JBL M2 - DIY clone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Du har jo 2360 Karman og jeg er selv veldig glad i horn med dybde og punktkilde. Altså at lydbildet mer er som en enorm globe enn et flatt lerret et stykke unna. Hvis den analogien hang på greip 🙄😉

    Jeg hadde M2 horna i en kort periode mens jeg testet diverse. Så jeg har noe erfaring.

    Hva tenker du om lydbildet med M2 ift 2360? 2360 er jo ekstrem mtp dybde i lydbildet så det er jo en forskjell.

    (Å sitte i en likesidet trekant er IMO også viktig for å få dette dype lydbildet.)
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo 2360 Karman og jeg er selv veldig glad i horn med dybde og punktkilde. Altså at lydbildet mer er som en enorm globe enn et flatt lerret et stykke unna. Hvis den analogien hang på greip 🙄😉

    Jeg hadde M2 horna i en kort periode mens jeg testet diverse. Så jeg har noe erfaring.

    Hva tenker du om lydbildet med M2 ift 2360? 2360 er jo ekstrem mtp dybde i lydbildet så det er jo en forskjell.

    (Å sitte i en likesidet trekant er IMO også viktig for å få dette dype lydbildet.)
    karmann og jeg diskuterte dette litt i går. Forskjellen på M2 og 2360-riggen. Det er en del forskjell, det vil det være uansett. 2360 er jo voldsom, rett i trynet og kjempestort, med masse kontroll og dynamikk. Det er jo en driver og et horn beregnet på veldig mye større rom enn M2, som igjen er en studiomonitor.
    M2 er mer hifi, hvis man kan si det sånn. Mer beregnet for små rom, med litt lysere karakter, spesielt oppover. Den var jo mye enklere å sette opp, og spiller knallbra med et par filtre, for å si det grovt. 2360 må temmes på en helt annen måte for å fungere i det som nesten er nærfelt, siden den ikke er beregnet for det.

    Begge settene spiller kjempefint, men som nøytral gjengiver trekker M2 det lengste strået. Det som er så vilt er at den også spiller nydelig på svært høye volumer. Uten å bli hard eller gi lyttetretthet. 2360, slik det er satt opp her nå, er mer "live", større og dypere.
    Jeg må ha noen dager for å venne meg til lyden, det var ikke så mye jeg hørte på egne lister i går, mest @karmann som styrte showet. Han har mye bedre ører for fintuning enn meg, så nå skal jeg teste resultatet grundig de neste dagene. Om noen uker flyttes de ut til karmanns enorme lytterom, så kan han sammenligne med hans 2360 rigg. Blir spennende det også.
    Kommer et par nærfeltsmålinger og resultater fra DATS etter hvert. ;)
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070
    Du har jo 2360 Karman og jeg er selv veldig glad i horn med dybde og punktkilde. Altså at lydbildet mer er som en enorm globe enn et flatt lerret et stykke unna. Hvis den analogien hang på greip 🙄😉

    Jeg hadde M2 horna i en kort periode mens jeg testet diverse. Så jeg har noe erfaring.

    Hva tenker du om lydbildet med M2 ift 2360? 2360 er jo ekstrem mtp dybde i lydbildet så det er jo en forskjell.

    (Å sitte i en likesidet trekant er IMO også viktig for å få dette dype lydbildet.)
    Jeg har hørt 2360 hos Hunsbedt og nå M2. Gårsdagen ble mer en få lyd i det og se at ting fungerer. Jeg har allerede funnet en bug som fulgte DSP hele kvelden,
    så jeg må nok opp en tur til for en lytt. Men slik jeg ser M2 er det en "HIFI" høyttaler med smekken fra en PA rigg. De Originale settingene er veldig fine på lavt til moderate/høye volume, men kan nok bli litt tøffe helt der oppe ved litt kraftige pådrag, altså jeg mener da høyt! Men en smal justeringssak.

    Jeg har hørt 2360 i flere rom, alle med sin ulik sjarm. Hos meg så låter 2360 annerledes en hos Hunsbedt ( nå bruker jeg riktig nok helt andre drivere også :) ) Avstanden, rom størrelse og akustikk er hel annerledes. Så dersom jeg kan, så skal jeg låne M2ene her hjemme for direkte sammenligning i et rom jeg kjenner godt. Da vil jeg heller komme med litt mer konkrete meninger :)

    Men ellers så spilte de musikk på det meste som ble kastet på de, noe av det bedre jeg har hørt. JBL ( Hunsbedt;) ) har gjort noe riktig, samtidig er det gøy å se hvordan de har brukt EQen, det er 18 filter pr høyttaler, de er egentlig ikke synlige i DSPèn men en eller annen bug, så kommer de til syne på enkelte versjoner av Audio architect (tror jeg, merkelig var det)

    Legger ved filterene her ( vet ikke om de har blitt lagt ut før men uansett) :

    LF
    M2 LF .png


    HF

    M2 HF.png


    Fra instruksjons boka:

    m2 pdf.png




    Høyttalerene er like fine i virkligheten som på bilder, et fantastisk møbel! Tåler et bilde til :)


    20240224_203745.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Akkurat det dere sier:

    «M2 er mer hifi, hvis man kan si det sånn. Mer beregnet for små rom, med litt lysere karakter, spesielt oppover.»

    «Men slik jeg ser M2 er det en "HIFI" høyttaler med smekken fra en PA rigg»



    Er det jeg sa for mange år siden da jeg testet M2 vs 2384 vs Tractrix 200 dog med 2451be: «det låter hifi med enorm kapasitet», «litt flatere og bredere lydbilde enn med riktig store horn» og som jeg meldte til en her i forrige uke «verdens beste domediskant».

    Det ble også nevnt en bekymring rundt diffraksjon/HOM??

    Null stress de låter så rent og glatt som en nypolert Ferrari!

    Ang lys klang så tror jeg beryllium er nyansen som justerer det. Jeg hørte ikke lys klang. Men med Aquaplas mistet jeg dynamikk og detaljer. Også kan man bruke EQ.

    Har lyst på et par M2 waveguider nå 😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Et annet spm. Spredningsmønster i overgang mot 15 tommer, hvordan er det?? Og kan man bruke doble 12 tommere?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Her er målinger av bassen, nærfelt høyre side. Dette er med original JBL EQ-settings i DCIen, med HPfilter:
    M2 høyre side bass.jpg


    Her er DATS av samme høyttaler. Legg merke til toppen rundt 255-260Hz:
    DATS M2 høyre side.jpg

    Den lille toppen nede ved rundt 255-260 kan man ikke fjerne med EQ. Det er en kasseresonans. Kan være dempingsrelatert, eller at kassen for eks ikke er dyp nok.

    Erin fant akkurat det samme på de originale M2ene han testet. Der ligger toppen litt over, 270Hz, men det er det samme:
    DATS M2 original Erins corner.jpg


    Er det hørbart? Niks, kan ikke tenke meg det. Men morsomt at samme "feilen" går igjen på mine. Det tyder på at kassene er temmelig like.

    Her diskanthornet. Rød er nærfelt. Lilla sweetspot. Man ser tydelig hevingen i EQ over 7Khz. Ved sweetspot har denne hevingen sunket betraktelig. Det er bare ved ekstreme nivåer at man kanskje ønsker å redusere nivået littegrann. For normal lytting høres dette fint ut. Hornet gjør en god jobb og det er veldig jevnt nivå helt ut til sweetspot, ikke så mye som endrer seg her:
    M2 diskant rød nærfelt lilla sweetspot.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Er stor M2 fan etter å hatt noen orginale et års tid. Det skal være et allpass FIR filter i tillegg til de filterene dere viste bilde av så vidt jeg har forstått.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er stor M2 fan etter å hatt noen orginale et års tid. Det skal være et allpass FIR filter i tillegg til de filterene dere viste bilde av så vidt jeg har forstått.
    Skal høre med karmann om dette. Han nevnte FIR, men husker ikke detaljer her. Det ble mye å bare få alt opp å gå på lørdagen. Tusen takk for innspill!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har tatt en mengde målinger i kveld og justert bittelitt i Audio Architect. Har nå funnet noe som funker ganske greit, spesielt på rock med litt volum. Blir nok mye mer testing fremover også, med flere EQ presets.

    Siden jeg bruker EQsettinger til originale M2, er disse låst. Men på input EQ har jeg lov til å styre så mye jeg bare vil. Så nå er det rommet det har blitt tatt høyde for, alle målinger i kveld er i sweetspot. Fem filtre for å ta ned topper og bare minus tre dB i diskant (horndriver). Dette sier noe om hvor bra hornet er. Det måler nesten like bra i sweetspot som i nærfelt. Det tyder på et godt designet horn!

    Husk på at dette garasjeloftrommet, med skråtak, er vanskelig. Det er 20cm tykk bue med rammer på 120x60, med Spaceslab-demping, opp vegger og i tak i førsterefleksjon, samt to 120x120x30 rammer der bassen hoper seg opp på sidevegg. Dette hjelper litt. Det som ikke hjelper er at rommet er smalt, ca 4,5m, 6,5m langt, og ganske fullt, med 12-15 sett store og små høyttalere stablet i bakenden av rommet, og et lass løse elementer liggende rundt...:p

    Begge ht swsp orig filter pluss 5bånd eq bass -3db diskant.jpg

    Målingen er med 1/6 glatting.
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070
    Er stor M2 fan etter å hatt noen orginale et års tid. Det skal være et allpass FIR filter i tillegg til de filterene dere viste bilde av så vidt jeg har forstått.
    Jeg antar de er lastet med inn, siden jeg lastet ned høyttaler tuning fra JBL.
    FIR ENABLE knappen er borte, som endel andre ting en i utgangspunktet kan ENABLE når en ikke har lastet inn en høyttaler tuning.

    Det kommer ganske mange rare lyder når preset lastes fra en DIY preset til M2 preseten, så antar at det skjer relativt mye på engang :)

    Her et bilde med 2 amper lastet inn med M2 config. Den ene ser du nesten alt på og den andre er låst. Men ikke sikkert det er sånn i morgen ;)
    Tipper det var tilbud på stor Big mac meny når koden ble skrevet og noen glemte et knappe trykke eller to ;)

    m2.png
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også ha stor BigMac-meny! NÅ! :LOL:
    Men rare greier det der med at lørdagen var JBL-EQsettinger åpne, søndag stengt. Og åpen på den ene ampen og stengt på den andre...nødt til å være en bug eller to inni der. Hadde jo både nye og gamle oppdateringer på AA uten at det var forskjell...
    Mens vi hadde tilgang var det artig å se hva de hadde gjort da. Ikke så lite heller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    NÅ er de klare til fintuning. Herregud for en jobb det har vært i ettermiddag. Takk og lov for glimrende hjelp fra karmann! Vis vedlegget 999935
    Tålmodighet og fingernemhet, er ikke egenskaper jeg innehar. Godt er det da at det finnes folk med slikt, slik at slike som meg kan nyte vakkert håndverk uten å løfte en fres.

    Nydelig arbeid Mester Hundsbedt! :)(y)
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Jeg antar de er lastet med inn, siden jeg lastet ned høyttaler tuning fra JBL.
    FIR ENABLE knappen er borte, som endel andre ting en i utgangspunktet kan ENABLE når en ikke har lastet inn en høyttaler tuning.

    Det kommer ganske mange rare lyder når preset lastes fra en DIY preset til M2 preseten, så antar at det skjer relativt mye på engang :)

    Her et bilde med 2 amper lastet inn med M2 config. Den ene ser du nesten alt på og den andre er låst. Men ikke sikkert det er sånn i morgen ;)
    Tipper det var tilbud på stor Big mac meny når koden ble skrevet og noen glemte et knappe trykke eller to ;)

    Vis vedlegget 1000699
    Det er MASSE bugs med Audio Architect. Da jeg hadde både M2 og 708 (som virkelig er bra) holdt jeg på å bli gal. Prøvde forskjellige versjoner av firmware på mine DCi og CDi. Kjøpte til og med BSS BLU50.

    Husker ikke fasiten med M2, på 708 endte jeg opp med å legge inn parameterene manuelt. På begge målte jeg frekvensgangen på utgangene for å verifisere. Sånt trigger min hifi-noia for å si det slik.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Dette er jo en hobby. Du kan jo legge inn en egen preset med disse parameterene og sammenligne:

     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Ser at i linken jeg postet så er ikke FIR-filteret enablet. Nå blir jeg litt usikker, min upålitelige hukommelse påstår at det skal være en allpass...
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070
    Ja, det hele er litt merkelig. Går jeg online med 8 kanaleren er alt synlig, offline "usynlig"

    Men når det er sagt er trikset for stabilt bruk og bruke venue filen for å åpne Audio architect og ikke åpne Audio architect via vanlig snarvei. Har du mange nok amper så går det helt på tur når du gjør dette.

    Men for min del er Audio architect gull dersom du enkelt skal styre multiple amper i et bilde. Digg med et band eq i et bilde som går til 10 amper samtidig 🙂
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det hele er litt merkelig. Går jeg online med 8 kanaleren er alt synlig, offline "usynlig"

    Men når det er sagt er trikset for stabilt bruk og bruke venue filen for å åpne Audio architect og ikke åpne Audio architect via vanlig snarvei. Har du mange nok amper så går det helt på tur når du gjør dette.

    Men for min del er Audio architect gull dersom du enkelt skal styre multiple amper i et bilde. Digg med et band eq i et bilde som går til 10 amper samtidig 🙂
    Skal prøve trikset med å åpne venue filen. Liker AA selv, bruker 8x300 og 2x1250 fortsatt.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Et seriøst spørsmål selv om det kanskje ikke høres sånn ut. Men tatt i betrakting kvadratmeterpris i leiligheter så er det ikke teit i det hele tatt 🤭

    Hva med å lage en isobaric M2?

    Jada, man trenger dobbelt sett med de dyyyyre 15 tommerne men man får samme ytelse og ned mot halvparten av volumet. Ned mot fordi bassrefleks isobaric krever er veldig lite kammer til driveren i front. Kammeret bak derimot trenger 50% av kammeret til original M2.

    Andre konsekvenser er at driverne havner på 4 Ohm og det som er en fordel er at drivern bak fjerner ulumskheter som ulyder bak drivern i front og reduserer noe forvrening.

    Vis vedlegget 1018571
    Hva er det som gjør forskjellen her?
    Membran lydmessig blir vel akkurat den samme?
    Er det ene og alene 2 x "motor" elektrisk sett som utgjør forskjellen?
    ... litt klønete uttrykt muligens?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    EN del av forklaringen er at man fjerne den lett ulineære "lyftfjæra" mot baksida av frontelementet, og ditto framsida av det bakre....
    4-ohms problemet kan jo bl.a. løses ved å bruke to 16 ohms elementer.... i alle fall med JBL..
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor endre noe som funker veldig bra? M2 er veldig plasseringsvennlige, med veldig grunne kabinetter og lite fotavtrykk. I tillegg løftes horn/diskant så høyt opp at den passer godt ørehøyde, og det er viktig for meg. Liker ikke så godt at lyden kommer nedenfra.

    Presiserer i tillegg at det veldig greit om diskusjoner om andre varianter med samme horn eller diskusjon om andre høyttalertyper heller foregår i egne(de) tråder, og ikke her. Her er det M2 som gjelder, og diskusjoner rundt dette kabinettet og drivere som kan brukes. Godt ment, altså, og evighetsdrodlingen til Hornlyd er som alltid veldig interessante!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    😬 point taken, jeg slettet mine innlegg over om «hvordan redusere volumet på kassa til M2 med isobaric løsning» også sklei det ut. Har hvertfall rydda opp etter meg her nå, kanskje dere andre kan ta en slettings også på kommentarene? 😊

    Og ja, det skal godt gjøres å lage mere plasseringsvennlig Hornlyd (R) enn med M2 slik den er, helt enig. Men det er ikke så lett da vet du med «skli ut sentralen» da 🤭
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da slenger jeg inn et relevant spørsmål om ubesudlet utuklet umodifisert M2:

    Er Nilai kraftig nok til å drive bassene?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve trikset med å åpne venue filen. Liker AA selv, bruker 8x300 og 2x1250 fortsatt.
    Det med å ha kun en venue fil på skrivebordet er viktig. Erfarte det selv nå for et par dager siden. Jeg hadde tre venue-filer liggende på skrivebordet som snarveier. Har holdt på med EQ-fintrimming av tre forskjellige skoeskehøyttaler-sett, og skulle tilbake til M2. Da var den borte og M2-presets erstattet av Audio Note-høyttaleren jeg har. Alt var borte, og M2 spilte IKKE særlig bra. Karmann måtte hasteinnkalles, og holdt på en times tid på Teamwiewer slik at M2 kunne fungere igjen. I tillegg måtte jeg etterpå sitte en time og finjustere selv også, med REW og AudioArchitect.

    Jeg har nok ukritisk brukt minst to venuer og lagret uten å tenke meg om, og det straffet seg.😅
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Da slenger jeg inn et relevant spørsmål om ubesudlet utuklet umodifisert M2:

    Er Nilai kraftig nok til å drive bassene?
    Måtte google her, dreier det seg om 2x500W? I såfall sikkert mer enn nok til hjemmebruk. M2 er lettdrevne, det er min erfaring. Men de trenger mye EQ og da er det greit å ha headroom nok. JBL anbefaler temmelig kraftige amper: One Crown® iTech 5000HD power amp for each speaker, or BSS® Soundweb London Processor with Crown Macro-Tech® MA-5000i

    Selv bruker jeg 4x1250N og 2x1250N til alt, og det er overkill på garasjeloftet. Men når større systemer skal presses litt er det alltid greit med masse headroom!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn