ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.202
    Spennende (y)
    Personlig så tenker jeg forvrengningen sikkert er lav nok for menig-mann. På de fleste moduler så dobler til effekt fra 8ohm til 4ohm, mens videre til 2ohm så dropper effekten og blir lavere. Knedahl sa også en gang at dersom man hadde høyttalere som falt ned i 3 ohm, så burde man ha vifter i kabinettet pga varmeutviklingen på modulene. Derfor er jeg enda mer interessert i om de klarer å lage moduler som fortsetter å øke i effekt når ohm går under 4, samt at varmeutviklingen gjerne begrenses.
    Her er litt mere om Icepower sitt utviklingsarbeide og mye annet. Artikkelen viser også noe noen målinger av deres første modul (SC300 A2) med "det siste". I samme liga som deres konkurrenter ! Og til en rimeligere pris, mest sannsynlig.

For øvrig er det noen interessante synspunkt på "flavour of the day" i Audiofilverdenen. Nemlig GaN transistorer. Patrick Bostrøm har vel kommet til samme konklusjon som Bruno Putzey (Purifi).

ICEpower – An Audio Company That Also Does Amplifiers | audioXpress

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.029
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har Andreas Knedahl ICE-power 2000AS, som jeg er meget glad for. Jeg synes, at det er fremragende effektforstærker. Jeg har to 4-kanals. Altså 2 styk ICE-power 2000AS i hver kabinet. 😀

Jeg har valgt at få det sidste vellyd ud af dem, med Andreas Knedahls sidste forbedringer. Jeg har stor forventning til resultatet med Andreas Knedahls forslag.
    Der er en igang med at blive modificeret, og når den er færdig, sendes den til mig. Det bliver spændende at lytte til forskel. Andreas Knedahl mener, at jeg har noget at glæde mig til.
    Så skal den umodificerede sendes til Norge og have samme tur.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har Andreas Knedahl ICE-power 2000AS, som jeg er meget glad for. Jeg synes, at det er fremragende effektforstærker. Jeg har to 4-kanals. Altså 2 styk ICE-power 2000AS i hver kabinet. 😀

Jeg har valgt at få det sidste vellyd ud af dem, med Andreas Knedahls sidste forbedringer. Jeg har stor forventning til resultatet med Andreas Knedahls forslag.
    Der er en igang med at blive modificeret, og når den er færdig, sendes den til mig. Det bliver spændende at lytte til forskel. Andreas Knedahl mener, at jeg har noget at glæde mig til.
    Så skal den umodificerede sendes til Norge og have samme tur.
    Dette blir spennende å høre din versjon etter oppdateringer👍

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal teste ut hvordan en Accuphase E-5000 spiller mot Icepower as2000 hv dual mono. Før lyttetest har jeg bare positive ting å si om oppgraderte Icepower. Jeg synes de hører heime i hifi oppsett som fulltone forsterkere , men DE er ikke enige i high end sjiktet. De er understreket foreløpig.

Vedlegg

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpt meg en Knedahl IcePower 1200AS1/2. Skal vel kunne levere opp til 1250w i 4ohm til hver av Arendal høyttalerne med den, så det bør jo holde. Bare testet ett par dager, men fornøyd så langt ihvertfall 😀
    Gratulerer med ny forsterker 👍
    Bilder er også fint😄

raw

Bewegt, doch nicht zu shcnell
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.503
    Sted
    Kristiansand
    Kjøpt meg en Knedahl IcePower 1200AS1/2. Skal vel kunne levere opp til 1250w i 4ohm til hver av Arendal høyttalerne med den, så det bør jo holde. Bare testet ett par dager, men fornøyd så langt ihvertfall 😀
    Kommer ampen med trigger? Kan du si noe om det er slow start på disse fra Knedahl? Spør fordi jeg har hatt erfaring med Ice for en tid tilbake hvor det å slå på forsterker ga et knepp i høytalerne. Ikke fan av det…

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    393
    Sted
    Arendal
    Kommer ampen med trigger? Kan du si noe om det er slow start på disse fra Knedahl? Spør fordi jeg har hatt erfaring med Ice for en tid tilbake hvor det å slå på forsterker ga et knepp i høytalerne. Ikke fan av det…
    Kommer ikke noe knepp når jeg slår på ihvertfall. Er ikke noe trigger på min, men har aldri brukt noe trigger heller så var ikke noe jeg tenkte på når jeg kjøpte. Miine forsterkere står på 24/7 hvis ikke jeg er ute å reiser.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: raw

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.408
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe knepp hos meg.

• Liker

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får denne knepp lyden når jeg slår av forsterkeren, men den blir borte den 2/7
    Da tar ny forsterker over

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.376
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Slår mine aldri av fysisk men har aktivert "autostandby". (noe som burde vært obligatorisk) Helt tyst når de skrus på automatisk ved "sensing" av signal.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Slår mine aldri av fysisk men har aktivert "autostandby". (noe som burde vært obligatorisk) Helt tyst når de skrus på automatisk ved "sensing" av signal.
    Jeg slår av fysisk etter bruk, det blir en knepp hver gang den slåes av. Forforsterker kan slåes av og på uten knepp ,selv om Icepoweren står på. Hvordan har du aktivert autostandby ?
    Det som trekker ned på denne forsterkeren er power knappen og manglende automatisk standby.

Sist redigert:

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    393
    Sted
    Arendal
    Ser der er litt hybelkaniner jeg må få støvsugd under benken, og litt fingeravtrykk på fronten jeg må få vasket bort, men her er nå ett kjapt bilde av den ihvertfall.

PXL_20250618_180426433.jpg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold
    Slike knepp kan komme av mye rart, men noe som er svært vanlig er plutselige endringer i jordplanet. Hvor mye av dette som slår inn på signalet avhenger av hvor høy impedansen mellom jord og signal er, og hvor høy CMRR man har. Dette er egenskaper i buffertrinnet som sitter i mottakerenden, altså i effektforsterkeren.

• Liker

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Slike knepp kan komme av mye rart, men noe som er svært vanlig er plutselige endringer i jordplanet. Hvor mye av dette som slår inn på signalet avhenger av hvor høy impedansen mellom jord og signal er, og hvor høy CMRR man har. Dette er egenskaper i buffertrinnet som sitter i mottakerenden, altså i effektforsterkeren.
    Hva kan man gjøre for å få ordnet dette enkelt?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Jeg slår av fysisk etter bruk, det blir en knepp hver gang den slåes av. Forforsterker kan slåes av og på uten knepp ,selv om Icepoweren står på. Hvordan har du aktivert autostandby ?
    Det som trekker ned på denne forsterkeren er power knappen og manglende automatisk standby.
    Det er jo superenkelt med autosense på iceblokkene. Jeg gikk lei av varmen blokkene genererer på tomgang så koblet om til autosense.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.408
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja den genererer varme selv på tomgang.
    Min har stått på i mange dager, men har ikke spilt siden i går kveld. Dette er nedi kortet, på kabinettet så er den ca 10 grader kaldere.
    1000008716.jpg

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    555
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo superenkelt med autosense på iceblokkene. Jeg gikk lei av varmen blokkene genererer på tomgang så koblet om til autosense.
    Om du har tid, så kan dette være hjelpsomt til alle som har slike forsterkere. Jeg vet ikke hvor koblingspunkt er. Kansje lage en skisse😄 Kansje @Andreas Knedahl har noe å si

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.204
    Sted
    Horten
    Har ikke testet uten uten signalkabler tilkoplet , man må også huske at høytalere må være tilkoplet forsterker før man slår på.
    Ja, blir jo ingen knepp i høyttaler om de ikke er koblet til.;)

Men tenkte du mere generelt kanskje? For på rør-amp (aka amp med utgangstrafo) så er det passe viktig å ha høyttaler tilkoblet når den er på (ev kortslutte utgangen), mens på en moderne amp (transistor) så kan den fint stå på uten noe høyttaler tilkoblet (aldri kortslutte utgangen).

Men back to Ice: De brenner vel nesten 40W pr kort om de store Ice-amp'ene står på uten å være i standby.
    Ville jo nesten driste meg til å si at oppkobling av autosense for standby er viktigere enn allt annet remedie man ønsker inni som haifai-oppgradering.:rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Iceblokkene generer så mye varme på uten musikk at man brenner seg på kjøleribba under, så selvom effektforbruket er marginalt så vil jeg tenke at levetiden vil forkortes.

Det er rett frem å koble autosense, bare se manualen som man laster ned fritt. At dette ikke er koblet av folk som setter disse kortene i et kabinett er etter min mening sløvt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.376
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tesla Audio said:
    How to enable/connect SignalSense feature in 1200as2?
    On P102 connector:
    Ground on pin 20
    Signal sense+ on pin 21
    Signal sense- on pin 22

I have it connected to a spare output of my unbalanced pre so I just connected 20 and 21.
    Make sure you have Stby connected and enabled.
    Works really nice.

Fra diyaudio.com
    Orket ikke skrive selv men har lagt ut noen bilder tidligere.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.204
    Sted
    Horten
    Er nok mange myter der ute angående klasse D amp'er.
    40W er ikke plagsomt mye varme å lede vekk i kjøleribbe sånn sett.
    Poenget med bra design er å ikke generere mere varme enn man må, så det å ha elektronikk som går i standby når ikke i bruk er ofte lurt.

PS: Som sammenligning så er ofte digre kjøleribbene på en kraftig klasse A amp ikke akkurat kalde i idle, og merkelig nok så prater tilhengerene der ikke så høyt om nedsatt levetid på de amp'ene pga varme.;)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    712
    Torget vurderinger
    1
    Iceblokkene generer så mye varme på uten musikk at man brenner seg på kjøleribba under, så selvom effektforbruket er marginalt så vil jeg tenke at levetiden vil forkortes.

Det er rett frem å koble autosense, bare se manualen som man laster ned fritt. At dette ikke er koblet av folk som setter disse kortene i et kabinett er etter min mening sløvt.
    Hva mener du egentlig med "rett frem"??
    Jeg skummet litt igjennom linken fra diyaudio som Bambadoo snakket om. Og det ser vel ut til at de som har gjort det bruker en ekstern modul i tillegg? Altså en slags switch/signal detect modul, eller?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Er nok mange myter der ute angående klasse D amp'er.
    40W er ikke plagsomt mye varme å lede vekk i kjøleribbe sånn sett.
    Poenget med bra design er å ikke generere mere varme enn man må, så det å ha elektronikk som går i standby når ikke i bruk er ofte lurt.

PS: Som sammenligning så er ofte digre kjøleribbene på en kraftig klasse A amp ikke akkurat kalde i idle, og merkelig nok så prater tilhengerene der ikke så høyt om nedsatt levetid på de amp'ene pga varme.;)
    Når man brenner fingrene på aluplata i standby er det varmt. Varme dreper elektronikk. Hvorfor har Ice lagt opp til autosense?

Heat and capacitor lifetime are inversely related; higher temperatures generally lead to shorter capacitor lifespans. This is particularly true for electrolytic capacitors, where heat accelerates the drying out of the electrolyte, leading to failure. The relationship is often described by a rule of thumb: for every 10°C increase in temperature, the capacitor's lifespan is approximately halved

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.009
    Hva mener du egentlig med "rett frem"??
    Jeg skummet litt igjennom linken fra diyaudio som Bambadoo snakket om. Og det ser vel ut til at de som har gjort det bruker en ekstern modul i tillegg? Altså en slags switch/signal detect modul, eller?
    Du kobler bare signalet inn i parallell med autosense inn. Tar noen minutter å fikse og man trenger ikke noe mer utstyr.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn