ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    712
    Torget vurderinger
    1
    Du kobler bare signalet inn i parallell med autosense inn. Tar noen minutter å fikse og man trenger ikke noe mer utstyr.
    OK, det høres jo da greit ut.
    Men blir litt forvirret av andre setning av det Bambadoo sier i innlegg 474: " I have it connected to a spare output ... "

Og når jeg snakket om en ekstern switch/modul, så siktet jeg til dette innlegget på diyaudio:

" I'm working on enabling Signal sense on my AS1200as2, It is wired up according the diagram with P102 - P105 for the signal input but its not going into standby. Am I missing something else?
    The ON LED (Pin 15) on block 102 is getting a steady 5V

Svar: Have you enabled stby on 3 and 6 pin of 101 connector?
    (with a switch between them of course)
    To go on stby with the signal sense this must be connected and enabled."

For å få det inn med teskje til oss mindre elektronokk-kyndige, du har altså koblet pin 21 og 22 på P102 til inngangen (holder det med den ene inngangen?) på forsterker? Og skjerm til 20? Uten noe motstand eller noe annet i kjeden?

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    ICE modulen må settes i Standby for aktivere automatisk av/på basert styrt av signaler på inngangen.

Det gjøres via kontakt P101, ved å koble pinne 3 til 6.
    I følge manualen bør det gjøres med en 10Kohm motstand. Men ingen av innleggene/bildene jeg har sett har gjort det, så det fungerer sikkert fint med en direkte kobling. Ut fra bildene til Bambadoo så virker det som at han styrer Standby modus med en bryter.

I Standby vil modulen overvåke inngangen. Når ingen signal er mottatt på 13 minutter slås utgangen og strømforsyningen til utgangene av og strømforbruket reduseres vesentlig. Forbruket på tomgangs går fra 35 W til 0,25 W i Standby.

I tillegg kan ekstern 12v trigger benyttes når modulen er i Standby, via kontakt P102, pinne 18 (+12v) og trigger jord til 19.

Min tolkning er at dette er ikke nødvendig: On P102 connector: Ground on pin 20, Signal sense+ on pin 21, Signal sense- on pin 22.
    Dette benyttes nå modulen er en del av et system med f.eks. en DSP modul eller lignende, da kan SignalSense+ kobles til inngangen av DSPen for å aktivere ICE modulen.

Bildene jeg har sett av Knedahls produkter så benytter ikke Standby og ingen koblinger for ekstern trigger.
    Men modulen støtter det som standard, du må bare skaffe plugger/kabler. Det er ikke mye som skal til. Eller at Knedahl gjør det for deg.

For min egen del så skal jeg sette sammen en 1200AS2 modul denne helgen så mine kommentarer er basert på forarbeide, andres innlegg og erfaringer, ikke egen erfaring.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    712
    Torget vurderinger
    1
    Supert, takker så mye @kla4430!

PS! Her ser man hvor enkelt det er å misforstå (ihvertfall for meg:)). Her skal det altså IKKE kobles til pin 21 og 22 på P102 (som jeg tolket Ole Martin). Jeg lurer på om det er flere varianter av 1200 AS-modulen ute og går (?), i tillegg til at det er forskjellige måter å løse dette på? Noen bruker enten trigger eller autosense-modul, istedet for den "innebygde" Standby.

Sist redigert:

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Nei, du kan kjøpe kobling kabler for JST eller komplette kabler med 14 pins/2 rader i dette tilfelle.
    ICE har også et kabel kit, men jeg er usikker om den leveres til privat kunder.

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Bare hyggelig!

Noen bruker enten trigger eller autosense-modul, istedet for den "innebygde" Standby.
    For å kunne bruke ekstern trigger så må modulen være i Standby modus. Hvis ikke er modulen alltid på.

Jeg mistenker at Ole Martins modul ikke har Standby modus aktivert og det er grunnen for han opplever at den er varm i "standby".
    Men jeg er redd for at den er alltid er på, siden den ikke kan nå standby modus.

Nå ska det sies at dokumentasjonen til ICE ikke er veldig godt forklart eller lett forståelig.
    Men den er sikkert perfekt for OEM produsenter som trenger mange muligheter.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Jeg husker ikke akkurat her jeg er nå, men ja, men trenger ingenting men kabelkittet hjelper selvsagt. Mener jeg bare kortsluttet den stby permanent og signalet parallelt på autosense.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    For å kunne bruke ekstern trigger så må modulen være i Standby modus. Hvis ikke er modulen alltid på.

Jeg mistenker at Ole Martins modul ikke har Standby modus aktivert og det er grunnen for han opplever at den er varm i "standby".
    Men jeg er redd for at den er alltid er på, siden den ikke kan nå standby modus.
    Mine var alltid på. Nå går de automatisk i standby og automatisk på ved signal inn. Jeg som har misforstått noe?

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Jeg husker ikke akkurat her jeg er nå, men ja, men trenger ingenting men kabelkittet hjelper selvsagt. Mener jeg bare kortsluttet den stby permanent og signalet parallelt på autosense.
    Sjekk om noe er koblet til pinne 6 på kobling P101.

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Og hvis du kan måle hva som er på kontakt P102, pinne 17 i forhold til jord. Er det noen forskjell om den er på eller standby?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.203
    Sted
    Horten
    Når man brenner fingrene på aluplata i standby er det varmt. Varme dreper elektronikk. Hvorfor har Ice lagt opp til autosense?

Heat and capacitor lifetime are inversely related; higher temperatures generally lead to shorter capacitor lifespans. This is particularly true for electrolytic capacitors, where heat accelerates the drying out of the electrolyte, leading to failure. The relationship is often described by a rule of thumb: for every 10°C increase in temperature, the capacitor's lifespan is approximately halved
    Passiv kjøling er oftest basert på effektivt areal. En 2x3 cm alu plate kjøler jo mindre enn en 20x30 cm plate.
    Sånn sett også viktig å tenke på at en stor aluplate uansett blir varm om den ikke får avgitt varmen.

Har du en Knedahl amp eller annet bygg, siden den blir så varm at du brenner deg? For den blir jo da like varm når den er på, selv med autosense og standby....:unsure:

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Det ser lovende ut, Ole Martin!

1. Sjekk at pinne 3 (brun) og pinne 6 (grå/sølv) er koblet sammen og ikke noe annet. Hvis du har bruk en wago så kan det være at det ikke er kontakt pga feil med avisoleringen eller noe slikt. Kanskje du bør tvinne endene sammen direkte for å være sikker.
    2. Fjern pluggen fra P102 for å sjekke om det er noen forskjell med eller uten (ut fra bilde ser det ut som bare pinne 20-22 er i bruk).
    3. Uansett så skal du ikke oppleve mye varme med 0,25 W i Standby modus.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Det ser lovende ut, Ole Martin!

1. Sjekk at pinne 3 (brun) og pinne 6 (grå/sølv) er koblet sammen og ikke noe annet. Hvis du har bruk en wago så kan det være at det ikke er kontakt pga feil med avisoleringen eller noe slikt. Kanskje du bør tvinne endene sammen direkte for å være sikker.
    2. Fjern pluggen fra P102 for å sjekke om det er noen forskjell med eller uten (ut fra bilde ser det ut som bare pinne 20-22 er i bruk).
    3. Uansett så skal du ikke oppleve mye varme med 0,25 W i Standby modus.
    1) Ja, wago er for å kortslutte 3-6
    2) Kan prøve, men funker idag
    3) Enig med 0,25W. De er kalde idag når de er av

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    177
    Når jeg bestilte fra Knedal, ba jeg om autosence.
    Det var ikke mulig fikk jeg beskjed om.
    Han skulle legge ved en greie, men den hadde forsvunnet under frakten.
    Fikk penger tilbake for det som manglet.
    Aner ikke hva dette var for en del.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Snakker vi forbi hverandre? Med autosense mener jeg at icepowerblokkene går automatisk på med en gang du begynner å spille, og automatisk av etter en tidsforsinkelse etter du har sluttet å spille. Blokkene blir helt kalde når de av. Det har jeg gjort med ledningene over på bildet så det er lett på AS blokkene til Ice men vil tro konseptet er likt over hele sortimentet til Ice.

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    177
    Snakker vi forbi hverandre? Med autosense mener jeg at icepowerblokkene går automatisk på med en gang du begynner å spille, og automatisk av etter en tidsforsinkelse etter du har sluttet å spille. Blokkene blir helt kalde når de av. Det har jeg gjort med ledningene over på bildet så det er lett på AS blokkene til Ice men vil tro konseptet er likt over hele sortimentet til Ice.
    Jeg vet ikke.
    Det er svaret jeg fikk fra Knedahl.

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    177
    2000as1 x2
    Jeg har ikke målt temperatur.
    Men det er ikke noe problem å legge hånden på.

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    "autosense" er ikke et begrep som ICE benytter så lang jeg kan se. Så det kan kanskje bidra til forvirringen.

Du beskriver virkemåten korrekt, ved at forsterkeren aktiveres/slår-seg-på/våkner-fra-dvale når det er signal fra kilden og at den deaktiveres/står-seg-av/går-i-dvale når det mangler signal og det er gått noen minutter. ICE omtaler dvalen som Standby.

Standby/dvalen styres på to måter:
    1. Når forsterkeren består av en eller flere frittstående ICE module(r), da styres Standby av signaler på standard inngangene på ICE modulen.
    2. Når forsterkeren består av flere moduler og ICE modulen ikke er den første i signalkjeden, da kan en egen inngang på ICE modulen benyttes for å styre Standby fra ekstern kilde (av ICE modulen). ICE omtaler det som Signal Sense. Ikke alle ICE moduler har Signal Sense.
    3. Felles for begge tilnærmingene er at Standby er aktivert via P101, pinne 3 til 6 (1200ASx/2000ASx).
    Når en frittstående ICE modul er tilkoblet via Signal Sense inngangen i tillegg, så skal det virke. Du behøver ikke endre på noe, men Signal Sense er ikke nødvendig i ditt oppsett. Det som forvirret meg innledningsvis var kommentaren om den høye temperaturen når modulen var i standby, men det har du i ettertid avkreftet.

Jeg opplever at alt er avklart nå.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    "autosense" er ikke et begrep som ICE benytter så lang jeg kan se. Så det kan kanskje bidra til forvirringen.

Du beskriver virkemåten korrekt, ved at forsterkeren aktiveres/slår-seg-på/våkner-fra-dvale når det er signal fra kilden og at den deaktiveres/står-seg-av/går-i-dvale når det mangler signal og det er gått noen minutter. ICE omtaler dvalen som Standby.

Standby/dvalen styres på to måter:
    1. Når forsterkeren består av en eller flere frittstående ICE module(r), da styres Standby av signaler på standard inngangene på ICE modulen.
    2. Når forsterkeren består av flere moduler og ICE modulen ikke er den første i signalkjeden, da kan en egen inngang på ICE modulen benyttes for å styre Standby fra ekstern kilde (av ICE modulen). ICE omtaler det som Signal Sense. Ikke alle ICE moduler har Signal Sense.
    3. Felles for begge tilnærmingene er at Standby er aktivert via P101, pinne 3 til 6 (1200ASx/2000ASx).
    Når en frittstående ICE modul er tilkoblet via Signal Sense inngangen i tillegg, så skal det virke. Du behøver ikke endre på noe, men Signal Sense er ikke nødvendig i ditt oppsett. Det som forvirret meg innledningsvis var kommentaren om den høye temperaturen når modulen var i standby, men det har du i ettertid avkreftet.

Jeg opplever at alt er avklart nå.
    Enig. Og dersom følger jeg resonnementet ditt over, så kan jeg fjerne koblingen min på P102.

Så å aktivere standby er enda lettere simpelten ved å kun kortslutte P101:3-6.

Sist redigert:

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Enig. Og dersom følger jeg resonnementet ditt over, så kan jeg fjerne koblingen min på P102.
    Ja, jeg ville fjerne koblingen på P102.

Så å aktivere standby er enda lettere simpelten ved å kun kortslutte P101:3-4.
    Sikkert en typo, men for sikkerhets skyld: Standby aktiveres ved å kun kortslutte P101:3-6 (ikke pinne 4, men 6)

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Bare vis forklaringen ved å vise bilder der det merkes av for hvilken som skal kortsluttes.

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Bare vis forklaringen ved å vise bilder der det merkes av for hvilken som skal kortsluttes.
    Se bildet i innlegg #493

Kontakten merket P101, de to ledningen til høyre. Pinne 3 brun og pinne 6 sølv/grå. Overse pinnene til venstre i P101, pinne 1 rød og pinne 2 sølv/grå .
    På dine moduler er kontakten P101 naken, dvs at det kun stikker pinner opp fra kontakten/kretskortet.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Se bildet i innlegg #493

Kontakten merket P101, de to ledningen til høyre. Pinne 3 brun og pinne 6 sølv/grå. Overse pinnene til venstre i P101, pinne 1 rød og pinne 2 sølv/grå .
    På dine moduler er kontakten P101 naken, dvs at det kun stikker pinner opp fra kontakten/kretskortet.
    Da er det de 2 som skal koples sammen. Hvilkey modus er dette? Kjekt å ha begge moduser aktive.
    Screenshot_20250621-223959160_1.jpg
    Screenshot_20250621-223959160_2.jpg
    Legger ved tilbehør utstyr kjøpt nå😄

kla4430

Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Antall liker
    6
    Da er det de 2 som skal koples sammen. Hvilkey modus er dette? Kjekt å ha begge moduser aktive.
    Ved å koble pinne 3 og 6 sammen på kobling P101 på hver modul, aktiverer du standard ICE Standby. Det er alt du trenger.

Legger ved tilbehør utstyr kjøpt nå😄
    Fint om du kunne dele informasjon om hva og hvor du har funnet delene som trengs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn