Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg synes selvsagt overgrep er like ille uansett hvem som står bak, og er enig i at det ikke er så lett å bryte ut av ekteskap i enkelte kristne miljøer, og at de har et større skille mellom kjønnene, som jeg overhodet ikke støtter. Men drap, ikke i affekt men regelrette planlagte henrettelser, hvor hele familier står bak, tror jeg ikke du kan finne eksempler på. Og ikke alle muslimer driver med omskjæring av kvinner, men kristne driver i alle fall ikke med det her til lands. Vold kan helt sikker forekomme, og seksuelle overgrep, men generelt er kvinnesynet i kristne miljø mye bedre enn i det muslimske miljøet tross alt. At vi har noen etterhengere blant våre egne, er ingen unnskyldning for å tillate 10 eller 100 ganger verre tilstander blant de som kommer for å slå seg ned her.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Nei det siste der kan jeg være hjertens enig i, at vi bør ha en klarere linje her i samfunnet at den slags ikke er akseptabelt her i landet.

Men, hva er affektive drap og hva er æresdrap? Unni Wikan, sosialantropologen stiller spørsmål om det. Hva kaller vi det når en familiefar går amokk og dreper hele sin familie og seg selv, f.eks. med AG3? -er han bare menalt syk? Eller er det fordi noe oppleves som krenkende? F.eks. samlivsbrudd osv.

Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis trenger å være så stor forskjell. Forskjellen ligger kanskje mer i hvem som legitimerer det, hvem som er krenket...

Hvem har ikke vært på fest, og sett folk brake sammen, der en eller annen har følt eller opplevd at noe må gjøres opp for? Jeg har sett det titt og ofte, der både legevakta og politiet blir en del av indigrediensene i løpet av kvelden, enten det er på bygdefest eller utenfor Snorre-Companiet...

Mvh.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei det siste der kan jeg være hjertens enig i, at vi bør ha en klarere linje her i samfunnet at den slags ikke er akseptabelt her i landet.

Men, hva er affektive drap og hva er æresdrap? Unni Wikan, sosialantropologen stiller spørsmål om det. Hva kaller vi det når en familiefar går amokk og dreper hele sin familie og seg selv, f.eks. med AG3? -er han bare menalt syk? Eller er det fordi noe oppleves som krenkende? F.eks. samlivsbrudd osv.

Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis trenger å være så stor forskjell. Forskjellen ligger kanskje mer i hvem som legitimerer det, hvem som er krenket...

Hvem har ikke vært på fest, og sett folk brake sammen, der en eller annen har følt eller opplevd at noe må gjøres opp for? Jeg har sett det titt og ofte, der både legevakta og politiet blir en del av indigrediensene i løpet av kvelden, enten det er på bygdefest eller utenfor Snorre-Companiet...

Mvh.
    Det som skiller æresdrap i disse miljøene fra affektdrap i våre er at det faktisk fungerer som gjenoppretting av ære, man får tilbake (noe av)sin ære ved å drepe den som har vanæret deg. Om man i Norge dreper fordi man føler seg krenket, får man bare avsky for sine handlinger tilbake, selv nærmeste familie støtter deg normalt ikke der. Affektdrap skjer som du nevner også i affekt, mens æresdrap ofte er godt og lenge planlagt.

Ellers:
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1342194.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1335113.ece

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Vi skal da ikke blande oss i muslimenes kultur. Denne har blitt utviklet gjennom hundrevis av år, og æresdrap er viktig for dem. Da kan ikke vi sette oss på vår høye hest med vår overflatiske og kapitalistisk styrte kultur og si fy-fy. Naturligvis ikke. Skjerp dere!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er redd hun antakelig ikke ville ha hatt deg, helt uavhengig av hva du ville ! Og ville hun hadde hun nok ikke fått lov av pappa ! Muslimske jenter gifter seg ikke med kristne menn !
    Hei!
    Slettes ikke sikkert at Joaquin er kristen da ::)
    Mvh.KW

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Det som skiller æresdrap i disse miljøene fra affektdrap i våre er at det faktisk  fungerer som gjenoppretting av ære, man får tilbake (noe av)sin ære ved å drepe den som har vanæret deg. Om man i Norge dreper fordi man føler seg krenket, får man bare avsky for sine handlinger tilbake, selv nærmeste familie støtter deg normalt ikke der. Affektdrap skjer som du nevner også i affekt, mens æresdrap ofte er godt og lenge planlagt.

Ellers:
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1342194.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1335113.ece
    Mja...det hender jo at såkalte affektdrap møter "forståelse" fra omgivelsene. Jeg er ikke så sikker på at du bare møter avsky. Jeg har lagt merke litt til tendenser her og der, og jeg kan i hvert fall si at det i noen tilfeller skjer affektdrap eller sjalusidrap ol. der omgivelsene legitimerer årsaken, til en viss grad. Jeg skal dra frem sammenlikning her som blir litt på tvers men dog... -det skjer titt og ofte fortsatt i dag at man skylder på kledsel til kvinner som årsak til til voldtekt, eksempelvis.

Mvh.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du har ikke hørt om Stockholm heller tenker jeg.
    Var der for to år siden. Bodde på Globen. Likte byen godt jeg.

Dessuten skriver jeg bedre enn deg, Affa!

;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Mja...det hender jo at såkalte affektdrap møter "forståelse" fra omgivelsene. Jeg er ikke så sikker på at du bare møter avsky. Jeg har lagt merke litt til tendenser her og der, og jeg kan i hvert fall si at det i noen tilfeller skjer affektdrap eller sjalusidrap ol. der omgivelsene legitimerer årsaken, til en viss grad. Jeg skal dra frem sammenlikning her som blir litt på tvers men dog... -det skjer titt og ofte fortsatt i dag at man skylder på kledsel til kvinner som årsak til til voldtekt, eksempelvis.

Mvh.
    Jeg lurer påhvilke miljøer du ferdes i.

Jeg har til dags dato aldri møtt forståelse for mord i min norske omgangskrets.

Men hva gjnør man ikke for å unnskylde våre nye landsmenn.

Ikke vet jeg om du ferdes på Aker Brygge fra tid til annen, jeg gjør det, og i går holdt jeg på å bli historie.
    Det finnes sikkert en god forklaring.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Ja jeg var også litt nærmere skytingen enn jeg kunne tenke meg i går.
    Jævla tullinger! åpne ild i en folkemengde hvor dum går det an å være?
    Heldigvis så er disse feige drittungene med minitissefanter elendige skyttere og ikke spessielt smarte så politiet tar de nok rimelig snart.
    Det er på tide at politet slår hardt ned på gjengkriminalitet, være seg pakistanere, østeuroipeere eller asiater. Vi vet jo at de livnerer seg av kriminalitet i form av narkotika, steroider, våpen, tyveri, heleri og torpedovirksomhet. Det burde være null problem for politiet å samle nok bevis til å bure disse dustene inne for et tiår eller to.
    Bare det siste året har jeg vært vitne til to eller tre A - B gjeng oppgjør i Oslo sentrum. Nok får være nok.
    Det er fristende å lage en liten taskforce og eliminere disse tullingene once and for all.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    Det burde være null problem for politiet å samle nok bevis til å bure disse dustene inne for et tiår eller to.
    Politiet, du og jeg synes sikkert bevisene holder. Låter det som en...., går som en.... og ser ut som en...., - er det sikkert en...! dessverre er ikke alltid domstolene enige. :p Eller kanskje er det like bra ? :-/

Det er fristende å lage en liten taskforce og eliminere disse tullingene once and for all.
    Nåååå, -slikt tenker man ikke i dette landet ! :-[ Og om man gjør det så sier man det i det minste ikke høyt !! :-X :p

Hvor kan jeg melde meg på ? ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Ja jeg var også litt nærmere skytingen enn jeg kunne tenke meg i går.
    Jævla tullinger! åpne ild i en folkemengde hvor dum går det an å være?
    Heldigvis så er disse feige drittungene med minitissefanter elendige skyttere og ikke spessielt smarte så politiet tar de nok rimelig snart.
    Det er på tide at politet slår hardt ned på gjengkriminalitet, være seg pakistanere, østeuroipeere eller asiater. Vi vet jo at de livnerer seg av kriminalitet i form av narkotika, steroider, våpen, tyveri, heleri og torpedovirksomhet. Det burde være null problem for politiet å samle nok bevis til å bure disse dustene inne for et tiår eller to.
    Bare det siste året har jeg vært vitne til to eller tre A - B gjeng oppgjør i Oslo sentrum. Nok får være nok.
    Nordmenn er ikke med i disse gjengene, og tar ikke del i den organiserte kriminaliteten?? Det var nytt for meg.

Har du vært på Ullersmo Kretsfengsel noengang? Overvekt av østeuropeere, men en og annen nordmann også.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Selvfølgelig er det Nordmenn med også, men all statestikk forteller oss at når det gjelder våpen, narkotiske stoffer osv. Så er det en massiv overvekt av ikke-etniske Nordmenn som står bak. Man trenger ikke engang å se tall for å forstå det, bare ta en tur eller to på byen så er det tydelig hvem som gjør hva.
    Men det er vel vår feil for å ikke ha brukt nok middler på skikkelig integrering...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Men det er vel vår feil for å ikke ha brukt nok middler på skikkelig integrering...
    Disse folkene kan ikke integreres, de kommer til Norge, Skandinavia, Europa kun for å drive kriminell virksomhet. De er endel av organiserte kriminelle ligaer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Disse folkene kan ikke integreres, de kommer til Norge, Skandinavia, Europa kun for å drive kriminell virksomhet. De er endel av organiserte kriminelle ligaer.
    Kommer til Norge?
    Både A og B-gjengen er norske statsborgere, født i Norge. Men er de nordmenn, nei, de er pakistanere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Kommer til Norge?
    Både A og B-gjengen er norske statsborgere, født i Norge.  Men er de nordmenn, nei, de er pakistanere.
    For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?

Honkey
    Vanskelig den der. 8)

Definisjonene er vel greie: Er du norsk statsborger, er du i alle fall norsk.
    Bor du i landet uten å være statsborger er du neppe norsk.
    Er du født i landet, er du vel også¨norsk, hvis du er født av norske foreldre, som er norske statsborgere, Hvis de ikke er norske statsborgere kan man likevel være norsk hvis bestefaren på mors side er statsborger, eller kanskje ikke. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0

Honkey
    Er du som "oss" er du norsk. Er du ikke som oss er du ikke norsk. Er du i tillegg litt brunere enn vanlig "påskebrun" er du en jævla utlending ! ( Hvis ikke noe værre ! )

I tillegg har du de som er som "oss", men som egentlig er svenske. De er greie når de selger oss billig flesk og alkohol, men noen jævla drittsekker når de slår oss i fotball ! Til slutt har du de som er som "oss" som er danske, de er "coole" og har billig Bayer og snaps. Dansker er OK selv om de slår oss i fotball !??

Alle andre er utlendinger, og behandles med reservert forsiktighet, såfremt de ikke er "brune". ( Ref det som står over om disse. )

Er ikke dette greit da ?

PS.
    Glemte at for å være som "oss" bør du være over gjennomsnitt navlebeskuende !

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Er du som "oss" er du norsk. Er du ikke som oss er du ikke norsk. Er du i tillegg litt brunere enn vanlig "påskebrun" er du en jævla utlending ! ( Hvis ikke noe værre ! )

I tillegg har du de som er som "oss", men som egentlig er svenske. De er greie når de selger oss billig flesk og alkohol, men noen jævla drittsekker når de slår oss i fotball ! Til slutt har du de som er som "oss" som er danske, de er "coole" og har billig Bayer og snaps. Dansker er OK selv om de slår oss i fotball !??

Alle andre er utlendinger, og behandles med reservert forsiktighet, såfremt de ikke er "brune". ( Ref det som står over om disse. )

Er ikke dette greit da ?

PS.
    Glemte at for å være som "oss" bør du være over gjennomsnitt navlebeskuende !

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Du bør også være oppvokst inærheten av mitt (ditt) hjemsted. Og ikke fra by/landsbygd (stryk det hvor du ikke er fra) ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hva som er den korrekte betegnelsen på det å være norsk vet jeg ikke helt, men jeg vil si det sitter mye i hodet.
    Når en ”nordmann” er arrestert i Tyskland mistenkt for terrorplaner, så er han ikke mye norsk i mine øyne, uansett hvor lenge han har bodd her. For denne tankegangen er så unorsk som den kan bli. Dette er en tankegang og en ukultur som jeg håper aldri vil bli typisk norsk heller.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Spennende, Komponenten! Det du mener å si er man er nordmann ut fra handlingsmønster?
    Bankran, det er norsk.
    Skyte kona med hagle, det er norsk.
    Tenne på kona seksuelt, det er norsk, i hvert fall de første par årene.
    Sette fyr på kona ved hjelp av bensin, ups, der var han ikke norsk lengre, mor, far, hud og hår er uinteressant.
    Spennende, som sagt.

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For å vere norsk bør ein ha ein del av dei gjengse og spesielt dei tradisjonelle fellesnormene rundt språk (eit klart tilhøve til nynorsk brukar å vere felles), verdigrunnlag (lett stutumsk med drag anten til sosialdemokrati (SV eller AP), blåruss (H), superenkelt verdsbilete (FrP) eller eit avansert gudstrunivå (KrF og RV), klesdrakt, matvanar og denslags.
    Eller så er ein frå dei rurale områda, og stemmer med SP.

Våre tre mest kjente landsmenn: Ibsen, Nansen og Leiv Eirikson var vel ikkje heilt etter dette......

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Honkey
    Her er en definisjon: oppvokst i Norge med norske eller norsktalende foreldre (i alle fall en av dem) og i et hjem preget av norsk kultur og med norsk som dagligspråk.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Men kan vi definiere hva som er norsk, uten å ty til sirkeldefinisjoner?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Spennende, Komponenten! Det du mener å si er man er nordmann ut fra handlingsmønster?
    Bankran, det er norsk.
    Skyte kona med hagle, det er norsk.
    Tenne på kona seksuelt, det er norsk, i hvert fall de første par årene.
    Sette fyr på kona ved hjelp av bensin, ups, der var han ikke norsk lengre, mor, far, hud og hår er uinteressant.
    Spennende, som sagt.

Honkey
    Vel ikke akkurat det jeg mente. Først må man jo ha en tilknytning til landet, og det er jo der den vanlige definisjonen ligger. Men om man har en annen bakgrunn, f.eks foreldre som kommer fra et annet land, så føler man seg vel ofte vel så knyttet til dette landet. Om vi hadde flyttet til f.eks Sverige tror jeg ikke jeg noensinne ville følt meg svensk så lenge jeg levde, selv om jeg ble svensk statsborger. Mine barn ville vel kanskje gjort det om de ble født der, men om jeg hadde innprentet i dem norske tradisjoner og at de måtte holde på det norske så hadde de kanskje følt seg norske de og?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Natur og idrett er det sentrale i norsk identitet. Å være naturelsker, -trives best alene på vidda, -i skogen, -ved sjøen og å dyrke norsk vinteridrett er det typiske. Å være middels og lite intellektuell er også et kjennetegn.
    Norge et grendesamfunn/bondesamfunn.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Natur og idrett er det sentrale i norsk identitet. Å være naturelsker, -trives best alene på vidda, -i skogen, -ved sjøen og å dyrke norsk vinteridrett er det typiske. Å være middels og lite intellektuell er også et kjennetegn.
    Norge et grendesamfunn/bondesamfunn.
    Jeg tolker det slik at du mener vi ikke har noe å skryte av. Det sammen mener forøvrig Mona Salin, den svenske sosialdemokraten. "Vi svenskar har ingen kultur att ta vara på", sa hun i en innvandringsdebatt på svensk TV.

Kanskje det. Da er det vel bra at vi får impulser utenfra da, fra intellektuelle, over middels mennesker fra midtøsten, afrika og asia.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er i alle fall typisk norsk å ikke ha særlig høye tanker om oss selv og vår kultur og bakgrunn. Vi er ofte imponert over andre kulturer, men sjelden stolt av vår egen. Hvorfor ikke, vi har da ingenting å skamme oss over, vi må da kunne fremheve det som er bra med oss vi og?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er i alle fall typisk norsk å ikke ha særlig høye tanker om oss selv og vår kultur og bakgrunn. Vi er ofte imponert over andre kulturer, men sjelden stolt av vår egen. Hvorfor ikke, vi har da ingenting å skamme oss over, vi må da kunne fremheve det som er bra med oss vi og?
    Jeg undres over slike utsagn. Komponenten er fæl til å hevde at nordmenn er mestere i selvkritikk, selvnedvurdering, kritikk av venner etc. Min oppfatning er diametralt motsatt; vi er nesten i overkant stolte av vårt land, vår kultur og våre tradisjoner. Er det mer enn 0 nordmenn samlet et sted, så finnes det en bunad og et 17-mai tog. Det er typisk norsk å være god, hilsen Gro. Vi har en masse strålende i dette landet, og vi er slett ikke redde for å prøve og lære det bort til naboer og andre raringer. Og som vi i tillegg skal være enda mindre selvkritiske blir det farlig. Det er enda godt noen enda har evnen til å se bjelken i sin egen splint! ;)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg undres over slike utsagn. Komponenten er fæl til å hevde at nordmenn er mestere i selvkritikk, selvnedvurdering, kritikk av venner etc. Min oppfatning er diametralt motsatt; vi er nesten i overkant stolte av vårt land, vår kultur og våre tradisjoner. Er det mer enn 0 nordmenn samlet et sted, så finnes det en bunad og et 17-mai tog. Det er typisk norsk å være god, hilsen Gro. Vi har en masse strålende i dette landet, og vi er slett ikke redde for å prøve og lære det bort til naboer og andre raringer. Og som vi i tillegg skal være enda mindre selvkritiske blir det farlig. Det er enda godt noen enda har evnen til å se bjelken i sin egen splint! ;)
    Nordmenn har også et mindreverdighetskompleks, og er pinlig opptatt av hva utlendinger eller utenlandsk media mener/sier/skriver/ytrer om Norge. Enten det er idrettsutøvere eller politikere, så finner du alltid en eller annen norsk journalist som brøyter seg frem og stiller et i sammenhengen fullstendig irrelevant spørsmål som har ett eller annet med Norge å gjøre. Men vi sprenger ikke fly eller busser.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nordmenn har også et mindreverdighetskompleks, og er pinlig opptatt av hva utlendinger eller utenlandsk media mener/sier/skriver/ytrer om Norge. Enten det er idrettsutøvere eller politikere, så finner du alltid en eller annen norsk journalist som brøyter seg frem og stiller et i sammenhengen fullstendig irrelevant spørsmål som har ett eller annet med Norge å gjøre. Men vi sprenger ikke fly eller busser.
    Enig om å værte uenig. Jeg tor nemlig journalisten stiller spørsmålet i visshet om at svaret blir overstrømmende, slik at seere/lyttere landet over kan sole seg i sin stolthet over dette rene, vakre og rettferdige landet.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Nordmenn er gale etter bekreftelse fra alskens representanter for den store verden, det er et typisk tegn på usikkerhet og dårlig selvtillit. Når en person maser om "se på meg,", "hør på meg", "si at jeg er flink" så skyldes ikke det selvgodhet, men miindreverdighetskompleks.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg er (selvsagt ;) ) ikke enig med deg Honkey. Norge ER faktisk et av verdens beste land å bo i (vi kommer i alle fall høyt opp på listene som presenteres angående dette hvert år) Men vi skal ikke tro at vi er noe.
    Jeg tror at de fleste, nesten uansett opphav, er stolt over sitt land, og glad i dette. Hvorfor skal man ikke også som nordmann, selvsagt med måte, kunne ha slike følelser uten å måtte føle skam for det?
    Om noen fra vårt land skal reise til et annet land, så er det veldig viktig å finne ut hvordan man i dette landet hilser, hva som oppfattes som høflig/ uhøflig osv. så vi ikke tabber oss ut. Og om noen skal komme på besøk til oss, så gjelder det samme, vi må tilpasse oss, så ikke de blir fornærmet. Ikke noe problem i seg selv, men det viser litt av tankegangen.

Vi må slutte å gå rundt å tro at alle kulturer og levemåter er like bra. Jeg påstår ikke at vår måte nødvendigvis er den aller beste, men etter mitt syn er den helt klart bedre enn en del andre, og om noe kræsjer med vårt verdisyn og det som for oss er viktig, så må vi kunne påpeke dette, uten å bli stemplet av den grunn. Hvis vi ikke ønsker at samfunnet skal bli forandret til noe man anser som verre, så må det også være lov å mene dette. Mange har kjempet for å komme der vi er i Norge i dag, og jeg synes det vi har er såpass bra at det er verdt å kjempe for å holde på dette.
    Angående journalister og sport kan jeg derimot være enig om at det kan bli kvalmende til tider. Å være verdens beste i å gå på ski sier f.eks ikke så mye, når de fleste i verden i dag kanskje aldri har hatt ski på beina, eller sett snø for den del.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer påhvilke miljøer du ferdes i.

Jeg har til dags dato aldri møtt forståelse for mord i min norske omgangskrets.

Men hva gjnør man ikke for å unnskylde våre nye landsmenn.

Ikke vet jeg om du ferdes på Aker Brygge fra tid til annen, jeg gjør det, og i går holdt jeg på å bli historie.
    Det finnes sikkert en god forklaring.
    Nei, jeg omgås helt vanlige mennesker, i det vidstrakte land. Der kommer man i kontakt med nokså ulike holdninger til ting. Jeg skal vise dette:

Jeg vet ikke helt, men la meg teste deg litt; du kjenner til undersøkelser om holdninger til dødsstraff? Der viser det seg at de fleste er mot dette som straffeutmåling. Like fullt skårer rundt 70% av de spurte nokså regelmessig seg positiv til avretting av f.eks. Hitler, og tidligere også Saddam Hussein. For ikke å snakke om Quisling, eller Henry Rinnan.

Med dette sier jeg at folk i Norge faktisk synes det er OK at staten dreper litt, av og til. Men så har vi f.eks. sexuelle overgrep og da i sær mot barn. Da viser det seg særlig at folk blir litt mer villig til å lemleste og å drepe, nesten over en lav sko.

Hevntørst. Ære. Krenkelse. Hvordan skulle du og jeg følt det dersom det var din mor, kjærest/kone, barn som ble utsat for noe? -det er særlig slike ting som setter følelsene i sving hos de fleste.

Husk på at begrepet ære henger nært sammen med det vi gjerne opplever som personlig krenkelse. Det er noe vi alle har blitt, ved ulike anledninger, og noen krenkelser er vanskeligere å håndtere enn andre...

Mvh.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Vi må slutte å gå rundt å tro at alle kulturer og levemåter er like bra. Jeg påstår ikke at vår måte nødvendigvis er den aller beste, men etter mitt syn er den helt klart bedre enn en del andre, og om noe kræsjer med vårt verdisyn og det som for oss er viktig, så må vi kunne påpeke dette, uten å bli stemplet av den grunn. Hvis vi ikke ønsker at samfunnet skal bli forandret til noe man anser som verre, så må det også være lov å mene dette. Mange har kjempet for å komme der vi er i Norge i dag, og jeg synes det vi har er såpass bra at det er verdt å kjempe for å holde på dette.
    Interessant. Jeg kan ikke se annet enn at du har samme forhold til kvalitative 'nasjonale verdier' som jeg har til kunst og kultur. Og omvendt.

Litt artig i grunnen at du går i harnisk over "snobberiet" i at noen får seg til å mene at de har en bedre utviklet musikksmak enn de fleste hormonforstyrrede 14-åringer, mens du selv er irritert over at "det ikke er lov til hevde at vår kultur og levemåte er, om ikke den aller beste, så helt klart bedre enn en del andre, uten å bli stemplet av den grunn". Fantastisk!

Høres ut som typisk norsk kultursnobberi nedenfra (aka janting) kombinert med nasjonalsnobberi ovenfra. ..:)

noruego

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn