HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kan jo forøvrig nevne at jeg akkurat har montert sammen en stereo nc400 (men har ikke implementert standby eller trigger på grunn av overnevnte utfordringer):

    20160116-0010-AV.jpg


    Lydmessig veldig kjekk sak.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sammenlignet Hypex NC400 mot Anaview AMS1000 i en viss grad i det siste. Jeg skulle gjerne hatt en svitsjeboks (gi en lyd hvis noen kan bygge en) og helst blindtestet med 100% nivåmatching. Mitt subjektive inntrykk er uansett at NC400 er den mest transparente og at AMS1000 mangler noe på klarhet og åpenhet oppover i frekvens.

    AMS1000 er allikevel kjempe fin og tipper at de som finner NC400 for avslørende vil like den veldig godt. Den gir den samme stålkontrollen nedover i frekvens og er generelt en veldig "oppløst" forsterker sammenlignet med det som er på markedet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Blir spennende da, den dagen disse små digi-tassene kommer med skikkelige effekter. Stort nok, allerede, om man har muligheter for bi-wiring og således en stereo forsterker per side. Men har hørt av en her på forumet at 400 W per bi-wiring terminal ikke er samme kraft som 800 W til hele filteret.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du må bare skaffe deg riktig høyttalere MusicBear. Da klarer du deg fint med lite effekt. :)

    Vis vedlegget 363878

    Hehe, vel. jeg hørte horn for mange år siden på Lyric hi-fi, noen gigantiske røde horngreier som nesten tøyt ut av rommet. Hva het greiene, var det Avant Garde eller noe sånt?

    Demoen var bra. Thor var (som alltid) hyggelig. Men jeg lurte meg ut, da en kunde kom, slik at jeg slapp å fortelle Thor hvordan MIN opplevelse var av disse horna. Fordi jeg syntes det låt som det så ut til - at lyden kom ut via en trakt.

    Siden har jeg ikke hørt hor, så ikke sett vinkelsliperen på kneskålene mine. Dere som mener jeg er på bærtur hva horn angår...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har helt rett! De horna du hørte har store resonanser og det blir litt som høre "tuba lyd" på alt.
    Godt konstruerte horn har derimot ingenting av dette. Så du har noe til gode å høre. :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg har sammenlignet Hypex NC400 mot Anaview AMS1000 i en viss grad i det siste. Jeg skulle gjerne hatt en svitsjeboks (gi en lyd hvis noen kan bygge en) og helst blindtestet med 100% nivåmatching. Mitt subjektive inntrykk er uansett at NC400 er den mest transparente og at AMS1000 mangler noe på klarhet og åpenhet oppover i frekvens.

    AMS1000 er allikevel kjempe fin og tipper at de som finner NC400 for avslørende vil like den veldig godt. Den gir den samme stålkontrollen nedover i frekvens og er generelt en veldig "oppløst" forsterker sammenlignet med det som er på markedet.
    Har ikke hørt AMS1000, men på generelt grunnlag kan jeg forstå hva du snakker om. Jeg opplever at nc400 er ganske bright i toppen, altså at den er klar og åpen som du skriver, i forhold til det jeg har fra før. Den er tidvis så bright at jeg av og til syns det kan være litt for mye av det gode.

    A/B-tester skriver du? Det kan jeg :p Har faktisk tenkt på en A/B-tester for speakon, over samme list som den jeg lagde for XLR signal. Uansett, sånn har jeg løst det hos meg nå:

    20160120-0010-AV.jpg


    Rød til venstre er nc400, sort er min gamle amp. Begge er på forhånd nivåmatchet slik at de spiller like høyt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Burde ikke kabelen mellom SMPS600 og NC400 også tvinnes?
    Jo, den er det, men kabelen er et stivt beist, så den liker seg heller i løkke rundt seg selv enn rundt sin egen akse. Det er sånn sett en veldig stiv kabeltype Hypex har valgt. Tvister man den hardt, er jeg bekymret for det mekaniske momentet og stresset det påfører microfit-kontaktene i begge endene av PSU-kabelen.

    Men like viktig, er det at PSU-kabelen ikke går parallel med hverken innsignal eller HT utsignal, og det er tatt hensyn til slik denne er satt sammen (selv om bildet kanskje ikke viser det like bra).

    Påkrevd sikkerhetsavstand til 230V og jording er også ivaretatt.
     
    Sist redigert:

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Er det noen her som har koblet opp NC400 med 12v triggerfunksjon? Blir ikke helt klok på dette.
    Jeg har ikke gjort det, men skulle gjerne hatt det. Skjønner forvirringen din, for det er ikke helt rett frem:

    Hvis man bruker nc400 med SMPS600, så har man to plasser man kan skru av forsterkeren: Enten ved nAMPON (den sorte løse lederen på den balanserte mikrofonkabelen på nc400) eller ved standby på SMPS (som ligger på en egen plugg).

    Ulempen med nAMPON er at den kun muter lyden -- den slår ikke av strømforsyningene. Ulempen med standby er at SMPS600 har en underlig greie hvor man må ha en spenning for å holde powersuppliet avslått. Det gjør at man MÅ ha et ekstra 230V styringskort for å kunne slå av strømmen på disse. Og det er dette styringskortet som må ha en 12V triggerfunksjon.

    Elektronikkmessig er det rett frem å få til dette, men det burde da ha vært ferdig løsning for dette. Ser jo mange hjemmesnekret løsninger på diverse nc400 byggetråder rundt omkring...
    Godt og høre at jeg ikke er den eneste! Vet om nAMPON, men jeg ønsker å skru av, ikke bare mute. Standby-funksjonen på SMPS er helt idiotisk som du sier, hvorfor de skal gjøre dette motsatt av alle andre kan jeg ikke skjønne!

    Du har kanskje sett demosettet til Hypex med DLCP og nCore: [Review] Hypex DLCP and NC400 listening test
    The amplifier also contains a soft start module and this was configures such that the power amp would switch on, softly, when the DLCP was activated. This requires a trigger cable between both components.
    Kan soft start modulen være løsningen?
    hypex_poweramp_inside.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende da, den dagen disse små digi-tassene kommer med skikkelige effekter. Stort nok, allerede, om man har muligheter for bi-wiring og således en stereo forsterker per side. Men har hørt av en her på forumet at 400 W per bi-wiring terminal ikke er samme kraft som 800 W til hele filteret.
    Effekt er king og høyeffekt hifi klasse D forsterkere med veldig gode data kommer nok etterhvert nå. Ellers så finnes det allerede bøse forsterkere på PA siden som gjør en fortreffelig jobb til bassbruk. Ucd2k fra Hypex er heller ingen pingle, hverken effektmessig eller på øvrige spesifikasjoner.

    400W+400W biampet er ikke det samme som 800W enkel forsterker. Spenningssvinget på en 400W forsterker vil være 70% av spenningssvinget til 800W forsterkeren og det uavhengig av hvor mange 400W-forsterkere man kobler i parallell. På et generelt grunnlag så er det heller ikke gitt at en 800W vil fungere bedre enn 2x400W og vise versa. Men jeg tør hevde at dersom man har stort utbytte av parallellkobling av forsterkere så har man i utgangspunktet valgt feil forsterker.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Er det noen her som har koblet opp NC400 med 12v triggerfunksjon? Blir ikke helt klok på dette.
    Jeg har ikke gjort det, men skulle gjerne hatt det. Skjønner forvirringen din, for det er ikke helt rett frem:

    Hvis man bruker nc400 med SMPS600, så har man to plasser man kan skru av forsterkeren: Enten ved nAMPON (den sorte løse lederen på den balanserte mikrofonkabelen på nc400) eller ved standby på SMPS (som ligger på en egen plugg).

    Ulempen med nAMPON er at den kun muter lyden -- den slår ikke av strømforsyningene. Ulempen med standby er at SMPS600 har en underlig greie hvor man må ha en spenning for å holde powersuppliet avslått. Det gjør at man MÅ ha et ekstra 230V styringskort for å kunne slå av strømmen på disse. Og det er dette styringskortet som må ha en 12V triggerfunksjon.

    Elektronikkmessig er det rett frem å få til dette, men det burde da ha vært ferdig løsning for dette. Ser jo mange hjemmesnekret løsninger på diverse nc400 byggetråder rundt omkring...
    Godt og høre at jeg ikke er den eneste! Vet om nAMPON, men jeg ønsker å skru av, ikke bare mute. Standby-funksjonen på SMPS er helt idiotisk som du sier, hvorfor de skal gjøre dette motsatt av alle andre kan jeg ikke skjønne!

    Du har kanskje sett demosettet til Hypex med DLCP og nCore: [Review] Hypex DLCP and NC400 listening test
    The amplifier also contains a soft start module and this was configures such that the power amp would switch on, softly, when the DLCP was activated. This requires a trigger cable between both components.
    Kan soft start modulen være løsningen?
    Vis vedlegget 363958
    Ja, jeg har også merket meg den. Skal se litt nærmere på den.

    Den ampen jeg har bygd er bare en jeg låner. Hvis det blir til at jeg skal lage en amp til meg selv, skal jeg bygge en med 3 kanaler for å drivene frontene i hjemmekinoen. Det kabinettet jeg har ( 33x30x8 ) er flott til stereo-bygg, men blir trangt med 3 kanaler. Det skal gå med litt innsats, men hvis man skal ha nok klaring rundt 230V og ikke la signalkabler komme for nære PSU-kabler og sånn, så bør man ha et større kabinett.

    Noen som vet om modushop eller andre tilbyr like pene kabinetter som den jeg har (og den avbildet her), men bare med "standard" hifi-komponentbredde på 42-43cm bredde? Altså 42(B) x 30(D) x 8(H).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    [/QUOTE] Effekt er king og høyeffekt hifi klasse D forsterkere med veldig gode data kommer nok etterhvert nå. Ellers så finnes det allerede bøse forsterkere på PA siden som gjør en fortreffelig jobb til bassbruk. Ucd2k fra Hypex er heller ingen pingle, hverken effektmessig eller på øvrige spesifikasjoner.[/QUOTE]



    Jeg har en 700 W digital PA bass amp fra TC Electronics - og ja jeg kan bekrefte at den har krefter selv på åpen E-streng :)
     

    ballgjerd

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    En dude i UK bygger NC500 (iqspeakers) med forskjellige typer buffer design med pris fra 1150 pund for to stk mono. Hypex NC400 havner på 1300 euro fra webshoppen. Har lest hypex tråden på diyaudio men finner egentlig ingen direkte har sammenliknet lyden i disse to. Effektmessig er det forskjell men noen som vet lydfilosofien disse er designet utfra?
     

    Christian D

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har koblet opp NC400 med 12v triggerfunksjon? Blir ikke helt klok på dette.
    Jeg har ikke gjort det, men skulle gjerne hatt det. Skjønner forvirringen din, for det er ikke helt rett frem:

    Hvis man bruker nc400 med SMPS600, så har man to plasser man kan skru av forsterkeren: Enten ved nAMPON (den sorte løse lederen på den balanserte mikrofonkabelen på nc400) eller ved standby på SMPS (som ligger på en egen plugg).

    Ulempen med nAMPON er at den kun muter lyden -- den slår ikke av strømforsyningene. Ulempen med standby er at SMPS600 har en underlig greie hvor man må ha en spenning for å holde powersuppliet avslått. Det gjør at man MÅ ha et ekstra 230V styringskort for å kunne slå av strømmen på disse. Og det er dette styringskortet som må ha en 12V triggerfunksjon.

    Elektronikkmessig er det rett frem å få til dette, men det burde da ha vært ferdig løsning for dette. Ser jo mange hjemmesnekret løsninger på diverse nc400 byggetråder rundt omkring...
    Godt og høre at jeg ikke er den eneste! Vet om nAMPON, men jeg ønsker å skru av, ikke bare mute. Standby-funksjonen på SMPS er helt idiotisk som du sier, hvorfor de skal gjøre dette motsatt av alle andre kan jeg ikke skjønne!

    Du har kanskje sett demosettet til Hypex med DLCP og nCore: [Review] Hypex DLCP and NC400 listening test
    The amplifier also contains a soft start module and this was configures such that the power amp would switch on, softly, when the DLCP was activated. This requires a trigger cable between both components.
    Kan soft start modulen være løsningen?
    Dette hjelper nok bare de som har DLCP, men jeg har koblet min DLCP slik at den trigger NC400/SMPS600. Jeg har ikke soft-start. Når jeg slår av DLCPen med fjernkontrollen, slår NC400 seg av. Ut ifra databladet var jeg litt i tvil hvordan dette skulle gjøres og måtte kontakte support. Fikk dette til svar: "Connect J16 pin 1 and 5 (altså på DLCP) to the corresponding pins of J1 on the supply (på SMPS600). Connect only these two pins". Har fungert fint til nå.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det var sparsomt med doc på den softstartmodulen...

    La meg håpe jeg ikke bryter noen forumregler nå:

    Hvor mange her inne har bruk for en eller flere standby og trigger-moduler til nc400? Det kan lages hvis det er nok interessenter.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Dette hjelper nok bare de som har DLCP, men jeg har koblet min DLCP slik at den trigger NC400/SMPS600. Jeg har ikke soft-start. Når jeg slår av DLCPen med fjernkontrollen, slår NC400 seg av. Ut ifra databladet var jeg litt i tvil hvordan dette skulle gjøres og måtte kontakte support. Fikk dette til svar: "Connect J16 pin 1 and 5 (altså på DLCP) to the corresponding pins of J1 on the supply (på SMPS600). Connect only these two pins". Har fungert fint til nå.
    Dette var jeg ikke klar over, må sjekkes ut - takk!

    Det var sparsomt med doc på den softstartmodulen...

    La meg håpe jeg ikke bryter noen forumregler nå:

    Hvor mange her inne har bruk for en eller flere standby og trigger-moduler til nc400? Det kan lages hvis det er nok interessenter.
    Kan du utdype dette litt, er det Hypex du har snakket med som kan lage dette?
    Nå har Christian D kommet med en løsning som bør fungere for meg også siden jeg har DLCP, men jeg kan allikevel absolutt være interessert i en egen modul for dette.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er relativt sikker på at Midas mener han kan lage den...
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kan du utdype dette litt, er det Hypex du har snakket med som kan lage dette?
    Nå har Christian D kommet med en løsning som bør fungere for meg også siden jeg har DLCP, men jeg kan allikevel absolutt være interessert i en egen modul for dette.
    Den slowstartmodulen til Hypex gjør nok jobben, men styring av SMPS600 og ncore er nok ikke i dens tiltenkte bruksområde. SMPS600 behøver for eksempel ingen slow start.

    Jeg vurderer å lage og produsere en slik modul for SMPS600+ncore hvis det er en viss etterspørsel etter det. Da tenker jeg: Styring av SMPS600 standby, mulighet for bryter og lys i frontpanel, styring fra trigger inngang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.097
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne nok bruke 4 stk av en slik sak hvis den fantes. Har nettopp bestilt noen ncore + SMPS600, og det blir nok fler etterhvert.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg kan være interessert i en slik, men fungerer løsningen som ChristianD sier så spørs det om det er nødvendig for min del.

    Er det noen som har prøvd modifikasjonen med å fjerne en SMD motstand for å halvere gainen til ca 13db? Snakket med Hypex, garantien bortfaller ikke ved en slik mod og det påvirker heller ikke ytelsen på noen måte bortsett fra halvering av gain. Dette må da være toppers for hornfolket, ikke minst for de med feks en 15" + horn som har NC400 over hele fjøla - plutselig er det ikke så veldig gain mismatch lenger allikevel.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.904
    Antall liker
    10.791
    Torget vurderinger
    10
    Skulle gjerne hatt trigger ucd2k (som enda ikke er bygget).
    Er det enkelt aa ha bade en hovedbryter bak og ogsaa en standby bryter foran med en lysdiode pr kanal?
    Skal ha et 4-hoide kabinett fra Modushop, vil 30 cm dybde holde eller bor jeg velge 40 cm? Har en psu pr kanal, ergo dual mono.

    image.jpg
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Jeg kan være interessert i en slik, men fungerer løsningen som ChristianD sier så spørs det om det er nødvendig for min del.

    Er det noen som har prøvd modifikasjonen med å fjerne en SMD motstand for å halvere gainen til ca 13db? Snakket med Hypex, garantien bortfaller ikke ved en slik mod og det påvirker heller ikke ytelsen på noen måte bortsett fra halvering av gain. Dette må da være toppers for hornfolket, ikke minst for de med feks en 15" + horn som har NC400 over hele fjøla - plutselig er det ikke så veldig gain mismatch lenger allikevel.
    Jag har gjort det.
    Teoretiskt blir det ännu mer feedback, och ännu bättre ljud, också. Enligt Bruno.
    Jag tänkte som du, mitt horn har mkt högre känslightet än min 15". Sen visade sig att hornet behövde precis motsvarande EQ mer än woofern, så de har samma känslightet i slutändan ändå. Så jag funderar på att ta bort r141 även i mina andra kanaler, för att ha samma.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.097
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skulle gjerne hatt trigger ucd2k (som enda ikke er bygget).
    Er det enkelt aa ha bade en hovedbryter bak og ogsaa en standby bryter foran med en lysdiode pr kanal?
    Skal ha et 4-hoide kabinett fra Modushop, vil 30 cm dybde holde eller bor jeg velge 40 cm? Har en psu pr kanal, ergo dual mono.
    Hvorfor så stort og høyt kabinett?

    Jeg skisser på nye forsterkere hos meg om dagen. Jeg regner med å ende opp med to stk dual mono NC400+SMPS600 og to stk fire-kanals NC400 med to SMPS pr boks. Tilsammen et dusin ncore og åtte SMPS for å matche de 12 DSP-kanalene jeg har tilgjengelig, fordelt på fire forsterkerbokser. Jeg ser for meg at hver forsterkerboks blir ca 21x40x6,5 cm (BxLxH) med glatte sider (ikke kjøleflenser) og perforert topp- og bunnplate. Det er 1,5 U høyde pr boks. Dual monoene greier seg nok med 30 cm dybde, men jeg vil ha samme størrelse på alle fire forsterkerbokser og plass til en SMPS og to ncore i hver rad + sikkerhetsavstand og plass til kontakter og kabling på bakpanelet. Da blir det 20x40 cm innvendig gulvplass, sånn ca.

    En dual mono NC400 vil utvikle 2x(7,5+4,5) = 24 W kontinuerlig, og hele stabelen min med 12 ncore og 8 SMPS vil utvikle 114 W på tomgang. Det er litt varme å kvitte seg med, men ikke noen stor klasse-A-konstruksjon heller. Tenker jeg helt feil her?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.930
    Antall liker
    8.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg har 3 stk NC400 og 3 stk SMPS 600 i et kabinett. Nå er det greit med perforeringer, men de blir knapt lunkne!

    Er det noen som kjenner noen som kan fjerne denne motstaden for å redusere gain...?

    Også har jeg et spørsmål til...Jeg har egentlig en NC400 og SMPS600 for mye på hver side - og lurer derfor på å brokoble et par.
    Jeg har overhodet ikke brukt for effekten, men ekstra gain kan være en fordel. Også lurer jeg på det kan bli bedre lyd også...? Vil noe slikt kunne gi bedre lyd..? Hvor mye mer gain får jeg!

    De skal i så fall drive ne kompresjonsdriver i horn fra 600Hz og opp til 25kHz.

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Varmetapet er idletapet + virkningsgradstapet, eller omtrentlig 4,5 + Pout * 0,06 for nc400. Tilsvarende også for power supplyet.

    Ved full pupp, 400W/4ohm og crest faktor på 6 (konservativt) så vil du få et varmetap i området 10,5W for nc400 og 13-14W for smps600 med enkel forsterker tilkoblet. Med disse forutsetningene vil dual mono maksimalt utvikle i underkant 50W med varme, men den nok til daglig lunker avgårde et sted mellom 24 og 30W. Jeg personlig ville tatt hensyn til kjøling ift. maksimalt varmetap.

    Ucd2k er en litt annen greie. Hvis man regner maksimal effekt ut fra 2,5kW/4ohm og legger det som basis for design, så vil en dual mono fosterker med smps3k kunne utvikle 2 * (35 + (2500 * 0,08 / 4) + 15 + (2500 * 0,07 / 4) ) = 288W varme. Da begynner det å bli en del varme av det. Selvfølgelig vil heller ikke en slik forsterker utvikle mer varme til daglig bruk enn at det er enkelt overkommelig, dvs. I området like over 100W for dual mono.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hornlyd: hvis du designer forsterkeren din for å kunne pumpe vedvarende 2x2500W med musikk, forsterkeren står i romtemperatur (25gr.) med godt med luft rundt seg og du ikke ønsker et temperaturløft på mer enn 30grader, så behøver du faktisk et 4Ux400mm Modushop pessante kabinett. Det er grunnen til at jeg heller går for tvungen kjøling med vifter. Da er det kun byggehøyden på komponentene som begrenser og jeg ender opp med 2U høyde.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Jeg har 3 stk NC400 og 3 stk SMPS 600 i et kabinett. Nå er det greit med perforeringer, men de blir knapt lunkne!

    Er det noen som kjenner noen som kan fjerne denne motstaden for å redusere gain...?

    Også har jeg et spørsmål til...Jeg har egentlig en NC400 og SMPS600 for mye på hver side - og lurer derfor på å brokoble et par.
    Jeg har overhodet ikke brukt for effekten, men ekstra gain kan være en fordel. Også lurer jeg på det kan bli bedre lyd også...? Vil noe slikt kunne gi bedre lyd..? Hvor mye mer gain får jeg!

    De skal i så fall drive ne kompresjonsdriver i horn fra 600Hz og opp til 25kHz.

    Mvh
    OMF
    Misforstår jeg? Tenker du å brokoble nc400 for bruk med horna?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.930
    Antall liker
    8.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis jeg skal ha så jevnt nivå som mulig i Audiolense, så må jeg dempe mellombassen 15dB i forhold topphornet. I tillegg hadde det passet veldig bra med noen få desibel mer gain i i toppen for å spille akkurat passe grisehøyt, når volumet er på 100% i JRiver.

    Så hvis jeg fjerner kondisen i NC400 til mellombassen, så tar vel det 13dB.
    Og hvis jeg brokobler NC 400 til topphornet - så gir det 3dB og det er akkurat passe!

    Men hovedgrunnen til evt brokobling er om de låter bedre da....Det er jo en del panegyriske omtaler om brokobling på nettet - men de er vel i grunn ikke fra veldig objektive/kritiske kilder!

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Her er det noe som etter mitt ringe skjønn ikke helt stemmer. Mer gain på hornet for å spille grisehøyt ved 100% nivå i Jriver og det med nc400 i hekken på hornet. Hadde du hatt et signalnivå ut fra lydkortet som er tilpasset nc400 så hadde jeg forventet et maksimalt lydnivå på rundt 130dB fra mellomtonehornet (0dBFS). Enten så har du mismatch i signalnivået fra pc til nc400, eller så gjør Audiolenseoppsettet ditt noe uheldig ift signalnivået.

    Hvis du brokobler så kan du røflig regne 6dB mer nivå ut. Disse 6dB-ene gir også 6dB mer støy. Det er prisen du må betale.
    Men igjen, for meg høres det ut som du har problemer som kan utfordres først uten brokobling.
    Bassene da? Har de også høyere nvå enn mellomtonehornet?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.930
    Antall liker
    8.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lynx Aurora kan gi enten +4 eller -10dB ut.

    I forhold til mine tidligere oppsett - så bruker jeg nå denne på -10dB. Altså er gain i kjeden redusert med 14dB i forhold til tidligere oppsett - også frekvenskorrigerer jo Audiolense omtrent 20 dB på topphornet fra 1000Hz Hz og opp til 15kHz.

    Så, slik det spiller i dag - er gain i forhold til tidligere oppsett:

    Ved 20Khz - ca 14dB lavere
    fra ca 1 Khz og ned ca 35 dB lavere

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Aurora oppgir spennningssvinget på utgangen som enten +4dBu (1,736V) eller -10dBV (0,447V). Forskjellen er 11,79dB.
    Hypex NC400 krever på sin side rundt 2V for å levere maks effekt. I ditt tilfelle vil det da være mest hensiktsmessig å sette opp Aurora med +4dBu på mellomtonehorna. Gainstrukturen er bedre ivaretatt da og du oppnår også høyere lydtrykk. Nå kjenner jeg ikke Auorora, men hvis du da kan beholde -10dBV på midbasshorna så er du nærmere mål. Resten tar du inntil videre med gain i DSP/mixer.

    I neste omgang kan du legge til en toppdiskant så får horna utfolde seg i sine mest optimale områder, med mindre behov for EQ, lavere forvrengning og bedre spredning som resultat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.930
    Antall liker
    8.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gode poeng Tytte! Tar dette med gain videre i min egen tråd, men for denne tråden:

    Når man reduserer gain på Ncore...vil da også støynivået reduserer...?

    Og hva skjer da hvis man brokobler to stk med redusert gain..? Får man mer eller mindre støy enn med en stk med normalt gain.?


    Mvh
    OMF
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Jag har provat bryggat. Beror på lastens (högtalarens) impedans om det blir bättre eller sämre.
    aktiv bi-amp låter bättre i mitt system, än passiv single-amp bryggad.
    Reducerad gain ger bättre SNR.
    Bryggad nc400 ger 1.2KW i 4ohm :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Når du senker gain på forsterkeren så vil støybidraget fra forankoblede kilder reduseres tilsvarende gainreduksjonen. Om støybidraget fra ncore selv også senkes vet jeg ikke. Det avhenger hvor og hvordan gainjusteringen er foretatt.
    Det med brokobling for mellomtonehorna mener jeg er en blindgate for deg. Husk det er mange, meg inkludert, som klarer oss utmerket med forsterkere på 8-25W og med gain langt under 20dB. Allikevel spilles det grisehøyt. Fiks heller problemet er min holdning til det :)
    Brokobling gir i prinsippet ingen fordeler utover økt effekt og, for de som trenger det, mer gain. Dempingsfaktoren reduseres. Det er den totale gainen som teller, uavhengig brokobling eller ikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.904
    Antall liker
    10.791
    Torget vurderinger
    10
    Skulle gjerne hatt trigger ucd2k (som enda ikke er bygget).
    Er det enkelt aa ha bade en hovedbryter bak og ogsaa en standby bryter foran med en lysdiode pr kanal?
    Skal ha et 4-hoide kabinett fra Modushop, vil 30 cm dybde holde eller bor jeg velge 40 cm? Har en psu pr kanal, ergo dual mono.
    Hvorfor så stort og høyt kabinett?
    Har lest at den blir veldig varm og trenger kjoleribber.

    edit: ser at tytte har forklart det
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.904
    Antall liker
    10.791
    Torget vurderinger
    10
    Hornlyd: hvis du designer forsterkeren din for å kunne pumpe vedvarende 2x2500W med musikk, forsterkeren står i romtemperatur (25gr.) med godt med luft rundt seg og du ikke ønsker et temperaturløft på mer enn 30grader, så behøver du faktisk et 4Ux400mm Modushop pessante kabinett. Det er grunnen til at jeg heller går for tvungen kjøling med vifter. Da er det kun byggehøyden på komponentene som begrenser og jeg ender opp med 2U høyde.


    Jeg har allerede et ekstra Pessante 2U-400.
    Hva trengs hvis jeg skal montere propell?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.930
    Antall liker
    8.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg tatt en titt på NCore forsterkerne og ser jo med en gang at den motstanden skal ikke jeg ta ut...

    Er det så enkelt at man fjerner R141, så synker gain med 13dB...?

    Mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    13,4 dB for å være eksakt ja. Har du nok nivå ut fra kilden så er det en fordel å ta den vekk for å få mer S/N ratio. Det krever ca 10V inn for å nå full effekt med R141 fjernet.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Da har jeg tatt en titt på NCore forsterkerne og ser jo med en gang at den motstanden skal ikke jeg ta ut...

    Er det så enkelt at man fjerner R141, så synker gain med 13dB...?

    Mvh
    OMF
    Ja.

    Hypex support har en formel, om man vill sätta i ett annat motstånd, för någon specifik önskad gain.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn