KJs Fjøsmekk SMDD-Phonoforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i alt for lang tid grublet over ideer om å lage en DIY-phonoforsterker av eget oppkok, uten at jeg helt har kommet i gang med det praktiske. En fjøsmekk-phonoforstekrer som kan yppe seg er også kunsten å ta seg mer vann over hodet enn det en klarer å løfte ...

    Mine tidligere fabuleringer startet med en ide om å lage en differensiell utgave av LC Audio sin MC-forsterker, som sin tur var basert på (eller muligens bare inspirert av) W. Marshall Leach Jr. sin konstruksjon anno 1978 https://leachlegacy.ece.gatech.edu/headamp/ Det skulle bli et diskret «fullbalansert» design med SOTA ytelse for signal støyforhold, forvrenging og hva som helst, mildt sagt overambisiøst.

    ... så her kommer et tredje forsøk på selvforskyldt drukning i litt for høye ambisjoner ... det er ikke en «ikke alt for komplisert RIAA», og det er godt mulig også denne tråden strander i noe jeg ikke evner å realisere.

    Først litt «arkitektur» :
    1639088854604.png


    Tegninga viser den funksjonelle oppdelinga av en kanal for phonoforsterkeren jeg har på tegnebrettet (ekskl strømforsyning). Signal inn til venstre, signal ut til høyre. Inngangen er delt i separate trinn for hhv MM og MC, med valgbar forsterking i hver av dem. Det er et rele før MM og MC som sender signal inn til hhv MM eller MC inngang og ett rele etter som velger MM eller MC inngangstrinnet til RIAA EQ.

    MM forsterker
    MM trinnet er en helt konvensjonell forsterker med valgbar forsterking i tre trinn: EDIT 16/20/26 14/20/26 dB. Trinnet har flat frekvensrespons og et nominelt nivå ut av på 50 mV for en MM PU med 5 mV ut. Det får også valgbar last motstand og kapasitans til MM-pickupen. Med en ADA4625-2 på inngangen tegner det til å kunne få SN på inntil 80 dB etter RIAA EQ fra en MM PU med 5 mV ut fra en spolemotstand på 500 ohm, og ditto A-vektet SN på inntil 84 dB. «Inntil» siden virkeligheten kun kan bli dårligere enn simuleringen.

    MC forsterker
    MC trinnet er noe mer eksperimentelt, det er en differensiell strøminngang (I/V). Den er fortsatt «inspirert» av headampen til dr Leach men slektskapet er ikke til å kjenne igjen. Designet er i stedet rappet fra Douglas Self. Det er riktig nok en krets som Self ikke har brukt som MC inngang men til buss-forsterker i en mikser.

    Også MC inngangen får valgbar «forsterking», eller rettersagt valgbar konvertering av Vi/Ri til spenning ut, der Vut er EDIT 500X/1000X/2000X/4000X Vi/Ri (dvs strøm inn). Nominelt nivå ut av MC-trinnet blir på 50 mV for en MC PU med 500µV ut fra en spolemotstand på 5 ohm (les «typisk» Ortofon MC-PU). Også dette trinnet har flat frekvensrespons. Siden det er en strøminngang så er nominell inngangsimpedans omtrent 0 ohm, og uten justeringer.

    På tegnebrettet er dette trinnet meget lovende mht støy. SN etter RIAA EQ fra en PU med 500 µV ut fra 5 ohm, kan bli inntil 83 dB, og ditto A-vektet SN kan bli inntil ca 87 dB ... så da er fallhøyden skrudd passe høyt opp i stratosfæren ... For de som ikke har boltzmanns konstant og RIAA EQ helt under huden kan det opplyses at en PU med 500 µV ut fra 5 ohm har et uvektet SN etter RIAA EQ på 85,35 dB. Dvs. at MC-inngangen tegner til å kunne få et støybidrag på drøyt 2 dB fra en kildeimpedans på 5 ohm ... prøv det med opamper og tell opp hvor mange never med AD797 du trenger ... Jeg er en «liten» smule spent på om dette fungerer og lever opp til ambisjonene ...

    RIAA EQ
    Denne er også en nesten konvensjonell aktiv, ikke-inverterende EQ. Fordelen med aktiv EQ til RIAA-trinnet sammenliknet med en spenningsstyrt passiv RIAA-EQ, er at en ikke kaster bort dyrebar overstyringsmargin, forsterking eller signal støyforhold. Også her er kretsløsningen rappet fra Douglas Self.

    EQ-trinnet får fast nominell forsterking @1k Hz på 20 dB. 20 dB forsterking ved 1k Hz er den laveste forsterkingen som er praktisk i en ikke-inverterende aktiv RIAA EQ, siden det blir ca 0 dB forsterking ved ca 20k Hz etter RIAA EQ. Dette innebærer også at overstyringsmarginen ut av RIAA EQ grovt regnet er begrenset av maksimal signalspenning ut for alle frekvenser i området 20-20k Hz. Nominell spenning ut fra RIAA EQ er 0,5 V, og med OPAMPer som kan levere 10V ut ligger det til rette for en overstyringsmargin på opp mot 26 dB, gitt at inngangstrinnene ikke går i metning før det.

    Den viktigste grunnen til å minimere forsterkingen i RIAA EQ er å kunne maksimere forsterkingen i de lineære inngangstrinnene til hhv MM og MC, og derigjennom se til at RIAA EQ ikke får et vesentlig bidrag til signal støyforholdet samlet sett. Siden en ikke-inverterende aktiv RIAA EQ, ikke kan ha negativ forsterking så må det inn et passivt RC-ledd på inngangen for å sikre at HF-responsen oppover i frekvens holdes i sjakk. Å ha dette filtret på inngangen bidrar til å ha kontroll på overstyringsmarginene over 20k Hz, men prisen er at det har en negativ konsekvens for støybidraget til RIAA EQ.

    Det er ikke valgbar forsterking i RIAA EQ trinnet, siden det er nær sagt umulig å lage valgbar forsterking her som ikke påvirker EQ-funksjonen og frekvensresponsen ut. Nominell frekvensrespons ligger an til å bli innenfor +/- 1/1000 dB, som i og for seg er bare sprøyt siden toleransene på komponentene i EQ gjør at frekvensresponsen får en toleranse på ca +/- 0,05 dB, med «typisk» frekvensrespons etter EQ på ca +/- 0,02 dB.

    Balanse og tilt
    Balansetrimmen er for å justere kanalbalansen ut av PU innenfor +/- 1,5 dB, dsv inntil 3 dB kanal-ubalanse fra PU. Hovedhensikten er å sikre at rumlefilteret fungerer «optimalt», mer om det nedenfor.

    Tonebalanse tilt er en enkelt tonekontroll som vipper frekvensbalansen rundt 630 Hz med utslag i øverste diskant og nederste bass på +/- 6dB (mulig jeg i stedet sikter mot +/-3 dB), dvs slik at når diskantområdet heves så senkes bassområdet tilsvarende.

    Rumlefilter
    Rumlefilteret er ikke helt ferdig tegnet og dimensjonert. Foreløpig ligger det an til at høypass delen får -3 dB ved ca 18-22 Hz og ei avrulling på 12 dB pr. oktav. Jeg planlegger å legge til en funksjon med en høyere grensefrekvens, ca 100-200 Hz, for «signaler» som er i motfase (vertikal modulasjon). For det aller meste av vinylplater så er bass under 100-200 Hz gravert i mono, så det skal i utgangspunktet ikke være noen vertikal modulasjon med musikkinformasjon i det frekvensområdet. Ulempen med et slikt filter er at det reduserer kanalseparasjonen en del og for å virke etter hensikten skal kanalbalansen være «perfekt» og derav balansetrimmen tidligere. Kravet til perfekt kanalbalanse er analogt med presisjonskravene som skal til for å oppnå eksellent CMRR, jf. Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd. Rumlefilteret blir valgbart med releer (av/på + vertikal rumling). Jeg har ikke helt bestemt meg for om utgangen skal bli elektronisk balansert/differensiell, eller om negativ fase ut kun blir balansert med en matchende motstand til jord for negativ fase.

    Signal ut blir også lagt til to VU-metre, som bl.a. skal bistå i justeringen av kanalbalansen.

    Her er en teaser for kretskortet til MC + MM inngang og RIAA-EQ. Kortet er 10X16 cm som er det største jeg kan tegne min gamle i hobbyversjon av Eagle. Det blir et par ekstra kretskortkontakter for å ta signalet ut fra hhv MC og MM, og sende signalet rett inn på RIAA EQ, slik at de enkelte blokkene kan testes hver for seg. Kortet er forhåpentlig snart klart til å settes i produksjon. Jeg har tegnet inn opamper og kritiske transistorpar som SMD komponenter, så får vi se om loddferdigheten står meg bi denne gangen :

    KJs FM SMDD Phonoforsterker PCB.png

    Som i arkitekturen over så er signal inn til venstre og signal ut til høyre, blokkene med MC forsterker, MM forsterker og RIAA EQ er tydelig merket og inndelt. Strøm inn er til høyre og følger «båndet midt på kretskortet mot venstre. Det er egen strøm inn til releene midt i mellom signal inn til venstre. Det er over 200 komponenter på kortet og det er en «myriade» av komponentverdier, så tiden får vise når jeg kommer til å får det samlet. For å kunne teste MC-inngangen uten å sette en MC-pu i spill så må jeg også bygge en «emulator» som kan leke MC-pickup.

    I neste «installasjon» tenkte jeg å gå litt nærmere inn på MM trinnet og/eller RIAA EQ, med mindre det kommer andre innskytelser.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    MM inngangen
    1639132026708.png

    Som nevnt er det dette en helt konvensjonell lineær forsterker.

    R41/R39 skal være null ohm og er satt inn primært for å føre signalet med to ledere fram til MM-forsterkeren uten måtte å sette minuslederen til jordplanet rett ved inngangskontakten.

    DIL bryterne S3-1 til S3-5 setter inngangsimpedansen, mens R53 setter fast inngangsmotstand. Mot konvensjonen setter jeg den til ca 200k ohm, det gir maksimal båndbredde med en MM PU som har 500 ohm og 500mH spoleimpedans. Litt kontraintuitivt så kan en høyere motstand her også gi litt lavere støy ut av forsterkeren (i kombinasjon med MM PU er med noe høy induksjon i spolen). Det er ingen fast lastkapasitans da det stort sett er helt unødvendig, men mulighet for å velge en kombinasjon av to kondensatorer til last.

    R57 og R55 setter den faste forsterkingen. og S5 med R58 og R61 setter justerbar forsterking. Jeg planlegger for at fast forsterking blir 5X/14 dB, med muligheter for å sette 10X/20 dB og 20X/26 dB. Motstandsverdiene her skal være så små at de ikke unødig påvirker støynivået men samdtig så store at de ikke belaster opampen mer enn den er komfortabel med.

    R65, R66 og J8 er for å kunne ta signalet ut av MM forsterkeren til testformål eller annet. Signalet videre til RIAA EQ går direkte ut av opampen.

    Opampen IC3 blir en ADA 4625-2 fra Analog Devices
    https://www.analog.com/en/products/ada4625-2.html#product-overview
    Den har JFET inngang, og er den opampen med JFET som har lavest spenningsstøy på inngangen med 3,3 nV/rot(Hz). Den er ikke et målemonster mht forvrenging. Sammenliknet med f.eks. OPA1652 [EDIT eller OPA1656] så har ADA mye lavere lavfrekvent støy, noe som er viktig før RIAA EQ siden RIAA EQ gir de lave frekvensene 10X/20 dB mer forsterking enn 1k Hz.

    EDIT for sammenlikningens del ADA4625 simulerer med SN på 80 dB, 20-20k Hz, etter RIAA EQ men uvektet. OPA1652 som har en spenningsstøy ned mot 3,8 nV/rot(Hz) simulerer SN på 71,5 dB og OPA1656 som har en spenningsstø ned mot 2,9 nV/rot(Hz) simulerer med SN på 68 dB. Årsaken er i veldig stor grad mye dårligere støynivåer ved lave frekvenser, som blir forsterket ev RIAA EQ.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    RIAA EQ
    Først en kurve for hva det er
    1639139368514.png

    Rød kurve er frekvensresponsen ved innspilling, LF dempes med nær 20 dB og HF heves med nær 20 dB. Grønkurve er frekvensresponsen ved avspilling og er «motsatt» av rød kurve. Det er oftest grønn kurve som omtales som RIAA EQ eller bare RIAA (som ofte omtaler hele phonoforstekreren). Kurvene er definert med tidskonstanter på 3180 µS (50,05 Hz) som er en LF shelving, 318 µS (500,5 Hz) som er knekkfrekvensen for hevingen av LF, og 75 µS (2122 Hz) som er knekkfrekvensen for dempingen av HF. Litt av underholdningen her er at kombinasjonen av tidskonstanter gjør at det er lite rom for å lage en EQ med enkle valg av standardverdier for motstander og kondensatorer igjennom hele kretsen. Når en så samler disse tre filtrene i en krets så oppstår det også et samvirke mellom dem som gjør det hele litt mindre intuitivt.

    EQ trinnet mitt ser i prinsippet slik ut :
    1639140863113.png


    Topologien er som nevnt rappet fra Douglas Self. For underholdningens del har jeg satt inn nær eksakte komponentverdier («kun» 6 desimaler på C3 og R5). Av de kritiske komponentene er det kun C1 og C4 som har «enkle verdier».

    V3 er signalkilde LAP1 er RIAA EQ pre-emphasis (innspillingskurven). R1 er en rest for å sikre last på inngangen til opampen.

    R2 og C1 kompenserer for at en ikke-inverterende opamp ikke kan ha mindre enn 1 i forsterking, og i kombinasjon nominelt 10X/20dB forsterking og HF-dempingen i RIAA EQ er det behov for ytterligere demping over 22k24 Hz. Filteret gir en økt kildeimpedans til opampen som med forsterking resulterer i økt støy, det gir også en økt HF last til inngangstrinnene. Et passe kompromiss for motstandsverdien er derfor i området 750 ohm, det er en last som ikke er veldig plagsom for foregående trinn og en motstand som gir moderat svekkelse av signal støyforholdet i selve RIAA EQ.

    RIAA EQ består av tilbakekoblingsnettverket med C3, R5+C4 og R4, som sammen med R3 gir ei nominell forsterking på 10X/20dB ved 1k Hz. C2 holder forterkingen ved DC på 1X selv om LF forsterkingen er nær 10X. Det er verdien på R3 som er dominant ift støy og det er omtrent samme vurderingen her som for R2, og et passe kompromiss mellom HF-last og støy er omtrent 700-750 ohm.

    OPAMPEN er arbeidshesten LM4562.

    Simulert frekvensrespons (RIAA pre- og post-emphasis) har en nedre grensefrekvens (-3dB) ved 0,18 Hz og en øvre grensefrekvens ved 71M2 Hz.

    Isolert sett simulerer RIAA trinnet med SN på 98 dB uvektet og 103 dB A-vektet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Kjempespennende prosjekt som jeg følger med på ! :) . Gleder meg til beskrivelse av mc-delen også. Lykke til (y):) med prosjektet !
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    MC trinnet:
    1639169387960.png


    Det er som nevnt litt mindre konvensjonelt. Det er også rappet fra Douglas Self. Han brukte en enklere utgave i en buss-summing amp i en mikser, se f.eks. kap 17 «Mixer Subsystem» i (førsteutgaven av) Small Signal Audio Design.

    Det er en differensiell strøminngang, og forsterkeren konverterer strøm til spenning. Signal inn igjennom L1 og L2 til venstre og signal ut til høyre. Ideelt sett skal inngangen holde 0V og ha 0 ohm inngangsimpedans. simulert inngangsimpedans i audioområdet er under 1m ohm. Jeg er ikke helt sikker på om mine pedagogiske evner strekker til for å forklare denne ...

    Forsterkingen her er bestemt av R26+R25+R31 og R23+R24+R36 i kombinasjon med bryteren S1. Jeg planlegger i første omgang å ha fast forsterking (summen av seriemotstandene) på 2000X Vi/Ri, og valgbar forsterking på 1000X og 500X (korrigert ift åpningsinnlegget og kretskortet). Dvs at pickupens spolemotstand inngår i regnestykket for forsterkingen. Med 5 ohm spolemotstand («typisk» Ortofon MC), er spenningsforsterkingen på hhv 400, 200 og 100.

    C3, R5, Q1, Q2, R18, C11, LED3, R13 og R17 er strømkilden til inngangstransistorene T1A/B. Hver transistor har ca 10 mA i tomgang.

    T1A/B Inngangstransistorene er stjerna i showet her og er helt avgjørende for god støyytelse. Det er en «common base» kobling på samme måte som headampen til dr. Leach, der signalet kommer inn på emitter og ut igjennom collector og «plukkes opp» av IC1. Det er en dobbeltransistor, som er viktig for at Vbe spenningsfallet fra base til emitter skal være så likt mellom fasene (termisk kobling, samme arbeidstemperatur).

    R14 og R20 er kritiske mht å oppnå god CMRR, og det er satt inn presisjonsmotstander fra Alpha. R11 og C9 er ei avkobling for å gi kretsen litt bedre undertrykking av HF/RF støy på den positive forsyningsspenningen.

    LED1, R8, R7 og D2 skal sørge for at spenningen på emitter er så nær null som mulig.

    IC1 er forsterkeren og gir spenning ut, og forer feedbacken mot den negative fasen fra PU. IC2 er en inverterende opamp og gir feedback mot den positive fasen fra PU.

    Støyytelsen på denne kretsen simulerer helt eksemplarisk. SN med 500 X Vi/Ri inkludert en kildemotstands på 5 ohm er 81 dB uvektet, 20-20kHz, etter RIAA EQ. A-vektet er SN 87 dB. Støytettheten på inngangen er ca 375 pV/rot(Hz) @ 1k Hz EDIT inkl RIAA EQ i post #3. For å sette det i perspektiv satte jeg opp OPA161X i ei ubalansert IV kobling med 500 ohm i feedback og 5 ohm i kildeimpedans. OPA161X har en inngangsstøy på 1,1 nV/rot(Hz) og har med vanlige linjenivå signaler en utmerket støyytelse. Med 32X OPA161X i parallell får jeg en inngangsstøy på 368 pV/rot(Hz) @ 1k Hz, gang med fire så kan en bygge en balansert IV-forsterker med tilsvarende støyytelse som dette MC-trinnet.

    Jeg er ikke helt sikker på hva som er de beste testbetingelsene for CMRR. Med lik kildeimpedans i hver fase på 5 ohm ser det ut som CMRR er bedre enn 84 dB, sammenliknet med en PU med 500 µV ut fra 5 ohm.

    Båndbredden med 5 ohm kildemotstand og 100X ekvivalent spenningsforsterking er rundt 10M Hz (-3dB).

    Jeg krysser fingre, tær, armer og bein i et lønnlig håp om at dette ikke er en papirtiger eller PU-dødare. Det er jo mildt sagt litt risikabelt å ha en DC-koblet MC-forsterker.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Spennende konstruksjon dette @KJ :)
    T1A/B Inngangstransistorene er stjerna i showet her og er helt avgjørende for god støyytelse. Det er en «common base» kobling på samme måte som headampen til dr. Leach, der signalet kommer inn på emitter og ut igjennom collector og «plukkes opp» av IC1. Det er en dobbeltransistor, som er viktig for at Vbe spenningsfallet fra base til emitter skal være så likt mellom fasene (termisk kobling, samme arbeidstemperatur).
    Hvilken transistor har du havnet på her ?
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har fått loddet inn 8 stk. i samme familie i min P.L XP25 klone. Nemlig denne, ZDT694TA
    Bilde av originalen til P.L:
    xp-25-3-pass-labs.jpg

    Se opp for layout for denne i biblioteket ,så du ikke havner ut slik "vi" gjorde.
    A001 - 20181120_150948.jpg
    Ble reddet via loddestopp- lakken ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ZDT694 var på tegnebrettet tidligere. Jeg husker ikke helt hvorfor jeg gikk over til ZDT1053, men den tåler en god del høyere pulsstrøm så jeg antar den bla har mindre parasittisk motstand på base og emitter, som er viktig mht støy. Jeg har nistudert dimensjonene på sm-8 og anbefalt pcb layout, så jeg håper jeg har tegnet rett :)

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har du en pitch på 1,53mm mellom c/c på beina , så er du good to go ! :)
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Dobbeltsjekket nå for n'te gang og det skal være rett :)

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    En retur til RIAA EQ. Kunsten å lage en presis RIAA EQ handler mye om toleranser. Selv med nominelt eksakte komponentverdier, så gir 1% toleranser på komponentene en toleranse for frekvensresponsen på +/- 0,1 dB, og 0,1% toleranser på komponentene gir et slingringsmonn på frekvensresponsen innenfor 0,01dB. Så for å få en presis EQ må en gjerne kombinere flere komponenter i serie og eller parallell for å tilnærme eksakte verdier, og en trenger tighte toleranser for å redusere slingringsmonnet.

    Skjemaet med faktiske komponentverdier ser omtrent slik ut :
    1639234594519.png

    Beklager at komponentreferansene er hulter til bulter. V3 og LAP1 er som tidligere signalkilde og EQ for innspillingskurven. L1 og R6 er ESL Og ESR i C8 og ikke reelle komponentverdier. Resten er reelle komponentverdier. «.2», «.01» og «.001» angir toleransene til hhv 20%, 1% og 0,1%. Av de kritiske kondensatorene er det minimum tre i parallell på hver plass. Dette bidrar til å kompensere litt for at kondensatorer stort sett ikke er tilgjengelige i toleranser mindre enn 1%. Kondensatorene blir Vishay Roederstein KP1830 og MKP1837. De kritiske motstandene er stort sett to i serie for å treffe nært på eksakte verdier, og de mest signifikante motstandene av disse er 0,1% toleranse. Unntaket er RC-filteret på inngangen der jeg bruker tre motstander i parallell siden det passet seg så, og disse blir 1% toleranse EDIT da er det samme spredning i verdiene på motstandene som på kondensatorene i RC-filteret. Nominell frekvensrespons på denne simulerer som nevnt innenfor +/- 1/1000 dB, sammenliknet med [nær] eksakte verdier ser det slik ut :
    1639236048524.png


    Merk at y-aksen strekker seg fra 19,999 dB til 20,001 dB. Rød kurve er referanse responsen med [nær] eksakte verdier i innlegg #3. Grønn kurve er med faktiske komponentverdier i dette innlegget. Parasittiske kondensatorer, motstander og spoler i kretsutlegget vil også påvirke responsen «en del» (skalaen tatt i betrakting). Men som antydet så er også nominell frekvensrespons innenfor +/- 1/1000 dB bare sprøyt, for en blir uansett fanget av toleransene:

    1639236649128.png


    Det grønne feltet er 1000 Monte Carlo simuleringer, basert på tilfeldige verdier innenfor de angitte toleransene pr komponent. Og da er y-aksen plutselig utvidet til +/- 0,05 dB. Rødkurve er nominell frekvensrespons EDIT samme som grønn kurve i den første grafen. Utbulingene (100-200 Hz og 4k-10k Hz) i det grønne feltet skyldes toleransene i kondensatorene.

    Det kan være mulig å angi en spec for frekvensrespons på typisk innenfor +/- 0,02 dB.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der har du en greie. RIAAen i heimen er oppgitt til +/- 0,3 dB. Skikkelig tillitvekkende når jeg vet at jeg hører (eller hørte...) 0,1 dB endring i 2-4 kHz-oktaven.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    På mange plater er det også et åpent spørsmål om hva som er «riktig» EQ i innspillingen, da RIAA-EQ i innspillingen ofte ble skrudd for hånd, basert på referansetoner på 1K 10K og 100 Hz. Jeg tror vel egentlig at det er viktigere at EQ i begge kanalene er lik enn at frekvensresponsen som sådan er innen for en milli dB.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok. Og så er kanalubalansen er gjerne oppgitt til 1 dB på gode pickuper.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En retur til RIAA EQ. Kunsten å lage en presis RIAA EQ handler mye om toleranser. Selv med nominelt eksakte komponentverdier, så gir 1% toleranser på komponentene en toleranse for frekvensresponsen på +/- 0,1 dB, og 0,1% toleranser på komponentene gir et slingringsmonn på frekvensresponsen innenfor 0,01dB. Så for å få en presis EQ må en gjerne kombinere flere komponenter i serie og eller parallell for å tilnærme eksakte verdier, og en trenger tighte toleranser for å redusere slingringsmonnet.

    Skjemaet med faktiske komponentverdier ser omtrent slik ut :
    Vis vedlegget 771370
    Beklager at komponentreferansene er hulter til bulter. V3 og LAP1 er som tidligere signalkilde og EQ for innspillingskurven. L1 og R6 er ESL Og ESR i C8 og ikke reelle komponentverdier. Resten er reelle komponentverdier. «.2», «.01» og «.001» angir toleransene til hhv 20%, 1% og 0,1%. Av de kritiske kondensatorene er det minimum tre i parallell på hver plass. Dette bidrar til å kompensere litt for at kondensatorer stort sett ikke er tilgjengelige i toleranser mindre enn 1%. Kondensatorene blir Vishay Roederstein KP1830 og MKP1837. De kritiske motstandene er stort sett to i serie for å treffe nært på eksakte verdier, og de mest signifikante motstandene av disse er 0,1% toleranse. Unntaket er RC-filteret på inngangen der jeg bruker tre motstander i parallell siden det passet seg så, og disse blir 1% toleranse EDIT da er det samme spredning i verdiene på motstandene som på kondensatorene i RC-filteret. Nominell frekvensrespons på denne simulerer som nevnt innenfor +/- 1/1000 dB, sammenliknet med [nær] eksakte verdier ser det slik ut :
    Vis vedlegget 771381

    Merk at y-aksen strekker seg fra 19,999 dB til 20,001 dB. Rød kurve er referanse responsen med [nær] eksakte verdier i innlegg #3. Grønn kurve er med faktiske komponentverdier i dette innlegget. Parasittiske kondensatorer, motstander og spoler i kretsutlegget vil også påvirke responsen «en del» (skalaen tatt i betrakting). Men som antydet så er også nominell frekvensrespons innenfor +/- 1/1000 dB bare sprøyt, for en blir uansett fanget av toleransene:

    Vis vedlegget 771394

    Det grønne feltet er 1000 Monte Carlo simuleringer, basert på tilfeldige verdier innenfor de angitte toleransene pr komponent. Og da er y-aksen plutselig utvidet til +/- 0,05 dB. Rødkurve er nominell frekvensrespons EDIT samme som grønn kurve i den første grafen. Utbulingene (100-200 Hz og 4k-10k Hz) i det grønne feltet skyldes toleransene i kondensatorene.

    Det kan være mulig å angi en spec for frekvensrespons på typisk innenfor +/- 0,02 dB.

    mvh
    KJ
    [/QUOTE

    ?
    Er en passiv aktiv riia dette KJ ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Nei, selve RIAA EQ er aktiv, og ligger i tilbakekoblingssløyfa på opampen.

    Det passive RC-leddet på inngangen er egentlig ikke en del av RIAA EQ, men en kompensasjon for at opampen er koblet ikke-inverterende og den kan ikke ha mindre en 1X forsterking, mens RIAA EQ fordrer at frekvensresponsen oppover skal falle med 6 dB/oct til evig tid. RC-leddet har -3 dB ved 22k24 Hz. Uten dette leddet blir frekvensresponsen ved 20K ca +2,7 dB. Dersom opampen hadde vært satt opp inverterende (negativ forsterking), så hadde det ikke vært behov for dette RC-leddet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei, selve RIAA EQ er aktiv, og ligger i tilbakekoblingssløyfa på opampen.

    Det passive RC-leddet på inngangen er egentlig ikke en del av RIAA EQ, men en kompensasjon for at opampen er koblet ikke-inverterende og kan den ikke ha mindre en 1X forsterking, mens RIAA EQ fordrer at frekvensresponsen oppover skal falle med 6 dB/oct til evig tid. RC-leddet har -3 dB ved 22k24 Hz. Uten dette leddet blir frekvensresponsen ved 20K ca +2,7 dB. Dersom opampen hadde vært satt opp inverterende (negativ forsterking), så hadde det ikke vært behov for dette RC-leddet.

    mvh
    KJ
    Kunne denne versionen og blitt modifisert til passive filters "
    Det er en del diskusjoner om akkurat det om den skal være aktiv eller passiv,,,, Det er noen som mener de skal være det sånn rent lydmessig .
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    RC-leddet før opampen kan for så vidt gjøre jobben til HF delen av RIAA EQ, uten veldig store modifikasjoner, så det kan gjøres om til en passiv HF / aktiv LF kombinasjon. Det koster imidlertid noe i dårligere signal støyforhold og/eller 10X større kondensatorer i RC-leddet. Det er ikke plass til 10X større kondensatorer til RC leddet slik kretskortet er tegnet. Dersom RC-leddet skal gjøre jobben med HF RIAA EQ, uten at det går for mye på bekostning av støynivået så blir det også mer last lavere i frekvens på foregående trinn.

    mvh
    KJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    RC-leddet før opampen kan for så vidt gjøre jobben til HF delen av RIAA EQ, uten veldig store modifikasjoner, så det kan gjøres om til en passiv HF / aktiv LF kombinasjon. Det koster imidlertid noe i dårligere signal støyforhold og/eller 10X større kondensatorer i RC-leddet. Det er ikke plass til 10X større kondensatorer til RC leddet slik kretskortet er tegnet. Dersom RC-leddet skal gjøre jobben med HF RIAA EQ, uten at det går for mye på bekostning av støynivået så blir det også mer last lavere i frekvens på foregående trinn.

    mvh
    KJ
    Takk KJ , bare nysjerring, uansett det ser bra ut : )
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Så er en liten neve kretskort bestilt:
    1639437644035.png


    Det ble både balanse/tonekontroll og VU-driver i tillegg til MC/MM+RIAA. Så får vi se hvordan det står til med internasjonal frakt i disse tider.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Blir spennende dette her ! (Tenker mest på den RIIA 'n ;)). Skal du bygge en komplett pre-amp med balance og tonekontroller ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Frakta går nok bra.
    Håper du har det du trenger av komponenter, der går det ikke fullt så bra :-(
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Hei @KJ :)
    Blir spennende dette her ! (Tenker mest på den RIIA 'n ;)). Skal du bygge en komplett pre-amp med balance og tonekontroller ?
    Mvh.
    Johnny
    Ja jeg er mild sagt spent. Jeg har ruget på denne i alt for lang tid.

    Nei det blir ikke komplett preamp ,men en nesten komplett phonoforsterker, jf. prinsippskjemaet i første innlegg. Etter MM/MC + RIIA kommer en balansetrim og tonekontroll, dernest rumlefilter og VU-driver, og så linjedriver (signal ut). Jeg har ikke drodlet så mye om stømforsyning enda, men det blir mest sannsynlig en SMPSU sak basert på deler fra Traco + lineær regulering i to trinn ned til ca 17V.

    Kretskjema for balansetrimmen og tonekontrollen ser i prinsippet slik ut (en kanal) :
    1639441399784.png


    V5 er signalkilden. Første trinnet rundt X2 er balansetrim. Den justerer volum (balanse) i et spenn på +/- 1,5 dB dvs den tar høyde for en maksimal ubalanse på 3 dB. Kretsen rundt X3 er tonetilt, den roterer tonebalansen rundt 630 Hz (ca midtpunktet mellom 20 og 20k). Når den hever diskanten senkes samtidig bassen med omtrent like mye (og visa versa). Begge disse trinnene er inverterende så summen blir riktig fase ut.

    Jeg har ikke bestemt meg for om opampene det blir LM4562 eller noe annet. Mht støy er det tilsynelatende nesten dødt løp. LM4562 simulerer med et støynivå på ca 105 dB (ref 0,5V ut), uvektet og ca 107 dB A-vektet.

    Frakta går nok bra.
    Håper du har det du trenger av komponenter, der går det ikke fullt så bra :-(
    Jeg har mye av det jeg trenger men har ikke oversikt over hva som mangler, og det er nok en god del. Jeg trur kanskje jeg trenger juleferien bare på å samle sammen BOM ... mht hvor mange år denne har vært i tenkeboksen så hare jeg god tid og det er ingen krise om det tar et halvår få skaffe komponenter. Når jeg tenker meg om så tror jeg nok BOM ikke får bli med nordover på juleferie :cool: (dersom vi får lov til å fly i mellom når den tiden kommer ...)

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ^ Frekvensresponsen på balansekontrollen + tonetilt ser slik ut :
    1639516619252.png

    Markøren (A) står i skjæringspunktet på tone-tilten og tilt-frekvensen er 625 Hz, De horisontale strekene er med potmetret til tone-tilten på 50% og balansekontrollen på hhv 0% (-1,56 dB), 50% (0dB) og 100 `% (+1,56 dB). De kurvede linjene er med potmeteret til balansekontrollen på 50% og tonetilten på hhv 0% og 100%. Reguleringsområdet i bassen er +/- 3,25 dB, og i diskanten er det +/- 3,15 dB.

    Potmetrene jeg planlegger å bruke er plastikk utgaven av Vishay P9. De har en toleranse på +/- 20%, linearitet på 5% og «endestopp motstand» på 2 ohm, så reguleringsområdene blir litt mindre enn 0-100% og vi får se hvor mye toleranse og linearitet ev påvirker. Det kan virke som plastikkpotmetere med snevre toleranser, lave motstandsverdier og til stereo er bortimot unobtanium.

    mvh
    KJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ^ Frekvensresponsen på balansekontrollen + tonetilt ser slik ut :
    Vis vedlegget 772301
    Markøren (A) står i skjæringspunktet på tone-tilten og tilt-frekvensen er 625 Hz, De horisontale strekene er med potmetret til tone-tilten på 50% og balansekontrollen på hhv 0% (-1,56 dB), 50% (0dB) og 100 `% (+1,56 dB). De kurvede linjene er med potmeteret til balansekontrollen på 50% og tonetilten på hhv 0% og 100%. Reguleringsområdet i bassen er +/- 3,25 dB, og i diskanten er det +/- 3,15 dB.

    Potmetrene jeg planlegger å bruke er plastikk utgaven av Vishay P9. De har en toleranse på +/- 20%, linearitet på 5% og «endestopp motstand» på 2 ohm, så reguleringsområdene blir litt mindre enn 0-100% og vi får se hvor mye toleranse og linearitet ev påvirker. Det kan virke som plastikkpotmetere med snevre toleranser, lave motstandsverdier og til stereo er bortimot unobtanium.

    mvh
    KJ
    Jeg har selv brukt endel av vishay og bourns conductive plastic , ingen ting å utsette på lyden
    Tracking mellom kanalene kan bli værre med hvis du har mye gain .og effektive HT Jeg pleier alltid ha noen av dem og da plukker jeg ut den med best tracking ,Til lavere gain er det ikke så problematisk.

    Jeg har og brukt stereo pot som shunts i balansert drift : ) .Dog virker det som det er bedre sporing på de store alps og best på tkd det jeg har erfart , men koster mere .Har du vurdert attenuator ? Da får du super tracking " Ferdig bygget eller kitt , tror jeg vil prøve denne på neste prosjekt : )




    Hvor mye gain vil du ha totalt i preampen ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg har tenkt litt på attenuatorer med dreiebryter og diskrete motstander. Det kan fungere fint til tonekontrollen, feks. med 11 posisjoner - fem i hver retning og et midtpunkt, det gir en tilt på +/- 0,6 dB pr trinn og et totalt reguleringsområde på +/- 3 dB. Her er det absolutt en fordel med god sporing mellom kanalene da det kan gi opphav til en liten tonal ubalanse mellom kanalene. Jeg får tenke og tegne på nytt dersom det ev. blir et problem.

    Jeg er mer i tvil mht balansekontrollen, der tror jeg en oppløsning pr trinn på f.eks. 0,3 dB blir for grovt. For balansekontrollen i kombinasjon med rumlefilteret, er det en fordel med kontinuerlig regulering for å få filtreringen av vertikal modulasjon til å fungere OK. Her tror jeg ikke at det er veldig viktig med «perfekt» sporing mellom kanalene.

    Jeg skal ha lave motstandsverdier her hhv 1k og 2k, så jeg regner med det hadde blitt en custom sak eller fjøsmekk.

    I MC-trinnet blir det en ekvivalent spenningsforsterking på 100, 200 og 400X (med 5 ohm spolemostand i PU) + RIAA EQ som får fast nominell forsterking på 10X @ 1k Hz, dvs totalt for MC blir det 1000X, 2000X og 4000X @ 1k Hz. All signalbehandling etter RIAA EQ får nominelt (+/-) 1X forsterking (muligens med unntak av ev balansert linjedriver til signal ut som ev får 2X).

    mvh
    KJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KJ , kult consept og byggelinje " du er i gang med som at du bruker separate moduler./ bygge stener " )
    Det er vel en baxendale den tone kontrollen ,,,?

    Ps vil du tilby disse for salg ,enten PCB eller kitt ?🤩
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke jeg kommer til å til by ferdige byggesett, men det blir kretskort til overs, og det kan bestilles nye kretskort dersom det er nok interesse for det.

    Tone-tilten er ikke etter Baxandall, men Douglas Self mener det ble publisert en liknende sak i Wireless World i 1970 av en R. Ambler.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmer seg utgangen. Her er siste variasjon av rumlefilteret jeg tegner på
    1639598274832.png

    Her har jeg tegnet to kanaler, venstre øverst og høyre nederst (de er like). Som nevnt er jeg ikke helt «ferdig» tenkt på denne. Det er nå i utgangspunktet et nesten helt konvensjonelt tredjeordens høypassfilter med tilnærmet Butterworth-karakteristikk. Filteret får et rele som veksler mellom å ta signal inn rett ut eller via rumlefilteret. Etter filteret kommer det enten en helt ordinær buffer som linjedriver eller en That 1646 balansert linjedriver. Jeg heller mot å bruke 1646 på utgangen, selv om denne har en nesten vesentlig ulempe mht støy og forvrenging.

    Med komponentverdiene i tegninga har det en høypass med -3dB ved 20,3 Hz. Jeg liker ikke å ha så høye motstandsverdier på de kritiske plassene i kretsen (de som inngår i filterfunksjonen), så det er sannsynlig at jeg går for å bruke 3X100nF kondensatorer i stedet, og redusere de kritiske motstandsverdiene med samme faktor. Dersom jeg bruker LM4562 som opamp så blir SN med 100nF kondiser på 100 dB uvektet og 119 dB A-vektet, mens SN med 300 nF kondiser kommer inn på 109 dB uvektet og 123 dB A-vektet.

    Det ukonvensjonelle her er R6. Den gjør at filter frekvensen for vertikal modulasjon (motfase signaler) får en høyere i frekvens enn for horisontal modulasjon (H&V i fase, mono). Med verdien i skjemaet over er høypass for vertikal modulasjon med -3dB på 38,5 Hz. Prisen å betale for dette trikset er redusert kanalseparasjon, og jeg er i tenkeboksen mht hvor mye reduksjon av kanalseparasjon som er «akseptabelt» vs hvor høy filterfrekvens det bør være for vertikal modulasjon. Denne motstanden får et rele for å veksle den inn og ut av kretsen, så det er ikke en permanent pris å betale.

    Vinylplater bør som kjent ikke være gravert med dypbass i stereo på veldig høye volum, så på det meste av vinyl er bass under 100-200 Hz gravert i mono, som igjen betyr at det vesentlige av ev vertikal modulasjon i dette frekvensområdet er støy. Dette impliserer også at kanalseparasjonen på platene i utgangspunktet er svekket også et stykke oppover i frekvens.

    Frekvensresponsen på filteret slik det er tegnet ser slik ut:
    1639599536525.png

    Rød kurve er for mono ev R6 koblet ut. Blå kurve er med R6 innkoblet men signal bare i en kanal, og gulbrun kurve er lekkasjen til den andre kanalen. Grønn kurve er med R6 innkoblet og for vertikal modulasjon (H&V i motfase). Som vi ser så gir den enkle motstanden R6 ganske betydelige virkninger selv om grensefrekvensen for vertikalmodulasjon bare heves til 38,5 Hz, f.eks. forbedres dempingen ved 10 Hz med over 10 dB. En kanalseparasjon på bedre enn 30 dB over 400 Hz tipper jeg er OK, men frågan er som antydet om jeg skal sikte mot en høyre grensefrekvens (feks rundt 75 Hz) og akseptere en dårligere kanalseparasjon ?

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Da ser hele signalkjeden for en MC-pickup, en kanal, slik ut i Tina-TI
    MC PHONOFORSTERKER.JPG

    Til venstre er signalkilden med RIAA innspillingskurve («New Macro») og oppsettet for å simulere en PU. Helt til høyre er filteret for a-vekting. Dette inngår naturlig vis ikke i byggeprosjektet.

    Frekvensresponsen (ekskl a-vekting) ser slik ut
    MC Phono frekvesnrespons og forsterking.jpg

    Det er totalt 66 dB forsterking (5 ohm spolemotstand fra en PU med 500 µV ut, gir 1V ut av phonoforsterkeren). Hele molevitten, inkl 5 ohm fra MC-PU, simulerer med et SN på 82,5 dB uvektet og 86,7 dB a-vektet.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ^ I modellen av phono-forsterkeren over har jeg brukt spice-modell for DRV135 på i det siste trinnet til balansert utgang. Jeg har som antydet planlagt å bruke That 1646 i stedet, bl.a. siden den har litt bedre spec for støy, men jeg har ikke spicemodell på denne. DRV135 har iht spec et støygulv på -98 dBu, mens THAT1646 skal ha et støynivå på -101 dBu.

    Jeg sjekket nå utviklingen i signal støyforhold igjennom kretsen, og DRV135 står for den «største» svekkelsen av SN etter RIAA EQ. Fra RIAA EQ til og med tonekontroll tilten faller SN med 0,03 dB fra 83,05 til 83,02. Etter rumlefilteret øker SN til 83,14. Mens det etter DRV135 faller SN med 0,63 dB til 82,51 dB. Alt sammen er med ei båndbredde på 20-20k Hz, og med referanse i nominelt signalnivå, 0,5V fram til rumlefilteret og 1V etter linjedriveren. Dette er riktig nok «akademisk» og kanskje mer en øvelse i spec-manship enn praktisk ytelse, men det er et lønnlig håp om at SN med THAT1646 kanskje er nærmere 83 dB. Dette er uansett «ideelle» simuleringer, og virkeligheten kan kun bli dårligere, spørsmålet er hvor mye.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Så er en liten neve kretskort bestilt:
    Vis vedlegget 771997

    Det ble både balanse/tonekontroll og VU-driver i tillegg til MC/MM+RIAA. Så får vi se hvordan det står til med internasjonal frakt i disse tider.

    mvh
    KJ
    ... og mindre enn ei uke senere kom det en pakke kretskort seilende med DHL :

    IMG_0963.JPG


    ... og jeg som ikke har somlet meg til å sette opp dele-liste, langt mindre å gå over «varelageret». Vel det blir ikke gjort noe mer med dette på denne siden av julen, jeg trekker nordover på juleferie i morgen. Via-bonanzaen min er nå med 0,3 mm drill og det ser vesentlig bedre ut enn 0,5 eller 0,6 mm drill

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Knut :)
    De korta ser jo supermegaduper digge ut (y)From the King of vias himself!
    Jeg har trua på deg, og tror at det blir et vellykket prosjekt :). Lykke til på nyåret !
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk, jo det ser bra ut. Til og med SM8 plassene er riktige, jeg har kontrollerte med en dobbeltransistor og det er plenty loddeflate i lengderetningen (sett ift de enkelte pinnene), men ikke så mye sideveis. Viakongen ... hmmm ... ad omvegar ... :cool:

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Via-bonanzaen min er nå med 0,3 mm drill og det ser vesentlig bedre ut enn 0,5 eller 0,6 mm drill
    mvh
    KJ
    Hei :)
    Helt enig ! Ser mye bedre ut med 0.3 mm drill :) . + for at korta er sorte, hehe ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Ja fjøsmekket går i sort for tiden. Får teste lilla kort ved en anledning :cool:

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Plutselig blei det nytt år. Jeg har en del biter til prosjektet i bestilling, og det er noen deler som har forventet levering en gang i april mai (kanskje ...), jeg trodde jeg hadde oversikten over hva jeg trengte men er ikke så sikker lenger ..,

    For å kunne teste MC inngangen i #5 så må jeg ha en signalkilde som er isolert (i det minste har høy impedans) fra jord. Dvs en MC-emulator. For å være brukandes må den ha justerbar utgangsimpedans og ikke ha et alt for høyt støynivå ift en 5 ohms motstand. Løsningen blei en trafo fra Lundahl LL2916. Den har et viklingsforhold på 1+1:55+55, men jeg bruker den baklengs med viklingsforhold på 110:1. Kretsen ser i prinsippet slik ut

    1641855041861.png

    Spenning inn til venstre og differensiell spenning ut til høyre. Beklager rotete komponentreferanser. Det er en spenningsdeler på inngangen, der jeg har satt inn en bryter til å veksle mellom ingen demping og 1:10 demping på signal inn. Opampene er en LM4562. X2 er satt opp med inverterende 1,1X forsterking for å kompensere for trafoens 110 :1 viklingsforhold. X2 har også positiv feedback fra tappingen på trafoen for å gi opampen negativ utgangsimpedans. Den negative utgangsimpedansen kompenserer for primærmotstand/impedans i trafoen (R1 i skjemaet) og gir større båndbredde og lavere forvrenging. X2 og trafoen er satt opp med 100:1 eller -40 dB demping, sammen med spenningsdeleren på inngangen blir det 1000:1 eller -60 dB. Dvs med 0,5v inn så blir det en Ortofon MC PU ut (500µV)

    Ferdig ny-samlet ser kretskortet slik ut:
    IMG_0985.JPG

    IMG_0979.JPG


    Det var strøm på og tilkoblet måleinstrumentet før loddebolten ble kald.

    Kontakter, en vippebryter og en dreiebryter er montert på undersiden av kortet. Planen er å bygge den inn i en Hammon alu-profil, hengende under «frontplata». Vippebryteren til venstre i det siste bildet over velger 0 eller -20dB demping på inngangen. Dreiebryteren (den lille sorte knotten mellom de nederste BNC-kontaktene) velger seriemotstand til utgangen 0, 1,5, 5, 15 eller 50 ohm.

    Det ble liv i den på første forsøk og frekvensresponsen ser slik ut med 60 dB demping:
    Forsterking Frekvensrespons Att -20.png

    Frekvensresponsen er egentlig ikke veldig forskjellig fra loop-back på måleinstrumentet QA401. Støynivået ut av MC-emulatoren skal være vesentlig lavere enn inngangsstøyen på QA401 (støygulvet på QA401 ligger ned mot -150 -160 dBV) og det er ingen vesentlig endring i støygulvet på QA401 ved å koble til MC-emulatoren.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Gratulerer ! Kul sak den MC emulatoren din. Ser jo ut til å virke etter hensikten også, med bra frekvensrespons ! Spennende å følge prosjektet ditt (y).
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn