Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Karl sine kloner

    I går blei det ein lang men triveleg tur til Oslo. Dette innlegget er skrivi på nynorsk avdi eg har solgt det siste paret med kloner til ein sambygding. Det var godt å kunne snakke Årdøl igjen, kunne ikkje akkurat knota i dette selskapet. Det site paret gjekk til ein musikar. Karl Seglem, saksofonist og Årdøl. Han har akkurat gjett ut nycd, desverre fekk vi ikkje høyre den i går, men den forrige gjekk i spelaren ved flerei høve. Impulse og 65finger var der og.

    Impulse hadde fått jobben med å skaffe Karl anlegg. Det landa på ein MV60 frå Conrad Johnson og førebels ein Creek spelar. Den skal bli vurdert opp mot ein Consonace Linear.

    Eg trur Karl vart veldig fornøyd. ;D Han sa ved fleire høve at " dette har eg berre høyrt i studio før". Den eine plata etter den andre blei testa. Eg trur og det blei ei sein natt.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg presentert de parene jeg har laget.
    Et siste par er i produksjon, men bilder får komme seinare. Då synes jeg det er på tide at de andre på forumet her legger ut bilder av sine høyttalere og anlegg. Også med noen lyttekommentarer. Jeg tror Nikko03 får være først ut. Om noen ksulle føle trangen til å poste innlegg her så er det bare til å poste.

    Håvard
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Karl Seglem! Herleg!
    Mykje Seglem heime i stova i sogn på papan sitt Tandberg 4000-anlegg. Nesten ein del av oppveksten, sjølv om eg ikkje kan seia å ha høyrt mykje på han etter eg flytta ut.

    Stao no pao, Haavard ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jereon sin kloner del 2

    Fikk bilder i dag av sjølveste The purple clone dutch.
    Han spiller forresten på en Consonance M99, jubileumsmodell fra Consonance. Knall forsterker som var en gave til kundene, godt bygd, gode deler, knall lyd til en rimelig penge. Ellers står det en cd spiller i racket, men det meste går gjennom Airport Xpress og Apple lossless format. HAn er forøvrig blitt et lite Applehue

    Håvard
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Har hentet plater til to par kloner i dag. Til søndag skal mw.k og undertegnede frese 8)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Nikko's vei til godlyd

    Det hele startet egentlig litt sånn artig med tanke på hvordan sentralen kan være med hensyn til krangle tråder.
    Jeg satt å kikket på leser innlegg i Fidelity å der så det ut til å ha vært noe heftig argumentering på noe som het Hifisentralen.no
    Akkurat tenkte jeg, det der må jeg kikke litt på. Så jeg surfet litt rundt her inne ett par dager.
    Da jeg snublet over tråden Impulse H6 ett forsøk på en clone. Jeg postet ett par spørsmål og fikk veldig hyggelige svar.
    Og Håvard var hjelpsomheten selv og sendte over både tegninger og elementer. Makan til service skal man lete lenge etter.
    Så da var jeg igang og bygget disse først.


    Da jeg var ferdig hadde jeg vel ikke allverdens forventninger , men aldri har jeg tatt så feil av noe som jeg gjorde med disse rakkerene.
    jeg satt mer eller mindre målløs i stolen min og gliste fra øre til øre.
    Med vifa diskanten og Rotel forsterkeri låt det gnistrende klart og med ett driv og engasjement som ikke lot rockefoten ligge i ro.
    i det øyeblikket sendte jeg en stor takk både til Håvard som gjorde dette mulig ,og til Fidelity som hadde pirret Nyskjerrigheten min med en krangle tråd på Hifisentralen.
    (Flere bilder kommer av den reviderte H6 Klonen bare jeg blir ferdig med de.)
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takk Nikko03. Bilder av anlegget og please.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    High End Hvit

    Tenkte jeg skulle legg inn ett bilde av klonene i High End Hvit utførelse.
    Takk til 65Finger som lagde en hifi nevrotiker ut av meg da han påstod at de låt bedre i hvit utførelse ;D


    Låt det bedre tja si det. Jeg synes iallefall de så bra ut, og Ikea platene begynte å sprekke uansett så krisetiltak måtte settes inn.
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Det var det jeg hadde for denne gang, men jeg lover på tro og ære at jeg kommer med bilder av de reviderte
    klonene og hele oppsettet bare jeg blir ferdig med de :)
    Da skal jeg prøve å komme med noen lytte inntrykk på Focal diskantene kontra Vifa diskantene også :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Begynte platene å sprekke?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Begynte platene å sprekke?
    Ja desverre begynte heltre bøke platene fra ikea å sprekke opp i limingen.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    H6 i Tromsø
    Her er mitt par:

    Utstyret dere ser i bakgrunnen er hjemmelaget alt sammen, benken også. Det lille usb/ spdif - kortet er unntaket da.
    H6ene mine kom til verden sommern 2009 med assistanse fra Håvard, Mbare og Slarssen.
    Her er et bilde fra mekking:

    Og her et fra da jeg lagde nye plater til terminalene bakpå:
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Begynner å bli flott tråd det her - imponerende at alle disse eierne også stiller opp med bilder etc.

    Kanskje jeg må ha et sett jeg også..?? 8) 8)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Begynner å bli flott tråd det her - imponerende at alle disse eierne også stiller opp med bilder etc.

    Kanskje jeg må ha et sett jeg også..?? 8) 8)
    Har faktisk elementer liggende. Både Vifa C17WH16-08 og Vifa C17 WG 69-08. Karl fikk sistnevnte i sine.
    På Sinsen står siste paret av H6 klonen jeg bygde. Hyggelig at du liker tråden, tar opp telefonen en dag. HAr ikke glemt deg. ;)

    Håvard
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Berre å seie frå om du treng logo til å klistre på klonene dine, Haavard ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Får holde med sluket her, dette er en spennede tråd å fölge fra siden, ikke minst höyer det forventningene på mine kommende Aspara HL2 ;) ...

    mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Berre å seie frå om du treng logo til å klistre på klonene dine, Haavard ;)
    De har vi dikutert en stund og jeg vil gjerne ha en logo.
    Helst i et hardt materiale.
    Tar du utfordringen? Vil det bli dyrt?

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Får holde med sluket her, dette er en spennede tråd å fölge fra siden, ikke minst höyer det forventningene på mine kommende Aspara HL2 ;) ...

    mvh
    Det er bare til å stikke innom Toten om du vil lytte en gang.
    Du bor vel i Gøteborg. Litt langt ;D
    H6 originalt er nok en noe annerledes høyttaler enn HL2. Begger er horn vel og merke, men litt ulike måter å tenke horn på. Skulle likt å sett delefilteret i de som kommer til deg, hvordan de har tenkt der. Ikke minst lytte til de en gang.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Rjukan 2

    Da mine kjære kloner med heltre bøk i fronten sprakk ble det som sagt krisetilstand her i heimen å bygge nye
    i High End hvit tok meg totalt 14 timer pluss ett par timer med delefilter oppgraderinger "sier litt om hvor krise det var;D"
    Så da de nye var nesten klare,snakket jeg med en kollega om det som hadde skjedd med klonene. Og han kom med den supre ideen om å legge smøre membran på innsiden "hmm hvorfor tenkte ikke jeg på det tru" uansett så foreslo jeg att han kunne jo prøve å få noe ut av dem.
    Jeg satt jo tross alt på ett par bass elementer. Så jeg bestilte diskant og delefilter deler og han begynte å reparere kassene.
    Jeg må si at det fungerte utmerket og de spiller kjempeflott i den kjellerstuen de står i nå.
    Så her kommer bildene av de.
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Litt flere bilder :)




    Det var i grunn det jeg hadde for denne gangen. Nå må jeg fortsette på de reviderte High End hvite
    slik at musikken atter kan flomme ut i heimen :)
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Haavard skrev:
    Brasse skrev:
    Berre å seie frå om du treng logo til å klistre på klonene dine, Haavard ;)
    De har vi dikutert en stund og jeg vil gjerne ha en logo.
    Helst i et hardt materiale.
    Tar du utfordringen? Vil det bli dyrt?

    Håvard
    Tar utfordringen, blir billig. Materiale ordner du sjølv, men det gir ein forutsetning for utforminga.
    Sender deg ein PM.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Haavard skrev:
    musicus skrev:
    Får holde med sluket her, dette er en spennede tråd å fölge fra siden, ikke minst höyer det forventningene på mine kommende Aspara HL2 ;) ...

    mvh
    Det er bare til å stikke innom Toten om du vil lytte en gang.
    Du bor vel i Gøteborg. Litt langt ;D
    H6 originalt er nok en noe annerledes høyttaler enn HL2. Begger er horn vel og merke, men litt ulike måter å tenke horn på. Skulle likt å sett delefilteret i de som kommer til deg, hvordan de har tenkt der. Ikke minst lytte til de en gang.

    Håvard
    Takker!, jo det kan bli noe langt for en lytt, men man vet jo aldri.
    ellers vil jeg vel tro Aspara blir mulig å lytte til i Torggata i Oslo etterhvert ;) :) ...

    mvh
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Her var det mange flotte eksemplarer! :)

    Supert jobba folkens! Hadde vært artig å høre dem spille.

    "Racing-stripene" på Andreas sine H6 må jeg si var rå-stilige.Fikk assosiasjoner til noe slikt. :)

    [attach #]
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Banjo Arne, hadde du fulgt med i tråden skikkelig hadde du aldri turt å vise bilde av et slikt skrap av en bil. Husk en ting, det er italiensk som gjelder. ;D

    Håvard
     

    bperu

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Tommi`s evighetsprosjekt

    Får legge ut noen bilder av mine H6-kloner. Var på leit etter et passende høyttaler-prosjekt i fjor sommer da jeg leste gjennom tråden og vart gira på å bygge disse. En måned senere ca. dukket det opp noen "brukte" elementer her på børsen og da hengte jeg meg på.

    Byggingen har tatt meg vel ett år til nå, så jeg tror jeg er den som har brukt lengst tid på disse klonene, og de er fremdeles ikke ferdige. Har tenkt å lage litt andre føtter. Foreløpig står de på soundcare-spikes, og de kunne sikkert med fordel vært en centimeter eller to høyere over gulvet.

    Jeg er kjempefornøyd med lyden i disse, og jeg synes mellomtonen har bedret seg betraktelig når den har fått seg noen timer... Har fått testet litt forskjellig forsterkeri til disse og det som jeg synes har matchet best til nå er en gammel Cyrus II.
    Fineringen av disse var en lærerik opplevelse, og jeg fant ut den harde veien at man bare har ett forsøk med kontaktlim. Det er forøvrig valnøtt-finer, med ett lag olje og litt støv på :) (har fått olja de to ganger til så de ser litt bedre ut nå.

    Denne tråden har gitt meg mye leseglede og selv om jeg ikke har vært den mest aktive på denne tråden er jeg så å si innom daglig. :) Håper den fortsetter.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig bperu

    Bare for å imponere litt. ;D
    Jeg tar sjansen, følgende personer er i eie av et par kloner eller har kjøpt Vifa elemeneter som skal bli kloner.

    H6
    Elel2000
    Erik F
    Jereon
    Karl S
    Andreas
    Nikko03
    Lydfreak
    hel - ikke ferdige
    mw.k - ikke ferdige
    H.R - ikke ferdige
    Rjukan 2
    Rjukan 3 - ikke ferdige
    ØivindJ - kasser nesten ferdige
    Aspstein - er i gang
    Solbin - er i gang
    Håvard L - ikke ferdige. Jeg jobber med dem
    Lydfreak sin kompis
    Roberten - de er på gang.

    Synes dette er ganke imponerende.
    Håper jeg ikke har glemt noe.

    Redigert 2. gang 16.10


    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fin finering bperu. Ett par flotte eksemplarer må jeg si :)
     

    bperu

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Nikko03 skrev:
    Veldig fin finering bperu. Ett par flotte eksemplarer må jeg si :)
    Takk for det, bortsett fra da jeg måtte skrape bort to sider som sprakk opp, var det faktisk ganske artig.
    Alltid gøy å lære noe nytt...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det meste her i livet kan en ta læring av bperu. Også å skrape finer.

    Må si at del kloner er blitt så fine at de helt klart setter mine egne i skyggen, og tross alt har jeg får mye skryt ;D. Virkelig fine en del eksemplarer. Andreas sine er my cup of tea må jeg si. Det er noe med lakkering.

    Jeg ser jeg driver litt fjernundervisning i denne tråden, er lærer til vanlig. Tror tråden har inspirert mange til å ta i bruk, eller for noen, utfordre snekkerferdighetene sine.

    Håvard
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Ett til evighetsprosjekt...denne gang ala Lydfreak

    For noen år siden leste jeg en test i ett eller annet blad som handlet om en av Impulse sine høyttalermodeller. Jeg husker ikke den dag i dag hvilken modell dette var, men jeg husker at den fikk mye skryt og at de var over seg av begeistring av den modellen. Når denne tråden startet fulgte jeg den derfor som leser ganske lenge og "desverre" ikke noe mere enn det. Alle superlativene til fingern og andre som kom til etterhvert fikk meg til å bestemme meg for å teste det. Det ble derfor til at jeg 17 mars 2009 sendte første pm til Haavard og det ble etterhvert ganske mange av dem :p Kassene sto desverre ganske lenge ferdige uten at det ble satt inn elementer eller gjort noe mere pga diverse hendelser...men som dem sier "den som venter på noe godt..." :) Den dag i dag er de enda ikke helt ferdige (så jeg synes ikke du har brukt så lang tid Tommi... :p). Det skal forsøkes noen andre spoler og annen internkabel etterhvert. Bilder fra byggeprosessen finnes desverre ikke, men skal vel få til litt bilder uansett...

    Ferdig høyttaler m/spikes (outriggers selges hos soundocity.com)


    Kondensatorer og motstander fra Duelund


    Spoler fra Solen


    Høyttalerterminaler fra CNC


    Det eneste jeg har lagt i for demping og for å bryte opp stående bølger er disse mattene fra Deflex (selges hos madisound.com)


    Pr i dag står klonene og spiller sammen med et Naim forsterkersett (Nac112/Nap150) og pc eventuelt en Dual 1219 som lydkilde og de trives godt med det :) Har ikke vært mange som har hørt på mine kloner til nå, men et par har det blitt. Den ene er ganske kresen, men med Dual 1219 koblet foran forsterkerne...så kunne han godt levd med disse klonene. Det skal også sies at han ikke var veldig imponert over et anlegg (som kostet temmelig mange ganger mere) han hørte for en stund siden. Det er noe når anlegget spiller musikk og man ikke bare sitter og hører på alle instrumentene (anlegg som dissikerer musikken). Den andre som har vært her...har jeg allerede samlet sammen elementer til. Han blir forhåpentligvis en lykkelig eier av et sett kloner på nyåret en gang. Denne personen hørte på høyttalerne mine i 5 minutter, for så å si at han ville ha slike. Han bare elsket klangen i dem. Når det kommer til meg selv, så kan jeg ikke tenke meg å bytte pr i dag. I rett rom så koser de seg virkelig :)

    Føler at jeg har glemt noe, men får heller redigere etterhvert ::)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Det meste her i livet kan en ta læring av bperu. Også å skrape finer.
    Håvard
    Det samme gjelder biler........................... ;D
    Om det er Alfa du setter fremfor AC Cobra Haavard må du sporenstreks sendes på omskolering.
    AC Cobra er forøvrig en bil som passer meget godt i en sånn "et forsøk på en klone-tråd", så helt off-topic er det i hvertfall ikke.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal vel innrømme at en AC Cobra er noe for seg sjøl.
    Jeg har "hørt" en, det var faktisk gansk imponerende.

    Lydfreak, griselekkert. Det outriggerne er vanvittig fine. Vil ha ....

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Er den mørke sjokoladen og kanelstangen dyr (duelund)?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Er den mørke sjokoladen og kanelstangen dyr (duelund)?
    http://www.partsconnexion.com/resistors_duelund.html Billig i forhold til det man får igjen,ble meget forbauset når æ bytta fra metalloksyd til disse i mine,det låter reeeeeeeeeeeeeeent ;D (har ikke H6)

    mvh Filip
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn