Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Jeg tolker det slik at du mener vi ikke har noe å skryte av. Det sammen mener forøvrig Mona Salin, den svenske sosialdemokraten. "Vi svenskar har ingen kultur att ta vara på", sa hun i en innvandringsdebatt på svensk TV.

Kanskje det. Da er det vel bra at vi får impulser utenfra da, fra intellektuelle, over middels mennesker fra midtøsten, afrika og asia.
    Jeg tenker ikke slik - om å ha noe å skryte av. Vi kan vel skryte av naturen, samfunnet, idretten, Ibsen og polfarerene? Identitet er vel ikke det du skryter av? Identitet er hvordan du forstår deg selv i forhold til andre.

Ibsen var ikke middels, og vi har jo gode intelektuelle (Fosnes Hansen, Østberg, Kolberg, Hernes) her i landet. Jeg synes ikke de får særlig oppmerksomhet og det knytter jeg til at slike ikke verdsettes her. Siv Jensen får jo mere oppmerksomhet, og hun er jo ingen tungvekter akkurat. De intellektuelle kan godt verdsettes mere.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Interessant. Jeg kan ikke se annet enn at du har samme forhold til kvalitative 'nasjonale verdier' som jeg har til kunst og kultur. Og omvendt.

Litt artig i grunnen at du går i harnisk over "snobberiet" i at noen får seg til å mene at de har en bedre utviklet musikksmak enn de fleste hormonforstyrrede 14-åringer, mens du selv er irritert over at "det ikke er lov til hevde at vår kultur og levemåte er, om ikke den aller beste, så helt klart bedre enn en del andre, uten å bli stemplet av den grunn". Fantastisk!

Høres ut som typisk norsk kultursnobberi nedenfra (aka janting) kombinert med nasjonalsnobberi ovenfra. ..:)

noruego
    hehe, at du gidder, noruego. imponerende!
    jeg for min del hadde nok heller brukt tiden på å diskutere våpenpolitikk med en white trash-amerikaner som bor i campingvogn uti sumpene ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg tenker ikke slik - om å ha noe å skryte av. Vi kan vel skryte av naturen, samfunnet, idretten, Ibsen og polfarerene? Identitet er vel ikke det du skryter av? Identitet er hvordan du forstår deg selv i forhold til andre.

Ibsen var ikke middels, og vi har jo gode intelektuelle (Fosnes Hansen, Østberg, Kolberg, Hernes) her i landet. Jeg synes ikke de får særlig oppmerksomhet og det knytter jeg til at slike ikke verdsettes her. Siv Jensen får jo mere oppmerksomhet, og hun er jo ingen tungvekter akkurat. De intellektuelle kan godt verdsettes mere.
    Martin Kolberg?

Intellektuell?

Hva er kriteriene for å smykke seg med denne benevnelsen da?

T

Thomas1

Gjest
    Leste for en stund siden et godt intervju med en flyktning fra Pakistan. Han sa at han ikke kom til Norge for å bli norsk, men for å ha mulighet tl å fortsette med å være pakistaner. Altså å overleve.
    Noe jeg synes var kloke ord.
    Men selvsagt må man jo intergrere seg i samfunnet.
    Å forstå og å gjøre seg forstått er vel en liten del av intergreringen.
    Å gå i 17 Mai tog kommer "litt" senere.

Undersøkelser viser forøvrig at muslimske kvinner er de som kommer seirende ut i kjønnskampen i vesten. Mennene mister mye av den kontrollerende, kvinnediskriminerende holdningene siden det ikke er utøvd i Norge.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå er det selvsagt avhengig av hva man legger i ordet kultur. Jeg snakker ikke her om mat eller musikk, jeg snakker om kulturer hvor man kontrollerer sine barn, jenter spesielt, i så stor grad at det går på livet løs. Tvangsgifting og æresdrap. Om noen her synes at dette er like bra som vår kultur, vel da er vi ikke helt på linje. Og vi blir det neppe heller.

Flyktning fra Pakistan? Har ikke hørt om det før.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    En liten oppsummering:

Joda, bjørnh, du har et poeng, når man selv opplever på kroppen at noen av ens egne blir utsatt for alvorlige overgrep, eller drap, så er det en naturlig reaksjon å ønske hevn. Men det er også her man ser det store skillet, for mens det for oss ( eller bør vel kanskje si meg) er ens egne barn som er det viktigste av alt og som de fleste faktisk kan være villige til å ofre sitt liv for, så går æresdrap ofte utover egne barn, for å redde sin egen, eller familiens ære.

http://www.rights.no/vold_over_gen/sent_deb/article_60.60_030122_106.htm

Noruego:
    Som sagt, her er kultur en vidt begrep, og jeg er ikke spesielt begeistret for verken hardingfele eller lefser. Men jeg setter våre verdier angående menneskeverd, likestilling og ytringsfrihet så høyt at jeg faktisk vil påstå at det finnes nok av eksempler på kulturer som ikke når oss særlig høyt opp på leggen der. Og i et samfunn hvor stigmatisering er blitt et så velbrukt og kjært ord, så finner jeg det noe merkelig at man ikke skal kunne reagere når 14-årige jenter plutselig blir satt så bastant i bås. Da jeg var 14 var min desiderte favoritt David Bowie. Han hører jeg ennå på til tider, og det vil jeg tro jeg ikke er alene om, selv her inne.

Joaquin:
    White trash og drittkjerring? Du fornekter deg ikke. Du klarer faktisk å fremstå som kanskje den mest rasistiske, fordomsfulle og mannsjåvinistske av alle her inne, og det er godt gjort. Men rasisme går kanskje ikke den veien? Har du noensinne sett meg omtale folk av annen hudfarge nedlatende, på grunn av hudfargen alene, så vennligst forklar meg hvor dette har skjedd. Jeg driter rett og slett i fargen, men jeg er opptatt av hvordan folk lever og behandler hverandre, og om noen som tilfeldigvis er brunere enn meg skulle gjøre noe dumt så ser jeg det som min rett å ha lov til å kritisere dette.

Thomas1:
    Man skal ikke bli norsk om man ikke vil, men man får leve etter norske lover og regler her til lands, og om man har et problem med det så får man tilpasse seg. Jeg får nå ofte inntrykk av at det forventes at det er vi som skal tilpasse oss i større grad. Jeg er i alle fall ikke villig til å gi slipp på verdier og rettigheter fordi det ikke passer inn i en gammeldags og kvinneundertrykkende levemåte.
    Vi får stadig beskjed om hvordan vi skal leve. Vi fikk jo se hva mange syntes om hva vi skal få tegne, og det er nok av de som har fått kjenne på kroppen hvordan vi helst skal kle oss, eller ikke kle oss.
    Meg bekjent så er pakistanerne her til lands kommet her for å jobbe, jeg har aldri hørt at noen av de kommer som flyktninger.

Jeg har respekt for de som har respekt for meg. Om noen ser på meg som en mindreverdig person på grunn av kjønn eller farge eller det at jeg er vestlig, vel så er ikke dette en person som får min respekt tilbake heller. Men det er vel galt det og, slemme, slemme meg.

T

Thomas1

Gjest
    Evnen til intergrering, særlig å lære språket, går mye på intelektet til den enkelte. det kan ikke være enkelt når man i utgangspunktet ikke kan sitt eget språk skikkelig. En del av flyktningene som kommer hit er analfabete og ellers ganske ressurssvake.
    Jeg ble kjent med en flyktning fra Kosovo. Han studerte jus i sitt hjemland. Når han kom hit begynte han på Sosionom utdannelse. Når jeg ble kjent med denne personen, hadde han bodd her i 5 år. Kunne språket meget godt og var på siste året på skolen.
    Tviler på at en flyktning fra steppene i Somalia hadde greid det samme. ( noen hadde sikkert det også )

Den norske kulturen trenger man ikke ha håp for at de skal ta til seg. Kanskje 3dje 4rde generasjon innvandrere/flyktninger gjør det?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    En liten oppsummering:

Joda, bjørnh, du har et poeng,  når man selv opplever på kroppen at noen av ens egne blir utsatt for alvorlige overgrep, eller drap, så er det en naturlig reaksjon å ønske hevn. Men det er også her man ser det store skillet, for mens det for oss ( eller bør vel kanskje si meg) er ens egne barn som er det viktigste av alt og som de fleste faktisk kan være villige til å ofre sitt liv for, så går æresdrap ofte utover egne barn, for å redde sin egen, eller familiens ære.

Noruego:
    Som sagt, her er kultur en vidt begrep, og jeg er ikke spesielt begeistret for verken hardingfele eller lefser. Men jeg setter våre verdier angående menneskeverd, likestilling og ytringsfrihet så høyt at jeg faktisk vil påstå at det finnes nok av eksempler på kulturer som ikke når oss særlig høyt opp på leggen der. Og i et samfunn hvor stigmatisering er blitt et så velbrukt og kjært ord, så finner jeg det noe merkelig at man ikke skal kunne reagere når 14-årige jenter plutselig blir satt så bastant i bås. Da jeg var 14 var min desiderte favoritt David Bowie. Han hører jeg ennå på til tider, og det vil jeg tro jeg ikke er alene om, selv her inne.

Joaquin:
    White trash og drittkjerring?  Du fornekter deg ikke. Du klarer faktisk å fremstå som kanskje den mest rasistiske, fordomsfulle og mannsjåvinistske av alle her inne, og det er godt gjort. Men rasisme går kanskje ikke den veien? Har du noensinne sett meg omtale folk av annen hudfarge nedlatende, på grunn av hudfargen alene, så vennligst forklar meg hvor dette har skjedd. Jeg driter rett og slett i fargen, men jeg er opptatt av hvordan folk lever og behandler hverandre, og om noen som tilfeldigvis er brunere enn meg skulle gjøre noe dumt så ser jeg det som min rett å ha lov til å kritisere dette.

Thomas1:
    Man skal ikke bli norsk om man ikke vil, men man får leve etter norske lover og regler her til lands, og om man har et problem med det så får man tilpasse seg. Jeg får nå ofte inntrykk av at det forventes at det er vi som skal tilpasse oss i større grad. Jeg er i alle fall ikke villig til å gi slipp på verdier og rettigheter fordi det ikke passer inn i en gammeldags og kvinneundertrykkende levemåte.
    Vi får stadig beskjed om hvordan vi skal leve. Vi fikk jo se hva mange syntes om hva vi skal få tegne, og det er nok av de som har fått kjenne på kroppen  hvordan vi helst skal kle oss, eller ikke kle oss.
    Meg bekjent så er pakistanerne her til lands kommet her for å jobbe, jeg  har aldri hørt at noen av de kommer som flyktninger.

Jeg har respekt for de som har respekt for meg. Om noen ser på meg som en mindreverdig person på grunn av kjønn eller farge eller det at jeg er vestlig, vel så er ikke dette en person som får min respekt tilbake heller. Men det er vel galt det og, slemme, slemme meg.

dine oppsummeringer og vurderinger bryr meg midt i brunringen, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke har din respekt.
    jeg skal ærlig innrømme at jeg har null respekt for deg whatsoever, av den enkle grunn at jeg synes du er uvitende, moralistisk, prektig, pedantisk og selvrettferdig inntil det latterlige.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Her har man gått tom for saklige argumenter, ser jeg.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Respekt er ikke noe man bare FÅR, det er noe man må gjøre seg fortjent til. Tips: Skjellsord virker ikke befordrende.

Honkey
    :)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    dine oppsummeringer og vurderinger bryr meg midt i brunringen, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke har din respekt.
    jeg skal ærlig innrømme at jeg har null respekt for deg whatsoever, av den enkle grunn at jeg synes du er uvitende, moralistisk, prektig, pedantisk og selvrettferdig inntil det latterlige.
    Dette var svært uinteressant. Slikt bør en holde for seg selv.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Stakkars deg, ikke flere argumenter?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Evnen til intergrering, særlig å lære språket, går mye på intelektet til den enkelte.
    Nei, intellekt har litt, men er eigentleg ikkje særleg avgjerande for språklæring.
    Dei fleste har lært eitt språk, sjølv om dei ikkje kan skrive det. Innlæring av dette er ganske felles for oss alle - morsmålet. Språk nr 2 tilnærmar vi oss på ein heilt annan måte. Kan du språk nr 2, vil du alltid kunne lære nr 3, 4 og endå fleire på ein liknande måte.
    Det intellekt og utdanningsnivå heng ikkje saman. Og intelligensen er ein sterkt overvurdert eigenskap - det ser du fort om du underviser.
    Har ein kompis i Portugal, som har 6 års skulegang. Døtrene mine spurte om kor lenge han hadde lært engelsk (han snakkar det betre og betre for kvar gong vi er der) Svaret var 2 år på skulen. Jentene mine fekk eit støkk - dei går no 7. og 9.året på skulen, har hatt engelsk sidan 1.klasse, og meistrar engelsk dårlegare enn portugisaren, som vi no har kjent i 3 år. Fyrste året snakka vi nesten ikkje, og han var ikkje særleg flink, men han er ein svært medviten og motivert lyttar (heng nok saman med portugisisk utdanningspolitikk - han er 28 år gammal og var nok ferdig på skulen for 15 år sidan...)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja hva skal man si? :D
    Du er riktig søt når du er sint, lille solstråle. ;D ;D ;D
    Når man ikke kan finne på noen gode motargumenter kan man enten ti stille, eller slenge drit. Det er ikke første gang du velger det siste, har ennå til gode å se deg komme med saklige motargumenter til noe jeg har skrevet.

Aldri før er jeg blitt kalt pedantisk, den var faktisk veldig morsom, min stakkars mann vil nok more seg lenge over den. Ingen jeg kjenner har heller noensinne kalt meg moralistisk, eller prektig. Uvitende er vi vel alle på mange områder, kan du utdype hva du mener? Du er kanskje en av de som vet alt?

Det jeg skrev om respekt var ellers ikke tiltenkt deg spesielt, men om du føler deg truffet er jo det greit, så vet vi hvor vi har deg. Ikke vet jeg hvortid jeg tråkket deg så hardt på tærne, meg bekjent er ikke vietnamesere muslimer, og det er først og fremt de og deres kvinnesyn og menneskesyn jeg har kritisert.
    Men du er kanskje blant dem som synes at kvinner helst bør tie i forsamling?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppsummering:

Joda, bjørnh, du har et poeng,  når man selv opplever på kroppen at noen av ens egne blir utsatt for alvorlige overgrep, eller drap, så er det en naturlig reaksjon å ønske hevn. Men det er også her man ser det store skillet, for mens det for oss ( eller bør vel kanskje si meg) er ens egne barn som er det viktigste av alt og som de fleste faktisk kan være villige til å ofre sitt liv for, så går æresdrap ofte utover egne barn, for å redde sin egen, eller familiens ære.

Noruego:

Joaquin:
    White trash og drittkjerring?  Du fornekter deg ikke. Du klarer faktisk å fremstå som kanskje den mest rasistiske, fordomsfulle og mannsjåvinistske av alle her inne, og det er godt gjort. Men rasisme går kanskje ikke den veien? Har du noensinne sett meg omtale folk av annen hudfarge nedlatende, på grunn av hudfargen alene, så vennligst forklar meg hvor dette har skjedd. Jeg driter rett og slett i fargen, men jeg er opptatt av hvordan folk lever og behandler hverandre, og om noen som tilfeldigvis er brunere enn meg skulle gjøre noe dumt så ser jeg det som min rett å ha lov til å kritisere dette.

Thomas1:
    Vi får stadig beskjed om hvordan vi skal leve. Vi fikk jo se hva mange syntes om hva vi skal få tegne, og det er nok av de som har fått kjenne på kroppen  hvordan vi helst skal kle oss, eller ikke kle oss.
    Meg bekjent så er pakistanerne her til lands kommet her for å jobbe, jeg  har aldri hørt at noen av de kommer som flyktninger.

Drap er jo en ytterlighet som til tider begås.

Men jeg er nokså sikker på at de fleste her på sentralen har vært vitne til at noen finner n grunn til å slå. Ofte henger dette sammen med opplevelsen av å bli krenket. Og det er en egenskap vi alle besitter, selv om terskelen for dette er både personlig og kulturelt betinget.

Mvh.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du vet åpenbart mye om politiarbeid også du oddgeir?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du vet åpenbart mye om politiarbeid også du oddgeir?
    Ikke så veldig mye, er jeg redd. Uttrykker bare glede over at politiet i forhold til alfabet-gjengene ser ut til å ha fått opp farten.

Nå kan det jo være at disse gutta snart er ute på gatene igjen, men inntil det skjer, er jeg fornøyd.

Det er vel du også, går jeg ut fra. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hva er det egentlig med BWM, sponser de disse godguttene eller...?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hva er det egentlig med BWM, sponser de disse godguttene eller...?
    En BMW forhandler i Oslo stod dor en tid tilbake frem i pressen og var særdeles ulykkelig over all den negative PR'en disse guttene ga ham.

Han hadde opplevd flere avlyste salg fordi kunder ikke ville assosieres med alfabetgjengene.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    En BMW forhandler i Oslo stod dor en tid tilbake frem i pressen og var særdeles ulykkelig over all den negative PR'en disse guttene ga ham.

Han hadde opplevd flere avlyste salg fordi kunder ikke ville assosieres med alfabetgjengene.

Vel, det gir jo et noe tøft image da, for de som måtte synes at det er attraktivt. Og med tanke på tyveri bør man vel være ganske safe, hvem i alle dager våger å stjele en BWM i Oslo? ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Vel, det gir jo et noe tøft image da, for de som måtte synes at det er attraktivt. Og med tanke på tyveri bør man vel være ganske safe, hvem i alle dager våger å stjele en BWM i Oslo?  ;D
    Det er ikke uten grunn BMW kalles "Kebab-brakke" ;D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Noruego:
    Kan ikke si annet enn at du har styrket min tro på at Virginia Woolf og Rebecca West hadde noen særdeles gode poenger...

noruego

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Vel, det gir jo et noe tøft image da, for de som måtte synes at det er attraktivt. Og med tanke på tyveri bør man vel være ganske safe, hvem i alle dager våger å stjele en BWM i Oslo?  ;D
    Heller en stjålet bil enn fem kuler i kroppen. Det er mulig vanlige biltyver ikke tør ta den, men hvis en gruppe fra én gjeng tror du tilhører en annen, så ligger du tynt an.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kan ikke si annet enn at du har styrket min tro på at Virginia Woolf og Rebecca West hadde noen særdeles gode poenger...

noruego
    Kan du nevne noen? Hadde vært kjekt å vite hvilke du tenker på...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Kan du nevne noen? Hadde vært kjekt å vite hvilke du tenker på...
    Disse høyt intellektuelle damer hadde mange gode poenger, ett av dem var:

"Idiocy is the female mental defect"

Roten av "idioti" kommer fra det greske "privat person" (orddeling er her korrekt). Med dette refererte de til at kvinner har en tendens til å projisere egne private opplevelser og referanser på deres forståelse av offentlige anliggender. De fleste kvinner har liten interesse eller forståelse for generelle og komplekse offentlige problemstillinger med mindre disse berører kvinnens "private", hevdet West, derfor blir også kvinner fort provosert av menns hang til generalisering, som kvinner prøver å avfeie ved å vise til eksempler fra sitt "private": "det er ikke riktig det du sier fordi min datter - osv."

PS det skal legges til at de to damene mente at "lunacy" (månegalskap) var den tilsvarende mannlige defekt...

noruego

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Disse høyt intellektuelle damer hadde mange gode poenger, ett av dem var:

"Idiocy is the female mental defect"

Roten av "idioti" kommer fra det greske "privat person" (orddeling er her korrekt). Med dette refererte de til at kvinner har en tendens til å projisere egne private opplevelser og referanser på deres forståelse av offentlige anliggender. De fleste kvinner har liten interesse eller forståelse for generelle og komplekse offentlige problemstillinger med mindre disse berører kvinnens "private", hevdet West, derfor blir også kvinner fort provosert av menns hang til generalisering, som kvinner prøver å avfeie ved å vise til eksempler fra sitt "private": "det er ikke riktig det du sier fordi min datter -  osv."

PS det skal legges til at de to damene mente at "lunacy" (månegalskap) var den tilsvarende mannlige defekt...

noruego
    ;D
    Ja vel, så der har du meg… ;)

Er vel noe av det samme denne forfatteren gikk ut med her om dagen, om at kvinner ikke har evne til å se, og bare selv vil bli sett?
    Men på den annen side så føler jeg meg ikke så veldig truffet, jeg har sett nok av eksempler her inne på andre som har hevdet: ja men, en jeg kjenner han…
    Og jeg har også selv flere ganger blitt beskyldt for å generalisere… vups.. Der gjorde jeg det igjen… eksempler fra mitt eget liv.. Ånei..

Men om alternativet er å være månesyk, så er dette kanskje ikke så ille heller når alt kommer til alt?

Ellers er Fjodor og jeg sakte men sikkert på vei fremover. Jeg har jo innsett at han var en klok man, om han enn bruker mange ord, så ser han ut til å ha hatt en god evne til å sette seg inn i andre menneskers liv og tankegang på en måte som sikkert ikke var helt vanlig på den tiden.

Nå oppfatter jeg jo deg som en som har studert litteratur, så har du et bra boktips til en privat idiot, eller en generell idiot så tar jeg jo imot det. Noe av Virginia Woolf kanskje..?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Men om alternativet er å være månesyk, så er dette kanskje ikke så ille  heller når alt kommer til alt?

Ellers er Fjodor og jeg sakte men sikkert på vei fremover. Jeg har jo innsett at han var en klok man, om han enn bruker mange ord, så ser han ut til å ha hatt en god evne til å sette seg inn i andre menneskers liv og tankegang på en måte som sikkert ikke var helt vanlig på den tiden.

Nå oppfatter jeg jo deg som en som har studert litteratur, så har du et bra boktips til en privat idiot, eller en generell idiot så tar jeg jo imot det. Noe av Virginia Woolf kanskje..?
    Ja, "lunacy" er slettes ikke noen bedre egenskap, og også potensielt mye mer skadelig fra et samfunnsperspektiv. Det refererer til den typisk mannlige tro på at generell kunnskap om konturene av et fenomen gjør dem i stand til å forstå detaljene det er sammensatt. Som West skriver: "Menn vet mer om månen enn kvinner. Desverre ser de også den virkelighet de omgir seg med bare i det diffuse måneskinn."

"To the Lighthouse" (heter "Fyrtårnet" på norsk, mener jeg å huske) regnes vel muligens som Woolf sitt hovedverk. En fantastisk bok som har inspirert like mange mannlige som kvinnelige forfattere, og det sier ikke så rent lite. Siden vi er inne på Woolf, "Who's Afraid of Virginia Woolf" med Elizabeth Taylor og Richard Burton i hovedrollene, er så definitivt blant de sterkeste rolleprestasjoner noensinne festet til film!

Jeg har forøvrig aldri studert litteratur, bare lest. For en som har lest og leser mye akademisk litteratur, så blir de store skjønnlitterære verkene enda viktigere. Du skriver at Fyodor brukte mange ord (for mange?), selv synes jeg han med noen setninger, avsnitt og sider setter bedre ord på det jurister og sosiologer av mindre intellektuelt kaliber bruker bind på ikke en gang å være i nærheten av å kunne formulere!

mvh

noruego

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja, "lunacy" er slettes ikke noen bedre egenskap, og også potensielt mye mer skadelig fra et samfunnsperspektiv. Det refererer til den typisk mannlige tro på at generell kunnskap om konturene av et fenomen gjør dem i stand til å forstå detaljene det er sammensatt. Som West skriver: "Menn vet mer om månen enn kvinner. Desverre ser de også den virkelighet de omgir seg med bare i det diffuse måneskinn."

"To the Lighthouse" (heter "Fyrtårnet" på norsk, mener jeg å huske) regnes vel muligens som Woolf sitt hovedverk. En fantastisk bok som har inspirert like mange mannlige som kvinnelige forfattere, og det sier ikke så rent lite. Siden vi er inne på Woolf, "Who's Afraid of Virginia Woolf" med Elizabeth Taylor og Richard Burton i hovedrollene, er så definitivt blant de sterkeste rolleprestasjoner noensinne festet til film!

Jeg har forøvrig aldri studert litteratur, bare lest. For en som har lest og leser mye akademisk litteratur, så blir de store skjønnlitterære verkene enda viktigere. Du skriver at Fyodor brukte mange ord (for mange?), selv synes jeg han med noen setninger, avsnitt og sider setter bedre ord på det jurister og sosiologer av mindre intellektuelt kaliber bruker bind på ikke en gang å være i nærheten av å kunne formulere!

mvh

noruego
    Vel da har vi vel alle våre små feil å jobbe litt med da...
    Verden hadde vel og kanskje vært et noe bedre sted om alle faktisk hadde gjort det..

Nå så jeg at V.Woolf var en del av denne Bloomsbury-gruppen. En av de filmene jeg har likt veldig godt er Carrington som handler om noen andre av disse; kunstneren Dora Carrington og forfatteren Strachey og deres noe underlige liv.

Merkelig i grunn hvor mange av disse forfatterne og kunstnerne opp i gjennom tidene som har endt opp med å ta sitt eget liv.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Vel da har vi vel alle våre små feil å jobbe litt med da...
    Verden hadde vel og kanskje vært et noe bedre sted om alle faktisk hadde gjort det..

Merkelig i grunn hvor mange av disse forfatterne og kunstnerne opp i gjennom tidene som har endt opp med å ta sitt eget liv.
    Ikke vanskelig å enes om det første.

Med litt erfaring med psykiatri, så skjønner man bedre at grensen mellom genialitet og galskap er ganske så hårfin. Intellektuelle interesser handler om tiltrekning mot abstrakt tvil, og ikke nødvendigvis verken utdannelse eller intelligens. Noen intellektuelle har desverre for mange og for store tanker for sitt hode til at de klarer å leve med dem.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    ...eller klarer å holde kontrollen mellom det fantastiske og det virkelige og den sosiale kontrollen.

Mvh.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ikke vanskelig å enes om det første.

Med litt erfaring med psykiatri, så skjønner man bedre at grensen mellom genialitet og galskap er ganske så hårfin.  Intellektuelle interesser handler om tiltrekning mot abstrakt tvil, og ikke nødvendigvis verken utdannelse eller intelligens. Noen intellektuelle har desverre for mange og for store tanker for sitt hode til at de klarer å leve med dem.

Ja det er nok ikke bra å tenke for mye heller. Nå så jeg ellers et morsomt innslag på dagsrevyen i går fra denne hagefesten til Aschehaug. Tror ikke alle der tenker for mye. Det var visst liv eller død det å bli invitert på denne festen, det sier vel endel om mange av de som tropper opp der.
    Og en mann som Geelmuyden, han er visst ikke verdig hverken fest eller å få utgitt sine bøker...

Kankje han tenker for mye..
    http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1254184.ece

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Men de får ikke til å ta livet av hverandre. Det gjør ikke A-gjengen og B-gjengen heller. Det er mangelfull våpenopplæring der i gården.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn