Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.039
    Torget vurderinger
    1
    Det offisiselle Norge inviterte altså IKKE Hamas, de ville ikke en gang møte dem. Derimot var det en organisasjon uvahengig av den noske stat som bad dem hit. Å "lefle med terroristorgansisasjoner" er noe fullstendig annet enn å forholde seg ryddig til normale internasjonale avtaler og diplomatiske kotymer. Det fantes ingen årsak nedfelt i internasjonale avtaler som skulle nekte utenlandske politikere innreise til Norge.
    Det kan dessuten diskuteres hvorvidt det har vært en udelt god ide at det internasjonale samfunn har valgt å vende ryggen til Hamas, men det er nå en annen diskusjon.
    Når det gjelder invitasjonen av ikke-offisielle til Norge, så skjønner jeg problematikken og behovet for kommunikasjon på samme tid. -norske myndigheter kan og bør bruke slike kanaler for å fremme sitt syn.

En åpen agenda er hensiktsmessig ved slike møter (åpen=offentlig innsikt i tema og dialoger) -så det ikke utvikler seg til "bakroms-samtaler" som ofte føres med militær-juntaer rundt om i verden når de kommer på besøk hos sine velgjørere (sa jeg USA nå....?)

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.039
    Torget vurderinger
    1
    Hei dr. mek. Affa. Hater å innrømmme det, men er glad du er tilbake fra ferie! :)
    Men du beviser til fulle at en dr-grad elller to ikke gi evnen til å tenke eller begripe den menneskelige psyke!

På seg selv kjenner man andre.

Begynn der, du, så skal du se det blir folk av deg også! :D

Honkey
    De fleste av oss er utdannet i et eller annet, som gjør oss til spesialister på det vi gjør. Og ofte overskrider vi de grenser for vår ekspertise når vi uttaler oss om andre felt enn det vi faktisk har vår fordypning i. Det er slett ikke uvanlig, og t.o.m. Nobelprisvinnere i Fysikk uttaler seg om politikk og økonomi, i et forsøk på anseelse innenfor et felt "kreditere" vedkommende innenfor andre.

Samtidig må alle få lov å synse noe om alt, uten at man vet alt.

Mvh.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En ting jeg lurer litt på BBking:

Da du først var i gang med å lete etter et nick hos de gamle bluesmesterne, hvorfor ikke Blind Willie McTell?

Jeg er neppe alene om å stille meg tvilende til hvor godt øynene dine fungerer. I tillegg har vi assosiasjonene til Wilhelm Tell, mannen med armbrøsten, og små barn med epler på hodet.

Du hadde jo kledd dette nicket aldeles fortreffelig.

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du har vel hørt om "funksjonelt analfabet" du og, Zomby?

Kan lese, forstår ikke...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.039
    Torget vurderinger
    1
    Dette innlegget er mitt 1873. og dedikeres det året Colt introduserte kaliber Colt .45 med revolveren Colt Single Action Army handgun.

http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_Single_Action_Army_handgun

Revolveren er også kjent som "The Peacemaker", og kjent for sin reliabilitet innen driftssikkerhet og soliditet, som t.o.m. gjorde den brukbar som hammer... -produsert mellom 1873 og 1941, og har gjort tjeneste bl.a. i det amerikanske forsvaret.

Et ikon på selvforsvar og frihet, og brakte i sitt eget kjølvann død og fordervelse for individer og familier.

Vil med dette bare påminne om Mohandas K. Gandi utsagn "Det finnes ingen vei til fred. Fred er veien."

Det er den beste måten å bli Peacemaker på, ikke ved bruken av "Peacemakers" a la Colt. Dog forutsetter det at alle parter legger sine våpen ned og går i dialog.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Det snakkes så varmt om at Islamistene ønsker å slette Israel fra jordens overflate, men det er bare snakk. Det Israel selv holder på med er utslettelse i handling.

Det er irriterende å stadig lese ”fakta” som at Israel ville vært bombet bort hvis de ikke hadde forsvart seg. For det er tull.
    At Ariel Sharon aldri har vært tiltalt i krigsforbryterdomstolen i Haag er underlig, og dagens forsvarssjef, Dan Halutz, skyter seg vei dit han også. Hans uttalelser ved de første kirgshandlinger var ”vi skal bombe Libanon 20 år tilbake”, og forrige uke ”skal bombe ti høyblokker i Beirut for hver rakett som treffer Haifa”.
    Hva sier disse uttalelser om holdningene til Israelske politikere?
    Blokka de nettopp bombet... de unnskylte drapet på over 60 uskyldige (hvorav mer enn halvparten var barn) med at det var en Hizbolla soldat der... Hvordan kunne de vite at det var en soldat der, og samtidig ikke vite at det var over 60 sivile?
    Jeg tror sakens kjerne dreier seg rundt maktsyke politikere, som gir blaffen i både arabere og isralitter. De er ute etter mer landområder og dermed mer makt og blest om seg selv.
    Hizbolla fantes ikke før 1982, men da Israel invaderte i -78 og -82, klarte de å begå omtrent hver eneste krigsforbrytelse som finnes. Bombing av sykehus, terrorbombing av av boligstrøk, fosfor og klasebomber mot sivile, sumariske henrettelser av av fanger etc. Hizbolla ble dermed skapt av Israel som følge av terroren mot Sjiamuslimene, som ikke var tilhenger av PLO, men ble et uskyldig offer i invasjonen. Sjiaene ble militante og Israel ble plutselig fienden deres.
    Israels logikk er terrorlogikk. De har fastslått at livet til en terrorist er mer verd enn andre menneskeliv gjennom at om de dreper 20 sivile for å få has på en Hizbolla-kjemper, så er operasjonen vellykket.
    Kanskje burde de feks. gi hjelp og erfaringsoverføring til Libanons regjering for å avvæpne Hizbolla? Hvis det ikke er for sent allerede da, for nå dukker sikkert fort flere ekstreme organisasjoner opp i kjølvannet av denne krigen...

Uansett, så har den Norske Israelforening forstått hva det handler om. Etter hva jeg har kunnet lese i avisen har de samlet inn over 40 millioner. Ikke til humanitært arbeide, men til nybyggerne som nå har fått ryddet områder å utvide Israels grenser med... Det er sikkert vel og bra det, men at de får skattelette (i Norge) som følge av å kalle det ”gaver” liker jeg lite

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Her synes jeg du kortslutter litt, Løkken. Det er formuleringen "uten konsekvenser" jeg reagerer på. Å hevde at Hamas har vunnet valget uten konsekvenser er rimelig far fetched. Hele verdenssamfunnet har vendt dem ryggen.

2. Poenget er jo at Israel kan fare fram som de gjør uten at dette får konskvenser for deres forhold til Norge eller andre i verdenssamfunnet. Det er tross alt rimelig spesielt at vi velger å rasere en stat (eller to stater for den del) basert på deres ønske (som de av et utall årsaker umulig kan gjennomføre) om å utslette en nabostat, mens den aktuelle nabostaten kan rasere som de vil, bare fordi de ikke sier at de vil gjøre nettopp det.
    1. Det meste ja, men noen av de herværende er tydeligvis av en annen mening. En bevegelse som vil innføre diktatur, utrydde vantro og tvangsinnføre streng, religiøs kotyme, den skal vi omfavne. Det eneste demokratiet i regionen derimot, det skal boikottes.

2, Tull. Israel har atomvåpen, de kunne utryddet Gaza og Vestbredden når som helst. Sett en Hamas-leder i stolen i Israel og atombombene ville regnet. Israel har naboer som vil utslette dem, som er diktatoriske og søker masseødeleggelsesvåpen, at de i den realiteten viser såpass mye tilbakeholdenhet er intet mindre enn imponerende.

Forøvrig er det vanskelig å være uenig med Affa. Over alt i verden har land, ved hjelp av egeninnsats og omstillingsvilje, gått fra å være utarmede til å bli rike. Tyskland var utbombet og reiste seg igjen på få år, Japan gikk fra krigstaper til økonomisk stormakt på én generasjon, Singapore og Kina var vel så fattige som midtøsten for få år siden, disse har greid det. Araberstatene derimot er fortsatt lutfattige og diktatoriske og gjør ikke annet enn å klage på resten av verden. Og selv de som har scoret jackpot og funnet mengder av olje på eget territorium er fundamentalistiske, i Saudi-Arabia får ikke kvinner kjøre bil eller gå ut alene. Og de er steinrike. Ja; de fråtser i selvmedlidenhet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    1. Det meste ja, men noen av de herværende er tydeligvis av en annen mening. En bevegelse som vil innføre diktatur, utrydde vantro og tvangsinnføre streng, religiøs kotyme, den skal vi omfavne. Det eneste demokratiet i regionen derimot, det skal boikottes.

Hold  tunga rett i munnen, Løkken. Hvordan i helvete skal de kunne få til det? De ha'kke en sjans! Så lenge bildet er som det er akkurat nå hersker det ingen tvil om hvem som er sterk OG brutal. Denne vitsen av en "bevegelse" kommer ikke til å kunne skape noe diktatur uansett hvor mye de drømmer om det. Den dagen det ser ut til at de kan få det til lover jeg med hånda på balla at jeg blir den første til å bli med i hylekoret MOT dem! Demokratier boykottes dersom de oppfører seg som selve faen. Som nå.

2, Tull. Israel har atomvåpen, de kunne utryddet Gaza og Vestbredden når som helst. Sett en Hamas-leder i stolen i Israel og atombombene ville regnet. Israel har naboer som vil utslette dem, som er diktatoriske og søker masseødeleggelsesvåpen, at de i den realiteten viser såpass mye tilbakeholdenhet er intet mindre enn imponerende.

Tilbakeholdenhet? Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Du og jeg er på hver vår planet, Løkken!

Forøvrig er det vanskelig å være uenig med Affa.

BS. Jeg er uneig med den gærningen nesten ustanselig! Han har bare tatt en aldri så liten positiv bølge nå rett etter ferien! :)

Over alt i verden har land, ved hjelp av egeninnsats og omstillingsvilje, gått fra å være utarmede til å bli rike. Tyskland var utbombet og reiste seg igjen på få år, Japan gikk fra krigstaper til økonomisk stormakt på én generasjon, Singapore og Kina var vel så fattige som midtøsten for få år siden, disse har greid det.

De har greid en eneste ting: Å ta i mot en utstrakt hånd. I det øyeblikket storkapitalen finner det formålstjenelig å satse på et område er økonomien på full fart opp. Samhandel er stikkordet. Når så du storkapitalen satse i Palestina? At Israel greier seg (i motsetning til sine naboland) har et enkelt trebokstavs ord som svar: USA.

Araberstatene derimot er fortsatt lutfattige og diktatoriske og gjør ikke annet enn  å klage på resten av verden. Og selv de som har scoret jackpot og funnet mengder av olje på eget territorium er fundamentalistiske, i Saudi-Arabia får ikke kvinner kjøre bil eller gå ut alene. Og de er steinrike. Ja; de fråtser i selvmedlidenhet.

I dette siste er vi stort sett enige. Men bemerk at demokratiets høyborg er kamerater så det holder med Saudi, selve undertrykkernes ypperste rasshøl!

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Apropos USA: leste i dag at Clint var reaksjonær republikaner i `86 (var borgermester i Carmel) Han takket nei til å stille i siste valgkamp for Bush. Han har uttalt at de ekstremt høyrevridde har gjort partiet selvdestruktivt og absolutt idiotisk.

Vel.., ser man det!

Iallefall mht Israel!
    Hillary Clinton er regnet for å være svært Israel-vennlig.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    En ting jeg lurer litt på BBking:

Da du først var i gang med å lete etter et nick hos de gamle bluesmesterne, hvorfor ikke Blind Willie McTell?

Jeg er neppe alene om å stille meg tvilende til hvor godt øynene dine fungerer. I tillegg har vi assosiasjonene til Wilhelm Tell, mannen med armbrøsten, og små barn med epler på hodet.

Du hadde jo kledd dette nicket aldeles fortreffelig.
    Du kler i alle fall ditt ganske bra. Når det gjelder synet mitt, må det innrømmes at jeg er kraftig nærsynt ;) (som de fleste mennesker som leser mye), men med et kurant brillepar ser jeg som en ørn.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Du lever i sannhet i en forunderlig enkel verden. Hvis noen land er rike og demokratiske, så er det fordi USA har sprøyta inn penger. Hvis noen land er fattige og styrt av diktatorer, så er det fordi storkapitalen (i praksis USA) ikke har villet investere. Er din verden virkelg så enkel? Nekter du å se at araberne ikke har vært undertrykt av vesten (de var stort sett underlagt det Osmanske riket til 1920), men lider under en et undertrykkende tenkesett, nemlig Islam, som holder all kultur, vitenskap og frigjøring nede. I et slikt kulturelt og åndelig klima stortrives alskens diktatorer som fisken i vannet. Det er faktum.

Vedlegg

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Hold tunga rett i munnen, Løkken. Hvordan i helvete skal de kunne få til det? De ha'kke en sjans! Så lenge bildet er som det er akkurat nå hersker det ingen tvil om hvem som er sterk OG brutal. Denne vitsen av en "bevegelse" kommer ikke til å kunne skape noe diktatur uansett hvor mye de drømmer om det. Den dagen det ser ut til at de kan få det til lover jeg med hånda på balla at jeg blir den første til å bli med i hylekoret MOT dem!

2. Tilbakeholdenhet? Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Du og jeg er på hver vår planet, Løkken!

3. BS. Jeg er uneig med den gærningen nesten ustanselig! Han har bare tatt en aldri så liten positiv bølge nå rett etter ferien! Smiley

4. De har greid en eneste ting: Å ta i mot en utstrakt hånd. I det øyeblikket storkapitalen finner det formålstjenelig å satse på et område er økonomien på full fart opp. Samhandel er stikkordet. Når så du storkapitalen satse i Palestina? At Israel greier seg (i motsetning til sine naboland) har et enkelt trebokstavs ord som svar: USA.
    1. Hvis Palestina skal bli selvstyrt er det den rådende regjering som må ta makten. Pr. i dag er dette Hamas. Hvis området gis selvstyre kan diktaturet komme raskere enn du aner. Demokrati har de aldri hatt, tross utallige vestlige millioner for å opprette et slik har de bare dradd midlene ned i dass. Israel har trolig ikke noe annet valg enn å okkupere.

2. Det er 2mill+ palestinere i de okkuperte områdene. hvorav et flertall støtter Hamas. Israel har våpen til å overta områdene og drepe eller jage vekk alle som bor der når som helst, slik Hamas ville gjort ift. Israel hvis de hadde midlene. Krigen er så avgjort en lav-intensitets-konflikt. Hvis Israel ønsket full okkupasjon så kunne de okkupert i dag.

3. Mitt tips: Les mer mellom linjene.

4. På grunn av oljen ønsker all verdens storkapital seg inn i midtøsten, de har alle muligheter. Tyskland måtte bygge kapitalen sin selv, det samme måtte det fjerne østen. Mulighetene i midtøsten er unike, men når patriarkalske kalifat-drømmere sitter på alle ressursene, så blir utnyttelsen liten. Israel derimot er i ferd med å bli en teknologi-stormakt, tross null naturressurser. Sitter du foran en Celeron kommer den trolig fra Haifa.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Ja, og så? Det er forskjell på Clint og Clinton.

Jada, men det er Hillary som regnes som USAs fremste opposisjonspolitiker og en mulig presidentkandidat for demokratene. Demokratene har tradisjonelt levd stort på stemmer fra amerikanske jøder, og har vanligvis ført en Israel-vennlig politikk.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    1. Hvis Palestina skal bli selvstyrt er det den rådende regjering som må ta makten. Pr. i dag er dette Hamas. Hvis området gis selvstyre kan diktaturet komme raskere enn du aner. Demokrati har de aldri hatt, tross utallige vestlige millioner for å opprette et slik har de bare dradd midlene ned i dass. Israel har trolig ikke noe annet valg enn å okkupere.

2. Det er 2mill+ palestinere i de okkuperte områdene. hvorav et flertall støtter Hamas. Israel har våpen til å overta områdene og drepe eller jage vekk alle som bor der når som helst, slik Hamas ville gjort ift. Israel hvis de hadde midlene. Krigen er så avgjort en lav-intensitets-konflikt. Hvis Israel ønsket full okkupasjon så kunne de okkupert i dag.

3. Mitt tips: Les mer mellom linjene.

4. På grunn av oljen ønsker all verdens storkapital seg inn i midtøsten, de har alle muligheter. Tyskland måtte bygge kapitalen sin selv, det samme måtte det fjerne østen. Mulighetene i midtøsten er unike, men når patriarkalske kalifat-drømmere sitter på alle ressursene, så blir utnyttelsen liten. Israel derimot er i ferd med å bli en teknologi-stormakt, tross null naturressurser. Sitter du foran en Celeron kommer den trolig fra Haifa.
    '
    1: Igjen på foskjellig planet: De har ikke "dratt millionene ned i dass", millionene har blitt bombet i dass. Norge betalte for PLO's hovedkavrter, eksempelvis, du kan jo sjekke ut hvem det var som lagde søppel av det!

2: Israel bedriver i dette øyeblikk ren terror mot sivilbefolkningen i dette området. Lukk opp øya! Du sier det jo selv: "De okkuperte områdene!" Hva Hamas "ville gjort" er spekulasjoner basert på deres syke programerklæring. Men har de ressurser til å gjenomføre en brøkdel av det?

3: Jeg gjør det.. :) Gubben er jo en go'ing da! ;)

4: Israel blir en kapital og teknologimakt utelukkende pga personlige/ forretnigsmessige kontaker. De jødiske innflytterne kommer ikke fra "nowhere" akkurat. Å overse Israels totale sammenknyting med USA er direkte naivt.
    Midtøsten er et tøyelig begrep. Palestina, Libanon og Jordan har ikke olje. Pga av noen års fred var Libanon på vei til å finne en tendens til fotfeste (som stadig var truet av Hizbollah's handlingsmønster) og økonomisk soliditet. Dette er nå Israel i god gang med å pulverisere. Med hvilken rett? Med hvilken logikk? Og med hvilken rett og logikk terroriserer de det som kunne ha vært en nasjon i Palestina?
    EDIT: Tyskland og Japan har selvsagt ikke bygget sin kapital i ensomhet; de har opplevet samhandel med resten av verden. De hadde en meget oppegåene krigsindustri som endret retning til ren maskinteknologi. Deler av dette lever jeg av i dag! Palestina har NULL! Og i det øyeblikk de ,makter å bygge noe, er det en bulldozer eller en bombe som retter opp i "ubalansen".

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1: Igjen på foskjellig planet: De har ikke "dratt millionene ned i dass", millionene har blitt bombet i dass. Norge betalte for PLO's hovedkavrter, eksempelvis, du kan jo sjekke ut hvem det var som lagde søppel av det!

2: Hva Hamas "ville gjort" er spekulasjoner basert på deres syke programerklæring. Men har de ressurser til å gjenomføre en brøkdel av det?

3: Jeg gjør det.. :) Gubben er jo en go'ing da! ;)

4: Israel blir en kapital og teknologimakt utelukkende pga personlige/ forretnigsmessige kontaker. De jødiske innflytterne kommer ikke fra "nowhere" akkurat. Å overse Israels totale sammenknyting med USA er direkte naivt.
    Midtøsten er et tøyelig begrep. Palestina, Libanon og Jordan har ikke olje. Pga av noen års fred var Libanon på vei til å finne en tendens til fotfeste (som stadig var truet av Hizbollah's handlingsmønster) og økonomisk soliditet. Dette er nå Israel i god gang med å pulverisere. Med hvilken rett? Med hvilken logikk? Og med hvilken rett og logikk terroriserer de det som kunne ha vært en nasjon i Palestina?
    EDIT: Tyskland og Japan har selvsagt ikke bygget sin kapital i ensomhet; de har opplevet samhandel med resten av verden. De hadde en meget oppegåene krigsindustri som endret retning til ren maskinteknologi. Deler av dette lever jeg av i dag! Palestina har NULL! Og i det øyeblikk de ,makter å bygge noe, er det en bulldozer eller en bombe som retter opp i "ubalansen".

Honkey
    1. PLO hadde mange år hvorpå de kunne bygge institusjoner. Alt gikk med i korrupsjon. Folket så ingenting, mens kona til Arafat veltet seg i luksus, hovedkvarterene ble brukt av Islamic Jihad og andre militante PLO-derivater til å sende raketter mot bosettinger, skolene til PLO lærte bort jødehat og forherliget martyrdøden. Ingen har redskap eller utdanning, men ALLE har en AK47 eller tre under senga. Ditto for Libanon. "Internasjonalt nærvær"...pøh. Under UNIFILs øyne har Hizbollah overtatt hele den sørlige delen av landet og militarisert det meste av grenseområdene. De har bygget opp en gerilia som sender hundrevis av raketter mot Israel hver dag. Hva får deg til å tro at denne opprustningen ville stanset av seg selv? Jo lengre Israel hadde ventet med å gripe inn, jo flere, større og kraftigere raketter ville Hizbollah fått. Lar man dem ruste opp i fred ender det i regionskrig. Dagens metode kan vél vise seg å bli den fredligste på sikt.

2. Og hvem er det som holder ressursene deres i sjakk? "Din løsning" later til å være å gi dem frie tøyler, du fordømmer jo alt annet.

3. En genuin moroklump, med mye "skjult" fornuft.

4. "Utelukkende" er et drøyt ord. De er fremragende på forskning og teknologi, se bare på Nobelpris-vinnerne og hvor stor andel av disse som er jøder. Eller gjennomsnittlig IQ. Og de er verdensledende på halvleder-teknologi. Men det er vel bare en sionistisk konspirasjon alt det der. Og det faktum at ingen arabiske land har greid å stable på bena et eneste internasjonalt konglomerat likeså. Selv med all verdens naturressurser. Palestina har ingen olje, det har du rett i, men Irak har massevis, hauger på hauger. Det forhindrer dem ikke i å krige og bombe hverandre mer enn noen, da diktatoren falt gikk de berserk og nå sitter det jihadister og prepper selvmordsbomber i hver bakgate i Bagdad. Finnes det noe empirisk bevis på at velstand og selvråderett gir gode fremtidsutsikter i den islamske verden? Nei, hver gang det er prøvd ender det i krig og elendighet. Da det ottomanske riket falt ble de selvstendige med like store ressurser som andre. I ettertid mye mer pga all oljen. Hvor har de bragt seg selv? 600 år tilbake i tid.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.039
    Torget vurderinger
    1
    En liten sak som kjapt gjorde Hamas populær, var at Hamas ivaretok en del "kommunale tjenester" da man i PLO og særlig Arafath ("yes, I am a leader, but most of all I am an arab leader") stakk en stor av bistandspenegen i egne lommer (fru Arafath må være god for en hel del...).

Siden PLO ikke drev en del av de tjenestene som å ivareta den vanlige palestiners behov, gjorde Hamas seg kjapt populær ved å hjelpe til med å drive samfunnet. Det er våre medier som har sviktet totalt ved å "la være" å fokusere på dette.

-men jeg går ut fra at hva Hamas gjorde bortsett fra å drive snikskyting på israelske soldater i de okkuperte områdene, og mangelen på PLO's vilje til å drive velferd var like lite interessant som problemene i Venezuela, Sudan eller Burma (bare for å ta et enkelt tilfeldig utvalg).

Vi hørte sporadisk om det, men det selger som kjent ikke så bra som kirurgisk bombing, vold i irakiske fengsler eller hva som skjer i Idol...

Mvh.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Vil med dette bare påminne om Mohandas K. Gandi utsagn "Det finnes ingen vei til fred. Fred er veien."

Det er den beste måten å bli Peacemaker på, ikke ved bruken av "Peacemakers" a la Colt. Dog forutsetter det at alle parter legger sine våpen ned og går i dialog.
    Så klart alle vil ha fred, men hvordan skal det oppnås da?
    En måte å gjøre det på hadde vel vært å bedt Hizbollah stille opp i uniformer og slåss "mann mot mann" isteden for å gjemme seg på sykehus, i boligfelt osv.
    jeg skjønner ikke at det oftere poengteres hvor feig hizbollahs krigføring er. Deres raketter prøver ikke å nå militære mål - snarere tvert om, de forsøker å drepe så mange sivile som mulig. Israel går etter militære og strategiske mål. At sivile blir drept er ytterst beklagelig, men slik som hizbollah fører krig er det desverre uengåelig, trolig så gjør hizbollah dette også med vilje for å skape sympati for sin sak.
    jeg tror ikke det lenger gjør noen forskjell om vi trekker oss ut av midøsten eller om vi fortsetter å krige med huleboerene. de hater oss samme hva.
    En liten snippet fra syriana:

"You know what the businessworld thinks of you. They think a hundred years ago you were chopping each other`s heads off in the desert and that`s exactly where you`ll be in another hundred."

jeg har en følelse av at hele midtøsten vil bli et nytt Afrika når oljen forsvinner, så vil de ha vår sympati og være med i den virkelige verden bør de kjappe seg litt. Om femti år er det trolig forsent.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.039
    Torget vurderinger
    1
    Cowardness has nothing to do with it. It is just an intelligent of using systems of power...

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    jeg  har en følelse av at hele midtøsten vil bli et nytt Afrika når oljen forsvinner, så vil de ha vår sympati og være med i den virkelige verden bør de kjappe seg litt. Om femti år er det trolig forsent.
    Ganske klarsynt dette! Det gjelder nok Saudi spesielt, men hele området ellers også. Ingen olje - ingen interesse fra USA, slik det er i hele verden ellers mht USA`s interesser i dag. Misjon for demokrati driver ikke USA`s utenrikspolitikk - det er grådigheten/næringslivet(olje og våpen i en salig blanding) som driver. Unntaket er Israel. USA er Israels rike pappa og sørger økonomisk for dette landet - nettopp pga de kontaktene Honkey påpekte.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det hadde vært interessant å vite hva Bush mener med støtte her. Håper de slipper hemmelige og voldelige CIA-ledede aksjoner.

Demokrati er noe folket i et land må skape selv. Demokrati betyr folkestyre og hvis en utenforstående makt prøver å påvirke en slik prosess blir det bare splittelse. Noen støtter den "hjelpende" mens andre opponerer, alt etter hvilke interesser de ulike delene av folket har og om disssse interessene harmonerer med "hjelperen". Se på Irak.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det hadde vært interessant å vite hva Bush mener med støtte her. Håper de slipper hemmelige og voldelige CIA-ledede aksjoner.

Demokrati er noe folket i et land må skape selv. Demokrati betyr folkestyre og hvis en utenforstående makt prøver å påvirke en slik prosess blir det bare splittelse. Noen støtter den "hjelpende" mens andre opponerer, alt etter hvilke interesser de ulike delene av folket har og om disssse interessene harmonerer med "hjelperen". Se på Irak.
    Karl, skapte Tyskland og Japan sine demokratier selv?

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ja.

Forøvrig er sammenligningen din mellom disse landene og Irak helt på jordet. Helt annen politisk situasjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Ja.

Forøvrig er sammenligningen din mellom disse landene og Irak helt på jordet. Helt annen politisk situasjon.
    Tyskland hadde demokrati fra før. Japan sitt keiserdømme var så skakkkjørt at de innså at det ikke nyttet mer.

Vedlegg

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Ja.

2. Forøvrig er sammenligningen din mellom disse landene og Irak helt på jordet. Helt annen politisk situasjon.
    1. Nei.

2. Det stemmer, Tyskland og Japan har vist seg pragmatiske og villige til å legge sin brokete fortid bak seg og se fremover. De har omstilt seg og bygget industri. Irak er på den annen side stappfullt av islamister uten annen mål og mening enn å sprenge så mange som mulig i luften. Selv med naturressurser som Tyskland og Japan aldri kunne drømme om, evner de ikke å skape noe som helst, kun ødelegge og rive ned.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ingen venner, og ingen penger (les: noe som kan utnyttes)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Muslimer igjen gitt. Finnes det én eneste konflikt på verdensbasis hvor muslimer ikke er involvert? For å sitere:

Nekter du å se at araberne ikke har vært undertrykt av vesten (de var stort sett underlagt det Osmanske riket til 1920), men lider under en et undertrykkende tenkesett, nemlig Islam, som holder all kultur, vitenskap og frigjøring nede. I et slikt kulturelt og åndelig klima stortrives alskens diktatorer som fisken i vannet. Det er faktum.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Eller USAianere? Blander seg inn der det er penger å hente (for næringslivet sitt).

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Eller USAianere? Blander seg inn der det er penger å hente (for næringslivet sitt).
    Du har rett i at amerikanerne stikker nesen sin inn mange steder. Feks stoppet de nazistene i å ta over Europa. Deretter stoppet de kommunistene i å ta over Europa. Joda, de blander seg inn og det er jeg glad for. Nå har de riktignok latt muslimene herje i fred i blant også, feks i Rwanda fikk de drive med sitt; - og drepte 800.000 på en liten stund. Ser ikke ut som et tilbakeholdent USA er tingen heller, selv om økende europeisk oppstyr nok kan drive dem til nettopp isolasjonalisme. Siden mesteparten av verden (EU, Japan, Kina etc) har sitt handelsoverskudd nettopp med USA vil isolasjonalisme også føre til kaos i verdensøkonomien. Og muslimene vil massakrere hverandre uten at noen bryter inn. Det blir nok en flott verden...

K

knutinh

Gjest
    Du har rett i at amerikanerne stikker nesen sin inn mange steder. Feks stoppet de nazistene i å ta over Europa. Deretter stoppet de kommunistene i å ta over Europa. Joda, de blander seg inn og det er jeg glad for. Nå har de riktignok latt muslimene herje i fred i blant også, feks i Rwanda fikk de drive med sitt; - og drepte 800.000 på en liten stund. Ser ikke ut som et tilbakeholdent USA er tingen heller, selv om økende europeisk oppstyr nok kan drive dem til nettopp isolasjonalisme. Siden mesteparten av verden (EU, Japan, Kina etc) har sitt handelsoverskudd nettopp med USA vil isolasjonalisme også føre til kaos i verdensøkonomien. Og muslimene vil massakrere hverandre uten at noen bryter inn. Det blir nok en flott verden...
    Du vet å sette ting på spissen.

Med mindre det blir politisk akseptabelt å utrydde hele folkeslag og religioner, så vil folk måtte finne måter å leve i fred på for å oppnå den sikkerheten de fleste av oss ønsker.

Jeg sier ikke at "vi" skal gi etter i alt og ett ovenfor samfunn som liker å kreve og ikke å gi. Men det er mer interessant å se på hvorfor folk er villig til å gi livet sitt for å selvmordsbombe israelere eller amerikanere eller nordmenn, enn å diskutere hvem som har rett.

Hvis mitt eneste inntrykk av vesten kom fra tv bilder av Bush så ville jeg kanskje ha vært ganske anti-vestlig. Jeg mener, jeg er borger i et land som er alliert med USA og vi kommer fra mye samme kulturarv likevel finner jeg fyren totalt usmakelig. På samme måte er det kanskje med oss når vi får inntrykkene våre fra ahmejadin og hva nå lederne heter.

Vil man noensinne kunne forsvare seg fullt ut mot en fiende som ikke skyr noen midler og som ikke verdsetter eget eller egnes liv? Hvis ikke, bør ikke målet være å redusere rekrutteringen, ikke å kaste mer bensin på bålet?

Jeg kan ikke si at Israel ikke er i rett til å forsvareseg. Men som hver gang før: Hva er forholdstallet mellom drepte israelere og drepte på de andre siden? Hvis du bare vil vite sivile tap så er vel antall drepte under 10 år en god indikator?

For hver gang USA tilsynelatende stiller seg betingelsesløst på Israels side så gjør det jobben lettere for agitatorer på muslimsk side. Stor-politikere burde vite at det er public image som betyr alt, "ingen" bryr seg om sannheten. Men når det gjelder verdens 1 milliard muslimer så skyves tilsynelatende den logikken til sides, og man tror man kan bombe til ydmykhet...

-k
    -k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ja, ja, Løkken. USA har ikke mange tiår med dominans/kontroll over verdenshandelen igjen. Lurer på hvordan de reagerer når de ikke lenger får lage spillereglene selv.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg sier ikke at "vi" skal gi etter i alt og ett ovenfor samfunn som liker å kreve og ikke å gi. Men det er mer interessant å se på hvorfor folk er villig til å gi livet sitt for å selvmordsbombe israelere eller amerikanere eller nordmenn, enn å diskutere hvem som har rett.
    Sunnier sprenger shiaer, shiaer sprenger sunnier, tutsier massakrerte 800.000 hutuer, indonesere halshogger kristne landsmenn, albanske muslimer kan ikke sameksistere med sine naboer...hvorfor, spør du? Det er den fordummende, voldsforherligende doktrinen islam som ligger bak. Tyskerne ble teppebombet, japanerne fikk smak atombomben, har de erklært hellig krig av den grunn?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    USA stoppet aldeles ikke Nazistene i å overta Europa. Det var oss Europeere som allierte seg og gjorde. Men USA hadde en finger med i spillet, de solgte våpen til oss, med svært god fortjeneste vel å merke. Krigen ga de for det meste blaffen i, helt til Japsene angrep en bukt de hadde annektert (Pearl Harbour), og vi vet jo alle hvilke virkemidler de brukte (Nagasaki og Hiroshima).
    Når det gjelder verdensbildet i dag, så er det Amerikanisert. Etter krigen samlet de allierte seg, satte ned et "verdensråd" (bestående av vitenskapsmenn, statvitere, filosofer, statsledere mm (Arne Ness bla. var med her)) for å skape retningslinjer for en bedre og mer rettferdig verden. Da grunnlaget for retningslinjene var forfattet og ble presentert, var ett land imot, et land så stort at de hadde vetorett, nemlig USA.
    Hvorfor? De ville ikke ha rettferdighet, de ville tjene penger.
    Som en Amerikansk businessmann så eminent sa, da han ble spurt om han ikke hadde betenkeligheter med å handle varer fra et land som drev med slave og barnearbeidere som arbeidsstokk: I'm in the business of making money". Jeg har ikke ansatt ett eneste barn, jeg kjøper en vare og selger den videre.
    Målet (større avanse) forhelliger midlene.
    Nå mener jeg ikke at alle Amerikanere er slik, men det sier noe om styresettet, når slikt er fullt ut akseptert i den hensikt å tjene mer penger. Når slike mennesker blir sett opp til for sitt bidrag til overflodssamfunnet USA, på beskostning av andre lands elendighet.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Støtter lomt! Vil også minne om russerenes (glemte) innsats i å befri Nord Norge. Spør noen der oppe som husker krigen. De kan fortelle litt som ikke står i våre historiebøker. Hvorfor ble det glemt? Kan det ha noe med våre senere allianser å gjøre? Hvorfor var vi viktige for UAS etter krigen? Strategisk plassering og overvåking mot Russland.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Det er vanskelig å diskutere hvem av stormaktene som er/var mest eller minst moralske. Når alt kommer til alt er de fleste seg selv nærmest. Ikke minst i politikken.

Det at England planla invasjon i Norge før ww2 har fått stå ganske uimotsagt. Jeg fikk fortalt av min farfar at engelskmennene var som besatt etter krigen på å ødelegge absolutt alt tyskerne hadde bygget. Ikke bare miliære anlegg men drivstoff, forsyninger, kai, etc. Farfar grov dette opp igjen siden de manglet stort sett alt. Jeg kan ikke se noen annen motivasjon for dette enn at engelskmennene ønsket å profittere på oppbyggingen a landet.

I USA var såvidt jeg vet opinionen meget negativ til å gå aktivt inn i ww2.

De reelle oppofrelsene i krig er det soldatene i fronten som gjør. Det er vanskelig å finne soldater til en krigføring som savner støtte i folket. Det er de amerikanske, engelske og sovjetiske soldatene vi skal være takknemmelige ovenfor.

At USA har gjort mange dårlige valg etter ww2 er hevet over enhver tvil. Ett av dem var å utruste og lære opp Bin Laden. Å drive terror ovenfor lovlig valgte venstre-vridde ledere i mellom-amerika for å sette inn blodige diktatorer som respekterte amerikansk eiendomsrett en annen.

Til slutt er jeg positiv til at flere og flere bruker internett/pabol som nyhetskilde. Internet kjenner ingen landegrenser, og så lenge de forskjellige partene får servert et diametralt motsatt nyhetsbilde er det ingen mulighet for å forstå hverandre. Fox-news og Al-Jazeera og Morgenbladet i god lapskaus til meg takk.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    "Tjene penger"...noen har tydeligvis ikke studert handelsbalanser her. Det er helt andre land som beskytter sine midler med proteksjonisme, statsregulering og subsidier. For eksempel Norge.

Vi har olje, gass og en fremragende strategisk plassering: I følge din logikk burde vi vært okkupert av de griske amerikanerne for lenge siden. Men nei da; vi har utviklet stor selvråderett såvel som rikdom. Araberlandene derimot, som har mye midre å potensielt "friste" USA med, de er fortsatt i en bunnløs økonomisk og politisk hengemyr.

Du finner liten sammenheng mellom et lands ressursmessige "fristelser" ift USA og dets de facto velstand og fred. Derimot er korrelasjonen mellom islam og de samme forhold skyhøy. Å skylde på de slemme imperialistene er meningsløst, Norge er et prima eksempel på at det lar seg gjøre. Araberlandenes problem er helt og holdent deres eget.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn