Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ha god kaffe, jeg drikker 3-3,5dl hver gang og flere ganger om dagen.
    Ett pluss vil være å lære litt om kaffe og kaffebrygging.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan kom du frem til at Commandante c40 mk4 er den du skal ha?
    Interessant å vite logikken bak 🙂
    C40 har i mange år vært en «bransjestandard», mange høyt respekterte navn som bruker den. MK4 er siste versjon. 1zpresso (blant annet), som jeg har nå, har begynt å ta innpå Comandante med like bra ting, virker det som. For meg stod det mellom en av 1zpresso sine toppmodeller og C40. Det som gjorde utslaget for meg, var en del sammenlikninger jeg leste, der skribentene likte smaken i C40 bittelitt bedre enn 1zpresso. Sistnevnte er enklere å justere for ulik kvernegrad, er raskere og kanskje generelt bedre på brukervennlighet. C40 er på en måte et «ikon» og er mye brukt. Jeg hadde derfor lyst til å prøve, da jeg ofte trives med «originalen» og noe som man kan plukke opp mange tips om på nettet. I ulike bryggeoppskrifter på nettet, er ofte antall klikk på C40 (kvernegrad) beskrevet.

    Mine vurderinger.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er dette kaffekvenenes svar på Sonus faber?
    Kvalitet, godt produkt, men en del av produksjonskostnadene går til utseende for eierglede?

    Her er vel ikke burr flate steiner? Ser mer konisk ut eller forstod jeg det feil?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri helt fått taket på den kombinasjon.
    Kaffe er godt, og det er en del god cognac.
    Med kun ett par unntak så er cognac med norsk navn ekkelt.
    Bertelsen Symfoni (aner ikke hvordan det skrives)
    Bache pure and rustic (husker ikke hvilken).
    Ellers har AE Dor ( mange er søte), Delamain, Jean Fillioux, Tesseron. Alle disse har mye godt.
    Ser det ut som karamellsaus så kjøper man heller det på REMA..
    Og det er viktigere at druen kommer fra (grande) champagne enn at det er lagret lenge piss er bare piss selv om det er lagret lenge 🤣
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri helt fått taket på den kombinasjon.
    Kaffe er godt, og det er en del god cognac.
    Med kun ett par unntak så er cognac med norsk navn ekkelt.
    Bertelsen Symfoni (aner ikke hvordan det skrives)
    Bache pure and rustic (husker ikke hvilken).
    Ellers har AE Dor ( mange er søte), Delamain, Jean Fillioux, Tesseron. Alle disse har mye godt.
    Ser det ut som karamellsaus så kjøper man heller det på REMA..
    Og det er viktigere at druen kommer fra (grande) champagne enn at det er lagret lenge piss er bare piss selv om det er lagret lenge 🤣
    Sterk tilbørlighet for piss lagret XO 💀🥃
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg testet aeropress litt, men ikke med spesielt bra bønner.
    Så langt liker jeg prosessen med v60 bedre enn med aeropress.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har eller på annen måte har vært borti Wilfa Balance kaffekvern? Jeg vurderte først Wilfa Svart, ref. nevnte Hoffman og hans test av denne, men jeg ser at Balance er nyere, bare litt dyrere og uten problemet med statisk elektrisitet og en dustete fasong på oppsamlingsburken.

    Wilfa-Balance-kaffekvern-coffee-grinder_balance_cg1b-275_angle.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har eller på annen måte har vært borti Wilfa Balance kaffekvern? Jeg vurderte først Wilfa Svart, ref. nevnte Hoffman og hans test av denne, men jeg ser at Balance er nyere, bare litt dyrere og uten problemet med statisk elektrisitet og en dustete fasong på oppsamlingsburken.

    Vis vedlegget 912122
    Statisk kaffe er irriterende. Kaffe over alt når det skal i koppen.

    Er det ett problem med handkverner også?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig ingen peiling, men jeg vil tro svaret er nei. Statisk elektrisitet er typisk et problem når produktet er i plast; metall bør være uproblematisk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forresten, et spørsmål til: noen som vet hvor man kan få tak i Celebes/Sulawesi Kalossi? Dvs, det er ikke noe problem å finne det, men å finne noen som sender til Norge er en annen skål...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Statisk elektrisitet er et problem uavhengig av materiale. Nok av det, også med min håndkvern og oppsamlingsboks i glass. Løses med et par dråper vann i bønnene før kverning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har eller på annen måte har vært borti Wilfa Balance kaffekvern?

    Vis vedlegget 912122

    Siden ingen svarte så plukket jeg like godt opp en Balance. Nå er jeg ingen virkelig feinschmecker med masser av erfaring fra andre produkter, men for meg virker den som en svært god kvern, spesielt gitt den lave prisen (as these things go). Den kvernede kaffen er svært homogen, med en svært liten andel "småtteri", og sluttresultatet er det ingenting å si på. Jeg har brukt den til å kverne kaffe for presskanne og fineste setting for AeroPress og vil si resultatet er likt i begge tilfeller.

    Veldig fornøyd.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dæven, den gikk meg på en eller annen måte hus forbi. Dog helt uenig med ankepunktene deres - faktisk alle som en - så jeg er fremdeles like fornøyd med kjøpet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dæven, den gikk meg på en eller annen måte hus forbi. Dog helt uenig med ankepunktene deres - faktisk alle som en - så jeg er fremdeles like fornøyd med kjøpet.
    Jeg har wilfa aroma sort og skjønner ikke ankepunktet at det er upraktisk med skuffen på venstre side. Vi har alltid hatt skuffen fremover så knapper havner på høyre side, og med det brukes litt mindre plass på benken også.

    Men jeg er fortsatt fristet til å prøve @Atlerovik sin handkvern😇
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ingen oppdatert erfaring med Tek.no, men back in the day da jeg leste testene deres av diverse PC-relaterte produkter synes jeg testene vinglet mellom direkte dårlige til relativt greie. Kanskje ligger de der fremdeles....

    Når det gjelder Balance vil jeg si at 1) konstruksjonen er absolutt tillitsvekkende; 2) den holder igjen lite kaffe etter kverning gitt at en ikke synes det er fryktelig mye innsats å gi den to-tre lette tapp på siden etter man hører den er ferdig; 3) betjeningen er særdeles enkel; 4) oppsamlingskoppen kunne vært bedre tilpasset plassen sin, eller omvendt, men den har så langt ikke skranglet en eneste gang og 5) prisen er svært behagelig gitt den generelle prisen på kaffekverner og kvaliteten man får.

    Hadde jeg ønsket espresso og/eller vært mer gira enn jeg er så hadde valget falt på Wilfa Uniform, men til mer enn 2x prisen var den for dyr for min del. Handemakt står jeg over.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har fordypet meg i håndbrygg i ca 15 år, og her er et par av mine anbefalinger.
    * Kvaliteten på kvern og bønner er avgjørende. Skal du ha topp kvalitet på håndbrygg/filter må du bruke kvern spesialisert til dette. Det finnes så vidt jeg vet ingen kvern som maler både espresso og filter bra.
    *Bryggemetoder kan man fordype seg i og ha det gøy med. Det er smak og behag hva man liker. De har alle sin sjarm. V60 er etter mitt skjønn kronjuvelen, men jeg brukte mange år på å bli så dyktig at 9/10 kopper er high end.
    * Vekt er veldig viktig. Du har kjøpt en meget god en. Jeg har en lik en som har fungert knirkefritt i over 10 år.
    * Det er ikke et must med egen kanne, men jeg kan ikke se hvordan man kan lage en perfekt kopp V60 uten en med svanehals.

    Lykke til og ha det gøy på reisen 😊👍🏻
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Man skal huske på at hvis man skal ha en filtermaling av høykvalitet, krever det dedikert kvern. Den dyreste som vinner testen her, bytter folk kniver på for å få en god filtermalt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er bra å vite, for jeg har drukket mørkbrendt kaffe i mange år.

    Jeg er i samme båt og lurer dermed på om du så langt har funnet noen kaffe du liker spesielt godt?

    Inntil nylig har kaffeinntaket vært heller lite (tea all the way, baby!) og jeg har så godt som utelukkende handlet fra utlandet. Nå som forbruket har tatt seg opp blir det heller dyrt og jeg har forsøkt å finne gode alternativer her hjemme. Det har vist seg å være svært vanskelig, siden jeg ikke har funnet et eneste brenneri som tilbyr kaffe i varierende brenningsgrad, slik svært mange utenlandske brennerier gjør. Her på berget har typisk man valget mellom et utvalg typer i brenneriets eget valg av brenningsgrad og et langt mindre utvalg brent som espresso, mens det jeg er vant til er at man kan velge mellom f.eks Light/Light Medium/Medium/Medium-Dark/Dark/Extra Dark (subsidiært amerikansk standard, f.eks Light City/Half City/City/Breakfast/Full City/Vienna el.l.).

    Jeg har skrevet til en liten håndfull brennerier og spurt om det virkelig ikke er mulig å få gjort noen justeringer hvis jeg bestiller et par-tre kilo, men det er det definitivt ikke. "Vi brenner kaffen slik vi mener den bør/skal brennes og hvis det er for lyst kan du kjøpe espresso-brente bønner". God kommunistisk ånd altså. Dessverre er espresso-brenningen typisk et hakk eller to for mørk, så idealutvalget blir for min del i praksis nær null.

    De eneste to kaffene jeg virkelig har likt så langt er Cuba Turquino fra Te og Kaffehuset og, litt paradoksalt, Monsooned Malabar fra Meny. Ved kjøp av sistnevnte må man imidlertid være obs på å lese Best Før-datoen, siden kaffen kan være brent for opptil et år siden. Akkurat nå har imidlertid min stedlige Meny Monsooned Malabar som utløper våren -24, så den vil være fra siste sesong og nylig brent. I mangel av gode alternativ kommer jeg til å hive et par-tre kilo av denne i fryseren, vakumpakket i passelige doser.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i samme båt og lurer dermed på om du så langt har funnet noen kaffe du liker spesielt godt?

    Inntil nylig har kaffeinntaket vært heller lite (tea all the way, baby!) og jeg har så godt som utelukkende handlet fra utlandet. Nå som forbruket har tatt seg opp blir det heller dyrt og jeg har forsøkt å finne gode alternativer her hjemme. Det har vist seg å være svært vanskelig, siden jeg ikke har funnet et eneste brenneri som tilbyr kaffe i varierende brenningsgrad, slik svært mange utenlandske brennerier gjør. Her på berget har typisk man valget mellom et utvalg typer i brenneriets eget valg av brenningsgrad og et langt mindre utvalg brent som espresso, mens det jeg er vant til er at man kan velge mellom f.eks Light/Light Medium/Medium/Medium-Dark/Dark/Extra Dark (subsidiært amerikansk standard, f.eks Light City/Half City/City/Breakfast/Full City/Vienna el.l.).

    Jeg har skrevet til en liten håndfull brennerier og spurt om det virkelig ikke er mulig å få gjort noen justeringer hvis jeg bestiller et par-tre kilo, men det er det definitivt ikke. "Vi brenner kaffen slik vi mener den bør/skal brennes og hvis det er for lyst kan du kjøpe espresso-brente bønner". God kommunistisk ånd altså. Dessverre er espresso-brenningen typisk et hakk eller to for mørk, så idealutvalget blir for min del i praksis nær null.

    De eneste to kaffene jeg virkelig har likt så langt er Cuba Turquino fra Te og Kaffehuset og, litt paradoksalt, Monsooned Malabar fra Meny. Ved kjøp av sistnevnte må man imidlertid være obs på å lese Best Før-datoen, siden kaffen kan være brent for opptil et år siden. Akkurat nå har imidlertid min stedlige Meny Monsooned Malabar som utløper våren -24, så den vil være fra siste sesong og nylig brent. I mangel av gode alternativ kommer jeg til å hive et par-tre kilo av denne i fryseren, vakumpakket i passelige doser.
    Et brenneri brenner store mengder av gangen, så du kan ikke få brent et par kilo etter ditt ønske. Det tar lang tid å spisse brenneteknikk, og resultatet blir signaturen til brenneriet. Det er liksom med øl eller vin. Du kan ikke bestille et par flasker øl fra f. eks Nøgne Ø spesielt tilpasset din smak. Hvis du ønsker å få kaffen akkurat slik du ønsker, finnes det brenneapparater til hjemmebruk. Du kan også få kjøpt råkaffe til hjemmebrenning.
    Jeg er sikker på at du finner en kaffe du liker hvis du prøver ut forskjellige litt mørkbrente typer fra ulike brennerier.
    Jeg drakk Malabar fra dgb.no en del for mange år siden, og hvis de ikke har endret oppskriften for mye, kan den være i din gate
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Et brenneri brenner store mengder av gangen, så du kan ikke få brent et par kilo etter ditt ønske

    Tja, det er vel ikke akkurat et spørsmål om å få kaffen brent nøyaktig tilpasset min smak, men heller å tilby mer enn en eneste brenningsgrad.

    Det tar lang tid å spisse brenneteknikk, og resultatet blir signaturen til brenneriet.

    Kanskje er det slik her til lands, det kan jo virke slik, men det er slett ikke tilfelle utenfor våre grenser.

    Hvis du ønsker å få kaffen akkurat slik du ønsker, finnes det brenneapparater til hjemmebruk. Du kan også få kjøpt råkaffe til hjemmebrenning.

    Både uaktuelt og uønsket er jeg redd. Det er som sagt heller ikke snakk om å få kaffen brent nøyaktig slik jeg ønsker, men å ha tilgang et utvalg brenningsgrader slik det er vanlig på andre breddegrader, heller enn å måtte velge det noen andre har bestemt er best. Jeg trenger ikke mer enn det.

    Jeg er sikker på at du finner en kaffe du liker hvis du prøver ut forskjellige litt mørkbrente typer fra ulike brennerier.
    Jeg drakk Malabar fra dgb.no en del for mange år siden, og hvis de ikke har endret oppskriften for mye, kan den være i din gate

    Det er akkurat det jeg har gjort, inkludert Malabaren du nevner. Definitivt for lys for min smak, mens espresso av samme er for mørk. Tenk om det hadde eksistert et valg til imellom de to....
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    @JMM

    Jeg vil anbefale deg å utforske litt forskjellige typer. Du går glipp av mange gode kaffeopplevelser hvis du låser deg på en veldig snever brenning. Bryggeteknikk vil også være avgjørende ift hvor mye smaksnyanser du får ut av kaffen. Min erfaring er at hvis kaffen er brent så mørk som du ønsker den, drukner nyansene i den brente smaken. Men, hvis du bruker en vanlig trakter får man uansett ikke frem nyanser.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    @JMMJeg vil anbefale deg å utforske litt forskjellige typer.

    Det er vel nettopp det jeg har gjort, tror jeg. Både i det siste og over de siste 30 åra. Jeg har vært innom de seks brenneriene som tilbyr størst utvalg, med nevnte resultat.

    Du går glipp av mange gode kaffeopplevelser hvis du låser deg på en veldig snever brenning.

    Tja. Snever brenning er vel nettopp det som tilbys her til lands, såvidt jeg har erfart. One size fits all, i god kommunistisk ånd.

    Min erfaring er at hvis kaffen er brent så mørk som du ønsker den, drukner nyansene i den brente smaken.

    Det var det med smaken og banken da... Jeg er ellers fullstendig uinteressert i de forskjellige florale nyansene og syrene som uvegerlig følger med dem i en lett brenning. Det er ikke fordi jeg ikke har opplevd dem, men nettopp på grunn av at jeg har.

    Når det gjelder "så mørkt som jeg ønsker" så har jeg vel ikke spesifisert hva det er, så det blir ren gjetning fra din side. Ikke er det mulig å spesifisere heller, uten å gå inn på type kaffe.

    Men, hvis du bruker en vanlig trakter får man uansett ikke frem nyanser.

    Trakteren har stått i et skap i mange, mange år, just in case. På overtid å kaste den, egentlig. Brygging skjer med presskanne og AeroPress, som allerede nevnt.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takker og bukker. Det spørs dog om det ikke blir en retur til utenlandske forhandlere. Dessverre.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Kall meg gjerne enkel.
    Jeg liker en mørk, godt brent kaffe.
    Ikke all mulig fruktighet, vanilje, nyanser og våttnått.
    Kaffe. 💝
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Kall meg gjerne enkel.
    Jeg liker en mørk, godt brent kaffe.
    Da er du som folk flest tenker jeg og sånn har det vært i hundrede år..

    Tidligere røyka folk som fabrikkpiper. Kanskje ikke så rart at kaffen måtte være kruttsterk for at dem i det hele tatt skulle smake den. Jeg serverte en CoE kaffe til en 82 åring for ikke så lenge siden. Han trodde han fikk servert te og da var den ikke tynn på noen måte. Jeg overdrev mengden.

    Kjipe bønner brennes halvt ihjel for å forsterke smaken. Jeg sammenlikner dem med frossenpizza. Gode bønner har blitt dyre. Virkelige gode bønner har blitt en ekslusiv luksusvare.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Da er du som folk flest tenker jeg og sånn har det vært i hundrede år..

    Tidligere røyka folk som fabrikkpiper. Kanskje ikke så rart at kaffen måtte være kruttsterk for at dem i det hele tatt skulle smake den. Jeg serverte en CoE kaffe til en 82 åring for ikke så lenge siden. Han trodde han fikk servert te og da var den ikke tynn på noen måte. Jeg overdrev mengden.

    Kjipe bønner brennes halvt ihjel for å forsterke smaken. Jeg sammenlikner dem med frossenpizza. Gode bønner har blitt dyre. Virkelige gode bønner har blitt en ekslusiv luksusvare.
    Det betyr ikke at jeg ikke er kresen på den mørke godt brente kaffen. 😂
    Denne f eks: traktekaffe hos svigermor. Ferdigmalt pose med et eller annet fra Kiwi.
    Not so good … 🤣
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i samme båt og lurer dermed på om du så langt har funnet noen kaffe du liker spesielt godt?

    Inntil nylig har kaffeinntaket vært heller lite (tea all the way, baby!) og jeg har så godt som utelukkende handlet fra utlandet. Nå som forbruket har tatt seg opp blir det heller dyrt og jeg har forsøkt å finne gode alternativer her hjemme. Det har vist seg å være svært vanskelig, siden jeg ikke har funnet et eneste brenneri som tilbyr kaffe i varierende brenningsgrad, slik svært mange utenlandske brennerier gjør. Her på berget har typisk man valget mellom et utvalg typer i brenneriets eget valg av brenningsgrad og et langt mindre utvalg brent som espresso, mens det jeg er vant til er at man kan velge mellom f.eks Light/Light Medium/Medium/Medium-Dark/Dark/Extra Dark (subsidiært amerikansk standard, f.eks Light City/Half City/City/Breakfast/Full City/Vienna el.l.).

    Jeg har skrevet til en liten håndfull brennerier og spurt om det virkelig ikke er mulig å få gjort noen justeringer hvis jeg bestiller et par-tre kilo, men det er det definitivt ikke. "Vi brenner kaffen slik vi mener den bør/skal brennes og hvis det er for lyst kan du kjøpe espresso-brente bønner". God kommunistisk ånd altså. Dessverre er espresso-brenningen typisk et hakk eller to for mørk, så idealutvalget blir for min del i praksis nær null.

    De eneste to kaffene jeg virkelig har likt så langt er Cuba Turquino fra Te og Kaffehuset og, litt paradoksalt, Monsooned Malabar fra Meny. Ved kjøp av sistnevnte må man imidlertid være obs på å lese Best Før-datoen, siden kaffen kan være brent for opptil et år siden. Akkurat nå har imidlertid min stedlige Meny Monsooned Malabar som utløper våren -24, så den vil være fra siste sesong og nylig brent. I mangel av gode alternativ kommer jeg til å hive et par-tre kilo av denne i fryseren, vakumpakket i passelige doser.
    Litt artig for du nevner 2 av de vi liker veldig godt. Den fra Cuba du nevnte kjøper vi også fra samme plass.
    Monsooned Malabar kjøper vi fra smak og behag, https://www.smakogbehag.no/products/monsooned-malabar-aa

    Vi testet ved en tilfeldighet Geisha fra Te og Kaffehuset. Mye smak og ...litt rar. God, men dyr.

    En mørkere vi liker er https://teogkaffehuset.no/product/166429/italiensk-espresso

    Går der ann å vakumpakke kaffe og fryse den og beholde kvaliteten?

    Unnskyld formater på linkene. Jeg ligger i senga med mobilen 😇
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt erfaring.

    Kjærringa bruker aeropress og får frem flere smaker enn meg når vi lager samme kaffe. Jeg bruker oftest v60.

    Og jeg har lært at hvis jeg brygger 3dl så må jeg ha annet kverningsgrad enn hvis jeg brygger 6dl i samme omgang, i v60. Hvis kvernigsgraden ikke justeres noe grovere med 6dl så smaker det veldig bittert/ jord.

    Idag bruker jeg en vannkoker som jeg kjøpte på da jeg gikk på høgskolen, og der sluttet jeg i 2001.. er det mulig å bruke bakepulver for å vaske den tro?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn