Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det ser jo riktig lækkert ut :) ... men er det ikke på tide med litt lyd? :cool:

    mvh
    KJ
    Joda, det ER lyd :cool: !
    Den ble testet i dag hos en HiFi-venn. Hans oppsett er som følger: Cd-spiller/drev: Abrahamsen, Dac: Wired for Sound, Pre-amp: MI 23.5, Effektforsterkere: Rouge M180, Høyttalere: Response Grand Artist
    MI 23.5 ble byttet ut med min "KJ's Fjøsmekk J.R spesial" . Balansert kabling mellom Dac og pre-amp og balansert kabling mellom pre-amp og slutt-trinn
    Vi spilte en god del forskjellig musikk fra Cd. Eieren av dette anlegget hadde ikke noe å utsette på lyden via min pre-amp. Det ble ikke gjort noen A/B test mellom de to pre-ampene, det var det ikke tid for.
    Min pre-amp oppførte eksemplarisk, uten noen unoter, ingen ting stakk seg ut i negativ retning. Den låt fint, rent og dynamisk.:). Praten gikk livlig, og mye utenom HiFi ble også diskutert. En veldig hyggelig kveld, tusen takk til verten ! Grundigere tests får jeg ta, når jeg får oppgradert mitt anlegg.
    Skjermbilde 2022-02-01 213008.jpg Skjermbilde 2022-02-01 212754.jpg IMG_20220201_193604.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hærlig :cool:
    Verten «hadde ingen ting å utsette på lyden», og J.R. Spesial «oppførte seg eksemplarisk, uten noen unoter, ingen ting stakk seg ut i negativ retning. Den låt fint, rent og dynamisk». Det kan nesten ikke bli bedre, så godt som lytefri er «perfekt» godt nok.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Takk for de vennlige ord :) ! Jeg har jo DEG å takke for dette, da det er din konstruksjon ! Tusen takk ! :) Blir spennende å teste den ut i andre anlegg også, det kommer vel etter hvert. Litt morsomt: Klarte å finne en ting som passet bra i menyen til Kineserne. Nå viser den +6dB som max. volume ut. Noe som passer bra, da trinnet ditt er satt opp med 6dB gain. Ellers må jeg si at softwaren til Kineserne "under pari", f.eks det å justere balance. Men, hvor ofte har man bruk for det ? Ellers funker det meste av funksjoner via fjernkontrollen.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Noen som kjenner igjen denne frontplaten ? Vel, de som har fulgt tråden min burde kjenne den igjen ;)
    IMG_20220217_133213 red.jpg
    Denne frontplaten er ikke min, men tilhører en meget god Diy venn på den andre siden av Atlanteren, som fikk mine arbeidstegninger. Volume-knapp i chrome m/sort ring kommer også fra meg. Platen er laget av Modushop i Italia (samme som min )
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Du vet at slike kabel punkter som limes fast løsner etter hvert. Jeg ville funnet andre metoder og kablene er vel uansett så stive at de holder seg på plass selv. Ellers er det veldig fint og setter stor pris på at du bruker kabelhylser alle steder (y)

    Har du fått testet lyden eller skal du og bygge en effekt først ?
    Nu vel. for et års tid siden Demonterte jeg en forsterker jeg bygget 13 år tilbake, da denne skulle få et nytt og mindre chassis. De festeplatene jeg brukte der, de satt enda så godt at de måtte brekkes av med skrujern. Så det er ikke gitt at disse bare løsner nei. Det er kun av typer med dårlig tape.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)


    Joda, det ER lyd :cool: !
    Den ble testet i dag hos en HiFi-venn. Hans oppsett er som følger: Cd-spiller/drev: Abrahamsen, Dac: Wired for Sound, Pre-amp: MI 23.5, Effektforsterkere: Rouge M180, Høyttalere: Response Grand Artist
    MI 23.5 ble byttet ut med min "KJ's Fjøsmekk J.R spesial" . Balansert kabling mellom Dac og pre-amp og balansert kabling mellom pre-amp og slutt-trinn
    Vi spilte en god del forskjellig musikk fra Cd. Eieren av dette anlegget hadde ikke noe å utsette på lyden via min pre-amp. Det ble ikke gjort noen A/B test mellom de to pre-ampene, det var det ikke tid for.
    Min pre-amp oppførte eksemplarisk, uten noen unoter, ingen ting stakk seg ut i negativ retning. Den låt fint, rent og dynamisk.:). Praten gikk livlig, og mye utenom HiFi ble også diskutert. En veldig hyggelig kveld, tusen takk til verten ! Grundigere tests får jeg ta, når jeg får oppgradert mitt anlegg.
    Vis vedlegget 787249 Vis vedlegget 787250 Vis vedlegget 787257
    Mvh.
    Johnny
    Har du specifikt lytterum lne? Ikke mange kvinder som ville finde sig i det der.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Nu vel. for et års tid siden Demonterte jeg en forsterker jeg bygget 13 år tilbake, da denne skulle få et nytt og mindre chassis. De festeplatene jeg brukte der, de satt enda så godt at de måtte brekkes av med skrujern. Så det er ikke gitt at disse bare løsner nei. Det er kun av typer med dårlig tape.
    Hei :)
    Det er den erfaringen jeg har også. Det virker nesten som om jo lengre de har sittet der, jo bedre sitter de. Sjekket nylig en forsterker jeg bygde i 2013, og de sitter dønn ! Tror ikke at @Ingeniøren har bygget så mye HiFi ? :unsure:
    Mvh.
    Johnny
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei :)
    Det er den erfaringen jeg har også. Det virker nesten som om jo lengre de har sittet der, jo bedre sitter de. Sjekket nylig en forsterker jeg bygde i 2013, og de sitter dønn ! Tror ikke at @Ingeniøren har bygget så mye HiFi ? :unsure:
    Mvh.
    Johnny
    Jeg har skrudd mye PC Bokser oppigjennom og der henger som regel disse plastbitene og slenger etter et par år. Alt jeg har kjøpt av brukte Hifi bokser er åpnet og blåst rent og sett det samme. Det samme med en del elektronikk på jobb, så jeg har ikke stor tro på disse plastfestene. Så kom ikke her og kom her og tro dere er kær :)

    Men for all det, det er sikkert forskjellige kvaliteter ute og går her og..
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Så kom ikke her og kom her og tro dere er kær :)
    Men for all det, det er sikkert forskjellige kvaliteter ute og går her og..
    Ingen her som tror de er "kær" 👎 . Vi har bare en annen erfaring med de, enn det du har. Forøvrig de jeg bruker kommer fra Claes Ohlson, så da vet du det.:)
     
    Sist redigert:

    modulardesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.02.2022
    Innlegg
    90
    Antall liker
    15
    Sted
    Nairobi
    Torget vurderinger
    0
    Hei :)

    Mens jeg venter på de siste delene til All Fet Shunt-regulatorene, så kan jeg jo legge ut skjema til Pre-Ampen fra All Fet Audio ( BP- 409).

    (for de som er interessert i slikt )

    Vis vedlegget 235787

    Mvh.
    Johnny
    Fin forsterker. Det er en stund siden jeg så disse. Bruken av en bias-servo for å eliminere inngangskondensatoren er en blandet pott for lydforsterkere
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Servo kan ofte degradere lyden mere end en god kondensator.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Triste nyheter i dag da Taylor Hawkins har gått bort 😢 RIP 💔

    Her er en fantastisk konsert av Foo Fighters fra Odeon of Herodes Atticus, Athens, Greece
    For et fantastisk sted å holde en konsert !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Nytt prosjekt for Mai måned til denne pre-ampen. Er overhodet ikke misfornøyd med trinnet til @KJ ! , men ble bare nysgjerrig på dette trinnet fra XRK Audio.
    BTSB_SMT_v1_Schematic.jpg A6826A37-DDA5-4D83-9319-29F9238C3B35.jpeg F91C410D-4EF0-4980-BC82-DF6939CF0E87.jpeg

    Her brukes en That-inspirert common-mode-bootstrap på inngangene med OPA1656 (har @KJ fortalt meg ;) ). Utgangene (med variabel gain via dip switches) drives av LME49724. SE output drives med OPA1656.

    Ikke sikkert om denne konstruksjonen er en dritt bedre enn @KJ sin konstruksjon, men moro å prøve . Kretskortet er på vei, men er vel ikke her før i begynnelsen av Mai. OPA 49724 var også litt sær å få tak i, men de er nå på vei fra et firma i USA. (Mouser og Digikey har den ikke før Desember.) Nesten bare SMD lodding her, så jeg får spørre pent min tidligere kollega om litt hjelp her ❤. En IR ovn er greit å ha tilgang til, for å få loddet OPA 49724, slik at kjøling via kretskortet blir bra. Dc converteren (12V DC > 15-0-15V DC ) blir ikke montert, da jeg allerede har et meget støysvakt 15-0-15 V DC power supply tilgjengelig i denne pre-ampen.
    Har fått spm. om denne pre-ampen (slik den er nå med @KJ sin konstruksjon) har noe brum. Svar: Helt tyst, har lyttet med hodetelefoner på utgangen .:)
    (OPA 1656 drar greit et par hodetelefoner)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Spennende prosjekt du nå legger opp til Johnny 😊,
    Blir artig å følge dette frametter, stå på 🤓

    Men samstundes har eg ett spørsmål til deg, hvilke type signalkabel er det du har brukt tidligere, meiner du har nevnt det ett sted i tråden din 🙂

    Mvh
    Helge
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Nytt prosjekt for Mai måned til denne pre-ampen. Er overhodet ikke misfornøyd med trinnet til @KJ ! , men ble bare nysgjerrig på dette trinnet fra XRK Audio.
    Vis vedlegget 810454 Vis vedlegget 810455 Vis vedlegget 810456

    Her brukes en That-inspirert common-mode-bootstrap på inngangene med OPA1656 (har @KJ fortalt meg ;) ). Utgangene (med variabel gain via dip switches) drives av LME49724. SE output drives med OPA1656.

    Ikke sikkert om denne konstruksjonen er en dritt bedre enn @KJ sin konstruksjon, men moro å prøve . Kretskortet er på vei, men er vel ikke her før i begynnelsen av Mai. OPA 49724 var også litt sær å få tak, men den er nå på vei fra et firma i USA. (Mouser og Digikey har den ikke før Desember.) Nesten bare SMD lodding her, så jeg får spørre pent min tidligere kollega om litt hjelp her ❤. En IR ovn er greit å ha tilgang til, for å få loddet OPA 49724, slik at kjøling via kretskortet blir bra. Dc converteren (12V DC > 15-0-15V DC ) blir ikke montert, da jeg allerede har et meget støysvakt 15-0-15 V DC power supply tilgjengelig i denne pre-ampen.
    Har fått spm. om denne pre-ampen (slik den er nå med @KJ sin konstruksjon) har noe brum. Svar: Helt tyst, har lyttet med hodetelefoner på utgangen .:)
    (OPA 1656 drar greit et par hodetelefoner)

    Mvh.
    Johnny
    Hej LNE har du et link til hvor de kan købes?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Spennende prosjekt du nå legger opp til Johnny 😊,
    Blir artig å følge dette frametter, stå på 🤓

    Men samstundes har eg ett spørsmål til deg, hvilke type signalkabel er det du har brukt tidligere, meiner du har nevnt det ett sted i tråden din 🙂

    Mvh
    Helge
    Klotz MC2000

    Hej LNE har du et link til hvor de kan købes?
    Hva da ? Kretskort eller Op-amp's ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ok jeg håbede det var færdig samlede print. Mine øjne magter ikke smd mere ellers tak.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Den som intet våger ... :cool: det blir morsomt å følge med på hva du får ut av den.

    Hvilke toleranser bruker denne på motstandene rundt LME49724 ?

    mvh
    KJ

    PS jeg har ingen framdrift å melde om phonforsterkeren min. Det var alt for mye jobb på jobben før påske, det er litt lysning denne uken men så er det slag i slag igjen ...
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Er jo bare et eksperiment dette her, ikke sikkert den vil yte noe bedre enn din konstruksjon ❤.
    Så og si alle motstander i BOM er Susumu 1/10W 0.5% 25ppm . Burde jeg snevre inn på toleransen på de rundt LME49724 synes du ?
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Nei jeg tror ikke det er noe utbytte i å pøse på med penger i snevre toleranser på mostandene her. CMRR er antagelig dominert av MUSES attenuatoren og 0,5% er antagelig mer enn godt nok. Det var vel også litt av grunnen til at jeg ikke ville anbefaler SMDDB etter attenuatoren om jeg husker rett (der SMDDB bruker svindyre 0,01% mostander).

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    @Ine123 Jeg syns å erindre at jeg så et spørsmål her tidligere i dag om hva jeg syns om XKR trinnet.

    Med mine amatør-øyne så ser det ut som XKR er rimelig kompetent designet både med hensyn til kretsskjemaet og kretsutlegget. Helt overordnet så er XKR funksjonelt sett lik SMDDB, begge har balansert/differensiell signal inn og ut, begge bruker en common mode bootstrap på inngangen a la That, og begge konstruksjonene er primært tenkt som inngangstrinn. SMDDB har en «fiks» kobling av common mode rundt differensialforsterkingen (med en egen common mode loop og feedbackservo). Jeg har ikke studert detaljene i de fullt differensielle OPAMPene (LME49724 og OPA1632), men det kan se ut som de har en form for common mode feedback. Med 0,5 % motstander rundt disse OPAMPEN så har den ikke «world class» CMRR, men det trenger du heller ikke når du skal bruke MUSES volumkontrollen før trinnet.

    Dersom jeg skulle ha gjort noe a la XKR så hadde jeg tenkt en runde eller ti på å legge forsterkingen rundt opampene på inngangen (OPA1656), i stedet for rundt LME49724/OPA1632. Dette gir også rom for å redusere feedback-motstandene rundt LME49724/OPA1632 med sikte på å redusere støynivået et hakk her. Uten å ha testet/simulert kretsen så tror jeg ikke disse motstandsverdiene er dominerende for støyen men alle monner drar. Videre så hadde jeg nok også økt motstandsverdiene i lastmotstandene på inngangen (særlig mht at det er FET OPAMPer der OPA1656), lagt inn en felles seriemotstand i bootstrapen og redusert R11 og R12 til noe vesentlig mindre enn 1k ohm.

    Diodene på inngangen BAV99, etter en seriemotstand på 120R, gjør at inngangen bør være rimelig bombesikker med hensyn til overspenning på inngangen. Med en total kapasitans mindre enn 2,5 pF så bør de ikke gjøre noen nevneverdig skade.

    ... kanskje ...

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Stemmer det, jeg fjernet innlegget, da jeg oppdaget at jeg ikke hadde gjort leksa mi godt nok ang. spm. om BAV99 diodene 😯.
    Setter stor pris på dine tanker ang. dette trinnet til XRK :). Driver å jobber litt med BOM, jeg får legge inn litt "alternative" verdier der.

    LME49724 som var litt "sær" å få tak i, kommer allerede i morgen. Pcb vil nok ta litt lengre tid før det er her.

    Bygger det først opp som originalt, så får vi se hva som er mulig å teste/modde etter dine tanker og ideer :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Her er en måling av kretsen på DiyAudio.

    I’ll let Jhofland, the designer of the BTSB answer this. The balanced input circuit uses three halves of an OPA1656 or OPA1642. The balanced driver uses either LME49720 or OPA1637. When I built and measured this circuit, the noise floor is below what my system can measure (better than -130dB relative to 2Vrms full scale - or 0.63uV rms). There’s no noise to be heard if you look at the FFT below. The small blip at 60Hz is actually EMI pickup from the air onto the signal cable even when the BTSB was turned off.
    1641206727123.jpeg

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da har pcb landet i Oslo den 25/4 :)
    Skjermbilde 2022-04-27 003801.jpg
    Komponenter ble bestilt 26/4 fra Digikey:
    Skjermbilde 2022-04-27 003953.jpg
    Det ble en del jobb med å konvertere BOM som var en "Mouser-BOM" til en Digikey-BOM, da de opererer med forskjellige fabrikater. En fordel med Digikey, er at de kommer opp med alternativer, hvis de ikke har "originalen" på lager. (y)

    LME49724 er allerede mottatt fra et annet firma i USA.
    Så da er jeg snart i gang. Får bare håpe at jeg har fått med med meg alt i bestillingen til Digikey, da :unsure:
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da har jeg fått pakket opp. Ikke overraskende , er dette kretskortet og komponentene til XRK's 2ch Balanced/SE to Balanced/SE.

    --------------------- Kretskortet---------------------------------------------------------- En haug med komponenter---------------
    IMG_20220428_194005.jpg IMG_20220428_193836.jpg
    Fikk med Dc-converteren som gave, men den har jeg jo ikke bruk for :LOL:.
    Har avtalt med min tidligere kollega om loddehjelp neste uke, da mesteparten er SMD lodding.
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn