Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Produsentene har flere utfordringer. Billig arbeidskraft fra utlandet har slitt med å komme seg til Norge, noe som har påvirket både oppdrettere og slakterier/etterbehandling. Tilsvarende forstyrrelser i kraftfôrproduksjonen har også slått ut (mange henter inn ingredienser fra utlandet).

    Det hentes nå inn svineprodukter fra utlandet i trailerlass.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Mangel på svinekjøtt??

    La oss da dra favorittkonspirasjonsteoriene på div nettsteder:

    Det skyldes snikislamisering!

    Erna konverterte i all hemmelighet da hun hadde muslimsk kjæreste i ungdommen!

    Erna jobber aktivt for å omvende nordmenn til islam!

    Dette og afrikansk svinepest skyldes det muslimske broderskapet som vil islamifisere Europa!

    Siv tillater dette fordi hun er en globalistisk "Bilderberger"! ( Nå er Spiralis noe usikker på hva en "Bilderberger er for noe, men skitt au!)

    Alle disse problemene vil forsvinne som dugg for sol om bare C. I. Hagen blir ny leder i FrP med Gjedda som nestleder!

    Og da er vi alle her på sentralen informert om hva som rører seg i maktens "mørke korridorer"! Så kan man på eget initiativ velge om man vil le av våre
    medborgere, eller gråte over folks tragiske stupiditet!

    Personlig ler Spiralis en kort stund før han faller i krampegråt fordi de fleste av de som tror på slikt vrøvl faktisk har stemmerett!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    appropos nyvinninger.

    Her om dagen så jeg i 50 % hylla til kiwi. Det lå noe sørlandschips der, merket med den røde logoen til Peppes. Jeg tenkte ikke så nøye over det. De leverer jo poser med tortilla-chips på enkelte av sine takeaways. Peppes prøver jo å få mersalg i butikkene, så hvorfor ikke. Potetgull er potetgull liksom.

    Åpnet posen denne helgen og jeg merket pizza-lukt. Rart tenkte jeg, for jeg hadde da alldeles ikke spist grandis i dag (eller på flere måneder). Peppes hadde faktiskt klart mesterstykket i å tilsette pizza-smak på sørlands-chips. Jeg kunne ikke tro hva jeg satt med i hånda. Potetgullet var helt uspiselig så det havnet rett i bosset. Ønsker jeg pizzasmak så kjøper jeg ikke potetchips!

    mitt allerede lave inntrykk av Peppes (dyrt og middelmådig) fikk et nytt skudd for baugen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I jula blir det vel grandis på bordet i mange av de tusen hjem. Plutselig er ikke pizza-chips fullt så ille likevel.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man kan også få sørlandschips med både ribbe og pinnekjøttsmak, bare for å være sikker.
    Selv har jeg sørget for at ribba er i boks.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Etter essensiell intel fra Trane tok jeg i dag med meg de siste to pakkene med tørrsaltet bacon de hadde på butikken. De har nå aktivt begynt å kamuflere fraværet av bacon, i kjøleskapet der det står "bacon" på skiltet er hyllene i stor grad fyllt opp med ting som ikke er bacon.

    Har en buklist i fryseren og en boks med nitrittsalt så om det blir krise er det alltids råd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    ^Og du har selvfølgelig en røykovn stående ute på terrassen?
    Nja, jeg har utstyr for kaldrøyking i alle fall i form av en liten elektrisk dings jeg kan legge ønsket tresort på og så putte det inn i grillen for å få noenlunde lukket miljø, men den er nok litt for lite futt i til å røyke en klump med bacon tror jeg. Jeg har litt lyst på en ordentlig amerikansk smoker men har vel etter hvert erkjent at den ikke kommer til å bli brukt fryktelig mye og det er begrenset antall ganger jeg inviterer et lass med folk på grillmiddag. Men det er mulig å få tak i noen ganske kule på finn, det er en noenlunde jevn strøm av folk som innser det overstående ser det ut til.

    Svigerfar er ivrig på å lage ved og en av kildene hans er folk som gir bort gamle frukttrær de har sagd ned i hagen så har et lite knippe tresorter som kan brukes.

    For øvrig burde flere prøve seg på speking hjemme. Det er latterlig enkelt og koster en brøkdel av hva man må betale for det på butikken. Fenalår er lett og med spesialposer som sakte slipper ut fuktigheten kan man lage coppa og mye annet snadder i et vanlig kjølekskap. Det er forsåvidt grunnen til at jeg har nitrittsalt, det bør absolutt brukes når man speker ellers kan det gå ganske galt, samt at ting blir grått og trist når man steker det uten å ha brukt det. Kjøpte et spann med 2kg ferdig utblandet for et par-tre år siden for 200 kroner og har vel kanskje brukt 1/3 av det så langt. Buker 20g nitrittsalt pr kg kjøtt så det er ganske drøyt i bruk.For fenalår trengs det ikke siden det lufttørker, da bruker jeg bare vanlig grovsalt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For øvrig burde flere prøve seg på speking hjemme. Det er latterlig enkelt og koster en brøkdel av hva man må betale for det på butikken. Fenalår er lett og med spesialposer som sakte slipper ut fuktigheten kan man lage coppa og mye annet snadder i et vanlig kjølekskap. Det er forsåvidt grunnen til at jeg har nitrittsalt, det bør absolutt brukes når man speker ellers kan det gå ganske galt, samt at ting blir grått og trist når man steker det uten å ha brukt det. Kjøpte et spann med 2kg ferdig utblandet for et par-tre år siden for 200 kroner og har vel kanskje brukt 1/3 av det så langt. Buker 20g nitrittsalt pr kg kjøtt så det er ganske drøyt i bruk.For fenalår trengs det ikke siden det lufttørker, da bruker jeg bare vanlig grovsalt.
    Støttes 100% det er superenkelt, men man trenger en vakmeringmaskin og spesielle poser. De kan brukes til både speking og tørrmodning. Har selv laget guancuiale, fenalår og coppa. Råvarene får du billig men ferdigvarne må du betale blodpris for. Nitritsalt får du hos slakteren.

    Når kjøttet er pakket så legger jeg det i boden på en sånn oppvaskedings fra Ikea med jernspiler og nær luftehullet. ingen temperaturkontroll. Nå i juledagene er jo svin billig og man kan lage pancetta for prisen av middagspølse.

    bruk gjerne krydder. rosmarin, salvie, paprika, fenikkelfrø, pepper ... eller være mer kreativ.

    Jeg skal ikke si at dette blir bedre enn hva sanne entusiaster med eget eldhus får til, for det er det ikke... men dette er noe alle kan klare hjemme, selv om du bor i en høyblokk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg synes i all beskjedenhet at mine hjemmelagde fenalår er bedre enn det meste som er kommersielt tilgjengelig i Norge. Det er helt sikkert dedikerte småprodusenter som gjør det bedre enn meg, det er ikke det, men jeg bruker ikke fancy lammekjøtt eller har noe stort rituale rundt det og får likevel gode resultater og prosessen er veldig enkel. Det jeg imidlertid gjør er å bruke mindre salt enn de meste som selges. Nesten all norsk spekemat er så oversaltet at den er på grensen til å være uspiselig. Når man får frosne lammelår til 59 kroner kiloen men må betale 3-400 / kilo for sekunda vare og 4-500 / kilo for mer fancy saker så er avkastningen grei. Ditto med å kjøpe hele svinenakker til rundt en hundrings per kilo, speke de selv og lage coppa istedenfor å betale 8-900 kroner kiloen på butikken. Det prates mye om glade lam og eim av fjell og fjøre og hva det nå måtte være, men en veldig stor del av forklaringen ligger i at man ikke har brukt for mye salt.

    Jeg speker normalt i spekepose i kjøleskap, men fenalårene lar jeg først ligge i salt i kjøleskap rundt 0.6 døgn / kilo (anbefalt tid er 0.6-1 døgn/kilo men jeg legger meg helt i nedre grense) før jeg skyller av saltet og tørker de, deretter et par uker hengende i kjøleskap og så henger jeg de bare i kjelleren som holder en 17-18 grader. Har ganske grei lufting i kjelleren og så tar jeg de når de har mistet ca 30% av vekten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig.... Fenalår fra Tromsøbaserte Aron-mat er forøvrig nydelige, men f-f for en pris.... har laget sjøl i årevis... i år fikk de i tillegg noen timer i røykskapet, som et eksperiement....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Helt enig.... Fenalår fra Tromsøbaserte Aron-mat er forøvrig nydelige, men f-f for en pris.... har laget sjøl i årevis... i år fikk de i tillegg noen timer i røykskapet, som et eksperiement....
    Fruen gir dem en liten runde under grillelementet når de er ferdig dampet. Det gjør en hel verden av forskjell!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Fenalåret under grillen?
    Nei faktisk ikke! Snublefinger var på ferde igjen. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Det er pinnekjøttet som går under grillen!

    Fenalåret, eller restene av det når det er "brukt opp" går i kjøttsuppa!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    fremdeles konsensus på at pinnekjøtt fra Johs. Jacobsen i Volda er det ultimate?
    En venn serverte Evanger pølsefabrikks eldhus pinnakjøt, etter topp anmeldelse i DN. Og det var veeeldig godt. Finnes på Meny.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er i prinsippet litt fascinerende at det er såpass stor forskjell på pinnekjøtt, om vi antar at råvaren i utgangspunktet - norsk lam - har god kvalitet så er produksjonsprosessen relativt enkel og det burde ikke være enormt stor anledning til å føkke det opp særlig mye, spesielt om det er urøykt i tillegg. Det er jo ikke rakettforskning akkurat.

    Noen i faget som vet hvor i prosessen det går galt for en hel del?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    NEi, det kan du si... enig der, men likevel er det smaksforskjeller. Noe av dette kan sikkert tilskrives beiteforhold, men tørkeforhold spiller nok også inn, selv om jeg regner med at dette foregår maskinelt, - dvs viftetørking. Ser ikke akkurat for meg at det er noe stabbur hos de store produsentene.....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er i prinsippet litt fascinerende at det er såpass stor forskjell på pinnekjøtt, om vi antar at råvaren i utgangspunktet - norsk lam - har god kvalitet så er produksjonsprosessen relativt enkel og det burde ikke være enormt stor anledning til å føkke det opp særlig mye, spesielt om det er urøykt i tillegg. Det er jo ikke rakettforskning akkurat.

    Noen i faget som vet hvor i prosessen det går galt for en hel del?
    Tror nok det ligger en betydelig subjektiv følelse bak mye av dette. Også vanskelig å forstå hvorfor det skal være noen spesiell forskjell. Selv har jeg i alle år fått egenprodusert pinnekjøtt av min onkel og dette er selvfølgelig best.. Behørlig transportert på tvers av landet via kontakter i tungtransportmiljøet og overlevering på de merkligste plasser i mulm og mørke. Slik at man kan bygge opp om en mytisk kvalitet..

    Allikevel kan jeg ikke si at jeg noen gang har observert opplagte systematiske kvalitetsforskjeller om pinnekjøttet kommer fra Meny, Rema eller OBS heller.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Det er i prinsippet litt fascinerende at det er såpass stor forskjell på pinnekjøtt, om vi antar at råvaren i utgangspunktet - norsk lam - har god kvalitet så er produksjonsprosessen relativt enkel og det burde ikke være enormt stor anledning til å føkke det opp særlig mye, spesielt om det er urøykt i tillegg. Det er jo ikke rakettforskning akkurat.

    Noen i faget som vet hvor i prosessen det går galt for en hel del?
    Jeg prøvesmaker jo en god del i løpet av høsten. Forskjellene skyldes mange faktorer.

    Norsk lam har - i utgangspunktet - ikke den gode kvaliteten du innbiller deg. Mye går på pellets hele sesongen og de etterfôres tungt på pellets etter eventuelt beite. Mange går kun på innmarksbeite, med kraftfôrtilskudd. En del bønder liker ikke at de går løse på fjellet fordi de går av seg vekt der og målet er å få dem opp i vekt så kjapt som mulig slik at man får mest mulig betalt for slaktet. Mange bønder har fått støtte til helårsfjøs for sauene sine og slipper dem knapt ut.
    Om du har DN-abo kan du egentlig få en ganske god gjennomgang av årsakene til variasjoner i deres prøvesmaking av 35 forskjellige pinnekjøtt-tilbud fra årets produksjon:

    Faktorer som spiller inn:

    Kjøtt smaker etter hva dyret har spist. Fettlag vil variere - utegangarsau får helt spesielt fettlag, med farge og smak/duft som du ikke får til med pelletsau.

    Volumproduksjon spiller også inn, samtidig som enkelte produsenter kommer med dårlige utvanningsråd, ev. at de har så stor variasjon i sin produksjon at utvanningsrådet de kommer med ikke gjelder for alt. Dermed får du vassent eller altfor salt sluttresultat, om du ikke har gjort en prøverunde først. (Vi sjekker alltid utvanningsrådet som våre leverandører kommer med, med stikkprøver).

    Om det er mye kjøtt på stykkene i butikken kan du styre unna, det er lam som er kraftfôret med etterfôr som skal feite dem opp. (Fremfôring, sluttfôring, oppfôring - mange ulike navn på uskikken. Det fjerner smaksvariasjonen fra beitet, siden de nå får pelletsmak.)

    (Det kan jo være en av grunnene til at forbrukere faktisk bommer på svinekjøtt og lam når de får det servert i tester. Å gjenkjenne lam burde være enkelt.)

    I tillegg er det mye rart som godkjennes til tørk. Det kan lukte diesel/petroleum av fettet, det kan være mer bog enn sidestykker, det kan være dårlig skåret, kjøttkvaliteten varierer, slik at noe ender opp som fløyelsmyk, velduftende "slurpegodt" kjøtt, mens annet er tørrfiber som aldri kunne blitt spiselig.

    Det er jo også forskjell på dyrene, så det kan slå ut på ulikt vis.

    Årets vinner hos DN har eldhusrøyking og det ga tydelig utslag.

    En forutsetning er selvsagt at man har lukt- og smakssans. Maschmanns var heldige med sin urøkte i år, mens den røkte bommet. Mye smakte urin og det er det jo greit å slippe. Stort spenn.

    Skjermbilde 2020-12-07 kl. 13.28.01.jpg Skjermbilde 2020-12-07 kl. 13.27.35.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg las den testen i DN da den kom og det var mye artige beskrivelser der,

    Men erfaringene fra min egen fenalårprodusjon tilser at det ikke skal allverdens til å få et godt resultat. I alle fall mye bedre enn det vanlige som selges i dagligvarebutikkene, det er bare å få det betydelig mindre salt, egentlig så er svært mye gjort. Og da bruker jeg ikke noen spesielle lår eller noe slikt, kjøper de vanlige på dagligvarebutikkene og kjører prosessen i kjøleskap og i kjelleren eller på loftet. Når jeg lager lammesteik f.eks synes jeg de individuelle forskjellene på dyrene kommer langt klarer frem enn etter det har vært både saltet og speket. Fordåvidt ikke så overraskende synes i alle fall jeg.

    Når det smaker surt og harskt fett så har relativt mye gått galt i alle fall, og jeg tror ikke det hadde hjulpet om de så hadde brukt de beste lammene som var å oppdrive i Norge. Ellers gjelder vel her, som i mye ellers av mat i Norge, at det er et betydelig element av lotteri innvolvert om man bare rasker med seg en tilfeldig av pakke av noe i butikken uten å studere den litt på forhånd. Da øker i alle fall oddsene en smule for å bli fornøyd når det fortæres.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Slik ble det testet. Høyeste karakter var 8, mener jeg.


    Slik testet vi pinnekjøttet
    Vi testet 35 typer pinnekjøtt innkjøpt i de store kjedene og i en spesialbutikk i Oslo-området i uke 46.
    20 av typene var urøkt kjøtt og 15 røkt.
    Kiloprisen for det bearbeidede lammekjøttet spente fra 159 kroner til 599 kroner.
    Testen ble gjennomført på Kulinarisk Akademi, der kjøttet ble bløtlagt i henhold til anvisningene på forpakningen før det ble dampet mørt i steam-ovn i tre timer.
    Den anbefalte bløtleggingstiden varierte fra seks til 30 timer, og et fåtall av produsentene anbefalte å skifte vannet underveis.
    Testpanelet besto av kokk Øyvind Hjelle og Dagens Næringslivs vinanmelder Merete Bø, samt Jørn Lie, daglig leder og medeier i restaurantene Vaaghals og Gamle Raadhus.
    Mens Hjelle og Lie foretrekker urøkt pinnekjøtt, vil Merete Bø helst ha pinnekjøttet røkt.
    Testen var en blindtest, der deltagerne ikke fikk vite hvilket kjøtt de smakte før etterpå.
    Kjøttet ble bedømt på en karakterskala fra 1-10, der 10 er toppscore.

    Skjermbilde 2020-12-07 kl. 13.38.31.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Jeg las den testen i DN da den kom og det var mye artige beskrivelser der,

    Men erfaringene fra min egen fenalårprodusjon tilser at det ikke skal allverdens til å få et godt resultat. I alle fall mye bedre enn det vanlige som selges i dagligvarebutikkene, det er bare å få det betydelig mindre salt, egentlig så er svært mye gjort. Og da bruker jeg ikke noen spesielle lår eller noe slikt, kjøper de vanlige på dagligvarebutikkene og kjører prosessen i kjøleskap og i kjelleren eller på loftet. Når jeg lager lammesteik f.eks synes jeg de individuelle forskjellene på dyrene kommer langt klarer frem enn etter det har vært både saltet og speket. Fordåvidt ikke så overraskende synes i alle fall jeg.

    Når det smaker surt og harskt fett så har relativt mye gått galt i alle fall, og jeg tror ikke det hadde hjulpet om de så hadde brukt de beste lammene som var å oppdrive i Norge. Ellers gjelder vel her, som i mye ellers av mat i Norge, at det er et betydelig element av lotteri innvolvert om man bare rasker med seg en tilfeldig av pakke av noe i butikken uten å studere den litt på forhånd. Da øker i alle fall oddsene en smule for å bli fornøyd når det fortæres.
    Når det gjelder fenalår, er jeg enig i at mye oppnås med mindre salt og gode forhold. Om du henter lårene fra en sauebonde som driver ordentlig og ikke etterfôrer, bør du også kunne få fin smak/duft.

    Pinnekjøtt som produseres på tilsvarende råvare bør også kunne bli bra. Men det produseres tonnevis til sesong, og da skjer det mye rart på veien.

    I år er det en del bra pinnekjøtt å få fordi julebordsesongen ble kansellert og restauranter som hadde eneleverandører har måttet avbestille.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Det verste fenalåret jeg smakte i år var oversaltet og hadde i tillegg vært dyppet i en rom/sukkerlake, som leverandøren ikke opplyste om da jeg ba om prøve. Ubegripelig at det er mulig å selge slike. Jeg gjorde flere stikkprøver, alle var like uspiselige. Selges i en butikk på Torshov. Pføy.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Skremmende lesing her: Jeg har nok hatt det i tankene før men glemt det igjen eller skjøvet det bort.

    Før var det mye sau ute på beite, mest vanlig. Alt av får var godt før i tida da jeg var liten og ungdom men så var vi ikke så godt vant heller den gang som nå.
    Det siste 10 året har jeg blitt skuffet både av får i kål, pinnekjøtt, lammelår og fenalår, men jeg har trodd det er jeg som er blitt gammel og foretrekker mer og mer sjø-produkter.

    Altså: Når jeg nå kjøper "får" produkter så aner jeg ikke om lammet aldri har vært utendørs, kanskje på innmark i noen uker eller som før- i fjellet fra primo mai til okt-nov. Og mengde med pellets har jeg ingen peiling på.

    Noen som kan anslå hvor mange lam som får naturlig beite noen måneder, ? Eller oppforet kun innendørs eller på innmark.?
    I markedsføringen på pakken står ex. Bjorlilam, Lofotenlam,Rogalandlam etc. God referanse til naturen.

    Skal tro hva en sauebonde tar inn på 50 lam, kr 300 pr.stk? eller vanskelig å beregne for det er vel bakt inn i noe annet samtidig, subsidie eller annen stønad.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    "Griselam" er, dessverre, en kjensgjerning og etter-/slutt-/oppfôring er blitt standard, fordi slaktevekten har så stor betydning for hva man får betalt. I år ga en av våre leverandører seg, fra et kystbeitelag, fordi han fikk skampris for sine dyr. Disse var ute hele året og beitet på hva de fant. Det ble de ikke feite nok av til at de kunne konkurrere med griselam fra andre. Det er overproduksjon av sau i Norge og dermed faller slike produsenter fra, det blir for dyrt for dem, sammenlignet med andre, de får for lite igjen for arbeidet.

    Dale ville ha gigantfjøs og ville ha vekk småbønder:

    I tillegg har landbrukspolitikken støttet dem som vil ha sau på fjøs og kanskje litt ute på innmark. Å sende dem på beite i utmark blir mer og mer uaktuelt for mange. "For mye jobb og for lav vekt".

    Leverandøren jeg nevnte som ga seg hadde tidligere slakting på gården, noe som også reduserte stress for dyrene i forbindelse med transport. Nå er ikke det lenger lov og han måtte sende avsted dyrene og fikk dårlig betalt. (I tillegg skjer faktisk en del tyveri av økologisk kjøtt. Jeg vet om flere tilfeller der gårder får tilbud om "erstatningskjøtt" fordi dyrene deres "er kommet bort" i slakteprosessen. Mistenker at de plukkes ut pga kvaliteten).

    Det som ble kritisert i 2014 - hard sluttfôring:


    Er gjengs i dag. Finn deg en bonde som denne og gjør en avtale om å kjøpe slakt fra dem:

     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Slik ble det testet. Høyeste karakter var 8, mener jeg.


    Slik testet vi pinnekjøttet
    Vi testet 35 typer pinnekjøtt innkjøpt i de store kjedene og i en spesialbutikk i Oslo-området i uke 46.
    20 av typene var urøkt kjøtt og 15 røkt.
    Kiloprisen for det bearbeidede lammekjøttet spente fra 159 kroner til 599 kroner.
    Testen ble gjennomført på Kulinarisk Akademi, der kjøttet ble bløtlagt i henhold til anvisningene på forpakningen før det ble dampet mørt i steam-ovn i tre timer.
    Den anbefalte bløtleggingstiden varierte fra seks til 30 timer, og et fåtall av produsentene anbefalte å skifte vannet underveis.
    Testpanelet besto av kokk Øyvind Hjelle og Dagens Næringslivs vinanmelder Merete Bø, samt Jørn Lie, daglig leder og medeier i restaurantene Vaaghals og Gamle Raadhus.
    Mens Hjelle og Lie foretrekker urøkt pinnekjøtt, vil Merete Bø helst ha pinnekjøttet røkt.
    Testen var en blindtest, der deltagerne ikke fikk vite hvilket kjøtt de smakte før etterpå.
    Kjøttet ble bedømt på en karakterskala fra 1-10, der 10 er toppscore.

    Vis vedlegget 680670
    Var det ikke denne fra COOP som vant testen i Dagbladet? Kan de virkelig vurdere samme produkt så forskjellig?

    Screenshot_2020-12-07 Pinnekjøtt-test Vinneren.png
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Var det ikke denne fra COOP som vant testen i Dagbladet? Kan de virkelig vurdere samme produkt så forskjellig?
    Å handle kjøtt i butikken i Norge medfører et ikke ubetydelig element av lotteri. Det er mulig å finne gull i de laveste prisseriene til kjedene samtidig som det er mulig å betale topp pris for noe som ikke er verdt det. Dessverre har jeg også opplevd det samme noen ganger når jeg handler fra ymse småprodusenter - til tross for mye lovord om glade dyr osv så synes jeg ikke produktene var i nærheten av å være verdt prisforlangende. Og det blir fort med den ene sjansen om man blir skuffet første gang.

    Også av denne grunn har mye av disse testene ikke spesielt stor verdi for forbrukeren. Om testerene hadde tatt pakken som lå over, under, til høyre eller til venstre for den de valgte så kunne resultatet fort blitt et helt annet.

    Det er mulig å dytte oddsene en god del i sitt favør ved faktisk å se på varene før man velger pakke, men det er forsåvidt heller ingen garanti. En del ting er riktig nok ganske enkelt å se, andre ting ikke. Jeg har mer enn en gang undret meg på hvor en del folk i dagligvarebutikken har hodene sine når det handles. At en pakke med noe ligger fremst eller øverst medfører ingen plikt til å ta akkurat den. Det er fritt valg av taxi på holdeplassene og fritt valg av pakke på butikken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg knakk forresten den første av mitt Norvegia-prosjekt her om dagen. Jeg kjøpte for ca 2 år siden et par pakker med vellagret Norvegia (lagret 15 måneder hos Tine) på datosalg, de var datostemplet desember 2018. Jeg har hatt de liggende i kjøleskapet siden da, så den jeg åpnet her om dagen burde da være lagret totalt ca 3.5 år regner jeg med, 2 år hos meg, 15 måneder hos Tine og så er de vel "holdbare" noen måneder når de kommer i butikken.

    Det var i alle fall noe helt annet enn hva gummiklumpen Norvegia er. Osten var blitt fastere, mørkere og hadde en smaksdybde man ikke skulle tro det var mulig å få ut av et så kjipt utgangspunkt. Så om man vil ha vellagret ost for nesten ingen penger, har litt plass i kjøleskapet og en god dose tolmodihet så anbefales det å prøve.

    Har en pakke til og skal prøve å la den ligge et år eller to til før den åpnes. Jeg har ikke gjort noesomhelst med de - bare lagt de i kjøleskapet i originalemballasjen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Kjøp heile slakt, og hald deg til ein bonde som du har relasjon til. Og gå for ein klar spesifikasjon, til dømes fjorårslam. Då vil du nok etter kvart få lik kvalitet. Lær deg å lemme slaktet sjølv, og del opp på ein måte der du kan utnytte alt kjøtet.
    Jeg har tilgang til villsau som er ute hele tiden i "Fjørå" og har skutt mange før og kan gjøre det igjen men det er ikke lov tror jeg. Uansett er ikke det til noe glede for andre folk som skal handle i dagligvarebutikk, men for meg, ja, slakting, partering, salting og tørking er enkelt
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg knakk forresten den første av mitt Norvegia-prosjekt her om dagen. Jeg kjøpte for ca 2 år siden et par pakker med vellagret Norvegia (lagret 15 måneder hos Tine) på datosalg, de var datostemplet desember 2018. Jeg har hatt de liggende i kjøleskapet siden da, så den jeg åpnet her om dagen burde da være lagret totalt ca 3.5 år regner jeg med, 2 år hos meg, 15 måneder hos Tine og så er de vel "holdbare" noen måneder når de kommer i butikken.

    Det var i alle fall noe helt annet enn hva gummiklumpen Norvegia er. Osten var blitt fastere, mørkere og hadde en smaksdybde man ikke skulle tro det var mulig å få ut av et så kjipt utgangspunkt. Så om man vil ha vellagret ost for nesten ingen penger, har litt plass i kjøleskapet og en god dose tolmodihet så anbefales det å prøve.

    Har en pakke til og skal prøve å la den ligge et år eller to til før den åpnes. Jeg har ikke gjort noesomhelst med de - bare lagt de i kjøleskapet i originalemballasjen.
    Har gjort det samme med Tine sin Edamer i noen år, 2 år bakerst i kjøleskapet gjør underverker, fyller på med ujevne mellomrom slik at det alltid er noen som har alderen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har liknande erfaringar, men lagra ikkje så lenge. Osten vert betre av lang lagring, iallfall "vanleg" ost.
    Kan også dele eit knep som brukast om du har røykelaks av det tvilsame slaget, når du har grovsalt etter kjøtsalting. Legg laksefiletane med skinnet opp på toppen av saltet og lat dei ligge kaldt der eit døgn eller to. Heng deretter filetane opp, eller legg dei med skinnsida ned i kjøleskåpet i tre-fire dagar, UTAN å dekke dei til med plast eller liknande.
    No får du ut vatnet av fisken utan at han vert oversalta, det vatnet du har betalt laksepris for.....
    Laksen er ikkje så god som skikkeleg røykelaks, som er røykt med skikkeleg flis lenge nok. Men dette å henge laksen er endå meir avgjerande.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har tilgang til villsau som er ute hele tiden i "Fjørå" og har skutt mange før og kan gjøre det igjen men det er ikke lov tror jeg. Uansett er ikke det til noe glede for andre folk som skal handle i dagligvarebutikk, men for meg, ja, slakting, partering, salting og tørking er enkelt
    Du høyrer til dei matprivelegerte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Var det ikke denne fra COOP som vant testen i Dagbladet? Kan de virkelig vurdere samme produkt så forskjellig?

    Vis vedlegget 680776
    Sikkert et sjokk for mange, men når man tar inn en pall med pinnekjøtt, kommer de fra mange forskjellige dyr..
    Det gjør slike tabloide "tester" fullstendig meningsløse.
    2 poser med pinnekjøtt er ikke samme produkt, selv om posen er lik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn