Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Tullprat som vanlig!

    Godt å se at noen diyer på en måte som inspirerer andre.
    At en ikke bare roter noe sammen på en uforsvarlig måte og kaller det "verdens beste".
    Dette er bra og nøyaktig jobba Ine123!
    Er du virkelig så snotdum at du tro at lydkvaliteten følger hvor pænt og velfriseret det hele er , så kan jeg roligt fortælle dig at du i den grad tager fejl , det forholder sig i rigtig mange tilfælde lige omvendt , fordi der prioriteres/vægtes forskelligt, nogle er interesseret i at det ser rigtig pænt og professionelt ud, andre er mest interesseret i lydkvaliteten og så må det så komme til at se ud som det nu indgang kommer til, og det er ikke altid lige pænt.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser det er noen som er misunnelige utfra hva de skriver.

    Du er utrolig flink Ine, og det ser fabrikkpent ut, minst. :) Imponert.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.157
    Antall liker
    34.308
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig at noen alltid skal komme med drittkommentarer. Hva er det egentlig som er så provoserende i denne tråden ? Det jeg ser er en dyktig kar som koser seg med å bygge meget bra forsterkere. Her er det ikke om å gjøre å produsere flest mulig enheter på kortest mulig tid , men å ta seg tid til å gå inn i hver detalj - og ha det hyggelig underveis. Nei folkens, la hovmodet ligge - og hopp over tråden hvis dere ikke finner glede i å følge den !

    Takk til Ine123 som lar oss ta del i prosessen,
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Veldig flott arbeid ine gjør,kjekt å følge med på tråden.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Det er bare å legge seg flat for arbeidet i denne tråden. Jeg skulle ønske at jeg hadde litt av din tålmodighet når det kommer til de små detaljer.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tullprat som vanlig!

    Godt å se at noen diyer på en måte som inspirerer andre.
    At en ikke bare roter noe sammen på en uforsvarlig måte og kaller det "verdens beste".
    Dette er bra og nøyaktig jobba Ine123!
    Er du virkelig så snotdum at du tro at lydkvaliteten følger hvor pænt og velfriseret det hele er , så kan jeg roligt fortælle dig at du i den grad tager fejl , det forholder sig i rigtig mange tilfælde lige omvendt , fordi der prioriteres/vægtes forskelligt, nogle er interesseret i at det ser rigtig pænt og professionelt ud, andre er mest interesseret i lydkvaliteten og så må det så komme til at se ud som det nu indgang kommer til, og det er ikke altid lige pænt.
    Det her vaset ditt er akkurat som en flaske Gammel Dansk! Smaker ræv hele året!!
    Dette er tråden for både design OG lydkvailtet!!

    Jhonny, det er kanonfett å se på komponenter linet opp som Garden på oppstilling! Keep up the good work! :)

    Garden.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hehe, det vet vi jo allerede ! Det kommer til å lyde at helvede til med disse motstandene !

    Sitat fra Drossel

    De lyder sgu røv, de der motstande!


    Enig de modstande er elendige.

    " Sitat fra ekstremsound

    Også enig her de er lige til at lukke op og skide i, øhh.. måske det er ved at blive lige lovlig latrinært det hele.
    Mvh.
    Johnny :D
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Hehe, det vet vi jo allerede ! Det kommer til å lyde at helvede til med disse motstandene !

    Sitat fra Drossel

    De lyder sgu røv, de der motstande!


    Enig de modstande er elendige.

    " Sitat fra ekstremsound

    Også enig her de er lige til at lukke op og skide i, øhh.. måske det er ved at blive lige lovlig latrinært det hele.
    Mvh.
    Johnny :D
    Modstandene alene betyder ikke alt. Det er summen af alle parametre.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva er så "latrinært" med de motstandene? Lukter de drit om en kobler de til 230v kanskje? Eller er det feil farge på de? :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Hva er så "latrinært" med de motstandene? Lukter de drit om en kobler de til 230v kanskje? Eller er det feil farge på de? :)
    Lorte farge ja. Min mening er at de alt andet lige giver hård klinisk lyd.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Motstandene fra Vishay/Dale er de mest brukte innen DIY. Har til gode å lese noe negativt om de. Brukte de også i min Borbely Preamp. Den har vært på div. utlån, og jeg har bare fått gode tilbakemeldinger ang. lyden. Her ble de brukt i shuntregulatorene og i selve ampen.
    Men, "danskene" vet alltid best. Fargen: Who cares ??

    Mvh.
    Johnny
    Edit: Lukter drit, når de brenner av. (N.B: har prøvd dette) ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Mainstream modstande nogen tror også at pop er det bedste.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hei,
    siden du har så lang erfaring med motstander, kondensatorer osv. Hvilket fabrikat av smd motstander lyder best ? Du skryter jo veldig av Holton forsterkere, som kun bruker smd komponenter, hvilket fabrikat brukes der ? De må jo være meget gode ?
    You don´t know, do you ?
    Diskusjonen om komponenter er over for min del.
    God natt!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vishay/Dale er vel metallfilm som Pass bruker så vidt jeg har fått med meg, og skal vel være helt topp pris/ytelsesmessig..?
    At en smugler trailer har mistet en kontainer med dårlig marihuana i Danmark er ikke din feil Ine!
    At noen klarer å oppfatte så til de grader forskjell på både kabler og motstander er for meg helt ubegripelig!

    Du meldte pass, men måtte gi en siste støtte! ;)
    "Fantomet er hard mot de harde"
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hva slags motstander Nelson benytter er for meg ukjent, men jeg har ikke unngått å legge merke til at han ved flere anledninger har kommentert diy byggeres tro på bruk av "eksklusive" og dyre komponenter. Hans konklusjon overrasker meg ikke, den er helt i tråd med din (og min) erfaring, oks81. Lurer forøvrig på når vi "hifinuts" skal begynne å ta innover oss hvilke parametre som virkelig gjør noe avgjørende med
    lyden. Det er i alle fall ikke hvilke motstander som sitter i et utgangstrinn.:)

    Eivind S
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.083
    Antall liker
    11.534
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig dette med "motstandslyd". Før tida var karbonmotstander vanlige i det meste ( carbon comp), men disse var ofte litt ustabile og med relativt stor aldringsforskjell. Så kom karbonfilm som var mer satbile og hadde bedre toleranse, men ble regnet får å ha litt høyere egenstøy, og defor ble metallfilm standarden ( og et markedsføringspoeng) i høyere kvalitetsklasser. Etterhvert ble produksjonsteknologien bedre og metallfilm gikk ned i pris og erstattet stort sett helt karbonvariantene, da de generelt ble bedømt som bedre i alle faktorer. Nå er vi der et enkelte advokerer karbon, med sine svakheter, som det eneste saliggjørende. Tilogmed blyantkjerner "lyder bedre" blir det hevdet. Gitargjengen skal jo absolutt ha gamle karbonmotstander, da de tydeligvis tilfører lyden noe, - nettopp det vi vel ikke liker i Hifi.....
    Jaja... noen like mora og andre liker dattera........ forresten ikke mye hverken karbon eller metallfilm i SMD.....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.203
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vær forsiktig med uttalelsene nå gutter så dere ikke får en PM som sier at "du har ikke peiling på lyd og at dine utsagt beviser din svært begrensede viten" :)

    Fikk det igår på bakgrunn av en uttalelse her.
    Visste ikke at medlemmer på et frivillig forum kunne oppføre seg så usympatisk?

    Lyd er virkelig tro og religion for noen!
    Noen sitter på den hele og fulle sannhet og om noen bare våger å være uenig så hagler sjellsordene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.083
    Antall liker
    11.534
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har drevet i elektronikbransjen i 40 år, "i forskningens tjeneste", med måleinstrumenter og utstyr som stiller krav langt utover Hifi, så hva andre måtte mene om mine erhvervede kunnskaper, kvitter meg egentlig midt i ryggtavla! :)
    Når det er sagt, så blir man aldri "utlært", - det er alltid noe nytt, men voodoo og slangeolje er definitivt ikke i min gate.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Hva slags motstander Nelson benytter er for meg ukjent, men jeg har ikke unngått å legge merke til at han ved flere anledninger har kommentert diy byggeres tro på bruk av "eksklusive" og dyre komponenter. Hans konklusjon overrasker meg ikke, den er helt i tråd med din (og min) erfaring, oks81. Lurer forøvrig på når vi "hifinuts" skal begynne å ta innover oss hvilke parametre som virkelig gjør noe avgjørende med
    lyden. Det er i alle fall ikke hvilke motstander som sitter i et utgangstrinn.:)

    Eivind S
    Jo Nelson tror på komponenters kvalitet. F.eks anbefaler han Silmic II kondensatorer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Vær forsiktig med uttalelsene nå gutter så dere ikke får en PM som sier at "du har ikke peiling på lyd og at dine utsagt beviser din svært begrensede viten" :)

    Fikk det igår på bakgrunn av en uttalelse her.
    Visste ikke at medlemmer på et frivillig forum kunne oppføre seg så usympatisk?

    Lyd er virkelig tro og religion for noen!
    Noen sitter på den hele og fulle sannhet og om noen bare våger å være uenig så hagler sjellsordene.
    Nu var det jo mig som sendte den PM og det er en observation jeg har gjort for mange år siden. Synes du selv var yderst provokerende med dit "tullprat" indlæg. Man skal ikke kaste med sten når man bor i glashus.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.203
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er riktig at jeg ikke hadde peiling for mange år siden. Var virkelig på ville veier. Godt observert!
    Da drev jeg med sølv i silke/ull, linolje, fjerning av plast etc. hele tiden og trodde det betydde mye for godlyden.
    Etterhvert som jeg fikk mer erfaring og viten så forsto jeg hvor dum jeg hadde vært og gikk bort fra uvesentlighetene og rettet spor mot det som betyr noe i den store sammenhengen.
    Noen lever og ånder for kjepphestene sine, andre fjerner skylappene og omtaler medforumister på en god måte uavhengig av ståsted.

    "yderst provoserende" - morsomt :) På tide å se seg litt i speilet og undre seg over hvorfor så mange reagerer på sine egne uttalelser og holdninger.

    PS! Og ja - begynner å bli rimelig lei på dårlig/negativ holdning til enkelte her inne. Problemet er at i deres hode er det alle andre som tar feil...

    Dette er Ine123 sin flotte tråd og trist den forurenses av dette tema. Den fortjener all den positivitet og konstruktive tilbakemeldinger den kan få. Ikke drittslenging, og det gjelder i andre tråder også!
    Mer av det og "sanksjoner" blir iverksatt.

    Beklager at jeg tydligvis har provosert noen :(
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva slags motstander Nelson benytter er for meg ukjent, men jeg har ikke unngått å legge merke til at han ved flere anledninger har kommentert diy byggeres tro på bruk av "eksklusive" og dyre komponenter. Hans konklusjon overrasker meg ikke, den er helt i tråd med din (og min) erfaring, oks81. Lurer forøvrig på når vi "hifinuts" skal begynne å ta innover oss hvilke parametre som virkelig gjør noe avgjørende med
    lyden. Det er i alle fall ikke hvilke motstander som sitter i et utgangstrinn.:)

    Eivind S
    Takk for å dra essensen ut av et litt stygt innlegg fra min side. Vi er enige Eivind! :)
    Forsterker: Jeg har troen på å bruke gode, velprøvde kvalitetskomponenter (trenger ikke være dyre) som ikke pines til yttergrensen for hva de tåler, slik at de lever et godt liv, samtidig at en passer på god nok kjøling. Enten en velger A, A/B eller D så bygge på en slik måte at det er sikkert og en kan nyte det en har bygget i mange år.
    Ledninger må tåle sine omgivelser, tenker da isolasjon, og må være tykke nok til strømmen de skal føre. Ta i tillegg et par forhåndsregler mot støy, og en er i boks etter min mening :)

    Angående lyd tar jeg gjerne mot dyre kabler om jeg får de gratis.. :) Men det er aldeles ikke det første jeg tweaker. Kanskje aldri! (Helst det siste tenker jeg..)
    Begynn med Rom og plassering, hva høyttalere kan passe? Bygg så en høyttaler dobbelt så stor som en tror en trenger så en minimerer forvrengning og får litt headroom. Bygg/kjøp forsterker som passer til høyttaler.

    Dette er en oppskrift som funker for meg. Det er de store tingene som en må gjøre skikkelig for god lyd. Jeg ligger aldeles ikke våken om natten og lurer på om en høyttaler/signal kabel eller en motstand vil forandre lyden. I tilfelle er det ekstremt minimalt. Og da har jeg titusen andre ting som jeg må finne ut av her i livet! :)

    Beklager til Jhonny da dette gjerne er litt OT til denne flotte bygge tråden din, men jeg ønsker å støtte din flotte bygging, og blir skikkelig forbanna når det kommer folk å trakker så til de grader hensynsløst frem som har vert tilfelle her!

    Stå på Jhonny!! :)

    I beste mening oks!
    (som fortsatt er i læregropa) :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hei @oks81 :)

    Beklager til Jhonny da dette gjerne er litt OT til denne flotte bygge tråden din, men jeg ønsker å støtte din flotte bygging, og blir skikkelig forbanna når det kommer folk å trakker så til de grader hensynsløst frem som har vert tilfelle her!

    Stå på Jhonny!! :)

    I beste mening oks!
    (som fortsatt er i læregropa) :)
    Vel, det er de samme to (danske) som til stadighet rakker ned på mine valg av komponenter. Jeg tar det dog ikke så tungt :) . Jeg baserer mine valg på egne erfaringer og andre (ikke de to danske) DIY´ere. Det hele blir for mye "snakeoil"(les: linolje), bomull og silikon. Hvilken Hi-End produsent limer sammen sine produkter med silikon ? Nok om dette......, jeg gidder bare ikke mere :mad:

    Nytt tema: Regner med å ha fjernkontrollen i morgen. Den blir spennende å teste. Den er progget til Philips RC5 kodec, og kodet for hver knapp etter mine spesifikasjoner.Pre-ampen har dog en "lærefunksjon", så jeg kan forandre valgene, hvis jeg vil.:)
    Ellers er deler til powersupply på vei fra HiFi collective.

    Mvh.

    Johnny (ikke Jhonny :) )
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.083
    Antall liker
    11.534
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hold fram som du stevner, heter det i et gammelt utsagn! Forresten - hvor får du den fjernkontrollen fra? Jeg har et prosjekt i skuffen, en P.1.7 som skal følge RC-5 kode, men ingen kilde til fjernkontroll... trenger egentlig bare volum... ( man trenger vel å løfte på ræven av og til ... :) )
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hold fram som du stevner, heter det i et gammelt utsagn! Forresten - hvor får du den fjernkontrollen fra? Jeg har et prosjekt i skuffen, en P.1.7 som skal følge RC-5 kode, men ingen kilde til fjernkontroll... trenger egentlig bare volum... ( man trenger vel å løfte på ræven av og til ... :) )
    Hei :)
    Ang. hvor fjernkontrollen kommer fra, la meg komme tilbake til dette litt senere.......Skal testes først, graveres og elokseres. Bilder vil komme, hvis alt fungerer etter plan :)
    Foreløpig, er den satt opp slik:

    Skjermbilde 2.jpg


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei @oks81 :)

    Beklager til Jhonny da dette gjerne er litt OT til denne flotte bygge tråden din, men jeg ønsker å støtte din flotte bygging, og blir skikkelig forbanna når det kommer folk å trakker så til de grader hensynsløst frem som har vert tilfelle her!

    Stå på Jhonny!! :)

    I beste mening oks!
    (som fortsatt er i læregropa) :)
    Vel, det er de samme to (danske) som til stadighet rakker ned på mine valg av komponenter. Jeg tar det dog ikke så tungt :) . Jeg baserer mine valg på egne erfaringer og andre (ikke de to danske) DIY´ere. Det hele blir for mye "snakeoil"(les: linolje), bomull og silikon. Hvilken Hi-End produsent limer sammen sine produkter med silikon ? Nok om dette......, jeg gidder bare ikke mere :mad:

    Nytt tema: Regner med å ha fjernkontrollen i morgen. Den blir spennende å teste. Den er progget til Philips RC5 kodec, og kodet for hver knapp etter mine spesifikasjoner.Pre-ampen har dog en "lærefunksjon", så jeg kan forandre valgene, hvis jeg vil.:)
    Ellers er deler til powersupply på vei fra HiFi collective.

    Mvh.

    Johnny (ikke Jhonny :) )
    Beklager, JOHNNY skal det være!! :)
    Sliter litt med dette navnet, det er så mange måter "Johnny" staves på.
    Har til og med lest om en som skriver Jaa9, han er vist veldig opptatt av å lage musikk med onkelen sin.. ;)

    Har ingenting mot Danmark og dansker, det er egentlig kjekt at de trekker til HFS.
    Jeg får bare kraftige frysninger når jeg ser fremtoningen, med tendenser til direkte mobbing. Han ene av disse to løpte grinene hjem en gang tidligere og skiftet nick etter en diskusjon med untertegna..

    Nok om det! Da er det fjernkontroll vi følger spent med på! :)

    Mvh
    oks
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.299
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei :)

    Har vist det ser jeg :confused:

    Få laget en riktig tegning så skal jeg høre med ham jeg kjenner og som har benk hjemme. Han har 10 talls år erfaring fra mek verksted og er dyktig, men er usikker på om benken han har hjemme kan ta en slik jobb. Kan se ut som 1-2 times jobb litt avhengig av hvordan du vil ha det - henger fortsatt ikke helt med :)

    Et mek verksted tar nok noen tusen for slikt - det administrative koster fort mer enn selve jobben ...
    Skal prøve å forklare........ Ta en titt, en gang til på dette bildet: http://www.hifisentralen.no/forumet...ygger-high-end-amplifiers-66.html#post2300787

    Der ser du selve volumknappen, som er tegnet riktig. Ser du den sorte ringen rundt knappen ? Den er helt separat fra selve volum-knappen. Det er den jeg kaller "smultringen". Det er den som er tegnet feil. Ny tegning av den kommer. Jeg er ute etter noen som har tilgang til rå-materialet (Alu.) og som kan få de dreiet/frest ut.
    Han du kjenner, har han tilgang på riktig dim. av Alu. ? Ellers er også @Sluket på saken, da jeg vet han har god tilgang på Alu. i forskjellige dimensjoner. Vi får se hva som kommer ut av dette. Dette er ingen hast, det er jo tross alt ferietid de fleste steder.
    Takker for alle innspill i denne ferietid :).


    Mvh.
    Johnny
    OK, da er jeg med. Det skal lages en volumknapp og en smultring mao. Han jeg kjenner har nok ikke tilgang til Al i slike dimensjon og man må og ha tilgang til en god sag for å kappe til emnet om man ikke skal dreie seg i hjel. Han bor i nærheten av butikken "min" så jeg stikke innom ham en av dagene om han er hjemme.
    Hei

    Var innom kompisen i går, han med dreibenken, ifm at han hadde problemer med data'n. Det tok sin tid så det ble ikke til at jeg nevnte dreiejobben da han sa han hadde så mye å gjøre. Det gikk vesentlig på uteaktiviteter som bygging av lysthus og som det blir mindre av utover høsten. Videre hadde han hatt lekkasje i stua så all parketten var revet opp og betongen sto til tørk....

    Avventer derfor oppdaterte tegninger før jeg gjør et fremstøt. Virket som du hadde god tid ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn