Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    FAB skrev:
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
    Elementer er handlet inn og tegningene av basshornet ligger på min pc. ;)
    Sorry for sein oppdatering folkens, men det kommer mer snart. Litt for mye å gjøre, ellers har jeg fått kjeft av 65finger for å antyde at deter på tide å avslutte tråden. Den skal leve sitt eget liv sier han, og da blir det vel sånn ...

    Håvard

    Lett for Fingers å skrike/bære seg hvis han ikke løfter en Finger sjæl!!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Haavard skrev:
    FAB skrev:
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
    Elementer er handlet inn og tegningene av basshornet ligger på min pc. ;)
    Sorry for sein oppdatering folkens, men det kommer mer snart. Litt for mye å gjøre, ellers har jeg fått kjeft av 65finger for å antyde at deter på tide å avslutte tråden. Den skal leve sitt eget liv sier han, og da blir det vel sånn ...

    Håvard

    Lett for Fingers å skrike/bære seg hvis han ikke løfter en Finger sjæl!!!
    jeg har slitt fingrene til tider krokete av å klore ned innlegg i denne tråden sluket
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 skrev:
    Håper det er plass til ett bilde av revidert H6 klone før vi tipper over på side 100 :)

    Seteikjande-det du, dette er gromt!
    Jeg ser du har fått til noe som jeg spekulerer litt på om dagen... Hvordan fikk du freset ut for Focal? Jeg kjøpte meg en fres i helga, men har aldri satt mine ben i en slik, så info og tips ønskes. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    solbin skrev:
    Nikko03 skrev:
    Håper det er plass til ett bilde av revidert H6 klone før vi tipper over på side 100 :)

    Seteikjande-det du, dette er gromt!
    Jeg ser du har fått til noe som jeg spekulerer litt på om dagen... Hvordan fikk du freset ut for Focal? Jeg kjøpte meg en fres i helga, men har aldri satt mine ben i en slik, så info og tips ønskes. :)
    Tusen takk for det :)
    Det ble frihånds fresing for Focal diskanten. Tok meg god tid å fulgte blyant streken rett og slett.
    kom ikke på noen annen "lur" måte å gjøre det på så da ble det frihånd :)
    For å frese ned valnøtt stripene brukte jeg sideanlegget til fresen så det gikk veldig enkelt å greit :)
    fresa ned 3mm i dybden og limte inn valnøtt stripene med trelim.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hva med fresemal. Har du brukt det noen gang. Jeg har ikke det men har hørt det er smart? Skal trolig frese frontene til mw.k og min kloner til søndag så da bør jeg ha teknikken inne :D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De tøffe gutta frser for frihånd

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Har du frest så mye for hånd at du har mista en finger, Haavard? Eller er det andre grunner til at det mangler en "e" her? ;D ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Haavard skrev:
    FAB skrev:
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
    Elementer er handlet inn og tegningene av basshornet ligger på min pc. ;)
    Sorry for sein oppdatering folkens, men det kommer mer snart. Litt for mye å gjøre, ellers har jeg fått kjeft av 65finger for å antyde at deter på tide å avslutte tråden. Den skal leve sitt eget liv sier han, og da blir det vel sånn ...

    Håvard
    Enig med Fingers her, Haavard. Tråden fortjener et liv uansett sideantall.
    Hva H2-kloner angår (og kloner skrives med K, ja..), trenger du vel i rettferdighetens navn mer enn tegningene på basshornet for å komme igang.. Mellomtonehornet, for eksempel.. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel akkurat det som er akkileshælen :eek:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Men du har jo et par h2 impulse. Kanskje vi kunne hatt en studiekveld en liten guttegjeng og demontere sakene dine med litt rødvin og et skyvelær? ...........tulla ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Hva med fresemal. Har du brukt det noen gang. Jeg har ikke det men har hørt det er smart? Skal trolig frese frontene til mw.k og min kloner til søndag så da bør jeg ha teknikken inne :D
    Fresemal er i utgangspunktet en god ide eneste problemet er at fresen skal kun frese 5mm i dybden mens frese stål sånn generelt har en fresehøyde på 18 til 20 mm eller mer dermed freser du inn i malen du skal følge.Ellers blir jo malen veldig høy og dermed vanskelig å lage.
    Men finner du en fres med lang tange og kort skjær så er jo problemet løst ville jeg tro.
    jeg hadde ikke tilgang på noe slikt så derfor ble det frihånd denne gangen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan lager jeg en fresemal? En tjukk mdf plate som jeg borer hull i hvert hjørne med hullsag og tar de rette lengdene med Fein saga og pusser litt til slutt?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Jeg også har tenkt på mal og hvordan lage og bruke denne, men skjønner jo at det ikke er særlig tøft å bruke mal, så jeg får heller se å øve litt på frihåndsfresing ;D.
    Har jo forsåvidt sagd opp et par ekstra fronter in case of disaster da.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Hvordan lager jeg en fresemal? En tjukk mdf plate som jeg borer hull i hvert hjørne med hullsag og tar de rette lengdene med Fein saga og pusser litt til slutt?
    Jepp det er den fremgangs måten jeg ville brukt ,men det blir mye pusse og file arbeid på en så tjukk plate for å få den til å passe perfekt på diskantene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Med tanke på at jeg skal lage 4 høyttalere så er det kanskje verdt strevet og den reduserte risikoen for å ødelegge en front eller fire?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    hel skrev:
    Men du har jo et par h2 impulse. Kanskje vi kunne hatt en studiekveld en liten guttegjeng og demontere sakene dine med litt rødvin og et skyvelær? ...........tulla ;)
    Haavard og Finger´n har vært innom noe som ligner forslaget ditt før. Det ble nedstemt. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    En veldig veldig dyyyyyr rødvin da? ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Med tanke på at jeg skal lage 4 høyttalere så er det kanskje verdt strevet og den reduserte risikoen for å ødelegge en front eller fire?
    Må si meg enig her. Det er sikker lurt å ta jobben når du skal lage 4 stk :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye snakk her og lite bilder ...Skulle det ikke ifra side 100 komme en kavalkade... ?? 8)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tegninger

    Under ser dere kassetegning av H6. Denjeg bygger etter og som er sendt ut til alle.
    Etter at jeg hadde bygd et par, så dukket det opp andre tegninger også. Den er ikke helt identisk med den originale H6, men det er lite som skiller.

    Jeg pleier å bygge fronten inn mellom sideplatene. Det samme med topp og bakplate. Det medfører "striper" ved maling, men en solid kasse. Hel har vel sendt meg noe wunderstuff som skal kurrere dette. Vi får se, Roberten sine skal testes ut med den nye sparkelen. Bruker forøvrig kjeks ved liming. Lett å lime da.

    Husk at fresemål ikke stemmer. Det er ulik diameter på de ulike elementen som er brukt.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Delefilter.

    Det blir ikke brukt samme delefilter i klonen som i originalen.
    Men prisnippet er det samme, KISS. "Keep it simple stupid".
    I originalen er det en 6db deling på bassen, og en 12db deling på diskanten. Fasen er da snudd på diskanten.

    I klonen er det valgt å bruke 6db filter i diskant og bass.
    I tilegg er det legt inn et zobelfilter i bassen for at forsterker skal se en lettere last. Filteret under kan brukes på de Vifa elementene som er brukt i klonen. Det eneste en bør variere er dempeleddet. I praksis kompensere 1-1.5 db i diskanten. Det ene Vifa elementet måler 1-1.5 db lavere i følsomhet.

    Det er en feil på tegningen. Norbert har regnet ut et dempeled med ranke på at Focal er 8ohm. Den er 6 ohm. Dette kan en endre selv ved å søke etter en L-pad calculator på nett.


    Håvard
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Zobel vil som du sier påvirke impedansen forsterkeren møter Haavard, men hovedårsaken til zobel ifbm 1.ordens filteret, er for å flate ut impedansen delefilteret (spolen til bassen) "ser". Uten impedanskorreksjon på basselementet vil ikke en spole alene nærmest gi avrulling i det hele tatt.

    En dag du får for lite å gjøre og kjeder deg (skjer stadig vekk har jeg forstått ;D), hadde vært interessant å tweake delefilteret i de originale H6 på en veldig enkel måte. Rett og slett satt inn en motstand på 10-15 ohm etter kondensatoren til mellomtonen, slik at delefilteret ble som i klonene, og i tillegg fasevende et av elementene.

    Det vil flate ut impedansen og den elektriske fasen, og samtidig gi en slakere avrulling - lenger ned i frekvens på mellomtonen. I følge simuleringer skal det få elementene til å spille bedre i fase, men det gjør også en god del på frekvenskurven, så det hadde vært interessant å høre hva du syntes.

    Her ser du impedansen i original (svart) og med zobel (rød):




    Og frekvenskurven:
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innspill Norcad.
    Greit med litt tekniske betraktninger her. Leste gjennom tråden her en dag og ser at også Andreas hadde målt og simulert litt. Hans frekvenskurve/simulering av de ulike elementene kjenner jeg igjen må jeg si.

    Jeg ser det at denne tråden må få leve. Hadde en nesten euforisk opplevelse i går da jeg var å leverte et sett H6 kloner i Oslo. Bilder kommer senerer når 65finger får fingret litt med kameraet sitt. Han og Impulse var med på overrekkelse av et anlegg. Impulse hadde gjort forarbeidet med å skaffe forsterker og cd spiller samt det nødvendige av kabler. Det hele var så vellykket at det måtte skåles med hvitvin, og farris til meg. ;D

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De første klonene

    Her er bilder av de første klonene. Brune og fæle. Tok den fargen jeg hadde for hånden. Må jo innrømme at jeg ikke hadde helt forstilt meg hvordan dette ville låte. Jeg hadde ingen forventninger egentlig. Husker også at jeg var noe mellomfornøyd til å begynne med. Men etterhvert løsnet det. Doisse bassene trenger massasje.

    Etterhvert ble klonene ombygd til Erik. De står nå i Oslo og spiller på et Naim oppsett. Spurte broren hans igår hvordan det gikk. "Jeg har ikke hørt noe fra han, så regner jeg med at han er fornøyd. Altså han er fornøyd". Jeg vet at Erik hadde en kompis på besøk med et heller rått Burmeister oppsett, han hadde visst nikket noe annerkjennende, likte det han hørte. Det er hyggelig. Erik spiller forøvrig på halv vintage Naim. Naim dunker på H6 klonene.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeroen sine kloner

    Jeroen er en meget hyggelig nederlender som er opptatt av det gode liv.
    Singlemalt, motorsykkel og skøyteløp er stikkord. Jeg er også sikker på at han er mer bereist i Norge enn jeg er, og tross alt har jeg farta liitt rundt i dette landet. Han kom til Toten for noen år siden, bort fra en hektisk tilværelse utenfor Amsterdam. Opprinelig konservatorie utdannet musiker. Nå en av eierne i Servicemestern på Gjøvik, vaktmesterfirma. Et lite kvantesprang? På anleggs fronten har han også tatt et steg. Under ses bilde av de lilla klonene. I disse sitter mine gamle diaknter, samt Vifa C17WG 69-06, et 6ohms element. Han har også valgt å bruke det originale filteret fra Impulse H6. Bildet er tatt hos meg. Bilder fra hans eget oppsett skal jeg bestille nå i dag ;)

    Håvard
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    H6 sine kloner
    legger ut noen bilder av H6 sine kloner. Dette er de mest påkostede klonene med Oblivion internkabling og WBT Nextgen silver høytalerterminaler. H6 er musiker og lyddesigner. Virker som om H6 er musikernes høytaler 8) Legger ut noen bilder av klone, utstyr og litt instrumenter
     

    Vedlegg

    • 77.2 KB Visninger: 963
    • 384.1 KB Visninger: 1.037
    • 192.7 KB Visninger: 1.010
    • 169.3 KB Visninger: 978
    • 278.1 KB Visninger: 754

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H6 og 65finger var de to første som bestilte H6 kloner av meg. "Jeg skal ha, jeg skal ha"sa de kor.
    Disse to i sofaen er en mest fornøyelige stunder jeg har hatt i heimen. Begge bestilte og fikk sine kloner, i hvitt. H6 og 65finger sine er de to eneste parene som er laget med Vifa C17WH 16-08. Terje er som Jeroen musiker. Musikernes høyttaler. Snakket nettopp med Jeroen, "det er klart at musikere liker disse høyttaleren, de er detaljerte, det er noe musikere er opptatt av". Det er en tredje musiker også som endte opp med H6 kloner, de som FallenA bestillet. Men mer om det seinere.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger sine kloner
    65finger fikk sine kloner etter hvert også. Han er en av de som desidert har mest erfaring med disse høyttalerne. Han har vært med siden starten av byggingen, og har vært jevlig oppe hos meg og hørt. De fleste vet vel at 65finger gikk etterhvert mye lenger og har bygd opp et rimelig heftig anlegg, som kan ta pusten fra meg noen ganger. Fikk litt bakoversveis av Townes van Zandt i går da jeg stakk innom.

    65finger sine høyttalere endte etterhvert opp på Karmøy. Clintern overtok dem.
    Han solgte de igjen Elel2000 i Stavanger. Ikke fordi han var misfornøyd, men fordi endre prioroteringer tok over en stund. Snakket så vidt med Elel2000 på pm, virket fornøyd han også. Håper han finner tid til å skrive en liten snutt her inne, Clintern også.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    65finger skrev:
    H6 sine kloner
    legger ut noen bilder av H6 sine kloner. Dette er de mest påkostede klonene med Oblivion internkabling og WBT Nextgen silver høytalerterminaler. H6 er musiker og lyddesigner. Virker som om H6 er musikernes høytaler 8) Legger ut noen bilder av klone, utstyr og litt instrumenter
    Fingern...hva er brukt av delefilterkomponenter på disse?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lydfreak skrev:
    65finger skrev:
    H6 sine kloner
    legger ut noen bilder av H6 sine kloner. Dette er de mest påkostede klonene med Oblivion internkabling og WBT Nextgen silver høytalerterminaler. H6 er musiker og lyddesigner. Virker som om H6 er musikernes høytaler 8) Legger ut noen bilder av klone, utstyr og litt instrumenter
    Fingern...hva er brukt av delefilterkomponenter på disse?
    det er delefilteret med de røde Jantzen kondisene. haavard har detaljene. Haavard!!! info please
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    65finger skrev:
    det er delefilteret med de røde Jantzen kondisene. haavard har detaljene. Haavard!!! info please
    Hadde vært morsomt å sammenlignet en gang. Jeg er veldig fornøyd med Duelund i filteret...men må få ting helt ferdig først. Kabelstyret mitt er litt halvferdig enda... :/
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lydfreak skrev:
    65finger skrev:
    det er delefilteret med de røde Jantzen kondisene. haavard har detaljene. Haavard!!! info please
    Hadde vært morsomt å sammenlignet en gang. Jeg er veldig fornøyd med Duelund i filteret...men må få ting helt ferdig først. Kabelstyret mitt er litt halvferdig enda... :/
    H6 er greie å ta under armen så en test bør enkelt la seg gjennomføre.
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    65finger skrev:
    H6 er greie å ta under armen så en test bør enkelt la seg gjennomføre.
    Jeg har jo så vidt nevnt et klonetreff tidligere, men må få mekket helt ferdig først. Jeg har filtrene hvertfall inntil videre liggende utenfor høyttaleren...og tviler vel egentlig på at de vil komme på innsiden noen gang. Med stiv høyttalerkabel, delefilter og høyttaleren...så er det faktisk en liten jobb å flytte de :p
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    I 65finger sine kloner sitter det røde JAntzen kondiser og flatspoler fra Meniscusaudio.
    14awg sølv på kobber tråd.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn