Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har begynt å få litt mot under vesten.

    Jeg har forsøkt å drive en hifi-forretning med ganske dårlig hell. Er det dermed din oppfatning at jeg mangler integritet, ærlighet og oppriktighet?
    Nettopp fordi du er en ærlig kar, da blir det tyngre å generere profitt. Trur eg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Syntes det var så rart du støtter en bransjeaktør og ingen andre. Virker som du ikke er helt nøytral og vil framsnakke enkelte aktører og snakke dritt om andre.
    Jeg har vært innom ganske mange hifisjapper i Oslo, tidligere til og med vært kunde hos OHC og de selger heldigvis noen seriøse produkter der også. Jeg støtter og har støttet opp til flere bransjeaktører.
    Men all den useriøse BSn av produkter som har dukket opp, spesielt de 10 siste åra er jeg ikke med på lengre og lar meg ikke imponere veldig av det (tvert imot).
    Jeg er ganske nøytral, men å høre på fullt av BS og røverhistorier er jeg for gammel til..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp fordi du er en ærlig kar, da blir det tyngre å generere profitt. Trur eg.
    I så fall faller jo Bergfinns argument.
    Jeg vet omtrent hvor mye inntjening man kan ha på diverse produkter i % ved å drive med hifi. Det er intet veldig spesielt i forhold til andre bransjer, faktisk. Men, som de mest mistenkelige tror, joda, kabler er mest lukrativt, men heller ikke det noe å bli rik av.
    Spesielt ikke for Fryd Hi-Fi (R.I.P.) som satset på proffmarkedets kabler der avansen var skamløst dårlig! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har begynt å få litt mot under vesten.

    Jeg har forsøkt å drive en hifi-forretning med ganske dårlig hell. Er det dermed din oppfatning at jeg mangler integritet, ærlighet og oppriktighet?
    Jeg er vel mer bekymret over at ærlighet, redelighet og oppriktighet i denne bransjen henger sammen med ganske dårlig hell rent kommersielt. Det ser heller ikke ut til å være noen klar positiv korrelasjon mellom teknisk kompetanse/faglig integritet og kommersiell suksess. Frekkhetens nådegave, derimot.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så du skal styre hvilke bransjeaktør som kan omtales positivt eller negativt? Ohc selger ikke produkter som du vil ha så da er de useriøse?
    Tror du ikke alle selger med profitt?
    Finn EN plass der jeg har påstått det...
    Er dette din måte på å forsvare deg selv? Dette er så lavmål som det kan bli.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er vel mer bekymret over at ærlighet, redelighet og oppriktighet i denne bransjen henger sammen med ganske dårlig hell rent kommersielt. Det ser heller ikke ut til å være noen klar positiv korrelasjon mellom teknisk kompetanse/faglig integritet og kommersiell suksess. Frekkhetens nådegave, derimot.
    Jeg kjenner ganske mange i denne bransjen. Det er mange hederlige, flotte mennesker blant disse, folk som har jobba rævva av seg i mange, mange år for å spre god musikk gjennom et godt anlegg. Bruk gjerne Morten Ringvoll, innehaver av Norsk Audioteknikk, som et (av flere) godt eksempel. Det er ikke nødvendigvis slik at alle produktene som selges av en slik forretning tilfredsstiller målbare krav fra enkelte hifi-dommere, men det betyr selvsagt ikke at selger er en ondsinnet pusher som er ute etter å knekke deg, og suge pengene ut av deg.
    Mannen jeg benytter som eksempel er en bra mann, en fornuftig, redelig selger, som har overlevd i en generasjon. Men jeg mener det er en skam å påstå at folk som ham er uredelige eller løgnaktige.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Morten er en hederskar.
    Personlig mener jeg det meste av "gruffet" er på produsent siden og feilen som begås er at de faktisk får distribusjonsledd og omtale i diverse tidsskrift.....
    Grunnen til dette er at mange er villig til å bruke penger på slikt. (Tilbud - etterspørsel)
    Det er her jeg leser åpningsinnlegget vil til livs.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg var på hifi messe i Larvik for over 20 år siden. Allerede da var det system med digital kabel til hver aktive høyttaler. Så ikke så veldig revolusjonerende og nytt selv om det kanskje er det for deg.
    Neida, dette har vi har vi hatt på markedet i lengre tid, men ikke bredt tilgjengelig og akseptert. Det tar ofte betydelig tid fra initielle produkter til kommersiell suksess. Vi DIY-gutta har imidlertid holdt på dette i ganske lang tid, det forenkler en god del.

    Men jeg mener det er en skam å påstå at folk som ham er uredelige eller løgnaktige.
    Dette representerer for meg en klassisk stråmann. Hvis man gir utrykk for at et produkt er useriøst så kan det ikke generaliseres til at hifi-selgere som gruppe er uredelige eller løgnaktige.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjenner ganske mange i denne bransjen. Det er mange hederlige, flotte mennesker blant disse, folk som har jobba rævva av seg i mange, mange år for å spre god musikk gjennom et godt anlegg. Bruk gjerne Morten Ringvoll, innehaver av Norsk Audioteknikk, som et (av flere) godt eksempel. Det er ikke nødvendigvis slik at alle produktene som selges av en slik forretning tilfredsstiller målbare krav fra enkelte hifi-dommere, men det betyr selvsagt ikke at selger er en ondsinnet pusher som er ute etter å knekke deg, og suge pengene ut av deg.
    Mannen jeg benytter som eksempel er en bra mann, en fornuftig, redelig selger, som har overlevd i en generasjon. Men jeg mener det er en skam å påstå at folk som ham er uredelige eller løgnaktige.
    Et godt eksempel på en jeg også oppfatter som en med integritet og moral, og det finnes selvfølgelig andre rundt om også
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Er du så sikker på at det er feil? Jeg er ikke så sikker.
    Transformatorer induserer spenninger på kabinettet gjennom lekkende magnetfelt og kapasitive koblinger.
    To apparater med transformatorer vil indusere disse spenningene på sine respektive kabinett. Ved å snu stikket ser jeg for meg at man kan potensielt senke forskjellen ved å velge at dette skjer i fase eller i motfase ved å snu stikket på ett av de.
    Det rare er at da jeg bodde på Vestlandet med IT nett hadde jeg ulik chassis spenning på alle apparater, avhengig av hvilken vei støpselet stod i. Nå bor jeg på Østlandet med IT med 15v høyere spenning mot jord på en fase. Men måler 0.0 spenning på alle chassis uansett støpselorientering. Ikke sammeapparater altså..
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Og hva menes her?

    Balansert kabling og egen jord for hver enhet?
    Ja lekmansforklaringen så er balansert og differensiell signaloverføring det samme. For nerdene er det ikke helt det sammme, men det er en egen diskusjon for spesielt interesserte. Jord og jord er så mangt, men en av de viktige fordelene med differensiell signaloverføring er at signalinngangen på en komponent ikke behøver å dele signaljord (referanse/nullpunktet som signalet måles i forhold til) med signalkilden. Dermed så kan en også unngå eller dempe problemer som oppstår når signaljord i kilde og mottaker ikke er samme spenning "0V".

    Mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Morten på NAT er en ytterst redelig kar. Han rådet meg til å kjøpe noen billigere greier enn jeg hadde bestemt meg for en gang . “Dette passer bedre for ditt behov, det blir heller ikke så dyrt for deg
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Ja lekmansforklaringen så er balansert og differensiell signaloverføring det samme. For nerdene er det ikke helt det sammme, men det er en egen diskusjon for spesielt interesserte. Jord og jord er så mangt, men en av de viktige fordelene med differensiell signaloverføring er at signalinngangen på en komponent ikke behøver å dele signaljord (referanse/nullpunktet som signalet måles i forhold til) med signalkilden. Dermed så kan en også unngå eller dempe problemer som oppstår når signaljord i kilde og mottaker ikke er samme spenning "0V".

    Mvh
    KJ
    Har fått lagt ut 2 ekstra separerte 25 metere med 25mm2 jordledninger i tillegg til husets opprinnelige jordoppsett via såle osv.
    Har ikke tatt de i bruk enda, men de havner på hver sin separate kurs etterhvert.
    Men, jeg trenger da ikke egen jording for hvert apparat eller……
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja lekmansforklaringen så er balansert og differensiell signaloverføring det samme. For nerdene er det ikke helt det sammme, men det er en egen diskusjon for spesielt interesserte. Jord og jord er så mangt, men en av de viktige fordelene med differensiell signaloverføring er at signalinngangen på en komponent ikke behøver å dele signaljord (referanse/nullpunktet som signalet måles i forhold til) med signalkilden. Dermed så kan en også unngå eller dempe problemer som oppstår når signaljord i kilde og mottaker ikke er samme spenning "0V".
    Eksakt. I en ubalansert signaloverføring, f eks med RCA-kontakter, går jordstrømmer mellom apparatene i signalretur/skjerm og mikses inn i serie med signalet. Innstrålt elektromagnetisk støy likeså. Det burde vært et EU-direktiv mot RCA-kontakter.

    Differensiell signaloverføring med separat jord er den typiske XLR-overføringen. Signalet er differansen mellom lederne for «hot» og «cold», og pin 1 er en separat jordleder som skal gå rett til chassisjord i hver ende av overføringen. Da kan man garantere at jordstøy ikke vil være noe problem. Kommer ikke inn i signalveien.

    For å gjøre signaloverføringen balansert i tillegg må impedansene fra hhv hot og cold til jord være like store. Da vil eventuell innstrålt elektromagnetisk støy få samme amplitude på hot og cold, og når inngangstrinnet tar differansen mellom dem kanselleres også den innstrålte støyen.

    Sikkerhetsjord for apparatene på stikkontakten er noe annet. Dette gjelder jordforbindelsen i signalkablene, ikke nettjord. Den er der av sikkerhetsgrunner.
     
    Sist redigert:

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Eksakt. I en ubalansert signaloverføring, f eks med RCA-kontakter, går jordstrømmer mellom apparatene i signalretur/skjerm og mikses inn i serie med signalet. Innstrålt elektromagnetisk støy likeså.

    Differensiell signaloverføring med separat jord er den typiske XLR-overføringen. Signalet er differansen mellom lederne for «hot» og «cold», og pin 1 er en separat jordleder som skal gå rett til chassisjord i hver ende av overføringen. Da kan man garantere at jordstøy ikke vil være noe problem. Kommer ikke inn i signalveien.

    For å gjøre signaloverføringen balansert i tillegg må impedansene fra hhv hot og cold til jord være like store. Da vil eventuell innstrålt elektromagnetisk støy få samme amplitude på hot og cold, og når inngangstrinnet tar differansen mellom dem kanselleres også den innstrålte støyen.

    Det burde vært et EU-direktiv mot RCA-kontakter.

    Sikkerhetsjord for apparatene på stikkontakten er noe annet. Dette gjelder jordforbindelsen i signalkablene, ikke nettjord. Den er der av sikkerhetsgrunner.
    Grei avklaring det, ting var som jeg trodde.
    Ble litt i tvil pga formuleringene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har forsøkt å drive en hifi-forretning med ganske dårlig hell.
    Jeg kjente ikke til ditt forsøk på drifting av hifibutikk før nå.
    Det var jo trist at det gikk skeis, men det er vel en tøff bransje vil jeg tro.

    Er det dermed din oppfatning at jeg mangler integritet, ærlighet og oppriktighet?
    Jeg får ikke helt tak på hva du egentlig spør om her.
    - fordi du drev hifi forretning?
    - fordi det gikk dårlig?
    - eller er det et ledende spørsmål?

    Det kan være du misoppfattet mitt innlegg.
    Det jeg mener med at jeg IKKE vil stå i en hifibutikk er så enkelt at jeg har svært liten tillit til det meste av det som flommer ut på markedet i denne bransjen i dag.
    Jeg oppsøker ikke lenger aktører/produsenter i denne bransjen når jeg vil ha den lyden jeg ønsker meg.
    VI står alle fritt til å velge vår egen vei, og den må ikke nødvendigvis gå via hifibutikken...heller ikke hifibutikken på nett.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kjenner ganske mange i denne bransjen. Det er mange hederlige, flotte mennesker blant disse, folk som har jobba rævva av seg i mange, mange år for å spre god musikk gjennom et godt anlegg. Bruk gjerne Morten Ringvoll, innehaver av Norsk Audioteknikk, som et (av flere) godt eksempel. Det er ikke nødvendigvis slik at alle produktene som selges av en slik forretning tilfredsstiller målbare krav fra enkelte hifi-dommere, men det betyr selvsagt ikke at selger er en ondsinnet pusher som er ute etter å knekke deg, og suge pengene ut av deg.
    Mannen jeg benytter som eksempel er en bra mann, en fornuftig, redelig selger, som har overlevd i en generasjon. Men jeg mener det er en skam å påstå at folk som ham er uredelige eller løgnaktige.
    Hel enig med deg - legger til at det finnes mange som Morten som produserer og/eller selger hi-fi produkter i så vel Norge som resten av Skandinavia.
    Å generalisere alle disse som "kvakksalvere" syntes jeg er direkte utidig og svært uhøflig.

    Vil si det faktisk er et fåtall som ikke både er veldig OK folk og entusiaster til så vel hi-fi utstyr som musikk - får man heller holde seg unna de få "kvakksalverne" som finnes enn å idioterklære all de de flotte folkene som er i bransjen - vil påstå bransjen skiller seg ut på den måten at den samler flere entusiaster som jobber der enn de færreste andre bransjer.
    - Noen som noen gang har møtt en entusiast til yrket sitt i en rørleggerforretning, postkontor eller møbelforretning?

    Og dere som håverer over denne tråd og/eller dette nettsted/dumme brukere her - ta en titt på tilsvarende Skandinaviske nettsteder - er så kjedelig at ingen gidder engasjere seg der. Hifisentralen er et utrolig fint sted å dyrke sin interesse, og dere som syntes det er for dumt - hold der unna da vel.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her som vitenskapen regjerer. Hvordan måles samvittighet og moral, eller finnes den ikke siden den ikke kan måles? 😅
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Min oppsummering av denne/disse tråder spesielt og HFS generelt.... stedet der facts avskrives med et knips og hypofoidfustasopphengsforvirringer skrytes uhemmet opp i harpeklangen... Stakkars de kjøpenyskjerringe og kunnskapshungrige som måtte gjøre et forsøk på å få noe meningsfullt ut av dette.



     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjente ikke til ditt forsøk på drifting av hifibutikk før nå.
    Det var jo trist at det gikk skeis, men det er vel en tøff bransje vil jeg tro.


    Jeg får ikke helt tak på hva du egentlig spør om her.
    - fordi du drev hifi forretning?
    - fordi det gikk dårlig?
    - eller er det et ledende spørsmål?

    Det kan være du misoppfattet mitt innlegg.
    Det jeg mener med at jeg IKKE vil stå i en hifibutikk er så enkelt at jeg har svært liten tillit til det meste av det som flommer ut på markedet i denne bransjen i dag.
    Jeg oppsøker ikke lenger aktører/produsenter i denne bransjen når jeg vil ha den lyden jeg ønsker meg.
    VI står alle fritt til å velge vår egen vei, og den må ikke nødvendigvis gå via hifibutikken...heller ikke hifibutikken på nett.
    Poenget er at du generaliserte over ansatte i hififorretninger, og kom med en del ganske tydelige beskrivelser av egenskaper som skulle til for å kunne jobbe et slikt sted.
    Så du beskrev i grunn alle som jobbet med å selge hifi som en eller annen form av løgnere eller deromkring.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Andre har fått skrivenekt så det er ikke glømt.
    Når man ikke har noe å komme med og tyr til personkarakteristikker og "slag under beltestedet" er det fint for alle at en klar beskjed blir gitt.
    Tilbake til topic.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil også snakke varmt om selgerne jeg har handlet av. Og er det noen som lurer meg, er det jeg selv. 🥴

    Ja, jeg kunne sikkert kjøpt trauste bokser uten glitter og stas eller holdt meg til streaming, men jeg gjør ikke så mye annet galt og lever kun en gang!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Poenget er at du generaliserte over ansatte i hififorretninger, og kom med en del ganske tydelige beskrivelser av egenskaper som skulle til for å kunne jobbe et slikt sted.
    Så du beskrev i grunn alle som jobbet med å selge hifi som en eller annen form av løgnere eller deromkring.
    Nå synes jeg du vrir og vender litt vel og mye fra mitt opprinnelige innlegg.
    Det er greit det, men jeg generaliserer nok produsenter fremfor selgere.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg generelt ikke har høy tillit til selgere heller.
    Kan jeg ikke få lov til å mene det? ..men som med alt annet, finnes unntak.
    Jeg har møtt flere selgere som faktisk virker å være ærlige og oppriktige.
    Kanskje du var en av dem? Hvor/Hva het butikken din?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå synes jeg du vrir og vender litt vel og mye fra mitt opprinnelige innlegg.
    Det er greit det, men jeg generaliserer nok produsenter fremfor selgere.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg generelt ikke har høy tillit til selgere heller.
    Kan jeg ikke få lov til å mene det? ..men som med alt annet, finnes unntak.
    Jeg har møtt flere selgere som faktisk virker å være ærlige og oppriktige.
    Kanskje du var en av dem? Hvor/Hva het butikken din?
    Bergfinn, du har vært lite ute hos bransjens aktører med den holdningen du her utviser. Du lager for god mat hjemme - ta ei uke med Fjordland - besøk i stedet hi-fi sjappene rundt Oslo fjorden så vedder jeg en six-pack på at du har skiftet mening.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har IT-nett og naboen har TN.nett, på IT-nette så er spenningen 0v mens på TN-nettet finner vi noen millivolt, alt målt med samme forforsterker og effektforsterker.
    Måler du DC eller AC?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Nå synes jeg du vrir og vender litt vel og mye fra mitt opprinnelige innlegg.
    Det er greit det, men jeg generaliserer nok produsenter fremfor selgere.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg generelt ikke har høy tillit til selgere heller.
    Kan jeg ikke få lov til å mene det? ..men som med alt annet, finnes unntak.
    Jeg har møtt flere selgere som faktisk virker å være ærlige og oppriktige.
    Kanskje du var en av dem? Hvor/Hva het butikken din?
    Du skrev dette:
    Flere av mine bekjente har sagt til meg, du burde starte/jobbe i hifibutikk.
    .... i mitt hode må det være toppen av det absolutte mareritt.
    Grøss og gru.

    Jeg foretrekker å være ærlig og oppriktig mot de mennesker jeg møter til daglig.
    Hvordan kan man da holde på med en slik bissniss?
    Dette var direkte rettet mot salg av hifi, intet annet.

    Jeg drev Fryd Hi-Fi for lenge siden. Jeg gjorde det fordi jeg ønsket å spre gleden ved å lytte til musikk formidlet fra et godt hifi-anlegg. I dag vet jeg at det kan oppfattes som både løgnaktig og skammelig å promotere musikkglede fremfor målepresisjon.

    Det får meg til å miste mitt engasjement for vår hobby.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Andre har fått skrivenekt så det er ikke glømt.
    Når man ikke har noe å komme med og tyr til personkarakteristikker og "slag under beltestedet" er det fint for alle at en klar beskjed blir gitt.
    Tilbake til topic.
    Skal besøke larsmartin jeg, sjekke ut om han kan steike så gode vaffler som han sier, og lytte til et sett høyttalere jeg aleine mener koster 1,5 mill for mye (eller noe sånt), så finner jeg sikkert også om han har strøm på hjernen eller har gått for mye mot-strøms i livet.
    Uansett utfall; beundrer folk som tør bruke penger på hi-fi - dessuten hans penger som der er brukt.

    De sller største Martin Logan elektroststene og separate komponenter fra Ayre, er jo heller ikke billig, i tilfelle jeg tar Lotto’n en dag - say no more :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det måles og måles og jordes og spekuleres... ørten volt å måle mellom det ene og det andre.... Mye av det som måles som spenningsdifferanser er kapasitvt genererte spenninger, - dvs strøkapasiteter mellom feks chassis og elektronikken. Når man måler dette med et moderne multimeter med 10 Megohm motstand, kan man faktisk måle alskens rart, fordi inngangsmotstanden i multimeteret ikke belaster denne nærmest fiktive spenningen. Det samme oppstår hvis man holder i plussledninga til instrumentet, eller i scopeproben.... Det hadde vært interessant om noen målte samme spenninger med et gammeldags spoleinstrument med 20-50k inngangsmotstand....... eller la en tisvarende motstand i parallell med inngagen p ået moderne instrument...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Lyst å lese 45 års erfaring?
    ALT høres det forskjell på! Måles? Nei, kanskje ikke, men det spiller ingen rolle så lenge det høres forskjell. Det høres forskjell på rør, transistorer, signalkabler, høyttalerkabler, nettkabler, temperatur i rommet, kondensatorer, motstandere, akustikk i rommet, nettstikk sånn eller slik, to trafoer i kabinettet koblet riktig eller ikke, lytting natt eller dag, egen kurs eller kurs med andre laster, skjermede kabler eller kabler som mottar RF-støy m.m. Alt, absolutt alt innvirker på lyden.
    Den som ikke har erfart dette og mere til må belage seg på en lang vei å gå i hifi`ens verden! Mye utstyr skal skifte eier og mange penger skal også omsettes.
    Jeg ønsker god tur! :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg drev Fryd Hi-Fi for lenge siden. Jeg gjorde det fordi jeg ønsket å spre gleden ved å lytte til musikk formidlet fra et godt hifi-anlegg. I dag vet jeg at det kan oppfattes som både løgnaktig og skammelig å promotere musikkglede fremfor målepresisjon.

    Det får meg til å miste mitt engasjement for vår hobby.
    Hei Håkon,

    Dette tolker du feil, jeg har aldri hørt noen snakke negativt om deg. Og jeg blir veldig overrasket om noen skulle kunne hevde at du drev butikk av noe annet en entusiasme.

    Vi har jo litt ulik tilnærming, men jeg digger holdningen din og det du skriver - og jeg skjønner veldig godt hva du er på jakt etter! Jeg vet ikke om du husker det - men etter at du skrev det som i mine øyne er den beste hifireportasjen noensinne av en messe i norsk audiopresse - så ringte jeg deg som "ung" nervøs audiofil og spurte om jeg burde kjøpe akkurat de høyttalerne du hadde hørt på London messen og kåret til "best in show" - Overkill Audio Encore, og etter en kjapp prat med deg så havnet de i Bergen.

    Håper du fortsetter med entusiasmen, og ikke blir en bitter gammel gubbe! 😄😄😄😄😄😄😄😄
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Jeg synes vi skal være litt saklige og tenke over at forhandlere ikke er trådens tema. Det er folks trang til å angripe vitenskapen og ytringer om den. Bransjefolk eller ei.

    For min del vil jeg gjerne at de som bestemmer hva slags medisiner som skal være lovlige, og ansees som faktiske medisiner, er fagpersoner. I hifibransjen står det gjerne ikke mellom liv og død, men jeg tror effekten av reguleringsmekanismene i stor grad avhenger av hvem som definerer grensene. I begge tilfeller vil effekten av å velge folk som i ekstrem grad bestemmer ut fra astrologi og chakra til denne oppgaven kan bli dramatisk, kostbar og særdeles destruktiv.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det måles og måles og jordes og spekuleres... ørten volt å måle mellom det ene og det andre.... Mye av det som måles som spenningsdifferanser er kapasitvt genererte spenninger, - dvs strøkapasiteter mellom feks chassis og elektronikken. Når man måler dette med et moderne multimeter med 10 Megohm motstand, kan man faktisk måle alskens rart, fordi inngangsmotstanden i multimeteret ikke belaster denne nærmest fiktive spenningen. Det samme oppstår hvis man holder i plussledninga til instrumentet, eller i scopeproben.... Det hadde vært interessant om noen målte samme spenninger med et gammeldags spoleinstrument med 20-50k inngangsmotstand....... eller la en tisvarende motstand i parallell med inngagen p ået moderne instrument...
    Hvis man med lett fuktetede fingere holder på de to gjenstandene man måler en spenning mellom skal man kjenne det pitre om spenningen er ca 50 vold. Kjenner man ingenting der går det heller ikke strøm. Obs mål skikkelig først! Er mest spent på frekvensen tho....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn