Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    @RM :)
    Dine shuntregulatorer: To tomme pcb's (til), er på vei fra Prakit.
    Satte inn noen kondensatorer og shuntmotstander (2R2) som jeg hadde liggende.

    Du får fylle inn det som mangler, men alle disse "obskure" jfets vil være på plass når kortene går herfra (y)
    IMG_20240215_205634.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    LB 320 RIAA kortene til @RM
    Hei :)
    Det kom en pakke med resterende deler til kortene til @RM i går. Da var det bare begynne å lodde igjen....
    .
    Resterende deler (unntatt Mosfet's montert)

    IMG_20240219_172306.jpg

    Klargjøring for montering av utgangs Mosfet's og kjøleprofiler:

    IMG_20240219_171428.jpg

    Kortene er ferdige for test og grovjustering ( viser bare det ene, da de er dønn like ! :D

    IMG_20240218_230806.jpg

    Mvh.
    Johnny

    .
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Funker kortene da ?? Jeg har jobbet ganske intenst de to siste døgnene med disse kortene. Testing tar enormt med tid, da det er lett å trå feil. Siden det er forskjell på Idss for fet's i inngangsmodulene, så må (som nevnt tidligere), verdiene for R3 og R4 utprøves. Her har det variert fra 165 ohm til 180 ohm, avhengig av Idss for jfet's i inngangs-modulet.

    Ting må tas i riktig rekkefølge, passe på at alle switcher er satt riktig, kortslutningsbøyler som skal inn/ut osv. osv. Alltid minst tre multimetere i sving på likt.
    Koble forsyningsspenning på riktig steder, avhengig om man tester Stage 1, eller Stage 2 (som man alltid starter med) Kortslutte inngangene for dette trinnet, når det testes.
    Fjerne kortslutningsbøylene når Stage 1 testes osv. osv. Veldig fort å trå feil, man bør være konsentrert hele tiden.....

    Kjenner at hodet er ganske tomt akkurat nå.......

    Men tilbake til: Funker kortene da ??
    OOOHHH, YES !! (y):D
    Alle kort lot seg justere ganske greit, men tidkrevende som fy !! Det tar litt tid før alt stabilisere seg, og Bias og DC offset får " satt seg". Timene bare flyr av gårde !

    Slenger opp noen bilder fra de to siste døgn: (tok med mitt kort også)

    IMG_20240219_184719.jpg IMG_20240220_195626.jpg IMG_20240220_200106.jpg

    IMG_20240220_200112.jpg IMG_20240220_200122.jpg IMG_20240220_200130.jpg

    Kjenner på en STOR lettelse nå! Mange dyre, og nesten uoppnåelige komponenter i sving her. Takk til @RM som hadde trua på meg. 😍
    SKÅL, på en Tirsdag ! :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Johnny
    Ser bare nydelig ut det . )

    Har du over sikt hva den vil komme på totalt i deler ?

    Det er noen timer med arbeid der og , godt jobba . )
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Johnny
    Ser bare nydelig ut det . )

    Har du over sikt hva den vil komme på totalt i deler ?

    Det er noen timer med arbeid der og , godt jobba . )
    Du får nesten spørre @RM, hva han setter som verdi på alle disse nesten uoppnåelige jfets og Mosfets, samt kjøleprofiler ;) .

    Til mitt kort , har jeg to bestillinger på til sammen ca. 2400,- Dette er motstander, kondensatorer spennings-shunter, IC sokler, Servo IC'r terminaler osv. osv. ...husker ikke alt i farta...... + 1300,- for print.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Tja, når man tenker på antallet JFETs og MOSFETs, samt det faktum at de alle må/skal matches for best funksjon, kommer man kjapt godt over 10K bare for disse småtassene. Per print.

    Du har jo hatt hundrevis av transistorer å velge fra. Det er det ikke mange som kan skilte med.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Tja, når man tenker på antallet JFETs og MOSFETs, samt det faktum at de alle må/skal matches for best funksjon, kommer man kjapt godt over 10K bare for disse småtassene. Per print.

    Du har jo hatt hundrevis av transistorer å velge fra. Det er det ikke mange som kan skilte med.

    R
    Det går med nesten utallige timer med matching, ja.....bare spør meg :) . Har blitt mange timer, for å få god matching til tre komplette kort.
    Har vært utrolig heldig å få kunne dykke dypt ned i "honningkrukken" til @RM. 😍

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tja, når man tenker på antallet JFETs og MOSFETs, samt det faktum at de alle må/skal matches for best funksjon, kommer man kjapt godt over 10K bare for disse småtassene. Per print.

    Du har jo hatt hundrevis av transistorer å velge fra. Det er det ikke mange som kan skilte med.

    R
    Ikke noe big deal ,, men jjeg har sett brukte på auksjoner ,, Noen kjøper visse produkt for kun å hente ut j fettene

    En gammel pioner bil amp her satt det 4 dual fet som våre . )
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal Johnny ha all ære for et utrolig arbeid med matching og montering. Som en sidekommentar til harepusen skal det også nevnes at han, Johnny altså, slapp å rote rundt med brukte komponenter, men kunne riktig meske seg med 2SJ103 / 2SK246, 2SJ74 / 2SK170, 2SJ109 / 2SK389 og 2SJ77 / 2SK214 i de tapninger som Erno anbefalte.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Ikke noe big deal ,, men jjeg har sett brukte på auksjoner ,, Noen kjøper visse produkt for kun å hente ut j fettene

    En gammel pioner bil amp her satt det 4 dual fet som våre . )
    Du kommer ikke langt med 4 dual jfets her. Her sitter det 20 (matchet) dual jfets pr. kort ! ! + alle de andre jfets som @RM nevner, (alle NOS) ! 😍
    Jeg har bare vært så utrolig heldig som fikk ta del i dette ! :).
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @RM :)
    Dine shunt power- supply kort.
    Har fått loddet inn inngangs shunt transistorene som manglet. Du får fylle på fra eget lager med det som mangler.

    IMG_20240220_231222.jpg
    Mvh.
    Johnny
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Oppi alt dette selvskrytet må vi ikke glemme KJ som velvillig trådte til og laget innstikkskortene. Med dem ser alt så mye bedre ut, samt at vi får benytte de deilige dobbel jfettene. Kudos til han.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Oppi alt dette selvskrytet må vi ikke glemme KJ som velvillig trådte til og laget innstikkskortene. Med dem ser alt så mye bedre ut, samt at vi får benytte de deilige dobbel jfettene. Kudos til han.

    R
    Helt enig ! Har gitt han cred. flere ganger tidligere i tråden for layout av innstikkskortene, men en slik gest kan ikke nevnes for mange ganger.
    Så jeg sier det igjen, tusen takk Knut 😍 .
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er dere nesten i mål : ) Implementering og innbygging av den og power supply i kabinett for lavest mulig støy er neste steg . )

    Jeg vil og gi Les Bordelon en kred for å dele av sin vilje , borbely /know how og sin egen PCB teck
    LB 320 er den som har lavest støy i CI mode , deretter AFA sin

    Til tross for at EB 320 er rated som den absolute killer i VI mode
    så er den utgange punktet for CI versionen som jeg var en av de første til å utføre ; ) ,,, på EB320 pcb

    Som bygger av alle og til sist borbely gen 3 "
    I never looked back ,,,
    støyen er noe av det laveste ever av riias ,
    Med 320 i CI mode får du virkelig ut det som er rillene dine
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Dette prosjektet vil ligge stille en liten stund nå, da jeg må få spart opp kronasjer til kabinettet først.
    Blir nok et custom kabinett fra Modu i Italia tenker jeg, med samme frontplate som UGS Muse pre-ampen min. (se min avatar).
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Blir ikke stille her for det ! Tar opp et prosjekt som har verdt nedpakket her i seks år, ja 6 ÅR !
    Tilbake til 2018 : Se her !!

    I 2018 ble det bestilt 2 sett med (custom) kabinetter fra Kina. Ett sett til meg, og ett sett til en meget god Diy venn, som bor på den andre siden av den store Atlanteren.
    Fra produksjonen av kabinettene i Kina:
    20200324063411.jpg 20200426120438.jpg 20200419200100 pakker 2.jpg

    Noen husker kanskje dette prosjektet ? Kabinettene levert her hos meg, med custom knapper, designet med hjelp av noen forum medlemmer og en pensjonert mann fra Halden:
    IMG_20200526_190250.jpg
    Fra kjøkkenbordet i 2018 (har endelig fått hobbyrom nå, etter at eldstemann flyttet ut) :
    IMG_20190209_021435.jpg

    Dette skal nå opp å gå !.Promise ! . Min venn har en fungerende XP 25 nå, (etter en god del mods)., som jeg nå er i gang med. Stay tuned !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Min venn har en fungerende XP 25 nå, (etter en god del mods)., som jeg nå er i gang med.
    Hei :)
    Går ikke så fort dette her, må skru på en gammel bil for tiden. Pluss hjelpe min yngste sønn med hans bil oxo.
    Men vi tåler vel noen "ventebilder" av min gode venns working XP 25 clone ?

    Inside red.jpg front red.jpg Back red.jpg

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja, når man tenker på antallet JFETs og MOSFETs, samt det faktum at de alle må/skal matches for best funksjon, kommer man kjapt godt over 10K bare for disse småtassene. Per print.

    Du har jo hatt hundrevis av transistorer å velge fra. Det er det ikke mange som kan skilte med.

    R
    Og normalt må en jo beregne en timespris for alt arbeidet med matchingen. En formidabel jobb, dette 👍

    Johan-Kr
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Dét beløpet kommer jo selvsagt i tillegg, og vil sannsynligvis overgå prisen på komponentene.

    Så ja, Johnny har sikkert mer en en gang latt falle diverse ukvemsord over den kjedelige jobben.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Så ja, Johnny har sikkert mer en en gang latt falle diverse ukvemsord over den kjedelige jobben.
    Hei :)
    Faktisk ikke. Bare herlig når man får tilgang til slik en honningkrukke av jfets. 😍
    Men, det kom en del banneord da jeg hadde loddet inn alle lysdioder (med klar linse) på ett av kortene, og oppdaget at de slettes ikke lyste blått, men grønt ! :ROFLMAO:
    (De være blå, da Vf er høyere på de blå.)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    :love: Johnny ,,, vi elsker vente bilder ,,, og andre bilder
    Hei :)
    og andre bilder

    Way Back Machine: Fra en gang på nittitallet. Min Borbely Audio DC102. Gjorde visst noe riktig for ca. 25 år siden også?
    Fant noen gamle bilder under en opprydding i dag, som jeg scannet. Beklager den dårlige bildekvaliteten, da de er tatt med et eldgammelt "analogt" kamera....

    IMG_20240229_0008.jpg IMG_20240229_0009.jpg
    Mvh.
    Johnny
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Så fint Johnny. Det viser på en fin måte din lange kjærlighet til elektronikk, og lyd må vi håpe, så jeg sitter igjen med en følelse av veldig god investering etter å ha overlatt mine komponenter til deg.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Så fint Johnny. Det viser på en fin måte din lange kjærlighet til elektronikk, og lyd må vi håpe, så jeg sitter igjen med en følelse av veldig god investering etter å ha overlatt mine komponenter til deg.

    R
    Tusen takk Roar, og takk for tilliten ! :)
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    XP 25
    Hei :)
    Det går saaaaakte framover. Jobber nå med front-end pcb. Har fått satt inn 3 switcher.
    IMG_20240228_164310.jpg

    Her er skjematikken dessverre litt "så der", men jeg tror jeg har fått satt de inn riktig vei. Resten av skjematikken for XP 25 er helt i orden (y).

    Frontplaten er nå hos min nabo (pensjonert verktøymaker), for en ned fresing og tilpasning til selve trykknappene. Ganske omstendelig dette her, for å få en perfect fit mellom switch og knapp

    Lysdioder til frontplaten er bestilt. 2mm dia. med lange linse og flat top :

    Skjermbilde 2024-03-05 200155.jpg

    Det er en god del pcb errors som jeg må rette opp. Ikke rart, da dette er en ganske avansert konstruksjon. Men, jeg får gode instruksjoner fra min venn.

    Resistive loading switch. Denne var allerede loddet inn, men jeg klarte å ødelegge den ved ut-montering. Ny switch ble bestilt, og den kom i dag.

    switch.jpg IMG_20240305_173451 red 1.jpg IMG_20240305_172334.jpg

    Switchen ble dreid ett hakk med klokka, og nytt hull måtte bores for pin "A" (som går til wiperen), samt koble denne til rett punkt på pcb. Boret et 2.5mm hull der den omtrent den ville havne, slipte så bort ground område rundt "A" pinnen på begge sider av kortet, slik at wiper ikke hadde kontakt gnd på pcb. Målt ut, alt O.K :).

    Alle mine fire XP 25 innstikkskort er nå hos min venn, for utprøving i hans working XP 25. Fikk akkurat beskjed at begge utgangskortene fungerer !! :D
    Kortene med inngangstrinnene er nå til test......krysser fingrene 🤞

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hei :)
    Faktisk ikke. Bare herlig når man får tilgang til slik en honningkrukke av jfets. 😍
    Men, det kom en del banneord da jeg hadde loddet inn alle lysdioder (med klar linse) på ett av kortene, og oppdaget at de slettes ikke lyste blått, men grønt ! :ROFLMAO:
    (De være blå, da Vf er høyere på de blå.)
    Mvh.
    Johnny
    Nåja... du kan jo prøve å bortforklare... Alle vet jo at alle produkter fra Pass bare MÅ ha blå LEDs... :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Nåja... du kan jo prøve å bortforklare... Alle vet jo at alle produkter fra Pass bare MÅ ha blå LEDs... :cool:
    Hei :)
    Dette er IKKE en Pass konstruksjon, men en Erno Borbely konstruksjon, videre moddet av LB Audio og undertegnede. Ja, de MÅ være blå for riktig Vf spenning.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Kortene med inngangstrinnene er nå til test......krysser fingrene 🤞
    Hei :)
    Fikk akkurat tilbakemelding om mine XP 25 inngangstrinn, fra min venn:

    Btw both your MOD1 PCB are working fine. One is perfect, perfectly matched JFET, all voltage are right on, the other is like mine, slight imbalance on some of the JFET, but doesn't seem to affect in any way the final result... And one small 10R smd resistor was missing on one PCB, added before testing...

    The complete preamp is also working perfectly, you even have slightly lower noise than mine ;)

    I will send you the test results.

    I'll ship back your kit tomorrow...
    Herlig ! 😍 Er SÅ digg, når ting funker !
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Dette er IKKE en Pass konstruksjon, men en Erno Borbely konstruksjon, videre moddet av LB Audio og undertegnede. Ja, de MÅ være blå for riktig Vf spenning.

    Mvh.
    Johnny

    Ikke nødvendig vis og ikke for at jeg måtte ,, men for at jeg kunne og jeg hadde ,,,mange . )

    Til tross for Les anbefaling ,,,og til tross for de røde har mindre støy ,,, nobody want red warnings" on the PCB

    min 435

    Mama dont allow any noisy zeners in here.JPG
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Noen ganger er det helt essensielt at man bruker en led med riktig verdi. I XP 25 (gain trinn 2), sitter det en rød led . Denne MÅ ha riktig Vf spenning (1.7V), ellers virker ikke gain trinnet i det hele tatt. Min venn hadde kjøpt inn riktig led, og monterte disse for meg i går. (Bilde fra ett av hans kort):
    Skjermbilde 2024-03-06 210812 red.jpg
    Og her er hans kommentar fra testingen av mine kort, etter montering av riktig led:

    Mod2 PCB, tried 2 different leds, and guess what? with one perfect 1.7V drop the circuit was not working at all! Tried the one I bought specialy for that, Vdrop of 1.8V in circuit, and your Mod2 was working perfectly ;)
    Så, det er ikke alltid vilkårlig hvilken led man bruker ;).

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Noen ganger er det helt essensielt at man bruker en led med riktig verdi. I XP 25 (gain trinn 2), sitter det en rød led . Denne MÅ ha riktig Vf spenning (1.7V), ellers virker ikke gain trinnet i det hele tatt. Min venn hadde kjøpt inn riktig led, og monterte disse for meg i går. (Bilde fra ett av hans kort):
    Vis vedlegget 1003391
    Og her er hans kommentar fra testingen av mine kort, etter montering av riktig led:



    Så, det er ikke alltid vilkårlig hvilken led man bruker ;).

    Mvh.
    Johnny
    Og jeg svarte på # 3835 : )
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    XP25
    Hei :)
    Legger ut noen bilder av main board. Disse bildene ble tatt i 2018.....på tide å få denne ferdig nå, 6 år senere 😄.
    De fire innstikkskortene (gain kort), er nå ferdig testet og godkjent hos min venn. De er nå på vei tilbake til meg.

    IMG_20181214_222523 org. red.jpg IMG_0380 red.jpg IMG_0386.JPG

    Sneak preview 1.jpg sneak preview 2.JPG IMG_20181220_201532 red.jpg

    Skal straks begynne med mods. av hovedkortet. Alle mods blir gjort på undersiden av kortet, og blir ikke synlige.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn