Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er salmonella som er det største problemet med svin og kylling og årsaken til at kjøttet må gjennomstekes eller kokes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg vet ikke, men du kan jo se selv på meny.no. Det finnes sikkert en i Trondheim.
    Joda, det finnes flere i Trondheim. En bare 300 m fra der jeg bor, men det var ikke det som var poenget. Hvor langt er det til nærmeste Meny hvis du bor på Senja? Eller Dverberg?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Men er det problemet egentlig så stort her i landet?
    I Norge er salmonella ikke et problem. Men økende invasjon av villsvin er blitt et problem for bønder med frilandsgris ved svenskegrensen. Villsvin bryter ned gjerder og tar seg inn til purkene - og villsvin har salmonella.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    De fleste dagligvarebutikker har kjøtt fra Gilde så det er neppe noe problem å få tak i ribbe hele året over hele landet hvis behovet dukker opp.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sjekka ikka adresse før nå.... det er faktisk Eide Handel som står oppført på kartet til Meny.....forøvrig en alldeles utmerket butikk for fisk og kjøtt!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Sjekka ikka adresse før nå.... det er faktisk Eide Handel som står oppført på kartet til Meny.....forøvrig en alldeles utmerket butikk for fisk og kjøtt!
    Joda, men jeg tror ikke at de er en del av Meny. De tar inn noe av sortimentet til Meny; tror de er kjedeuavhengig. Definitivt landsdelens beste butikk!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Svineknoke har jeg sett etter flere ganger, men alt er dessverre røykt og det er ikke egnet til annet enn ertersuppe og slikt. Har lyst på fersk og urøykt for å lage knusprige Schweinshaxen. Samme gjelder svinekam som er godt egnet til oppskjært pålegg, men her også er det kun røykt i butikken og det er rett og slett ikke godt etter min smak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Kun saltet er ganske vanlig. De kan være temmelig salte (hvor salte står uansett på varedeklarasjonen) men det kan man uansett løse ved å vanne de ut. Både min lokale Kiwi og Extra pleier å ha det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Dame oppdager at det faktisk er billigere å kjøpe maten for så å spise den opp enn hva det er å kjøpe maten, spise en del av den og så kaste det man ikke spiste opp og gjenta denne øvelsen uke etter uke over lang tid.


    Nå vet jeg forsåvidt ikke om vedkommende er blant de som klager på at maten er så fryktelig dyr her i landet eller ikke, men ved å gjøre det mest opplagte, altså å faktisk ikke kjøpe mer enn man trenger, så ble i alle fall utgiftene redusert med 1/3.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    I Norge er salmonella ikke et problem. Men økende invasjon av villsvin er blitt et problem for bønder med frilandsgris ved svenskegrensen. Villsvin bryter ned gjerder og tar seg inn til purkene - og villsvin har salmonella.
    Og de har Afrikansk svinepest!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620

    Nortura planlegger å avvikle produksjonen av Gilde pølser og kjøttdeig i Målselv og flytte alt sørover, grunnet varelagrene til kjedene.
    Det ironiske er at Nortura Målselv har vært med på mange omstruktureringer opp gjennom årene og leverer overskudd og kvalitet. Det som skiller Gilde røkte kjøttpølser produsert i nord-norge og de sørpå, er at de nord-norske er røkt i røykeskap, de sør-norske er bare tilsatt røykaroma. Gjett hva som smaker best? 😀

    Men ser i butikkene her nord at Gilde presses stadig hardere av lokale private kjøttbedrifter i Tromsø og Harstad;; Kuraas, Mydland. Aaron Mat, Solberg Pettersen m.fl. Det er kamp om hylleplassen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Gildepølser er uansett ikke noe høydarere, når man lager generiske og dølle produkter som greit kan produseres over alt med omtrent hva som helst, så blir ofte slik, kombinerer man det med konsumenter hvor eneste kriteriet er prislappen havner man i uløkka.

    Det er også en myte at alle norske bønder produserer med så høy kvalitet. Et lite mindretall gjør det, de aller fleste driver med samlebåndsproduksjon av svært laber kvalitet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå går det ikke mye av den sorten her i huset, men Gilde er slett ikke blant de billigste.... da heter det First Price o.l. og smaker itteno....
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nortura planlegger å avvikle produksjonen av Gilde pølser og kjøttdeig i Målselv og flytte alt sørover, grunnet varelagrene til kjedene.
    Det ironiske er at Nortura Målselv har vært med på mange omstruktureringer opp gjennom årene og leverer overskudd og kvalitet. Det som skiller Gilde røkte kjøttpølser produsert i nord-norge og de sørpå, er at de nord-norske er røkt i røykeskap, de sør-norske er bare tilsatt røykaroma. Gjett hva som smaker best? 😀

    Men ser i butikkene her nord at Gilde presses stadig hardere av lokale private kjøttbedrifter i Tromsø og Harstad;; Kuraas, Mydland. Aaron Mat, Solberg Pettersen m.fl. Det er kamp om hylleplassen.
    Det er jo veldig positivt at lokale produsenter greier å utkonkurrere Nortura. Stort sett har landbrukssamvirket stått i en monopolsituasjon i Norge og kontrollert matvareproduksjonen med statlig støtte. Det er bare i de siste årene at mer lokale kjøtt og melkeprodusenter har fått mulighet til å komme inn på markedet som tidligere har vært monopolisert av Nortura.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Nå er det vel ikke snakk om bare pølseproduksjonen, men hele slakteriet på Andslimoen....
    Jeg går ut fra at slaktelinja som minimum må opprettholdes. Dette fordi man ikke kan kjøre levende dyr på vei fra nord-norge til sør grunnet dyrevelferd.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir ikke forbauset..... Tine arbeider tilsynelatende med å få lagt ned et par meierier i nord også.... melk i tank er jo enklere å transportere enn dyr, men når det kommer til økte overskudd spiller miljøargumente ingen rolle lenger.... jfr fisk til Kina...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg går ut fra at slaktelinja som minimum må opprettholdes. Dette fordi man ikke kan kjøre levende dyr på vei fra nord-norge til sør grunnet dyrevelferd.
    Dessverre så holder ikke argumentet om dyrevelferd hvis det står i veien for økonomien. Bare vent og se. Hva med franske kalver til Tyrkia f.eks.?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Dessverre så holder ikke argumentet om dyrevelferd hvis det står i veien for økonomien. Bare vent og se. Hva med franske kalver til Tyrkia f.eks.?
    Foreløpig står dyrevelferdsloven sånn. Det var jo ei stund snakk om å legge ned Nortura slakteriet i Finnmark, men avstanden ned til Troms er for stor, derfor er det i drift i dag.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Late to the party...

    Men har drukket min første flaske TØYEN-COLA!
    Faen, den er jo kjempegod. Den første brusen i moderne tid som smaker godt, Imo. Og denne blir aldri produsert av Rignes/Orkla eller Coca Cola, fordi ingrediensene er for dyre. Her smaker man ekte råvarer. Kult med åpen resept og at alle ingendiensene er ramset opp på flaska.

    Heia Tøyen-Cola, håper dere overlever
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Nå er maten på vei til å bli svindyr i butikken.:mad:

    1 februar er selve merkedagen. Var på Coopen i dag og skulle bare ha noen få varer. Xtra appelsinjuice opp 50% fra ene dagen til neste dag. Grandiosa mandagspizza opp 28%.
    Snakket med ei av betjeninga. Hennes ansvar var kjøttvarene, ho hadde aldri opplevd tilsvarende prisøkninger.

    Og så leser man at kunstgjødselprisene skal videre opp, og da skal maten også videre opp i pris.

    Det skal bli meg et heftig lønnsoppgjør til våren!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Strømprisene... Snakker om å skyte samfunnet i ryggen. (Politikerne som sa ja til dette)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Late to the party...

    Men har drukket min første flaske TØYEN-COLA!
    Faen, den er jo kjempegod. Den første brusen i moderne tid som smaker godt, Imo. Og denne blir aldri produsert av Rignes/Orkla eller Coca Cola, fordi ingrediensene er for dyre. Her smaker man ekte råvarer. Kult med åpen resept og at alle ingendiensene er ramset opp på flaska.

    Heia Tøyen-Cola, håper dere overlever.
    Tøyenpatrioten i meg heiet på Tøyen-Cola lenge, men entisuasmen falmet litt da de begynte å printe konspirasjonsteorier på etiketten.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Tøyenpatrioten i meg heiet på Tøyen-Cola lenge, men entisuasmen falmet litt da de begynte å printe konspirasjonsteorier på etiketten.

    Joda. Tøyen-cola og Neil Young er vel heller ikke en bra match😀

    Ser en Meny butikk i Tromsø har fått tilbake tøyen-cola nå etter noen måneders boikott. Men spørsmålet er hvis alle varer vi kjøper skal være politisk korrekte, hvor mange varer har vi igjen å kjøpe? F eks klærne du og jeg kjøper som er merket som «bærekraftig», men IRL er noe helt annet?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Strømprisene... Snakker om å skyte samfunnet i ryggen. (Politikerne som sa ja til dette)
    Politikerne har skutt seg selv i ryggen. Tviler på om tilliten til politikerne kommer tilbake med det første etter siste halvårs hendelser.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det viktig å vite at pris til bonde er uendret eller lavere enn i fjor. Grunnpris for 1 liter råmelk er ned 7 øre til kr 4.40 fra nyttår. Storfekjøtt ned 2 kroner pr kg. All prisøkning i butikkene skyldes derfor påslag i etterfølgende trinn i kjeden. Som vanlig setter kjedene opp prisene i butikk straks allmennheten tror at nå blir det dyrere, selv om dette ikke er riktig. Kunstgjødsel som kjøpes nå har tilnærmet doblet seg i pris, men dette er jo for kommende vekstsesong og ikke den vi har bak oss. Likeledes: når jordbruksoppgjørene signeres sånn rundt 17. mai hvert år så er jo det endringer i pris som gjelder for kalenderåret etter. Men siden folk tror det begynner å virke straks og fordi VG har store oppslag om hvor mye dyrere alt blir - så setter kjedene opp prisene med det samme. I trygg forvissing om at dette går folk på hvert år.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så at den megasvære tomat-bonden i norge hadde 1000% økning i strømutgifter og måtte ta det igjen hos kundene ute i butikken.
    Bare gjør det du…norske tomater dyrket i drivhus på vinteren smaker ikke godt, så samme for meg .🙂
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Herr Tøyen-Cola er sprute sprø.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Sjokkerende store prisøkninger på varer. I desember kjøpte jeg Kleenex papirlommetørkle på Extra, da kostet den 12.40. I dag kostet samme varen 19.90, en økning i pris på 60%.

    Jeg legger merke til at det er de varene som i utgangspunktet koster få kroner som har den %-vise største prisoppgangen. Kanskje fordi dem som driver butikk har funnet ut at man lever til syvende og sist ikke av %'er, men kronebeløp inn i kassa?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Om shampooen jeg bruker går opp fra 8,90 eller hva det nå er så blir det krise. Går minst et par slike flasker i året.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Om shampooen jeg bruker går opp fra 8,90 eller hva det nå er så blir det krise. Går minst et par slike flasker i året.
    Du blir ikke å merke det på shampoen isolert, men gjett om du merker det summa summarium på dagligvarer når 2022 skal gjøres opp!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Du blir ikke å merke det på shampoen isolert, men gjett om du merker det summa summarium på dagligvarer når 2022 skal gjøres opp!
    Ja, det er stort sett slik inflasjon funker.

    Prising av dagligvare er ganske spesielt allerede så det er masse rare utslag over tid. Prisene på en del varer svinger svært mye uten at det er så lett å se noen grunn til at det er slik.

    Det er antatt at prisene på mat vil stige 5-10% i år og dette er normalt en av de største utgiftspostene for en husholdning så det vil rimelig nok merkes. Dette kommer til å være enda en måte det blir "vanlige folk" sin tur på, bare ikke helt som tiltenkt. I tillegg kommer energipriser og mest sannsynelig boliglånsrenter på toppen av det hele. Med mindre lønnsoppgjøret blir helt spekakulært i år så vil folks restkjøpekraft etter basale behov er dekket gå mye ned.

    For matvarer og ikke-spiselige dagligvarer kan man uansett gjøre ganske mye subsitutter om man vil/kan/orker/trenger. Det er selvsagt ikke så enkelt for noen som av nødvendighet allerede har kuttet kostnadene til et sted inntil beinet, men for de fleste burde det være ganske enkelt om man vil.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn