje.

    Prosessen er i full gang....
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vi er bare dømt til å kjøpe amrikanske Europeiske produkter som er made inn Kina. Delene kommer fra Russland og Kina. Ipad, iphone lages i Kina i fabrikker bygd for masseproduksjon. Arbeiderne lever og bor på campus sammem med kollegene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.500
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er jo bare å kjøpe gamle ting så unngår man mesteparten av kinamekk.
    Og ift teknologi så kan man fint ha en tlf 5-6-7-8år
    Det eneste jeg sliter med å holde meg unna er kina maten
     

    Sonaldo

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2022
    Innlegg
    30
    Antall liker
    54
    Sted
    Stavanger
    Ja.. hvis du gjør en innsats. Nei... hvis du gjør som folk flest
    Skal en kjøpe elektronikk i dag har nok de aller fleste kinesiske komponenter i seg, selv om det kanskje ikke er sammenstilt i Kina. Tror du m,å lete lenge før du finner noe uten "tilknytning" til Kina.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man skiller på følgende:
    1. Eies, designes og produseres fullt og helt i Kina.
    2. Eies og designes i Europa/ USA, men produseres i Kina.
    3. Eies, designes og produseres i Europa/ USA, men benytter komponenter produsert i Kina.

    Noen bryr seg om kvaliteten alene, noen om det politiske aspektet, mens noen bryr seg om begge?
    1 og 2 lar seg vel relativt enkelt å avdekke, mens 3 vil være nærmest umulig å avdekke?

    Å ikke bry seg fordi det blir som en dråpe i havet ville vel være det samme som å akseptere alskens annen urett i samfunnet/ verden?
    Det er nok, bevisst eller ubevisst, enklere å ha prinsipper om at; jeg liker ikke streaming, jeg benytter kun rør i kjeden eller kun høyttalere med hornteknologi osv?
    S :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man skiller på følgende:
    1. Eies, designes og produseres fullt og helt i Kina.
    2. Eies og designes i Europa/ USA, men produseres i Kina.
    3. Eies, designes og produseres i Europa/ USA, men benytter komponenter produsert i Kina.
    De fleste går fra 3 til 2, pga. økonomisk gevinst. 1 er jo gjerne kinesiske produkter, og litt enklere å skille på og kan jo lages på samme måte og med samme utstyr som 2 og 3. Tenk på kabelindustrien som punkt 1, men at man prøver å få det til å se ut som 2 eller 3 med rebranding og andre virkemidler på PR. Der har man snakeoil bransjen.

    Bilproduksjonen for tiden er jo et godt eksempel, minner mye om IT-bransjen og outsourcing til utlandet for 20 år siden.
    Kina har heller ingen copyright lover å forholde seg til.

    Kina er hverken dummere eller dårligere enn andre land til å produsere ting, det er derimot billig arbeidskraft der og derfor det meste produseres der og industrien handler ikke om følelser overfor det man produserer.. Om man tror følelser/interessen for produktet styrer kvaliteten, så kan man jo tenke seg om en gang til hvem den dumme er. Penger er det som er førende for kvaliteten, kvalitets sjekk/kontroll koster jo også litt ekstra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn