HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bygget nc400 uten å lodde. Har ingen lyd, så det låter det som ingenting da.. Perfekt..

    Neida. Låter så fint så. var ikke vanskelig å bygge, men må jo bestille deler og sånn da. Enkleste er å handle av EHED.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har bygget nc400 uten å lodde. Har ingen lyd, så det låter det som ingenting da.. Perfekt..

    Neida. Låter så fint så. var ikke vanskelig å bygge, men må jo bestille deler og sånn da. Enkleste er å handle av EHED.

    Tittet på siden til EHED nå. 2 x 400 watt i 4 Ohm til 22 lapper.

    Dette må jo spille så bra at Ham der Oven klapper takten, eller at Englene rødmer av hvor rent det spiller. Eller noe sånt. Til disse priser.

    Tenker jeg - men jeg hverken VET eller har HØRT disse - ta det med dette som utgangspunkt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når jeg har testet her har Ncore hatt en litt lysere klangbalanse enn optimalt for mitt rom, så hvis man ikke har mulighet til å gjøre noe med det så kan det være andre ting som fungerer bedre. Men når klangbalansen er riktig gjør den et riktig godt forsvinningsnummer.
    Jepp. Slik er det. For de som driver med DIY, gjøre kanskje en del akustiske tiltak eller/og har aktiv deling hvor responsen kan rattes inn så er slikt uproblematisk. I passive oppsett i vanlige stuer hvor man ikke gjør verken tiltak eller bruker EQ, så blir elektronikk bytting på måte løsningen på å tune lyden. Selv om det riktig nok kan diskuteres hvor fornuftig det er. En ujevn respons eller problemer i tidsdomenet løses tross alt ikke med en annen forsterker.
    Det som dog er både synd og fordummende, er når folk fra sistnevnte gruppe utbasurer generelle sannheten om hvordan forsterkeren eller kilden låter. Jeg hadde håpet at folk etterhvert hadde kommet litt lenger enn som så.


    Har samme erfaring som thohaug jeg også til bassbruk. Der opplever jeg en annen klasse D forsterker med 2x600W som hakket bedre og skyldes nok behovet for headroom. Til f.eks en horn subwoofer så hadde det stilt seg annerledes. Da klarer man seg som regel med 100W.
    Det er ikke helt sånn jeg ser det. For min del skiller jeg høyttaler og rom.

    Deler det som skjer i rommet opp i tre:
    1. hvor høyttaler og rom opptrer som separate enheter
    2. krossover hvor høyttaler og rom delvis kobler
    3. hvor rom og høyttaler er som en enhet.

    Den første opplever jeg som den viktigste for realistisk lyd og den tredje den som kan gi størst problemer.

    Hvis man har eksprimentert med avansert høyttalerkorreksjon (sikter ikke til AudioLense nå) så vet man hvor mye dette kan ha å si selv for punkt 3.
    Jeg opplever at ulike forsterkere kan gi opplevelsen av ulik "høyttalerkorreksjon" hvor faseresponsen i punkt 1 er ulik. I en perfekt verden ville man ikke trengt å tune høyttaleren på denne måten, men i praksis så kan dette være lurt.

    De fleste høyttalere er tunet med mindre man lager selv. Mine høyttalere er konstruert og tunet med rørforsterker som referanse og da kan det lett bli feil å parre de med en strammere forsterker ala Ncore. Selv om Ncore isolert sett kanskje gir den beste faseresponsen. Erfaringen viser at den beste forsterkermatchen i et rom ikke trenger være den beste matchen i et annet rom.

    Man skulle nesten tro at det ville være umulig å matche opp anlegget på denne måten, men det viser seg at det er lettere enn man skulle tro.
    Jeg synes ikke det er fordummende, bare en annen tilnærming.

    Det er ikke lett å EQ det heller. Veldig få får dette til bra på transparent musikk er min erfaring og derfor ødlegger mer enn det gavner.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Basert på det du skriver her, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du misforsto det jeg skrev.
    Men nok om det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Basert på det du skriver her, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du misforsto det jeg skrev.
    Men nok om det.
    Ser poenget. Det kom nok ikke godt nok frem at jeg forklarte hvorfor sonisk og dynamisk house sound er gjenkjennbare på tvers av høyttalere og rom. :) Tror de aller fleste forstår at en type sound ikke kan fungere like godt i alle oppsett.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei har fått er pudsigt problem med mine hypex nc400 smps600 monoblokker. Jeg byggede tidlige modeller og har brukt dem ind imellom gjennom årene. Når jeg for et knappt år siden skulle prøve dem hos en kammerat så slog jordfeilsbryteren hos ham ut så snart vi slog på monoblokkene.
    Tenkte ikke mere over det idet de fungerede fint hjemme hos meg.
    Min sønn fikk problem med sin effektforsterker for noen måneder siden så jeg lånte ham mine NCore monoblokker. De fungerte hos ham i noen måneder men lige pludselig så slog de ut sikringene i huset. Nu kan jeg ikke tænde hverken den ene eller den anden monoblokk uten af jordfeilbryter slår ut momentant. Har vært i forbindelse med Hypex og sendt bilder av bygget men de er også på bar mark. Er noen som har opplevd det samme med sine hypex nc400/smps600 forsterkere?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Prøv å koble vekk kabelen mellom NC400 og SMPS600, og se om det går an å skru de på da uten at sikringen eller jordfeilbryteren slår ut.
    Sørg også for at hverken signal eller HT-kabler er koblet til.

    NB: du må vente minst 30 min før du kobler NC400 inn igjen, SMPS600 må være helt "utladet" på sekundærsida først, hvis ikke risikerer du å ødelegge NC400 modulen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mulig jeg etter halvannet tusen innlegg spør ufattelig dumt - bit meg gjerne i kneet og hell bringebærsaft i såret om så er tilfelle.

    OK, hvordan er NCore lydmessig og kraftmessig mot kjente ferdigproduserte forsterkere, for å danne seg et grunnlag med kjente konstruksjoner som referanse.

    Kan tenke meg det er et sted rundt/opp mot klasse A/B konstruksjoner, men langt fra klasse A konstruksjoner og da begge innenfor transistor konstruksjoner.

    En generell veiledning - for og imot disse konstruksjonene - hadde sikkert flere enn meg satt pris på.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ncore er lydmessig transparent og leverer 200W i 8 ohm, 400W i 4 ohm og 580W i 2 ohm. Mer er det egentlig ikke å si. Hvordan andre forsterkere er varierer.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å koble vekk kabelen mellom NC400 og SMPS600, og se om det går an å skru de på da uten at sikringen eller jordfeilbryteren slår ut.
    Sørg også for at hverken signal eller HT-kabler er koblet til.

    NB: du må vente minst 30 min før du kobler NC400 inn igjen, SMPS600 må være helt "utladet" på sekundærsida først, hvis ikke risikerer du å ødelegge NC400 modulen.
    Hei Syncrolux, prøvede dette på den ene monoblokk. De tok noen sekunder før jordfeilbryter slo ut. Før var det momentant. Hadde på fornemmelsen at en relay sagde klikk og så var alt sort (kan have være bryteren i sikringsboksen som jeg hørte men den er på en annen etasje ).
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg etter halvannet tusen innlegg spør ufattelig dumt - bit meg gjerne i kneet og hell bringebærsaft i såret om så er tilfelle.

    OK, hvordan er NCore lydmessig og kraftmessig mot kjente ferdigproduserte forsterkere, for å danne seg et grunnlag med kjente konstruksjoner som referanse.

    Kan tenke meg det er et sted rundt/opp mot klasse A/B konstruksjoner, men langt fra klasse A konstruksjoner og da begge innenfor transistor konstruksjoner.

    En generell veiledning - for og imot disse konstruksjonene - hadde sikkert flere enn meg satt pris på.
    Du er nød til at prøve i eget anlegg og stue. Jeg bruker til daglig rørforsterkere fordi jeg kan lide den rundhet/plastisitet de tilføyer perspektivet. NCore er meget gode forsterkere og er vesentlig mer presis i bassen i forhold til rørene men er i mine høyttalere lidt mere matt (mindre klingende) i toppen. Jeg bruker NCore om sommeren når det blir for varmt til rør :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.890
    Antall liker
    4.333
    Mulig jeg etter halvannet tusen innlegg spør ufattelig dumt - bit meg gjerne i kneet og hell bringebærsaft i såret om så er tilfelle.

    OK, hvordan er NCore lydmessig og kraftmessig mot kjente ferdigproduserte forsterkere, for å danne seg et grunnlag med kjente konstruksjoner som referanse.

    Kan tenke meg det er et sted rundt/opp mot klasse A/B konstruksjoner, men langt fra klasse A konstruksjoner og da begge innenfor transistor konstruksjoner.

    En generell veiledning - for og imot disse konstruksjonene - hadde sikkert flere enn meg satt pris på.
    Hjemme hos meg får en Dynamic Precision 6.12 bank av en ICEPower ASP1000 klasse D. De to forsterkerne spiller i stor grad på samme måte - det dreier seg om nyanseforskjeller, men ASP gjør et par ting litt bedre enn 6.12. 6.12 har 50 klasse A-watt, bare så det er sagt.

    Det som er den store styrken med klasse D forsterkere generelt er at de ikke får de vanlige pusteproblemene som de fleste betalbare forsterkere har når det spilles høyt eller drar seg til i lydbildet. Man skal langt opp i pris før klasse A og klasse A/B forsterkere kommer i nærheten av å holde like bra kontroll på musikken.

    Jeg har også en av de minste Icepower-modulene innebygd i en liten høyttaler. Det er i praksis en 25 -watter. Det er samme kontrollen der også.

    Det er en kontroll som gjør at musikken puster mer naturlig.

    Folkets dom er krystallklar på at Ncore er betydelig bedre enn Icepower. Det er såpass entydig at jeg tar det for god fisk selv om jeg ikke har lyttet selv. Vi snakker dermed om forsterkning av det ufargede slaget i ypperste klasse og uavhengig av pris.

    Hvis man liker elektronikk av det slaget som karakteriseres som "musikalsk", så er ikke dette tingen, men hvis man liker transistorlyd som er lagd for nøytral gjengivelse og best mulig kontroll på høyttalerne (slik som DP er), så sliter jeg med å finne motargumenter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et par UcD400 (ca 200 W i 8 ohm) var ihvertfall så mye bedre enn Electrocompaniet AW180M på kraft og kontroll over et par dynaBel Euforia at det nesten ikke var morsomt. De eneste EC-forsterkerne jeg har hørt med samme grad av kontroll over de høyttalerne er AW600 Nemo. Ingen grunn til å tro at en NC400 ville kommet ut dårligere i den sammenligningen, tvert imot.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mulig jeg etter halvannet tusen innlegg spør ufattelig dumt - bit meg gjerne i kneet og hell bringebærsaft i såret om så er tilfelle.

    OK, hvordan er NCore lydmessig og kraftmessig mot kjente ferdigproduserte forsterkere, for å danne seg et grunnlag med kjente konstruksjoner som referanse.

    Kan tenke meg det er et sted rundt/opp mot klasse A/B konstruksjoner, men langt fra klasse A konstruksjoner og da begge innenfor transistor konstruksjoner.

    En generell veiledning - for og imot disse konstruksjonene - hadde sikkert flere enn meg satt pris på.
    Jeg har nylig sammenlignet Ncore mot Gryphon Diablo og Devaliet 200 og synes den er på høyde med disse. I det høye registeret opplever jeg Ncore som den mest transparente av de tre. Skiller godt mellom innspillinger og instrumenter. Litt tørr i forhold til mye highend utstyr som jeg synes ofte er litt våte, men tørr på linje med annet proffutstyr.
    I bunn synes jeg det er vanskeligere å vurdere. Ncore har mindre punch enn Dibalo, men spiller dypere og henter ut mer dypbass på lavt volum.
    Klangbalansen oppleves å være litt lysere enn de to andre, men siden jeg bruker Audiolense justerer jeg enkelt klangbalansen der. Hvis du ikke kan justere frekvensresponsen kan den for oppleves å være litt lett og lys.
    Jeg spiller på Ncore i dag.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette, godtfolk, var masse fine beskrivelser fra signaturer jeg fester tillit til gjennom bøttevis av synspunkter opp gjennom fra dere.

    Dette, gjorde meg (for første gang) ekte nysgjerrig i å utforske klasse D. Hvor jeg også lurer på om rør forforsterkere er en match mange benytter seg av?

    Dette, var en fin "opplading" på hi-fi messen i København i morgen formiddag, her jeg sitter på et hotellrom i sentrum med magen litt for full av god mat og enda bedre øl. For i morgen skal jeg høre skikkelig på Lars Clausen (NewClassD) sine siste versjoner av sine klasse D-kreasjoner.





    Til deg orso, ja så tolker jeg ditt svar som at klasse A/B, A eller D i prinsippet låter omtrent likt - eller hva du nå forsøker å si.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var ikke det jeg mente. Men ser at du har fått svar fra andre som beskriver godt.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å koble vekk kabelen mellom NC400 og SMPS600, og se om det går an å skru de på da uten at sikringen eller jordfeilbryteren slår ut.
    Sørg også for at hverken signal eller HT-kabler er koblet til.

    NB: du må vente minst 30 min før du kobler NC400 inn igjen, SMPS600 må være helt "utladet" på sekundærsida først, hvis ikke risikerer du å ødelegge NC400 modulen.
    Hei Syncrolux, prøvede dette på den ene monoblokk. De tok noen sekunder før jordfeilbryter slo ut. Før var det momentant. Hadde på fornemmelsen at en relay sagde klikk og så var alt sort (kan have være bryteren i sikringsboksen som jeg hørte men den er på en annen etasje ).
    Fand feilen og rettede. Nå fungerer monoblokkene som de skal og lyder sublimt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Der det er begrenset plass og i sommervarmen, så kan D-klasse være å foretrekke fremfor A /AB klasse. Har hendt at jeg har slått av forsterkerne pga. varmen i sommerhalvåret. Har kun erfaring m klasse D til bilstereo som har vært brukt lenge før enn til hjemmebruk. Har hørt noen forholdsvis rimelige D-klasse som har vært veldig gode. Blir mye brukt i rimelige hjemmekinoanlegg med begrenset plass (samsung). Noe jeg bruker i bobilen:). mvh Guit
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Der det er begrenset plass og i sommervarmen, så kan D-klasse være å foretrekke fremfor A /AB klasse. Har hent at jeg har slått av forsterkerne pga. varmen i sommerhalvåret. Har kun erfaring m klasse D til bilstereo som har vært bruktlenge før enn til hjemmebruk. Har hørt noen forholdsvis rimelige D-klasse som har vært veldig gode. Blir mye brukt i rimelige hjemmekinoanlegg (samsung). Noe jeg bruker i bobilen:). mvh Guit
    Selv har ikke jeg hørt en forsterker som er mer transparent enn Ncore. Dette er uavhengig av forsterker type. Det finnes skikkelige gode løsninger i alle typer forsterkere.
    Er enig i at varmeutvikling er en fordel.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Prøv å koble vekk kabelen mellom NC400 og SMPS600, og se om det går an å skru de på da uten at sikringen eller jordfeilbryteren slår ut.
    Sørg også for at hverken signal eller HT-kabler er koblet til.

    NB: du må vente minst 30 min før du kobler NC400 inn igjen, SMPS600 må være helt "utladet" på sekundærsida først, hvis ikke risikerer du å ødelegge NC400 modulen.
    Hei Syncrolux, prøvede dette på den ene monoblokk. De tok noen sekunder før jordfeilbryter slo ut. Før var det momentant. Hadde på fornemmelsen at en relay sagde klikk og så var alt sort (kan have være bryteren i sikringsboksen som jeg hørte men den er på en annen etasje ).
    Fand feilen og rettede. Nå fungerer monoblokkene som de skal og lyder sublimt.
    Hva var feilen...?

    mvh
    OMF
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hva var feilen...?
    mvh
    OMF
    Hei OMF, jeg bruker Neutrik connector og bruker ikke jord på nettkabel. Hadde forbundet (af en eller anden grund) til L og ground i stedet for L og N, har sikkert trukket N via chassis og min pre-amp. Slog ut sikringer når den ikke lengere var forbundet med pre-ampen. Fungerer nu glimrende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    Dere som er så teknisk anlagt på Hypex ncore modulene, hvordan vil NAD M22 (feks med M12 pre) klare å dra Vienna Acoustics høyttalere?
    De fleste modellene har litt ujevt impedanskurve og er oppgitt til 4 ohm. Her er kurven til Baby Grand SE. Er det mulig,
    eller bør jeg gi opp drømmen med klasse D på Vienna?

    115VaBefig1.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    NC400 takler laster uten problemer ned til 2 ohm og driver det meste med stålkontroll. NAD sine modifiserte Ncore forsterkere tror jeg har ørlite høyere forvrengning, men regner med ellers det skulle blir det samme.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Kan også melde meg på koret her og tilføye at NC400 spiller helt uanstrengt på mine 803D. Kan ikke si jeg savner noe..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dere som er så teknisk anlagt på Hypex ncore modulene, hvordan vil NAD M22 (feks med M12 pre) klare å dra Vienna Acoustics høyttalere?
    De fleste modellene har litt ujevt impedanskurve og er oppgitt til 4 ohm. Her er kurven til Baby Grand SE. Er det mulig,
    eller bør jeg gi opp drømmen med klasse D på Vienna?
    Både UcD og NCore er tilnærmet altetende mht impedans. De endrer ikke forvrengingskarakteristikk eller annen lydkarakter etter lastimpedansen, selv ikke når den ser ut som en berg-og-dal-bane. Du kan snarere snu argumentet på hodet og spørre hva annet enn Hypex klasse D som skal være i stand til å dra de høyttalerne.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, lurer på om jeg bestilte opp litt mange nc500 og smps1200a700 om noen har lyst til å prøve seg på ett bygg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Finner ikke NC500 i Hypex webshop. Hvilken effekt er det fra disse ?
    Pris ? Send gjerne PM om det er best :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, lurer på om jeg bestilte opp litt mange nc500 og smps1200a700 om noen har lyst til å prøve seg på ett bygg.
    Har du kjøpt de fra Hypex som bransjeaktør?
    I så fall synes jeg du ikke bør selge disse til privatpersoner etterpå. Dette er OEM produkter.
     

    Consul

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Om noen har et par jeg kan leie eller kjøpe for testing så send meg PM
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Har du spørsmål...er det noen som har testet brokopling av disse? Jeg er i grunn ikek ute etter mer effekt, kun bedre lyd...?

    Hvem i Norge kan man henvende seg til for å bytte ut motstander for å justere gain..?

    Mvh
    OMF
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn