Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

knutinh

Gjest
    Det fine med religionsfrihet er at enhver er fri til å tro hva man vil.

Jeg ser likevel ikke hvordan din tro ble diskusjonstemaet i en tråd om Israels rett til det ene og det andre. Mener du at Gud gir Israel spesielle rettigheter foran muslimske stater? Er det bedre eller verre at Israel dreper sivile og barn enn at muslimer gjør det samme?

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.042
    Torget vurderinger
    1
    Skal man "akseptere" det nye testamentet, da.  Jeg er ateist, og gir da katten i det nye testamentet.  Det gjør vel de fleste.
    Jeg respekterer religion, og individers tro, men jeg gir regelrett katta alle testamenter. Jeg er ateist!

Mvh.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Du kan da ikke ta sånt på ramme alvor ?  Og i såfall er det tydelig at undertrykkinga fortsetter i det hinsidige. For hvem er de 80 000 tjenerne ?  
    Jeg ta det på alvor? Jeg har da aldri sagt at jeg tar Islam på alvor.
    Der er mange muslimer som tydeligvis tror på det.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    re Rune S

Et spørsmål: Hvorfor mener dere kristne at jødene er mer verdt enn sine naboer? Dette på tross av det var jødene som korsfestet  Jesus..

.

Jødene er Guds utvalgte og spesielle i Hans øyne.Jeg vil være med å hjelpe og støtte jødene av denne grunn.
    Om Gud mener de er mer verdt enn andre vet jeg ikke,men om så er så er det slik det er og vil være.

Ja,et merkelig fenomen ikke sant?
    Det var Guds egne utvalgte som korsfestet Hans eneste sønn..........
    Du må huske at Jesus var mye mer radikal enn jeg noengang kommer til å bli.Han fremkallte mye mer sinne og aggresjon enn jeg gjør med mine homouttalelser.
    Det står i Jesaja 53 om Jesus; " ..Han hadde ingen vakker skikkelse og ingen herlighet.Når vi så Ham,fekk vi ingen glede i synet av Ham.Han var foraktet og forkastet av mennesker,en smertens mann,vel kjent med sykdom.Folk skjulte sitt ansikt for Ham.Han var foraktet,og vi regnet Ham for intet.SANNELIG,DET VAR VÅRE SYKDOMMER HAN TOK PÅ SEG,DET VAR VÅRE SMERTER HAN BAR,mens vi regnet ham som rammet,slått av Gud og gjort elendeig.MEN HAN BLE SÅRET FOR VÅRE OVERTREDELSER,HAN BLE KNUST FOR VÅRE MISGJERNINGER.STRAFFEN FOR AT VI SKULE FÅ FRED RAMMET HAM,OG VED HANS SÅR HAR VI FÅTT LEGEDOM" !! og vær så snill å tørk støvet av deres Bibel og les resten av kapittelet!

Han ble rett og slett sett på som en sinnsyk av den allmenne "tenkende" hop.Han var ifølge dette skriftstedet ikke vakker eller karismatisk,noe som "verden" derimot er veldig opptatt av.Vi lever i et trynefaktor samfunn,og media melker det for ALT det er verdt.Jeg er 99% sikker på at Antikrist kommer til å vere strålende vakker og karismatisk,det er også mye i tiden som taler for at han vil vere homofil,men alt dette er jo uansett spekulasjoner fra min side.
    Jesus vendte seg ikke til de "kloke" og "vellykkede" i samfunnet,idag ville Han gått blant fattige,utstøtte,narkomane,alkoholikere,muslimer,pedofile,uskyldige i Libanon og Israel osv....

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Du ordlegger deg godt!
    Krig er helvete på jord. Det er vi enig om. Det store spørsmålet mitt til deg blir da: Hva skal Israel gjøre??
    Hvordan stopper vi Islamistisk tankegods uten å havne i den naive grøfta og se på at vi tok feil i vår forståelse av andre religioner og kulturer?
    Thank's mate! :)
    Har så vidt touchet innom skisser til nye tankebaner tidligere her. Vi har i utgangspunktet valget mellom PEST (krig) og en mulig koleraepidemi (en verdensomspennende og altomsluttende islamisering) i en del motdebattanters øyne. Så la oss ta det som utgangspunkt.
    Krig: Den er er, har vært her, og vil fortsette å være her i større og mindre grad. Det kan føre oss lukt inn i vårt eget inferno med så mange gærninger uten gangsyn som sloss om ballen for tida. Det finnes nok A-energi der ute blant mer og mindre stabil mob til å koke sammen en deilig coctail som gjør jorda til et fristed for skorpioner og insekter. Dette er megete usikre odds. Dessuten har krigens psykologi det i seg at den med minst skrupler og mest våpen vinner. Ikke en god tanke at "ondskap og drap gir seier".

Mulighet 2: Her er alt mye mer usikkert. Naivitet som bare sier: "La oss sitte ned og se hva som skjer", er da ubeskrivelig fantasiløst, farlig og dumt. Og her må jeg sitere min stadig bedre venn Affa (av alle! :D) : Kjærligheten er veien!
    Noen må begynne å gi. Kjærlighetens psykologi er nemlig motsatt av krigen: det er BARE vinnere. Vi har en svært skakkjørt klode for tida. Det er ikke til å unngå at deler av et kjærlighetseksperiment er dømt til å tryne. Noen har litt tyngre for det enn andre, det vil ta lang lang tid å overbevise om sine oppriktige hensikter. Hvorfor pratet Jesus om det andre kinnet? Det dreier seg om å skjønne betydningen! Det dreier seg om å aldri gi opp håpet om en bedre verden.
    Gandhi! Hvor mange fikk ikke han på trynet!? Men ga han seg? Ikke faen! Han hadde sine prinsipper, han red dem, og han betalte for det. Var Gandhi naiv? JA! Han var det! Og nettopp det sier Jesus også, RuneS: "La de små barn komme til meg" og andre lignende utsagn der han hele tiden står på at vi skal ha sinn åpne som barns.
    Det er store muligheter for at deler av verden vil komme under mer og mindre skrekkrgimer i perioder ved et slikt eksperiment. Men det er det nå også! Poenget er at du kan aldri bombe deg til fred! Du kan bombe noen til livredd underkastelse, men hvem vil vel ha en livredd stakkar i bakhagen? Slike er jo dømt til å handle irrasjonelt ved første sjanse!
    I det konkret tilfellet Midtøsten må man begynne med diplomati. For å endre situasjonen over tid er det lederne som må gå i seg selv og begynne med respekt for hverandres situasjon. Mette og utørste er det få som vil lage helvete, men noen er det alltid. Samhandel, utdannelse, kommunikasjon, trygghet, mat, vann! Det er våpen som dreper terrorisme UTEN å drepe terrorister. Om de som sier de kriger mot terror hadde ment det de sa, hadde de selvsagt ikke spurt lederen av forsvaret om hjelp! Det eneste de kan alt om er jo å SKAPE konflikter, og drive dem videre! De hadde spurt økonomene, psykologene, prestene, mullahene, journalistene og filosofene, for pokker!
    Det er viktig å forstå forskjellen på forsvar og angrep. P.t. er dette meget utflytende. Sinnene er så i kok at det totalt sett er om lag like mye krigsvilje som fredsvilje, kan det se ut til. Nei, vi er uansett dømt til å svelge unna både blod og kameler enten vi velger en sikker pest eller en mulig kolera. Men resultatet for menneskeheten vil etter min sterke overbevisning være vesensforskjellig. Og her kommer man faktisk til det svakeste punktet ved mitt resonnement: Man må TRO. Man må tro at det går an. Og tror man det ikke, har man tapt før man har begynt. Paradokset her ligger i at for å bekjempe troens galskap må man selv tro inntil det syke.

Honkey

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Det fine med religionsfrihet er at enhver er fri til å tro hva man vil.

Jeg ser likevel ikke hvordan din tro ble diskusjonstemaet i en tråd om Israels rett til det ene og det andre. Mener du at Gud gir Israel spesielle rettigheter foran muslimske stater? Er det bedre eller verre at Israel dreper sivile og barn enn at muslimer gjør det samme?

-k

Nei,det var ikke meningen å rote til tema i tråden.Jeg skal gi meg nå :)

Du spør meg spørsmål som jeg ikke kan svare på.Jeg er ikke Gud.For meg personlig så er det ikke noen forskjel på drap av uskyldig muslim og uskyldig jøde.
    Jeg overlater dommen til Gud.

Kristne er kallt til å spre saltet og lyset i verden,og pga det blir vi sett på som folk som dømmer andre.
    Se hvor rasende "kalkstøttene" ble på Jesus.Dette hatet kommer fra Satan,og Jesus ble ledet som et tyst lam uten å gjøre motstand til slakterbenken!!, FOR AT VI SYNDERE, I HANS BLOD KAN STÅ RENSET FREMFOR GUD!!
    Viss ikke dette er kjærlighet så vet ikke jeg.Alt jeg har sett gjort av mennesker av kjærlige handlinger blir en blek sammenligning.

B

Back_Door

Gjest
    Gode poenger Honkey!

Problemet, som historien har vist, er dog at det er vanskelig å koble idealisme og politikk. Ref det kommunistiske eksperiment: "En hver skal få etter behov og yte etter evne". Med den skrøpelige menneskelige moral, var det dømt til å mislykkes.
    Diplomati uten gulerot og bakenforliggende trussel, er også vanskelig å få til.
    Det er som med barneoppdragelse: Det ideelle er uten makt, men i praksis umulig å få til.

B

Back_Door

Gjest
    Rune S:
    "Jødene er Guds utvalgte og spesielle i Hans øyne.Jeg vil være med å hjelpe og støtte jødene av denne grunn.
    Om Gud mener de er mer verdt enn andre vet jeg ikke,men om så er så er det slik det er og vil være."

Personlig ville jeg hatt mer sans for en gud som synes at alle er like mye verdt..

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Rune S:
    "Jødene er Guds utvalgte og spesielle i Hans øyne.Jeg vil være med å hjelpe og støtte jødene av denne grunn.
    Om Gud mener de er mer verdt enn andre vet jeg ikke,men om så er så er det slik det er og vil være."

Personlig ville jeg hatt mer sans for en gud som synes at alle er like mye verdt..
    Ja den guden du vil skape....

I min verden har Gud skapt meg!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Gode poenger Honkey!

Problemet, som historien har vist, er dog at det er vanskelig å koble idealisme og politikk. Ref det kommunistiske eksperiment: "En hver skal få etter behov og yte etter evne". Med den skrøpelige menneskelige moral, var det dømt til å mislykkes.
    Diplomati uten gulerot og bakenforliggende trussel, er også vanskelig å få til.
    Det er som med barneoppdragelse: Det ideelle er uten makt, men i praksis umulig å få til.
    Makt er så mangt. Man får ikke snillere unger av å slå dem. Man må sette grenser, men de kan man faktisk markere på helt andre måter enn å bedrive uproposjonal avstraffelse.
    Implisitt i mitt resonement ligger at man må ha et maktapparat. Utfordringene står selvsagt i kø, men har man VILJEN, så kan man løse disse mens man går opp veien. Det som opprører meg i dag er jo at det ser ut til at det bare finnes en løsning: gjør de ikke slik vi vil? Bomb dem!

Honkey

B

Back_Door

Gjest

Historien har vist at de farligste mennesker i verden er de som mener å monopol på sannhet. De som har ment å vite hvem Gud er, har lagt grunnlaget for mange kriger..

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0

Fett nok; da har Gud også skapt meg, Mullah Krekar, Aylar, miss world (akkurat HUN tror jeg nok ble skapt, ja!) og Osama bin Laden. Så sier altså guden din at "jeg skapte alle like, men noen litt likere enn andre sånn at de får litt mindre trøbbel ved å bryte alle mine bud i løpet av en dag". Hva er nå det for slags tullegud? Først lager han folk i sitt bilde, så sier han at jeg ga dere en del egenskaper og muligheter, men prøv bare ikke å bruke dem, for da skal dere sannelig få smake min vrede!
    Nei, her er'e noe som skurrer. Hadde Gud vært halvparten av den guden du hevder han er hadde'n pinadø klart å holde litt mer styring. Jeg betviler at han skaper hver og en av oss, jeg betviler at han styrer urverket i det hele tatt. Om det finnes en gud, en uendelig kraft og intellligens, så er den ikke her for at vi skal leke småguder og innnbille oss at han holder øye med maurtua. Da satte han i gang prosjektet, ga oss en del tips om kursen, og gikk fra borde. Etterpå har vi stort sett rotet det til. Det finnes sannsynligvis høyere bvissthetsnivåer, og muligens er det mulig å nå en "himmel", men enn så lenge får vi ta ansvaret her og nå helt sjøl. Og da dreper vi ikke unger, enten de tror de er utvalgte eller ei!

Honkey

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.248
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ta det på alvor? Jeg har da aldri sagt at jeg tar Islam på alvor.
    Der er mange muslimer som tydeligvis tror på det.
    Der står du fram med de kristnes syn på andre menneskers tro. Arrogant overfor andre syn enn det kristne. Det andre mener og tror er mindreverdig. Er dette sånn Jesus har lært deg å være ?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Makt er så mangt. Man får ikke snillere unger av å slå dem. Man må sette grenser, men de kan man faktisk markere på helt andre måter enn å bedrive uproposjonal avstraffelse.
    Implisitt i mitt resonement ligger at man må ha et maktapparat. Utfordringene står selvsagt i kø, men har man VILJEN, så kan man løse disse mens man går opp veien. Det som opprører meg i dag er jo at det ser ut til at det bare finnes en løsning: gjør de ikke slik vi vil? Bomb dem!

Honkey
    Kjære deg Honkey,
    vet du hva Israel har blitt utsatt for av trusler i 58 år nå? Kan du komme her å si meg rett opp i ansiktet at Israel ikke har prøvd med diplomati overfor deres fiender?
    Det siste de gjorde var å gi fra seg Gaza etter sedvanlig internasjonalt og arabisk press.Hva svarte "palestinerne" med,jo "nå sender vi mer raketter folkens......."

Libanon skal utplassere soldater ifølge et forslag til fredsavtale? Hva i alle dager har de holdt på med i desse 26 årene i sør-Liabanon? Først tillot de PLO å herje rundt der som en flokk med ulver,så ble det Hizbollah sin tur ? Hva har de å vise til som kan få oss til å ta de på alvor?

Muhammed benyttet seg av en fredspakt-taktikk som fundamentale muslimer fortsatt benytter idag.Muhammed var i krig mot Quraysh stammen som var flere og sterkere enn han,og inngikk derfor fredsavtale.Når han ble sterkere så angrep han og utslettet hele bunchen! Dette har til og med Yassir Arafat stått i en FN forsamling og snakket om med stolthet i tror det var 82' eller noe der omkring.
    At så denne ekstremt feige gjengen gjemmer seg blant sivile uskyldige, er en så forkastelig fremgangsmåte at de burde vert MASSIVT fordømt av et internasjonalt såkallt "kjærlig og fredselskende" samfunn.
    Nå må snart venstre siden begynne å putte litt handlinger bak sine fine humanistiske ord og vendinger !  

Deres ledere er ikke mulig å forhandle med.
    Her er noe av det Yassir sa til noen arabiske diplomater i Sverige i 1996
    : “ Peres and  Beilin have already promised us half of Jerusalem , we Palestinians will take over everything, including all of Jerusalem…. Within five years we will have 6 to 7 million Arabs living on the West Bank and in Jerusalem…. If the Jews can import all kinds of Ethiopians, Uzbekis and Ukrainians as Jews, we can import all kinds of Arabs…. We plan to eliminate the state of Israel and establish a Palestinian state…. We will make life unbearable for the Jews by psychological warfare and population explosion. Jews will not want to live among Arabs.”  

Så har dere sikkert en bunch med unnskyldninger å komme med,og dette stemmer selvsagt ikke med hva Arafat uttalte overfor vestlig presse som er hva denne generasjonen er oppvokst med av fakta.Men dette er noen av holdningene Israel og jødene har kjempet mot hele sin historie.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Fett nok; da har Gud også skapt meg, Mullah Krekar, Aylar, miss world (akkurat HUN tror jeg nok ble skapt, ja!) og Osama bin Laden. Så sier altså guden din at "jeg skapte alle like, men noen litt likere enn andre sånn at de får litt mindre trøbbel ved å bryte alle mine bud i løpet av en dag". Hva er nå det for slags tullegud? Først lager han folk i sitt bilde, så sier han at jeg ga dere en del egenskaper og muligheter, men prøv bare ikke å bruke dem, for da skal dere sannelig få smake min vrede!
    Nei, her er'e noe som skurrer. Hadde Gud vært halvparten av den guden du hevder han er hadde'n pinadø klart å holde litt mer styring. Jeg betviler at han skaper hver og en av oss, jeg betviler at han styrer urverket i det hele tatt. Om det finnes en gud, en uendelig kraft og intellligens, så er den ikke her for at vi skal leke småguder og innnbille oss at han holder øye med maurtua. Da satte han i gang prosjektet, ga oss en del tips om kursen, og gikk fra borde. Etterpå har vi stort sett rotet det til. Det finnes sannsynligvis høyere bvissthetsnivåer, og muligens er det mulig å nå en "himmel", men enn så lenge får vi ta ansvaret her og nå helt sjøl. Og da dreper vi ikke unger, enten de tror de er utvalgte eller ei!

Honkey
    Du skal vere glad for at Han holder sånn styring som Han gjør.Han lar sin sol gå opp over uskyldige og skyldige.
    En dag blir alt klart for ALLE,og enten har man valgt Gud eller så har man det ikke.Da vil vi sannelig få se denne verdens ånd,og heldigvis også Guds herlighet!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Kjære deg Honkey,
    vet du hva Israel har blitt utsatt for av trusler i 58 år nå? Kan du komme her å si meg rett opp i ansiktet at Israel ikke har prøvd med diplomati overfor deres fiender?
    Jo, det har vært forsøkt litt nå og da innimellom bombetoktene. Forskjellen på truslene fra de tilbakestående naboene er at de i motsetning til Israel ikke har noe makt bak sykdommmen sin.

Det siste de gjorde var å gi fra seg Gaza etter sedvanlig internasjonalt og arabisk press.Hva svarte "palestinerne" med,jo "nå sender vi mer raketter folkens......."
    Makan til tøvete forenkling. De ga fra seg et ulovlig annektert område etter at selv USA mente de fikk prøve å gjøre noe. Ulovlig annekterte områder har  de forøvrig fortsatt en god del av. Kan du i det minste forsøke å ta inn over deg at Israel ALDRI har forholdt seg til FN's grenser av 1948, rettelse 1947. De har konsekvent hatt militære styrker i det FN karakteriserer som deres naboland.

Libanon skal utplassere soldater ifølge et forslag til fredsavtale? Hva i alle dager har de holdt på med i desse 26 årene i sør-Liabanon? Først tillot de PLO å herje rundt der som en flokk med ulver,så ble det Hizbollah sin tur ? Hva har de å vise til som kan få oss til å ta de på alvor?
    PLO er Palestina. Sør. Hizbollah er Libanon. Nord. Tror du terrororganisasjoner bare oppstår i vakuum? Vet du i det hel tatt noe som helst om beveggrunnene og drivstoffet som holder dem i gang?

Muhammed benyttet seg av en fredspakt-taktikk som fundamentale muslimer fortsatt benytter idag.Muhammed var i krig mot Quraysh stammen som var flere og sterkere enn han,og inngikk derfor fredsavtale.Når han ble sterkere så angrep han og utslettet hele bunchen! Dette har til og med Yassir Arafat stått i en FN forsamling og snakket om med stolthet i tror det var 82' eller noe der omkring.
    At så denne ekstremt feige gjengen gjemmer seg blant sivile uskyldige, er en så forkastelig fremgangsmåte at de burde vert MASSIVT fordømt av et internasjonalt såkallt "kjærlig og fredselskende" samfunn.
    Nå må snart venstre siden begynne å putte litt handlinger bak sine fine humanistiske ord og vendinger !  
    Vi er enige i at krigføring blant sivile er forkastelig og bryter med alle menneskerettskonvensjoner. Men jeg må få gjenta mine spørsmål: Er de som bruker mordvåpnet HELT UTEN SKYLD? Skal man bombe når barn står i veien? Er det rimelig å senke seg ned på motpartens nivå, og bare si, det var ikke min skyld! De vet jo hva de gjør!

Deres ledere er ikke mulig å forhandle med.
    Her er noe av det Yassir sa til noen arabiske diplomater i Sverige i 1996
    : “ Peres and  Beilin have already promised us half of Jerusalem , we Palestinians will take over everything, including all of Jerusalem…. Within five years we will have 6 to 7 million Arabs living on the West Bank and in Jerusalem…. If the Jews can import all kinds of Ethiopians, Uzbekis and Ukrainians as Jews, we can import all kinds of Arabs…. We plan to eliminate the state of Israel and establish a Palestinian state…. We will make life unbearable for the Jews by psychological warfare and population explosion. Jews will not want to live among Arabs.”  
    Hvilke utslag har dette gitt seg? Hvor mye land har araberne annektert fra Israel. Hvor mange arabere er drept i konfliktene, hvor mange Israelere? Hvordan kan jøder og arabere leve side om side? Kan det være at kunnskap, handel, vann, mat, infrastruktur etc, etc er en bedre ide en konstant rasering av alle offentlige institusjoner?

Så har dere sikkert en bunch med unnskyldninger å komme med,og dette stemmer selvsagt ikke med hva Arafat uttalte overfor vestlig presse som er hva denne generasjonen er oppvokst med av fakta.Men dette er noen av holdningene Israel og jødene har kjempet mot hele sin historie.
    Jeg har da ingenting å unnskylde. Sakens harde fakta er at det dør hopetall av mennesker, og mange av dem (flertallet) er uskyldige. Dette finnes det bedre svar enn bomber på. Araberne har de sykeste ideene, Israelerne er de største morderne i antall, like it or not. Det er makta som rår, det hersker liten eller ingen forståelse mellom partene, og nå diskuterer jeg dette med en som mener at Gud synes det er OK. Og jeg skjønner ikke bæra av hva du prater om.
    Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Honkey,vi er på 2 forskjellige planeter,og du tillegger meg en masse ting som jeg aldri har sagt.Det er forsåvidt helt greit...
    Viss det gir deg en viss tilfredstillelse å vinne så skal jeg gi meg her og nå. :)
    Jeg tror ikke det er så veldig lenge før vi alle får se Sannheten fullt ut.

Mvh
    Rune

Silisium

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.05.2003
    Antall liker
    0

Du skal vere glad for at Han holder sånn styring som Han gjør.Han lar sin sol gå opp over uskyldige og skyldige.
    En dag blir alt klart for ALLE,og enten har man valgt Gud eller så har man det ikke.Da vil vi sannelig få se denne verdens ånd,og heldigvis også Guds herlighet!

Jeg blir skikkelig redd, når jeg ser slike "statements"!! :-[ :-[ Finnes det virkelig slike oppfatninger bla "moderne" mennesker i det 21. århundre idag ?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Viss dere kikker innom denne siden nå; http://www.visjonnorge.com/   og trykker på web-tv,så er det et møte med en kvinne som ble ført ned til helvete med Jesus i løpet av noen netter,for at Han ville bruke henne som et vitne om hvordan det er der.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.248
    Torget vurderinger
    2
    Viss dere kikker innom denne siden nå; http://www.visjonnorge.com/ og trykker på web-tv,så er det et møte med en kvinne som ble ført ned til helvete med Jesus i løpet av noen netter,for at Han ville bruke henne som et vitne om hvordan det er der.

En jomfru kanskje ?

Vedlegg

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Viss dere kikker innom denne siden nå; http://www.visjonnorge.com/   og trykker på web-tv,så er det et møte med en kvinne som ble ført ned til helvete med Jesus i løpet av noen netter,for at Han ville bruke henne som et vitne om hvordan det er der.
    Jøss og jøss. Hvorfor har ikke dette blitt slått stort opp i all verdens presse? Iallefall i usa? Dette er jo intet mindre en utrolig.

Minner meg litt om en trip dette her....

B

Back_Door

Gjest
    Religiøs fanatisme i en hver form er en ulykke for menneskeheten! Lær av historien!

MERK DEG DET RUNE S!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1: Dette er da overhodet IKKE svar på spørsmålet. Mener du at de som slipper bombene, benytter drapsvåpenet, utfører drepingen, er og blir uten skyld eller ansvar? Om svaret på dette er ja, sier du samtidig at leiemordere er skyldfrie.

2: Så der velger du glatt å avfeie folkerettens krav om forholdsmessig krigføring. Hvilken rettferdighet og logikk kan vi grunngi slikt med?

3: Jeg oppfatter, Løkken, at dine ideer om liberalisme strekker seg nesten ut til nestippen din. Utfordringen med å ha prinsipper er at man er så å si pukka nødt til å møte seg sjøl i døra til tider. Og da må man kjenne etter hva prisnippene er verdt.
    1. De som slipper bombene følger ordre, soldater i krig straffes ikke for å ta fiender av dage, ei heller for "collateral damage". Spørsmålstegnet er vel heller om krigen som sådan, om ordrene, kan forsvares. Når naboen vil utrydde deg og ruster opp i stort tempo, så vil jeg påstå; ja, det er selvforsvar. Hvis Hizbollah hadde fått fortsette å ruste opp, kunne de om en tid blitt kapable til å gjøre stor skade, - på sivile i Israel. Skal man vente på det? Ahmadinejad, som forsyner Hizbollah, har gjentatte ganger sagt at Israel bør utryddes. Skal man bare sitte og vente på at han får tak i atomvåpen? De er ikke interessert i diplomati. Ift Hizbollah har en FN-resolusjon om avvæpning vært stående i 20 år, uten noen effekt. Hva er alternativet?

2. "Forholdsmessig krigføring" er en fantasi, hvem vil vel tvære ut en konflikt i det uendelige dersom de har midler til å avslutte den hurtig med overveldende maktbruk? Iran-Irak var "forholdsmessig", partene jevnbyrdige og krigen varte i 10 år. 1 mill ble drept, 2 land lagt i ruiner. Seksdagerskrigen var overveldende, en militærmakt ble satt inn som motparten ikke hadde noen anledning til å svare på. Krigen var over i løpet av seks dager og "bare" et par titusener ble drept. Du foretrekker altså første scenario? Jaja, deg om det.

3. Jeg har ved flere anledninger "innrømmet" at friheter ikke er selvpreserverende, at folket vil kunne la seg lure til å fjerne dem, til å villig ønske diktatur. Det ble bevist til gagns da NS-DAP "kuppet" Weimar-republikken. Derfor bør/må grunnleggende friheter beskyttes ved lov (grunnlov) og antidemokratiske bevegelser forbys.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    300
    Rune, uansett hva det er du røyker, slutt med det!

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg synes mange her har en utrolig nedlatende og respektløs holdning overfor Rune S. Man ser atter en gang hvordan de kristne blir hetset med, dere hadde aldri gjort det samme med en muslim. Han har sin tro, dere har deres, det er ingen grunn til å oppføre seg på denne måten overfor en som har et annet livssyn. Hvorfor er det så viktig for enkelte å bryte ned og ødelegge andres tro, og da mener jeg andres TRO, ikke andres klamme grep over sine egne i religionens navn.
    Hva med de som tror at kvinner faktisk ikke må vise frem mer enn øynene Silisium, skremmer de deg og? Hva er det “moderne” mennesker i dag skal tro da, du har kanskje fasiten?? Tror du Rune S gjør noen fortred, tror du han skader noen eller er en fare for andre? Om ikke, hva er det i så fall da som skremmer deg sånn?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.248
    Torget vurderinger
    2
    Man skal respektere at folk har sin tro. Men når troen blir brukt til å rettferdigjøre bomberegn over barn og sivile, da skurrer det litt for meg. Det være seg kristne eller muslimer.

Tror vel ikke det er noen muslimer her, men hadde det vært lagt fram et ekstremt muslimsk synspunkt så vil jeg tro at det også hadde blitt påtalt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg synes mange her har en utrolig nedlatende og  respektløs  holdning overfor Rune S. Man ser atter en gang  hvordan de kristne blir hetset med, dere hadde aldri  gjort det samme med en muslim. Han har sin tro, dere har deres, det er ingen grunn til å oppføre seg på  denne  måten overfor en som har et annet livssyn. Hvorfor er det så viktig for enkelte å bryte ned og ødelegge andres tro, og da mener jeg andres TRO, ikke andres klamme grep over sine egne i religionens navn.
    Hva med de som tror at kvinner faktisk ikke må vise frem mer enn øynene Silisium, skremmer de deg og?  Hva er det “moderne” mennesker i dag skal tro da, du har kanskje fasiten?? Tror du Rune S gjør noen fortred, tror du han skader noen eller er en fare for andre? Om ikke, hva er det i så fall da som skremmer deg sånn?
    Rune skal selvsagt få ha sin overbevisning i fred. Men så lenge han faktisk poster på en debattside som denne, og i hvert falll delvis benytter sitt religiøse ståsted som argumentasjon, så må det faktisk også respekteres at det tas til motmæle. Selv om også jeg er sleivete i tastaturet, så ser jeg ikke at RuneS tar ballen, han bare kaster inn håndkledet med påstander om at jeg tillegger ham meninger.

RuneS: Jeg ser at jeg muligens har tillagt deg at Gud finner det ok at Israel slipper bomber; beklager dette. Jeg kan overhodet ikke se at jeg tilegger deg andre meninger, jeg stiller deg kun spørsmål. Selvsagt er det ikke noe mål i seg selv å "vinne debatten", et eventuelt mål er vel mer det å få folk til å se saken fra flere sider. En måte å unngå å se saken fra flere sider er å droppe ut hvis spørsmålene blir for vanskelige/uinteressante/stupide/meningsløse/etc. Men om man kommer noe nærmere en sannhet på den måten har jeg liten tro på.

Honkey
    PS: Om noen mener jeg harselerer med kristendommen, så vit at også jeg føler meg sikker på at det finnes en høyere makt. Dette blant annet basert i sterke personlige opplevelser. Men det er interessant at dette ikke ligner mye på f.eks. RuneS' kunnskap innen temaet. Kan det være hjernen vår som igjen er ute med sine revestreker?

A

Affa

Gjest
    Jeg synes mange her har en utrolig nedlatende og  respektløs  holdning overfor Rune S. Man ser atter en gang  hvordan de kristne blir hetset med, dere hadde aldri  gjort det samme med en muslim. Han har sin tro, dere har deres, det er ingen grunn til å oppføre seg på  denne  måten overfor en som har et annet livssyn. Hvorfor er det så viktig for enkelte å bryte ned og ødelegge andres tro, og da mener jeg andres TRO, ikke andres klamme grep over sine egne i religionens navn.
    Hva med de som tror at kvinner faktisk ikke må vise frem mer enn øynene Silisium, skremmer de deg og?  Hva er det “moderne” mennesker i dag skal tro da, du har kanskje fasiten?? Tror du Rune S gjør noen fortred, tror du han skader noen eller er en fare for andre? Om ikke, hva er det i så fall da som skremmer deg sånn?
    Den lille Frue er tilbake! Håper ferien gjorde Dem godt!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Man skal respektere at folk har sin tro. Men når troen blir brukt til å rettferdigjøre bomberegn over barn og sivile, da skurrer det litt for meg. Det være seg kristne eller muslimer.

Tror vel ikke det er noen muslimer her, men hadde det vært lagt fram et ekstremt muslimsk synspunkt så vil jeg tro at det også hadde blitt påtalt.

Har troen hans blitt brukt til å retferdiggjøre bomberegn over barn og sivile?? Det var da veldig til forenkling av situasjonen, og det var ikke det han ble "tatt" på.

Jeg har ingen religiøs grunn for å sympatisere som jeg gjør, det er rett og slett bare hva jeg oppfatter som rett og galt. Og Israel har rett til å eksistere, og de har rett til å forsvare seg. Det var ikke de som begynte denne krigen, den har pågått i mange år, Hizbolla har bygget seg opp, og skutt raketter inn i Israel i lange tider, men Israel har tatt sine forholdsregler for å beskytte sin sivilbefolkning (i motsetning til Libanon) så derfor har de også færre drepte.

Det er nå kommet frem at den tragedien som skjedde i Qana mest sannsynlig var arrangert av Hizbolla.
    Den mest sannsynlige teorien er denne:
    De plasserte en utskytingsrampe for raketter på hustaket, de bar invalide barn inn i huset. Etter at Israel hadde bombet huset ( fordi det faktisk stod en utskytingsrampe for raketter på taket) tok det bortimot 8 timer før huset raste. Så om de hadde villet kunne de selvsagt ha båret barna ut igjen. Det som muligens skjedde var at Hizbolla selv sprengte bygget, eller at deres eget sprengstoff gikk av. Eller at huset raste selv etter 8 timer. Men denne teorien får vi ikke høre. For våre journalister er faktisk i hendene på Hizbolla. Det er de som bestemmer hvor journalistene får dra, og hva de får se og vise. De har også tatt kopi av passene til journalistene, og bruker dette som en trussel overfor journalister som ikke skriver/sender det de skal. CNN har f.eks innrømmet å ha vært med på Hizbolla-arrangerte presseturer.

Det er nå så om dere ikke vil tro på det Israel hevder her angående denne saken, men da får dere jammen ta med både en og to klyper salt det som sendes dere nede fra og, for det er den sannheten Hizbolla vil vise verden. Og Hizbolla er ikke en gjeng med halvtamme guttevalper, de vet utmerket godt hvordan man skal (mis)bruke media og hvilken makt dette har, og det verste er at de faktisk også lykkes.
    De eneste som jublet over de døde i Qana var Hizbolla. Og de eneste som jubler over de drepte i Israel er Hizbolla og deres tilhengere.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Den lille Frue er tilbake! Håper ferien gjorde Dem godt!

Ferien har vært aldeles utmerket!! Flott vær, kan ikke huske sist jeg hadde en sånn sommer. Kjekt å se at du er på banen igjen og, det var ikke alle som var like fornøyde med ferievikaren din, men nå forsår jeg at du og Honkey har funnet sammen i kjærlighet, så sommeren har visst vært bra for noen hver... ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    1. De som slipper bombene følger ordre, soldater i krig straffes ikke for å ta fiender av dage, ei heller for "collateral damage". Spørsmålstegnet er vel heller om krigen som sådan, om ordrene, kan forsvares. Når naboen vil utrydde deg og ruster opp i stort tempo, så vil jeg påstå; ja, det er selvforsvar. Hvis Hizbollah hadde fått fortsette å ruste opp, kunne de om en tid blitt kapable til å gjøre stor skade, - på sivile i Israel. Skal man vente på det? Ahmadinejad, som forsyner Hizbollah, har gjentatte ganger sagt at Israel bør utryddes. Skal man bare sitte og vente på at han får tak i atomvåpen? De er ikke interessert i diplomati. Ift Hizbollah har en FN-resolusjon om avvæpning vært stående i 20 år, uten noen effekt. Hva er alternativet?
    Ikke vri spørsmålet over på noe annet: Du vet utmerket godt at jeg mener selve ordrene, krigføringen og metodene per se. Jeg har gjentatte ganger sagt at "sitte og vente" er det mest meningsløse man kan gjøre. At du har bestemt deg for at det finnes kun en vei og at den veien er dekket med bomber får nå så være, det er uansett det umuliges kunst å vise at slikt handlingsmønster virker begrensende på folks terrorlyst. Som sagt: For terrorister er hver nye bloddråpe rene vitamininnsprøytningen. Og så lenge den militære del av Hizbollah har så ekstreme og hårreisende metoder som det å krige fra barnehagen, da påligger det faktisk de med vett å finne andre veier. Israel viser med all mulig tydelighet at de IKKE besitter mer vett enn motstanderen. DET KAN IKKE AKSEPTERES Å BOMBE BARN! Å hevde at menneskene bak våpenet (her i form av krigsmakten Israel) er uten skyld er i beste fall ufattelig ignorant.

2. "Forholdsmessig krigføring" er en fantasi, hvem vil vel tvære ut en konflikt i det uendelige dersom de har midler til å avslutte den hurtig med overveldende maktbruk? Iran-Irak var "forholdsmessig", partene jevnbyrdige og krigen varte i 10 år. 1 mill ble drept, 2 land lagt i ruiner. Seksdagerskrigen var overveldende, en militærmakt ble satt inn som motparten ikke hadde noen anledning til å svare på. Krigen var over i løpet av seks dager og "bare" et par titusener ble drept. Du foretrekker altså første scenario? Jaja, deg om det.
    Jeg foretrekker overhodet ikke noen av disse scenarier, kan du vennnligst begynne å se hva jeg skriver før du besvarer med det DU mener jeg burde ha sagt!? Det kan nenves et utall eksempler på hvor galt det går både i det ene og det andre scenarie, hvorav nåværende Irak er et eksempel på at det ikke går som planlagt. Det drepes 5 ganger så mange pr dag nå enn da krigen ble innledet, samt da den ble erklært avsluttet med seier. Dessuten er den DREKTE årsaken til at det drepes mellom 3 og 10 ganger flere i Libanon enn Israel akkurat nå denne uforholdsmessigheten. Begge bomber sivile, Israel har størst bomber. Tragisk enkelt.

3. Jeg har ved flere anledninger "innrømmet" at friheter ikke er selvpreserverende, at folket vil kunne la seg lure til å fjerne dem, til å villig ønske diktatur. Det ble bevist til gagns da NS-DAP "kuppet" Weimar-republikken. Derfor bør/må grunnleggende friheter beskyttes ved lov (grunnlov) og antidemokratiske bevegelser forbys.
    Det er korrekt, det har du. Og dette er faktisk en meget komplisert debatt, som er på siden av denne. Fordi forbud mot tanker er en jævlig skummel vei å gå opp. Det innebærer bl.a. overvåking, neste skritt er paranoia. Veien er uhyre kort til det motsatte av det samfunn vi ønsker oss. Min tese er uansett at en "omvendt psykologisk krigføring" er langt overlegen alle andre kjente våpen i krigen mot terror. For å bruke klisjeen "kjærlighet" (som en sekkepost for alt jeg har nevnt tidligere) dreper terror uten å drepe terrorister, hat og vold dreper terrorister OG uskyldige, samt avler nye terrorister.

Honkey

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.248
    Torget vurderinger
    2
    Jødene er Guds utvalgte og spesielle i Hans øyne.Jeg vil være med å hjelpe og støtte jødene av denne grunn.
    Om Gud mener de er mer verdt enn andre vet jeg ikke,men om så er så er det slik det er og vil være.
    Dette f.eks. kan ikke jeg tolke annerledes enn at uansett hva Israel gjør, så er det greit, fordi det er guds plan.

Og at Hizbollas kidnapping av et par soldater skal rettferdigjøre Israels overreaksjon, med bombing og invasjon ?

Forøvrig er det vel de som mener at Israels angrep var godt planlagt på forhånd, og med kidnappingen fikk de et påskudd til å gå i gang. At Hizbollah kom dem litt i forkjøpet er en ting, men uansett så tror jeg denne krigen hadde kommet uansett.

Og det er vel også sånn at ingen geriljaorganisasjon kan eksistere uten sivilbefolkningens støtte ?

Che Guevara sin sorti er vel et eksempel på det.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Ferien har vært aldeles utmerket!! Flott vær, kan ikke huske sist jeg hadde en sånn sommer. Kjekt å se at du er på banen igjen og, det var ikke alle som var like fornøyde med ferievikaren din, men nå forsår jeg at du og Honkey har funnet sammen i kjærlighet, så sommeren har visst vært bra for noen hver...  ;)
    Ja velkommen tilbake! Affa har som du ser blitt snill gutt, nærmest, men jeg må dessverre innse at til tross for at ferien har gitt deg sol og varme, har den ikke gitt deg særlig mye mer fornuft.... ;)
    Dine teorier ligner nå til forveksling cosmos' teorier i 9/11 tråden!

Honkey

A

Affa

Gjest
    Ferien har vært aldeles utmerket!! Flott vær, kan ikke huske sist jeg hadde en sånn sommer. Kjekt å se at du er på banen igjen og, det var ikke alle som var like fornøyde med ferievikaren din, men nå forsår jeg at du og Honkey har funnet sammen i kjærlighet, så sommeren har visst vært bra for noen hver...  ;)
    Nå synes jeg at du trekker dette litt vel langt. Jeg konstaterer at han og jeg har sammenfallende syn i denne saken.

Kan du imidlertid forklare meg hvorfor Mona Levin skriker opp som en gal pga Jostein Gaarders ufarlige og tannløse innlegg i debatten? Vi snakker om en barnebokforfatter. Hadde Mona Levin skreket like høyt hvis det var Eli Rygg som skrev dette? Eller Klaus Hagerup? Mona Levin er en oppblåst vits av en kulturjournalist hvis eneste prestasjon er å være datter av en ditto oppblåst konsertpianist og hobbykomponist. Mona Levin mener blant annet, i fult alvor, (og det er fullstendig abnormt) at Mari Maurstad er en begavet standup komiker. Det at hun seriøst uttalte at Jon Skolmen også er morsom gjør ikke saken bedre. Hun mener at Gaarders urett er at han setter likhetstegn mellom Jøder og Israel. Er det ikke nettopp dette hun nå, på komisk vis, viser at er riktig. Ingen andre tar Barnebokforfatter og Hobbyakademiker Gaarder seriøst. Hvorfor skulle hun da gjøre det? Blir det ikke bare dårlig stemning under neste kanapé fest hos Aschehougs. Tenk hvis William, Åsne og Ari er enige med Barnebokforfatteren? Da blir Mona enda surere. Enda så mye søte Jaffa appelsiner hun har spist.

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Jeg blir skikkelig redd, når jeg ser slike "statements"!! :-[ :-[ Finnes det virkelig slike oppfatninger bla "moderne" mennesker i det 21. århundre idag ?
    Hadde du selv vært tilstede i 21. århundre, så hadde du sluppet å stille et slikt spørsmål. Selvsagt er det mange ulike meninger og synspunkter i dag også! Moderne mennesker gjør mye rart, ser du.

R

Rojoh

Gjest
    Rune, uansett hva det er du røyker, slutt med det!
    Her bygger du bro av samme materiale som Rune. Dere får slå dere sammen, og ta en real fredspipe.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja velkommen tilbake! Affa har som du ser blitt snill gutt, nærmest, men jeg må dessverre innse at til tross for at ferien har gitt deg sol og varme, har den ikke gitt deg særlig mye mer fornuft.... ;)
    Dine teorier ligner nå til forveksling cosmos' teorier i 9/11 tråden!

Honkey
    Har vel fått solstikk både Affa og jeg da... ;) Jeg er jo heller ikke særlig vant med sol, så det tar på vet du. ;D

Du tror ikke på at Hizbolla kan stå bak noe slikt?? Vel, "time will show", kanskje får vi en gang vite sannheten. Men det er det å ville se sannheten da.

Det var ikke kun kidnappingen av soldatene som utløset dette Rolfozzy, Israel er blitt beskutt av Hizbolla i mange år, dette er mest sannsynlig regisert av Iran, for å lede oppmerksomheten bort fra deres atomvåpenprogram, og det var jo et vellykket trekk, hvem tenker på de nå??

Jostein Gaarders innlegg var patetisk og smakløst. Han burde ha bedre vet. Han omtaler jødenes steintavler i nedlatende ordelag, hvem hadde våget å si noe i nærheten av dette om Muhammed? Han hadde i så fall ikke levd i dag. Han må jo få si hva han vil, men da må han også tåle å få svar på tiltale.Og hvem tror han at han er med denne vi-formen sin, kongen?? Han har visst ikke tålt varmen han heller.

Men det er jo typisk, her har vi det igjen, det er så viktig dette hva forfatterne mener. Det er de som er de intellektuelle i Norge i dag, det er de vi skal høre på. Hver gang det skjer noe, så må man høre etter hva forfatterne mener. Hvorfor ikke like gjerne spørre rørleggerne, busssjåførene, eller flyvertinnene? De har vel en mening om saker og ting de og. En ting er Gaarders innlegg, men vet ikke hvor mange andre forfattere som har måttet uttale seg om saken, har de ikke annet å gjøre, har de ikke en bok å skrive??

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.248
    Torget vurderinger
    2
    De fleste har vel en mening om dette. Både rørleggere, bussjåfører og flyvertinner. Men Jostein Gaarder og andre forfattere har også en mening de har rett til å uttrykke. Om den meningen er smakløs eller ikke, kommer vel an på hvem som leser den ?

Rørleggere har rør og legge, bussjåføre har busser og kjøre, og flyvertinner har sin jobb. Men det er greit at de uttaler seg ? Mens fofattere skal kun skrive bøker for å underholde oss ?

R

Rojoh

Gjest
    Likegyldighet er kanskje den minst konstruktive måte å forholde seg til situasjonen, og i så måte har Gaarder gjort det vanskeligere å forholde seg i ro. Har faktisk ikke lest kronikken, men har registrert at reaksjonene har vært sterke. Det er greit. Det må han tåle. Den største faren er som noen har påpekt; at mindre reflekterte mennesker tar Gaarders innlegg til inntekt for synspunkter Gaarder selv ikke står for. Det regner jeg med blir Gaarders hodepine og straff - velfortjent sådann.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Du tror ikke på at Hizbolla kan stå bak noe slikt?? Vel, "time will show", kanskje får vi en gang vite sannheten. Men det er det å ville se sannheten da.
    Jeg har i utgangspunktet ingen spesiell mening om det. Det vil garantert være rimelig ytterliggående krefter på begge sider som vil kunne finne på noe sånt ( "Finne på" i begge betydninger, altså gjøre det, eller dikte det opp)
    Jeg håper ikke ditt neste trekk blir å benekte at Israel slipper massevis av bomber i hodet på sivibefolkningen? Er du av den oppfatning (som enkelte andre her ser ut til å være) at det er OK å drepe unger med bomber? Og vennligst få CD-spilleren ut av Repeat; Jeg vet at Hizbollah sender bomber fra barnehager, jeg vet at Israel har rett til å forsvare seg.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn