kmolds
Hi-Fi entusiast
Har man ikke tidligere diskutert seg frem til at kabler kan ha en eq-effekt? Jeg har selv opplevd at en høyttalerkabel kan låte lysere. Som om den fremhever diskanten. Når man blir eldre og hørselen ikke er som den var foretrekker man kanskje en slik lyd? Jeg har testet ut litt eksotiske kabler og kommet frem til at selv om jeg (tror at jeg) hører en forskjell så er ikke alltid en endring en forbedring. Jeg syns slike kabler blir for dyrt i forhold til hva de gjør. Spesielt etter at jeg har eksperimentert med akustikk. Jeg har anlegget i stuen og det er dessverre begrenset hva jeg kan gjøre av akustiske tiltak. Når jeg nylig fornyet husets el-anlegg ba jeg elektriker om å legge opp to separate kurser til anlegget og om praktisk realiserbart bygge inn en egen sikringsboks. Jeg ba de om å bruke tykkest mulig kabel. Om dette gir bedre lyd vet jeg ikke, men jeg tenker at det ikke skader. Om noen hører forskjeller som de vil betale gode penger for så er jo det i orden. Jeg har selv betalt 3000 kr for en LP. Det i seg selv er jo egentlig hinsides. Men for meg var det verdt det.