Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og en påstand som gjentas her på sentralen er relevansen for en norsk stikkontakt med IT-nett og begge faser "live, denne påstanden gjentas og gjentas,
    men påstanden er feil, det en del kommuner i Norge som har TN-nett.
    Det stemmer, og det er til og med noen som har TT-nett. Det bygges mye TN i nyutbyggede områder, fordi det er noe billigere for utbygger. Men IT-nett er fortsatt mest vanlig.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Og en påstand som gjentas her på sentralen er relevansen for en norsk stikkontakt med IT-nett og begge faser "live, denne påstanden gjentas og gjentas,
    men påstanden er feil, det en del kommuner i Norge som har TN-nett.
    Er du så sikker på at det er feil? Jeg er ikke så sikker.
    Transformatorer induserer spenninger på kabinettet gjennom lekkende magnetfelt og kapasitive koblinger.
    To apparater med transformatorer vil indusere disse spenningene på sine respektive kabinett. Ved å snu stikket ser jeg for meg at man kan potensielt senke forskjellen ved å velge at dette skjer i fase eller i motfase ved å snu stikket på ett av de.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Forresten na-X, de bil greiene du nevnte er jeg ikke enig i.
    Amerikanske biler har generelt alltid ligget etter europeisk på ytelse.
    Det hjelper lite med stor sterk motor når bilene veier det dobbelte eller mer enn europeiske.

    Spreke europeiske biler fra 80-tallet holder ikke følge med moderne VAG, Mitsubishi, Toyota ???
    Tuller du?
    På 2000-tallet kjøpte jeg en 80-talls Pårrsje 944 turbo 86' for 135.000,- (951 for de innvidde)
    Kosta på 5000,- i lettpustende luftfilter og tuning chip fra Lindsey Racing
    Den klokka under 5 sek til 100, og 15 sek til 200.
    Det er fortsatt ingen nye "vanlige" biler som gjør dette.

    Riktignok kosta bilen 7-800.000 ny på slutten av 80-tallet.
    Men gammelt er gammelt, og bruktpris er bruktpris.

    Bil analogier fungerer i de fleste tilfeller heller dårleg her på sentralen tykjer eg.

    Skål for fredda.
    Tja, har vært borti biler til 5000,- som er 20 år gamle som kjører forbi nye biler til over millionen, men som du skriver (chip) så er den ikke så original lengre.
    Og ytelse rett frem er en ting, komfort og understell er blitt bedre også på nyere biler som gjør at de ligger bedre i svinger. Det var ikke så normalt på 70-tallet med europeiske biler på over 300Hk, det var jo heller standarden på amerikanske biler pluss litt til (frem til oljekrisa på 70-tallet, da ble det under 200hk med 7l motor). Men der hadde man volumet allikevel om den var tatt ut lite av, så bare en kvassere kam så var det fort 400-500hk (fra 200hk), og med det momentet så er ikke vekt så viktig lengre.
    5 sekunder 0-100 så er det vel irundt 400hk da +/- avhengig av vekt. De siste 10 åra så får man nesten ikke en europeisk bil uten turbo lengre, der henger amerikanerne etter. Og de nye sport automatkassene gjør ganske mye for å få bedre aks.
    Den nye folkevogna Tesla har jo ca. de ytelsene som den Pårrsja di, er jo blitt en ganske vanlig bil det. Men kanskje dårlig eksempel da den er amerikansk..

    Det med bilanalogi her, er bare at det faktisk er teknisk fremgang på ting, selv om det ikke skjer fort. Og noen biler er luksusvare de også, der prisene også er hinsides uten at man skjønner hvorfor og de er ikke nødvendigvis bedre enn en annen bil nødvendigvis til under halve prisen. Pris og ytelse eller kvalitet hører ikke alltid sammen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det din påstand at man ikke kan være ærlig og oppriktig, og samtidig jobbe i en hifibutikk...?
    I så fall skal jeg drikke meg til mot, og skjelle deg ut i løpet av kvelden! :D
    Jeg står fortsatt ved min påstand.
    Kjør på, drekk deg full, skjell meg ut, skyt fra hofta...what ever.
    Har vært ute i hardt vær et par ganger før i livet.....tåler en støyt, og er like blid. ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Er du så sikker på at det er feil? Jeg er ikke så sikker.
    Transformatorer induserer spenninger på kabinettet gjennom lekkende magnetfelt og kapasitive koblinger.
    To apparater med transformatorer vil indusere disse spenningene på sine respektive kabinett. Ved å snu stikket ser jeg for meg at man kan potensielt senke forskjellen ved å velge at dette skjer i fase eller i motfase ved å snu stikket på ett av de.
    Jeg har IT-nett og naboen har TN.nett, på IT-nette så er spenningen 0v mens på TN-nettet finner vi noen millivolt, alt målt med samme forforsterker og effektforsterker.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Vi snakker om utjevningsstrømmer her. Vi vil ikke at det er signalkablene som skal gjøre denne jobben.

    Her målt på to forsterkere nå nettopp. Begge er ujordet.
    Med stikket ene veien blir spenningen 51,8VAC og utjevningsstrømmen 15,5uA
    Med stikket andre veien på det ene apparatet blir spenningen 44,5VAC og utjevningsstrømmen 13,8uA

    1633707770639.png


    Så vi kan godt være enige om at det er små strømmer. Vi kan godt være enige om at det kanskje ikke er hørbart.
    Men at det har noe så si, det kan det vel ikke være noen tvil om?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det bygges mye TN i nyutbyggede områder, fordi det er noe billigere for utbygger. Men IT-nett er fortsatt mest vanlig.
    Dette er jo en avsporing, men dette er vel ikke helt riktig. Det er jo flere tekniske fordeler med TN nett, ikke minst det faktum at man fortsatt kan få støt etter at sikringen har gått i et IT nett.

    Igjen en avsporing, men kan utbyggerne faktisk velge om de vil bygge ut IT eller TN?
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Vi snakker om utjevningsstrømmer her. Vi vil ikke at det er signalkablene som skal gjøre denne jobben.

    Her målt på to forsterkere nå nettopp. Begge er ujordet.
    Med stikket ene veien blir spenningen 51,8VAC og utjevningsstrømmen 15,5uA
    Med stikket andre veien på det ene apparatet blir spenningen 44,5VAC og utjevningsstrømmen 13,8uA

    Vis vedlegget 753779

    Så vi kan godt være enige om at det er små strømmer. Vi kan godt være enige om at det kanskje ikke er hørbart.
    Men at det har noe så si, det kan det vel ikke være noen tvil om?
    Jeg tror du har rett, men forskjellen er større på ett TN-nett og muligens lettere hørbart?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo en avsporing, men dette er vel ikke helt riktig. Det er jo flere tekniske fordeler med TN nett, ikke minst det faktum at man fortsatt kan få støt etter at sikringen har gått i et IT nett.

    Igjen en avsporing, men kan utbyggerne faktisk velge om de vil bygge ut IT eller TN?
    Teniske fordeler den andre veien er lavere berøringsspenning hvis man først får en karamell (132 vs 230 V) og at IT-nett fortsatt fungerer etter en jordfeil.

    Sjekket med fru arkitekten som jobber mye med reguleringsplaner. Hun sier det er netteier som har siste ordet på hva som bygges i et gitt område, men tydeligvis en klar trend mot TN.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Dette er jo en avsporing, men dette er vel ikke helt riktig. Det er jo flere tekniske fordeler med TN nett, ikke minst det faktum at man fortsatt kan få støt etter at sikringen har gått i et IT nett.

    Igjen en avsporing, men kan utbyggerne faktisk velge om de vil bygge ut IT eller TN?
    En annen meget vesentlig fordel med TN-nett er 73% høyere effektoverføring ved samme kabeltverrsnitt pga høyere linjespenning.

    Utbyggerne, hvis det er netteier, bestemmer selv hvilket spenningssystem de distribuerer. Det gjør kundene også forsåvidt hvis de har egen trafo. Etter 30 år i bransjen har jeg til gode å se IT på nyanlegg.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Er det noko spennande på TV i kveld?
    Tja, du har jo denne:

    kampdag_landslaget.jpg


    Bare synd at jeg ikke har sølvkabler, ellers ville lyden blitt så detaljert at jeg ville ha hørt klart og tydelig hvert eneste ord som Ståle Solbakken kommer til å stå og skrike til spillerne under kampen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Der er du inne på kjernen i en del av diskusjonen. Blant dem med det aller dyreste utstyret og de aller friskeste påstandene virker det ikke å være noen som helst evne til å plukke de gode produktene over de virkelig dårlige. Greit nok med smak og behag, men markedet er ganske delt og mye er fryktelig dårlig. Hvis man først skal rope høyt om sine fantastiske evner er det greit om ørene er såpass på stell at man kan høre om driverne i høyttalerne holder en viss kvalitet. Det er tross alt de som lager lyden. Det virker som om mange produsenter stiller akkurat like lite krav som flertallet av kundene når det kommer til de dyreste produktene.
    Tenker du på deg selv? Dere selger svindyre forsterkere på opptil kr. 30000.-
    Tilsvarende produkter koster 1/10 del på nett.

    Du er bransjeaktør så kan vel ikke forvente annet?
     

    Vedlegg

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Hi-fi er hovedsakelig (over)moden teknologi der fabrikantene prøver å overbevise potensielle kunder om teknologiske framskritt, mens det egentlig hovedsakelig er same shit, new wrapping...
    Tja-dette er en sannhet med modifikasjoner, jeg mener vi for tiden er inne i et generasjonsskifte som medfører betydelig løft i riktig retning:

    - Aktiv drift (I), hvert element sin forsterker ---- mye lavere forvrengning
    - Aktiv drift (II), kabling og "tweaks" kan helt fjernes
    - DSP kontroll for hvert element (I) ---- Kontroll på frekvensgang, løpetidskorreksjon
    - DSP kontroll for hvert element (II) --- direkte kontakt og kontroll på elementene fra forsterker
    - Digitale delefilter (I) --- faselineære om man ønsker, så bratte behovet tilsier

    @larsmartin, de punktene jeg har lista over kan vi måle, de er også hørbare. Dette er state-of-the-art for hifi i 2021. Dette har du ikke kontroll på uansett hvor mange ganger du løper ut i sikringsskapet og bytter jordledning.

    Min påstand er at det er den "gamle verden", den som står igjen på et 50 år gammelt teknologifundamentet som driver denne tullegreia med kabler, plugger, sølv og kryogenering. De står igjen på perrongen, og ser at teknologien kjører fra dem - så noe finner de på (tweaks) for å holde pengestrømmen ved like. Let gjerne etter kryogenering og sølvledere hos B&O; Genelec; Dutch & Dutch, Kii og Grimm etc.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tenker du på deg selv? Dere selger svindyre forsterkere på opptil kr. 30000.-
    Tilsvarende produkter koster 1/10 del på nett.

    Du er bransjeaktør så kan vel ikke forvente annet?
    Før du blåser alle sikringene her, du er klar over at det er 15+ år siden Snickers holdt på med dette.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    IT nett i Norge er på ca 70%. TT nett Agder og enkelte kommuner i Rogaland-Hordaland. Bergen har noe TT nett.
    Men fra ett audiofilt synspunkt er vel IT nett å foretrekke. Generelt lavere THD.
    Er vel noe av dette de amerikanske audiofile får/ønsker når de kjøper seg "balanced power" fra Plitron eller andre som bruker Plitron transformatorer.
    Hører til tider enkelt når støpsel snues. Lyden blir varmere , fyldigere.(enklest å høre på stemmer)
    Lurer på om det kan ha noe med hvor i den trekanten jord (J) ligger i forhold til A,B og C som jo hele tiden flytter på seg i ett IT nett

    Men så er det dette med jord igjen. Jord er så mangt i de tusen hjem. Noen har en dårlig jord og noen et bra jordings anlegg.
    Noen har sågar "for god jord" der alt av overspenninger ledes til den installasjonen med lavest overgangsmotstand til jord.
    Dette har mye med grunnforholdene å gjøre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når argumentasjonen går tom, så starter personangrepene istedet..
    Er du dama hans eller? Ser du ikke hva han skriver om andre bransjeaktører og han er en selv. Hvorfor blander du plutselig personer og bransjeaktører?
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på deg selv? Dere selger svindyre forsterkere på opptil kr. 30000.-
    Tilsvarende produkter koster 1/10 del på nett.

    Du er bransjeaktør så kan vel ikke forvente annet?
    Morsomt at du valgte nettopp det eksemplet der til å trolle med. Det er en Kina-forsterker bygget rundt et International Rectifier demo-kort med IRS2092 chip. Designet er mer enn 20 år gammelt. Det er i prinsippet samme innmat som i en del av Spec's "audiofile" forsterkere med seks-sifrede prislapper. Omtrent slik måler disse, enten det er en Spec til hundre tusen eller en no-name kina-forsterker:
    1633710492079.png


    Noen mener tydeligvis at det der er verdt hundre tusen eller så, hvis det leveres i en pen boks med kryogeniske utgangsterminaler og annet engledryss.

    Vera er noe annet.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tja-dette er en sannhet med modifikasjoner, jeg mener vi for tiden er inne i et generasjonsskifte som medfører betydelig løft i riktig retning:

    - Aktiv drift (I), hvert element sin forsterker ---- mye lavere forvrengning
    - Aktiv drift (II), kabling og "tweaks" kan helt fjernes
    - DSP kontroll for hvert element (I) ---- Kontroll på frekvensgang, løpetidskorreksjon
    - DSP kontroll for hvert element (II) --- direkte kontakt og kontroll på elementene fra forsterker
    - Digitale delefilter (I) --- faselineære om man ønsker, så bratte behovet tilsier

    @larsmartin, de punktene jeg har lista over kan vi måle, de er også hørbare. Dette er state-of-the-art for hifi i 2021. Dette har du ikke kontroll på uansett hvor mange ganger du løper ut i sikringsskapet og bytter jordledning.

    Min påstand er at det er den "gamle verden", den som står igjen på et 50 år gammelt teknologifundamentet som driver denne tullegreia med kabler, plugger, sølv og kryogenering. De står igjen på perrongen, og ser at teknologien kjører fra dem - så noe finner de på (tweaks) for å holde pengestrømmen ved like. Let gjerne etter kryogenering og sølvledere hos B&O; Genelec; Dutch & Dutch, Kii og Grimm etc.
    Jeg var på hifi messe i Larvik for over 20 år siden. Allerede da var det system med digital kabel til hver aktive høyttaler. Så ikke så veldig revolusjonerende og nytt selv om det kanskje er det for deg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Morsomt at du valgte nettopp det eksemplet der til å trolle med. Det er en Kina-forsterker bygget rundt et International Rectifier demo-kort med IRS2092 chip. Designet er mer enn 20 år gammelt. Det er i prinsippet samme innmat som i en del av Spec's "audiofile" forsterkere med seks-sifrede prislapper. Omtrent slik måler disse, enten det er en Spec til hundre tusen eller en no-name kina-forsterker:
    Vis vedlegget 753792

    Noen mener tydeligvis at det der er verdt hundre tusen eller så, hvis det leveres i en pen boks med kryogeniske utgangsterminaler og annet engledryss.

    Vera er noe annet.
    Da er det bedre å kjøpe rett fra Kina.
    Nå har vi akkurat lært at det er høyttaler som spiller og elektronikken har lite å si. Tror du den lille støyen kan høres?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Er du dama hans eller? Ser du ikke hva han skriver om andre bransjeaktører og han er en selv. Hvorfor blander du plutselig personer og bransjeaktører?
    Hvorfor driver du med personangrep? Det er normalt å ha folkeskikk uansett hvem man henvender seg til vel? Er det fordi du tapte pissekonkuransen at du ikke klarer å holde deg til sak, gått tom for flyers fra OHC? Snickers klarer å holde seg til sak og fakta, om noen har såre tær og tar ting personlig er noe annet.
    Vet du i det hele tatt hva Snickers selger og tjener penger på?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er forskjellen på en person og en bransjeaktør da? Folk som driver firma er også mennesker? Eller?
    Så hele tråden er basert på personangrep? Det angripes hifi butikker og noe så personlig som ansatte i butikk. Det er ok?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvorfor driver du med personangrep? Det er normalt å ha folkeskikk uansett hvem man henvender seg til vel? Er det fordi du tapte pissekonkuransen at du ikke klarer å holde deg til sak, gått tom for flyers fra OHC? Snickers klarer å holde seg til sak og fakta, om noen har såre tær og tar ting personlig er noe annet.
    Vet du i det hele tatt hva Snickers selger og tjener penger på?
    Syntes det var så rart du støtter en bransjeaktør og ingen andre. Virker som du ikke er helt nøytral og vil framsnakke enkelte aktører og snakke dritt om andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bedre å kjøpe rett fra Kina.
    Nå har vi akkurat lært at det er høyttaler som spiller og elektronikken har lite å si. Tror du den lille støyen kan høres?
    For de av oss som mener at dokumentert målbare ytelser fortsatt har noe å si er det kanskje et lite hav av forskjell. Om det er de forskjellene du og andre mener å høre er en annen historie. For min del er ett blikk på forvrengningskurvene for Spec eller denne kinaboksen nok til å vite at dette skal ikke inn i mitt hus. Forvrengningen, støyen og avvikene i frekvensgang er ganske sikkert hørbart.

    Sammenlign også gjerne kurven jeg postet i forrige innlegg med tilsvarende for en gammel B&O ICEPower, nyere Hypex NC500, Purifi 1ET400A og dine egne Gryphon, så kan vi diskutere kost/nytte etter det.

    Edit: For å hjelpe deg litt, her er en likefrem rett-ned-fra-hyllen implementering av 1ET400A med samme målebetingelser som kinaforsterkeren. Kurvene for Hypex NC400 er allerede plottet som referanse i forrige innlegg.

    1633712543099.png

    Du må også gjerne sammenligne Armands implementering i Vera med de kurvene.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin For ditt eget beste... Skru av hfs for i kveld, lag deg en god te og finn deg en behagelig bok. Det ser ut som du trenger litt avkobling...
    Så du skal styre hvilke bransjeaktør som kan omtales positivt eller negativt? Ohc selger ikke produkter som du vil ha så da er de useriøse?
    Tror du ikke alle selger med profitt?
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det handler jo ikke om å støtte en bransjeaktør mot andre bransjeaktører, men støtte folk som kan og vet noe - og forsøker å forklare det de vet - mot en som forlengst har vist at han hverken eier kunnskap eller evner å diskutere rasjonelt eller sammenhengende.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så hele tråden er basert på personangrep? Det angripes hifi butikker og noe så personlig som ansatte i butikk. Det er ok?
    Hvis jeg sier til deg at du selger et produkt jeg ikke tror fungerer, så er ikke det et personangrep, da diskuterer vi produktet du selger. Hvis jeg sier at du er en kødd så er det personangrep. Da diskuterer vi deg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg står fortsatt ved min påstand.
    Kjør på, drekk deg full, skjell meg ut, skyt fra hofta...what ever.
    Har vært ute i hardt vær et par ganger før i livet.....tåler en støyt, og er like blid. ;)
    Har begynt å få litt mot under vesten.

    Jeg har forsøkt å drive en hifi-forretning med ganske dårlig hell. Er det dermed din oppfatning at jeg mangler integritet, ærlighet og oppriktighet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn