iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.752
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Ha en flott ferie, ser frem i mot neste innleggđŸ„°

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.022
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil kort nevne at alt er i orden mellom trÄdens eier og undertegnede etter en litt uheldig manÞver her forleden.

Samtidig Ăžnsker jeg riktig god tur, og hĂ„per pĂ„ bĂ„de reisebrev fra ferietur og ytterligere eskapader i hifi-verdenen. 😊
    Mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.416
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Den ultimate duellen

Fikk en invitasjon til gjensyn med @gismo og @bluesbreaker. Sted og tidspunkt er enn sÄ lenge hemmelig. Men jeg skal ihvertfall gjÞre alt for Ä trigge stemningen til noe slik utpÄ RÞgden:
    Vis vedlegget 1121135
    Jeg hĂ„per kandidatene vet hva de gĂ„r til - dette kan skape store bĂžlger langt inn i innlandet đŸ˜±đŸŒŠ ;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.022
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hĂ„per kandidatene vet hva de gĂ„r til - dette kan skape store bĂžlger langt inn i innlandet đŸ˜±đŸŒŠ ;)
    Det vet vi godt. Ingen av oss vil bytte med den andre. 😎

SÄ vidt jeg har fÄtt med meg, skal det fÞrst feires nasjonaldag og siden ferieres. SÄ ikke gled dere for tidlig.
    Mye kan skje, kanskje blir det digre bÞlger bÄde pÄ RÞgden og MjÞsa nÄ.
    But, -you only live twice, - som gamle Connery sa.
    IMG_20250515_101811.jpg

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    17:e Mai
    En nasjonal hifi-feiring

Screenshot_20250518_104831_Photos.jpg
    Etter nÞye logistikkplanering flere dager tidligere, for Ä unngÄ Ä havne midt oppi korps og skoletog pÄ veien til Ski for Ä feire 17:e sammen med @soundscape og familie, kan man godt si jeg mislykket dette med bravur.

NÄr jeg kom ned fra fjellkanten havnet jeg 10 meter foran alle skoler i omrÄdet. Jeg gikk altsÄ fÞrst i toget noen meter, fÞr jeg i krisemodus krysset gata og gjennom OppegÄrd Janitsjar for Ä komme til togstasjonen. FÞlte meg som insekten i Forvandlingen av Kafka. SÄnn kan det gÄ, men da kan jeg si at jeg bÄde har gÄtt i og ledet toget om sÄ bare noen meter.

20250517_145739.jpg
    Turen gikk altsÄ til Montana-mannen, som jeg nÄ begynner Ä bli vant til Ä feire hÞytider sammen. Dette er vel den 3:e bare i Är. Takknemlig for at vi utenom vanlig livsprat bÄde kan nerde oss totalt i hifi og musikk Ä inspirere hverandre til Ä prÞve nye ting i begge omrÄder.

Her finnes ingen regler om at man har sverget til plassering eller justeringer av anlegget for 20 Är siden og nÄ skal det alltid vÊre slik for tid og evighet. Nei, her er anleggseier fortsatt nysgjerrig pÄ hva som kan forbedres utifra det store potensialet som bor i dette anlegget. For bare noen dag siden ble hÞyttalerne vridd ut noen centimeter med mindre toe in, som jeg ble informert om som en slags teaser pÄ sms. SÄ det skulle bli intressant Ä lytte til hva det resulterte i.
    Men kommer tilbake til dette.

20250517_203433-COLLAGE.jpg
    Maten var veldig lite norsk-preget, hvilket vi nok alle var takknemlig for. Fantes ikke heller noe Þnske om importert surströmming fra Svea Rike, til min store glede.
    Til bords var vi vel 12 stykker, varav 3 var tidligere violinister pÄ et hÞyt nivÄ, her snakker vi altsÄ spilte konserter av Sibelius, Wieniawski og Beethoven blant annet. 3 andre har gitt ut CDs og spiller frekvent konserter i prog-sjangren og sÄ var det 3 hifi nerder.

NÄr jeg satt der tenkte jeg pÄ kommentaren at musikere ikke sitter med fasit om god lyd i anlegget, kan sikkert vÊre riktig det, men de kan ihvertfall oftest noe om intonasjon og har en forstÄelse for hvordan man skaper og former klanger. Det er selvsagt ikke det samme som Ä bygge et anlegg med forskjellige komponenter og hÞyttalere. Men jeg vil vel gjerne tro at det heller ikke er et handikap hvis man prÞver seg pÄ det. Veldig givende samtaler om hifi og musikk ble det gjennom dagen ihvertfall.

20250517_204542.jpg
    NÄr en violinist-dame i bunad grÄter sÄ tÄrene triller som en foss til Brahms dobbel konsert med Mutter og Ferråndez har man gjort noe riktig i anlegget.

De siste justeringene @soundscape har gjort har hatt en stÞrre pÄvirkning av lyden enn jeg forventet meg. Jeg har hÞrt dette anlegget mange ganger og mange timer, sÄ det er langt fra fremmed nÄr jeg setter meg i sweetspot. Vi spilte kjente ting til Ä begynne med, Chopin med Pollini, Mozart med Mackerras, Berlioz med Dudamel, Nik BÀrtsch, Hiromi og mye annet.

Det fÞrste jeg la merke til er at lyden er litt mer Äpen, ting puster bedre og det er ett gjennomgÄende bedre flow. FÞr kunne ting bli litt mer trykket ihop. Noe som jeg merket stÞrre forskjell kontra hjemme der ting har hatt litt mer space rundt seg. NÄ er den forskjellen mindre.

Rominformasjon og utklinging av toner er ogsÄ mer tydelig med en klarere fremtoning sÄpass at jeg mener at supertweeter ikke lenger trenger Ä brukes. Med de aktivert ble det litt for mye for min del.

20250517_145654.jpg
    At ting Äpner opp og slipper mer fra hÞyttalerne er vel en beskrivelse man kan bruke her. Ting fÄr ta sin plass i sin illusjon pÄ scenen. Bedre skille pÄ instrumenter i lydbildet og litt mer luft i mellom de. Lydbildet blir jo ogsÄ litt bredere og lyden strekker seg horisontalt ut, men pÄ en naturlig mÄte. Ikke overdrevent og kunstig som jeg ogsÄ har opplevd noen ganger fÞr andre steder.

Dybde var fortsatt der og god, men jeg flyttet meg ogsÄ noen centimeter lenger bakover med stolen for Ä finne en annen balanse i gjengivelsen. Tror ikke anleggseier er helt uenig i det. Jeg liker som kjent hverken bredkjeftige mennesker uten dybde, eller et lydbilde med samme svakheter.

Hva har denne oppgraderingen kostet @soundscape? Ikke noe annet enn litt tid og fysisk anstrengelse, fordi hÞyttalerne veier noen ton. Men resultatet var i en retning til Ä plukke frem enda mer av potensialet i det totale anlegget. Tror det finnes mye Ä hente hos de fleste ute i hifi-miljÞet, i dette med plassering og justering, hvis man gidder og vil prÞve annet enn Ä kun kjÞpe seneste nytt. Liker man det ikke forendringen er det ogsÄ enkelt Ä reversere.

Og ja, det ble spilt Grieg pÄ musikksystemet. Det gjÞrer jeg hver 17:e Mai fordi jeg fÞler det er et langt bedre kulturarv i Norges historie, enn det Ä spise pÞlse i vaffel.

Takk til min gode venn @soundscape for at jeg fikk vÊre med pÄ nasjonallytting i godt selskap frem til midnatt.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    44.595
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flott innlegg Mr og godt Ă„ hĂžre dere har hatt en fin dag hos sound :) Ja han har et veldig spennende oppsett.
    Ha en fin sĂžndag

mvh

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Flott innlegg Mr og godt Ă„ hĂžre dere har hatt en fin dag hos sound :) Ja han har et veldig spennende oppsett.
    Ha en fin sĂžndag

mvh
    Tusen takk @motoren ! Ja det er en opplevelse kan man godt si om dette anlegget. Og cd-teket som finnes er noksĂ„ imponerende i tillegg 😎.
    Ønsker deg en fortsatt fin helg!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    I gĂ„r treffet jeg ogsĂ„ en hifi entusiast som var en ivrig leser av Fidelity i sin tid, og @vim sine anmeldelser og skriverier. Da jeg fortalte at nevnte skribent vĂŠrt hjemme hos meg og skrevet litt om opplevelsen var det et hyggelig smil som kom frem pĂ„ vedkommende 😊.

SÄ da er det pÄ tide med en link til den opplevelsen HER.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.860
    Sted
    Langesund
    Fint Ä se tilbakemeldingen i forhold til noen cm flytting. OgsÄ hyggelig Ä se at IGran fÄr med seg de litt provokative utsagnene fra snekkeren. At "fjÞra" er litt stram nÄr/hvis han eventuelt skulle ta seg en tur, er egentlig veldig bra. :cool:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Fint Ä se tilbakemeldingen i forhold til noen cm flytting. OgsÄ hyggelig Ä se at IGran fÄr med seg de litt provokative utsagnene fra snekkeren. At "fjÞra" er litt stram nÄr/hvis han eventuelt skulle ta seg en tur, er egentlig veldig bra. :cool:
    Syns jo ogsĂ„ det er litt fint i etterklangen av det utsagnet, at de litt eldre i hifi-miljĂžet samler seg sammen i en slags Digital-styrkeklem i ring, i henhold til at man ikke kan sette opp et anlegg ut ifra en sjanger, et opptak, aksept for alles subjektive rettighet og nivĂ„ av hĂžrsel og opplevelse. Kanskje dette er toppen av kjĂŠrlighet pĂ„ nett egentlig? đŸ„°

Men ogsĂ„ litt fjantigt 😏.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    PĂ„ besĂžk hos @gismo
    Mannen som kan tale med spilevegger

Bro.jpg
    Da jeg ble invitert til et besÞk hos @gismo sammen med @bluesbreaker var det et klart ja fra min side, da vi hadde det sÄ hyggelig sammen sist hos meg. Det har vÊrt en ganske sÄ travel sommer for meg hittil. Har hatt nesten en mÄned uten anlegg sÄ det var vel pÄ tide med litt musikk egentlig. SÄ med noen dager hjemme fÞr neste reise passet det bra med litt hifi- og musikknerding. Dette fÄr da leses som ett slags Reisebrev i Hifi-Ferien.
    ute.jpg

Reisen og ankomsten
    Siden det nÄ er populÊrt med Tuktuk for Tog sÄ startet jeg reisen mot Kongsvinger etter soloppgang for Ä vÊre sikker pÄ ankomsttid. 30% av reisen ble Ä kontemplere over lyd og utsikten fra Tuktuken da dekning av mobilnett ikke fantes lengs strekningen i skogen. Men uten forsinkelser kom jeg frem, og der ventet Gismo i hifi-limousinen som kan frakte alt fra store hÞyttalere og svÊre amper til spilevegger i fullformat. Mange broer skulle vi krysse for Ä komme ut til det vakre stedet der magnestater mÞter jordbruk og solskinn. Men det var hverken Broen over Kwai eller Madison County, men den over Glomma.

Etter Ä ha gÄtt husesyn konkluderte jeg med att Gismo er en sÊrdeles ryddig mann, ikke mange stÞvkorn eller gammel hifi som ligger Ä rÄtner rundt i huset. Men et stilfullt hus der han har tatt vare pÄ den gamle estetikken med litt modernere farger og innredning. Huset er stort, og man kunne gÄtt ha Äpnet et Hifi-BnB der for Ä sikre seg middel til oppgraderinger, men mannen som bor her er fornÞyd med anlegget sitt og sitter ikke pÄ hifi-karusellen lenger som mange andre snurrer med. Respekt for det. Med vakre omrÄder rundt huset og mange sitteplasser ute koste jeg meg i solen som ogsÄ hadde stemt treff med oss. Det er noen hundre meter til nÊrmeste nabo sÄ her kan man spille sÄ hÞyt man Þnsker og Þrene klarer.

NÄr Bluesbreaker ankommet i Hundrtransporten sin satt vi pÄ verandaen med te og kaffe fÞrst for Ä oppsummere litt hva vi drevet med i sommer og alt mellom himmel og jord. Vi kunne nok godt ha spandert dagen slik i gode samtaler, men vi var jo ogsÄ her for Ä besÞke anlegget.

Dynaudio.jpg

TV-anlegg
    Vi begynte i TV-anlegget som nylig blitt oppgradert med Dynaudio hÞyttalere i rimelig-serien. Det var morsomt Ä hÞre pÄ disse, for jeg har egentlig ikke sÄ mye erfaring i hÞyttalere i dette segmentet. Med en liten Wiim amp og en sub tilkoblet matet Gismo pÄ med litt forskjellige ting, ogsÄ noen audiofil orkestermusikk (som var veldig lite interessant egentlig), men som spilte overraskende bra. God mellomtone og godt integrert sub. Man kan fÄ mye lyd for lite penger, hvis det er mÄlet.

IfÞlge verten sÄ brukes dette anlegget mye, kanskje iblant mer enn hovedanlegget. Det er enkelt og kjapt Ä fÄ igang, og krever ikke sÄ mye da man kan slappe av i noen av sofaene eller lenestolen i samme krok. Skal jeg si noe, tror jeg ikke potensialet i Dynaudioene blir helt brukt utifra Wiim ampen, sÄ kan nok bli enda bedre med litt mer krafter bak. Noe vi alle var enig i uten at vi mÄtte ut pÄ jordet for slÄsskamp.

Rom.jpg

Hovedanlegg
    NÄr hovedanlegget blitt varmt sÄ fikk jeg sette meg fÞrst i sweetspot. Rommet er stÞrre enn jeg hadde trodd utifra bilder jeg sett, sÄ det er godt om plass for lyden Ä bevege seg rundt i bÞlgeform. Jeg trives jo ogsÄ godt med et vindu ut foran anlegget, der man kan se bÄde natur og fÄ litt dagslys, en lydkompromi vs dedikert rom i kjelleren, men da med Þkt trivselfaktor istedenfor.

FÞr Gismo satt pÄ musikken sÄ hÞrte jeg en veldig svak stemme, ble litt satt ut fÞrst men skjÞnte at det var spileveggene som Þnsket meg velkommen. Det er gjort en del akustiske tiltak i rommet i form av spilevegger i refleksjonssoner og litt overalt egentlig. Jeg mÄ innrÞmme at jeg ofte syns at det ser litt kjedelig og lite personlig ut nÄr folk smeller det opp pÄ stueveggene sine, som at du sitter i et kontorsmiljÞ eller pÄ et venterom. Spileveggstrenden kommer vi nok Ä se tilbake pÄ slik vi nÄ gjÞr om Ä bruke amalgam i tennene, tro meg, bare vent. Med det sagt har Gismo vÊrt litt mer aktiv i Ä fÄ designet litt mer levende med Ä ramme det inn, vende pÄ spilene horisontalt for Ä skape mÞnster og tekstur, det liker jeg. Fargevalget er ogsÄ passende til resten av anlegget som toppfineret til subbene for eksempel.

Gismo spilte en del musikk han plukket ut, noen sanger men ogsÄ mye hifi-messe-musikk med pling-plong lyder for Ä demonstrere litt effekter og plasseringer i lydbildet, som en introduksjon til anlegget.

Anlegget bestÄr altsÄ av Diptyque 107 drevet av Michi S5 integrert forsterker med subber fra Sonus Faber og kilde er en Hifi-Rose dac/streamer. Gismo har altsÄ ikke noen platespiller og andre slike treskeverk som jeg driver med. Her gÄr det i digitale strÞmninger, men heldigvis uten digitalis eller Diggiloo Diggiley med Herreys.

Rose.jpg

I Can see You from here too Hifi-Rose. Dette med svÊre displayer er jo noe jeg er litt skeptisk til. Da jeg Þnsker sÄ lite skjermtid som mulig foran anlegget. Kunne nesten trodd at det er en slags fetisje, med masse lys og store displayer som lyser opp rommet som en strÄlkastare. Men jeg ser jo ogsÄ det prakiske med det nÄr man sitter langt unna og Þnsker Ä fÞlge med pÄ hva som spilles (selvom man kan se det i appen). I dette anlegget som kun har 1 kilde kan jeg gi slipp pÄ min skepsis til det. SÊrlig da det er sÄ forskjellige lydnivÄ pÄ forskjellige innspilliger, sÄ hvis man har en spilleliste gir det mening Ä kunne se nÄr noe tar slutt, slik at man ikke Þdelegger Þrene eller komponenter. For egen del spiller jeg som oftest hele plater sÄ fÄr ikke helt samme problemstilling der.

20250619_160042-COLLAGE.jpg
    Den digre Michi S5 ampen veier nesten 50kg, den imponerte med kontroll pÄ hÞyttalerne og det var tydelig at det fantes kraftressurser der bak. Dett er er den finere avdelingen til Rotel som jeg har skjÞnt det. Det finnes ogsÄ DAC-kort i denne, sÄ den brukes innimellom utenfor dacen i Rose, da de oppleves litt forskjellig ifÞlge anleggseier. Dette prÞvde vi ikke noe med.

Gismo har ikke bare peiling pÄ salat som gÄr Ä spise, men ogsÄ pÄ hvordan man rydder i kabelsalaten bak anlegget. Nesten alle kabler er fra tyske In-Akustik, og dette er kabler i de hÞyere nivÄene. Jeg har ogsÄ den del kabler derfra men langt rimeligere. Den eneste blindtesten som ble gjort gjeldende kabler var at jeg fikk lÄne en stikkontakt for Ä lade mobilen min. Men det pÄvirket ikke lyden mye, unntatt nÄr noen ringte.

De store subwoofers fra Sonus Faber var digre og gjÞr seg bra estetisk syns jeg, sammenlignet med mange andre som ser ut som boomboxes. De gÄr Ä styre med app og kalibrere relativt enkelt. De var godt integrert i anlegget og jeg tenkte ikke over at de stod der nÄr jeg lukket Þynene mine ved lytting.

Gismo har arbeidet godt med hÞyttalerplassering og optimering av anlegget i min mening. Med 290cm mellom hÞyttalerne og sirka samme avstand til lyttestolen trivdes jeg fint der. Men det ble bÄde informert og utpekt hvor iGran posisjonen i rommet er. Det vil da si litt lenger bak, men prÞvde det ikke en gang. Med sÄ god plass til alle sider i rommet sÄ var det heller ikke noen slike irritatsjoner av hva jeg opplevde.

Musik.jpg

Musikk
    Gismo og Bluesbreaker som har suttit i sweetspot mange ganger her ga meg masse tid til Ä lytte til det jeg Þnsket. Da de ogsÄ er Äpne for andre sjangre enn det de kanskje ellers lytter til daglig, blir det ekstra hyggelig for meg Ä vise hva anlegget kan pushes til, men kan ogsÄ slappe av med at ingen fÄr feber eller utslett av mer utfordrende klassisk musikk. Kvelden fÞr reisen snakket jeg med Gismo som sa at "anlegget kanskje ikke spiller sÄ bra pÄ klassisk", der jeg mer eller mindre svarte at det tror jeg ikke helt pÄ. Man kan ikke alltid ha rett, men dennge gangen hadde jeg det.

Jeg har hatt en forestilling av at magnestater skal spille stort, luftig, kjapt med dynamikk og skyv i store crescendoer. Som en hÄnd som holder en dirigentpinne der alt bare fÞlger med uten at det blir for hakkete eller for oppstykket i lydbildet. Og jeg mÄ si at mye av disse beskrivelsene ble sannhet i dette anlegget.

Begynte med Bach, av respekt for hele musikkhistoriens mester selvfĂžlgelig. Ton Koopman i "Little Fugue" BWV 578, der jeg Ăžnsket Ă„ hĂžre hvordan alle orgelpipene ble plassert i lydbildet. Mye som skjer i denne fuge, og det er barock-rock-n-roll. Det begynte bra og subbene fikk litt arbeid i de laveste oktavene.

Etter blev det de den forsiktige 1:e satsen Mars i The Planets av Holst med Levine og Chicago. Det infinner seg en oppbyggende aggressivitet i musikken som under kontrollerte former utvikles til en lydeksplosjon, og med Michi S5 som holdt et jerngrep om Diptyque var dette mulig. Her ble vi nok alle imponert over hva som skjedde. Slagverkene slog som et lynteppe i musikken. Veldig morsomt.

Fulgt av dette var Medtners Pianokonsert nr.2 med Hamelin og Jurowski med LSO. Nikolai Medtner er en komponist som har havnet litt i skyggen for andre giganter som Rachmaninov for eksempel. Det er ikke mye som mangler i virtousitet og hĂžyden av romantisk musikk i den da ellers avant-garde eran. Fokus i Medtners verk er piano og mye tykk ton-tekstur, det vill si ikke noe i nĂŠrheten av minimalisme. Her i anlegget stod pianoet frem tydelig og klart, og med godt samspill med orkesteret uten at det ble fĂžr grĂžtete.

Men det var nÄr jeg satt igang Liszts Paganini Etude no.6 S.141 Med Trifonov som jeg virkelig ble overrasket over bÄde klang og gjengivelsen av flygelet. Ting gÄr veldig raskt og det er mange passasjer som gÄr i Formel 1 fart her. I alle oktavene flÞy lyden frem i rommet, og siden det ogsÄ er akustikkbehandlet til viss del ble det fortsatt veldig klart i fremfÞringen, og lett Ä fÞlge med. Lydet av anslaget av tangenter og slipp fra de, og annen rominformasjon var der i mengder, uten masse refleksjonsstÞy.

SÄ over til syngedamen Magdalena Kozena som er en meget kompetent sopran i toppklasse. I HÊndels Dixit Dominus HWV 232 - VII. De torrente in via bibet, fikk vi nok alle en sakral opplevelse. Sjeldent har jeg hÞrt dette verket pÄ denne mÄten. Er det dette som man kalle for englesang? Ikke vet da jeg, men bÄde Gismo og Blues hade en gloria svevende over hodet nÄr vi lyttet. Ingen hÞye toner som stakk av eller skjÊrer deg i Þrene her. I for pÄ gÄende anlegg kan sopraner bli slitsomt, men ikke her.

Ønsket da selvfÞlgelig mer kor etter denne suksessen av stemmer. SÄ da fikk det bli Brahms Requiem - II. Denn alles Fleisch, es is wie Gras. En langsom oppbygning til et stort kor-crescendo sammen med orkester. Stort, skyvende og med vekt var vel de ordene jeg satt igjen med her. Subben begynte Ä dure, sÄ jeg lurte hva som skjedde, men det viste seg at Gismo satt med appen bak og justerte pÄ ting - den luringen. Denne innspillingen av en tyskers dÞdsmesse er et gjenskapende av premieren i Bremen 1868, for den som liker nÄr alt skal vÊre som fÞr i tiden.

Mat.jpg

Mat og prat
    Gismo som den gode verten han er hadde forberedt med tonfisksalat og baguetter til lunsj. SÄ vi var ihvertfall ikke sultne under dagen. Med snacks og tilbehÞr servert under musikklytting og Napoleonskake fra Evensen bakeri fÞlte jeg meg som en gjest pÄ et All-inclusive Hifi-hotell.

Det er godt Ä kunne gÄ ut pÄ en terrasse og bryte litt av i den ytterst kritiske musikklyttingen vi drev pÄ med, for Ä tanke litt sukker i kroppen. Selvom jeg skrevet om hifi og overvekt tidligere, sÄ har jeg det fenomenet at jeg brenner kalorier nÄr jeg lytter aktivt, sÄ da trengs det ekstra kalorier gjerne i form av mat, bakst og brus.

Vi snakket litt om vi hadde noen planer pÄ oppgraderinger eller annet i anleggene vÄres. Vi aller er nok ganske sÄ fornÞyd med hva vi har. Og det handler kanskje mer om Ä prÞve/lÄne andre ting fordi det er kult og interessant. Noe Gismo var litt nysjerrig pÄ er hvordan min Canor 2.0 DAC med Tesla rÞr kan spille i anlegget hans. Heldigvis sÄ syns jeg ogsÄ det kunne vÊrt interessant, sÄ det skal vi fÄ til litt lenger frem. Det ble ogsÄ mye latter og morsomheter, disse to pensjonist-ungdommene er ganske sÄ kule Ä henge med skal dere vite.

Anlegg.jpg

Reisebrevsavslutt
    Som en liten oppsummering kan jeg si att dette infridde mine magnestat-fantasier. Anlegget spiller stort og opplÞst, det er altsÄ gode bredde- hÞyde- og dybdeperspektiv. Jeg hÞrer alt jeg Þnsker Ä hÞre i et stort orkester, men kanskje litt mer som en helhet enn med skarp pinpointing og indeling av musikere i sine seksjoner. Det finnes krefter til Ä spille hÞyt, hvilket jeg utfordret anlegget med uten Ä brenne hÞyttalerne. Men uten noen tendenser til Ä kollapse, bli for hardt eller miste kontrollen over musikken - det var imponerende.

Jeg avsluttet med Dvoraks 9 med Dudamel og LSO, i siste satsen nÄr jeg trodde at anleggets kapasitet pÄ en mÄte var nÄdd i et stort crescendo sÄ bare Äpnet seg hele blÄserrekken og dundret pÄ enda mer, men igjen uten noe tegn til Ä bli kjÞrt for hardt. Hadde jeg hatt plass for et anlegg nr 2 sÄ kunne jeg godt tenkt meg disse hÞyttalerne i kombinasjon med en amp som kan drive dem til fullt potensial for slike orkesterverk. Med min gamle mobiltelefon viste appen 90db-A nÄr jeg mÄlte fra lytteposisjon, pleier ikke Ä spille sÄ hÞyt, men der ut pÄ bygda gÄr det helt fint.

Jeg vil si stort takk for all service jag fikk av Gismo i henting/levering, bevertning - you name it. Og takk til Rune for hyggelig gjensyn og gode refleksjoner. HÄper vi ses snart igjen!

Ønsker alle som er innom en fortsatt god sommer! ☀
    /iGran

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.022
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott "reisebrev" og god presentasjon av Gismodromen. Det er jo synd og skam at alle disse Michi-wattene stort sett brukes til sarte forsiktige kvinnevokaler... 🙈đŸ€Ș😆
    -SĂŠrlig nĂ„r vi hĂžrte hva som gĂ„r an pĂ„ store orkesterverk. 😊👌

Veldig hyggelig gjensyn med deg iGran. Gode, interessante samtaler pÄ flere ulike tema. Dette mÄ vi fÄ til flere ganger.
    Mvh.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.634
    Takk for en meget underholdende reiserapport med tungt innslag av seriĂžs lytting til musikk, forspisning og gode samtaler.
    Du skriver godt og morsomt med innsikt.
    Og takk for musikktipsene :cool:

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.348
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Dette var en storveis rapport iGran, du skriver som en av de besteđŸ€—
    Sitter litt opptatt med StHans folk ved RĂžgeden sĂ„ ble dessverre bare en lett skumlesing nĂ„, skal gĂ„ nĂžyere til verks i morgenđŸ˜…đŸ€Ł
    Men hjertens takk for fine, gode og veloverveide ord og synspunkter😍đŸŒșđŸ€—

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    79.959
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette var en storveis rapport iGran, du skriver som de beste forfatteređŸ€—
    Sitter litt opptatt med StHans folk ved RĂžgeden sĂ„ ble dessverre bare en lett skumlesing nĂ„, skal gĂ„ nĂžyere til verks i morgenđŸ˜…đŸ€Ł
    Men hjerte takk for fine, gode og veloverveide ord og synspunkter😍đŸŒșđŸ€—

gismo
    Gismoen, jeg er litt bekymret for din kulturelle ballast nĂ„r du dytter ham opp blant de beste forfatterne 😳😄 Ift haifai-lektyre

knuser han de fleste, inkludert dem som skriver for kulĂžrte magasin đŸ„°

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.348
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Dagen derpĂ„ betraktninger etter en mer inngĂ„ende lesing av dine reflesjoner etter besĂžk i Gismodromen😉

Takk, meget godt skrevet Ibrahim, stĂžtter deg i dine betraktninger ang mitt anlegg uten at jeg kjenner sĂ„ mye til denne typen musikk sĂ„ var dette veldig morsomt og en ĂžyeĂ„pner pĂ„ kapasitet og evne til Ă„ formidle sĂ„nne komplekse verker!! SĂ„ je mĂ„ bare stole pĂ„ «fagfolk» innen denne musikksjanger😅
    Michi wattene blir som oftest brukt i noe mere sparsommelig grad til noe roligere musikk, gjerne litt sarte kvinnevokaler, litt jazz og en del nordisk musikksjanger😉
    SĂ„ tusen takk for en spennende og kraftfull musikkopplevelseđŸ˜‰đŸŽ¶đŸ€—

gismo

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    20250621_151016.jpg

StĂžygulv
    Det snakkes mye om stĂžygulv innenfor hifi. Vi som ikke har dedikerte lytterom som er godt isolert sliter mer med dette. StĂžy fra utenifra-verden, andre som bor med oss, kjĂžkkenmaskiner, kjĂžleskap eller fra veien utenfor.

I dag har jeg vÊrt midt ute pÄ en sjÞ som eneste bÄt. Ikke noen mennesker pÄ flere kilometers avstand. Det eneste jeg kunne hÞre er vannet og naturen rundt meg, noen fugler og vinden. Men det er bare svakt jeg hÞrer alle disse lyder som omgir meg. SÄ da begynte jeg Ä tenke pÄ dette med stÞygulv.

Noen holder pÄ med Schumann resonators fordi de Þnsker Ä vÊre i et slags lyd og frekvens som kan lignes ved planeten vi gÄr pÄ. Andre Þnsker Ä gÄ i retning mot et anekoisk kammer.

Jeg Þnsker Ä ha litt liv i rommet uten for mye demping. Et helt dÞdt rom syns jeg virker litt rart og unaturlig, men ogsÄ interessant fordi da er det bare den direkte lyden og meg pÄ en mÄte. Et slags stÞrre hodetelefon opplevelse kanskje, hva vet jeg.

Men stille er det her ute i naturen men pÄ en annen mÄte. En levende stillhet som ikker er kunstig. En fugl kan sikkert hÞres bÄde riktig og korrekt ut, utifra art og stÞrrelse pÄ et anlegg. Men iblant kan det vÊre godt Ä gÄ ut for Ä hÞre pÄ den virkelige fuglen, den virkelige vinden og det virkelige vannet sine bÞlger. En naturlig referanse kan du si.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.967
    Sted
    Under stjernene
    [SITAT="iGran, innlegg: 4216808, medlem: 37787"]
    [VEDLAG=fullstendig]1129306[/VEDLAG]
    StĂžygulv
    Det snakkes mye om stĂžygulv innenfor hifi. Vi som ikke har dedikerte lytterom som er godt isolert sliter mer med dette. StĂžy fra utenifra-verden, andre som bor med oss, kjĂžkkenmaskiner, kjĂžleskap eller fra veien utenfor.

I dag har jeg vÊrt midt ute pÄ en sjÞ som eneste bÄt. Ikke noen mennesker pÄ flere kilometer avstand. Det eneste jeg kunne hÞre er vannet og naturen rundt meg, noen fugler og finne. Men det er bare svakt jeg hÞrer alle disse lyder som omgir meg. SÄ da begynte jeg Ä tenke pÄ dette med stÞygulv.

Noen holder pÄ med Schumann-resonatorer fordi de Þnsker Ä vÊre i et slags lyd og frekvens som kan lignes ved planeten vi gÄr pÄ. Andre Þnsker Ä gÄ i retning mot et anekoisk kammer.

Jeg Þnsker Ä ha litt liv i rommet uten for mye demping. Et helt dÞdt rom syns jeg virker litt rart og unaturlig, men ogsÄ interessant fordi det er bare den direkte lyden og meg pÄ en mÄte. Et slags stÞrre hodetelefon opplevelse kanskje, hva vet jeg.

Men stille er det her ute i naturen men pÄ en annen mÄte. En levende stillhet som ikke er kunstig. En fugl kan sikkert hÞres bÄde riktig og korrekt ut, utifra kunst og stÞrrelse pÄ et anlegg. Men iblant kan det vÊre godt Ä gÄ ut for Ä hÞre pÄ den virkelige fuglen, den virkelige finne og den virkelige vannet sine bÞlger. En naturlig referanse kan du si.
    [/NETTSIDE]

No snakker vi❀

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Reisebrev fra Hjemme
    I transitt med anleggs-lounge

Laisaliden.jpg
    Det har vÊrt ganske travelt de seneste ukene. Fra langt opp i nord til langt ned i syd. Fra bÞlgende fjell til bÞlgende hav. Pause fra anlegget og litt mindre musikk i mellomtiden en ellers til daglig. Mye sosialt og hyggelige opplevelser. Hadde fÞrst tenkt at dette blir nok en skikkelig hifi-sommer, men da jeg har venner som inviterer til litt annet i livet ble det ikke slik. Men tenker at kanskje det er bra, slik at jeg ikke bare sitter foran anlegget nÄr solen varmer litt og man helst skal gÄ ut litt.

Det har fortsatt blitt en del musikk pÄ Þret, men da i form av hodetelefoner og en bÊrbar liten DAC. Dette oppsettet har fungert overraskende godt, og hade jeg ikke hatt mulighet til Ä ha et anlegg som tar plass hjemme hadde jeg nok kunne gÄtt all-in i hodetelefon-anlegg. Med Beyerdynamic DT 770ProX Limited Edition sammen med en Cayin RU-7 Discrete 1-Bit DAC har det fungert meget fint. Jeg kan lytte til Bruckner i miniformat og fortsatt fÄ med meg det jeg mener er viktigt for at musikken skal vÊre interessant (for meg). De spiller ogsÄ dypt ned i frekvens slik at nÄr det er bass finnes det bass og trykk slik at hjernen beveger seg. Tydlige i diskantomrÄdet uten at det ruller av for tidig og blir kjedelig i Paganinis violinsonater o.l. Finnes selvfÞlgelig mye Ä hente i dyrere ting, men det skulle se ut Ä reise rundt med en Tambaqui i sekken i fjell og hav.

Plomari.jpg
    Jeg har i mine voksne Är alltid vÊrt skeptisk til sydenturer og charterreiser. Jeg har et indre motstand til strandhedonisme og feite skandinaver som skal trenges pÄ en strand som pakket fisk, og som syns de er kulturelle nÄr de spiser souvlaki med cola i glasset. Men men, da jeg ble invitert av en god venn til Ä besÞke dem pÄ en Þy i det Egeiske hav der de har arvet et hus, takket jeg ja. Halve familien dems er derfra og de har mye slektinger pÄ Þya, sÄ tenkte at det ikke er helt Apollo Ä henge der da.

De hadde ogsÄ musiker i familien der som er kjent for Ä spille bouzuoki hvilken er en slags lutt men en annen variant enn oud som jeg fikk lytte til, det var kult. Det tok ikke mange dager fÞr jeg ble spurt pÄ restauranter eller andre steder om jeg tilhÞrte "den familien" (og nei, jeg var ikke i Italia og hilset pÄ Gudfadern). Litt som livet ut pÄ landsbygden i Nord der jeg var fÞrst pÄ reise, der alle er kjent med alle. I dette tilfellet til min fordel, men kansjke ikke hvis jeg hadde bodd der pÄ heltid Ä kjÞpt "feil" hifimerke.. Da min aversjon gjeldende charter-sydenturer ogsÄ inkluderer meg selv holder det med en bild pÄ havet. Men meget fint og hyggelig var det allikevel.

Anlegg.jpg
    NÄr jeg nÄ er jeg hjemme noen fÄ dager til neste tur skal gjennomfÞres, sÄ fÞles det litt som en slags hjemme-transitt med anleggs-lounge. SÄ dagen har blitt tilbragt foran anlegget mitt som spiller like bra som fÞr, kanskje enda bedre til og med (mÄles i adrenalin). Tesla-rÞrene har nÄ blitt spilt inn og Canor-DACen fungerer ypperlig. Har i dag spilt mye kammermusikk i form av piano- trios og kvintett, pianokonsert og verk for to pianos. Etter seneste justeringer med plassering og toe-in sÄ har jeg nÄtt et punkt der jeg kommer til Ä vÊre en tid fremover. Jeg opplever en god balanse tonalt, med tydelige plasseringer i lydbildet og dybde/bredde-perspektiv (avhengig av innspilling mÄ jo si sÄ jeg ikke blir arrestert). Det finnes selvfÞlgelig ting jeg kunne Þnsket meg mer av, men da kan det ogsÄ oppstÄ andre typer problem utifra det rommet anlegget stÄr i. Men hvem vet hva som skjer til hÞsten nÄr galskapen kommer sammen med mÞrket.

Jeg har ogsÄ bestilt en ny komponent til anlegget, men da det tar litt tid pÄ andre siden verden sÄ fÄr jeg vente litt til. Men tids nok sÄ skal jeg avslÞre hva og hvorfor valget havnet pÄ den. SÄ da passer det jo ganske fint Ä reise land og rike rundt i mellomtiden egentlig. Masse LPs og CDs har ogsÄ kommet inn, sÄ mÄ fÄ sortert og ordnet med det ved senere anledning. Noe som jeg bare syns er kult Ä gjÞre i musikoteket. "Ordning och reda, lÞning pÄ fredag".

Arensky.jpg
    Musikken jeg har lyttet til under dagen er komponert av Anton Arensky, som jeg nok er den eneste som lyttet til i Nordre Follo per i dag, da det mest gÄr i lokal trekkspillsmusikk fra Ski ellers her pÄ bÞgda pÄ sÞndager. Arensky er vel litt mindre kjent enn de aller stÞrste russerne, men har allikvevel sine kvaliteter. Herr Anton begynte Ä komponere ved 9-Ärs alder som de fleste andre moderne ungdomer i dag gjÞrer. Konservatoriet i St Petersburg var ganske sÄ nytt ved den tiden pÄ 1800-tallet da han studerte der, og ogsÄ etterhvert gjorde karriÊre som lÊrer.

Namedropping er jo alltid meriterende, sÄ kan jo nevne at Arensky studerte komposisjon for Rimsky-Korsakov, og hadde Tchaikovskys sin stÞtte under livet sitt. Arensky var en briljant pianist og fikk gullmedalj ved sin eksamen pÄ konservatoriet. Han fortsatte som nevnt som lÊrer pÄ konservatoriet og blant elevene hans var Rachmaninov, Scriabin og Medtner, kanskje derfor jeg liker dem alle sÄ godt. Han dÞde ved 43 Ärs alder i tuberkulose, men musikken lever heldigvis videre.
    Piano Trio op.1 no.32 i D-moll er en personlig favoritt.

Ønsker alle en fortsatt fin tuberkulose-fri sommer!
    /iGran

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.022
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt Ă„ se at det ordna seg med reise og dokumenter, slik at Hellas-turen gikk som planlagt. OgsĂ„ flott natur! (nord i Sverige?) Ser ut som du har en fin og innholdsrik sommer. HĂ„per det fortsetter, I!🙂☀

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Godt Ă„ se at det ordna seg med reise og dokumenter, slik at Hellas-turen gikk som planlagt. OgsĂ„ flott natur! (nord i Sverige?) Ser ut som du har en fin og innholdsrik sommer. HĂ„per det fortsetter, I!🙂☀
    Takk for det @bluesbreaker og i like mÄte!
    Tror det egentlig hadde holdt med en kvittering for hifi-kjÞp som reisedokument da dama i skranken mest var interessert i Ä scrolle pÄ Instagram.

Bildet er fra nord i Svea Rike ovenfor Hemavan, der jeg vandret blant reinsdyr og andre levende vesener.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Last call before boarding
    83 prosentig HiFi hos @soundscape

20250708_195446.jpg
    I dag tidlig sÄ fikk jeg en melding fra en byggearbeider som har stÄtt pÄ i flere uker med huset sitt, og som trengte litt pause med musikk og hifi-analyse. Siden jeg er en mann som stiller opp i slike tilfeller som en barmhjertig samaritt tok jeg turen ut til Montana-mannen. SelvfÞlgelig er det buss for tog som gjelder her, og da vi ikke er sÊrlig prioritert her ute pÄ bygda ble det til Ä gÄ noen kilometer til nÊrmeste bussholdeplass. Men siden hifi og overvekt er et faktum, sÄ tok jeg promenaden med overivrig glede.

Jeg ble lettet over at jeg ved ankomst ikke fant @soundscape slik charterturistene for noen dager siden - stÄendes i solveggen uten klÊr med diverse obskyre kroppsdeler synlige slik at solen kunne nÄ frem til steder den aldri sett fÞr. Men i stedet en ordentlig mann klar for hifi-nerderi. Som mange ganger fÞr ble det Musikk og Mat opplegg, som vi etablert for lenge siden.

Det har jo skjedd en del her siden sist jeg var her, ikke minst justering av bÄde hÞyttalere og stol til den berÞmte 83%-metoden. Kildene er de samme som tidligere, kun plassering har blitt endret pÄ. Stolen har blitt flyttet noen centimeter bakover siden forrige gang sÄ jeg med det fÞrste, oppmerksomheten min er det ikke noen feil pÄ heldigvis. Jeg regner meg selv som VIP-gjest i denne lyttestolen for tiden, da jeg er mer enn vant til utsikten fra sweetspot her.

20250708_195343.jpg
    Musikk
    Klassisk musikk er min mÄlestokk sÄ i dag ble det spilt mye av dette for Ä forstÄ litt av hva som har blitt endret siden sist i anlegget till @soundscape. Heldigvis er anleggseier ogsÄ en person som liker slik gammel musikk, som fortsatt er like populÊrt i dag som glidlÄs og kardborrebÄnd hadde vÊrt pÄ 1700-tallet.

Da mitt siste lyttebesĂžk til @gismo fortsatt satt fint i opplevelsebanken ble det til Ă„ prĂžve litt av de samme tingene jeg spilte i panel-anlegget. Det ble spilt fra Auralic streamern via Tambaqui DAC. FĂžrst ut pĂ„ lydscenen var Holst -The Planets med Levine og CSO, lyttet til bĂ„de Mars og Jupiter. Å si at dette anlegget har kapasitet er en underdrift, her finnes det krefter i overskudd nĂ„r det trengs, ikke noe sladder og kollaps ved de stĂžrste crescendos, eller full attakk pĂ„ slagverk o.l. Supertweetere er blitt solgt etter seneste justeringene, og det var heller ikke noe jeg savnet under dagens sesjon. En tydelighet i utklinging av cymbaler, skarptromme og triangel fantes fortsatt der, med klar definisjon og tekstur. NĂ„r det dundrer i slagverk og lyner i trompeter er det skikkelig moro Ă„ ha fĂžrsteplass i rommet.

Magdalena Kozena er en sopran av rang og i Handels Dixit dominus HWV 232 VII fikk jeg en nesten sakral opplevelse hos @gismo . Her stod stemmene frem fint og klart, men ikke pÄ samme mÄte der lyden bare flyter i luften. I denne aspekten av lydtype regjerer nok paneler tror jeg. Men fortsatt nytbart og god separasjon av kor og instrumenter. En annen ting jeg la merke til er ogsÄ at lyden i dette anlegg og noe jeg ogsÄ tenkte pÄ hos Gismo, er at lyden er en del tÞrrere enn hjemme hos meg. Med det sagt sitter jeg ikke og lytter i ett vÄtt hav, men at det finnes en tendens til at jeg iblant kan savne Ä ha litt mer atmosfÊre/distortion rundt tonene som strÞmmer ut av hÞyttalerne. Har jeg blitt rÞr-stÞrd?

Mozarts pianokonsert nr.20 i d-moll KV466 med Friedrich Gulda som bÄde dirigerer og spiller piano med NDR fra 1993 er et liveopptak i sluttet av hans liv, 7 Är senere lÄ han i graven. Gulda som med sin joviale spillestil men med en tyngde som ikke fÄr Mozart til Ä kun blir barnslig er noe av det kuleste jeg vet om. Gulda som ogsÄ kom ut av garderoben som aspirerende jazzpianist og med dette dessverre mistet litt av respekten i den klassiske harde overklasskulturen, kan fortsatt briljere i pianokonserten.
    Anlegget viser seg fra sin beste side her, pianoet har hovedrollen og drukner ikke i orkesteret og her tenker jeg mest pÄ klangen i instrumentet ikke utklinging altsÄ. Det er mye som skjer i et piano ved Ä bare trykke ned en tangent, og her kommer omfanget av den klangen frem godt. Bedre en fÞr faktisk, der det tidligere kunne bli litt blodfattig i klangspekteret innimellom, og tynt (vennligst les alt med nyanse). Lyttet gjennom hele konserten, der ogsÄ knirk i gulv eller stol tydelig stod frem, men hva gjÞr nÄ det nÄr Guldas fremfÞring er bÄde virtuost mÞrk og lekende i sine temaer.

20250708_195306.jpg

Mahler 6 med Kirill Petrenko og Berliner er en helt grei inspilling av en mastodont-symfoni der det skjer veldig mye i musikken. Dynamikk fra det aller mest stille til eksplosive klimaks i vekslende omganger. Scherzoet er meget variert i tempi og antall instrument og intressant Ä lytte etter detaljer i. Her stÄr instrumentseparasjon sterkt frem, og det er muligÄ fÞlge hver seksjon sin stemme eller dissonans hele veien. Jeg opplever nÄ at jeg har en bedre innsyn i musikken enn tidligere, men uten at det tangerer til Ä bli analytiskt og kliniskt i sin presentasjon. Det er interessant Ä sitte i lyttestolen og fokusere pÄ ting, nÄr man vil. Men ogsÄ enkelt Ä bare falle inn i musikken uten at man mÄ gjÞre noe som helst unntatt Ä lytte, begge deler er mulig her. Men nÄ var jeg jo faktiskt spurt om Ä tenke litt over lyden av anleggseier.

Ivo Pogorelich er vel en av de jeg henter opp fra musikoteket nÄr jeg Þnsker Ä lytte til Scarlattis sonater pÄ piano. Han var gift med sin pianolÊrerinne, sÄ det kanskje er et vinnende konsept for Ä bli en av de beste i verden. Uansett, her er lyden som jeg liker at et piano skal hÞres ut i anlegget til byggemestern. Det er mye markerte og korte toner i Scarlatti, og det gÄr som regel i raskt fart fremover. Mange tangenter blir brukt, litt som en skrivemaskin der dokumentet hopper frem og tilbake med rytmisk liv og driv. Klang, anslag og slipp finnes i opptaket og det presenteres pÄ en realistisk mÄte i lydillusjonen foran anlegget.

NÄr Peter Hurford spiller Liszts Prelude & Fugue on the Name B-A-C-H S.260 sÄ fÄr Montana hÞyttalerne jobbe i fullfrekvens, fra det dypeste orgelpipene til de hÞyeste og alt pÄ samme gang. NÄr luften pumpes i orgeln er det nesten sÄ at man fÞler at det blÄser i rommet. Presisjon og definisjon av alt som skjer i dette virtuose verk er imponerende og rommet rister til tider. Ikke for at subwoofern er stilt inn pÄ partymode, men fordi at en gammel orgel i Ratzeburg katedralen kan gÄ kjellerdypt, og her kreves en kontroll for at det ikke blir for lite nyanser i bassen. Dette klarte anlegget fint. Har man noen dB for mye sÄ forsvinner fort detaljer i de hÞyere registrene og det blir blurrete. Dybden i lydbildet er pÄtagelig og man opplever at orgelpipene spiller pÄ flere steder i lydbildet. Med makset volum er dette min type rock n roll.

Konklusjon
    Herr @soundscape sitt anlegg er nÄ pÄ et nivÄ der jeg tror det kommer til Ä bli en stund fremover nÄr det kommer til plassering, men ogsÄ komponenter. Perspektiv av bredde og dybde i lydbildet er i en balanse der man hverken fÄr en for flatt eller for nÊr opplevelse. Separasjon av instrumenter er tydelig uten Ä vÊre for skalpell-aktig, men mer utskjÊrt enn hos meg der linjene kanskje er litt mer organiske muligens. Utklinging i de hÞyere frekvensene er nydelige, og har man cymbal-fetish trives man godt med visper pÄ trommene her. Rominformasjonen i opptaket er fremstÄende pÄ en mÄte at man fort kan tro at rommet man sitter i er stÞrre enn hva det er, og det er ikke grunnet refleksjoner i det ellers vel mÞblerte rommet, men fordi at det ikke er et slÞr eller en ridÄ som stÄr i veien for dette. Det finnes godt om luft rundt instrumenter og det finnes en sammenflettet koherens i lydbÞlgene som nÄr frem til Þrene mine. Det spiller med andre ord musikk.

Kan anlegget bli bedre? Sikkert, men til hvilken pris er da spÞrsmÄlet, plasseringen er ivhertfall kjÞpt og betalt. Anbefaler at man tar en tur hit hvis man er musikkinteressert, og ikke er et chartermenneske. Dette er et av de anleggene jeg gjerne kommer tilbake til, og det er ikke bare grunnet lydsystemet i huset.

Tusen takk for en hyggelig dag!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.416
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Selv takk igjen for hyggelig samvĂŠr !

Kan ikke tenke meg bedre DJ til Ä spille klassisk . BÄde din musikk forstÄelse/musikalitet og all kunnskapen du har rundt/om bÄde komponister og utÞvere gjÞr at jeg fÞler jeg lÊrer masse nytt hver gang. Og jeg oppdager musikk/innspillinger jeg aldri hadde funnet frem til pÄ egen hÄnd.

NÄr det kommer til stereostua blir det mer og mer tydelig hvor viktig del av oppsettet rommet er. Jeg trodde jeg hadde hentet ut det meste fÞr de siste justeringene som er gjort - jeg tok feil . Forandringen gÄr hovedsakelig pÄ Ä flytte hÞyttalere 3,5 nÊrmere hverandre pÄ hver side i bakkant. Resultatet er altsÄ mindre toe-in. Men avstand lyttestol er jo en viktig del av triangelen ogsÄ - sÄ det er der jeg har jobbet meg frem til den endelige plasseringen .

Resultatet er et oppsett som har Äpnet seg opp med et stÞrre og luftigere lydbilde, men samtidig mer dynamikk. Jeg har fÄtt i bÄde pose og sekk. Som det antydes over sÄ legges det ikke skjul pÄ noe. Mange ville sikkert foretrekke en viss farging , kanskje mer varme osv. , men her fÄr man en mer usminket sannhet rett i fleisen.

Skulle jeg klare Ă„ tyne ut mere her nĂ„ - sĂ„ vil det nok vĂŠre mest Ă„ hente pĂ„ akustikkbehandling av rom. Å bytte til svindyre/enda dyrere komponenter har lite eller ingenting for seg sĂ„ lenge rommet synger med og legger sin signatur pĂ„ det. RĂžr i kjeden ? - joda , det kunne vĂŠrt artig og hĂžrt en veeeeeldig god rĂžr-pre en gang , men altsĂ„ ingen hast Ă„ gĂ„ videre med noe nĂ„. Selv om oppsettet er svĂŠrt analytisk , sĂ„ er det musikken man fokuserer pĂ„ - og ikke lyden (i alle fall sĂ„nn til daglig) .

Vi har luftet tankene om Ä dra sammen et treff her utpÄ sensommeren , sÄ kanskje dukker det opp noe nÄr jeg kan rydde vekk husprosjekter osv. og folk er ferdig med ferie.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.212
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hallo
    NĂ„r du er hjemme igjen og ferie er over og kanskje buss for tĂ„g er sluttđŸ€”
    Er nok del i dette🙄 nĂ„ er sporene borte ogsĂ„ spĂžrs om dem kommer pĂ„ plass igjen som planlagt😄
    20250701_160539.jpg

Da fĂ„r du ta deg en tur og lytte til disse to DG presser, her var det Planetparade, og Mahlers strykere river godt🙂
    20250628_162010.jpg

Ellers fĂ„r du kose deg med masse Bouzouki musikk pĂ„ ferien😍

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.525
    Sted
    Ein knaus
    Men stille er det her ute i naturen men pÄ en annen mÄte.
    :11

Nydeleg trÄd, og ein presis observasjon.

TrÄden din, og akkurat den utsegna, minna meg om konflikten mellom fargelÊra til Newton og Goethe. «FarvelÊren», skreiv eg nesten, fordi eg kjenner diskusjonen gjennom André Bjerke.

Det var godt Ä lesa, her eg sit pÄ eit kontor, muttens Äleine, med stÞy frÄ ventilasjon, lysrÞyr og smÄ vifter og prÞver Ä tenkja.

Takk, igjen.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.053
    Sted
    Makrokosmos
    Hallo
    NĂ„r du er hjemme igjen og ferie er over og kanskje buss for tĂ„g er sluttđŸ€”
    Er nok del i dette🙄 nĂ„ er sporene borte ogsĂ„ spĂžrs om dem kommer pĂ„ plass igjen som planlagt😄
    Vis vedlegget 1132598

Da fĂ„r du ta deg en tur og lytte til disse to DG presser, her var det Planetparade, og Mahlers strykere river godt🙂
    Vis vedlegget 1132599

Ellers fĂ„r du kose deg med masse Bouzouki musikk pĂ„ ferien😍
    Livet gÄr inte alltid som pÄ rÀls, men som tur Àr finns det lösningar Àven för det :cool:.
    Tar gÀrna en tur nÀr jag Àr tillbaka lite mer permanent framöver, Holst och Mahler Àr ju dÄtidens punk!
    Ha en fortsatt fin sommar @Cash 63 !

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn