Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et logitech anlegg med subwoofer og innebygd dsp. Måler knallbra og er billig.
    OK, vis oss de målingene. Hvilken forvrengning snakker vi om ved 105 dB lydtrykk for at det skal være «knallbra»? Hvor dypt går det i bassen - greier det i det hele tatt 100 dB ved 16 Hz?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke såre enkelt. Første pri er å finne den beste plassering av høyttalere og lytteposisjon. Ingen tiltak kan oppheve dårlige plasseringer. Deretter gjøre det en kan og har mulighet av riktige akustiske tiltak. Det siste en gjør er å ratte dsp. Være klar over at det 2 siste kan ha sin pris, og bør ikke overdrive. Hjelper ingen av disse så er det alkohol som er veien. Har aldri hørt noen nevne ujevn frekvensrespons i fylla😬
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dersom vi kan holde alt som har med lyd og hørsel å gjøre til faktiske lydbølger og faktisk evne til å oppfatte lydbølger (ikke bearbeide, bare oppfatte) så står vi igjen med ørene og vår taktile sans. Da kan vi potensielt fjerne ufattelig mye unødvendig støy fra diskusjonene (ja, jeg vet det er usannsynlig).

    OK, enig i forhold til virkningen på diskusjonen, selv om jeg ellers er grunnleggende uenig.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Logitech anlegget jeg har er ett 5.1 surround anlegg og er uten tvil det anlegget som gir mest for pengene her hjemme. Det spiller ganske bra i sin klasse som er satellitt høyttalere med sub pakke. Mye forvrengning ved høy lyd men passer til middels lyd og familie film med barna. Mye av grunnen til at det er mye bang for buck er igrunn at det var gratis 😂👍🏻
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kari Bremnes høres dessverre fortsatt ut som Kari Bremnes, uansett hvor dårlige høyttalere man har.....

    Hvis det å kunne kjenne igjen en menneskestemme er et tegn på god hifi skal det jammen meg ikke mye til.
    Well, jeg mente "med troverdighet" fremfor "kjenne igjen" - brukte kjenne igjen da stemmer er en mye bedre referanse enn instrumenter, trolig fordi stemmer består av så mange nyanser.

    For en tid tilbake, en kunde av meg, som stort sett spilte akustisk musikk (han digget typiske Nord-Norske visesangere/"lavmeldt pop"), hvor vi via dette emnet kom inn på høyttalere - han hadde murt igjen en ubrukelig peis, satt in stor flatskjerm der, skulle nå ha musikkrom, fortalte entusiastisk om dette da Hifiklubben i Tromsø snarlig skulle besøkes.

    Det ble Oslo tur på han i stedet. Men han fulgte mitt råd. Og spurte meg etterpå hvordan det han hørte var mulig. Rådet mitt var å be om Kari Bremnes på B&W 803 D3, så på de mindre 805. Hvor han reagerte slik jeg gjettet; følte hun stod foran og sang da han spilte på de minste. Nevner dette eksemplet her, med tanke på at jeg ville tro utviklerne av B&W selv ville påstå at 803'erne både er en bedre konstruksjon og selvfølgelig også lydmessig bedre. Men jeg har ennå ikke snakket med noen (selgerne der inkludert) som mener 803'erne er bedre enn lillebror 805 på nettopp gjengivelse av stemmer. Dette, forteller meg at B&W har behersket toveis konstruksjonen bedre enn for storebroren. Skal bli spennende å høre om dette vil følge D4 serien også.

    For de som mener dette er på sidelinjen i denne tråd - snakker vel om musikk - målt, lyttet til eller deler :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er den prosessen som gjerne kalles «innbrenning av komponenter». Strengt tatt er det ikke psykoakustikk, bare vanlig psykologi.

    Psykoakustikk er faget som studerer hvordan vi opplever lyd. F eks at mennesker kan høre frekvenser mellom ca 20 og 20000 Hz, at øret er mest følsomt rundt 3-4 kHz, at vi kan registrere avvik i frekvensgang ned mot 0,1 dB, eller at vi stort sett ikke kan høre fasedreining.
    Ja eg kjøpte en bok om Psychoacoustics, det var litt sjokkerende så mye dokumentert og spesielt udokumentert prosessering hjernen gjør.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Aaaargh Kari Bremnes, jeg så var i så godt helgehumør..... Erase and rewind, erase and rewind la la la la la....
    Wilco hjelper.... Play, play, play
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ikke om du vil ha ren, klar lyd ut av horna. Stopper du halvveis i strømrens er det nesten fullstendig bortkastet å begynne i det hele tatt.
    Du må ha vært veldig uheldig med komponentene du har kjøpt som har så til de grader mislykkede strømforsyninger.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du må ha vært veldig uheldig med komponentene du har kjøpt som har så til de grader mislykkede strømforsyninger.
    Er det vanlig at integrert strømforsyning lager perfekt sinuskurve uten dc, høyfrekvens, thd, rette faser, og perfekt jord?
    Ikke en gang en klasse ab strømforsyning/renser på 45kg klarer det optimalt. (Genesis evo 3)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @larsmartin om du hadde visst hva for et spetakkel likeretterbrua i forsyningen lager før den blir filtrert av kondensatorene og evt annet, hadde du skjønt hvor lite hjelp det er i makkapærene som skurken Paul og resten av bandittene vil at vi skal kjøpe.

    Blir som å vaske dassrullen før du tørker deg i ræva.

    Ja, strømforsyningen har en viktig jobb, men gode ingeniører vet hva som skal til. Men mulig interiørarkitekten bak Gryphon ikke tok det brevkurset?

    Mer adresserer ikke jeg det irrelevante tøvet som har dratt tråden langt ut på argurkåkeren.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin om du hadde visst hva for et spetakkel likeretterbrua i forsyningen lager før den blir filtrert av kondensatorene og evt annet, hadde du skjønt hvor lite hjelp det er i makkapærene som skurken Paul og resten av bandittene vil at vi skal kjøpe.

    Blir som å vaske dassrullen før du tørker deg i ræva.

    Ja, strømforsyningen har en viktig jobb, men gode ingeniører vet hva som skal til. Men mulig interiørarkitekten bak Gryphon ikke tok det brevkurset?

    Mer adresserer ikke jeg det irrelevante tøvet som har dratt tråden langt ut på argurkåkeren.
    Hvorfor hjelper det å snu stikk på vaskemaskin så funker den?
    Jeg bruker våtservietter før dopapir, da holder det med 2 tørk. 👍
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mange elendige ingeniører her og.
    Ikke mindre enn tre strømfiksere her.

    fyne_audio_f1_speakers_review_mono_and_stereo_matej_isak_2020_2021_2022_ - 1.jpeg


    Selv godeste John Curl mener elektronikken
    Til audio sliter. Men glemm i all hovedsak poweramp, den klarer seg.

    PS Audio og multiwave,hvorfor ikke une folk den lydelige opplevelsen en del får sen kveld og natt? For det er jo det økte innhold av de lavere harmoniske en erfarer fra overliggende nett som gjør at stereoen da til tider låter som om den er på steroider.

    Årsak godt beskrevet av Rhesus

    "Rhesus"

    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
    kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
    forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Så når en leser hvem som sier hva her kan en ikke annet enn å sie at en del er useriøse kun for å tilhøre rett miljø

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Er det vanlig at integrert strømforsyning lager perfekt sinuskurve
    Nei, den skal ikke lage sinuskurve.

    Det er DC den skal lage.

    høyfrekvens
    Ja, det er vanlig at den filtrerer ut høye frekvenser effektivt.

    Hva er harmonisk forvrengning på en DC-strømforsyning?

    Rette faser? Hvilke faser er det du snakker om her?

    og perfekt jord?
    Hva skal strømforsyningen med jord?

    Ikke en gang en klasse ab strømforsyning/renser på 45kg klarer det optimalt. (Genesis evo 3)
    Og hva i all verden er en klasse AB strømforsyning?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Mange elendige ingeniører her og.
    Ikke mindre enn tre strømfiksere her.

    Selv godeste John Curl mener elektronikken
    Til audio sliter. Men glemm i all hovedsak poweramp, den klarer seg.

    PS Audio og multiwave,hvorfor ikke une folk den lydelige opplevelsen en del får sen kveld og natt? For det er jo det økte innhold av de lavere harmoniske en erfarer fra overliggende nett som gjør at stereoen da til tider låter som om den er på steroider.

    Årsak godt beskrevet av Rhesus

    "Rhesus"

    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
    kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
    forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Så når en leser hvem som sier hva her kan en ikke annet enn å sie at en del er useriøse kun for å tilhøre rett miljø

    De flatere toppene reduserer ikke støy, men detter jo bare tøv fra ende til annen. Du argumenterer i det ene øyeblikket for at "anlegget låter som om det er på steroider på kvelden" (du skrev riktignok stereoider, det er kanskje en slags steroide for stereoanlegg?), og i det neste er det mindre støy når du legger på en haug med odde harmoniske innenfor audioområdet på strømmen?

    Og har det aldri slått noen av strømfantastene at det skjer mer med dere selv enn med strømmen på kvelden?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, den skal ikke lage sinuskurve.



    Det er DC den skal lage.



    Ja, det er vanlig at den filtrerer ut høye frekvenser effektivt.



    Hva er harmonisk forvrengning på en DC-strømforsyning?



    Rette faser? Hvilke faser er det du snakker om her?



    Hva skal strømforsyningen med jord?



    Og hva i all verden er en klasse AB strømforsyning?
    Mener du det kommer perfekt støyfri dc volt ut uansett hva som kobles inn?
    Skal strøm renses lages det som en forsterker.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    De flatere toppene reduserer ikke støy, men detter jo bare tøv fra ende til annen. Du argumenterer i det ene øyeblikket for at "anlegget låter som om det er på steroider på kvelden" (du skrev riktignok stereoider, det er kanskje en slags steroide for stereoanlegg?), og i det neste er det mindre støy når du legger på en haug med odde harmoniske innenfor audioområdet på strømmen?

    Og har det aldri slått noen av strømfantastene at det skjer mer med dere selv enn med strømmen på kvelden?
    Det som skjer på kveld/natt er det samme som skjer med bruk av multiwave.
    I begge tilfeller er det økte verdier av de lavere harmoniske som er årsak.
    Men det er ikke alle som har mulighet til å få kveld/natt opplevelsen av naturlige årsaker.
    Jeg har det slik på dagtid enkelte ganger.
    Det stemmer godt overens med hva måling på nettet sier og i sweetspot.

    Sen kveld/natt reduseres støyen i området 2-150khz,som hovedsakelig er fra og i egen installasjon
    Samtidig øker nivået av de lavere harmoniske bl. a 5 og 7nd pga mindre demping ute på sentralnettet.

    Så hva er det John Curl og ingeniørene hos Accuphase ikke skjønner som dere skjønner?
    Eller hva med svaret til Rhesus fra Asbjørn i linken woodoo..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    De flatere toppene reduserer ikke støy, men detter jo bare tøv fra ende til annen. Du argumenterer i det ene øyeblikket for at "anlegget låter som om det er på steroider på kvelden" (du skrev riktignok stereoider, det er kanskje en slags steroide for stereoanlegg?), og i det neste er det mindre støy når du legger på en haug med odde harmoniske innenfor audioområdet på strømmen?

    Og har det aldri slått noen av strømfantastene at det skjer mer med dere selv enn med strømmen på kvelden?
    Hvorfor låter anlegget alltid likt når strøm er i orden?
    Kanskje du er strøm skeptikeren jeg kan koble 40kr kabler i veggen vs strøm opplegget som brukes til vanlig? 🤔
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Mener du det kommer perfekt støyfri dc volt ut uansett hva som kobles inn?
    Du kan fint mate en DC-strømforsyning med et stort spekter av frekvenser uten at det slår ut i hva som kommer ut av den ja. En SMPS kan til og med mates med alt fra DC til mange kilohertz. Den vil nok slite litt med AC-frekvenser et stykke under 50Hz, men det er jo ikke akkurat noe typisk problem.

    Skal strøm renses lages det som en forsterker.
    En klasse AB strømforsyning altså?

    Jeg begynner å tvile litt på om du egentlig vet hva du snakker om... Har jeg grunn til det?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Denne her er også fin. Hvem vil betale 10-15 000 for noe slikt dersom det ikke er hørbart

    mi (2).jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det som skjer på kveld/natt er det samme som skjer med bruk av multiwave.
    I begge tilfeller er det økte verdier av de lavere harmoniske som er årsak.
    Men det er ikke alle som har mulighet til å få kveld/natt opplevelsen av naturlige årsaker.
    Jeg har det slik på dagtid enkelte ganger.
    Det stemmer godt overens med hva måling på nettet sier og i sweetspot.

    Sen kveld/natt reduseres støyen i området 2-150khz,som hovedsakelig er fra og i egen installasjon
    Samtidig øker nivået av de lavere harmoniske bl. a 5 og 7nd pga mindre demping ute på sentralnettet.

    Så hva er det John Curl og ingeniørene hos Accuphase ikke skjønner som dere skjønner?
    Eller hva med svaret til Rhesus fra Asbjørn i linken woodoo..
    Er det ikke bare å arrangere en blindtest om du er så overbevist da?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hvorfor låter anlegget alltid likt når strøm er i orden?
    Er det noen grunn til at det skulle låte ulikt når strømmen virker?

    Kanskje du er strøm skeptikeren jeg kan koble 40kr kabler i veggen vs strøm opplegget som brukes til vanlig? 🤔
    Jeg er på ingen måte strømskeptiker. Strøm må vi ha. Ellers ser jeg at her svikter min norskkunnskap i den grad at jeg ikke evner å forstå setningen.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Holder akkurat på med å teste ut en av Accuphase sine strømrensere.
    Det er for Tidlig å gi en bombastisk sikker uttalelse, vi snakker jo fremdeles om ganske grei «sommerstrøm»
    Det blir gjennom høsten og vinteren fasiten kan skrives.

    Men så langt er inntrykket null tap av dynamikk, faktisk tvert i mot er den bedre.
    Mener også at anlegget spiller mye renere uten utstikk oppover.

    Anbefales å teste for den som måtte ha anledning til det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror at alt dette strøm-dill-dall-blinget er helt uvesentlig i 99,9 % av alle husstander i landet vårt.
    Og hva i helvete har dette med jevn frekvensgang å gjøre?
    ....dette er noe enkelte gjerne/ønsker vil tro har stor betydning for lydgjengivelsen for å rettferdiggjøre nok en tung og lekker boks i racket.

    Forfengelighetens jåleri er uransakelig....eller, er den det?

    Nei, jeg har ikke testet selv. Gi meg en god grunn.

    Føkk strømmen.....nei forresten, ikke gjør det.
    Flaut å nevne det, men mitt navn er Bergfinn Strømmen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn