Kjære søte lille deg. Hvorfor går noen frivillig i bunad?
Er det praktisk? Nei, det er stramt, varmt og det klør. Ikke er det mye fint i min øyne heller. Tydeligvis et statussymbol de siste årene, har det blitt. Men folk får gå med det de vil.
Et saklig innlegg i "debatten". Nei, overhodet ikke.
Jeg tar dette som et argument fra deg om at burka er ok, eller hvordan skal man tolke det?
Det finnes bunader for menn, finnes det burka for menn?
Bunad er et festplagg som man bruker når man skal feire noe og er pyntet så man skal fremstå som fin ( selv om noen er uenig i dette) Burka skal skjule personen som bærer den.
Å sammenligne bunad med burka ( som jeg også har sett eksempler på før) er respektløst, historieløst og kunnskapsløst. Hvem tror du at du hjelper ved denne type argumentasjon? Eneste jeg kan komme på er taliban og deres likesinnede.
Tror du har fått tak i et parti med dårlige sikringer, ville klaget var jeg deg..
Og ellers et sitat:
"Den anerkjente forfatteren Alaa Al Aswany er født i Kairo i Egypt, hvor han fortsatt bor, og er en ivrig samfunnsaktør og skribent, melder Klassekampen i dag (dessverre ikke tilgjengelig på nett). Al Aswany er aktiv i den demokratiske Kefaya-bevegelsen. Kefaya betyr "nok". Hans meninger er sterke også i lys av norske forhold i samfunnsdebatten: Egypteren mener hijab bare er en del av et større europeisk problem, i tillegg er det sviktende immigrasjonspolitikk og et naivt forhold til den saudiarabiske wahhabismen. Han oppfordrer alle europeiske land til å forby slør på kvinner - som han mener er det første tegnet.
Al Aswany har stor tro på at Egypt skal bli en demokratisk stat en gang i fremtiden, men da må sykdommen i regionen behandles, sier han til Klassekampen. Sykdommen er diktaturer som Saudi-Arabia. Symptomene er fattigdom og korrupsjon. Han er særlig skeptisk til det saudiarabiske regimet og til wahhabismen som er en separatistisk og fanatisk islamsk ideologi. Wahhabismen har en veldig streng forståelse av islam og vektlegger i ekstrem grad formalia som sløret, og obligatorisk bønn. Blir vi kvitt den, er alt mulig, sier han og påpeker videre at Saudi-Arabias billionfinansierte eksport av wahhabismens idealer var hovedgrunnen til at Egypt forandret seg på 70-tallet fra å være et åpent samfunn til i dag å ikke være det.
Alaa Al Aswany sier videre at det er et religiøst problem som det er viktig at også europeiske myndigheter får øynene opp for: Dere har heller ikke sett problemet når dere tillater moskeer som formidler wahhabismens idealer i europeiske byer og når dere tillater bruk av sløret, og han hevder at mange europeiske regjeringer lar islamister gjøre hva de vil, på sidelinjen og i moskeene, så lenge de ikke blander seg inn i det bestående. Det mener Al Aswany er en farlig vei å gå. "