Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt artig for du nevner 2 av de vi liker veldig godt. Den fra Cuba du nevnte kjøper vi også fra samme plass.
    Monsooned Malabar kjøper vi fra smak og behag, https://www.smakogbehag.no/products/monsooned-malabar-aa

    Vi testet ved en tilfeldighet Geisha fra Te og Kaffehuset. Mye smak og ...litt rar. God, men dyr.

    En mørkere vi liker er https://teogkaffehuset.no/product/166429/italiensk-espresso

    Takk for tips! Skal spare dem til jeg handler igjen, men først må jeg drikke meg gjennom alle posene jeg fremdeles har og ikke har gitt bort.

    Går der ann å vakumpakke kaffe og fryse den og beholde kvaliteten?

    Det går helt fint. Hvis bønnene er helt nybrente lar du dem hvile til de er 5-7 dager gamle slik at det meste av avgassingen er over og deretter fryser du dem i pakninger som holder en ukes tid. Tines i kjøleskap først, for en litt mykere start.

    Det er i alle fall slik jeg har gjort det i lang tid, med resultater jeg synes er gode. Det beste er selvsagt å kjøpe nybrent kaffe ukentlig, men det blir alt for mye styr for min del.

    Idag bruker jeg en vannkoker som jeg kjøpte på da jeg gikk på høgskolen, og der sluttet jeg i 2001.. er det mulig å bruke bakepulver for å vaske den tro?

    Det skulle ikke være noe problem, jeg gjorde i alle fall det samme en rekke ganger mens jeg bodde i England og hadde særdeles hardt vann. Eller du kan bruke sånne avkalkingsgreier for kaffetrakter, men bakepulver er sikkert billigere.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjipe bønner brennes halvt ihjel for å forsterke smaken. Jeg sammenlikner dem med frossenpizza. Gode bønner har blitt dyre. Virkelige gode bønner har blitt en ekslusiv luksusvare.

    Så alle som liker kaffe som er brent mørkere enn du foretrekker er Graniosaspisende kretiner? Det er med andre ord ikke kun innen HiFi at folk har fordommer mot folk som liker andre ting enn en selv. Tenke seg til!

    Mellom lysbrent og ihjelbrent finnes det et utall sjatteringer. Det er bare det at man tydeligvis ikke har tilgang til dem i Norge.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Smaken er som baken, men noen fikk kompromisset i midten :ROFLMAO:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Så alle som liker kaffe som er brent mørkere enn du foretrekker er Graniosaspisende kretiner? Det er med andre ord ikke kun innen HiFi at folk har fordommer mot folk som liker andre ting enn en selv. Tenke seg til!

    Mellom lysbrent og ihjelbrent finnes det et utall sjatteringer. Det er bare det at man tydeligvis ikke har tilgang til dem i Norge.
    Jeg er ikke så opptatt av hvilke smaker kaffebønner kan inneholde. Jeg liker som sagt kaffe, og hvis det betyr jeg ikke trenger å kjøpe bønner som koster 1 million for tonnet, så passer min kretinske smak både ganen og lommeboka. 🤗
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er opptatt av smakene, men aller mest de smakene - og medfølgende syrene - jeg absolutt vil unngå. Men Grandiosa er uansett et steg for langt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Vet ikke om jeg har nevnt det før i denne tråden her, men tidenes lifehack er å åpne en bedriftskonto hos solberg & hansen - man trenger ikke en stor bedrift - så om man har et foretaksnummer å registrere er man på god vei, eventuelt så kan man overtale arbeidsgiver til å bytte leverandør slik at man kan bestille litt ekstra til personlig forbruk ;)
    Prisene er latterlig lave, og man kan kjøpe store sekker på 2,5KG av favorittbønnene til prisen av en dyr LP.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Litt erfaring.

    Kjærringa bruker aeropress og får frem flere smaker enn meg når vi lager samme kaffe. Jeg bruker oftest v60.

    Og jeg har lært at hvis jeg brygger 3dl så må jeg ha annet kverningsgrad enn hvis jeg brygger 6dl i samme omgang, i v60. Hvis kvernigsgraden ikke justeres noe grovere med 6dl så smaker det veldig bittert/ jord.

    Idag bruker jeg en vannkoker som jeg kjøpte på da jeg gikk på høgskolen, og der sluttet jeg i 2001.. er det mulig å bruke bakepulver for å vaske den tro?
    Det er nok en av fordelene med aeropress: samme prosedyre hver gang. Det gjør i hvert fall jeg. 🤗
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er opptatt av smakene, men aller mest de smakene - og medfølgende syrene - jeg absolutt vil unngå. Men Grandiosa er uansett et steg for langt.
    Jeg er nok også interessert i smaken, men kaffen min skal altså være brent. Så det er den smaken jeg liker og interesserer meg for.
    Noe av den mindre brente kaffen mine mer avanserte kaffevenner sverger til opplever jeg mer som en slags te …. 😂
    Ikke ta den siste for bokstavelig da. 😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nok også interessert i smaken, men kaffen min skal altså være brent. Så det er den smaken jeg liker og interesserer meg for.
    Noe av den mindre brente kaffen mine mer avanserte kaffevenner sverger til opplever jeg mer som en slags te …. 😂
    Ikke ta den siste for bokstavelig da. 😎
    Der er litt sånn jeg også harvtenkt/følt. En kaffe som ikke er mørkbrent føles som tevann, men etterhvert nå kjenner jeg flere smaker og det er både interessant og godt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Der er litt sånn jeg også harvtenkt/følt. En kaffe som ikke er mørkbrent føles som tevann, men etterhvert nå kjenner jeg flere smaker og det er både interessant og godt.
    Respekterer fullt ut at andre er et annet sted enn meg. Det er både fint og interessant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Man skal huske på at hvis man skal ha en filtermaling av høykvalitet, krever det dedikert kvern. Den dyreste som vinner testen her, bytter folk kniver på for å få en god filtermalt.
    Vet du hvor de kjøper knivene? Jeg har den dyreste fra Wilfa
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En liten anbefaling til. Hvis du ser etter en ny presskanne med thermo-funksjon så har jeg nylig kjøpt en Eva solo Thermo Cafetére og er, igjen, veldig fornøyd.

    Veldig ofte brygger jeg full kanne (1L), setter meg ned med en god bok, god musikk eller begge deler, drikker den første koppen....og glemmer resten av kaffen helt. Gjerne i en time eller mer. Med min gamle Bodum Chambord betydde det selvsagt store mengder kald, sur kaffe som havnet i vasken.

    Den nye fra Eva Solo leverer langt bedre på thermo-delen enn jeg på forhånd hadde noe håp om. Jeg har testet den flere ganger (både med vilje og "organisk" :rolleyes: ) ved å skjenke meg en kopp og la resten stå i halvannen time, og selv etter såpass lang tid er kaffen fremdeles rykende varm. Selv den siste skvetten, etter kopp nr 2 (360ml + 360ml + litt), er varm nok til ikke å ha blitt helt ødelagt av ventetiden på godt over 2 timer. Selvsagt så lenge man forvarmer kannen; jeg har ikke testet fra kald, siden det aldri vil skje.

    Hvis du er på utkikk etter en thermo-presskanne og finner designet akseptabelt så anbefaler jeg denne helt uten forbehold.

    502754_nordic_kitchen_cafetiere_2_high.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har man en bra maskin og kvern så er mye gjort. Min Isomac kaffemaskin og Anfim kvern lager meget god kaffen nesten uansett hva du kaster på de av bønner.

    Rengjort for anledningen...

    IsomacogAnfim.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En del spennende der, må ta en kikk på Smak & Behag! Det irriterer meg dog noe helt grassat at de (og alle andre) ikke kan spesifisere brenningsgrad på alle produktene, slik at man unngår å måtte handle helt blinde.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.545
    Sted
    Sørlandet
    Dem opplyser heller ikke om hvilke bønner som er brukt.

    Denne falt i smak her hjemme:

    IMG_2424.jpeg

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto. Null erfaring med V60 (past, present & future), men AeroPress er jo så enkelt som det blir og er i daglig bruk. Med en presskanne i tillegg så har man alt man trenger, med mindre man behøver å servere middels god kaffe til mange gjester (men da kan man jo bare skaffe flere presskanner).
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ditto. Null erfaring med V60 (past, present & future), men AeroPress er jo så enkelt som det blir og er i daglig bruk. Med en presskanne i tillegg så har man alt man trenger, med mindre man behøver å servere middels god kaffe til mange gjester (men da kan man jo bare skaffe flere presskanner).
    Hvis du skal prøve en pour over som ikke har så bratt læringskurve, er det Kalita Wave. Den gir et meget godt resultat for nybegynnere. Det samme kan sies om Aeropress.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert bra, men jeg står over. AeroPress og presskanne er evig nok til mitt bruk og begge er mindre styr enn noen pour-over.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.545
    Sted
    Sørlandet
    Litt om presskanne her fra LHL:

    Tidlig på 1990-tallet viste kjemiske analyser at kokekaffe inneholdt fettstoffene cafestol og kahweol, mens det var veldig lite av det i filterkaffe. Fettstoffene finnes i kaffebønner, og mengden som skilles ut i kaffe er avhengig av bryggemetoden. Fettstoffene frigjøres i varmtvann, og jo lenger tid malte bønner er i kontakt med vann, jo mer fettstoffer frigis til vannet. Kokekaffe og presskannekaffe vil derfor inneholde mye av disse fettstoffene som du kan se som skum eller bobler på overflaten av kaffen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var nå bare en spøk da. Ellers, fra Wiki:

    "Cafestol may act as an agonist ligand for the nuclear receptor farnesoid X receptor and pregnane X receptor, blocking cholesterol homeostasis. Thus cafestol can increase cholesterol synthesis.

    Cafestol has also shown anticarcinogenic properties in rats.

    Cafestol also has neuroprotective effects in a Drosophila fruit fly model of Parkinson's disease."


    Siden jeg har ypperlig kolesterol så innkasserer jeg anti-karsinogen og anti-parkinson effektene som en ren bonus, uansett om de foreløpig kun er funnet i rotter og fluer.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Demonterte espressokvernen min for første gang etter 8 års bruk for å sjekke knivene og for å gjøre litt rent, men knivene var helt topp og det var heller ikke noe særlig å gjøre rent heller. En liten tynn stripe med grums som hadde satt seg i mellom overgangen mellom bønnetrakten og kvernuset var alt.
    Grei konstruert kvern, tenker jeg da. 😉
    Bønnene er jeg pleier å bruke virker også mindre oljete. Måtte ty til nødinnkjøp fra andre steder en par ganger og da hadde bønnene en skikkelig glans i forhold i til de som jeg vanligvis har.
    Skulle ja kjøpe meg en kvern til filterbrygg også, men hat ikke klart å bestemme meg for en enda. Heller litt mot en Baratza Encore. Burde være grei, den, tenker jeg.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert bra, men jeg står over. AeroPress og presskanne er evig nok til mitt bruk og begge er mindre styr enn noen pour-over.
    Kalita the Wave er mindre styr enn begge deler.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, jeg kan se at den er marginalt enklere om man bruker den til å lage 1 kopp i slengen, men jeg vil anta at sluttresultatet også blir ganske annerledes.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja de gir forskjellig resultat. Kalita gir en clean kopp, presskanne mer rustikk. Jeg har aldri vært fan av presskanne på kaffe av høy kvalitet. Jeg liker at nyansene står tydelig frem. Omtrent som lydbildet på et high end anlegg. På Evergood f. eks er derimot presskanne helt OK. En ulempe med både press og aero er all den rengjøringen. Med Kalita/V60 er det bare å vippe det brukte filteret ut i søpla, skylle over holderen og den er klar til bruk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nåvel, hver sin smak. Smaksmessig foretrekker jeg presskanne og AeroPress foran alt annet jeg har vært borti (unntatt espresso, men det begir jeg meg absolutt ikke inn på). De fine nyansene står jeg glatt over siden de uvegerlig akkompagneres av masser av syre - som for min del er fullstendig ødeleggende for å kunne nyte kaffe overhode. Da tar jeg heller et glass vann.

    "All rengjøringen" ser jeg heller ikke som et problem, jeg synes tvert imot at den er særdeles kjapp og grei.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja de gir forskjellig resultat. Kalita gir en clean kopp, presskanne mer rustikk. Jeg har aldri vært fan av presskanne på kaffe av høy kvalitet. Jeg liker at nyansene står tydelig frem. Omtrent som lydbildet på et high end anlegg. På Evergood f. eks er derimot presskanne helt OK. En ulempe med både press og aero er all den rengjøringen. Med Kalita/V60 er det bare å vippe det brukte filteret ut i søpla, skylle over holderen og den er klar til bruk.
    Aeroepress er marginalt mer reingjøring enn på V60, men jeg synes det er mer "jobb" å bruke aeropress. Likevel har jeg ett gjevnere (jeg gjør det likt hver gang) resultat på aeropress.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nåvel, hver sin smak. Smaksmessig foretrekker jeg presskanne og AeroPress foran alt annet jeg har vært borti (unntatt espresso, men det begir jeg meg absolutt ikke inn på). De fine nyansene står jeg glatt over siden de uvegerlig akkompagneres av masser av syre - som for min del er fullstendig ødeleggende for å kunne nyte kaffe overhode. Da tar jeg heller et glass vann.

    "All rengjøringen" ser jeg heller ikke som et problem, jeg synes tvert imot at den er særdeles kjapp og grei.
    Ja man har jo forskjellig smak😊 Nå er det ikke sånn at nyanser er lik syre. Jeg er heller ikke så glad i for mye syre, så jeg drikke sjeldent kaffe fra Kenya. Du kan få kaffe fra f. eks mellom amerika som er som søt fløyel med et vell av undertoner i smaken.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Aeroepress er marginalt mer reingjøring enn på V60, men jeg synes det er mer "jobb" å bruke aeropress. Likevel har jeg ett gjevnere (jeg gjør det likt hver gang) resultat på aeropress.
    Det er definitivt en fordel med Aeropress. Enkel å konsistent i bruk. Det er også Kalita. V60 derimot krever mer trening.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja man har jo forskjellig smak😊 Nå er det ikke sånn at nyanser er lik syre. Jeg er heller ikke så glad i for mye syre, så jeg drikke sjeldent kaffe fra Kenya. Du kan få kaffe fra f. eks mellom amerika som er som søt fløyel med et vell av undertoner i smaken.

    For all del, jeg er ganske sikkert mindre glad i og mer var for syre enn de fleste.

    Ellers er jeg veldig klar over regions-forskjellene, det er derfor jeg drikker langt mest kaffe fra Indonesia og India. Noe brasiliansk Yellow Bourbon blir det dog også, samt en og annen test av ting jeg ikke kjenner til fra før.
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Siden tråden har det navnet den har, her er en artikkel som ser på malingsgrad og ekstraksjon av kaffe. Kommer ikke til å lese den selv 😛

     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden tråden har det navnet den har, her er en artikkel som ser på malingsgrad og ekstraksjon av kaffe. Kommer ikke til å lese den selv 😛

    Dette var nerdete 🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn