Så dere er flere, Affa? ;DDu har ikke hørt om Stockholm heller tenker jeg.
Så dere er flere, Affa? ;DDu har ikke hørt om Stockholm heller tenker jeg.
FrykteligLitt dårlig setning der Affa... ;D
Nei lille vannhode.Så dere er flere, Affa? ;D
Heller vann enn vakuum. ;DNei lille vannhode.
Det som skiller æresdrap i disse miljøene fra affektdrap i våre er at det faktisk fungerer som gjenoppretting av ære, man får tilbake (noe av)sin ære ved å drepe den som har vanæret deg. Om man i Norge dreper fordi man føler seg krenket, får man bare avsky for sine handlinger tilbake, selv nærmeste familie støtter deg normalt ikke der. Affektdrap skjer som du nevner også i affekt, mens æresdrap ofte er godt og lenge planlagt.Nei det siste der kan jeg være hjertens enig i, at vi bør ha en klarere linje her i samfunnet at den slags ikke er akseptabelt her i landet.
Men, hva er affektive drap og hva er æresdrap? Unni Wikan, sosialantropologen stiller spørsmål om det. Hva kaller vi det når en familiefar går amokk og dreper hele sin familie og seg selv, f.eks. med AG3? -er han bare menalt syk? Eller er det fordi noe oppleves som krenkende? F.eks. samlivsbrudd osv.
Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis trenger å være så stor forskjell. Forskjellen ligger kanskje mer i hvem som legitimerer det, hvem som er krenket...
Hvem har ikke vært på fest, og sett folk brake sammen, der en eller annen har følt eller opplevd at noe må gjøres opp for? Jeg har sett det titt og ofte, der både legevakta og politiet blir en del av indigrediensene i løpet av kvelden, enten det er på bygdefest eller utenfor Snorre-Companiet...
Mvh.
Hei!Er redd hun antakelig ikke ville ha hatt deg, helt uavhengig av hva du ville ! Og ville hun hadde hun nok ikke fått lov av pappa ! Muslimske jenter gifter seg ikke med kristne menn !
Mja...det hender jo at såkalte affektdrap møter "forståelse" fra omgivelsene. Jeg er ikke så sikker på at du bare møter avsky. Jeg har lagt merke litt til tendenser her og der, og jeg kan i hvert fall si at det i noen tilfeller skjer affektdrap eller sjalusidrap ol. der omgivelsene legitimerer årsaken, til en viss grad. Jeg skal dra frem sammenlikning her som blir litt på tvers men dog... -det skjer titt og ofte fortsatt i dag at man skylder på kledsel til kvinner som årsak til til voldtekt, eksempelvis.Det som skiller æresdrap i disse miljøene fra affektdrap i våre er at det faktisk fungerer som gjenoppretting av ære, man får tilbake (noe av)sin ære ved å drepe den som har vanæret deg. Om man i Norge dreper fordi man føler seg krenket, får man bare avsky for sine handlinger tilbake, selv nærmeste familie støtter deg normalt ikke der. Affektdrap skjer som du nevner også i affekt, mens æresdrap ofte er godt og lenge planlagt.
Ellers:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1342194.ece
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1335113.ece
Var der for to år siden. Bodde på Globen. Likte byen godt jeg.Du har ikke hørt om Stockholm heller tenker jeg.
Jeg lurer påhvilke miljøer du ferdes i.Mja...det hender jo at såkalte affektdrap møter "forståelse" fra omgivelsene. Jeg er ikke så sikker på at du bare møter avsky. Jeg har lagt merke litt til tendenser her og der, og jeg kan i hvert fall si at det i noen tilfeller skjer affektdrap eller sjalusidrap ol. der omgivelsene legitimerer årsaken, til en viss grad. Jeg skal dra frem sammenlikning her som blir litt på tvers men dog... -det skjer titt og ofte fortsatt i dag at man skylder på kledsel til kvinner som årsak til til voldtekt, eksempelvis.
Mvh.
Politiet, du og jeg synes sikkert bevisene holder. Låter det som en...., går som en.... og ser ut som en...., - er det sikkert en...! dessverre er ikke alltid domstolene enige.Det burde være null problem for politiet å samle nok bevis til å bure disse dustene inne for et tiår eller to.
Nåååå, -slikt tenker man ikke i dette landet ! :-[ Og om man gjør det så sier man det i det minste ikke høyt !! :-XDet er fristende å lage en liten taskforce og eliminere disse tullingene once and for all.
Nordmenn er ikke med i disse gjengene, og tar ikke del i den organiserte kriminaliteten?? Det var nytt for meg.Ja jeg var også litt nærmere skytingen enn jeg kunne tenke meg i går.
Jævla tullinger! åpne ild i en folkemengde hvor dum går det an å være?
Heldigvis så er disse feige drittungene med minitissefanter elendige skyttere og ikke spessielt smarte så politiet tar de nok rimelig snart.
Det er på tide at politet slår hardt ned på gjengkriminalitet, være seg pakistanere, østeuroipeere eller asiater. Vi vet jo at de livnerer seg av kriminalitet i form av narkotika, steroider, våpen, tyveri, heleri og torpedovirksomhet. Det burde være null problem for politiet å samle nok bevis til å bure disse dustene inne for et tiår eller to.
Bare det siste året har jeg vært vitne til to eller tre A - B gjeng oppgjør i Oslo sentrum. Nok får være nok.
Det er fristende å lage en liten taskforce og eliminere disse tullingene once and for all.
Disse folkene kan ikke integreres, de kommer til Norge, Skandinavia, Europa kun for å drive kriminell virksomhet. De er endel av organiserte kriminelle ligaer.Men det er vel vår feil for å ikke ha brukt nok middler på skikkelig integrering...
Kommer til Norge?Disse folkene kan ikke integreres, de kommer til Norge, Skandinavia, Europa kun for å drive kriminell virksomhet. De er endel av organiserte kriminelle ligaer.
For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?Kommer til Norge?
Både A og B-gjengen er norske statsborgere, født i Norge. Men er de nordmenn, nei, de er pakistanere.
Vanskelig den der. 8)For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?
Honkey
Er du som "oss" er du norsk. Er du ikke som oss er du ikke norsk. Er du i tillegg litt brunere enn vanlig "påskebrun" er du en jævla utlending ! ( Hvis ikke noe værre ! )For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?
Honkey
Du bør også være oppvokst inærheten av mitt (ditt) hjemsted. Og ikke fra by/landsbygd (stryk det hvor du ikke er fra) ;D ;DEr du som "oss" er du norsk. Er du ikke som oss er du ikke norsk. Er du i tillegg litt brunere enn vanlig "påskebrun" er du en jævla utlending ! ( Hvis ikke noe værre ! )
I tillegg har du de som er som "oss", men som egentlig er svenske. De er greie når de selger oss billig flesk og alkohol, men noen jævla drittsekker når de slår oss i fotball ! Til slutt har du de som er som "oss" som er danske, de er "coole" og har billig Bayer og snaps. Dansker er OK selv om de slår oss i fotball !??
Alle andre er utlendinger, og behandles med reservert forsiktighet, såfremt de ikke er "brune". ( Ref det som står over om disse. )
Er ikke dette greit da ?
PS.
Glemte at for å være som "oss" bør du være over gjennomsnitt navlebeskuende !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Her er en definisjon: oppvokst i Norge med norske eller norsktalende foreldre (i alle fall en av dem) og i et hjem preget av norsk kultur og med norsk som dagligspråk.For nysgjerrighetens skyld: Hva er definisjonen på en nordmann? Kunne vi enes om hva det innebærer å være norsk?
Honkey
Vel ikke akkurat det jeg mente. Først må man jo ha en tilknytning til landet, og det er jo der den vanlige definisjonen ligger. Men om man har en annen bakgrunn, f.eks foreldre som kommer fra et annet land, så føler man seg vel ofte vel så knyttet til dette landet. Om vi hadde flyttet til f.eks Sverige tror jeg ikke jeg noensinne ville følt meg svensk så lenge jeg levde, selv om jeg ble svensk statsborger. Mine barn ville vel kanskje gjort det om de ble født der, men om jeg hadde innprentet i dem norske tradisjoner og at de måtte holde på det norske så hadde de kanskje følt seg norske de og?Spennende, Komponenten! Det du mener å si er man er nordmann ut fra handlingsmønster?
Bankran, det er norsk.
Skyte kona med hagle, det er norsk.
Tenne på kona seksuelt, det er norsk, i hvert fall de første par årene.
Sette fyr på kona ved hjelp av bensin, ups, der var han ikke norsk lengre, mor, far, hud og hår er uinteressant.
Spennende, som sagt.
Honkey
Jeg tolker det slik at du mener vi ikke har noe å skryte av. Det sammen mener forøvrig Mona Salin, den svenske sosialdemokraten. "Vi svenskar har ingen kultur att ta vara på", sa hun i en innvandringsdebatt på svensk TV.Natur og idrett er det sentrale i norsk identitet. Å være naturelsker, -trives best alene på vidda, -i skogen, -ved sjøen og å dyrke norsk vinteridrett er det typiske. Å være middels og lite intellektuell er også et kjennetegn.
Norge et grendesamfunn/bondesamfunn.
Jeg undres over slike utsagn. Komponenten er fæl til å hevde at nordmenn er mestere i selvkritikk, selvnedvurdering, kritikk av venner etc. Min oppfatning er diametralt motsatt; vi er nesten i overkant stolte av vårt land, vår kultur og våre tradisjoner. Er det mer enn 0 nordmenn samlet et sted, så finnes det en bunad og et 17-mai tog. Det er typisk norsk å være god, hilsen Gro. Vi har en masse strålende i dette landet, og vi er slett ikke redde for å prøve og lære det bort til naboer og andre raringer. Og som vi i tillegg skal være enda mindre selvkritiske blir det farlig. Det er enda godt noen enda har evnen til å se bjelken i sin egen splint!Det er i alle fall typisk norsk å ikke ha særlig høye tanker om oss selv og vår kultur og bakgrunn. Vi er ofte imponert over andre kulturer, men sjelden stolt av vår egen. Hvorfor ikke, vi har da ingenting å skamme oss over, vi må da kunne fremheve det som er bra med oss vi og?
Nordmenn har også et mindreverdighetskompleks, og er pinlig opptatt av hva utlendinger eller utenlandsk media mener/sier/skriver/ytrer om Norge. Enten det er idrettsutøvere eller politikere, så finner du alltid en eller annen norsk journalist som brøyter seg frem og stiller et i sammenhengen fullstendig irrelevant spørsmål som har ett eller annet med Norge å gjøre. Men vi sprenger ikke fly eller busser.Jeg undres over slike utsagn. Komponenten er fæl til å hevde at nordmenn er mestere i selvkritikk, selvnedvurdering, kritikk av venner etc. Min oppfatning er diametralt motsatt; vi er nesten i overkant stolte av vårt land, vår kultur og våre tradisjoner. Er det mer enn 0 nordmenn samlet et sted, så finnes det en bunad og et 17-mai tog. Det er typisk norsk å være god, hilsen Gro. Vi har en masse strålende i dette landet, og vi er slett ikke redde for å prøve og lære det bort til naboer og andre raringer. Og som vi i tillegg skal være enda mindre selvkritiske blir det farlig. Det er enda godt noen enda har evnen til å se bjelken i sin egen splint!![]()
Enig om å værte uenig. Jeg tor nemlig journalisten stiller spørsmålet i visshet om at svaret blir overstrømmende, slik at seere/lyttere landet over kan sole seg i sin stolthet over dette rene, vakre og rettferdige landet.Nordmenn har også et mindreverdighetskompleks, og er pinlig opptatt av hva utlendinger eller utenlandsk media mener/sier/skriver/ytrer om Norge. Enten det er idrettsutøvere eller politikere, så finner du alltid en eller annen norsk journalist som brøyter seg frem og stiller et i sammenhengen fullstendig irrelevant spørsmål som har ett eller annet med Norge å gjøre. Men vi sprenger ikke fly eller busser.
Nei, jeg omgås helt vanlige mennesker, i det vidstrakte land. Der kommer man i kontakt med nokså ulike holdninger til ting. Jeg skal vise dette:Jeg lurer påhvilke miljøer du ferdes i.
Jeg har til dags dato aldri møtt forståelse for mord i min norske omgangskrets.
Men hva gjnør man ikke for å unnskylde våre nye landsmenn.
Ikke vet jeg om du ferdes på Aker Brygge fra tid til annen, jeg gjør det, og i går holdt jeg på å bli historie.
Det finnes sikkert en god forklaring.
Interessant. Jeg kan ikke se annet enn at du har samme forhold til kvalitative 'nasjonale verdier' som jeg har til kunst og kultur. Og omvendt.Vi må slutte å gå rundt å tro at alle kulturer og levemåter er like bra. Jeg påstår ikke at vår måte nødvendigvis er den aller beste, men etter mitt syn er den helt klart bedre enn en del andre, og om noe kræsjer med vårt verdisyn og det som for oss er viktig, så må vi kunne påpeke dette, uten å bli stemplet av den grunn. Hvis vi ikke ønsker at samfunnet skal bli forandret til noe man anser som verre, så må det også være lov å mene dette. Mange har kjempet for å komme der vi er i Norge i dag, og jeg synes det vi har er såpass bra at det er verdt å kjempe for å holde på dette.