- Ble medlem
- 03.09.2006
- Antall liker
- 0
Det er da ingen som tar Gaarder alvorlig. Han er vel den norske forfatteren som har solgt mest i utlandet, og som er mest oversatt. Tyder på lavt nivå!
|
Stort salg, både nasjonalt såvel som internasjonalt, har aldri vært noen garanti for høyt nivå, snarere tvert om...Det er da ingen som tar Gaarder alvorlig. Han er vel den norske forfatteren som har solgt mest i utlandet, og som er mest oversatt. Tyder på lavt nivå!
Som de fleste andre med postgymnasial utdanning har Jostein Gaarder riktignok noenlunde oversikt over ExPhil-pensumet i filosofi, men noe lenger går det såvisst ikke! Det er bare å lese bøkene hans det!Ja, spesielt med filosofi som emne! !
Grunnen til at FrP støtter Israel er jo helt klar. Etter å ha slitt med brunskjorte stempel og medlemmer som åpent har hetset frmmedkulturelle opp gjennom tiden er dette en gylden anledning til å rette opp skaden. Det er ikke så mange år siden en fremtredende Frper kalte Jo Benkow for Josef Benkowitz i en nedlatende tone.Og å påstå at Frp, som er det partiet i landet som klarest støtter Israel, den eneste jødiske staten, kan kobles til nazister, vel, det høres underlig ut i mine ører.
Om du husker massakren i Sabra og Chatila i 1982, Komponenten, så har du svaret der. Israelske soldater gikk inn i flyktningeleirene og drepte for fote. Etter det ble Hizbollah etablert.
Det er grunn til å være kritisk til Hizbollah, og til den måten de opererer på i Libanon, det er vi enige i. Men de oppsto ikke av seg selv...
Vi har jo lest flere presseoppslag om Fr.p folk på nazi-møter (f.eks Hedstrøm). Ikke rart i det. I Østerrike har de Jørg Heider, som leder et tilsvarende ytre-høyre parti. Han har jo også uttalt slike sympatier. Naturlig at folk i samme politiske område omgåes. Høyre og Kr.f, SV og AP og så videre...
Greit nok at dette var upresist. Men, jeg har sett deg frikjenne Israel for dette før.Israelske soldater gikk ikke inn i flyktningeleirene og drepte for fote, det var falangistene.
Riktig Komponenten, men det er ikke lett ådiskutere med mennesker som ikke kjenner, eller ikke vil kjenne historien.Israelske soldater gikk ikke inn i flyktningeleirene og drepte for fote, det var falangistene.
Riktig Komponenten, men det er ikke lett ådiskutere med mennesker som ikke kjenner, eller ikke vil kjenne historien.
Hva er for eksempel forhistorien til alle shiaene i Libanon.
Er det noen i det hele tatt som har reflektert over hva som skjedde da det kristne Libanon ble voldtatt av PLO, etter at det samme PLO var kastet ut av Jordan?
Er det noen her som kjenner Libanons historie.
Tydeligvis ikke.
Ja banker man livskiten ut av PLO, og jager dem ut av Libanon, så dukker det snart opp noen andre. Hizbollah f.eks.Om du husker massakren i Sabra og Chatila i 1982, Komponenten, så har du svaret der. Israelske soldater gikk inn i flyktningeleirene og drepte for fote. Etter det ble Hizbollah etablert.
Det er grunn til å være kritisk til Hizbollah, og til den måten de opererer på i Libanon, det er vi enige i. Men de oppsto ikke av seg selv...
Vi har jo lest flere presseoppslag om Fr.p folk på nazi-møter (f.eks Hedstrøm). Ikke rart i det. I Østerrike har de Jørg Heider, som leder et tilsvarende ytre-høyre parti. Han har jo også uttalt slike sympatier. Naturlig at folk i samme politiske område omgåes. Høyre og Kr.f, SV og AP og så videre...
1983: Hizbollah bomber den amerikanske ambassaden i Beirut, dreper 63.
1983: Hizbollah dreper 241 U.S. marines i Beirut, bilbombe.
1984: Amerikansk ambassade i Beirut bombes igjen, 22 drepte.
1984: William Francis Buckley kidnappes av Hizbollah i Beirut, dør etter 444 dagers fangenskap og tortur (ca 30 sivile vestlige kidnappes mellom 1983 og 1992).
1992: Hizbollah bomber den israelske ambassaden i Buenos Aires (29 sivile drept) og et jødisk senter i samme by (85 sivile drept).
1994: Hizbollah sprenger den israelske ambassaden i London med en bilbombe.
2000: Hizbollah kidnapper 3 IDF-soldater i Israel.
2000: Hizbollah kidnapper en israelsk forretningsmann.
2002: Hizbollah angriper en bilvei i Israel og dreper seks sivile jøder.
Å forstå er for mye forlangt, Karl! Enten forsvarer du Israel, eller så tar du feil! Forstår du det nå?Karl sitter for SV i kommunestyret, men han er ikke medlem i SV, - og han peiler mellom SV og AP. Rart at dere Israel-venner alltid skal presse oss som er kritisk mot ytterste venstre. Det sier egentlig mest om dere selv og hvor dere står i det politiske landskapet.
Karl har aldri støttet Hizbollah og har heller ikke lest innlegg her på sentralen som støtter Hizbollah. Når du skriver kritisk om en part i en konflikt så er du vel ikke automatisk en støtte til den motsatte part.
Det er som Bush når han sier: "either are you with us or you are with the terrorists". Han krever en enten eller innstilling. Dermed tvinger han folk til å støtte enten hans fremferd eller terroristenes.
Jeg støtter altså ingen av partene hverken vedrørende terroristene eller midt-østen. Slik forstår jeg de fleste som hører til på min side i politikken.
Forstår du det nå?
Er dette en spøk? Makan til gjennomfiltrert oversikt.* 1968: Israelske kommandosoldater angriper 13 passasjerfly på flyplassen i Beirut i desember. Israel hevder angrepet er hevn for et angrep på et israelsk fly i Aten, utført av palestinere opplært i Libanon.
* 1973: Tre PLO-medlemmer blir drept i et angrep på organisasjonens baser i Libanon i april. Den senere israelske statsministeren Ehud Barak leder angrepet, forkledd som kvinne.
* 1978: Israel går inn i Sør-Libanon i mars, og okkuperer en del av landet. Israelske soldater trekker seg ut i løpet av et par uker, og overlater området til sine kristne allierte i SLA.
* 1979: PLOs sikkerhetssjef, Ali Hassan Salameh, og fire livvakter blir drept i en bilbombe i Vest-Beirut i januar. Israelsk etterretning står bak.
* 1982: Israel innvaderer Libanon i juni, og går så langt som til Beirut for å omringe PLO og syriske styrker i vest i hovedstaden.
* 1982: Kristen maronittmilits utfører massakrene i de palestinske flyktningleirene Shabra og Shatila i september. Forsvarsminister Ariel Sharon blir senere holdt personlig ansvarlig for massakrene av en uavhengig, israelsk gransking.
* 1985: Israel trekker ut mesteparten av sine styrker fra Libanon i juni. Noen få tropper blir igjen i sør, sammen med den proisraelske SLA-militsen.
* 1992: Israelske styrker dreper Hizbollah-lederen sjeik Abbas Musawi, hans kone og deres seks år gamle sønn i februar.
* 1993: Israel angriper Libanon på nytt. Angrepene får navnet Operasjon Ansvar.
* 1996: I 17 dager i april angriper Israel Hizbollah-stillinger i Sør-Libanon, i en operasjon som får navnet Vredens Druer.
* 2000: Israel trekker seg ut av Libanon etter 22 års okkupasjon.
* 2006: Israel bomber Libanon etter at Hizbollah tar to israelske soldater til fange.
Honkey
Karl sitter for SV i kommunestyret (vara), men han er ikke medlem i SV, - og han peiler mellom SV og AP. Rart at dere Israel-venner alltid skal presse oss som er kritisk mot ytterste venstre. Det sier egentlig mest om dere selv og hvor dere står i det politiske landskapet.
Karl har aldri støttet Hizbollah og har heller ikke lest innlegg her på sentralen som støtter Hizbollah. Når du skriver kritisk om en part i en konflikt så er du vel ikke automatisk en støtte til den motsatte part.
Det er som Bush når han sier: "either are you with us or you are with the terrorists". Han krever en enten eller innstilling. Dermed tvinger han folk til å støtte enten hans fremferd eller terroristenes.
Jeg støtter altså ingen av partene hverken vedrørende terroristene eller midt-østen. Slik forstår jeg de fleste som hører til på min side i politikken.
Forstår du det nå?
Akkurat som Kjell Halbing (Louis Masterson).Det er da ingen som tar Gaarder alvorlig. Han er vel den norske forfatteren som har solgt mest i utlandet, og som er mest oversatt. Tyder på lavt nivå!
Du er på jordet som vanlig. I Libanon finnes tre store folkegrupper: De kristne, sunnimuslimene og shiamuslimene. De to første har tradisjonelt hatt mest makt, mens shiaene har vært en svak gruppe. Forholdet mellom PLO og Hizbollah har for det meste vært dårlig, og Hizbollah ble ikke opprettet pga massakrene mot palestinerne i Beirut.Om du husker massakren i Sabra og Chatila i 1982, Komponenten, så har du svaret der. Israelske soldater gikk inn i flyktningeleirene og drepte for fote. Etter det ble Hizbollah etablert.
Salameh var hovemannen bak attentatet mot OL i München i 1972, der Israelske idrettsmenn ble drept. Israelerne drepte i ettertid systematisk de fleste av de skyldige palestinerne, og Salameh var sistemann de tok. Kfr også filmen München. Jeg har stor sans for Israelernes måte å gjennomføre hevnen for München-massakren.* 1979: PLOs sikkerhetssjef, Ali Hassan Salameh, og fire livvakter blir drept i en bilbombe i Vest-Beirut i januar. Israelsk etterretning står bak.
Honkey
Enig!Er dette en spøk? Makan til gjennomfiltrert oversikt.
Hvordan klarer du å være så enøyet?
Akkurat som Kjell Halbing (Louis Masterson).
Det var det vel Kjell Hallbing som haddeHusk at Morgan Kane hadde veldig sympati for indianerne.
( Den tids terrorister )![]()
Det er vel ingen som har sagt at ikke Israel kan kritiseres. Problemet er at det stort sett er de som alltid får kritikk, og at kritikken ofte er uberettiget, urettferdig og tidvis direkte feil. Ofte blir det også lett en sammenblanding av kritikk av jøder og den jødiske staten, som vel også mange jøder føler seg sterkt knyttet til. Som i Gaarders kronikk.
Og med den lange historien de har med jødeforfølgelse er det vel kanskje ikke så rart om de er litt ekstra hårsåre?
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/12/473712.html
Næmmen, kan Israel kritiseres? Og er det noen her som tar feil av kritikk av jøder og kritikk av staten Israel?Det er vel ingen som har sagt at ikke Israel kan kritiseres. Problemet er at det stort sett er de som alltid får kritikk, og at kritikken ofte er uberettiget, urettferdig og tidvis direkte feil. Ofte blir det også lett en sammenblanding av kritikk av jøder og den jødiske staten, som vel også mange jøder føler seg sterkt knyttet til. Som i Gaarders kronikk.
Og med den lange historien de har med jødeforfølgelse er det vel kanskje ikke så rart om de er litt ekstra hårsåre?
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/12/473712.html
1. I praksis jo. Når du "på autopilot" fordømmer ALLE aksjoner Israel går til mot Hizbollah (eller Hamas), når du kaller ALLE angrep mot Hizbollah for overgrep; da gir du i praksis Hizbollah carte blanche til å bedrive sin virksomhet som de vil. Da legitimerer du organisasjonen, da gir du den eksistensberettigelse. Det pågår en krig mellom Israel og Hizbollah, du forlanger at Israel énsidig legger ned våpenene og lar Hizbollah operere i fred. Jo, i praksis forsvarer du Hizbollah.1. Det er INGEN i denne debatten som forsvarer Hizbollahs handlingsmønster.
2. Det var en test på reaksjonen over en slik ensidig fremstilling.
1: Hadde jeg gjort det du her beskriver ville jeg vært direkte stupid. Det jeg har (igjen, for n'te gang...pes...!) kritisert er handlingsMØNSTER! Nå gidder jeg ikke si det flere ganger! Det er drapene på sivile som bekymrer, har du enda ikke fått det med deg? (Og nå synes jeg atter en gang å se: - men så lenge Hizbollah gjemmer seg blant sivile...bla..bla...bla Jeg har skissert mine ideer om årsak-virkning)1. I praksis jo. Når du "på autopilot" fordømmer ALLE aksjoner Israel går til mot Hizbollah (eller Hamas), når du kaller ALLE angrep mot Hizbollah for overgrep; da gir du i praksis Hizbollah carte blanche til å bedrive sin virksomhet som de vil. Da legitimerer du organisasjonen, da gir du den eksistensberettigelse. Det pågår en krig mellom Israel og Hizbollah, du forlanger at Israel énsidig legger ned våpenene og lar Hizbollah operere i fred. Jo, i praksis forsvarer du Hizbollah.
2. Hvis du ser bort fra Sabra og Shatila, hvor Israels innblanding fortsatt er høyst diskutabel, så ser jeg ingenting galt i listen du ramser opp. Det er krig, du lister opp legitim krigstaktikk. Helt greit spør du meg.
I krig blir sivile drept, slik har det alltid vært, slik vil det alltid være. Israel er i krig med Hizbollah (og Hamas) som vil utrydde dem og etter beste evne prøver å sette makt bak ambisjonene. Du fordømmer ukritsk ALLE israels krigshandlinger. Vet du hva de har oppnådd? Nei. Vet du i hvilken grad Hizbollahs evne til å spre død er begrenset? Nei. Er du interessert i å vite det? Nei. Du fordømmer Israel "på autopilot" UTEN å vite hvilket trusselbilde de er stilt ovenfor (som IDF garantert vet) og UTEN å vite noe om hva de eventuelt oppnår. Det er kjedelig forutsigbart; MED EN GANG de løsner et skudd er du sporenstreks ute med din verbale fordømmelse, UTEN å ha noen som helst informasjon om hvorfor, eller hva som er oppnådd. Uten engang å prøve å finne det ut. I sin UKRITISKE fordømmelse av alt Israel gjør, så legitimerer den europeiske venstresiden så avgjort Hizbollah og Hamas. Israel har all grunn til å se på dette som en fiendtlig mentalitet. I denne tråden har man sågar tatt til orde for at staten Israel aldri burde eksistert (sitat PinkPanther: 'Med hvilken rett hadde jøder til å få landområdet som 'sitt eget land''?), over en tredjedel av SVs velgere mener det samme. Det er helt rettmessig disse betraktes som Israels fiender.1: Hadde jeg gjort det du her beskriver ville jeg vært direkte stupid. Det jeg har (igjen, for n'te gang...pes...!) kritisert er handlingsMØNSTER! Nå gidder jeg ikke si det flere ganger! Det er drapene på sivile som bekymrer, har du enda ikke fått det med deg? (Og nå synes jeg atter en gang å se: - men så lenge Hizbollah gjemmer seg blant sivile...bla..bla...bla Jeg har skissert mine ideer om årsak-virkning).