Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    3

322_911

Gjest
    Sv: Ja så var det disse muslimene da...

BBking skrev:
    Akle skrev:
    Vesten og især Amerika har aldri innført demokrati noe som helst sted, her finnes det en del velkjente eksempler.
    USA har innført demokrati i Japan, Tyskland, Italia, Sør Korea og Irak.
    Jeg håper for guds skyld det var sarkastisk ment? Ja ja...

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Antall liker
    0

Jeg har ikke fulgt denne tråden, bare kikket litt her og der med et halvt øye. Men kanskje noen kunne svart meg på et spørsmål jeg sitter med:

Når muslimer i Norge, for å si det litt klønete, formerer seg langt raskere enn nordmennene gjør, da er det snakk om tid før de får stor politisk innflytelse i landet. Det tar sikkert noen tiår, men det vil skje. Og der Islam får makt, går det dårlig, enkelt og greit. Jeg snakker unyansert, her - det er selvfølgelig ikke alle muslimer som er slemme osv., men realitetene her er ikke til å unngå - m.m. noe skjer noe drastisk.

Altså: Hva bør vi gjøre her i Norge?

Jeg synes det er én stor utfordring vi står overfor når vi nordmenn skal til å drøfte dette, nemlig at vi ikke klarer å finne et ståsted der vi unngår følgende ytterpunkter:
    • Vår egen rasisme - ofte representert fra ytre høyre
    • Nordmenns ukuelige naive dragning mot å tro at alle mennesker egentlig er gode og at dette ikke er noe problem, bare vi er snille mot muslimene - gjerne representert ved ytre venstre

G

Gjestemedlem

Gjest

Det viktigste vi kan gjøre er å arbeide for å endre grunnloven slik at all religiøs aktivitet skilles ufravikelig fra stat og styre.

Tyrkia er et godt eksempel på hvor viktig dette er. De er et muslimsk land, men har grunnlovsfestet skille mellom religion og stat. Der er det forbudt med f.eks. religiøse hodeplagg for offentlige personer. Og hæren har en grunnlovsfestet rett til å gripe inn hvis landets strengt sekulære styresett trues.

Her har vi mye å lære hjemme.

Bildet er av Mustafa Kemal Atatürk, det moderne Tyrkias grunnlegger.

Nylig samlet over en million Tyrkere seg i byen Izmir for å demonstre til støtte for fortsatt sekulært styre.

Her hjemme inbiller vi oss at vi kan holde Islam tilbake men fortsatt ha en reliøs stat. Dette, hvis noe, er Norges fallgrube.

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Antall liker
    0

Gjestemedlem skrev:
    Det viktigste vi kan gjøre er å arbeide for å endre grunnloven slik at all religiøs aktivitet skilles ufravikelig fra stat og styre.

...

Her hjemme inbiller vi oss at vi kan holde Islam tilbake men fortsatt ha en reliøs stat. Dette, hvis noe, er Norges fallgrube.
    Jeg er prinsipielt enig i et skille mellom kirke og stat, men forandrer dette så mye? Noen tiår, og så er muslimene i flertall likevel... eller? Skal vi bli som Tyrkia?

Hvis noen skulle lure på hvor jeg står i denne saken ;):

Jeg mener at selv om det finnes hyggelige muslimer, er Islam er en råtten religion. Koranen er side opp og side ned med feberfantasier, og Muhammed var en pedofil gærning. (Håper jeg ikke blir skutt for dette, eller at Høvdingen kommer i trøbbel pga. meg.) Her er f.eks. et utdrag fra Islams egne hellige skrifter (Hadith) som sier om Muhammeds tilbøyeligheter:

Translation of Sahih Bukhari, Book 62: Volume 7, Book 62, Number 64:

Narrated 'Aisha:
    that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).

Muhammed fullbyrdet altså ekteskapet med Aisha da hun var ni år gammel...

Og her er hva Muhammed svarer en fyr som hadde giftet seg med ei godt voksen dame:

Volume 7, Book 62, Number 17:

Narrated Jabir bin 'Abdullah:
    When I got married, Allah's Apostle said to me, "What type of lady have you married?" I replied, "I have married a matron' He said, "Why, don't you have a liking for the young virgins and for fondling them?" Jabir also said: Allah's Apostle said, "Why didn't you marry a young girl so that you might play with her and she with you?'

Sjekk ut selv, men vær advart, det er direkte kvalmende å lese nærmere om tilbøyelighetene til denne fyren som liksom skulle være Guds profet:

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/062.sbt.html

http://www.homa.org/Details.asp?ContentID=2137352728&TOCID=2083225348

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Helt klart noe å tenke på.
    Når det kommer til den rasistiske delen så er jo ikke islam noen rase, og selv om de fleste muslimer er mørkere enn oss, så tror jeg at minst 99 % av de som er skeptiske til islamister/muslimer tenker på islam som problemet og ikke menneskene bak og deres farge. Og angående rasisme snakker man sjelden om rasismen fra muslimer overfor andre, blant annet oss…

Når det kommer til de som tror at alle mennesker er snille og blir snille av å bli godt behandlet, så var jeg en gang en av dem. Jeg ville slippe inn i landet de som led i verden, for jeg trodde at når de kom her og ble godt behandlet så ville de sette pris på det, og bli glade og takknemlige. Jeg har innsett at dette ikke er tilfelle. Dessverre er det mange som ennå ikke har innsett dette, og tror at det er synd på alle ”svake” grupper, og at alle som lider er uforskyldt i sine egne problemer eller alle helst at det er vår feil.

Det er det samme som skjer i mange land i Europa, muslimer skaper samfunn i samfunnet og isolerer seg og lever etter egne ”lover og regler” der.. Dette problemet har man ikke med andre grupper av innvandrere på samme måte. Det er klart at jo flere muslimer man får inn jo mer vil de påvirke samfunnet og jo mer vil de få å si med tanke utviklingen videre. Jeg vil i alle fall ikke ha denne påvikningen, som jeg bare ser ulemper med. Hvis de ikke vil tilpasse seg eller godta oss og vår livsstil i vårt eget land, så synes jeg at de kan være der de er. Om det eneste de vil ha av oss er pengene og velstanden vår, og ellers bare vil påtrykke oss, eller selv beholde, et førmiddelaldersk menneskesyn, så kan de holde seg hjemme og heller bygge opp sine egne hjemland, mens de filosoferer over hvorfor det går så gale så å si alle steder der islam dominerer.

Ellers er jeg uenig med deg Gjestemedlem. Dette er ikke et spørsmål om statsreligion eller ikke, dette er et spørsmål om meningene til menneskene som bor i et land. Er mange nok enige, kan lovene endres…

Og her er de underlige meningene til en som egentlig er imot religioner:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139459

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Baardsen skrev:
    Gjestemedlem skrev:

...

Jeg er prinsipielt enig i et skille mellom kirke og stat, men forandrer dette så mye? Noen tiår, og så er muslimene i flertall likevel... eller? Skal vi bli som Tyrkia?

Hvis noen skulle lure på hvor jeg står i denne saken ;):

Jeg mener at selv om det finnes hyggelige muslimer, er Islam er en råtten religion. Koranen er side opp og side ned med feberfantasier, og Muhammed var en pedofil gærning. (Håper jeg ikke blir skutt for dette, eller at Høvdingen kommer i trøbbel pga. meg.) Her er f.eks. et utdrag fra Islams egne hellige skrifter (Hadith) som sier om Muhammeds tilbøyeligheter:

Translation of Sahih Bukhari, Book 62: Volume 7, Book 62, Number 64:
    Narrated 'Aisha:
    that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).

Muhammed fullbyrdet altså ekteskapet med Aisha da hun var ni år gammel...

Og her er hva Muhammed svarer en fyr som hadde giftet seg med ei godt voksen dame:

Volume 7, Book 62, Number 17:

Narrated Jabir bin 'Abdullah:

When I got married, Allah's Apostle said to me, "What type of lady have you married?" I replied, "I have married a matron' He said, "Why, don't you have a liking for the young virgins and for fondling them?" Jabir also said: Allah's Apostle said, "Why didn't you marry a young girl so that you might play with her and she with you?'

Sjekk ut selv, men vær advart, det er direkte kvalmende å lese nærmere om tilbøyelighetene til denne fyren som millioner av mennesker dyrker:

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/062.sbt.html

http://www.homa.org/Details.asp?ContentID=2137352728&TOCID=2083225348

Problemet med saken angående Aisha er at mange muslimske menn bruker dette som begrunnelse for å gjøre det samme, gifte seg med barn. Hos oss er dette ansett som motbydelig og pedofili er vel noe av det man mest forakter, men innen islam er dette godkjent av selveeste Muhammed og det han gjør er alltid riktig, så derfor kan også alle andre. Ikke få jenter som lider på grunn av denne perverse fyren...

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Antall liker
    0

Komponenten skrev:
    Når det kommer til de som tror at alle mennesker er snille og blir snille av å bli godt behandlet, så var jeg en gang en av dem. Jeg ville slippe inn i landet de som led i verden, for jeg trodde at når de kom her og ble godt behandlet så ville de sette pris på det, og bli glade og takknemlige. Jeg har innsett at dette ikke er tilfelle. Dessverre er det mange som ennå ikke har innsett dette, og tror at det er synd på alle ”svake” grupper, og at alle som lider er uforskyldt i sine egne problemer eller alle helst at det er vår feil.
    Men tankegangen du en gang hadde, som jeg tror er gjengs for de fleste nordmenn, forteller i alle fall at vi er lært opp til å ha respekt for andre mennesker. Og dette er en verdi vi har her i landet - og som vi ikke har råd til å gi fra oss.

S

Slubbert

Gjest

Baardsen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er prinsipielt enig i et skille mellom kirke og stat, men forandrer dette så mye? Noen tiår, og så er muslimene i flertall likevel... eller?
    Hvis man, innen dette flertallet realiseres, har nedfelt et absolutt skille mellom stat og religion i grunnloven(da kreves 2/3 flertall i Stortinget for lovendring, noe det er lite sannsynlig at muslimer får), og gir hæren et grunnlovsfestet mandat til å begå coup d'état mot enhver regjering som opphever dette skillet, så er vi i det minste mye bedre sikret mot muslimsk maktovertagelse de neste par hundre år. Så på lang sikt vil det trolig være viktig å ha et slikt skille.

Flertallets diktatur bør forebygges med en tydelig grunnlov som beskytter grunnleggende individuelle friheter, og som muliggjør bruk av alle midler for å bekjempe underminering av disse frihetene. I et videre perspektiv kan man også diskutere berettigelsen av individuelt selvforsvar, mao en bevæpnet folkelig milits som nedfelt i bl.a. USAs grunnlov. Selvsagt fjernt i den ikke-volatile norske politiske virkelighet, men dog burde den prinsipielle debatten ha en horisont videre enn den lavpannede og opportunistiske jamring over enkelte skytetragedier. At hæren har mandat til å begå coup d'état er et alternativ, dog med den ulempe at korrumpering av hæren kan bli en reell fare.

Skal vi bli som Tyrkia?
    Heller Tyrkia enn Iran, mye heller.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Baardsen skrev:
    Komponenten skrev:
    Men tankegangen du en gang hadde, som jeg tror er gjengs for de fleste nordmenn, forteller i alle fall at vi er lært opp til å ha respekt for andre mennesker. Og dette er en verdi vi har her i landet - og som vi ikke har råd til å gi fra oss.
    Akkurat. Jeg tror dette er ganske typisk nordmenn, og derfor er det ekstra urettferdig å stemple oss selv/ andre nordmenn som rasister, for det er vi her i landet i veldig liten grad. Og akkurat dette er også et skittent knep, for er det noe vi ikke vil bli kalt, eller ha befatning med, så er det rasister. Vi er så livredde for dette stempelet at vi gjerne ikke våger å protestere overfor eller kritisere i samme gard mennesker som har mørkere hudfarge enn oss, i redsel for å bli oppfattet som, eller kalt rasistiske. For min egen del har det ordet helt mistet sin kraft, fordi det er blitt misbrukt i så stor grad, jeg bryr meg rett og slett ikke om dette stempelet lenger, fordi jeg vet med meg selv hvor uriktig det er. Jeg har ingen rasistiske holdninger, tvert imot har jeg stor respekt for mange med andre farger enn meg selv, men samtidig tar jeg meg den frihet også å kritisere andre uavhengig av farge, og mange synes visst ikke at dette er akseptabelt.

Vi knebler oss selv med dette rasisme-tullet i forhold til islam, og det fører til at mange ikke vil eller tør si sin hjertens mening om den saken. Jeg er i alle fall forbi det stadiet for lenge siden, faktisk synes jeg at de største rasistene er de som IKKE tør kritisere folk med annen hudfarge, de må jo virkelig se på mennesker med annen farge som tapere, som ikke tåler det samme som man forventer av alle andre…

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
    Ellers er jeg uenig med deg Gjestemedlem. Dette er ikke et spørsmål om statsreligion eller ikke, dette er et spørsmål om meningene til menneskene som bor i et land. Er mange nok enige, kan lovene endres…
    1. Hva hvis det blir som du frykter da, et muslimsk flertall i landet. Er du klar til å underkaste deg for flertallet, eller ville det da være hyggelig med beskyttelse fra grunnloven mot religiøs sammenblanding med det offentlige?

2. Når det gjelder straffelovens 'rasisme paragraf' så lyder den forøvrig som følger:

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
    a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
    b) religion eller livssyn, eller
    c) homofile legning, leveform eller orientering.

Mao. omfatter denne ikke bare rasediskriminering.

...

Man kan med andre ord ikke begrense Islam i Norge med mindre Kristendommen samtidig holdes i sjakk.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    1. Hva hvis det blir som du frykter da, et muslimsk flertall i landet. Er du klar til å underkaste deg for flertallet, eller ville det da være hyggelig med beskyttelse fra grunnloven mot religiøs sammenblanding med det offentlige?

2. Når det gjelder straffelovens 'rasisme paragraf' så lyder den forøvrig som følger:

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
    c) homofile legning, leveform eller orientering.

...

Man kan med andre ord ikke begrense Islam i Norge med mindre Kristendommen samtidig holdes i sjakk.
    Det ser ut til å være fritt fram for det meste nå, så at mr. Vigrid slapp straff for ganske drøye påstander om jøder i dag.

Det blir feil for meg å sidestille alt som kommer inn under benevnelsen religion, uten å se hva religionen representerer av ideologi.
    Selvsagt vil jeg ikke underkaste meg, blir det muslimsk flertall har nok jeg rømt landet lenge før den tid.

Rart at ikke denne omfattende rasismeparagrafen også omfatter kjønn..
    Vi må kutte svenskevitsene ser jeg... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
    Det ser ut til å være fritt fram for det meste nå, så at mr. Vigrid slapp straff for ganske drøye påstander om jøder i dag.
    I en lagmansrett kan jo hva som helst skje... Aktoratet har forøvrig anket saken så til høyesterett, så det blir jo interessant å se om saken tas opp der. Ville ikke forbause meg om de aksepterer saken. Den har jo endel prisippielle sider. Hva står sterkest, ytringsfrihet eller vern mot hatefulle ytringer?

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Antall liker
    0

Gjestemedlem skrev:
    c) homofile legning, leveform eller orientering.[/b]

...

Konklusjonen her ser jeg ingen nødvendig logikk i, med mindre Kristendommen byttet ut "elsk din neste som deg selv" med "hat din neste". Kjærlighetsbudet er det viktigste budet i Kristendommen, alle andre råd og formaninger er detaljer, hvorav noe også er knyttet til en annen type samfunn og kultur - det må man huske på. Når det er sagt, så er det opplagt at noe av det som gjør muslimer spesielt aggressive overfor vår kultur, er vår aksept av homofili, pornografi og andre ting de finner veldig "ugudelig". Dette er ikke Kristendommens feil.

G

Gjestemedlem

Gjest

Baardsen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    c) homofile legning, leveform eller orientering.[/b]

...

Konklusjonen her ser jeg ingen nødvendig logikk i, med mindre Kristendommen byttet ut "elsk din neste som deg selv" med "hat din neste". Kjærlighetsbudet er det viktigste budet i Kristendommen, alle andre råd og formaninger er detaljer, hvorav noe også er knyttet til en annen type samfunn og kultur - det må man huske på. Når det er sagt, så er det opplagt at noe av det som gjør muslimer spesielt aggressive overfor vår kultur, er vår aksept av homofili, pornografi og andre ting de finner veldig "ugudelig". Dette er ikke Kristendommens feil.
    Jeg skal ikke starte en ny debatt om hvor tragisk både Kristendommen og Islam er, men det jeg hentydet var at det er vanskelig å komme utenom at disse likestilles i Norge. Og selv om vi opplever en mer utvannet variant av begge religioner her hjemme så er de begge roten til all ondskap i verden. 9/11 hadde ikke vært mulig hvis ikke ideen om evig liv var inprentet i hodene på gjeningsmennene.

De viktigste er uansett at hvis man vil stoppe utbredelsen av reliøse overgripere så er man nødt å fjerne det onde ved roten og gjøre religion til en privatsak og ikke en offentlig oppgave. Det er på tide å kvitte seg med denne anakronismen og innføre en sekulær stat og et sekulært styre. Så får de reliøse grisle på med sitt på fritiden, og fiansiere sin hobby selv.

P

Parelius

Gjest

Komponenten skrev:
    Det blir feil for meg å sidestille alt som kommer inn under benevnelsen religion, uten å se hva religionen representerer av ideologi.
    Nettopp denne måten å se det hele an på er det som nødvendiggjør skillet stat/religion.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    I en lagmansrett kan jo hva som helst skje... Aktoratet har forøvrig anket saken så til høyesterett, så det blir jo interessant å se om saken tas opp der. Ville ikke forbause meg om de aksepterer saken. Den har jo endel prisippielle sider. Hva står sterkest, ytringsfrihet eller vern mot hatefulle ytringer?
    Ja det skal bli interessant å se. Egentlig støtter jeg mest ytringsfriheten her, og når man ser hvor omfattende denne rasismeparagrafen er, så er det jammen mange som burde blitt anmeldt for både det ene og det andre.

En annen ting er jo om det er det som sies, eller hvor sterkt det sårer noen som skal telle her. Om man håner Muhammed eller håner Jesus, har vi jo sett at reaksjonene er totalt forskjellig. Men skal det at noen er mer hårsåre enn andre, eller reagerer voldsommere utad, bety at man skal straffes hardere om man sårer dem?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Parelius skrev:
    Komponenten skrev:
    Nettopp denne måten å se det hele an på er det som nødvendiggjør skillet stat/religion.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Skal man måtte likestille den religionen landet har hatt i 1000 år med alt som måtte dukke opp av andre ting som kaller seg "religion"? Hva om nasistene begynte å kalle sin tro også for religion med Hitler som profet? Skal man ikke kunne ha et skille her? Scientologene, er de og religion?

P

Parelius

Gjest

Det er det vel ikke du som skal avgjøre, hva som er god og dårlig religion, mener jeg. Det er det som skaper faenskapet. Derfor, inn i privaten med den!

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Antall liker
    0

Gjestemedlem skrev:
    Jeg skal ikke starte en ny debatt om hvor tragisk både Kristendommen og Islam er, men det jeg hentydet var at det er vanskelig å komme utenom at disse likestilles i Norge. Og selv om vi opplever en mer utvannet variant av begge religioner her hjemme så er de begge roten til all ondskap i verden. 9/11 hadde ikke vært mulig hvis ikke ideen om evig liv var inprentet i hodene på gjeningsmennene.

De viktigste er uansett at hvis man vil stoppe utbredelsen av reliøse overgripere så er man nødt å fjerne det onde ved roten og gjøre religion til en privatsak og ikke en offentlig oppgave. Det er på tide å kvitte seg med denne anakronismen og innføre en sekulær stat og et sekulært styre. Så får de reliøse grisle på med sitt på fritiden, og fiansiere sin hobby selv.
    Det er greit med enkle løsninger ;)

Husk nå på at ikke-religiøse regimer har kverket langt flere mennesker enn religiøse regimer har, m.m. du vil definere Hitler og Stalin som religiøse typer.

"Fjerne det onde ved roten" - jeg skulle likt å se noen trekke opp linja for hva som skal være "ondt" og "godt" og definere samfunnet ut ifra det, slik du så lettvint gjør. De to nevnte typene var også ute etter å fjerne det onde ved roten, det de selv oppfattet som det onde.

B

Back_Door

Gjest

Den katolske kirke har nylig bestemt seg for at barn som ikke enda er døpt, likevel ikke går evig fortapelse i møte om de dør.. ::)

Minner ellers om hvordan kristendommen ble praktisert i Europa for noen hundre år siden. Selv slavehandelen ble velsignet..
    Dette er nyttig å tenke over, før man vurderer "kvaliteten" på religion. Etter mitt syn er det uansett ikke religionene i seg selv som er farlig, men praktiseringen av religionene som maktmiddel.Et maktmiddel designet for menn og statsmakt.

Etter å ha tenkt over problematikken, er jeg kommet til at Gjestemedlem har et godt poeng i sin begrunnelse for å skille stat og religion.
    Likevel gir ikke grunnloven evig beskyttelse mot et event. muslimsk flertall. Grunnloven kan jo også forandres og tilpasses av et mulig flertall..

G

Gjestemedlem

Gjest

Back_Door skrev:
    Den katolske kirke har nylig bestemt seg for at barn som ikke enda er døpt, likevel ikke går evig fortapelse i møte om de dør.. ::)

Minner ellers om hvordan kristendommen ble praktisert i Europa for noen hundre år siden. Selv slavehandelen ble velsignet..
    Dette er nyttig å tenke over, før man vurderer "kvaliteten" på religion. Etter mitt syn er det uansett ikke religionene i seg selv som er farlig, men praktiseringen av religionene som maktmiddel.Et maktmiddel designet for menn og statsmakt.

Etter å ha tenkt over problematikken, er jeg kommet til at Gjestemedlem har et godt poeng i sin begrunnelse for å skille stat og religion.
    Likevel gir ikke grunnloven evig beskyttelse mot et event. muslimsk flertall. Grunnloven kan jo også forandres og tilpasses av et mulig flertall..
    Forskjellen er at det trengs 2/3 eller 3/4 flertall for å endre grunnloven (husker ikke hvilket). Men hvis man har et vantett skille mellom religion og stat er det mye lettere å stramme inn på bevilgninger og støtte til reliøse grupper uten å bli beskyldt for å favorisere noen andre av den grunn.

Selv om ikke Islam nok kommer til å være fremtrdende i Norge med det første er det åpnet for en mye større utbvredelse ved det systemet vi har i dag. Blir de sterke nok vil nok kravet om å bli representert i høringsutvalg, kommiteer, organisasjoner og politiske grupper helt reell. I dag har vi ingen beskyttelse mot dette.

Forøvrig har nok Kristendommen skyld i mer grusomheter, mord, overgrep og kriger enn både Stalin og Hitler lagt sammen mange ganger. Men jeg holder ikke dagens kristne ansvarlig for dette, ikke mer enn jeg holder dagens nynazister ansvarlig for Holocaust.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Gjestemedlem skrev:
    Back_Door skrev:

Forskjellen er at det trengs 2/3 eller 3/4 flertall for å endre grunnloven (husker ikke hvilket). Men hvis man har et vantett skille mellom religion og stat er det mye lettere å stramme inn på bevilgninger og støtte til reliøse grupper uten å bli beskyldt for å favorisere noen andre av den grunn.

Selv om ikke Islam nok kommer til å være fremtrdende i Norge med det første er det åpnet for en mye større utbvredelse ved det systemet vi har i dag. Blir de sterke nok vil nok kravet om å bli representert i høringsutvalg, kommiteer, organisasjoner og politiske grupper helt reell. I dag har vi ingen beskyttelse mot dette.

Forøvrig har nok Kristendommen skyld i mer grusomheter, mord, overgrep og kriger enn både Stalin og Hitler lagt sammen mange ganger. Men jeg holder ikke dagens kristne ansvarlig for dette, ikke mer enn jeg holder dagens nynazister ansvarlig for Holocaust.
    Den dagen vi har over 50 % muslimer i dette landet tror jeg neppe det betyr så mye hva grunnloven sier… hva koranen sier derimot…

USA må vel være drømmelandet da Gjestemedlem, de har jo gjort som du ønsker.

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Back_Door skrev:

Den dagen vi har over 50 % muslimer i dette landet tror jeg neppe det betyr så mye hva grunnloven sier… hva koranen sier derimot…

USA må vel være drømmelandet da Gjestemedlem, de har jo gjort som du ønsker.
    USA har skille på endel viktige områder men langt ifra alle. De har det viktige skille mellom krike og stat. Men USA er dypt nede i den religøse hengemyren likevel og få land har flere kristne ekstremister enn nettopp her, og hele det politiske liv er gjennomsyret av reliøse forestillinger.

"Religion is much more important to Americans than to people living in other wealthy nations. Six-in-ten (59%) people in the U.S. say religion plays a very important role in their lives. This is roughly twice the percentage of self-avowed religious people in Canada (30%), and an even higher proportion when compared with Japan and Western Europe. Americans' views are closer to people in developing nations than to the publics of developed nations."

http://pewglobal.org/reports/display.php?ReportID=167

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Det er jo akkurat dette som er poenget Gjestemedlem. I USA styrer ikke staten kirken, men likevel har religionen stor makt. Her i landet blir kirken tvunget til å henge med i tiden, om enn litt etter, om de vil eller ei. Tror du vi hadde hatt kvinnelige prester , homofile prester og biskoper som var villige til å vie homofile, om ikke kirken hadde vært presset til å gjøre dette?
    Jeg kan ikke se at vi skal være nødt til å likestille noen andre religioner med vår her i landet, på samme måte som vi ikke skal trenge å likestille andre språk. Språket, religionen, kulturen vår er alt en del av hvem vi er blitt, det er vår kulturarv, vår kultur ligger ikke på noen måte under for andre kulturer hvor mye man enn prøver å benekte at vi har noe å skryte av her i landet. Vi har noe å skryte av, vi har noe å være glad i,vi har noe å ta vare på. Vi bor i et av verdens beste land, og da tenker jeg ikke på økonomi alene, men at vi er et av de landene i verden som er kommet lengst f.eks når det gjelder likestilling og menneskerettigheter, på grunn, eller på tross av at vi har vært et kristent land i 1000 år.

Hva blir i så fall det neste vi skal endre, flagget vårt? Der er det jo et kors, gudbedre, det kan vi da ikke være bekjent av?

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
    Det er jo akkurat dette som er poenget Gjestemedlem. I USA styrer ikke staten kirken, men likevel har religionen stor makt. Her i landet blir kirken tvunget til å henge med i tiden, om enn litt etter, om de vil eller ei. Tror du vi hadde hatt kvinnelige prester , homofile prester og biskoper som var villige til å vie homofile, om ikke kirken hadde vært presset til å gjøre dette?
    Vi trenger ikke prester i det hele tatt hverken kvinnelige, homofile eller andre varianter, iallefall ikke lønnet av det offentlige. Er det noe som de kristene har strittet imot så er det nettopp rettigheter for de nevnte gruppene. Hadde det vært opp til prestene hadde vi ennå levd i middelalderen.

Jeg kan ikke se at vi skal være nødt til å likestille noen andre religioner med vår her i landet, på samme måte som vi ikke skal trenge å likestille andre språk. Språket, religionen, kulturen vår er alt en del av hvem vi er blitt, det er vår kulturarv, vår kultur ligger ikke på noen måte under for andre kulturer hvor mye man enn prøver å benekte at vi har noe å skryte av her i landet. Vi har noe å skryte av, vi har noe å være glad i,vi har noe å ta vare på. Vi bor i et av verdens beste land, og da tenker jeg ikke på økonomi alene, men at vi er et av de landene i verden som er kommet lengst f.eks når det gjelder likestilling og menneskerettigheter, på grunn, eller på tross av at vi har vært et kristent land i 1000 år.
    Svartedauen, Nasjonal Samling og Jødelovene er også del av vår kulturarv, men ingen god grunn til å hedre på dem av den grunn.

Norge er et fint land å leve i, med det er, som du er inne på, til tross av kirken og ikke på grunn av.

Hva blir i så fall det neste vi skal endre, flagget vårt? Der er det jo et kors, gudbedre, det kan vi da ikke være bekjent av?
    Ny logo kan jo være en ide ja. Jeg kan nok finne mange bedre design enn dagens. Men det får vel være til vi evt. innfører republikk en gang. Men det er jo ikke noe stort problem egentlig. Grunnen til at korset er et populært symbol er jo at det var en populær henretteslesmetode. Kanskje en galge vil være et like bra symbol? Eller et bål, så har vi jo tatt med vår kristne 'kulturarv' også.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Greit nok, men du fjerner ikke kristendommen eller kirken, du frasier bare deg(eller staten) muligheten til å være med å påvirke utviklingen innen religionen i en bra retning, og da vet man jo at det har en tendens til å gli litt ut i feil retning, noe man stadig ser/har sett eksempler på.
    Det er ellers mange innen de mer fundamentalistiske kristne miljøene som er enig med deg... de vil styre selv, med de følger det vil få.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja det er riktig.

Man kan ikke få begge deler. Men det er heller ikke riktig å tvinge kirken til standpunkter som den ikke kan stå for bare fordi det er politisk korrekt for øyeblikket. Kirken har rett til være så middelaldersk og trangsynt som den er ment til å være. det er ikke bra hverken for befolkningen eller de kristne at det lages en forkledning som forleder om hva som er det egentlige innholdet. Kirken må velge om det er Bibelen eller Trond Giske som har siste ord. Det er mye mer realt å la kirken ta seg av teologien.

Jeg er ikke ute etter å fjerne kristendommen heller. Det er helt legitimt å være troende selv om jeg synest det er en tåpelig ide. Men det får være en privatsak og ikke opp til staten hva man skal tro eller ikke tro, og heller ikke statens oppgave å finnsiere. Men sistnevnte er nok minrde aktuelt med det første, men en oveføring som er basert på hvem som faktisk er medlem og ikke bare tvangsinnmeldt er iallefall mer hederlig. Det er ikke mange andre organisasjoner som mottar statstøtte basert på medlemstall som hadde sluppet unna med den nummertriksingen som kirken står for her.

Men jeg ser også fordelen med å vanne ut teologien til noen søtt og harmløst, slik som det gjøres i dag. Men jeg er redd det samme ikke virker på andre religioner som er llikestilt så lenge vi har relionsfrihet.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Gjestemedlem skrev:
    Ja det er riktig.

Man kan ikke få begge deler. Men det er heller ikke riktig å tvinge kirken til standpunkter som den ikke kan stå for bare fordi det er politisk korrekt for øyeblikket. Kirken har rett til være så middelaldersk og trangsynt som den er ment til å være. det er ikke bra hverken for befolkningen eller de kristne at det lages en forkledning som forleder om hva som er det egentlige innholdet. Kirken må velge om det er Bibelen eller Trond Giske som har siste ord. Det er mye mer realt å la kirken ta seg av teologien.

Jeg er ikke ute etter å fjerne kristendommen heller. Det er helt legitimt å være troende selv om jeg synest det er en tåpelig ide. Men det får være en privatsak og ikke opp til staten hva man skal tro eller ikke tro, og heller ikke statens oppgave å finnsiere. Men sistnevnte er nok minrde aktuelt med det første, men en oveføring som er basert på hvem som faktisk er medlem og ikke bare tvangsinnmeldt er iallefall mer hederlig. Det er ikke mange andre organisasjoner som mottar statstøtte basert på medlemstall som hadde sluppet unna med den nummertriksingen som kirken står for her.

Men jeg ser også fordelen med å vanne ut teologien til noen søtt og harmløst, slik som det gjøres i dag. Men jeg er redd det samme ikke virker på andre religioner som er llikestilt så lenge vi har relionsfrihet.
    Jeg føler vel mer at man er i ferd med å få kirken/kristedommen inn igjen på rett spor...etter sånn ca 2000 år...

Tror nok grunnleggeren (Jesus) ville følt seg mer vel i dagens kristendom enn den man har praktisert med vekslende hell opp igjennom årene.
    Når religionen på noen områder motsier seg selv, må det være naturlig å velge det mest humane; homofili er synd, men man skal elske sin neste, altså går man for det siste, og vraker det første f.eks.

En ting er å ha religionsfrihet, det trenger ikke å bety at alle religioner skal likestilles, det er noe helt annet.
    Men man kunne jo ha koblet økonomisk støtte i større grad til om en religion fulgte landets lover angående menneskeverd, likestilling, diskriminering osv. Da ville man jo sluppet å gi støtte til islam en del år fremover, og så hadde de hatt en gulerot å strekke seg etter... penger er et greit middel sånn.

S

Slubbert

Gjest

Gjestemedlem skrev:
    ...det er heller ikke riktig å tvinge kirken til standpunkter som den ikke kan stå for bare fordi det er politisk korrekt for øyeblikket. Kirken har rett til være så middelaldersk og trangsynt som den er ment til å være...
    Du får det til å høres ut som det plager deg at kirken var gjennom en reformasjon i løpet av renessansen og at du helst vil tilbake til inkvisisjonstiden, men med endret styrkeforhold så utfallet denne gang blir annerledes. Velvel, du får i hvert fall mindre tynde i argumentasjon for at andre er polariserende av dette.

G

Gjestemedlem

Gjest

Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ...det er heller ikke riktig å tvinge kirken til standpunkter som den ikke kan stå for bare fordi det er politisk korrekt for øyeblikket. Kirken har rett til være så middelaldersk og trangsynt som den er ment til å være...
    Du får det til å høres ut som det plager deg at kirken var gjennom en reformasjon i løpet av renessansen og at du helst vil tilbake til inkvisisjonstiden, men med endret styrkeforhold så utfallet denne gang blir annerledes. Velvel, du får i hvert fall mindre tynde i argumentasjon for at andre er polariserende av dette.
    Jeg kan ikke se at den protestantiske kirke er mer sympatisk enn den katolske i dag selv om førstnevnte ble reformert og den siste ikke ble det. Luther var vel en av de mer usympatiske herremenn i relionshistorien uansett. Poenget er uansett at det må være opp til kirken selv å avgjøre teologiske saker. Men kirke og relion bør være en hobby for de interesserte og ikke lenger et stalig maktorgan.

Men som du er inne på synest jeg det er viktig med en polarisering mellom det sekulære samfunn og religionene. det er helt ok at de reliøse driver på med sitt, men det er ikke riktig at deres dogner og traumer skal blaldes sammen med statens styre og stell.

K

Khanate

Gjest
    Det er verd å merke seg noen grunnleggende forskjeller på Jesus og Mohammed. Den ene taler om kjærlighet, den andre om hellig krig. For meg er dette vesentlige forskjeller.

Mohammed talte og om kjærlighet (i ungdommen når han studerte de gamle skrifter i Mecka). Senere flyttet han til Medina og ble mer opptatt av krig og erobring. Mohammeds profetier er nedtegnet over en periode på 22år. I de tilfeller hvor profetiene er selvmotsigene har de skiftlærde bestemt at de seneste profetiene gjelder. Således: i ungdomen kunne Mohammed skrive at kristne egentlig er noen søte mennesker, for senere å hevde at må betale ekstra skatt for at de er vanntro, og at de må dø om de ikke betaler.

Islam er ikke basert på Koranen alene. Det er nedtegnet mengder av skrifter av de som levde i kretsen rundt Mohammed. Sharia lovene er beskrevet i disse skriftene.

Forfatteren Mark Gabriel, en tidligerer Imam som har konvertert til kristendommen, har skrevet en bok som beskriver den grunnleggende ondskapen i Islam.

http://honestthinking.org/no/pub/Vart_Land_2004.12.13_Islam_og_terrorisme_Mark_Gabriel.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_A._Gabriel

Spennende lesing for de som har hørt rykter om at Islam er kjærlighetens budskap.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Khanate skrev:
    Forfatteren Mark Gabriel, en tidligerer Imam som har konvertert til kristendommen, har skrevet en bok som beskriver den grunnleggende ondskapen i Islam.
    Islam er utvilsomt den mest skadelige av de store religionene.

K

Khanate

Gjest
    BBking skrev:
    Islam er utvilsomt den mest skadelige av de store religionene.
    Kom til å tenke på det. Forfatteren med pseudonymet Mark Gabriel er ved flere tilfeller forsøkt drept fordi han har gått obrt fra Islam. Så vidt jeg vet er ikke dette vanlig praksis blandt kristne.

Når dette er sagt (skrevet): jeg er ingen stor tilhenger av kristendommen. Tendensen til uheldig maktutøvelse blandt lederskikkelser i kristne menigheter forteller meg at der er noe feil her. Jesus derimot, han hadde da noe for seg. Å forkynne kjærlighet samt å helbrede syke kan da ikke være så galt?

Hilsen en ikkekristen

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger

Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Vi trenger ikke prester i det hele tatt hverken kvinnelige, homofile eller andre varianter, iallefall ikke lønnet av det offentlige. Er det noe som de kristene har strittet imot så er det nettopp rettigheter for de nevnte gruppene. Hadde det vært opp til prestene hadde vi ennå levd i middelalderen.
    Det er her det blir helt rett, og samtidig fullstendig feil...
    Hva pokker skal vi med offentlig lønnede prester, når lønnen deres også betales fra folks skatter som er totalt imot religion? Kanskje halve lønna deres betales med penger som stammer fra mennesker som ønsker at skattepengene deres skal gå til kirker og prester, resten kommer fra mennesker med annen tro.
    En prest har en jobb å gjøre, en rolle å opptre i. Han skal etter beste evne formidle budskapet sitt etter skriften. Samfunnet har muligheten til å justere premissene for rammer prester har lov å agere innenfor, og har som følge av utvikling og opplysning innsett at homofile og hedninger faktisk er borgere i samfunnet de også (for å si det litt brutalt).
    Derfor både trenger samfunnet prestene, og det trenger dem ikke.
    Likt som at satanistiske band får pengestøtte fra staten, så får prester det også(men i form av lønn).
    Hvis problemet er at prester får penger, så kan det sikkert listes opp sidevis med ting jeg er uenig i at det brukes penger på. Likevel ser jeg et ganske velfungerende sanfunn rundt meg, og tenker at det er nok vel anvendte penger likevel. For dem som har behov for å springe å høre på en prest, så kan vi godt bruke litt penger på å gi dem den tryggheten.
    Mennesket er hovedbestanddelen i et samfunn, og de kommer i all slags utgaver, snille, sinte, overbeviste, redde, tafatte, tykke, tynne, frustrerte. Men alle er de mennesker, med ønsker, drømmer, overbevisninger og med like stor rett som alle andre i samfunnet til å realisere seg selv... ja selv prester... ;-)

K

Khanate

Gjest
    Når det gjelder forholdet mellom kirken og staten har min holdning generelt vært at de ikke hører sammen. Dette begrunnet med at trosspørsmål er en privatsak, samt at mine møter med statskirken i hovedsak har vært lite inspirerende.

Noe endret seg da min bror døde. Jeg opplevde at seremoniene med likskue og begravelse var viktige. En annen faktor er Islam. Om statskirken kan demme opp mot islam, så er jeg glad for det (herom er jeg i tvil).

Dermed har jeg sporet tråden inn på dens opprinnelige spor: Islam.

Denne religionen må forbys i Norge. I henhold til Koranen er det ingen tvil.
    Islams mål er å få verdensherredømme.
    Islam underkaster seg ingen lover utstedt av ikkeislamske regjeringer.
    For Islam respekteres ingen landegrenser eller statssystem, kunn Islam har respekt og gjyldighet.
    Muslimer oppfordres til å utøve vold og drap i kampen for å Islamisere verden.
    De som ikke etterlever disse reglene regnes som frafallne.
    Frafallne muslimer må drepes.
    Deri ligger mye av den interne konflikten i islamske stater.
    En god Muslim utøver Jihad, hellig krig.
    Den hellige krigens formål er å Islamisere verden.
    I Islam er ingen sikret adgang til himmelriket med et unntak, de som dør i Jihad kommer direkte til himmelen og belønnes med 70 jomfruer til forlystelse den første dagen.
    Derfor er det poppulært å gjennomføre selvmordsbombing og andre voldshandlinger der man mister livet.
    Islam er idioti fra ende til annen, forfattet av en gal mann.
    Islam er skrevet med blod.

Nå finnes det sikkert mange hyggelige mennesker som kaller seg muslimer. Mennesker som velger å ta til seg det lille positive som finnes i religionen, og som avstår fra voldshandlinger. De kan ikke regnes som sanne muslimer.

I mange land hvor Islam er religionen blir de religiøse lederne tvunget til å forkynne en mildere utgave av Islam. Her er det verd å merke seg at Koranen er den samme, og at de skriftlærde utmerket vet hva som er skrevet og hva som kreves. De fleste islamske land/stater har islamistgrupper som er mer eller mindre voldelige.
    Den Egyptiske presidenten Anvar Sadat ble tatt av dage av islamister fordi han uttalte at islamistene måtte holdes under sterk kontroll om landet skulle kunne utvikle seg.

En sann Muslim vil ikke nekte seg å lyve om hva Islam faktisk er om dette kan gjøre Islam mer "spiselig" i andre kulturer.

Sann Islam handler kort fortalt om drap og undertrykkelse.

Drit i hva SV, sosionomer og lærere mener om Islam!
    Drit i hva Immamer i Norge uttaler om Islam.
    Drit i hva tilfeldige innvandrere hevder om Islam.
    Alle disse lyver.
    Den første gruppen lyver for at de er godtroende.
    Den andre gruppen lyver fordi de vet hva vi ønsker å høre.
    Hvorfor være ærlig å lage problem for seg selv?
    Islam er en gift.

Selv om det finnes noen likhetstrekk mellom Islam og Kristendommen, så er det helt meningsløst å sammenlikne disse. I alle fall om man sammenlikner Nytestamentet med Koranen.
    Mye galskap er utført i kristendommens navn, av presteskap og konger. Dette er historie.
    Islam tar livet av mange mennesker hver eneste dag. Dette er aktualiteter.

Det finnes ingen rimelighet i argumentet: "Ja men se på kristendommen da, er den noe bedre?"
    Om det ligger problem i vår utøvelse av denne religionen, så er det et annet spørsmål.

Ned med Islam!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn