Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tråden er egentlig ikke kuppet, den har bare tatt en vending enkelte ikke liker, nemlig at også strøm kan påvirke frekvensgang.
    Noen mener ja (meg inkludert) mens andre er sikre på at svaret er nei.
    Ja, det er faktisk lov til å mene hva man vil, men for at en mening skal være mer enn en mening er man nødt til å vise noe konkret og etterprøvbart for seg. Til nå har jeg kun sett ukvalifiserte antagelser, anekdoter og problemer med klesvask.

    Men på den annen side er vel det reelle temaet ferdig diskutert i denne omgang, så jeg klarer å vente til neste gang det dukker opp. No prob! :)👌
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å bevise at man ikke kan høre forskjeller man ikke kan måle? Eller bevise at man kan høre forskjeller man ikke kan måle?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å bevise at man ikke kan høre forskjeller man ikke kan måle? Eller bevise at man kan høre forskjeller man ikke kan måle?
    Det første er ikke mulig. Bevisbyrden ligger som vanlig på de som hevder at [et eller annet] er mulig.

    Det siste er teoretisk mulig, forutsatt at man faktisk klarer å høre forskjell.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi måler stors sett med en sinuskurve. Den sier ingenting om hvordan anlegget behersker flere toner samtidig. Går sikkert an å måle dette også, men det er vel ikke vanlig.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan har disse ikkemålbare tingene havnet på opptaket om de ikke er målbar :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er det mulig å bevise at man ikke kan høre forskjeller man ikke kan måle? Eller bevise at man kan høre forskjeller man ikke kan måle?
    Skulle kjøpe et spektrum analyse instrument. Kosta 5mill for å dekke alle frekvenser.
    Ja, jeg vil måle utenfor det hørbare for å se om det de hørbare frekvensene påvirkes av de høyfrekvente.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kan det muligens skyldes at en eller flere komponenter har støyende strømforsyninger og/eller er unødvendig sårbare for jordstøy?
    Ser i tidligere tråder at du også opplever det mindre hardt når strøm renses, det jeg opplever og.
    Hadde tenkt å skjære opp taket og montere perforerte gipsplater som går rett oppi isolasjon og demping på bakvegg. Men nå er det kun negativt for lyden. Innelukket, dødt og mindre lyttebilde.
    Har RPG produkter så ikke noe galt med de teoretisk, selvom isolasjon opplevdes som bedre..
    Nå har jeg null demping og det funker fint, men uten strømrens blir det grusomt. Fjerne støy før det kommer ut så kommer det rene toner som tåler mer refleksjon.
     
    Sist redigert av en moderator:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Men jeg har ennå ikke snakket med noen (selgerne der inkludert) som mener 803'erne er bedre enn lillebror 805 på nettopp gjengivelse av stemmer.
    Ett av momentene hvor 805 er betydelig bedre målemessig enn 803, er faseforløp. 805 er toveis, mens 803 er treveis og får derfor:

    - Dårligere faseforløp på grunn av delefilter (se stereophile step respons, finner 805 og 802)
    - Geometrisk distanse mellom elementene på 805 er tettere på "point source"

    Hvis jeg skal ta sjangsen på å tippe, så vil 805 være bedre enn 803 på vokaler og 3D lydbilde så lenge musikken er relativt enkel eller lydtrykket ikke er høyt (bedre faseforløp). 803 bør ha større frekvenskapasitet i bass, bør også kunne spille renere med høyt lydtrykk (treveis). Kort sagt er det ikke noe magisk eller uforklarlig her, det er målbart.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vanlig elektro teori sier vel med nok glattekondensator ledd etter likeretteren blir det bra. Det ekkje en spike i verden som kommer forbi en 3,4 eller 5 av disse Da er det DC med en valgbar ripple etter antall ledd. Dette har da ingen innvirkning på frekvensgangen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men de bassfellene eller den falske veggen du bygger altså uten plater men med tekstil inn til den boden eller noe annet uberørt du har i neste rom, det betyr noe.... Blir en kjempe effekt for etterklang og frekvensgang...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rømme og havregryn er notert!
    Er det noe mer som skal med? Kefir?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Bare en sammenligning. Har it nett, når det er full jordfeil på strømnettet 230-0v så hører jeg det selvom det måler 120-120v ut på sekundær siden av skilletrafo.
    Feil som rettes blir aldri like godt som et utgangspunkt som er perfekt. Elektronikk er vel ikke svart eller hvit?
    Virker som det er enten eller på alt når du skriver.
    Burde vel ha sammenliknet før du kjøpte dingsene kanskje?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Rømme og havregryn er notert!
    Er det noe mer som skal med? Kefir?
    Helt unødvendig, allerede nok spenst i vaflene til å sjarmere svigermor, godt syltetøy er viktigere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da stemmer jeg for rørt blåbærsyltetøy :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bare for å minne om utgangspunktet, det er at frekvens unormaliteter med lav Q, altså litt opp på 100 og litt ned på 140, også videre oppover er ikke verre lyd i vår hjerne en flat frekvens. Men lavere Q altså større båndbredde på peaker og dipper hører vi veldig godt som ulik smak på frekvensgangen. Men sef smaken er som baken. Frekvenskurver skal være rett, det er den rette sleiken, nøytralitet, ingen tvil om det, men noe annet, som veldig mange av oss til vanlig hører, er ikke dårligere bare annerledes. Lydkvalitet er andre ting enn bare rett frekvensgang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Må være et formidabelt marked for batteridrevet forsterkeri i dette landet så ille mye virkelig dårlig strøm vi har..? Alt en feit DC motor, batteridrevet og koblet til en separat 230V generator.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Tråden er egentlig ikke kuppet, den har bare tatt en vending enkelte ikke liker, nemlig at også strøm kan påvirke frekvensgang.
    Noen mener ja (meg inkludert) mens andre er sikre på at svaret er nei.
    Da har jeg et forslag:

    Den neste som skriver noe mer om strømrensefjas må legge frem bevis på at støy, forvrengning eler DC på nettet kan påvirke frekvensgangen. Hvis ikke slipper vi å høre mer om strømrens før tidligst om 20 år. Avtale?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Vi måler stors sett med en sinuskurve. Den sier ingenting om hvordan anlegget behersker flere toner samtidig. Går sikkert an å måle dette også, men det er vel ikke vanlig.
    Jo da, det er blant de vanligste målingene vi har både til høyttalere, elektronikk og for digitale signalveier. Vi måler med flere ulike typer signaler som rammer ulike antall frekvenser samtidig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fins det strømfilter for vaffeljern?
    Konge da blir fargen mye jevnere, uten de psoriassis lignende flekkene, mye mer behagelig å spise for de med Obsessive Compulsive Disorder, i all sosial demokratisk respekt, har jeg sagt noe galt nå så legger eg meg sef. flat og angrer på alt offentlig. Det er bare vikingen i meg som ikke sier dette....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Skulle kjøpe et spektrum analyse instrument. Kosta 5mill for å dekke alle frekvenser.
    Ja, jeg vil måle utenfor det hørbare for å se om det de hørbare frekvensene påvirkes av de høyfrekvente.
    Kunne klart deg lenge med et enkelt scop til et par tusen og 20MHz båndbredde.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Strømrens er vel som Erik Solheim sa til Frp i en miljødebatt, "akkurat som en seilskute inne på en flaske hvordan i helvete kom dere inn på en miljødebatt", hva har rikgig dimensjonert strømforsyning med frekvensgang å gjøre? Har man nok glattekondensator banker er det ikke noe som kommer gjennom, alt annet har blitt motbevist gjennom 100år, like gammalt som min oldefar. Er det noen vits å diskutere det, konklusjonen tidlig i tråden, som var i interessant ihvertfall som jeg forstår det er att i en avspillingskjede idag er det at høytalere med delefiltre og elementer (og kanskje litt akustikk) som er den aller, aller største kilden til forvrengning. Har vi ikke samme forståelse? Logisk, deduktivt?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Helt unødvendig, allerede nok spenst i vaflene til å sjarmere svigermor, godt syltetøy er viktigere.
    Syltetøy!? Amatører :D
    Min bedre halvdel kjenner til min store lidenskap - vafler - kjøpte et sånt blytungt jern med støpejerns plater (sånt som kaféene brukte før i tida) som bursdagsgave til meg, for noen år siden. Det kostet et solid femsifret beløp, drar strøm som bare det men steiker også vafler som en stor klasse A forsterker spiller musikk med stor M :cool:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kunne klart deg lenge med et enkelt scop til et par tusen og 20MHz båndbredde.
    Du som er en råtass på målinger.
    Kan du dele en måling du bruker som viser hvor mye dynamikk, mikrodynamikk, oppløsning, klarhet, mengde trykk i bassen, 3D og luft, størrelse på lyttebilde, forvrengning du har?
    Regner med du kjenner til overnevnte uttrykk fra hverdagen og oversetter til fagspråket selv..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og derav er det at, alt det Snickers-Is snakker om er relativt og meget interessant, han designer høytaler elementer og er meget kunnskapsrik og en ressurs for alle oss her på HFSentralen. Da synes eg det er tull at han skal måtte bruke tiden på å svare på udokumenterte påstander om strømrens, signalkilder og kabler, som alle forlengst har erkjent at har særs liten påvirkning på det endelige resultatet....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Strømrens er vel som Erik Solheim sa til Frp i en miljødebatt, "akkurat som en seilskute inne på en flaske hvordan i helvete kom dere inn på en miljødebatt", hva har rikgig dimensjonert strømforsyning med frekvensgang å gjøre? Har man nok glattekondensator banker er det ikke noe som kommer gjennom, alt annet har blitt motbevist gjennom 100år, like gammalt som min oldefar. Er det noen vits å diskutere det, konklusjonen tidlig i tråden, som var i interessant ihvertfall som jeg forstår det er att i en avspillingskjede idag er det at høytalere med delefiltre og elementer (og kanskje litt akustikk) som er den aller, aller største kilden til forvrengning. Har vi ikke samme forståelse? Logisk, deduktivt?
    Ikke vet jeg, men kanskje du. Blir det ingen begrensninger i strømtilgangen i tid eller andre forvregninger som du gjør som du sier? Det funker som gull og blir bedre strømforsyning enn noen har tenkt på 100 år?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Og derav er det at, alt det Snickers-Is snakker om er relativt og meget interessant, han designer høytaler elementer og er meget kunnskapsrik og en ressurs for alle oss her på HFSentralen. Da synes eg det er tull at han skal måtte bruke tiden på å svare på udokumenterte påstander om strømrens, signalkilder og kabler, som alle forlengst har erkjent at har særs liten påvirkning på det endelige resultatet....
    Hadde jeg ikke hørt forskjel på en del signalkilder og kabler ville jeg ikke tørt poste det på et nettsted som dette her.
    (Forbehold om du har nedsatt og/eller skadet hørsel, i tilfelle er ikke mitt tilsvar ment overfor en eventuell slik situasjon)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du som er en råtass på målinger.
    Kan du dele en måling du bruker som viser hvor mye dynamikk, mikrodynamikk, oppløsning, klarhet, mengde trykk i bassen, 3D og luft, størrelse på lyttebilde, forvrengning du har?
    Regner med du kjenner til overnevnte uttrykk fra hverdagen og oversetter til fagspråket selv..
    Mengde trykk i bassen? Den var god, den var enda bedre, bedre enn veldig god. Han har en vindmølle som måler det, så kan vi krangle hvor i forhold til subben den skal stå. BR eller lukket kasse eller horn sub?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hadde jeg ikke hørt forskjel på en del signalkilder og kabler ville jeg ikke tørt poste det på et nettsted som dette her.
    (Forbehold om du har nedsatt og/eller skadet hørsel, i tilfelle er ikke mitt tilsvar ment overfor en eventuell slik situasjon)
    Sef hører du forskjell på det, det er på grunn av impedans...
    Bytter du en kabel med en annen så hører du en forskjell pga av motstanden,
    at du synes den ene er bedre enn den andre er bare du.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mengde trykk i bassen? Den var god, den var enda bedre, bedre enn veldig god. Han har en vindmølle som måler det, så kan vi krangle hvor i forhold til subben den skal stå. BR eller lukket kasse eller horn sub?
    Godt forslag! 👍 Magnepan 30.7 måler faktisk bass, men er svært lite attack i bassen om du forstår det uttrykket. Jeg har fin frekvens kurve ned til 15hz, men hvordan måle at i lytteposisjon oppleves bassen helt annerledes om det er 6 stk 24»
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Godt forslag! 👍 Magnepan 30.7 måler faktisk bass, men er svært lite attack i bassen om du forstår det uttrykket. Jeg har fin frekvens kurve ned til 15hz, men hvordan måle at i lytteposisjon oppleves bassen helt annerledes om det er 6 stk 24»
    Dette er en tråd som i utgangspunktet omhandler ett rasjonelt tema, hvis du ikke har noe rasjonelt å komme med så anmoder eg deg om å konversere i en annen tråd....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn