Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    PS! Det er kun lov til å fjolle på denne siden. Side 100 er avsatt til saklige foto innlegg ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ikke kødd for mye nå da, drar bort i morgen.
    Har allerede planlagt litt fra side 100.

    Håvard
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Lydfreak skrev:
    hel skrev:
    Sparkel løsningen virker veldig solid på mine høyttalere. Hvor lang tid tok det før dere andre gutta fikk tynne sprekker i lakken over skjøten?

    Hans Erik
    Jeg bygde de litt annerledes enn de andre i tråden. Mine plater er saget 45 grader i alle ender. Skjøtene er i hjørnene og har ikke sprukket enda hvertfall. Tok nye bilder av en høyttaler litt tidligere. Valgte å ta det utendørs for å få et litt bedre bilde av hvordan de egentlig ser ut :)

    Wow...
    Utrolig lekkert! :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Alldeles nydelige,Lydfreak.Flott håndarbeid.Spikes`ene passet også veldig godt og gjorde den helhetlig enda mer stilig.Bra jobba!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kan man laste opp en pdf fil her å få den til å vises?
    Fikk den bare som "binders" nede i innlegget.

    Håvard
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger an til at jeg kler dem med 4mm kryssfiner i bjørk.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Håper det er plass til ett bilde av revidert H6 klone før vi tipper over på side 100 :)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Bravo!!! du har overgått deg selv Nikko
    Takker og bukker 65finger :) Kommer flere bilder bare jeg blir helt ferdig.
    I løpet av uka tenker jeg de er klare.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    du har ikke lyttet til gromdiskantene med andre ord :mad:
    Nei desverre har ikke hatt den gleden ennå. Må prøve å ikke gå i fella og fyre opp klonene før de er helt ferdige.
    Ellers er det fare for at de aldri blir ferdige.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    du har ikke lyttet til gromdiskantene med andre ord :mad:
    Nei desverre har ikke hatt den gleden ennå. Må prøve å ikke gå i fella og fyre opp klonene før de er helt ferdige.
    Ellers er det fare for at de aldri blir ferdige.
    De ser jo veldig ferdig ut
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    du har ikke lyttet til gromdiskantene med andre ord :mad:
    Nei desverre har ikke hatt den gleden ennå. Må prøve å ikke gå i fella og fyre opp klonene før de er helt ferdige.
    Ellers er det fare for at de aldri blir ferdige.
    Hva er det som gjenstår?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    du har ikke lyttet til gromdiskantene med andre ord :mad:
    Nei desverre har ikke hatt den gleden ennå. Må prøve å ikke gå i fella og fyre opp klonene før de er helt ferdige.
    Ellers er det fare for at de aldri blir ferdige.
    Hva er det som gjenstår?
    Egentlig ikke så mye men jeg må bygge om delefilteret litt og olje opp detaljene i valnøtt så er de klare :)

    sorry Håvard der kom vi jaggu på side 100 gitt håper det går greit uansett.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    du har ikke lyttet til gromdiskantene med andre ord :mad:
    Nei desverre har ikke hatt den gleden ennå. Må prøve å ikke gå i fella og fyre opp klonene før de er helt ferdige.
    Ellers er det fare for at de aldri blir ferdige.
    Hva er det som gjenstår?
    Egentlig ikke så mye men jeg må bygge om delefilteret litt og olje opp detaljene i valnøtt så er de klare :)

    sorry Håvard der kom vi jaggu på side 100 gitt håper det går greit uansett.
    good!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gi meg litt tid, så kommer det noe.
    Så jeg foreslår litt stillhet en tid ;)
    65, du har mange nok innlegg nå ;D

    Håvard
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    6.561
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Haavard skrev:
    Gi meg litt tid, så kommer det noe.
    Så jeg foreslår litt stillhet en tid ;)
    65, du har mange nok innlegg nå ;D

    Håvard
    såså håvard - ikke ta sånn på vei her. ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    How it all started.

    Det er visst noen der ute som har forventninger til side 100 i denne tråden.
    Planen min er å lege ut litt bilder, samt og samle noen tråder. Det jeg ønsker først er å skrive litt om hvordan det hele startet. Jeg må legge litt skyld på Impulse her på sentralen. I 2007 gikk jeg til det skritt å selge platesamlingen min. 500 LP plater gikk ut av huset, heldig som jeg var fikk jeg solgt til en fyr nord i landet, en som tok hele samlingen. Før det var det mange som vill kjøpe deler av samlingen, Impulse var den ene. Hans interesse førte til noen hyggelige samtaler på telefon, om blant annet hifi. Kort ble veien til snakk om Impulse høyttalere, Impulse forseslo å bygge et sett kloner. Jeg var sågar innom og hørte på hans H2 også. Jeg ble nysgjerrig på dette firmaet og disse høyttalerne. Horn hadde jeg luktet på før, men Hedlund var og er for stort. Jeg beit meg merke i at Brian Taylor hadde gått noen andre veier for å oppnå god lyd. Jeg kjente ikke til firmaer som gjorde høyttalere på denne måten. Slike individualister tirret nysgjerrigheten.

    Hvor begynner jeg? Pinkfish media, et forum i England. Fikk litt kontakt der med mannen bak Impulsesiden på nett. Link her

    http://www.acoustica.org.uk/impulse/impulse.html

    Videre tok jeg veien til DIY forum, der jeg kom i kontakt med Norbert Kulcsar.
    Denne hyggelige mannen som jeg startet å maile med i 2007, og som jeg etterhvert har besøkt 3 ganger. En sann DIY'er som stadig går nye veien i sin jakt etter god lyd, der penger i større grad enn her er en rammefaktor. Er imponert over hva han har fått til med beskjedne midler. Han sendte meg etterhvert tegninger og delefilter over hva han selv hadde gjort med klonene. På hans anbefaling bygde jeg et sett kloner med Vifa C17WG 69-08 elementer. Focal tweeteren jeg brukte hette ti 120. Dette var den aller første klonen jeg bygde, og som 65finger og H6 her på forumet tok turen oppover til Toten en vårdag, mener jeg, i 2008 for å lytte til. 65finger kan jo prøve å sette noen ord på hva han hørte den dagen. Jeg tror jeg vekket han opp i fra en dvale, en hifi dvale. Han hadde tidligere hatt mye pent og godt utstyr i hus, men mine små H6 fikk fram noen begeistrende rop mener jeg, var det ikke slik 65finger? Ordet er ditt.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Frelsen eller oppstandelsen

    våren 2008 satt jeg mellomfornøyd å spilte på et par pene og hyggelige SonusFaber HT, en muse forsterker samt en CJ PV 10. En dag fikk jeg anledning til å lytte til impulse sitt oppsett med 300b SET, CJ Premier 10 og IMPULSE H2. Da bråvaknet jeg. Dette ville jeg ha! Ha!

    beordret impulse til å skaffe meg noget tilsvarende. Noen dager etterpå nevnte han at en fyr ved navn Håvard hadde bygget et par kloner av H6. H6 som han beskrev som lillebroren til H2 mente han var noget for meg.

    Etter noen uker kjørte en kompis og jeg opp til Toten og fikk høre på Haavards den gangen sjokolade brune kloner. Enden på visa var at jeg tvang Haavard til å lage et sett med kloner til meg. Insisterte på at de skulle være hvite. videre truet jeg Haavard til å smekke inn oblivionkabler internt (han brakk de fleste neglene på det)

    det ble til slutt 3 par alle hvite og de er grunnen til jeg sitter med de høytalerene jeg har i dag (skulle dra prosjektet videre og det ene førte til det andre)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elementer

    Takker 65finger.
    Du må ta på deg skylda sammen med Impulse for at dette er den lengste og hyggeligeste tråden på DIY sidene. Framover vil viktige innspill i tråden som er planlagt fra meg bli merket med denne fine gløedede overskirften. Mer vil følge framover. Ikke bare i dag, men videre også. Tror også at side 100 i tråden vil markere slutten på tråden også. Nå er snart 15 par i omløp i Norge, det er vanskelig å få tak i basser, bare et par igjen her hos meg og muligens to i Ungarn, det gjør det hele vanskelig å følge opp tråden. Time will show.

    Jeg må innrømme at jeg ikke helt har total oversikt over H6 klonene sånn teoretisk.
    Men jeg har gjort meg noen erfaringer. Mitt første par ble bygd med Vifa C17 WG 69-08. Vellykket, helt klart. Men andre Vifa C17 har passet godt inn i kassen også, uten store forandringer i filteret. Dette på tross av at de har målt også annerledes enn seg i mellom. Det jeg har erfart er at hvis Vas blir for lavt så slitern en med kassen, og det hele kan boome litt. MOnacor elementet er et eksempel. Det måler veldig likt et av C17 elementene, og skulle teoretisk kunne brukes. Men den gang ei. Her er forøvrig en liste med elementene som er blitt brukt og testet i H6, og de virker.

    Vifa C17 WH 09-08 (de fleste kloner er bygd med denne. Living Voice bruker denne)
    Vifa C17 WH 16-08 (to par er bygd med denne, og jeg har et par på lur, ikke til salgs)
    Vifa C17 WG 69-08 ( min første klone med disse)
    Vifa C17 WG 69-06 (de lilla ;D )
    Norbert sitt eget.

    Original elementet heter Seas C17 RC og SEas C17 RCY. Begge ble brukt. Bildet av dette ser du under samt diverse bilder av Vifa C17. Legger ved også hvordan en kan forstå alle gtallene og bokstavne på Vifa.


    Håvard
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Det var veldig hyggelig lesning, alt sammen, ja bortsett fra det med de 500 vinylplatene da :'(
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elementer 2

    Klonene trenger en diskant også.
    Originalt er det brukt en Focal TK 90 i klonene, med en TK 120 ramme/innfatning.
    Denne er ikke lenger til salgs, men finnes av og til på ebay. Koster det hvite ut av øyet. Denne diskanten er bedre kjent som den gule kevlar diskanten til Focal, og var vel også deres første inventerte dome.

    I klonene er det brukt også Focal. Tre varianter, TI 120 (titan, blankt membran), tc 120 tdx2 og tc 120 tdx5.
    Alle gode, de to site de beste. Mange tenker sitt når de hører Focal diskant, og ja, de kan låte fælt. Hvorofr låter de oppløst, luftig, detaljert og ikke minst uanstrengt i H6 og i konene. Jeg tror delefrekvens er et nøkkelord. De slipper å spille hele sitt register, som er ganske stort. Delefrekvensen på klonene,elektrisk, er ca 3900 hz, fra denne frekvensen faller de med 6db per oktav. Resonansfrekvensen er ca 550 hz. Mange velger å tyne Focal diskanten nedover i frekvens. Dette tror jeg er grunnen til av vi kan snakke om "Focaldiskant" med bismak i munn. Focaldiaknt har fått en litt negativ klang. Desverre, for den er veldig god.

    Det skal sies at Nikko03 har gjort noen gode erfaaringer med en Vifa diskant, men det kan han fortelle om når det blir hans tur.
    Da er det takk fro meg i kveld, nye bilder om saker kommer kanksje i morgen.
    Litt bilder

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Det var veldig hyggelig lesning, alt sammen, ja bortsett fra det med de 500 vinylplatene da :'(
    Har ikke savnet dem en dag. ;) Men guttungen har fått vinyl.

    Hvåard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Haavard skrev:
    Tror også at side 100 i tråden vil markere slutten på tråden også. Nå er snart 15 par i omløp i Norge, det er vanskelig å få tak i basser, bare et par igjen her hos meg og muligens to i Ungarn, det gjør det hele vanskelig å følge opp tråden. Time will show.
    Ser ut som om det kan befinne seg noen elementer i Danmark. Senest 29/8 var det en på diyaudio.com som hadde en eske full av ubrukte Vifa C17WH-09-08 :)

    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/152953-replacement-vifa-c17wh-09-08-a.html#post2287260
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    norcad skrev:
    Hallo Haavard.
    Ser at Dynabel selger et "vintage" Seas element; CC17RC. Kunne det være verdt et forsøk?

    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0630_cc17rc.pdf
    Jeg er redd for at dette er så close til originalen som det kan gå an.
    Kan ikke skjønne noe annet at dette skulle funke. Noe å tenke på til mine originale?

    Håvard
    Er det noe å være redd for da Haavard ??? ::)
    Ikke de billigste 6,5" men når de nå faktisk er å få fatt i, er det vel bare for alle klone interesserte å kaste seg over dem.
    Eller kanskje du bør kjøpe alle dem har, og bygge kloner de neste 10 årene også Haavard? ;D
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.023
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
    Elementer er handlet inn og tegningene av basshornet ligger på min pc. ;)
    Sorry for sein oppdatering folkens, men det kommer mer snart. Litt for mye å gjøre, ellers har jeg fått kjeft av 65finger for å antyde at deter på tide å avslutte tråden. Den skal leve sitt eget liv sier han, og da blir det vel sånn ...

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Haavard skrev:
    FAB skrev:
    Når kommer etterfølgeren med 100 sider :)

    Impulse H2 - et forsøk på en clone.
    Elementer er handlet inn og tegningene av basshornet ligger på min pc. ;)
    Sorry for sein oppdatering folkens, men det kommer mer snart. Litt for mye å gjøre, ellers har jeg fått kjeft av 65finger for å antyde at deter på tide å avslutte tråden. Den skal leve sitt eget liv sier han, og da blir det vel sånn ...

    Håvard
    Det hadde vært fint om tråden kunne få leve sitt eget liv slik at vi kan poste finish oppdateringer o.l eller bare skravle hehe
    H2 klone tråd hadde vært inn i granskauen morro ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn