HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg var ikke klar over at han hadde laget en klasse D forsterker helt uten feedback. Ellers veldig interessant hva han sier om bruken av feedback og det forklarer også kanskje hvorfor mange har så negativ erfaring med det.
    Ja, det er interessant. Jeg legger merke til at den klasse D-forsterkeren uten feedback tar et DSD-signal inn. Det er antagelig en forutsetning for å kunne få til noe slikt. DSD-signalet er jo et en-bits PWM-signal i utgangspunktet, så man behøver "bare" forsterke det.
    Og i det analoge domenet; først lavpass-filtrere DSD og deretter forsterke.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest mellom en del av denne tråden nå, syntes dette er et spennende produkt, men klarer ikke å finne en grei oversikt over leverandører til de andre delene som trengs. (Mulig det finnes info, i tråden om dette, men de var vanskelig å finne). Er det noen som har laget et ferdig kit man kan kjøpe ? Eventuelt hvor kan jeg finne kit/nødvendige deler for å sette sammen en forsterker?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ta kontakt med EHED her på forumet, han kan fortelle deg det meste om hva du trenger.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Ei tilgjengelig og fullstendig handleliste, hadde vært gull. Hypexshop er ikke riktig så informativ som de godt kunne vært, syns jeg.
    :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Finnes det ferdige kabinetter for 3 stk NCore moduler....?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takkk for tips!

    Hvor viktig er det at kabinettet er i metall - eller kan man like gjerne lage et i treverk...?

    Noen som har tanker om hvor stor betydning det har å korte ned høyttalerkablene i et aktivt oppsett. Dersom jeg plasserer forsterkerene i racket mellom høyttalerne ender jeg nok opp med 4,5 meter høyttalerkabler. Dersom jeg plasserer forsterkeren ved høyttalerne vil kabelen bli minst 4 meter kortere...? Da slipper jeg også en del overganger - da jeg kan kable elementene direkte på modulen inne i chassis.

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.682
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har selvsagt ikke somlet meg til å bygge en selv ennå, men jeg ville nok ikke lagd et kabinett i treverk. Varmetransport og kjøling er ganske viktig, så jeg ville brukt aluminium, muligens med kjølefinner. Det er også det som holder meg fra å fabulere om å bygge inn en flokk sånne i sokkelen på høyttalerne mine.

    Korte høyttalerkabler virker derimot som en god idé. Jeg har valgt å stable monoblokker ved hver høyttaler, og heller la de balanserte signalkablene være så lange som nødvendig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Surfet litt på nettet her - og ser det er noen som anbefaler å brokoble disse.

    På den positive siden så får man jo mer effekt og man reduserer common mode forvrengning. Og jeg vil tro at dersom man kobler de på samme strømforsyning - så skulle man kunne kvitte seg med mye av switchestøyen. (Men skal man nyte godt av effektøkningen så må man bruke to power).

    Men - når det er så kritisk å tvinne høyttalerkabelen inne i kabinettet - så skulle man jo tro at man får trøbbel med to moduler som uansett må være litt fra hverandre!

    Er det noen her som har forsøkt brokobling...?

    Mvh
    OMF

    edit: Når jeg har sovet litt - så ser jeg jo at switchestøyen komemr fra selve modulen og ikke fra poweret.
     
    Sist redigert:

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hei!

    Surfet litt på nettet her - og ser det er noen som anbefaler å brokoble disse.

    På den positive siden så får man jo mer effekt og man reduserer common mode forvrengning. Og jeg vil tro at dersom man kobler de på samme strømforsyning - så skulle man kunne kvitte seg med mye av switchestøyen. (Men skal man nyte godt av effektøkningen så må man bruke to power).

    Men - når det er så kritisk å tvinne høyttalerkabelen inne i kabinettet - så skulle man jo tro at man får trøbbel med to moduler som uansett må være litt fra hverandre!

    Er det noen her som har forsøkt brokobling...?

    Mvh
    OMF

    edit: Når jeg har sovet litt - så ser jeg jo at switchestøyen komemr fra selve modulen og ikke fra poweret.
    Jag hade bryggat först. Lät lite varmare, och lite mer dynamiskt än obryggat. Men detta är nog väldigt systemspecifikt beroende på högtalarimpedans etc.
    Nu kör jag aktiv delning med en obryggad förstärkarkanal per högtalarelement. Låter ljusår bättre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.946
    Antall liker
    3.248
    Har netop hørt Lars Clausen fra New Class D nye Klasse D med Discret indgangstrin. Lyder klasser bedre end Ncore.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Mulig å kjøpe NC1200 nå til en veldig ok pris. Sært kabinett...
    Taranis Stereo Power Amplifier
    Kan denne kjøpes her til lands da ?
    Det er vel ikke vanskeligere enn at man bestiller fra USA. Sender de ikke direkte til Norge selv, så bruker man Jetcarrier.
    Men har du lyst på et fordyrende mellomledd, så kan jeg sjekke om jeg kan ta de inn. ;)
    Hehe , ja det var det da :)
    Jeg har ingen erfaring med å bruke Jetcarrier osv...
    Så disse skal være like bra som NC400 , bare enda kraftigere ?

    Du kan jo komme med et tilbud på PM evt. så får vi se.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Driver og bestiller kabinetter.


    Er det noe spesielt jeg bør tenkte på med layout. Her er noen forslag.

    Mvh
    OMF

    DSC_0001[1].jpg
    DSC_0002[1].jpg
    DSC_0003[1].jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så disse skal være like bra som NC400 , bare enda kraftigere ?
    Vanskelig å si om de er like foruten wattene. I utgangspunktet måler NC1200 og NC400 svært likt, men NC400 har faktisk bedre buffere enn OEM NC1200.
    Fra Hypex:
    The NC400 has somewhat lower distortion & output impedance than the NC1200 and those deluxe discrete input buffers. Otherwise the NC1200 has about 40% more voltage and current reserves. That's pretty much it.
    Men så er er det et stort men. I NC1200 har man nemlig lagt rette for at man kan tweake lyden noe. Det er nok grunnen til at du vil finne de som f.eks har sammenlignet NC400 mot Veritas (basert på NC1200) sier at sistnevnte låter mer organisk, lettflytende osv. Det er med andre ord med all sansynlighet snakk om en farging.

    I luksus merke til Bruno Putzeys (Mola-Mola) så bruker han forøvrig ikke den originale opampen i inngangstrinnet som befinner seg i OEM NC1200.

    Så det kommer ann på hva Merrill audio har gjort. Jeg har ikke hørt om NC500 som Mr.SQ nevner.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Driver og bestiller kabinetter.
    Er det noe spesielt jeg bør tenkte på med layout.
    Er det ikke en fordel å ha ett Power supply til hver NC400 siden det er lagt opp til at de skal "snakke sammen" om feil / shutdown?
    Ikke nødvendig men en liten fordel.

    ... og sørg for mye luft

    Synes det ble varmt nok i det kabinettet jeg hadde med relativt god lufting.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Driver og bestiller kabinetter.
    Er det noe spesielt jeg bør tenkte på med layout.
    Er det ikke en fordel å ha ett Power supply til hver NC400 siden det er lagt opp til at de skal "snakke sammen" om feil / shutdown?
    Ikke nødvendig men en liten fordel.

    ... og sørg for mye luft

    Synes det ble varmt nok i det kabinettet jeg hadde med relativt god lufting.

    NAD M22 med Hypex moduler ble god og varm etter en del timers drift.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snakket med Hypex, og de sa ikke noe om problemer med 2 moduler på ett Power, annet enn at man måtte kutte kablene og lage egen split! Ellers så lager jeg plasstil et ekstra Power!

    Når det gjelder temperatur har jeg tenkt at forsterkeren skal monteres på høykant, og med god lufting i topp og bunn - så da håper jeg på litt skorsteinseffekt!

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er ikke kortenden på strømforsyningene omtrent som diameteren på forsterkerne? I så fall, er det ikke bare å sette begge deler på høykant?

    Så tror jeg også det er en god idé å prøve å få litt skorsteinseffekt. Hva med å lage ventilasjonshull i forkant av undersiden og bakkant av oversiden?

    Ellers sier magefølelsen forsterkerne så tett mot bakvegg og kortest mulig kabeltrekk til terminaler (signal og høyttaler). Så slenger man trømforsyningene mot fronten, så langt det er plass til eller så langt standardkablene rekker.

    Edit: Kabinettet på høykant tenkte/skjønte jeg plutselig.... Min tanke var på 'tegnebordet' i hodet til jeg endte med å foretrekke DP. Tror det skulle gå an å gjøre det sånn i en boks med 3U høyde.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Så disse skal være like bra som NC400 , bare enda kraftigere ?
    Vanskelig å si om de er like foruten wattene. I utgangspunktet måler NC1200 og NC400 svært likt, men NC400 har faktisk bedre buffere enn OEM NC1200.
    Fra Hypex:
    The NC400 has somewhat lower distortion & output impedance than the NC1200 and those deluxe discrete input buffers. Otherwise the NC1200 has about 40% more voltage and current reserves. That's pretty much it.
    Men så er er det et stort men. I NC1200 har man nemlig lagt rette for at man kan tweake lyden noe. Det er nok grunnen til at du vil finne de som f.eks har sammenlignet NC400 mot Veritas (basert på NC1200) sier at sistnevnte låter mer organisk, lettflytende osv. Det er med andre ord med all sansynlighet snakk om en farging.

    I luksus merke til Bruno Putzeys (Mola-Mola) så bruker han forøvrig ikke den originale opampen i inngangstrinnet som befinner seg i OEM NC1200.

    Så det kommer ann på hva Merrill audio har gjort. Jeg har ikke hørt om NC500 som Mr.SQ nevner.
    Takker for info .
    Da kan det jo være små nyanser muligens ja. Men høres vel ikke ut til at det er så altfor store forskjeller antageligvis .
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det ncore som sitter i den nye MBL forsterkeren? c51 eller hva den heter...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    UcD og Ncore kan heller ikke sammenlignes. UcD utvikler mye mer varme. Men fire stykker så tett plassert kan muligens bli et problem ja. Det bør måles.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Disse skal som sagt stå på høykant og har riller på 3 side - regner med at det skal gå bra med temperature.

    et par kjappe spørsmål:
    1) Veggene i kabinettet er ikke spesielt tykke. Er det veldig dumt å gå over alle kabinetthjørnene med en liten silikonfuge for å dempe eventuell vibrasjon...?
    2) Kan man feste Ncore modulene med silicon, eller bør de skrues...?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes den ser bra ut!

    Her er alt borret og klart - så da går monteringen greit. Det er veldig mye styr I forhold hvis man skal borre og frees I chassis selv - det er skikkelig herk dersom man ikke har veldig godt verktøy!

    Har ikke erfaring med akkruat den butikken, men de virker seriøse på nettsiden!

    Mvh
    OMF
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kan legge inn denne infoen i denne tråden også:

    Tenkte å klargjøre litt rundt de forskjellige Ncore versjonene.


    Det er litt forskjell på Ncore og Ncore.

    NC400 og NC1200 er de "originale" Ncore modulene fra Hypex. Disse har innebygde bufre fra Hypex og er lagd for å måle og låte mest mulig transparent med de kunnskapene Bruno besitter.

    I tillegg til disse har noen selskaper (som NAD) fått laget sine egne OEM-versjoner av Ncore med egne spesifikasjoner av bufre, effekt, etc.
    NAD M22 er basert på NC400, men kan låte litt annerledes, da de har et "ikke standard" buffer og strømforsyning.

    I tillegg til det igjen finnes det også en litt mer "standard" OEM-versjon med noe av de samme egenskapene som NC1200, men redusert effekt i 2 Ohm. Disse kommer helt uten buffer, hvor fabrikant må lage egne bufre, overganger, etc.
    Disse benyttes i Merrills lavere prisede forsterkere, og er altså ikke NC1200. Her lager Merrill egne bufre og jeg ser ikke bort ifra at de kan låte litt annerledes enn NC400 eller NC1200 "originaler".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter det jeg har hørt er bufferen i NC400 diskret oppbygget, mens i det i NC1200 benyttes en op-amp chip. Kan du bekrefte eller avkrefte dette EHED?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sitat fra Bruno på diyaudio.com:
    "The NC400 has fancy discrete audio circuitry which the NC1200 doesn't have. They're different modules for different markets. I certainly don't see one above or below the other".

    Regner med at det holder som bekreftelse?

    Er vanskelig å se hva slags opamp som er brukt på NC1200 uten å demontere kjøleplaten under printkortet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mine antagelser var riktige da. Mener også huske Bruno skrev noe på DIYaudio om at den diskrete bufferen på NC400 har lavere forvrengning enn noen tilgjengelig op-amp. Uten av det antagelig betyr all verden. NC400 låter i hvertfall svinebra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    NC1200 er rettet mot et luksus marked og selges utelukkende gjennom noen ekslusive merker.

    Her er litt mer fra Bruno:

    Since not every new reader has the patience to read the whole thread, let me recap the overall plan for Ncore. UcD is already rather good and certainly adequate for practically any application. It would make no sense to rush out and flood the market with Ncore. So we're reserving Ncore for high end companies prepared to give it the profile it deserves. The NC1200 is the platform for that, so it isn't sold freely. I'm saying platform because we're offering customization. One of class D's problems in the high-end market has been the perception that it's just the same module in different boxes. We'll make sure one company's NC1200 won't be the same as another's (although of course measured performance will be the same).

    For the DIY market there will be an über-tweaked version called NC400.



    How does the performance of the NC1200 compare to the NC400?


    Bruno-
    All the info you need is in the data sheets. The NC400 has somewhat lower distortion & output impedance than the NC1200 and it's got de luxe discrete input buffers. Otherwise the NC1200 has about 40% more voltage and current reserve and that's pretty much all.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn