Har smakt en del kaffe fra Norske micro brenneri, og har ikke klart å finne noe som har trigget meg. Dyrt og smakløst...
Er egentlig også mest en espresso mann, jeg har tatt en pause fra de norske espressoene, det blir for forsiktig/lyst synes jeg selv om det finnes noen som faller i smak, så jeg kjøper det meste italiensk fra utenomlands slik at jeg får espresso slik jeg mener den skal være.Prøvde Weldelboe sin espresso på et barista kurs nylig og det var ikke min type espresso. Tror jeg er mer for klassisk Italiensk espresso.
Er vel fint ferdig med den lysbrente jeg også. Har vel smakt meg gjennom alle verdensdeler, uten at den treffer meg før kaffen har fått skikkelig brenning...Masse deilig lysbrent kaffe. Dere må utvide horisonten. Kverne selv og bruk skikkelig utstyr, så blir det god stemning.
Men jeg er heller ikke altfor glad i for syrlige toner.
Hva er skikkelig utstyr, vi nybegynnere lurer. Men uansett så er vel smak og behag akkurat det.Masse deilig lysbrent kaffe. Dere må utvide horisonten. Kverne selv og bruk skikkelig utstyr, så blir det god stemning.
Men jeg er heller ikke altfor glad i for syrlige toner.
Okei. Det får bare testes mer i grunn.Bitter kaffe... som regel (min erfaring) ligger det i at kaffen kvernes for fint. Ved finkvernet kaffe så gjør det at vannet trekker ut bitterstoffene for raskt. Det kan også være for mye kaffe vs vann som det blir nevnt. Det må bare testes da forskjellige kaffetyper bør ha forskjellig vekt. Normalt så bruker folk flest for mye kaffe i trakteren.
Mitt første innkjøp var Jacobs Excelso Colombia. Ut fra beskrivelsen fra hvordan denne kaffen er, ville jeg teste denne.
Jeg tar også i mot til tips om kaffe som ikke har en besk/sur ettersmak.
Toppers, takk skal du ha for forslagSom andre har sagt er beskhet gjerne et resultat av at kaffen er malt for fint. Jeg har drukket en del Colombia Excelso uten å oppleve det samme, men da har jeg kvernet den selv.
Ellers har asiatisk kaffe generelt et lavere syreinnhold enn kaffe fra andre verdensdeler, så du kan se etter ting som Monsoon Malabar, Baba Budan (India), Sumatra Mandheling, Sumatra Lintong eller Java (Indonesia) og se hva du synes. Kvern gjerne kaffen selv på egen eller butikkens kvern og litt grovere enn den du nevner. Med asiatisk kaffe er dette dog mindre kritisk enn ellers.
Et tjuvtricks i Ludo om kaffen blir besk/bitter, er å benytte kokmalt kaffe, som er grovere kvenet og ikke trekker utvså mye bitterstoffer, og så heller øke litt på kaffemengden.Det var umiddelbart bedre enn kapsel, men jeg var ikke helt tilfreds med kaffen. Jeg har fulgt alle de vanlige prosedyrene ved trakting, men ved første trakting fikk jeg noe jeg ville kalle en besk ettersmak, litt sånn at man trekker gommene sammen. Helt grei på smak i begynnelsen.
Sluttet med mokka-kanne da det stort sett ble slutt på alt annet enn induksjon for koketopper.Mokka-kanner er fine ting og sørgelig undervurdert.
Kjøpte en Bialetti på Sardinia, samtlige gamle gubber på lokal baren hadde sin egen mening om hvordan den burde kjøres inn.Sluttet med mokka-kanne da det stort sett ble slutt på alt annet enn induksjon for koketopper.
Har en god kompis fra Trieste som gjorde meg oppmerksom på at Bialetti nå også har kanner for induksjon. Grunnet samme kompis tør jeg ikke ha annet enn Illy i huset.
Han fortalte meg en gang om en norsk kollega som hadde skrytt av sin elsk for Bialetti sine mokka-kanner, og hvordan hun satte den i oppvaskmaskinen hver dag for å holde den gullende ren. Kunne se på øynene at vi her snakket seriøst PTSD.
Sluttet med mokka-kanne da det stort sett ble slutt på alt annet enn induksjon for koketopper.
Grunnet samme kompis tør jeg ikke ha annet enn Illy i huset.
Illy ble etablert i Trieste, og er del av byens brokete og smått internasjonale historie. Illy selv var ungarer som kjempet i første verdenskrig for Østerrike-Ungarn, og slo seg ned i Trieste etter krigen.Fordi?
Smaken er som...Illy ble etablert i Trieste, og er del av byens brokete og smått internasjonale historie. Illy selv var ungarer som kjempet i første verdenskrig for Østerrike-Ungarn, og slo seg ned i Trieste etter krigen.
Min kompis fra Trieste er særdeles belest og bevisst hva gjelder byens historie. Både hva gjelder ikke-italienske bidrag til byens utvikling, spesielt fra Balkan, men også hvilken betydning byen hadde da Italia 23 mai 1915 bestemte seg for å droppe alliansen med Østerrike og Tyskland, og i stedet angrep Østerrike da vinden så ut som å snu, i håp om å kontrollere Adriateren på begge sider helt ned til Albania.
Italienernes kampanje mot Østerrike, i det som stort sett er dagens Slovenia, kan vel best sammenliknes med Churchill sin like idiotiske ide og plan om å slå tyrkerne, gjennom å ta Istanbul via Gallipoli-halvøyen.
Usnsett, han mener Illy er Italias beste kaffe, og gitt det ovenforstående har jeg ikke sett noen grunn til å unødig utfordre ham på dette.
Hvor kjøper du Segafredo?Smaken er som...
Min foretrukne industri espresso er Segafredo en grano
Godt mulig.Finnes mye kaffe som er langt bedre enn Illy.
Bialetti påpeker selv at delene bare skal skylles i varmt vann, og det skal ikke brukes såpe.Kjøpte en Bialetti på Sardinia, samtlige gamle gubber på lokal baren hadde sin egen mening om hvordan den burde kjøres inn.
Alle var dog enige om at den aldri burde vaskes innvendig med vaskemiddel.
Bruk penga på Bialetti, kvalitetskaffe og evt en god Grappa eller Cognac istedenfor en fancy kjøkkenmaskin
Hei kompis, Her har eg Bialetti alukanne, og italiensk platetoppSluttet med mokka-kanne da det stort sett ble slutt på alt annet enn induksjon for koketopper.
Har en god kompis fra Trieste som gjorde meg oppmerksom på at Bialetti nå også har kanner for induksjon. Grunnet samme kompis tør jeg ikke ha annet enn Illy i huset.
Han fortalte meg en gang om en norsk kollega som hadde skrytt av sin elsk for Bialetti sine mokka-kanner, og hvordan hun satte den i oppvaskmaskinen hver dag for å holde den gullende ren. Kunne se på øynene at vi her snakket seriøst PTSD.