|
Jeg kan nesten ikke være mer uenig.Enten det er V60 eller Aeropress så blir det etter min erfaring støvsamler, blir egentlig ikke bedre enn kaffetrakter og presskanne men genererer vesentlig mer arbeid.
Dette ble handlelista. Jeg måtte nekte kjærringa å handle en maskin ogsåKanskje dette blir handlelista
V60
(jeg så at James Hoffman foretrekker v60 av plast)![]()
HARIO Bryggesett i Plast (Pour Over Kit) bryggekit
HARIO Bryggesett i Plast (Pour Over Kit) Varenr: VCND-02B-EXkaffemesteren.no
Aeropress
![]()
AeroPress kaffebrygger
Aeropress kaffebrygger Den perfekte kompanjongen i hverdagen Lekker liten espresso- og kaffebryggerArt.nr.: A80kaffemesteren.no
Vekt
![]()
HARIO VSTN-2000B Bryggevekt med Timer
HARIO VST-2000B Bryggevekt med Timer Art.nr.: VST-2000Bkaffemesteren.no
Forresten, hva med sånn fancy vannkoker med forskjellige varmeinnstillinger og tut som er lett å helle fra?
Jeg driver med vinyl så jeg er ikke fremmed for at lykke ofte har med seg litt merarbeid. Og etter hvert blir en del av ritualet med å nyte hobbyenEnten det er V60 eller Aeropress så blir det etter min erfaring støvsamler, blir egentlig ikke bedre enn kaffetrakter og presskanne men genererer vesentlig mer arbeid.
Det ble 1600kr for V60, aeropress og en Haribo-vekt med timer.Mitt daglige (rimelige) kaffeutstyr er vannkoker, Haribo vekt, Wilfa kvern, Haribo V60, Aeropress og presskanne. På tur går det i håndkvern og svartkjel eller aeropress. Hva jeg brygger på kommer an på mengde, hva jeg har lyst på og hvilken bryggemåte den aktuelle kaffen smaker best på. I motsetning til andre i tråden synes jeg det er stor forskjell i smak på V60, Aeropress og presskanne. Mulig jeg kunne fått de tre bryggemåtene mer like i smak om jeg hadde eksperimentert mer med malingsgrad, mengde, vanntemperatur osv, men på måten jeg bruker smaker de svært forskjellig, men godt på hver sin måte.
Om du allerede har kvern koster det deg under 1000-lappen å komme i gang med håndbrygging. Vekt med timer, V60 og Aeropress. Tut og kjør!
Bomma litt der.Det ble 1600kr
Neste gang du er i oslo en vårdag så dra innom Tim Wendelboe og kjør en tasting, sjekk gjerne litt hvilke teknikker de bruker på forskjellige drikker også. Veldig gøy og lærerikt. Spesielt mtp temperatur og smak på kaffen.Hei
Jeg har vurdert om jeg skal finne meg enda ett hull å hoppe ned i, så da får jeg spørre litt før jeg hopper.
Om alltid å er/blir jeg godt utstyrt når man skal gjøre noe.
I dag har jeg en vanlig mokkamaster og en kaffekvern fra Wilfa og kaffen er jo ok den. Så var det noen som mumlet litt om aeropress og da er jo hodet mitt i utstyrskjøret med en gang :/
For å ikke gå rett på det dyreste utstyret så er vel aeropress en bra start. Lager sjeldent mer enn 2 kopper, en hvis kjærringa er borte. Ellers kan jo trakteren brukes.
Hva er en bra aeropress?
Er den noen anbefalte kaffebutikker, både for kaffe og utstyr?
Hva trenger jeg til aeropress? Aeropress, kvern (bedre enn den jeg har?), vekt (hvilke). Noen "ritualer" jeg må vite om?
/Tony, dum som leiter etter enda ett hull å hoppe ned i
You and me, Elmer. You and me.Kjøpte en helautomatisk DeLonghi her og, kjempefornøyd. Lager god kaffi på et blunk. Med gode råvarer selvfølgelig. Å lage kaffi er ikke en livsstil eller et kall. Syns jeg. Elsker forøvrig å gå på kaffibarer i Italia tidlig om morran, smikkfullt av folk som skal ha seg morrakaffi og en cornetto. Mye liv og røre og kaffien lages og det serveres med et tempo og en effektivitet som tilsier at personalet har simultankapasitet på linje med jagerpiloter. Ikke akkurat sånn her.... . Oppi 13min på en espresso på byens mest omtalte og "berømte" kaffibar. Klarte ikke å se på at de putlet rundt bak disken.
Var du hos Wendelboe? Der røres det bak disken i et lavtempo som har en helt annen oppkvikkende effekt enn den man søker fra kaffe. Innett opphisselse er ikke beste utgangspunkt for en kaffeopplevelse.Kjøpte en helautomatisk DeLonghi her og, kjempefornøyd. Lager god kaffi på et blunk. Med gode råvarer selvfølgelig. Å lage kaffi er ikke en livsstil eller et kall. Syns jeg. Elsker forøvrig å gå på kaffibarer i Italia tidlig om morran, smikkfullt av folk som skal ha seg morrakaffi og en cornetto. Mye liv og røre og kaffien lages og det serveres med et tempo og en effektivitet som tilsier at personalet har simultankapasitet på linje med jagerpiloter. Ikke akkurat sånn her.... . Oppi 13min på en espresso på byens mest omtalte og "berømte" kaffibar. Klarte ikke å se på at de putlet rundt bak disken.
Det er bra å vite, for jeg har drukket mørkbrendt kaffe i mange år.Kan være greit å få med seg at "nerdekaffe" som regel er mye lysere brent enn det de fleste kaffedrikkende mennesker er vant til - og det kan i seg selv være en stor overgang. Noen brennere fokuserer mye på syrlighet og fruktighet, så mye at kaffen ligner mer på te for de som er vant til svart maskin-syre. Selv liker jeg de typene som fremmer sødme. Jo mer kaffen er brent, jo mer maskeres egensmaken med bitterhet og brent smak. Nordiske brennerier er spesielt kjent for å brenne lyst.
Enig i det, og derfor min kommentar om at "folk smaker ulikt". Lysbrent kaffe blir syrlig og kutyme/trend har vært at bønnene skal brennes lyst.Å brenne mørkt og likevel klare å få egenart ut av bønnene er en balansegang. Jeg syns Den gylne bønne gjør en god jobb der.Kan være greit å få med seg at "nerdekaffe" som regel er mye lysere brent enn det de fleste kaffedrikkende mennesker er vant til - og det kan i seg selv være en stor overgang. Noen brennere fokuserer mye på syrlighet og fruktighet, så mye at kaffen ligner mer på te for de som er vant til svart maskin-syre. Selv liker jeg de typene som fremmer sødme. Jo mer kaffen er brent, jo mer maskeres egensmaken med bitterhet og brent smak. Nordiske brennerier er spesielt kjent for å brenne lyst.