Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.126
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde Weldelboe sin espresso på et barista kurs nylig og det var ikke min type espresso. Tror jeg er mer for klassisk Italiensk espresso.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.241
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har smakt en del kaffe fra Norske micro brenneri, og har ikke klart å finne noe som har trigget meg. Dyrt og smakløst...

Samme her. Har vært innom en haug (25+) med lysbrente varianter, mange funnet her, men uten å finne noe jeg har likt. Den eneste kaffen jeg handler i Norge er Monsoon Malabar fra Meny (når jeg kan være rimelig sikker på at den ikke er for gammel) og Cuba Turquino fra Te & Kaffehuset. Den synes jeg er virkelig god.

Ellers kommer all kaffe fra Redber Coffee Roasters i England. De har de fleste av mine favoritter (som Sumatra Mandheling, Sumatra Lintong, Monsoon Malabar, Brazil Santos) og lager også periodevis spesialutgaver der bønnene har ligget en tid i konjakk, rom eller whisky. Har plukket opp tre av disse så langt og alle har vært høydare.

Og best av alt: all kaffe kommer i medium, medium-dark og dark, samt extra dark for espresso.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.954
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde Weldelboe sin espresso på et barista kurs nylig og det var ikke min type espresso. Tror jeg er mer for klassisk Italiensk espresso.
    Er egentlig også mest en espresso mann, jeg har tatt en pause fra de norske espressoene, det blir for forsiktig/lyst synes jeg selv om det finnes noen som faller i smak, så jeg kjøper det meste italiensk fra utenomlands slik at jeg får espresso slik jeg mener den skal være.

Filterkaffe liker jeg best medium til mørk, som @JMM sine så kommer også her mye av filterkaffen fra Redber men også andre som har kaffe i den mer mørkere gata finnes i skapet med ujevne mellomrom.

Men alt er smak og behag og vi liker forskjellig kaffe.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.629
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Masse deilig lysbrent kaffe. Dere må utvide horisonten. Kverne selv og bruk skikkelig utstyr, så blir det god stemning.

Men jeg er heller ikke altfor glad i for syrlige toner.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.241
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å utvide horisonten mer enn jeg har prøvd å gjøre synes jeg. Dyrt blir det også, når innkjøpt kaffe hele tiden bare må gis bort eller kastes. Å da bare fortsette å kaste bort tusenlapper føles mindre enn intelligent.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.544
    Torget vurderinger
    11
    Masse deilig lysbrent kaffe. Dere må utvide horisonten. Kverne selv og bruk skikkelig utstyr, så blir det god stemning.

Men jeg er heller ikke altfor glad i for syrlige toner.
    Er vel fint ferdig med den lysbrente jeg også. Har vel smakt meg gjennom alle verdensdeler, uten at den treffer meg før kaffen har fått skikkelig brenning...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Oslo
    For å banne i kverna, noen kaffe-folk begynner å bli som vinsnobber. Du skal kjenne navnene til ungene til bonden oppe i berget i Guatemala og kjenne duften av det dyret som har spist og så driti ut bønnene.
    Bønnene skal brennes så lite at de nærmest bare har vært i samme rom som en Jøtul ovn, økologisk ved må vite, og du må raska på for å komme hjem og brygge ellers har kaffen gått ut på dato. Det er sikkert også kurs om hvordan kaffen skal surkles i munnen og hvilken farge laboratoriefrakken bør ha for å fremheve smaken.
    Ikke at jeg går for Dollar kaffe eller Ali gruff, men er rimelig fornøyd med en Lavazza eller helst en Segafredo

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.241
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her går det i presskanne og AeroPress, med kaffe fra en Wilfa Uniform. Sikkert ganske bondsk for noen, men perfekt for meg.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.544
    Torget vurderinger
    11
    Det er mye snobberi innenfor kaffe ja, og kanskje det er min uvitenhet som gjør det, men opplever å få servert svært så middelmådig kaffe på de fleste av kaffesjappene her i Bergen. Lager mye bedre kaffe hjemme selv fra en Jura maskin, og med standard Italiensk kaffe fra de store kaffehusene.
    Men det er som med alt annet, ingen er like....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn