Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Bare for å minne deg på det så bodde der og har alltid gjort, både arabere og jøder i det området som nå er Israel.Det gjør der fortsatt.

Mener du at jødene ikke hadde rett til å få dette området som sitt eget land?

Faktum er foresten at før jødene begynte å mingle å skape ting i området så var alt en "ørken".Der gjekk stort sett kun noen sauer og gjeiter over svært store uutnytte områder.
    Begge folkeslag bodde der før 1947, og i mye større grad av forsonlighet. Krisen startet med at millioner av Palestinere ble fratatt eiendommene sine, mange med fler hundre års historie av eierett.

Jødene hadde vel strengt tatt ikke rett til å få andre sitt land... men "verden" avgjorde at de skulle. Det var synd, fordi Jødene hadde store verdier allerede da, og kunne kjøpt seg landområder og bygget på.
    At de har rett til å "få" landet fordi en 3000 år gammel eventyrhistorie som kalles Bibelen sier så, det er jo fjernt.
    Likevel, valget er gjort, vi bør nok ikke kaste dem ut, men vi kan presse dem til å slutte å bruke våpen, og kanskje på sikt bygge opp både Israel og nabolandene i fred og forsonlighet til alles beste

Mye er blitt bygget verden over de siste 50 år, selv gode Norge var et bondeland med spredte urbane konstellasjoner for 50 år siden. Så at Palestina bare var en ørken før 1947 greier jeg ikke å svelge sånn helt uten videre.. ;)

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Palestinerne visste eksakt hva som kom til å skje om de kidnappet den soldaten.
    Så godt kjenner de sine naboer. Alikevel gjorde de det.
    Hvorfor?
    Det får meg til å undres om de fanatiske der nede vil ha fred? De driter ihvertfall en lang marsj i sivile liv.
    Men var det Palestinerne, som et samlet folk, som startet den siste offensiven?
    Eller var det noen ekstreme terrorister i en gerilja-gruppering?
    Tror du at Abdul og Abdulla, som kanskje tilogmed er analfabet, visste nøyaktig hva som ville bli resultatet?
    Hvorfor gjorde de det? For å hevne tidligere overgrep

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Bare for å minne deg på det så bodde der og har alltid gjort, både arabere og jøder i det området som nå er Israel.Det gjør der fortsatt.

Mener du at jødene ikke hadde rett til å få dette området som sitt eget land?

Faktum er foresten at før jødene begynte å mingle å skape ting i området så var alt en "ørken".Der gjekk stort sett kun noen sauer og gjeiter over svært store uutnytte områder.
    Med hvilken rett hadde jøder til å få landområdet som "sitt eget land"? Med samme resonement burde da alle skotter med vikingblod i årene få Jamtland og Herjedalen som sitt land. Pluss alle andre norskættede rundt om på kloden.
    Hvis alle folkeslag som er utvandret/fordrevet fra sitt land for tusen år siden skal få tilbake landet sitt blir det bråk.
    Aborginerene må da jage ut alle andre fra Australia, indianerene overta USA, alle spanskættede ut av Sør-Amerika o.s.v.
    Det at den vestlige verden bestemte at staten Israel skulle opprettes er et utslag av dårlig samvittighet for hvordan jødene var blitt behandlet de siste par hundre år, i vesten. De fikk visst en tankevekker når de allierte åpnet Nazi-leirene etter ww2.
    Fjern trygdeutbetalingene til Israel så er konflikten over i løpet av kort stund.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Begge folkeslag bodde der før 1947, og i mye større grad av forsonlighet. Krisen startet med at millioner av Palestinere ble fratatt eiendommene sine, mange med fler hundre års historie av eierett.

Jødene hadde vel strengt tatt ikke rett til å få andre sitt land... men "verden" avgjorde at de skulle. Det var synd, fordi Jødene hadde store verdier allerede da, og kunne kjøpt seg landområder og bygget på.
    At de har rett til å "få" landet fordi en 3000 år gammel eventyrhistorie som kalles Bibelen sier så, det er jo fjernt.
    Likevel, valget er gjort, vi bør nok ikke kaste dem ut, men vi kan presse dem til å slutte å bruke våpen, og kanskje på sikt bygge opp både Israel og nabolandene i fred og forsonlighet til alles beste
    Ja det var det jeg regnet med du mener.

Arabere som er rett troende muslimer har aldri siden Muhammed,levd i forsonlighet med annerledes "troende".Dette vil dere nok selv få oppleve en dag.

Der var ingenting som hette palestinere før 1960-et eller annet.Dette er et "folkeslag" og et "land" som PLO skapte.På under 30 år klarte Yassir og hans frender og skape illusjonen av et spessielt "folkeslag" og "land".Verden vil bedras.
    De kallte seg før 196? for arabere og jøder,til nød palestina-arabere og palestina-jøder.Du bør se litt på kartet hvor stort det eneste området som har hett Palestina var.De fleste såg at jødene ble undertrykt og at de måtte få sitt eget land.De fekk 3 jordklatter som knapt nok var samenhengende selv om i utgangspunktet var hele Palestina tiltenkt jødene,dvs Israel og Jordan +- .

PLO som skapte "Palestina" var ikke ute etter Vestbredden eller Gaza,de hadde utslettelse av Israel fra kartet som mål,og fortsatt etter at alle kloke humanistiske peacemakere har prøvt å overtale de i snart 40 år til å moderere seg,så har de fortsatt utslettelse av staten Israel som mål!!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Tror ikke det handler om utstrakt paranoia hvis man tror politikken USA bedriver neppe gagner verdensfreden på sikt...
    Uten USA som stabiliserende "verdenspoliti" hadde nok verdensfreden om den fantes vært en ganske annen. Kommunisme over hele Europa...jeg grøsser.

FN diplomatiet kan løse problemer...
    Ja, sikkert. Derfor har vel en 20 år gammel stående FN-resolusjon om avvæpning av Hizbollah ikke har medført noe som helst. Derfor har vel UNIFIL stått i Libanon og bare oversett opprustning. FN har kunnet løse konflikten mellom arabere og jøder i over 50 år, de har prøvd i over 50 år. Hva har de oppnådd? Ingen verdens ting.

Det begynte i 1947, da en halv nasjon ble kastet ut av hjemmene sine og tvangsflyttet til en ørken.
    Hvorfor begynte det i 1947? Skjedde det ingenting før den tid? Oppstod Israel av et vakuum? Hva med det britiske protektoratet? Hva ned det ottomanske riket? Hva med det faktum at området ikke har hatt arabisk selvstyre siden kalifatet? Hva med det faktum at de i snart tusen år har vært underlagt andre riker? Over alt i verden finner du landområder som har vært underlagt koloniherrer, som ikke har hatt evig selvstyre. Vi var underlagt danskene, deretter svenskene. Driver vi med hellig krig mot dem av den grunn?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Med hvilken rett hadde jøder til å få landområdet som "sitt eget land"? Med samme resonement burde da alle skotter med vikingblod i årene få Jamtland og Herjedalen som sitt land. Pluss alle andre norskættede rundt om på kloden.
    Hvis alle folkeslag som er utvandret/fordrevet fra sitt land for tusen år siden skal få tilbake landet sitt blir det bråk.
    Aborginerene må da jage ut alle andre fra Australia, indianerene overta USA, alle spanskættede ut av Sør-Amerika o.s.v.
    Det at den vestlige verden bestemte at staten Israel skulle opprettes er et utslag av dårlig samvittighet for hvordan jødene var blitt behandlet de siste par hundre år, i vesten. De fikk visst en tankevekker når de allierte åpnet Nazi-leirene etter ww2.
    Fjern trygdeutbetalingene til Israel så er konflikten over i løpet av kort stund.
    Ja nå viser dere endelig deres sanne ansikt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Bare for å minne deg på det så bodde der og har alltid gjort, både arabere og jøder i det området som nå er Israel.Det gjør der fortsatt.

2. Mener du at jødene ikke hadde rett til å få dette området som sitt eget land?

3. Faktum er foresten at før jødene begynte å mingle å skape ting i området så var alt en "ørken".Der gjekk stort sett kun noen sauer og gjeiter over svært store uutnytte områder.
    1. Området var som du seier seinare, ganske tynt befolka (iallfall samanlikna med i dag). Men området har ikkje vore å sjå på som "jødisk" sidan tempelet vart øydelagt av romarane, og den jødiske kultur omstrukturerte seg frå å vere nasjon.

2. Eit svært interessant spørsmål. Endå meir interessant vert det når ein diskuterer med kva rett...svært mange jødar meiner at det er deira land pga. Gud. Mange europeearar og amerikanararar (og FN) meiner også at dei skal ha dette landet pga. overgrepa i 2.verdskrig. Nokre (dei jødane som kjøpte opp landområde før og etter krigen) har rett utfrå eigedomsrett.
    Interessant er det også å sjå i kva grad staten Israel har rett til Vestbredden og dei andre områda som vart erobra i nyare tid.

3. I liten grad eit argument om rett til å ta dette landet frå ein annan nasjon.

Elles; om ein brukar argumentet om at FN gav landet til jødane, bør ein iallfall anerkjenne FN som eit overnasjonalt organ også i andre samanhengar....

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hvis du ikke anerkjenner Israel, anerkjenner du heller ikke FN. Fordelingen av det britiske protektoratet var en FN-prosess. Du sier at folk som er fordrevet ikke har rett på å få landet sitt tilbake, hvorfor er det annerledes for araberne? Hvorfor er de berettiget noe andre ikke er? Fordi de bråker mer?

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Hvis du ikke anerkjenner Israel, anerkjenner du heller ikke FN. Fordelingen av det britiske protektoratet var en FN-prosess. Du sier at folk som er fordrevet ikke har rett på å få landet sitt tilbake, hvorfor er det annerledes for araberne? Hvorfor er de berettiget noe andre ikke er? Fordi de bråker mer?
    Wounded Knee i 1890 og 1973
    Hvorfor er alt mer legitimt når det gagner USA?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor begynte det i 1947? Skjedde det ingenting før den tid? Oppstod Israel av et vakuum? Hva med det britiske protektoratet? Hva ned det ottomanske riket? Hva med det faktum at området ikke har hatt arabisk selvstyre siden kalifatet? Hva med det faktum at de i snart tusen år har vært underlagt andre riker? Over alt i verden finner du landområder som har vært underlagt koloniherrer, som ikke har hatt evig selvstyre. Vi var underlagt danskene, deretter svenskene. Driver vi med hellig krig mot dem av den grunn?
    Det ble mange spørsmål på en gang, men noe av svaret ligger i at krig og kolonisering skaper offere. Inntil samfunn forstår at mer krig ikke er løsningen vil tilstandene bli værre.

Jeg har visitert Malaysia, hvor, om jeg ikke husker helt galt, 95% av befolkningen er Islamister, men de klarer å leve i fred med nabolandene sine.
    Hvorfor? Jeg tror fordi de har obligatorisk skole, en opplyst befolkning som kan lese og er i stand til å finne ut hva som er rett og galt på egen hånd. I motsetning til land med stor analfabetisme, hvor den gemene hop får sin lærdom fra ekstreme prestekonglomerater.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1.Hvis du ikke anerkjenner Israel, anerkjenner du heller ikke FN. Fordelingen av det britiske protektoratet var en FN-prosess.

2. Du sier at folk som er fordrevet ikke har rett på å få landet sitt tilbake, hvorfor er det annerledes for araberne? Hvorfor er de berettiget noe andre ikke er? Fordi de bråker mer?
    1. Eit svært godt poeng. (Motsett problemstilling gjeld diverre ikkje: Når Bush/USA anerkjenner Israel og ser på FN som noko tull dei kan heve seg over....)

2. Her får eg assosiasjonar til Jesse James slik han løyser sine etiske dilemma i teikneserien "Lucky Luke og Jesse James" (litt etter det berømte sitatet: "Nå vet jeg det. Jeg skal bli en ny Robin Hood!")
    Det er litt merkeleg når ein skal snu argumentasjon sånn.....
    Det har med rekkefylgja å gjere. Jødane vart fordrevne rundt år 77 e.kr. Palestinarane noko seinare....

Vedlegg

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ja nå viser dere endelig deres sanne ansikt.
    At de mest venstreradikale ikke anerkjenner Israels rett til å eksistere er viden kjent. Paradoksalt nok underkjenner de da et FN-vedtak, mens de skriker på FN i andre sammenhenger; "bare nå det passer dem"... Baksmellen kommer nok når ekstremt høyreradikale muslimer begynner å kreve kontroll over Europa og SVerne oppdager at "flerkultur" og "fargerikt fellesskap" overhodet ikke står på islamistenes agenda...

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    At de mest venstreradikale ikke anerkjenner Israels rett til å eksistere er viden kjent. Paradoksalt nok underkjenner de da et FN-vedtak, mens de skriker på FN i andre sammenhenger; "bare nå det passer dem"... Baksmellen kommer nok når ekstremt høyreradikale muslimer begynner å kreve kontroll over Europa og SVerne oppdager at "flerkultur" og "fargerikt fellesskap" overhodet ikke står på islamistenes agenda...
    Amen broder :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Wounded Knee i 1890 og 1973
    Hvorfor er alt mer legitimt når det gagner USA?
    Hva med de utallige massakrene i Europa mellom 1939 og 1945? Eller 1914 og 1918? Eller i koloniområdene? Som om vi har noe å rope opp om...

Du underkjenner et demokratis eksistensberettigelse og støtter undertrykkende tyranner, - det er en mer nærliggende observasjon at alt visstnok er mer legitimt så lenge det ikke gagner USA.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    ........ekstremt høyreradikale muslimer begynner å kreve kontroll over Europa og SVerne oppdager at "flerkultur" og "fargerikt fellesskap" overhodet ikke står på islamistenes agenda...
    Blir ikke det bra? En høyrebølge over Europa er vel manges drøm.
    Apropos massakre under ww1 og ww2 og ting som skjedde i koloniområdene så er jo ikke det noe bedre.
    Gale ting som skjedde for 50-100-300-3000 år siden kan ikke rettes opp med bomber.

Rune S, har du brukt Blanco på det kapittelet i Nye Testamentet som omhandler "å vende det andre kinn til" ?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Rune S, har du brukt Blanco på det kapittelet i Nye Testamentet som omhandler "å vende det andre kinn til" ?
    Virker vel egentlig som enkelte ikke har kommet lenger enn til det gamle testamentet.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Tenkte jeg skulle ta søndagens preken for den ærede forsamling   ;D  

Skulle ønske jeg klarte å formidle ting så godt at mange forsto hvor enkel og basal denne konflikten ser ut for meg fra et åndelig perspektiv,men jeg tviler på jeg klarer det.Uansett,jeg gjør et forsøk likevel.
    Selvsagt er konflikten frustrerende for meg også,og jeg liker selvsagt ikke krig.Jeg vet ikke om jeg er istand til å ta livet av en katt engang.
    Og se alle uskyldige offer for krig er grusomt uansett farge og religion!!

Jeg tror der er kun en SANN GUD.Han skapte oss og alt det gode rundt oss.Hvordan Satan kom inn i bildet vet jeg ikke(det får jeg kanskje svar på en dag),men han gjorde ivertfall opprør mot Gud og tapte kampen og ble kastet hodestups ut av himmelen og tok med seg sin egen "engle"hær.Det står skrevet at han ble kastet til jorden og at det ble gitt han makt over rikene her.Dvs mye av det vi i verden ser på som rikdom,men som i sannhet er jag etter vind,har han makt over.

Gud elsker alle mennesker og jeg tror at Han er like glad i for eksempel en vilken som helst muslim som i meg.
    Gud valgte seg ut et spesielt folkeslag,jødene,og om Han er mer glad i de enn alle andre så er det selvsagt flott.Jeg bøyer meg lykkelig i støvet for Gud.

Satan vet hvem hans fiende er.Han vet også meget godt at han er underlegen i kraft.Derfor blir mennesker  helbredet fra sykdommer og onde ånder(alt dette kommer fra den onde og ikke Gud) når vi påkaller Jesu navn i tro.

Samme hva en venstreradikal prøver å overbevise meg om av tragedier til andre folkeslag som er like spesielle,så er der såvidt jeg kan se intet annet folkeslag som har vert utsatt for en slik konstant forfølgelse som jødene har.Verden(satans ånd) prøver å bortforklare dette.
    Satan vet hva som er kjært for Gud,og det vil han gå etter.

Jeg tror at Islam er en falsk religion,og at den er skapt i bunn og grunn av the man below himself.Jesus sa vi skulle se på fruktene i et menneske liv for å se om det er godt eller ondt.Nå har jo også kristendomen en brokete historie,men jeg tror de mennesker som kaller seg kristne og gjør ting mot Guds vilje(og her holdt jeg på å glemme "perfekte" meg selv  :D ,jeg tråkker feil ofte) ,så sier det ingenting om hvem Gud er.Gud sier vi  er syndere og at der kun er et håp for oss,nemlig Jesus.Ingen kan komme til himmelen uten gjennom Jesus!
    Alle blir vi utsatt for Satans løgner,enten han sier at du ikke er verdt noe,du har syndet så fælt at det ikke er håp for deg,du er stygg osv.Tanker slår ned i oss konstant og desse tankene kan totalt styre våre liv.Jesus sier vi kan ta dårlige tanker til fange,for vi trenger ikke dvele ved de viss vi lar den Sterkeste fordrive de.
    Mennesker som ikke går med Gud vil drive for vær og vind,som vi sjømenn sier ;) ,og er lett bytte for Satans slue løgner.Satan har ikke skapt en skit,men kan i verden bruke alt som Gud har skapt og lyve om det.
    Satan er en løgner,der finnes ikke et sant ord i han,og han er en morder.

Se dere rundt! Kaos rår i verden,og verre kommer det til å bli.Gud sammenligner ofte verden med en kvinne,og verden er idag i ferd med å føde! Jeg har ikke vert gravid og forhåpentligvis kommer vi gutta aldri til til å kunne føde :D ,men jeg har hørt at smertene blir kraftigere og kraftigere etterhvert som tiden nermer seg.
    Vi har bare sett begynnelsen i verden.Jødehatet kommer til å bli sterkere,hatet mot kristne blir større,det blir mer krig,brutalitet,naturkatastrofer osv.
    Antikrist skal stå frem,og når jeg ser hungeren blant folk etter fred i verden,så tror jeg faktisk han kommer til å stå frem som en karismatisk fredsmegler.Kanskje etter et vakuum etter 3. verdenskrig,viss den kommer,eller om kanskje krigen pågår og er mot terrorisme,hvem vet?
    Fred i verden er en av satans løgner,og Gud vet at her blir aldri fred før han har foretatt innhøstningen og brent ugresset.(Ryddet Satan og hans medhjelpere av veien)

Det som er det viktigste å peke på ,og for meg å fokusere på, er at der er et Håp.Han er Jesus Kristus,veien,sannheten og livet,og ingen kommer til Faderen uten gjennom Han!!!!  :)
    Det er så såre enkelt som å be (du må selvsagt mene dette for at Jesus kommer inn i ditt liv,for Gud ser alt ;)  )
    -- " Kjære Jesus,jeg tror du er Guds levende sønn,jeg tror at du døde for mine synder,jeg ber om tilgivelse for mine synder,rens meg og led meg inn på den  rette vei,jeg tar imot Deg i mitt liv,kom inn!!!"----
    :) :) :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    :)
    Hehe,nei jeg prøver jo å leve etter det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Så de venstreradikale er Satans barn. Du er ikke snau.
    Jeg har alltid ment at Jesus var den første sosialist, yt etter evne, få etter behov. Han er iallefall ikke en høyrevridd kapitalist.
    Hvorfor er forresten alle dypt kristne så høyrevridd?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har alltid ment at Jesus var den første sosialist, yt etter evne, få etter behov. Han er iallefall ikke en høyrevridd kapitalist.

Nei,det mener jeg ikke.Jeg ordla meg sikkert litt feil.

Jesus var den sanne sosialist!Helt enig! Det beste i sosialisme slik jeg ser det kommer fra Jesus.

Jeg er strengt tatt ikke opptatt av å bli plassert eller plassere folk i båser som "høyre" og "venstre" ,men der er en ganske merkelig sammenheng.
    Regner med der finnes mange kristne på "venstre siden" politisk,selv om jeg ikke kommer på noen i farten.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Fordi religion i seg selv er undertrykkende. Religion har alltid blitt brukt av makthavere til å holde folk nede. Det er nok å høre " Hvis du ikke tror er du dømt til evig pine og fortapelse"

Og når flere tusen år gamle legender skal styre et lands politikk, med støtte fra ekstremkristne miljøer, da må det bli galt.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Regner med der finnes mange kristne på "venstre siden" politisk,selv om jeg ikke kommer på noen i farten.
    Kan det være det at kristne på venstresiden ikke bruker det at de er kristne for å få gehør? De stoler på sine egne tanker og tar lærdom fra Guds og Jesu ord.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Valg av religion... De venstrevridde er minst like religiøse, venstresiden har bare erstattet Gud med en annen imaginær skikkelse man skal underkastes; "staten" og "fellesskapet". Full oppofrelse for Staten, - dette har tidligere blitt diskutert ad nauseam under "overformynderi"-tråden. Og ikke bare er tilbedelsen minst like ukritisk, også fordømmelsen av det man ikke liker er like meningsløs, Satan er simpelt hen erstattet av USA.

Det er bare å se på opptogene kommunistene arrangerte da de skulle vise Statens makt, parallellene til trossamfunnene er slående. Underkastelse og fraskrivelse av individuelt ansvar og ditto frihet likeså. Akkurat samme greia. I mine øyne er du religiøs som noen.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Feil BBking ;)
    Det begynte i 1947, da en halv nasjon ble kastet ut av hjemmene sine og tvangsflyttet til en ørken.

Noen av disse mente seg urettferdig behandlet og små hevnaksjoner startet... etterpå har vi vært vitne til flere og flere hevnaksjoner, mer og mer brutal vold, vanvittige mordoffansiver, hvor Israelerne har vært mest utspekulerte i sine metoder, mest systematiske. Aggressive etter å bygge på naboens gjenværende landområder
    Dette var pinlig naivt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Facts:
    1. Israel ved statsminister Ehud Barak var sammen med Bill Clinton villige til å undertegne en fredsavtale på Camp David i 2000. Avtalen var meget gunstig fo palestinerne, og ble støttet av hele verdenssamfunnet. Det endte med at Arafat sa nei.

2. Israel trakk seg ut av Libanon i 2000, og det har i all hovedsak vært fredelig på grensen mellom Israel og Libanon fram til nå i sommer. Situasjonen i Libanon er meget optimistisk, spesielt etter at Hizbollahs beskyttere, Syria, ble tvunget til også å trekke seg ut av Libanon. Drapet på den Libanesiske statsministeren, Hariri, var imidlertid sansynlig planlagt og utført av syrerne. Hizbollah er med i regjeringen, men har ikke latt seg avvæpne, slik FN har krevd. Sommeren 2006: Hizbollah angriper en Israelsk grensepost, dreper 4 soldater, og fanger 2 soldater.

3. Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. Sommeren 2006: Hamas
    angriper Israel med katusjaraketter og fanger dessuten en soldat.

Hvis palestinerne og Hizbollah er så fredselskende som Jostein Gaarder og andre synes å tro, hvorfor agerer de da så aggressivt mot Israel? Har deres fredsønske noen troverdighet? Jeg synes ikke det.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Valg av religion... De venstrevridde er minst like religiøse, venstresiden har bare erstattet Gud med en annen imaginær skikkelse man skal underkastes; "staten" og "fellesskapet". Full oppofrelse for Staten, - dette har tidligere blitt diskutert ad nauseam under "overformynderi"-tråden. Og ikke bare er tilbedelsen minst like ukritisk, også fordømmelsen av det man ikke liker er like meningsløs, Satan er simpelt hen erstattet av USA.

Det er bare å se på opptogene kommunistene arrangerte da de skulle vise Statens makt, parallellene til trossamfunnene er slående. Underkastelse og fraskrivelse av individuelt ansvar og ditto frihet likeså. Akkurat samme greia. I mine øyne er du religiøs som noen.
    Det der er det største, unnskyld uttrykket, pisspreik jeg har hørt på lenge. Venstresiden har nok den samme Gud som alle andre kristne, faktisk samme Gud som jødene og muslimene også.
    Selv om jeg ikke er like høyrøstet som Rune S så har nok han og jeg samme Gud og samme tro på Jesus.
    Tror du hele folkemengden under de kommunistiske opptogene kom frivillig? De hadde også et mye større ansvar enn individuelt, nemlig kollektivt. Det er desverre noe mange prøver å fraskrive seg.

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jostein Garder har av en eller annen grunn bestemt seg for at hans mening i denne saken er viktigere enn alle andres. han har derfor skrevet en kronikk i Aftenposten der han gjør rede for hvorfor det er synd på Palestinerene og hvorfor Jødene er så slemme. kronikken er ganske komisk lesning og så langt fra objektiv som det går ann å få blitt, til tross for dette hiver NRK og TV2 seg over han som han skulle være selveste mesias. Mannen var så stolt av rableriene sine at han til og med ville oversette kronikken til alle verdens språk... Sa noen stormansgal?

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.040
    Torget vurderinger
    1
    oisann...ja den var ikke lite drøy...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.040
    Torget vurderinger
    1
    Valg av religion... De venstrevridde er minst like religiøse, venstresiden har bare erstattet Gud med en annen imaginær skikkelse man skal underkastes; "staten" og "fellesskapet".

Det gjelder de fleste diktaturer eller regimer opp gjennom historien, som bygger på en eller annen form for eneveldig makt. Egentlig ikke unikt for verken høyre- eller venstrevridde. Er det ikke i Moskva, så var det i Berlin, Santiago, Bagdad eller et annet sted.

For så vidt har mange regimer brukt parader o.l. til å vise sin storhet for å manifestere seg som sentrum. Bare se på Rom, eller kanskje Egypt. Historisk mangler det ikke på eksempler.

Mvh.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Men Israel, de skal slippe unna ?
    Ikke noe krav til at de trekker seg ut av Libanon.
    Forstår godt at Libanon ikke godtar resolusjonen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Jostein Garder har av en eller annen grunn bestemt seg for at hans mening i denne saken er viktigere enn alle andres. han har derfor skrevet en kronikk i Aftenposten der han gjør rede for hvorfor det er synd på Palestinerene og hvorfor Jødene er så slemme. kronikken er ganske komisk lesning og så langt fra objektiv som det går ann å få blitt, til tross for dette hiver NRK og TV2 seg over han som han skulle være selveste mesias. Mannen var så stolt av rableriene sine at han til og med ville oversette kronikken til alle verdens språk... Sa noen stormansgal?
    Er det stormannsgalskap når Gaarder gir uttrykk for sitt syn ? Han er forfatter, ikke journalist. Han trenger ikke være objektiv.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Gaarder er nok stormannsgal når han skriver kronikk, og venter å bli lest, selv om han er Jostein Gaarder. Alle som skriver kronikk er stormannsgale jfr norsk smålighet. Hvorfor er det plass til kronikker i avisene tro?

Kronikken er helt presis på å ikke kritisere jødene, men på å kritisere staten Israel. Desverre blir den ikke alltid lest slik den er skrevet, og slik den er ment.

Dette handler om tro. Når du har en tro og leser Gaarders artikkel så farges tolkningen din av troen. Slik blir det uenighet på feil grunnlag.

Jeg skjønner ikke de som redigerer forumet her:

I går la jeg ut litt religionskritikk, den var rettet mot all religion, og saklig i innholdet. Innlegget ble fjernet. Den høyst personlige og meget subjetivt bekjennende søndagsprekenen til Rune S får stå.

Hva slags forumspolitikk er dette?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Et vesentlig problem er jo at Libanon har havnet relativt uforskyldt opp i dette. En skruppelløs geriljahær har "kidnappet" deres land og benytter det som utgangspunkt for terrorbombing av en nabostat. Nabostaten svarer med å masseslakte den kidnappede statens sivilbefolkning.
    Det er svært lite sannsynlig at Hizbollah kan avvæpnes med bomber. Det kan kun gjøres som resultat av en større avtale. Det er ingen annen farbar vei enn diplomati. Håper denne bitre pillen snart finner veien ned i de blodtørstige gap på begge sider.
    Foreløpig ser det ikke ut til at bevisstheten på Israelsk side har fått dette veldig klart for seg; de hevder i dag at de vil går hardere inn for å ramme det "kidnappede" landets infrastruktur og symbolverdeier. Med andre ord iskald, overlagt terrorisering av et helt folk.
    At folk kaller seg kristne og forsvarer et slikt handlingsmønster forekommer meg totalt ubegripelig. Står noe som helst sted i det nye testamentet er vold er ok i noen som helst sammenheng, i grunn? Eller skal vi bare unnskylde Israel fordi de fortsatt lever i år 0 og ikke har akseptert NT den dag i dag? I så henseende er jo deres bok ca like kjip som den naboen benytter.

Honkey

K

knutinh

Gjest
    Et vesentlig problem er jo at Libanon har havnet relativt uforskyldt opp i dette. En skruppelløs geriljahær har "kidnappet" deres land og benytter det som utgangspunkt for terrorbombing av en nabostat. Nabostaten svarer med å masseslakte den kidnappede statens sivilbefolkning.
    Det er svært lite sannsynlig at Hizbollah kan avvæpnes med bomber. Det kan kun gjøres som resultat av en større avtale. Det er ingen annen farbar vei enn diplomati. Håper denne bitre pillen snart finner veien ned i de blodtørstige gap på begge sider.
    Foreløpig ser det ikke ut til at bevisstheten på Israelsk side har fått dette veldig klart for seg; de hevder i dag at de vil går hardere inn for å ramme det "kidnappede" landets infrastruktur og symbolverdeier. Med andre ord iskald, overlagt terrorisering av et helt folk.
    At folk kaller seg kristne og forsvarer et slikt handlingsmønster forekommer meg totalt ubegripelig. Står noe som helst sted i det nye testamentet er vold er ok i noen som helst sammenheng, i grunn? Eller skal vi bare unnskylde Israel fordi de fortsatt lever i år 0 og ikke har akseptert NT den dag i dag? I så henseende er jo deres bok ca like kjip som den naboen benytter.

Honkey
    Hvis et land ikke er i stand til å forsvare seg selv og blir kuppet av terrorister så innrømmer jeg nabolands rettighet til å gripe inn militært for å beskytte egne interesser.

Jeg er dog ikke enig i at dette betyr at man kan slakte ned et vilkårlig antall sivile. Jeg er heller ikke sikker på om militær intervensjon er i Israels interesse, men jeg går ut ifra at de har tenkt over det.

Når vi ser på tapstall som vel på alle "tidsutsnitt" viser at minst 2-3 palestinere faller for hver israeler, så virker det som om de som står fram i media og ensidig snakker Israels sak gjør det ut fra premisset om at en Israelers liv er mer verdt enn en palestiner.

Hvorfor det er en klikk av konservative og dypt kristne som gjør dette er for meg uforståelig. Ut fra det lille jeg husker om gjenfortellinger av Jesu liv så burde gode kristne stå mellom partene og megle og preke nestekjærlighet, i stedet for å sitte på et bedehus på sør-vestlandet og samle inn penger for å presse enda flere jøder inn i Israel?

Det er mye jeg ikke forstår her i verden.

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Svært mange kaller seg kristne for å få tilgivelse og for å kunne fortsette å synde. Se på de pedofile katolske prestene. Greit å dekke seg bak en falsk tro.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Hvorfor det er en klikk av konservative og dypt kristne som gjør dette er for meg uforståelig. Ut fra det lille jeg husker om gjenfortellinger av Jesu liv så burde gode kristne stå mellom partene og megle og preke nestekjærlighet, i stedet for å sitte på et bedehus på sør-vestlandet og samle inn penger for å presse enda flere jøder inn i Israel?

Det er mye jeg ikke forstår her i verden.

-k
    Dårlig samvittighet for hva disse har latt jødene gjennomgå opp igjennom tidene.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Hadde dagens kristne som lever i dag, levd for noen år siden hadde de stått i første rekke når det gjelder jødeforfølgelse. Ja egentlig for mange år siden. For var det ikke sånn at de kristne så på jødene som de som hadde drept Jesus ? Og det skulle de lide for.
    I dag er det vel knapt at de kristne løfter øyebrynet når Israel slipper bomber over de kristne bydelene utafor Beirut.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Eller skal vi bare unnskylde Israel fordi de fortsatt lever i år 0 og ikke har akseptert NT den dag i dag? I så henseende er jo deres bok ca like kjip som den naboen benytter.

Honkey
    Jødenes bok er ca. 1000 år eldre enn muslimene sin.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn