Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Har man ikke tidligere diskutert seg frem til at kabler kan ha en eq-effekt? Jeg har selv opplevd at en høyttalerkabel kan låte lysere. Som om den fremhever diskanten. Når man blir eldre og hørselen ikke er som den var foretrekker man kanskje en slik lyd? Jeg har testet ut litt eksotiske kabler og kommet frem til at selv om jeg (tror at jeg) hører en forskjell så er ikke alltid en endring en forbedring. Jeg syns slike kabler blir for dyrt i forhold til hva de gjør. Spesielt etter at jeg har eksperimentert med akustikk. Jeg har anlegget i stuen og det er dessverre begrenset hva jeg kan gjøre av akustiske tiltak. Når jeg nylig fornyet husets el-anlegg ba jeg elektriker om å legge opp to separate kurser til anlegget og om praktisk realiserbart bygge inn en egen sikringsboks. Jeg ba de om å bruke tykkest mulig kabel. Om dette gir bedre lyd vet jeg ikke, men jeg tenker at det ikke skader. Om noen hører forskjeller som de vil betale gode penger for så er jo det i orden. Jeg har selv betalt 3000 kr for en LP. Det i seg selv er jo egentlig hinsides. Men for meg var det verdt det.

    IMG_6146.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    100% skal vel godt gjøres å få til i slike sammenhenger, så det tviler jeg sterkt på. Regner med du vet at en fiolin spilles på og brukes slik, dvs et "system" som hele tiden er i forandring og artisten er en viktig del av lyden og opplevelsen?
    Vis vedlegget 944951

    At du ikke liker instrumentet skal selfølgelig ingen ta fra deg, men håper du har hørt det brukt in real life (uten bruk av noen kabler av noe slag og) av noen som virkelig kan spille, og ikke bare hører på "målinger" som vel en inspilling man bruker i hifi sammenheng vel ofte er.

    Edit: eksempel (ref mic. løsninger )
    Vis vedlegget 944975
    En violin har det vel som en guitar, der udsender lyden forskelligt afhængigt af frekvensen. Fordi der er en kasse, hvor lyden går ind i og ud forskelligt afhængig af frekvensen, og dermed forskellig udstråling. Derfor placeres en mikrofon ikke pegende på hullet i kassen på en guitar, men 45 grader.
    Hehe, jeg håper jeg ikke har fornærmet noen fiolinentusiaster, men eksemplet mitt var mere ment som generell sak for å beskrive det som oftest sammenblandes: hva man kan måle/måleresultat og hva man selv liker. (det ene er faktabasert, det andre er veldig subjektivt)
    For det er ikke noen tvil om at vi idag fint kan måle absolutt alt øret kan oppfatte. (og måle mye mere også).

    Hva mange liker er jo undersøkt opp igjennom årene og eksemplifisert tidligere i tråd av både mennesker og robot'er. :cool:

    Men ja, det er utfordringer med å mic'e opp eks en fiolin da utøver gjerne kan flytte mye på seg og skal man ha en spesifikk atmosfære med så må det ofte en eller flere mic på stativer som fanger opp litt romlyd også. Flere mic'er skaper jo litt jobb for lydtekniker også, så det kan fort bli spesielle effekter:
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    200
    Torget vurderinger
    1
    Nå er kabel gåten løst for min del. Byttet ut mine chord signature med anbefalte 2,5 mm elkjøp-kabler. Chord slår el-kjøp med god margin. Det er ikke dermed sagt at det ikke er mye humbug i bransjen. Men om du bruker elkjøp kabler i et anlegg til flere 100 tusen kr, så vil jeg påstå at du ikke har hørt potensialet i anlegget. 😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er kabel gåten løst for min del. Byttet ut mine chord signature med anbefalte 2,5 mm elkjøp-kabler. Chord slår el-kjøp med god margin. Det er ikke dermed sagt at det ikke er mye humbug i bransjen. Men om du bruker elkjøp kabler i et anlegg til flere 100 tusen kr, så vil jeg påstå at du ikke har hørt potensialet i anlegget. 😀
    Da er det vel bare å gratulere!🥳

    Men kan jeg spørre, hvor mange flerehundretusen anlegg har du hørt hvor både målbar signalbehandling og akustikk har stått i fokus? Da snakker jeg ikke bare om et par timer hos en kjenning, men konsekvent over lenger tid i et rom du kjenner godt. Jeg vil nemlig hevde at dere som bare ha fiflet litt og gitt opp denne ganske krevende øvelsen og tviholder på denne kabelmystikken har blitt/er/velger å være immun mot en rekke fenomener, slik single kvinner er immun mot lyden røykvarsleren avgir når den trenger nytt batteri.

    Som jeg har skrevet tidligere, denne åndenes makt og alternativ greia dere driver med er i grunn litt femi.🤭
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.956
    Antall liker
    22.076
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er kabel gåten løst for min del. Byttet ut mine chord signature med anbefalte 2,5 mm elkjøp-kabler. Chord slår el-kjøp med god margin. Det er ikke dermed sagt at det ikke er mye humbug i bransjen. Men om du bruker elkjøp kabler i et anlegg til flere 100 tusen kr, så vil jeg påstå at du ikke har hørt potensialet i anlegget. 😀
    Motpåstand: Det kommer 1) an på flerehundretusenkronersanlegget og 2) testmetoden.
    Men: Vi er entusiaster her. Bruk de dingsene som gjør deg glad og får deg til å høre på musikk. Masse forskjellig musikk. Det synes i allefall jeg er det kjekke med hobbyen, nå som vi alle er forskjellige...
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ingen dyre kabler i mitt oppsett, og kabler ble tatt i bruk etter metoden : Er de lange nok til formålet.
    Det betyr ikke at jeg ikke har hørt forskjell på kabel fra platespiller til riaa eller høyttaler kabler. Men forskjell hos meg har vært så liten at det aldring har vært noe jeg har villet brukt penger på. Samme kabel som ble testet sist gjorde derimot stor forskjell i lyd hos en kompis. Vi har ikke samme kabler eller på noen måte like produkter. Han kjører fullt MBL oppsett
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.389
    Antall liker
    3.775
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye snakk om målinger og å bruke øret her, og prøve å få til skittkasting.

    Hva med om en som bruker øret på å finne kabel, faktisk klarer å lære seg å måle?

    Steg 1, kjøp et multimeter som støtter LCR!
    Steg 2, mål induktans, reaktans og motstand!
    steg 3, sett opp graf på kabel i et regneark og finn ut hvilke verdier på induktans og reaktans man foretrekker og hvilke verdier som gir størst gevinst i sitt eget oppsett.

    Et slikt multimeter koster jo fra hele 1000,- og oppover, så skjønner jo godt at ingen gidder å bruke hverken tid eller penger på å faktisk lære en dritt her inne.. Kanskje noen finner ut at det faktisk er noe i teorien i elektronikk og fysikk også og at den stemmer med praksis, det må jo være fryktelig ille for alle amatør-"praktikere" der ute som bare driver og bytter kabler om dagene uten å skjønne sammenhengen med noe av det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.380
    Antall liker
    8.500
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan du høre att en kabel låter lysere eller mørkere, ja da har den fjernet noe enten før eller etter visa versa.
    Den klarer ikke legge til noe.
    Dette lar seg lett måle med måleprogram i rommet.
    Da er det jo lettere å gjøre dette med DSP.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Det er så mye snakk om målinger og å bruke øret her, og prøve å få til skittkasting.

    Hva med om en som bruker øret på å finne kabel, faktisk klarer å lære seg å måle?

    Steg 1, kjøp et multimeter som støtter LCR!
    Steg 2, mål induktans, reaktans og motstand!
    steg 3, sett opp graf på kabel i et regneark og finn ut hvilke verdier på induktans og reaktans man foretrekker og hvilke verdier som gir størst gevinst i sitt eget oppsett.

    Et slikt multimeter koster jo fra hele 1000,- og oppover, så skjønner jo godt at ingen gidder å bruke hverken tid eller penger på å faktisk lære en dritt her inne.. Kanskje noen finner ut at det faktisk er noe i teorien i elektronikk og fysikk også og at den stemmer med praksis, det må jo være fryktelig ille for alle amatør-"praktikere" der ute som bare driver og bytter kabler om dagene uten å skjønne sammenhengen med noe av det.
    Bra forslag!
    Men problemet blir jo fort at det å måle krever jo litt kunnskap om hva man måler, og ikke minst det å lese/skjønne resultatene er jo noe som i alle fall krever litt forståelse.
    Eks målingene gjort av ASR er det mange som sliter med hva de egentlig viser/hva er viktig. -Nå har jo ASR med tiden forbedret presentasjonen, eks indikere hva som er hørbart+++, men likevel så går resultatene hus forbi mange som kunne trengt å vite.

    For jeg vil tro at det er en grunn til at produsentene av disse o'store magiske kablene heller ikke legger ut et fnugg av målinger.:
    En god historie har tendens til å ødelegges av fakta.:cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.137
    Antall liker
    34.165
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er vel en av de som mener kabler utgjør en forskjell, men brenner ikke av svimlende beløp. Finnes gode kjøp på bruktmarkedet. Kimber er en av produsentene jeg har sans for - de presenterer også målinger. Ser man på Hero HB og Hero AG er det samme kabel, men HB er hybrid sølv/kobber og AG er rent sølv. Derfor forskjellige målinger også.


    Electrical Specifications HERO HB
    Single Ended
    (Cp) parallel capacitance: 73.3 pF / meter
    (Ls) series inductance: 0.382 uH / meter
    (Rdc) dc loop resistance: 0.0388 Ohm / meter


    Electrical Specifications HERO AG
    Single Ended
    (Cp) parallel capacitance: 52.8 pF / meter
    (Ls) series inductance: 0.499 uH / meter
    (Rdc) dc loop resistance: 0.042 Ohm / meter
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kan du høre att en kabel låter lysere eller mørkere, ja da har den fjernet noe enten før eller etter visa versa.
    Den klarer ikke legge til noe.
    Dette lar seg lett måle med måleprogram i rommet.
    Da er det jo lettere å gjøre dette med DSP.
    Men hvis man nå faktisk klarer å høre at noe blir mørkere eller lysere, og man faktisk liker den ene eller andre retningen lyden tar, hvorfor skal man behøve å måle og dokumentere? Er man fornøyd, er man jo i mål. Må man ha en kurve for å understøtte at det du liker, er riktig, da bør en oppsøke hjelp til å styrke selvtilliten.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje noen finner ut at det faktisk er noe i teorien i elektronikk og fysikk også og at den stemmer med praksis, det må jo være fryktelig ille for alle amatør-"praktikere" der ute som bare driver og bytter kabler om dagene uten å skjønne sammenhengen med noe av det.
    Du vet de kvinnene som søker å løse sine problemer i det alternative ønsker ikke å jobbe for det. Bedre å finne det enkle svaret i en krystall eller et enkelt eventyr. Jeg sier kvinnene, for det holistiske markedet domineres av dem, majoriteten av menn i det miljøet er problemløserne i.e. selgerne og sjamanene.

    Målbart eller hørbart eller ikke. Denne delen av hifimarkedet er i samme ånd.

    Men alt som står skrevet i denne tråden, av både meg og andre er bare gjentagelser fra talløse andre tråder, så gåten er hvorfor dette temaet fortsatt er legitimt å diskutere, hvor andre mer rasjonelle og mindre debatterte temaer stenges.
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Men alt som står skrevet i denne tråden, av både meg og andre er bare gjentagelser fra talløse andre tråder, så gåten er hvorfor dette temaet fortsatt er legitimt å diskutere, hvor andre mer rasjonelle og mindre debatterte temaer stenges.
    Hvis det du skriver stemmer, er det en grei lynavleder?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Men hvis man nå faktisk klarer å høre at noe blir mørkere eller lysere, og man faktisk liker den ene eller andre retningen lyden tar, hvorfor skal man behøve å måle og dokumentere? Er man fornøyd, er man jo i mål. Må man ha en kurve for å understøtte at det du liker, er riktig, da bør en oppsøke hjelp til å styrke selvtilliten.
    Selvsagt gjør man som man vil, kjøper det man liker og er man happy så er jo det aller best. Ingen krav til måing eller dokumentasjon av det, dette er ikke tema.

    Tema er når folk velger å skulle ut å "misjonere" eller "informere" alt og alle om disse fantastiske kablene som da har dertil fantastiske egenskaper.
    Da er det ikke urimelig at det etterspørres dokumentasjon på påstandene.

    Flere og flere blir jo klar over viktigheten av å være kritisk i disse dager til all mulig "informasjon" som flyter rundt på nett++.
    Hvorfor skulle ikke dette også gjelde hifi-produkter?:unsure:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Selvsagt gjør man som man vil, kjøper det man liker og er man happy så er jo det aller best. Ingen krav til måing eller dokumentasjon av det, dette er ikke tema.

    Tema er når folk velger å skulle ut å "misjonere" eller "informere" alt og alle om disse fantastiske kablene som da har dertil fantastiske egenskaper.
    Da er det ikke urimelig at det etterspørres dokumentasjon på påstandene.

    Flere og flere blir jo klar over viktigheten av å være kritisk i disse dager til all mulig "informasjon" som flyter rundt på nett++.
    Hvorfor skulle ikke dette også gjelde hifi-produkter?:unsure:
    Hva mener du med andre hifi-produkter? Er du av den oppfatning at ting ikke kan låte bra selv om målingene ikke tilfredsstiller målegutta? Da vil jeg jo si du er misjonær for den såkalte måle-mafiaen og da er det på an igjen
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.380
    Antall liker
    8.500
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis man nå faktisk klarer å høre at noe blir mørkere eller lysere, og man faktisk liker den ene eller andre retningen lyden tar, hvorfor skal man behøve å måle og dokumentere? Er man fornøyd, er man jo i mål. Må man ha en kurve for å understøtte at det du liker, er riktig, da bør en oppsøke hjelp til å styrke selvtilliten.
    Hele poenget mitt tror jeg ikke du helt får med deg.
    Lettere å justere lyden mot det lyse eller mørke ved hjelp av DSP en med kabler.
    Selvtiliten er det ikke noe galt med på det området, bedre å kunne se hva man går glipp av ved å måle feilene som en kabel kan gjøre.
    Trenger ikke tråkke ned på folk for å prøve å få folk til å forstå ting heller jeg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.691
    Antall liker
    35.860
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Helt greit at kabler ikke kan legge til noe, men hvis en kan trekke fra noe, for eksempel trekke vekk litt i diskanten, så blir kablene oppfattet som bassrike kabler.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hele poenget mitt tror jeg ikke du helt får med deg.
    Lettere å justere lyden mot det lyse eller mørke ved hjelp av DSP en med kabler.
    Selvtiliten er det ikke noe galt med på det området, bedre å kunne se hva man går glipp av ved å måle feilene som en kabel kan gjøre.
    Trenger ikke tråkke ned på folk for å prøve å få folk til å forstå ting heller jeg.
    Joda, DSP (eller en god EQ) er utvilsomt en mer effektiv metode, men langt fra alle er «ingeniørhuer» eller har behov for å bale med målinger, «EDB» eller regneark (som na_x nevnte over her). Tvert om er det mange som trives med å prøve seg litt fram og knote og ordne. Det betyr jo ikke at en sluker rått markedsføring og kvasivitenskap for det. Det er jo flere som kjenner hverandre godt her inne og låner utstyr og kabler av hverandre, og butikkene har jo ofte hjemlånsmuligheter, så det er jo fullt mulig å teste.

    For ordens skyld har jeg ikke måle-/kunnskapsvegring, og jeg er for lat til å drive og teste kabler. Anlegget er dessuten i økonomiklassen, så det er uansett ikke interessant. Jeg har safet med normale, gode proffkabler og satser på at jeg ikke går glipp av for mye på grunn av det :rolleyes:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Hva mener du med andre hifi-produkter? Er du av den oppfatning at ting ikke kan låte bra selv om målingene ikke tilfredsstiller målegutta? Da vil jeg jo si du er misjonær for den såkalte måle-mafiaen og da er det på an igjen
    Feil, du får prøve å lese hva jeg skriver.

    Som jeg nevnte litt lenger opp angående målinger; det må forståelse til både om man skal måle og ikke minst forstå måleresultater.
    Hvis man leser inn sine egne oppsatte holdninger i et hvert svar (om det nå er måleresultat eller forumposter), så går det jo fort galt av sted.
    -Ofte oppsummert i "som djevelen leser Bibelen".

    Måten du skriver på med eks med referanse til begrep som målegutta og måle-mafia, så kan det jo virke som om dette med måling av utstyr (aka kabler, elektronikk++) er et sårt punkt eller en form for motpol til hva du står for.
    Hvorfor det?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.190
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    1
    Gitt at tukling med frekvensresponsen er det som egentlig søkes med magiske boutique kabler, så undrer jeg meg over at tonekontroller og loudness kontroll ikke er kosher. ... eller noe slikt :

    Herfra: https://spl.audio/en/spl-produkt/passeq/ som har «alle» muligheter til å forme tonaliteten i reproduksjon av hermetikken.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Feil, du får prøve å lese hva jeg skriver.

    Som jeg nevnte litt lenger opp angående målinger; det må forståelse til både om man skal måle og ikke minst forstå måleresultater.
    Hvis man leser inn sine egne oppsatte holdninger i et hvert svar (om det nå er måleresultat eller forumposter), så går det jo fort galt av sted.
    -Ofte oppsummert i "som djevelen leser Bibelen".

    Måten du skriver på med eks med referanse til begrep som målegutta og måle-mafia, så kan det jo virke som om dette med måling av utstyr (aka kabler, elektronikk++) er et sårt punkt eller en form for motpol til hva du står for.
    Hvorfor det?
    Jeg står ikke for noe som helst annet enn et ønske om god lyd. Om den kommer fra rør, klasse A eller B eller D bryr jeg meg fint lite om, har hørt god lyd fra alle de forskjellige variantene. Det er sikkert litt lettere hvis ikke målinger av produktet er et hinder for hva en mener god lyd innebærer( det er jo en personlig del hva oppfatning av god lyd er) Poenget var jo litt hvorfor du drar inn målinger av hifi utstyr i kabel debatten og hva du står mener om dette.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Jeg står ikke for noe som helst annet enn et ønske om god lyd. Om den kommer fra rør, klasse A eller B eller D bryr jeg meg fint lite om, har hørt god lyd fra alle de forskjellige variantene. Det er sikkert litt lettere hvis ikke målinger av produktet er et hinder for hva en mener god lyd innebærer( det er jo en personlig del hva oppfatning av god lyd er) Poenget var jo litt hvorfor du drar inn målinger av hifi utstyr i kabel debatten og hva du står mener om dette.
    Du snakker plutselig om mye annet.... Tror ikke noen er uenig med deg, men du henviser stadig til noe du mener jeg har uttalt/står for:
    Hvor har jeg skrevet i innlegget mitt noe om måling av hifi utstyr?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.092
    Antall liker
    2.570
    Gitt at tukling med frekvensresponsen er det som egentlig søkes med magiske boutique kabler, så undrer jeg meg over at tonekontroller og loudness kontroll ikke er kosher. ... eller noe slikt :

    Herfra: https://spl.audio/en/spl-produkt/passeq/ som har «alle» muligheter til å forme tonaliteten i reproduksjon av hermetikken.

    mvh
    KJ
    Jatakk! SPL har bra rykte. Vent litt, den har jo ikke fjernstyring. Er jo ikke noe poeng å justere noe om jeg må opp og ned i godstolen.

    Den kommer i rødt også. Hvem sier at pro lydteknikkere ikke liker bling. 🥴 og 4900€ ++ for en neve kondensatorer og spoler er vel fair?

    Jeg undrer på hvor viktig det er at den har +/-60 spenningsforsyning? Vi ser da vitterlig billige Kinaprodukter evne klare bedre støyforhold enn denne oppdriver selv med hyllevare op-amper.

    1692702245754.jpeg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du kan jo gjerne forklare hva du mener en skal legge til grunn for et kjøp av ett hifi produkt da, og hvordan du kritisk som du skriver velger ut ett produkt
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.138
    Antall liker
    20.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel bare å gratulere!🥳

    Men kan jeg spørre @bruce2 , hvor mange flerehundretusen anlegg har du hørt hvor både målbar signalbehandling og akustikk har stått i fokus? Da snakker jeg ikke bare om et par timer hos en kjenning, men konsekvent over lenger tid i et rom du kjenner godt. Jeg vil nemlig hevde at dere som bare ha fiflet litt og gitt opp denne ganske krevende øvelsen og tviholder på denne kabelmystikken har blitt/er/velger å være immun mot en rekke fenomener, slik single kvinner er immun mot lyden røykvarsleren avgir når den trenger nytt batteri.

    Som jeg har skrevet tidligere, denne åndenes makt og alternativ greia dere driver med er i grunn litt femi.🤭
    Vet ikke, om det bare er jeg, som venter på svar her :ROFLMAO: :ROFLMAO: (holder selvfølgelig ikke pusten)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.190
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    1
    Jatakk! SPL har bra rykte. Vent litt, den har jo ikke fjernstyring. Er jo ikke noe poeng å justere noe om jeg må opp og ned i godstolen.

    Den kommer i rødt også. Hvem sier at pro lydteknikkere ikke liker bling. 🥴 og 4900€ ++ for en neve kondensatorer og spoler er vel fair?

    Jeg undrer på hvor viktig det er at den har +/-60 spenningsforsyning? Vi ser da vitterlig billige Kinaprodukter evne klare bedre støyforhold enn denne oppdriver selv med hyllevare op-amper.

    Vis vedlegget 945414
    Specen for a-vektet støynivå er -95,2 dBu = -97,41 dBV = -109,45 dB ref 4V. Jeg tipper på at filterkretsene har et vesentlig støybidrag ift den specen. Jeg har ikke sett noen konkurrerende kinaprodukter. +/- 60V forsyningsspenninger og astronomisk overstyringsmargin anser jeg mest som salgsprat, «for good measur, eand then some». 35V signalspenning på «linje nivå» er ikke veldig nyttig.

    mvh
    KJ
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Du kan jo gjerne forklare hva du mener en skal legge til grunn for et kjøp av ett hifi produkt da, og hvordan du kritisk som du skriver velger ut ett produkt
    Hehe, du forsøker stadig å vri fokus vekk fra tema du vikla deg inn i. :LOL:

    Men litt interessant;
    Du skriver du kun er opptatt av god lyd (nobelt og fint argument det ikke sant?), og har tydelig definert deg en motpol imot "målegutta" og "målemafiaen".
    Da er jo det naturlige spørsmålet følgende:
    Ifølge deg, kan det bli god lyd av utstyr som måler bra?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja klart det kan det, men det er på ingen måte en forutsetning, kanskje du kan svare på det som blir spurt om nå?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Ja klart det kan det, men det er på ingen måte en forutsetning, kanskje du kan svare på det som blir spurt om nå?
    Slår vi inn åpne dører nå tro? Hvem er det som har påstått at det er en forutsening at det må måle bra.?
    Som nevnt maaaange ganger av meg og andre; kjøpt det du vil/liker.

    Gjenta gjerne spørsmålet, merk at dette er en kabeltråd som du selv har påpekt. :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.380
    Antall liker
    8.500
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis man nå faktisk klarer å høre at noe blir mørkere eller lysere, og man faktisk liker den ene eller andre retningen lyden tar, hvorfor skal man behøve å måle og dokumentere? Er man fornøyd, er man jo i mål. Må man ha en kurve for å understøtte at det du liker, er riktig, da bør en oppsøke hjelp til å styrke selvtilliten.
    Stopper der tenker jeg, når man ikke evner eller ønsker, Sier ikke att det må en kurve til for å like. Men man ser hva som skjer.
    Da får man også mer innblikk i tingenes tilstand.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er klart at kabler påvirker apparatene dem er tilkoblet til. Kablene har også elektriske egenskaper. Da i form av impedans. Dvs Induktans, Kapasitans og Resistans. Disse parameterne vil komme til å påvirke hva dem er tilkoblet. Elektriske kretser har også sine elektriske egenskaper og «resultatet» vil endres med påvirkning fra kablene. Pris her liten betydning i denne sammenhengen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.190
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart at kabler påvirker apparatene dem er tilkoblet til. Kablene har også elektriske egenskaper. Da i form av impedans. Dvs Induktans, Kapasitans og Resistans. Disse parameterne vil komme til å påvirke hva dem er tilkoblet. Elektriske kretser har også sine elektriske egenskaper og «resultatet» vil endres med påvirkning fra kablene. Pris her liten betydning i denne sammenhengen.
    Da er det kanskje igjen grunn til å minne om Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

    «Gåten» er ikke hva kabelurenes elektriske egenskaper gjør, eller hvordan de samvirker med tilkoblet utstyr.

    Samvirket med subjektet er en anne sak.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Slår vi inn åpne dører nå tro? Hvem er det som har påstått at det er en forutsening at det må måle bra.?
    Som nevnt maaaange ganger av meg og andre; kjøpt det du vil/liker.

    Gjenta gjerne spørsmålet, merk at dette er en kabeltråd som du selv har påpekt. :cool:
    Ja akkurat, der du dro inn å være kritisk til kjøp av hifiprodukter også. Uten å ville forklare hvordan vi går frem da
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    1.359
    Sted
    Horten
    Ja akkurat, der du dro inn å være kritisk til kjøp av hifiprodukter også. Uten å ville forklare hvordan vi går frem da
    Begynner å bli tynn argumentasjon fra deg nå.

    Om det står et sted at en hifi rør-amp er verdens beste med 800W uteffekt og vekt på 3000kg, så antar jeg at du er istand til å vurdere det som kanskje ikke helt sant?
    Men en som akkurat skal kjøpe sin første amp, har kanskje ikke forutsetning til å skjønne det?
    Står jo verdens beste amp, liker power og har lytterom på bakkeplan/dør rett inn....

    For er det da egentlig et problem at noen påstår ville ting for en rør-amp? Er det ikke bare hifi dette her, ikke noe viktig eller? Kan ikke en produsent si hva dem vil?

    Nei, still alltid spørsmål; hvorfor er det slik, hvordan kan man påstå det, finnes det dokumentasjon/spec, etc?

    Hvordan gå frem for kritisk vurdere kjøp av hifi-kabler?
    Se link som KJ la inn i post #397. (y)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.913
    Antall liker
    1.503
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Gitt at tukling med frekvensresponsen er det som egentlig søkes med magiske boutique kabler, så undrer jeg meg over at tonekontroller og loudness kontroll ikke er kosher. ... eller noe slikt :

    Herfra: https://spl.audio/en/spl-produkt/passeq/ som har «alle» muligheter til å forme tonaliteten i reproduksjon av hermetikken.

    mvh
    KJ
    Takker glatt ja til en slik sak , phono trinnet til SPL er me dritfornøyd med MM ikke testet kun MC :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn