HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    16 stk Dual die transistorer pr kanal skulle nok være tilstrækkeligt til at drive hvad som helst.
    Foretrekker klasse D any day of the week!
    Mange transistorer og store ringkjerne trafoer gjør ingenting en god Crown ikke får til... Å den holder mine 8x15" i et jerngrep 💪💪 Samme med rør... Bare forvrengning.... Passer best til 60' tall saker... Men nå er det 2023....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brokoblede forstærkere giver jo en væsentlig højere udgangsimpedans som medfører upræcis svulstig bas. Brokoblede engang LC forstærkere og det resulterede i aldeles ukontrolleret bas.
    Det er riktig at brokobling fører til dobling av utgangsimpedansen, siden de to forsterkermodulene seriekobles, men det betyr ikke nødvendigvis «uprecis svulstig bas». For å miste kontrollen i bassen må du ha en dempefaktor ned mot 1, dvs en utgangsimpedans rundt 8 ohm. Hvis du havner der med brokobling må det bety at hver halvdel hadde utgangsimpedans rundt 4 ohm før brokobling, og det er jo ikke så mye å skryte av, det heller.

    Om hver halvdel derimot har f eks 0,008 ohm utgangsimpedans (dempefaktor 1000) og den brokoblede forsterkeren dermed 0,016 ohm (df 500), så er det jo evig godt nok til å ha stålkontroll. Systemets Q og decay time blir i praksis den samme.

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De fleste "oppgående" tester vel IMD med 32 toner nå?
    Det er vel så langt man kommer "komplekse signaler" ved en IMD test nå. Den testen gir klare antydninger på om en forsterker ser ut som en nyslått golf bane mot en viltvoksende eng... En tettskog under input signalet.

    ACA Class A vs Hyped NCx500, det er ikke tvil at den ene påvirker lyden mer enn den andre.

    PS: jeg har bygget et par ACA de ble satt til side for Anaview AMS forså byttet ut med Purifi Audio sitt EVAL1 kit når det kom.



     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det blir jo ikke spesielt "oppegående" før man gjør slike tester med realistisk last. Synes også det er rimelig tett å teste alle forsterkere ved 5W.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finner man IMD multitone tester med realistisk laster og høyere effekt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvor finner man IMD multitone tester med realistisk laster og høyere effekt?
    Det finner man rett og slett ikke, og det ligger litt i sakens natur. Forsterkere er for det første laget for ulike laster. Videre er det jo et hav av toner, nivåer og individuelle nivåforskjeller å velge i. Hva er egentlig riktig? Hva er representativt? Standardisering smeller jo også døra vid åpen for å designe mot en testmetode i stedet for å designe mot faktisk ytelse.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke du får AMP CAMP forsterkeren til å bli "bra" som en universal forsterker mot feks Hypex NCx500 selv om man tester med ulike laster eller nivåer eller faseganger, den er rett og slett ikke bra nok. Derfor vil en standard IMD test kunne gi et allment inntrykk om hvordan den oppfører seg..

    Hvorfor ikke kjøre multitone IMD tester ved forskjellige laster, nivåer etc. Det er bedre enn ingenting.
    Iallefall bedre enn synsing over frekvensgang angivelse med +/- x db fra 20 til 20 khz. ved en THD på 0.1%, som man har gjort i snart 100år.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ACA er vel ikke representativ for alle kl A. Pass mål var en billig og super simpel forst. som kan samles på en ettermiddag av DIY begynnere. Dvs et innstegs DIY kit.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Hvor finner man IMD multitone tester med realistisk laster og høyere effekt?
    Ifølge Armand, så følger IMD og multitoner målinger THD i stor grad. Så øker ikke THD ved mer effekt, så vil heller ikke IMD/multitone målinger gjøre det.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det finner man rett og slett ikke, og det ligger litt i sakens natur.
    Nettopp

    Men bare for å ha sagt det, så mener jeg ikke at Hypex har mye intermodulær forvrengning sammenlignet med andre topologier, det har jeg ikke grunnlag for å hevde.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Nettopp

    Men bare for å ha sagt det, så mener jeg ikke at Hypex har mye intermodulær forvrengning sammenlignet med andre topologier, det har jeg ikke grunnlag for å hevde.
    Men du mener at det er et stort problem på alle klasse D amp'er? 🤔
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finner man rett og slett ikke, og det ligger litt i sakens natur. Forsterkere er for det første laget for ulike laster. Videre er det jo et hav av toner, nivåer og individuelle nivåforskjeller å velge i. Hva er egentlig riktig? Hva er representativt? Standardisering smeller jo også døra vid åpen for å designe mot en testmetode i stedet for å designe mot faktisk ytelse.
    Har du noen eksempler på at det finnes forsterkere som er ekstremt gode på standard-målinger som er dårlige på andre målinger som er mer representativt for virkeligheten?

    Når man først opererer med virkeligheten som basis, er det ikke best å koble til noen høyttalere og kjøre tester og målinger av det som skjer ut av høyttaleren? Hvis ikke det er noen forandring ut av høyttaleren i form av IMD, THD eller frekvensrespons, er det da relevant for den virkelige virkeligheten? :unsure:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kan se om jeg får tid til å gjøre en test på søndag på akkurat dette.
    Min hypotese er at så lenge utgangsimpedansen er lav, så vil det ikke være noen forskjell på om man bruker en resistiv testbelastning eller om man kobler på en ekte høyttaler.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du noen eksempler på at det finnes forsterkere som er ekstremt gode på standard-målinger som er dårlige på andre målinger som er mer representativt for virkeligheten?
    Svenske Hifii & Musik testet effekterforsterkere og hadde blant annet en test hvor de brukte vanskelige fasevinkler.
    DP A1 leverte som vanlig formidable resultater, men når lastimpedansen ble lav og fasevinkelen stor - så "knelte" den, og leverte langt mindre effekt enn rimelige forsterkere. (Så vidt jeg vet skyldes dette en beskytteleskrets på utgangen og for de som havnet i problemer tror jeg Leif tilbøy en motstand som kunne settes i serie på utgangen - filosofien var at ampen skulle være så bra som mulig, også kunne man heller tilpasse eksternt for ekstreme høyttalerlaster)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Denne typen test er absolutt interessant ved bruk av forsterkeren på laster man ikke har kontroll over. Under ser man en måling av Rotel RB-1080 som fremtrer mer stabil enn DPen. Men den har nok ikke samme "lyd" og faller nok igjennom for de som hører slikt.

    Dette forteller oss at dette er en test form som bør legges frem.

    Det finnes alltid noen som skal driver store "kortslutnings paneler" som høyttalere eller uheldige delefiltre, og de trenger å vite om forsterkeren tåler dette.

    feks RB-1080:



    Vera Audio P150/600 (med Purifi 1et400A moduler) ble test av Hifi & Musik i 7-8 2022 utgaven.
    Kurven på den er helt flat inntil man kommer til strømbegrensningen som er angitt av Purifi.
    Det er derfor Purifi Audio har utviklet en ny modul med ennå høyere strømkapasitet.

    Mulig vi kan få @lydogakustikk til å legge ut testen på deres nettsider.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Skal se om vi får tillatelse til å legge hele testen ut eller betale det som kreves.

    Legger uansett ut powercube testen. Det var en del spørsmål med denne som Armand stilte som vi aldri fikk svar på.

    PowerCube VA P150.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg har vært inne på det ved mange anledninger, men det illustreres godt av disse powercubene. Gode klasse D har den fordelen at så lenge man befinner seg under strømbegrenseren er det mer eller mindre likegyldig hva man belaster dem med.

    Når man kommer dit at forsterkeren begynner å få problemer vil dette påvirke andre signaler. Det er også vesentlig å merke seg at disse problemene ikke er statiske for en gitt last, men følger signalet. Derfor mener jeg intermodulasjonsforvrengning målt i resistiv last er ganske uinteressant. Det er bare en litt fjongere måte å vise THD på, også får man selvsagt silt ut verstingene da, selv om det som alltid enkelt kan kompenseres med en uforklarlig høy pris.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Falt gjennom på hvilken måte?
    Dette var Hypex ncore nc400. Ble veldig uengasjerende, polert, glatt og flatt, med lite liv. Masse detaljer men uten å gi fot. Ganske nøye nivåjustert etter måling. Prøvde å øke det gradvis så vi i hvert fall ikke skulle gå i den fellen at de hadde ørlite mindre volum. Havnet vel på et par/tre db mer uten at det gav noe mer liv. Kontrollmålt, så alt av faser rundt deling var ok.
    Tilbake til dp var det liv og røre igjen. Lite vi forstod av dette da jeg hadde hørt samme forsterker i andre sammenhenger og sammenligninger. Der klarte den seg helt fint.
    Det er nok den høye forvrengningen i dp som skaper liv ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg vil tro at opplevelsen av tempo og liv vil forsvinne med for mye nivå i mellomtonen og komme tilbake når du reduserer det. Spesielt siden du deler mot 15" midt i mellomtneområdet. Hvis dere lå 2-3dB for høyt bør det ha spilt ganske forferdelig, men jeg mistenker at det var en formulering som ikke var ment slik jeg leste den.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Jeg vil tro at opplevelsen av tempo og liv vil forsvinne med for mye nivå i mellomtonen og komme tilbake når du reduserer det. Spesielt siden du deler mot 15" midt i mellomtneområdet. Hvis dere lå 2-3dB for høyt bør det ha spilt ganske forferdelig, men jeg mistenker at det var en formulering som ikke var ment slik jeg leste den.
    Vi begynte så likt som vi klarte å måle. Så godt innenfor 0,5 db. Forskjellene var mye mer ekstremt en om å bomme med et par db den en eller andre veien. Var rett og slett skremmende.

    Sånn var den opplevelse, som likevel ikke gjør meg redd for Hypex i bassen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er jo mest rimelig at dere skulle slite med å høre forskjell på de to siden lydfilosofien er temmelig lik og lasten overkommelig for forsterkeren. Det er fristende å tenke at dere gjorde en eller annen feil, uten at jeg er i nærheten av å kunne peke på hva.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Det er jo mest rimelig at dere skulle slite med å høre forskjell på de to siden lydfilosofien er temmelig lik og lasten overkommelig for forsterkeren. Det er fristende å tenke at dere gjorde en eller annen feil, uten at jeg er i nærheten av å kunne peke på hva.
    Der er jeg tilbøyelig for å være enig, selv om jeg ikke vet helt hva det var vi gjorde feil
    Dette var også på den tiden morel'ene spilte ned mot 8x12" tårnene min (delt 200Hz) og opp mot Beyma AMT (delt 3500Hz)
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Det finnes andre som har sammenlignet Ncore mot DP som kom til en annen konklusjon.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Men du mener at det er et stort problem på alle klasse D amp'er? 🤔
    Nei det har jeg ikke sagt, jeg sa at intermodulær forvrengning er et relevant tema. Skjønner ikke hvorfor det er krise om noen tar opp et tema - dette er ikke koranbrenning akkurat.

    La meg ta et eksempel på intermodulær forvrengning i mitt eget oppsett (så tråkker jeg ingens såre tær). Min aktive DSP Seas fullrange 8" måler helt greit fra 40hz - 10khz. Så avlaster jeg ved å bruke egen Seas 8" bass. Fullrange benyttes nå kun fra 250hz - 10khz, og den måler likt som før bassen. Men den spiller mye penere og forbedringen øker med lydtrykk, den slipper altså lasten i bassen og har blant annet mindre modulasjonsproblemer.

    Det samme konseptet gjelder for forsterkere, derfor er også aktive systemer attraktive i så måte. Det er altså ikke sikkert at en "verdens beste forsterker" spiller bedre enn tre middelmådige forsterkere som deler lasten i et aktivt treveis oppsett.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    De to andre gangene jeg testet var det ikke forskjeller å spore. Fram og tilbake fram og tilbake Nada forskjell. Tror det er sånn det bør være
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Dette var Hypex ncore nc400. Ble veldig uengasjerende, polert, glatt og flatt, med lite liv. Masse detaljer men uten å gi fot. Ganske nøye nivåjustert etter måling. Prøvde å øke det gradvis så vi i hvert fall ikke skulle gå i den fellen at de hadde ørlite mindre volum. Havnet vel på et par/tre db mer uten at det gav noe mer liv. Kontrollmålt, så alt av faser rundt deling var ok.
    Tilbake til dp var det liv og røre igjen. Lite vi forstod av dette da jeg hadde hørt samme forsterker i andre sammenhenger og sammenligninger. Der klarte den seg helt fint.
    Det er nok den høye forvrengningen i dp som skaper liv ;)
    Har helt den samme oplevelse som dig.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    .. Skjønner ikke hvorfor det er krise om noen tar opp et tema - dette er ikke koranbrenning akkurat.
    Ingen som sålangt har tatt det som krise tror jeg. 🤔
    Høyst interessan tema!
    Jeg reagerte og lurte på hva du mente når du snakker om problemer med forvrengning sammen med du sier at Ncore (klasse D) er greit for bass men Sugden Kl A er overlegen for alt over. Og det ikke er tvil om hvorfor det er slik.
    Da leste jeg det slik at det kan oppfattes problem med Ncore og/eller klasse D amper generelt.
    Det er det jo ikke.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ncore (klasse D) er greit for bass men Sugden Kl A er overlegen for alt ove
    Utfordringen er for meg å uttale meg generelt, altså:

    * I mitt oppsett for min subjektive smak så gir Sugden single ended klasse A bedre lyd fra 250 hz og opp, men
    * Jeg vet ikke hvorfor, jeg kan tippe men det har jo liten verdi

    Slik jeg ser det fra min posisjon som ingeniør/forsker hvor jeg jobber med komplekse tekniske systemer, så er jeg tilhenger av "hard science", og målinger er en naturlig del. Men utfordringen er at målinger har begrensninger, generalisering av resultater kan derfor føre til feilaktige slutninger.

    De ulike topologiene har positive og negative konsekvenser for gjengivelse avhengig av implementasjon og bruk, det være seg: klasse A, klasse AB, klasse D, Single ended, push-pull, no-feedback, massive feedback osv. Jeg kan derfor ikke si hva andre skal velge eller hva som er best. Jeg snakker om min egen opplevelse i en givende hobby og ønsker ikke å tilhøre noen spesiell trosretning. Bygger nok en Triode SE no feedback senere i år, så får jeg noe nytt å måle/lytte på. Du og andre er velkommen på besøk hos meg for å gjøre opp egen mening om ønskelig:)

    Edit: Beklager avsporingen, rettferdiggjør det med at jeg bruker en super Ncore i mitt aktive oppsett
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Tviler ikke på at det låter suverent hos deg med løsningen/delingen mellom Ncore og Sugden amper. Det er alltid fair å si man liker lyden av visse typer amp eller fabrikat.
    -Som nevnt litt tidligere, kan ha vært bare meg (?), leste innlegget som en generell kommentar at klasse D/Ncore bare var brukanes til sub/bass.
    Eller at de hadde noe iboende generelle problemer. Jeg syntes det fremstod da som feil slutning, men avklart forlengst nå. (y)

    Jeg er tilhenger av friske meninger, målinger og "hard science" selv. Man kommer aldri videre eller lærer noe som helst om man ikke tør å utfordre tankesett etc. Spørsmålet "hvorfor" dukker alltid opp instinktivt når man leser/hører/prater om tema som ofte kan antas som definert, påstand, etc.

    Eks en kamerat skal legge nytt gulv i sjappa si og fortalte villig vekk om fortreffeligheten til korkvinyl som gulv. Jeg klarte selvsagt ikke holde meg, og spurte hvorfor den var så bra. :rolleyes:
    Det resulterte i for han en ny 2 ukers runde med undersøkelser av diverse gulv og egenskapene til disse. Lærte masse, og han endte opp på noe enstavs parkett greier. Frustrerende, men nå var valget av gulvet tatt på kunnskap og egenskaper som ikke tidligere var antatt viktige eller han viste om.
    Huff, ble en fryktelig avsporing det her.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hva er det denne Sugden driver @alfegutt ? Full range 8"?

    Jeg vet ikke om påstanden om at den spiller høyere enn noe annet stemmer, den er trolig begrenset av driveren uansett, men jeg tror Sugden på noen modeller kan ha litt utgangsimpedans, altså en porsjon current drive, og det ville ikke overraske meg om det er en bedre match med en sånn FR-driver enn en forsterker som er en ren spenningskilde.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Enkelte ganger er det hyggelig å dele små triumfer, så mens både Hypex og Sugden spiller sammen i bakgrunnen, så fikk jeg gang Nixie klokka igjen. Uttørka kondensatorer, var årsaken, til og med kona liker den. Så får vi se om jeg får lodda sammen en wifi modul for å hente eksakt klokkesignal:)
    IMG_3055.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    "Fjella i indre østfold", det er jo bare et steinkast herfra.

    Nixietubes er kult. Mangler bare litt treverk og kobber så er steampunk-klokka komplett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn