Det var et tilsvar til ditt innlegg ja. Med schitzofrenisk siktet jeg til selvmotsigelsen i at man:
1) Drar frem Israels brudd på FN-konvensjoner som angrep på israelernes politikk.
2) Erklærer FNs konvensjon av 1948 urimelig som forsvar for arabernes politikk.
Hvis man kan unnskylde araberne med at FN-resolusjonen for dem føltes urettferdig er det implisitt at Israel er berettiget å bryte FNs senere konvensjoner hvis disse for dem føles urettferdige.
Hei!
Så langt jeg veit, ble jødene med i planleggingen av egen stat (Israel) noe de godtok, selv om de syntes de fikk for lite.
Videre så langt jeg veit var ikke palestinere (eller representanter for dem) med i plannlegging eller spurt om noe som helst, måtte bare "godta" det som ble bestemt i FN.
Her er det vel en vesensforskjell Ivar
Jeg er aldri på helt sikker grunn når det kommer til "korrekt" historie. men mener å vite at ingen av de direkte impliserte parter var medlemmer av FN (av forståelige grunner).
Palestinerne har vel fortsatt ikke en egen stat(land) og er vel da heller ikke et fullverdig medlem av FN?
Og kan da heller ikke nedlegge veto?
Vil egentlig Israel at Palestinerne skal få en egen stat/land (noe de faktisk selv har fått bl.a på bekostning av de samme.
I min verden er det mye som tyder på at de ikke ønsker det.
Det finnes mange måter å "fremprovosere" kriger på for i neste omgang å nå ønskede mål og for på den måten muligvis å "ekspandere" som jo var tankegangen til David Ben-Gurion.
Mvh.KW