Godt nytt år unge mann
gismo
gismo

Tusen takk for motiverende ord @Fosse, dette er jo noe som jeg virkelig liker å drive med når tiden finnes.Takk for at du tar deg bryet iGran. Det ligger mye jobb bak et slikt innlegg, vi er garantert mange her som setter stor pris på det.
Veldig hyggelig å høre @Olav E !Ja du skaper nysgjerrighet for musikk som kan virke utfordrende å nærme seg til. Utfordrende å orientere seg innenfor tidsepoker og stilarter, orkestrere og dirigenter, og ulike versjoner med samme utøver(e). Man lar seg inspirere. Dagen i dag fikk en fin start med litt oppdatering her på hfs. Inspirert av ditt innlegg ble disse to lydsporene til en ellers værmessig grå dag.
Takk!
Mvh Olav E & Fru.
Fantastisk tråd, og til musikken så har innspilling av samme verk store forskjeller med tanke på orkester/utøvere og dirigent. I hylla mi for klassisk musikk så blir det gjerne flere plater av samme verk, men hvor alle er foskjellige. Og musikk om kvelden/natta er ikke det samme som på en efta midt i uka.Tusen takk for motiverende ord @Fosse, dette er jo noe som jeg virkelig liker å drive med når tiden finnes.
Når hifien kan være et verktøy for andre deler av musikkinteresset så er det bare enda mer givende.
Jeg hadde en kompis på besøk en gang som syntes det var rart at jeg samlet på så mange innspillinger av samme musikkverk.
Så da spurte jeg han som var klokkefantast; "hva skal du med 12 klokker til som bare har to armer?"
Tusen takk @Singh hyggelig at du er innom tråden! Helt klart store forskjeller på inspillinger, og man kan fort tro at man kanskje ikke liker et verk, men etter å ha hørt en annen interpretasjon så liker man det allikevel.Fantastisk tråd, og til musikken så har innspilling av samme verk store forskjeller med tanke på orkester/utøvere og dirigent. I hylla mi for klassisk musikk så blir det gjerne flere plater av samme verk, men hvor alle er foskjellige. Og musikk om kvelden/natta er ikke det samme som på en efta midt i uka.
Det er en litt rar plate, er det ikke? Besynderlig klangbalanse, og på LP et hint av det jeg oppfatter som god gammeldags rørklirr, slik man gjerne hører på pianoopptak fra (tidlig) sekstitall og tidligere. Jeg undres på om Maillard har tenkt spesielt på vintageentusiastene med SPU, TD 124, Quad II og ESL, hehe.![]()
Videre ble det et album der Deutsche Grammophon har tatt opp lyden helt analogt AAA, sist dem gjorde det var en gang på det glade 1980-tallet. Jeg hadde ganske høye forventninger på denne 45rpm dobbel vinylutgivelsen. Jeg vet at Pletnev kan være litt sær noen ganger, men i romantisk musikk a la Chopin finnes det jo en hel del utrymme for å freebase litt.
Men her blev det nok en vel så stor skuffelse, hva har de gjort med lyden? Flygelen hørtes ikke ut som den fikk blomstre dynamisk akkurat. Detaljeringen var mest merkbare i de ytterste av tonespektraet, det vil si i de høyeste og laveste tonene. Det låt litt muffled eller grøt hvis du så vil. Det var altså mangel på klarhet og tydlighet. Helt greit hvis man bare skal slappe av med litt musikk, men syntes det ikke holdt måttet på en slik utgivelse som nok er tenkt til å være noe av det bedre når det kommer til lyd.
Når det kom til Pletnevs merkeligheter så var de der, men litt for mye kanskje? Med en del rare rubato og holdende på pauser, tempi, som jeg ikke helt fikk inn i systemet mitt. Men med litt meth i omløp kan det nok oppleves annerledes. Men jeg holder fortsatt Pletnev høyt på lista mi, bare så det er sagt.
Men jeg sparte meg noen kroner på dette albumet som har vært i kikkerten en stund.
Hei!Veldig hyggelig å høre @Olav E !
Ser jo at du har fått Luxman pickupen på spilleren, flotte greier! Den har jeg selv sett litt på en lenger tid.
Så du får gjerne komme med tilbakemelding på hvordan du syns den er etter du blitt litt mer kjent med den.
Tenker at den kan passe fint til det jeg lytter til.
Mvh
Analog seanse i vinterkulden
Musikk som avrimer
Vi begynte med pianisten Claudio Arrau som er en legende, og som ble født kun 6 år etter at Brahms ble lagt i jord 1897. Hva har det for betydelse? Jo det er i samme tidsperiode omtrent, hvilket gjør at datidens pianoskolers lære i tolkning kan ha vært ganske så lik komponistens forståelse av musikken, muligens. I dag forskes det mye på hvordan man spilte før og hvordan vi skal forstå urtexten i notene.
Arrau studerte for Martin Krause som var student til Franz Liszt, så bare det leddet i forståelsen av musikk er veldig nært og kort til en av historiens mest virtuose pianister som noensinne har levd.
Fremføringen i Brahms er veldig romantisk, det er fokus på å fremføre mer følelser enn krefter og eksplosjoner i de mer dynamiskt sett sterkere partiene. En mer brodering over hela temaet enn en skarp skuren linje. Orkerstern er heller ikke så frempå og litt rund i kantene. Tempi er iblant litt langsammere og første sats går på 24 minutter.
Musikalisk mangfold.
Tusen takk for det @musicus ! Det er nok en hel del her inne som lytter til en del klassisk i ny og ne, så det er bare hyggelig hvis det jeg driver med bidrar til noe eller inspirerer til å lytte til mer musikk.Veldig hyggelig og interessant lesing, og for egen del, att du nevner om Claudio Arrau, en pianist som er meget verdsatt her hjemme. Skjønner jeg burde bruke mer tid i det klassiske hjørnet av musikksamlingen, den er ikke så stor men sterkt inluert av en god eldre venn som dessverre har gått ut av tiden, som inspirerte og tipset meg til å lytte på mange av de gamle store utøverene.
mvh
Kult med mer musikk @Olav E, Gulda is Gold! Jeg kan ha nevnt denne, den står ihvertfall i hyllen min. Noe som er kult med denne er at pianisten selv har komponert cadenza (solistparti) i flera av konserterne; spår 1 og 3 på CD1 og 1, 4 og den siste cadenzan av tre på 6 på CD2.Hei!
Skal forsøke å beskrive noen inntrykk etter hvert, etter beste evne.
Inspirert av gårsdagens klassiske og gode start på dagen, startet Fru og jeg med streaming av utgivelsen vist under. Tillot meg å søke her på forumet etter anbefalte innspillinger av Mozarts pianokonserter. Kan det være denne du tidligere har vist til? Uansett en flott start på en ellers grå søndag.
Mvh Olav E
Tillater meg ett lite bilde av deler av den digitale biten med CA, det finns vinyl også. Det har du helt rett i, han åpnet den klassiske døren på gløtt for meg, jeg burde åpne den merTusen takk for det @musicus ! Det er nok en hel del her inne som lytter til en del klassisk i ny og ne, så det er bare hyggelig hvis det jeg driver med bidrar til noe eller inspirerer til å lytte til mer musikk.
Høres ut som en fin venn du hadde der, en slik person kan være viktig til å finne nøkkelen inn i klassiskuniverset.
Arrau er som sagt en legende på mange måter. Og hans tolkninger av Chopin, Liszt og Beethoven er noe av det bedre man kan lytte til.
Når håp blitt fortvilelse og tålmodigheten brukt opp, ja da kommer dette albumet frem som siste remedie.Karmana leter, men som det går frem av bildet er det litt kilent da alle nøklene for små![]()
Hadde nok vært en innertier for meg! Symfonier suger, kammermusikk ruler!Når håp blitt fortvilelse og tålmodigheten brukt opp, ja da kommer dette albumet frem som siste remedie.
«Klassisk for Dummies» kunne vært en bra alternativ titel.
Vis vedlegget 1174255
Inlegget er skrevet med humor.
Alltid hyggelig å ha en veteran på besøk her i tråden @motoren! Du sprer mye positivitet på forumet med en alltid så god tone og motiverende ordHelt sant karmanaknall tråd å følge selv om klassisk ikke er helt meg
mvh