Er du også kommunist, Honkey? -hehe. nei fra spøk til revolver.
IDF er den israelske statens forsvarsinstitusjon. Og den har uten tvil opp gjennom historien vært innblandet i en rekke "tvilsomme" affærer, men det er ikke den eneste nasjonale forsvarsinstitusjon som har det, må vite. Vårt elskede USA, har vært innblandet i en hel del overgrep, for ikke å snakke om i Vietnam, en voldsorgie i umoral og normforfall for ikke å snakke om likegyldighet og stadig mer radikale metoder.
Angående "Nederlag" av Odd Karsten Tveit: det er vel liten tvil om hvor hans sympatier ligger, samtidig som det er lett å forstå nettopp det.
Den israelske hæren hadde en god og "trofast" alliert i SLA, og de kristne gruppene Israel pragmatisk benyttet seg av i Libanon, for å gjøre sitt "dirty work", derom hersker det liten tvil og noe som ser ut til å være veldokumentert.
Jeg skal si meg enig med Honkey i hans syn, og i særlig det forhold at det vi kan definere her som den særs Pro-israelske siden tåkelgger og skaper et bilde av motsetninger og sammenhenger mellom synspunkter og ytterligheter som ikke finnes. Spesielt sammenhengen mellom støtte til israelsk politikk, kritisk til isralesk politikk, pro-semmitiske holdninger og anti-semmitiske holdninger blandes sammen her, en typisk herske teknijkk som nyttes bl.a. israelere selv (ikke minst myndighetene) når man stiller seg kritisk til politikken som føres.
Det hele er nokså vilt og en diskusjon som fører til en debatt om standpunkter utenfor det man egentlig diskuterer. Det går fint an å være pro-israelsk men kritisk til israelsk politikk i regionen.
Om noen har vanskligheter for å se dette, skal jeg med glede skissere dette skjematisk.
Mvh. Bjøøøøøøørn