Tråden din, og akkurat den utsegna, minna meg om konflikten mellom fargelæra til Newton og Goethe. «Farvelæren», skreiv eg nesten, fordi eg kjenner diskusjonen gjennom André Bjerke.
Det var godt å lesa, her eg sit på eit kontor, muttens åleine, med støy frå ventilasjon, lysrøyr og små vifter og prøver å tenkja.
Takk for hyggelig tilbakemelding @Tweedjakke. Fint for meg å lese at det går frem litt annet enn bare hifi-sirkus.
Konflikten mellom Newton og Goethe er jo på en måte lik den konflikten innenfor lyd egentlig, komisk nok. Forklaringsmodeller og aksept/ikke-aksept kring lyd-fenomena .
Etter snart en uke hjemme, har det blitt mange timer foran anlegget. Det å ha vært borte fra anlegget en lenger periode blir litt som et hyggelig gjensyn av en god venn når man kommer tilbake. Man vet hvor man har hverandre, og forventningene er bare at det ska fungere som det alltid gjort. Terskelen for å lytte på musikk på et anlegg med fler enn 1 boks er ikke så vanskelig, på 5 knappetrykk er jeg i stolen og lytter. Den lille tiden det tar å varme opp rørene i DAC og forforsterker går til å finne frem musikken. That's it.
Når jeg var på besøk hos @bluesbreaker tidligere i år nevnte han Tingvall Trio. Jeg var ikke kjent med de da, og det var ikke før @ou812rh var på besøk her som jeg hørte albumet Vattensaga på vinyl for første gang. Dette likte jeg veldig godt. Så nå har jeg beygnt å spille meg igjennom diskografien dems fra nyeste å bakover i tiden. Alle album jeg hørt hittil har vært veldig bra. Dette er ikke en sånn jazztrio som sitter og sover ved instrumentene, det skjer ting med interessante klanger og rytme. Ikke er det heller et depressivt nordisk-tonspråk, uten et friskt uttrykk av instrumentalistene. Så takk til R&R for introduksjonen til Tingvall Trio.
Naboen min spurte hvis jeg ville ha et skap som ellers skulle bli kastet. Da jeg sliter med alt for mye musikk i fysisk format som trenger å komme opp fra flytteesker og ned fra taket sa jeg fort ja til tilbudet. Kjøpte nettopp en ganske så stor CD-samling fra en hyggelig dame på Vinje, som sendte ting nedover i flere pakker. Så skapet ble fort fullt og trenger noen fler hylleplan. Og så må jeg finne noen flere måter for oppbevaring og enkel tilgang for avspilling for min resterende samling. Men noe luksusproblemer skal man jo ha i hverdagen. Tanken går litt i å selge bort alt som ikke er klassisk musikk i musikoteket, men det får da nok bli en høst-aktivitet. I mitt hjem står ikke CDs og vinyl til pynt, de blir brukt og lyttet til. Det blir også et prosjekt å sortere CDs i A-Ø (ikke Å) i komponistrekkefølge en dag når alt får plass i hyllene.
I går ble det musikk og hifi-dag sammen med @soundscape fra tidlig dag til sent på kvelden. Hyggelig å treffes da det var noen uker siden sist. Montana-mannen har blitt treffet av Auralic-bølgen som nå skvalper over HFS (ja, han hadde en antikk en fra før). Så det måtte selvfølgelig testes i kontrollerte miljøer og med tunge bevisbyrder som fikk oss til å dette over i lyttestolen. Siden jag har et lydminne som en elefant så hørte jeg forskjeller raskt fra tidligere streamer. Høyttalerne har jo også flyttet på seg litt gjennom sommeren. Så summen av kardemummen er at det spilte mer åpent og uanstrengt, den tidligere ansamlingen av energi i diskantområdet var nå tonet ned og stakk ikke ut på samme måte lenger. Det er ikke avtrubbet og grått, men heller bedre balanse og mer nyansert enn tidligere. Gratulerer til et anlegg som takler alt fra Dvorak til Captain Beefheart med kontroll og trøkk.
Vi spilte også litt vinyl. Det spiller fint det med, å fint å se på når det snurrer.
Vi har som nevnt før ganske lik oppmerksomhetsfokus når vi lytter, trenger ikke å beskrive mye før den andre skjønner hva en mener. Syns dette er interessant da vi har 25+ år mellom oss, forskjellige musikkbakgrund og generellt my andre ting som ikke er likt i våres liv. At noen skjønner helt når man beskriver lyd og andre ikke noe i det hele tatt er interessant. Delt subjektivisme.
Når vi spilte CD og streamet samme musikk for å sammenligne, obskyr sådan slik at det ikke finnes en sjanse for mange forskjellige mastringer, var vi enig om at CD-drivverket fortsatt hadde en liten fordel i en mer avslappet og litt mer dynamisk presentasjon. Men det er snakk om nyanser i små doser. For de som mener at vi er ute på dybt vann og alt er placebo, helt greit for min del. Alle kan ikke høre forskjell på komponenter eller musikksjangrer for den delen. Men man kan fortsatt kjøpe og oppgradere anlegget fordi pengene skal brukes på annet enn bare gardiner og sydenturer.
Siden hifi og overvekt er et faktum tok vi etterhvert en lang promenad i rask takt bort til Hifi & Bling som dagsenteret nå heter. Har man penger nord for 150K er dette et røverkjøp for den som vil piffe upp den ellers kalde og gråskalige nordiske interiørdesignen i de norske hjem med litt gull og glam. Triangle er produsenten, og jeg syns den var litt kul. Men er fortsatt fornøyd med min brutalistiske slovakiske Kuzma.
Noe musikk fant jeg også, og selvom jeg fortsatt ikke har en CD-spiller kan man allikevel øke CD-oteket med fler inntil det infinner seg et ultimat drivverk til betalbar pris. Per nå får jeg holde coveret i hånden og streame det for å komme halvveis til fysisk-format-følelse. Når min gode venn begynte nærme seg 200-tallet i CD-handling sa jeg stopp! Heldigvis så var den hyggelige og anekdotfulle @Evo III tilstede og ga oss tilbud om å kjøre oss hjem med bilen sin, takk for det!
Hyggelig gjensyn av @vim også som viste meg bilder på en bjørn-drept sau, takk for det med!
Ettermiddagen og kvelden gikk til musikklytting av våres innkjøpte CDs og til å beskue lyn, torden regn og riktige regnbuer.
Alt i alt en fin start på gjenopptagelsen av min hifi-aktivitet. Ser frem til å treffe flere hos meg eller andensteds for musikk og gode samtaler utover kommende måneder .
Alltid moro å lese dine innlegg Mr og du er veldig god til å ordlegge deg noe jeg skulle ønske jeg kunne
Du må ha en fortsatt fin søndag å kos deg foran oppsettet
Alltid moro å lese dine innlegg Mr og du er veldig god til å ordlegge deg noe jeg skulle ønske jeg kunne
Du må ha en fortsatt fin søndag å kos deg foran oppsettet
Tusen takk for det @motoren ! Alltid motiverende og hyggelig at en HFS-veteran som deg er innom her .
Håper at du hatt en fin sommer foran og utenfor anlegget ditt .
Hahah! Du har sikkert rett i det hvis ikke begge hadde den med. Men til min unnskyldning så går det jo så fort når du og @ou812rh sykler forbi her i Nordre Follo at jeg ikke kan skille dere ad. Uansett takk til dere begge. Yes kommer jeg på Sommerfesten .
Vis vedlegget 1138232
Når jeg var på besøk hos @bluesbreaker tidligere i år nevnte han Tingvall Trio. Jeg var ikke kjent med de da, og det var ikke før @ou812rh var på besøk her som jeg hørte albumet Vattensaga på vinyl for første gang. Dette likte jeg veldig godt. Så nå har jeg beygnt å spille meg igjennom diskografien dems fra nyeste å bakover i tiden. Alle album jeg hørt hittil har vært veldig bra. Dette er ikke en sånn jazztrio som sitter og sover ved instrumentene, det skjer ting med interessante klanger og rytme. Ikke er det heller et depressivt nordisk-tonspråk, uten et friskt uttrykk av instrumentalistene. Så takk til R&R for introduksjonen til Tingvall Trio.
Ser der ja, tilbake fra ferie og fyrt opp anlegget Jeg har tre av Tingvall skivene du henviser til, men ikke den siste de gav ut. Den er bra men ikke helt av samme kaliber som de andre i mine ører. Må kanskje høre litt mer på den! Det var nok @Cash 63 hadde med Vatten Saga g ikke meg
Skal jeg gi deg en må ha trio skive akkurat nå så må det bli denne:
Ser der ja, tilbake fra ferie og fyrt opp anlegget Jeg har tre av Tingvall skivene du henviser til, men ikke den siste de gav ut. Den er bra men ikke helt av samme kaliber som de andre i mine ører. Må kanskje høre litt mer på den! Det var nok @Cash 63 hadde med Vatten Saga g ikke meg
Skal jeg gi deg en må ha trio skive akkurat nå så må det bli denne:
Godt å få svar på mysteriet om Vattensaga .
Ellers tusen takk for musikktips! Tips på musikk kan man jo enkelt finne via Google og AI. Men jeg setter pris på å få det av et reelt menneske som har lyttet å tenkt selv. Noen som kanskje også følger med på hva man selv kan tenkes å like er jo enda en bonus. Skal spilles å lyttes til!