|
Jeg tror det kunne være klokt å avprøve eventuelle fordommer om hva som er godt og dårlig i så måte. Tidligere i tråden har noen påpekt at en del av disse receiverne lages i serier som forsvarer et gevaldig utviklings- og testarbeid, og at det er komponenter i disse som man faktisk sjelden finner i "lodda på låven" produkter.The Edge skrev:Så min hovedregel er altså ikke bare sprøyt slik du hentyder? Du må som sagt gjerne belære meg hvis jeg har gått glipp av surroundreceiveres uovertruffne klasse og kvalitet hva gjelder 2 kanals stereo musikkgjengivelse.
For ordens skyld:The Edge skrev:nb skrev:NTNU, samt EPFL i Lausanne, Sveits.The Edge skrev:Ikke istand til å nevne konkrete eksempler? Hvilken skole er det du har gått på som har lært deg denne stråmannsargumentasjonen? Les innlegget mitt en gang til, og forsøk igjen.
Det er du som postulerer en regel som du sier det samtidig finnes unntak fra, da antar jeg at du kjenner til noen eksempler på at regelen gjelder og noen unntak hvor den ikke gjelder. Mer komplisert er det ikke. Du sier lengre oppe at dette er "opplagt", "uten tvil", "noe alle vet" og lignende fraser, så da skulle man kanskje kunne anta at du var i stand til å komme med noen eksempler, siden dette åpenbart er noe du selv mener å kunne en hel del om.
Man kommer langt med logisk sans, sunn fornuft og basiskunnskap i forhold til en slik problemstilling. Jeg vet at mange på slike forum liker å kverulere på fakta, og det er jo ganske søtt i seg selv, men det er forsåvidt unødvendig ressursbruk.
Edit: Jeg vet ikke hva som gjør at noen kommer i forsvarsposisjon mtp dette temaet, om man selv skal forsvare sitt eget valg av surroundreceiver med nebb og klør, eller at man ikke selv vil innrømme at man får bedre lyd pr krone i 2 kanaler med stereo. Men man kan saktens begynne å lure.
På den ene siden forstår jeg dette resonnementet på generelt grunnlag:Dazed skrev:[...]
Selv hadde jeg ikke klart å bruke en surround-receiver til stereo, eller som forforsterker, siden jeg får angst av redundant hardware.![]()
Er verditap/annehåndsverdi/bruktpris nødvendigvis så viktig?The Edge skrev:[...]
Og ikke minst verditapet, alt i ett boksene faller jo i verdi som en stein i havet. Etter få år er de knapt verd noe som helst.
CDWMcInSpots skrev:Er verditap/annehåndsverdi/bruktpris nødvendigvis så viktig?The Edge skrev:[...]
Og ikke minst verditapet, alt i ett boksene faller jo i verdi som en stein i havet. Etter få år er de knapt verd noe som helst.
Mange mennesker kjøper faktisk nytt utstyr og beholder det i mange år (= minst 10-20 år), gjerne til det slutter å virke og ikke er lønnsomt å reparere. Dette gjelder både gjennomsnittsnordmannen, også kalt folk flest, og HFS-brukere. Dette er godt dokumentert i andre tråder. Det gir mye nytte og glede per krone. Et bytte koster alltid penger som min far sier.
CDWMcInSpots skrev:På den ene siden forstår jeg dette resonnementet på generelt grunnlag:Dazed skrev:[...]
Selv hadde jeg ikke klart å bruke en surround-receiver til stereo, eller som forforsterker, siden jeg får angst av redundant hardware.![]()
Hvorfor betale for mer enn man trenger, enten det gjelder innganger, utganger, kanaler eller noe helt annet? Man kan ofte lese utsagn á la: "Jeg kan tenke meg å kjøpe denne forsterkeren hvis de lager en modellvariant med 4 innganger istedenfor 6. Jeg vil ikke betale for 2 ekstra innganger som jeg ikke trenger". Det disse menneskene (av en eller annen grunn ofte amerikanere) ser ut til å glemme er at det er meget dyrt å produsere, lagerføre, distribuere, markedsføre osv. et stort antall modellvarianter. Dette gjelder alle ledd i kjeden fra utvikling til butikk. Det er mye mer rasjonelt å føre et begrenset antall modeller. Gevinsten ved denne masseproduksjonen og -distribusjonen (typisk i store konteinere i motsetning til enkelteksemplarer) er langt større enn kostnadene ved noen ekstra funksjoner og komponenter.
Dermed blir regelen egentlig ganske grei:
Hvis boksen gjør alt du ønsker (og gjerne noe du kanskje tror du kan få behov for), ytelsen er riktig for deg og prisen er OK, så gjør det intet om det følger med en del på kjøpet som du ikke har behov for.
Det finnes neppe mange som klarer å benytte alle funksjoner, innganger og utganger på hjemmekinoreceivere for kr. 10000+ anno 2011. Gjør det egentlig noe om man f.eks. har to S-videoinnganger og to effektkanaler til overs hvis man er fornøyd med det man faktisk bruker, og prisen for det? Jeg mener nei.
Det samme gjelder for øvrig mye annet, f.eks. biler. De fleste biler har sitteplass for 4-5 personer, men mange benytter sjelden eller aldri mer enn 1-2. Ditto for f.eks. muligheten til å feste takgrind eller skistativ.
For ordens skyld:The Edge skrev:For lydkvaliteten isolert sett er det ikke viktig, men det forteller mye om bruk og kast mentaliteten i receiversegmentet. Det er en grunn at stereoforsterkere holder seg godt i pris sammenlignet med surroundbokser: solid kvalitet i alle ledd med hovedfokus på musikkgjengivelse. For meg og flere hifi interesserte som ikke driter cash så vil jeg tippe det er greit å få noe igjen for produktet sitt ved et eventuelt bytte/oppgradering som mange får lyst til på veien.CDWMcInSpots skrev:Er verditap/annehåndsverdi/bruktpris nødvendigvis så viktig?The Edge skrev:[...]
Og ikke minst verditapet, alt i ett boksene faller jo i verdi som en stein i havet. Etter få år er de knapt verd noe som helst.
Mange mennesker kjøper faktisk nytt utstyr og beholder det i mange år (= minst 10-20 år), gjerne til det slutter å virke og ikke er lønnsomt å reparere. Dette gjelder både gjennomsnittsnordmannen, også kalt folk flest, og HFS-brukere. Dette er godt dokumentert i andre tråder. Det gir mye nytte og glede per krone. Et bytte koster alltid penger som min far sier.
CDWMcInSpots skrev:For ordens skyld:The Edge skrev:For lydkvaliteten isolert sett er det ikke viktig, men det forteller mye om bruk og kast mentaliteten i receiversegmentet. Det er en grunn at stereoforsterkere holder seg godt i pris sammenlignet med surroundbokser: solid kvalitet i alle ledd med hovedfokus på musikkgjengivelse. For meg og flere hifi interesserte som ikke driter cash så vil jeg tippe det er greit å få noe igjen for produktet sitt ved et eventuelt bytte/oppgradering som mange får lyst til på veien.CDWMcInSpots skrev:Er verditap/annehåndsverdi/bruktpris nødvendigvis så viktig?The Edge skrev:[...]
Og ikke minst verditapet, alt i ett boksene faller jo i verdi som en stein i havet. Etter få år er de knapt verd noe som helst.
Mange mennesker kjøper faktisk nytt utstyr og beholder det i mange år (= minst 10-20 år), gjerne til det slutter å virke og ikke er lønnsomt å reparere. Dette gjelder både gjennomsnittsnordmannen, også kalt folk flest, og HFS-brukere. Dette er godt dokumentert i andre tråder. Det gir mye nytte og glede per krone. Et bytte koster alltid penger som min far sier.
- Jeg er en høyst/rimelig ordinær lønnsmottager
- Jeg bytter ikke stadig vekk, hverken hifiutstyr eller det meste annet
Det finnes selvsagt en annen tolkningsmulighet:
Utviklingen innen konvensjonelle stereoforsterkere er ganske liten og har vært det ganske lenge. Det betyr at en eldre modell kan være (nesten) like god som en ny. Jeg vil tro at det samme f.eks. gjelder revolvere og fastnøkler.
Utviklingen innen hjemmekinoreceivere er derimot betydelig større. Det betyr at en ny modell ofte er betydelig bedre (f.eks. p.g.a. ny funksjonalitet eller bedre bildeprosessering) enn en modell som er noen få år gammel. Det samme gjelder f.eks. datamaskiner.
Verditapet er en naturlig følge av dette.
Slik taler bare en ekte audiofil.The Edge skrev:CDWMcInSpots skrev:På den ene siden forstår jeg dette resonnementet på generelt grunnlag:Dazed skrev:[...]
Selv hadde jeg ikke klart å bruke en surround-receiver til stereo, eller som forforsterker, siden jeg får angst av redundant hardware.![]()
Hvorfor betale for mer enn man trenger, enten det gjelder innganger, utganger, kanaler eller noe helt annet? Man kan ofte lese utsagn á la: "Jeg kan tenke meg å kjøpe denne forsterkeren hvis de lager en modellvariant med 4 innganger istedenfor 6. Jeg vil ikke betale for 2 ekstra innganger som jeg ikke trenger". Det disse menneskene (av en eller annen grunn ofte amerikanere) ser ut til å glemme er at det er meget dyrt å produsere, lagerføre, distribuere, markedsføre osv. et stort antall modellvarianter. Dette gjelder alle ledd i kjeden fra utvikling til butikk. Det er mye mer rasjonelt å føre et begrenset antall modeller. Gevinsten ved denne masseproduksjonen og -distribusjonen (typisk i store konteinere i motsetning til enkelteksemplarer) er langt større enn kostnadene ved noen ekstra funksjoner og komponenter.
Dermed blir regelen egentlig ganske grei:
Hvis boksen gjør alt du ønsker (og gjerne noe du kanskje tror du kan få behov for), ytelsen er riktig for deg og prisen er OK, så gjør det intet om det følger med en del på kjøpet som du ikke har behov for.
Det finnes neppe mange som klarer å benytte alle funksjoner, innganger og utganger på hjemmekinoreceivere for kr. 10000+ anno 2011. Gjør det egentlig noe om man f.eks. har to S-videoinnganger og to effektkanaler til overs hvis man er fornøyd med det man faktisk bruker, og prisen for det? Jeg mener nei.
Det samme gjelder for øvrig mye annet, f.eks. biler. De fleste biler har sitteplass for 4-5 personer, men mange benytter sjelden eller aldri mer enn 1-2. Ditto for f.eks. muligheten til å feste takgrind eller skistativ.
Hvis jeg forstår poenget til Dazed korrekt så mener han mye av det samme som meg: surroundforsterkere(alt i ett bokser) er ikke å annse som høykvalitetsforsterkeri i ett dedikert stereoanlegg. Hvis jeg hadde hatt surroundreceiver som forsterker og hjerte i mitt anlegg ville jeg ikke greid å slå meg til ro fordi jeg vet innerst inne at dette er en boks som er bygget for å gjøre mange ting helt greit, den har ingen spisskompetanse. Surroundreceivere er laget for å tilfredsstille de store massene, som skriker etter 200 tilkoblingsmuligheter, 20 HDMI utganger, THX, innebygget spotify osv, slik kan man holde på i det uendelige.
Egentlig synes jeg ikke det er så interessant å diskutere utifra hva som er sansynlig og kalkyler og slikt. For meg er det grundige undersøkelser som virkelig betyr noe.The Edge skrev:For lydkvaliteten isolert sett er det ikke viktig, men det forteller mye om bruk og kast mentaliteten i receiversegmentet. Det er en grunn at stereoforsterkere holder seg godt i pris sammenlignet med surroundbokser: solid kvalitet i alle ledd med hovedfokus på musikkgjengivelse. For meg og flere hifi interesserte som ikke driter cash så vil jeg tippe det er greit å få noe igjen for produktet sitt ved et eventuelt bytte/oppgradering som mange får lyst til på veien.
Noen år bringer store endringer, andre kun små. Slik er det også med f.eks. biler. C'est la vie.The Edge skrev:[...]
Eller at 2011 modellen har spotifystøtte og en HDMI utgang tilkobling ekstra som ikke 2010 modellen hadde.
orso skrev:The Edge skrev:For lydkvaliteten isolert sett er det ikke viktig, men det forteller mye om bruk og kast mentaliteten i receiversegmentet. Det er en grunn at stereoforsterkere holder seg godt i pris sammenlignet med surroundbokser: solid kvalitet i alle ledd med hovedfokus på musikkgjengivelse. For meg og flere hifi interesserte som ikke driter cash så vil jeg tippe det er greit å få noe igjen for produktet sitt ved et eventuelt bytte/oppgradering som mange får lyst til på veien.
Uansett, så beror det på hva målinger og blindtester med nivåmatching sier. Og her er det ingenting som tyder på at stereoprodukter nesten alltid er best.
Det er verdt å huske at store japanske produsenter også lager stereforsterkere som får ros, f.eks. Marantz, Denon og Yamaha. Ovennevnte fordeler kommer formodentlig også disse produktene til gode.orso skrev:[...]
Man skal heller ikke se vekk ifra at store produsenter av receivere kan har større kompetanse og midler enn små firmaer som selger stereoprodukter. Dette kan også føre til bedre produkter til lavere pris.
[...]
Er det opplagt at det alltid også gjelder fortjenesten? De to andre synes dog som tidligere skrevet, rimelig opplagte.Så alt tyder på at stereroforsterkere koster mer å produsere, fortjenesten og prisene er høyere.
Det er et godt poeng at de merkene du nevner også selger stereoprodukter. Men det er heller ikke usansynlig at innmaten her får høyere produksjonskostnad p.g.a. lavere volum.CDWMcInSpots skrev:Det er verdt å huske at store japanske produsenter også lager stereforsterkere som får ros, f.eks. Marantz, Denon og Yamaha. Ovennevnte fordeler kommer formodentlig også disse produktene til gode.orso skrev:[...]
Man skal heller ikke se vekk ifra at store produsenter av receivere kan har større kompetanse og midler enn små firmaer som selger stereoprodukter. Dette kan også føre til bedre produkter til lavere pris.
[...]
Er det opplagt at det alltid også gjelder fortjenesten? De to andre synes dog som tidligere skrevet, rimelig opplagte.Så alt tyder på at stereroforsterkere koster mer å produsere, fortjenesten og prisene er høyere.
Jeg tror de henger en god del etter de andre store produsentene på hjemmekino. Det har jeg selv hørt fra en ansatt hos Hifi Klubben, eller Denon som ble konkret nevnt da. Jeg har hatt en surround prosessor fra NAD. Kostet vel opprinnelig 18-20k og nå 16k. Den skuffet meg. Var ikke mye bedre enn forforsterkeren i en rimelig Yamaha receiver.CDWMcInSpots skrev:Postludium:
NAD er ikke blant de største og mest velrennomerte produsenter av hjemmekinoreceivere, i motsetning til stereoforsterkere, men de har fått en del ros for lyddelen i en del hjemmekinoreceivere.
Vi er, som tidligere skrevet, helt enige når det gjelder produksjons- og distribusjonsvolum og de følger det har. Jeg tenkte på kompetanse og forutsetninger i videste forstand inkl. forskning og utvikling, produksjonskompetanse, produksjonsressurser, effektiv distribusjon og markedsføring m.m.orso skrev:Det er et godt poeng at de merkene du nevner også selger stereoprodukter. Men det er heller ikke usansynlig at innmaten her får høyere produksjonskostnad p.g.a. lavere volum.CDWMcInSpots skrev:Det er verdt å huske at store japanske produsenter også lager stereforsterkere som får ros, f.eks. Marantz, Denon og Yamaha. Ovennevnte fordeler kommer formodentlig også disse produktene til gode.orso skrev:[...]
Man skal heller ikke se vekk ifra at store produsenter av receivere kan har større kompetanse og midler enn små firmaer som selger stereoprodukter. Dette kan også føre til bedre produkter til lavere pris.
[...]
Det er godt mulig at prispressende nettbutikker m.m. satser mer på hjemmekinoreceivere enn stereoforsterkere, spesielt de litt dyrere, f.eks. > kr. 10000,-orso skrev:Det kommer nok ann på dette med fortjenesten ville jeg tro. Men at mange nettbutikker selger receivere, gjør nok at konkurranser er større på dette området. Ta f.eks Denon som eksempel. De selges i utgangspunktet bare av Hifi Klubben. Elkjøp og noen nettbutikker har ved noen anledninger fått tak parti med Denon og da lagt seg godt under prisen til Klubben. Klubben har så fulgt etter. Så prisene presses ned. Dette ser man ikke på samme måte med stereoforsterkere.CDWMcInSpots skrev:Er det opplagt at det alltid også gjelder fortjenesten? De to andre synes dog som tidligere skrevet, rimelig opplagte.orso skrev:Så alt tyder på at stereroforsterkere koster mer å produsere, fortjenesten og prisene er høyere.
Mener også å huske noe slikt, og at de solgte de med lavere priser enn Klubbens opprinnelige. Det bekrefter vel egentlig det jeg sier at. At når konkurransen øker, så faller prisene.CDWMcInSpots skrev:Jeg mener dog å huske at Elkjøp også hadde meget rimelige integrerte Denon-forsterkere i en periode, og at en slik kom meget godt ut i en gruppetestomtale i Hjemmekino (eller Lyd & Bilde) p.g.a. prisingen akkurat da.
Jeg er blitt fortalt det samme på direkte spørsmål fra meg i plenum under et arrangement hos Hi-Fi klubben i Bergen. De mindre produsentene, som f.eks. NAD, Parasound og Arcam, klarer ikke å holde tritt med de store produsentene, som Denon, Marantz, Onkyo og Yamaha, og til en viss grad Sony og Harman Kardon.orso skrev:Jeg tror de henger en god del etter de andre store produsentene på hjemmekino. Det har jeg selv hørt fra en ansatt hos Hifi Klubben, eller Denon som ble konkret nevnt da.CDWMcInSpots skrev:Postludium:
NAD er ikke blant de største og mest velrennomerte produsenter av hjemmekinoreceivere, i motsetning til stereoforsterkere, men de har fått en del ros for lyddelen i en del hjemmekinoreceivere.
[...]
Jeg har sett tester i tyske stereoplay der NAD fikk ros, f.eks:orso skrev:Jeg har hatt en surround prosessor fra NAD. Kostet vel opprinnelig 18-20k og nå 16k. Den skuffet meg. Var ikke mye bedre enn forforsterkeren i en rimelig Yamaha receiver.CDWMcInSpots skrev:[...]
NAD [...] har fått en del ros for lyddelen i en del hjemmekinoreceivere.
Takk (jeg fant ikke noe kledelig rødmende fjes).vredensgnag skrev:^ Se, der har vi en konkret erfaring, og ikke bare en påstand.
En god del vanlige mennesker unngår faktisk hjemmekinooppsett fordi de synes det blir for mye av det meste, spesielt høyttalere og kabler.aloz skrev:[...]
Derimot det vanlige "folket" vil jeg tro kjøper surroundforsterkere framfor stereoforsterkere.
[...]
"unntaksvis" er her et nøkkelord.vredensgnag skrev:De fleste syns det er utrolig fin lyd fra bittesmå Bose-høyttalere, og ønsker egentlig en Surround-stang under fjernsynet, som gjenskaper alle kanalene, med unntaksvis en liten sub gjemt vekk et sted.
Som et eksempel så jeg i Theta Digital - tråden at man nå kan stå i kø for en oppdatering som (mellom annet?) inkluderer støtte for HDMI 1.4. Komplett selger en reciever fra Yamaha som koster 2495 kroner som støtter HDMI 1.4. Bare som en illustrasjon på hvor billig selve teknologien er. Theta kommer også med en oppdatering som gir støtte for 192kHz samplerate inn, noe f.eks min øvre middelklasse Yamaha-reciever med flere år på baken støtter.CDWMcInSpots skrev:Jeg er blitt fortalt det samme på direkte spørsmål fra meg i plenum under et arrangement hos Hi-Fi klubben i Bergen. De mindre produsentene, som f.eks. NAD, Parasound og Arcam, klarer ikke å holde tritt med de store produsentene, som Denon, Marantz, Onkyo og Yamaha, og til en viss grad Sony og Harman Kardon.
Jeg fikk dog inntrykk av at dette (først og fremst) gjelder bildedelen og lydprosessering, men at NAD klarte seg bra ang. de analoge lydforsterkerdelene.
Det kan de helt sikkert være.The Edge skrev:Hvis jeg forstår poenget til Dazed korrekt så mener han mye av det samme som meg: surroundforsterkere(alt i ett bokser) er ikke å annse som høykvalitetsforsterkeri i ett dedikert stereoanlegg.
Bare en stygg tanke som dukket opp når jeg leste siste del av denne tråden:Dazed skrev:Det kan de helt sikkert være.The Edge skrev:Hvis jeg forstår poenget til Dazed korrekt så mener han mye av det samme som meg: surroundforsterkere(alt i ett bokser) er ikke å annse som høykvalitetsforsterkeri i ett dedikert stereoanlegg.
Det jeg legger til grunn, er at for en gitt pris, kan man bruke dyrere komponenter i en enklere stereoforsterker enn i en mer komplisert surround-forsterker. I utgangspunktet betyr det at forutsetningene er til stede for best lyd pr. krone med stereo.
...Som sagt.
Spør Emotiva.norcad skrev:Hvor lenge går det før en finner ut hvor enkelt (og billig) det er å plukke et par effekttrinn fra en surroundreceiver og putte inn i ny innpakning for kun to kanaler og alle vet at det er bedre..................
Eller, skrekk og gru, har det allerede skjedd?
HDMI 1.4 var i hvert fall på plass hos de store i 2010. Jeg tror vel det kom tidligere. 2009?nb skrev:[...]
Edit: Casablanca har støttet HDMI 1.4 siden Januar ser jeg etter litt nøyere lesing, så da faller den biten av poenget mitt delvis bort - jeg vet ikke når HDMI 1.4 kom i massemarkedet.
Wikipedia:Erfaringsmessig er Onkyo og Yamaha blant de aller raskeste til å implementere ny teknologi i sine hjemmekino-receivere. Vi tipper derfor at de vil bli først ute i denne runden også.
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.4
HDMI 1.4 was released on May 28, 2009, and the first HDMI 1.4 products were available in the second half of 2009.
Er overbevist om at det finnes dyre stereoprodukter som måler relativt svakt og da er helt naturlig at en surround receiver kan være bedre.norcad skrev:Bare en stygg tanke som dukket opp når jeg leste siste del av denne tråden:
Vi har allerede sett billige DVD spillere med annen innpakning bli knallgode cd spillere, fordi et rent cd drev må spille bedre enn en sånn alt i ett spiller?
Så når lar vi oss lure når det gjelder forsterkere?
Hvor lenge går det før en finner ut hvor enkelt (og billig) det er å plukke et par effekttrinn fra en surroundreceiver og putte inn i ny innpakning for kun to kanaler og alle vet at det er bedre..................
Eller, skrekk og gru, har det allerede skjedd?
Yes folks, this is a review of a Pioneer receiver. "Pioneer receiver" is a dismissive term used by audiophiles to indicate lowly junk in comparison with theri wonderful high-end stuff. Well, we know most high-end stuff is not wonderful but instead the true junk.
orso skrev:Er overbevist om at det finnes dyre stereoprodukter som måler relativt svakt og da er helt naturlig at en surround receiver kan være bedre.norcad skrev:Bare en stygg tanke som dukket opp når jeg leste siste del av denne tråden:
Vi har allerede sett billige DVD spillere med annen innpakning bli knallgode cd spillere, fordi et rent cd drev må spille bedre enn en sånn alt i ett spiller?
Så når lar vi oss lure når det gjelder forsterkere?
Hvor lenge går det før en finner ut hvor enkelt (og billig) det er å plukke et par effekttrinn fra en surroundreceiver og putte inn i ny innpakning for kun to kanaler og alle vet at det er bedre..................
Eller, skrekk og gru, har det allerede skjedd?
Det som Audiocritic skrev i innledningen til testen av Pioneer receiveren (se under) er ikke tatt fra intet. De har garantert testet dyre produkter og funnet at det finnes mye elendig.
Yes folks, this is a review of a Pioneer receiver. "Pioneer receiver" is a dismissive term used by audiophiles to indicate lowly junk in comparison with theri wonderful high-end stuff. Well, we know most high-end stuff is not wonderful but instead the true junk.
Vel - som en som har tenkt å slenge ut multikanal i ypperste klasse, og satse på vintage stereo i n'te potens, så finner jeg at jeg står mellom Scylla og Charibdis her. Det jeg reagerer på er en oppfordring til diskusjon, som ikke er en oppfordring til diskusjon.HCS skrev:Uansett debatteknikk, litt intr. er det at en hyllest-tråd av STEREOforsterkeren brukes til å påvise at forsterkere som ikke kun er stereo er bedre enn denne.... Som sagt før, hvert til sitt bruk....
Ja , hva er galt med det da vreden ? Nyanseringer i debatter finner jeg intr. Ikke sort/hvitt ståsteder som det dessverre altfor ofte oppstår her inne.. Er du uenig i at nyanseringer er viktig ?vredensgnag skrev:Vel - som en som har tenkt å slenge ut multikanal i ypperste klasse, og satse på vintage stereo i n'te potens, så finner jeg at jeg står mellom Scylla og Charibdis her. Det jeg reagerer på er en oppfordring til diskusjon, som ikke er en oppfordring til diskusjon.HCS skrev:Uansett debatteknikk, litt intr. er det at en hyllest-tråd av STEREOforsterkeren brukes til å påvise at forsterkere som ikke kun er stereo er bedre enn denne.... Som sagt før, hvert til sitt bruk....
Enkelte har prøvd å lufte andre oppfatninger, og blitt avvist med ganske tynne argumenter.
Hva diskuterer vi: to-kanals, stereo (som kan være mange kanaler), surround -- og hvordan man gjenskaper lyd til disse.
(Norcad var vel den første som ymtet frempå om muligheten for at receivere kunne ett og annet, de også. Og det var du som kom til hans forsvar ved å påpeke at det finnes elendige stereoforsterkere og meget gode multikanals, HCS. Lenge før jeg deltok i tråden med å hylle mitt stereoanlegg, der jeg tom. har skjult DACen.)