Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Jeg brukte Ibas for å få tilbake dataene når min hd kræsja. Det var i 2012 og de tok 1290.- for å analysere den og det hele endte på ca 9000,- mener jeg. Vet ikke hvordan prisene er nå. Er det mulighet at du har en forsikring som kan dekke? Innbo? Går an å prøve og sjekke.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Been there done that (og mistet mye 3d modeller bl.a.). Raid er ikke backup ;)

    Da jeg ikke ønsker å benytte online backup, har jeg satt opp vpn mellom min husstand og andre i familien. Totalt 3 hus som opererer som 1 LAN med 3 NAS som kjører backup til hverandre. Og jeg tar backup av musikkfiler til ekstern usb. Men sannsynligheten for at alle 3 NAS tar kvelden samtidig er heller lav. Så jeg tar jo i praksis daglig "online" backup hvor jeg har total kontroll på filene (da de ikke ligger i en online disk gruppe som jeg ikke kan slå av).

    digitalimpuls kan forsøke å hente frem data også. De er ikke like avansert som IBAS som tross alt lever av data-recovery. Men med mindre disken er fysisk i deler så er det lite trolig at du trenger IBAS sin ekspertise og utstyr (Vakumchamber etc).

    http://www.digitalimpuls.no/Info/Kundesenter/Service.aspx
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Ja - nå drøyer det fælt synes jeg :D
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er ikke alltid disken er helt ødelagt, selv om bootsektor / evt. partisjon er ødelagt. Ofte er det nok å koble en "ødelagt" disk inn som disk#2 (eller mer) for å få ut annen info - dokumenter, bilder, etc.... det finnes også rescueprogrammer som man kan bruke sjøl - IBAS er DYRT!!!!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kortet fungerer 100% etter oppskriften. Men, dette var en øvelse jeg gjerne ikke gjentar. En stor takk går til min arbeidskollega (som nå er sertifisert SMD-lodding instruktør). Uten hans hjelp, ville ikke dette være mulig å gjennomføre. Det kan virke ganske enkelt, men dere aner ikke hvor mange SMD-komponenter som sitter på dette kortet ?

    Mvh.
    Johnny
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så bra ut det displayet..
    Endelig aktivitet i tråden:)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Kabinett drodling for pre-amp.

    Hei :)
    Sitter å drodler litt ang. kabinetter til denne pre-ampen. Siden det er en Pass-konstruksjon i utgangspunktet (UGS-moduler + Muse volumkontroll), så hvorfor ikke ?
    Pass sin Xs pre-amp. To-delt kabinett, power-supply har sitt eget kabinett.

    xs_preamp__large.jpg


    xs-preamp-with-remote__large.jpg


    xs.jpg


    Har sjekket målene på kabinettene, og fant ut at Modu har kabinetter med ganske så like mål, (Slimline 04/350mm med 10mm front). Fronten til Pass er nok noe tykkere, så her får jeg jukse litt :rolleyes:
    DSC_9425-1100x1100.jpg

    Liker ikke helt volumknotten som stikker over høyden av kabinettet, her vil gå for en som ikke gjør det. Blir romslige kabinetter som gjør det mulig å dra den helt ut når det gjelder power-supply. Innspill ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DIY kabinetter er interessant! Det er vel synd å påstå at de kommersielle produktene fra bl.a Modushop er designperler.....
    dette kunne vi faktisk godt ha en egen tråd på..... men så var det det med smaken og baken, da...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kabinetter er alltid et problem. Hadde man hatt tilgang til rå-aluminium i alle formater, en vannskjærer eller fres, utstyr for gravering, eloksering osv. for å nevne noe, så hadde saken vært biff. Men, det har man altså ikke ........:(

    Fordelen med Modu er at man kan få laget frontplaten slik man ønsker det, fresing, hulltaking, gravering, silketrykk osv., for å nevne noe. Det samme gjelder bakplaten. Så for meg, blir nok Modu løsningen for å holde det på et akseptabelt prisnivå. Design, ja der er nok smaken som baken ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes modushop sine kabinetter er flotte. Enkle, stilrene, flott finish og fleksible da de finnes i mange varianter. Rimelige er de og. Vi har hatt 2 gruppekjøp her og fikk 25% sist :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - kabinettene er absolutt både praktiske og greie, men som jeg prøvde å si, - hva med "å fikse på utseende" - alle slags typer "face lift" er jo i vinden i disse tider... :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Joda - kabinettene er absolutt både praktiske og greie, men som jeg prøvde å si, - hva med "å fikse på utseende" - alle slags typer "face lift" er jo i vinden i disse tider... :)
    Hei :)

    Vet ikke hva du mener med å "fikse på utseende" ? Man designer jo frontplaten og bakplaten, slik man vil ha det ? I mitt tilfelle ville jo frontplaten få en skrå av-fresing av alle ytterkanter, en langsgående forsenkning der betjeningsknappene sitter osv. Er det lokket og sideprofilene du sikter til ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Først og fremst frontplata,selvfølgelig. Er det så at man kan levere ei tegning til Modushop, med boring, utfresinger og fixes, så har dette gått med hus forbi...?
    Har du et priseksempel??
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Bare å levere en tegning på hvordan man vil ha det, alt kan fikses. Priser finner du ved å gå inn på modushop sine sider. Er nok noe som har gått deg "hus forbi" , ja.

    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har faktisk vært der og kikka... den hadde jeg ikke registrert før.... slett ikke ille priser heller, sammenlignet med hva man evt må betale på et norsk verksted
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Nå som det er lys i tunnelen, eller displayet, betyr det at du har noen av modulene helt ferdigbygd og klar for montering i kabinett?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Nå som det er lys i tunnelen, eller displayet, betyr det at du har noen av modulene helt ferdigbygd og klar for montering i kabinett?
    Hei :)
    Det meste er på plass, kun en restordre fra Elfa som mangler. Gennstår også å lodde ferdig UGS modulene, samt lage heathsink til disse.
    Powersupply på bilde under, er kun for testing/ oppstart, blir erstattet av noe mere "bøsere" senere. Alt blir testet på ei fjøl til å begynne med.
    Noen regulatorer skal også loddes inn, ligger klare. Arbeidstegninger til Modu gjennstår, dette er et møysommelig arbeide som må planlegges godt og tar litt tid. Konnektorer er på plass, men disse må termineres (flatkabel og Molex connectorer). Mye arbeide gjennstår, men er meget happy med at micro-contollerkortet med displayer virker som det skal. :) Dette kortet tok lang tid å få sammen.

    Slik ser det ut nå:

    IMG_2743.jpg


    Det hele skal vel se ut noe som dette her ( vist med gammel rev. av kortene) :

    Skjermbilde.JPG


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, men flatkabler MÅ IKKE brettes!! Elektronene kjører seg i hjel i svingene!! Og så kommer danskene og tar deg :cool:
    Kriger har startet av mindre!! Vær forsiktig med slikt! :)

    Fra spøk til revolver. Det du bygger Johnny er bare så spikrakt lekkert at jeg må bare ta av meg hatten og luen og alt det der!
    Det ligger ikke få timer bak alt det her, det er lett å se! Kjør på! :)

    Mvh
    oks
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Ja, men flatkabler MÅ IKKE brettes!! Elektronene kjører seg i hjel i svingene!! Og så kommer danskene og tar deg :cool:
    Kriger har startet av mindre!! Vær forsiktig med slikt! :)

    Fra spøk til revolver. Det du bygger Johnny er bare så spikrakt lekkert at jeg må bare ta av meg hatten og luen og alt det der!
    Det ligger ikke få timer bak alt det her, det er lett å se! Kjør på! :)

    Mvh
    oks
    Hei :)

    Takk for vene ord :)
    Vil bare gjøre oppmerksom på at det siste bildet ikke er fra meg, men fra en franskmann som har bygget første rev.av denne pre-ampen. Bildet er noen år gammelt. Håper jeg kan bygge den like bra ?

    Veldig artig at tråen har livnet til :)
    :)
    Ja, det går i "rykk og napp". Har familie og hus å ta vare på også, så tiden rekker ikke alltid til. Noen ganger går jeg også lei, og noen ganger (ofte) grubler jeg alltid for mye med planlegging. Så, fort går det ikke.....
    Når det gjelder kabinetter til denne pre-ampen, så blir det nok Modu kabinetter som vist. Power-supply blir nok shuntregulatorer fra All-Fet Audio, muligens med Hammond chokes. Samme oppskrift som jeg brukte i Borbely Pre-ampen.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Design av fronter

    Hei :)
    Da har jeg og en god venn så vidt begynt å designe fronter til kabinettene. Har fått målsatt denne:

    xs-Preamp Frontplate.jpg


    Legger ikke ut målene her........

    Vurderer sterkt en tidligere utgave , når det gjelder volumknappens plassering:

    Ny front.JPG


    Blir nok noe slik, ja....liker ikke at den stikker over "toppen".
    Utrolig mye som må tilpasses, størrelse på display, plassering av betjeningsknapper, tilpasses til Modus mål av frontplaten, (ikke lik, men nesten...)
    Videre, størrelse på betjengsknapper, osv. osv....

    Hva har Pass brukt som power-kontakter her ? Er det Speakon ?

    powerplugg.JPG


    Hvis JA, hvor mange poler finnes de i, og hvor kjøper man de til beste pris ?

    Utrolig mye som skal tilpasses. Har trua, dog ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Speakon, men jeg er langtfra sikker..De der skal kunne låses om det er nevnte merke..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1
    ^ Bare for å påpeke det helt selvfølgelige: PowerCon og andre «vanlige» kontakter for nettspenning, bør ikke brukes til noe annet enn nettspenning. Det kan for bli kipere enn det som godt er dersom man uforvarende roter med en nettledning og spenning et sted som ikke er beregnet for det.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Det er nok Speakon. Ser at de finnes som 4 pol og 8 pol. Passer bra, her er et bilde fra Elfa.

    Speakon.JPG
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Noen som kan dreie en volumknapp i alu. ?

    Hei :)

    Er det noen som kan dreie en volumknapp og en ytre ring i alu.?? Mot betaling så klart. Kan levere arbeidstegning i det filformat som ønskes.
    En slik en:

    Ny front.JPG


    Eloksering ordner jeg selv. Noen ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Takk for tips, men hadde håpet at det var noen her inne, som jobber med slike ting (dreiing av aluminium). Ikke alle bedrifter som påtar seg oppdrag fra privatpersoner :(. Hvis ja, (de gjør det), så blir det som regel veldig dyrt :(. ??

    Mvh.
    Johnny
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.323
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ferietid om dagen, så jeg vet ikke om han er hjemme, men kjenner en som har dreiebenk og kan dreie det meste. Han kan sikker gjøre det rimelig...og jeg kan jo høre :)

    Har du en tegning og skaffer du råmateriale ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Går mot ferietid her også, så jeg drøyer dette til over ferien .:) Har ikke råmateriale, så dette må skaffes også.
    Avventer.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    4.687
    Sted
    Halden
    Hva skjer ?

    Hei :)
    På tide med en liten oppdatering. Mye er på G.;)
    "Tegneren" min er i gang med å lage arbeidstegninger til kabinettene til Pre-ampen. Dette er møysommelig arbeide. Samt arbeidstegning til den store berømte volumknappen ! (@Slukster).

    Jeg har hatt en del "strul" med å få i gang fjernkontroll til preen. Dette er nå endelig løst. Og hvilken fjernkontroll det blir. Custom made i massiv aluminium, denne blir rå !

    Power-supply til preen:
    Her blir det trafoer fra Toroidy. 10 x effekt av hva som er normalt for denne pre-ampen. Det blir hele tre trafoer. En trafo for hver kanal (analog del), og en trafo for digital/rele delen:

    Trafoer.JPG


    Disse er fra "Supreme" sortimentet deres, og de har endelig fått laget en monteringsplate til den, slik at ledningene kan føres ut på siden.

    Likerettere/glatting:
    Her blir det kort fra AllFet Audio, som jeg setter inn kun de komponenter jeg selv ønsker. Det blir to slike dual kort.

    Rectifier.jpg


    Regulering:

    Her har jeg gått for "all fet" serieregulatorer. Det blir to slike dual kort.

    series Regulator.jpg


    De blir levert som "kit". Det ene dualkortet blir levert med andre spenningsreferanser, da det skal levere 1x5V og 1x6V.
    5V er til rele-delen, 6V er til digitaldelen.
    Det eneste jeg ikke har tatt en avgjørelse på, er om jeg skal kjøre på med Hammond Chokes i powersupply til analogdelen. Her venter jeg på svar på hva analogdelen trekker på 24V railen. Dette vet jeg ikke på nåværende tidspunkt.

    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn