Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Ja, det er stort sett slik inflasjon funker.

    Prising av dagligvare er ganske spesielt allerede så det er masse rare utslag over tid. Prisene på en del varer svinger svært mye uten at det er så lett å se noen grunn til at det er slik.

    Det er antatt at prisene på mat vil stige 5-10% i år og dette er normalt en av de største utgiftspostene for en husholdning så det vil rimelig nok merkes. Dette kommer til å være enda en måte det blir "vanlige folk" sin tur på, bare ikke helt som tiltenkt. I tillegg kommer energipriser og mest sannsynelig boliglånsrenter på toppen av det hele. Med mindre lønnsoppgjøret blir helt spekakulært i år så vil folks restkjøpekraft etter basale behov er dekket gå mye ned.
    Hva spår du for lønnsoppgjøret? Hørte på radioen nå i dag at lærere og sykepleiere krever 10% opp, rundt 50-60.000 i lønnsøkning.
    Jeg tipper en snittlig lønnsøkning på 4,2% for folk flest.

    ...men det var vel sånn at de skulle mer bort fra %vis tillegg, og mer mot kronetillegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hva spår du for lønnsoppgjøret? Hørte på radioen nå i dag at lærere og sykepleiere krever 10% opp, rundt 50-60.000 i lønnsøkning.
    Jeg tipper en snittlig lønnsøkning på 4,2% for folk flest.
    Det kan lærer og sykepleiere bare glemme regner jeg med. Tipper et sted rundt prisveksten, så kanskje 4% eller noe slikt. Det er også en del "etterslep" fra 2021 så vidt jeg var da folk endte opp med reallønnsnedgang til slutt for året. Vi får se.

    Vi har uansettt prosentoppgjør der jeg jobber, sluttet med lønnstrinn og den slags for mange år siden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk elektronikk. Ta en kikk på når man regner med å levere ulikt. Mangel på halvledere gir tomme leveringskjeder.

    Elkjøp er så desperate at de annonserer tilbakekjøpsordning på elektronikk de kan plukke dem ut av.

    Og det er smått med tilbud på ting folk vil ha.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Sjekk elektronikk. Ta en kikk på når man regner med å levere ulikt. Mangel på halvledere gir tomme leveringskjeder.

    Elkjøp er så desperate at de annonserer tilbakekjøpsordning på elektronikk de kan plukke dem ut av.

    Og det er smått med tilbud på ting folk vil ha.
    Kom i prat med en pappa på et skolearrangement, han jobbet i ett eller annet alarmselskap og sa det var en chip de ikke fikk tak i som var essensiell. De hadde funnet at den stod i et annet produkt, så kostet 20 ganger så mye som chipen de skulle ha, så de kjøpte et tårn av slike og så satt noen og loddet den nevnte chipen ut for hånd. Blir dyrt da.

    Har heldigvis ikke hatt noen større innkjøp de siste par årene utover litt panelbord for å bytte noen på huset og det var ille nok.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hui så det går!

    Var innom min lokale Rema i dag og rent anekdotisk ser prisene ut til å ha steget med 5-15% litt avhengig av hva det gjelder. Hva snittet er aner jeg ikke og det vil rimelig nok også avhenge av hilke matvaner man har, men at det har blit betydelig dyrere er det liten tvil om.

    Dette kommer de berømte folk flest / vanlige folk (finnes de fortsatt forresten?) merke godt. Nå har forsåvidt svært mange gode muligheter for å endre litt på hva man faktisk kjøper, men det fordrer også at man har et reportoar utover det vanlige man spiser.

    Særlig på kjøttvarer så det ut til å ha vært en rimelig hissig prisjustering. Pakken med svinekoteletter jeg kjøpte i går kostet 32% mer i dag, men det kan fort være en outlier og så blir det erfaringsmessig litt justeringer hit og dit etter hvert som kjedene tilpasser seg hverandre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Hui så det går!

    Var innom min lokale Rema i dag og rent anekdotisk ser prisene ut til å ha steget med 5-15% litt avhengig av hva det gjelder. Hva snittet er aner jeg ikke og det vil rimelig nok også avhenge av hilke matvaner man har, men at det har blit betydelig dyrere er det liten tvil om.

    Dette kommer de berømte folk flest / vanlige folk (finnes de fortsatt forresten?) merke godt. Nå har forsåvidt svært mange gode muligheter for å endre litt på hva man faktisk kjøper, men det fordrer også at man har et reportoar utover det vanlige man spiser.

    Særlig på kjøttvarer så det ut til å ha vært en rimelig hissig prisjustering. Pakken med svinekoteletter jeg kjøpte i går kostet 32% mer i dag, men det kan fort være en outlier og så blir det erfaringsmessig litt justeringer hit og dit etter hvert som kjedene tilpasser seg hverandre.
    Alltid interessant når media snakker med folk om prisstigning, renter osv., disse vanlige folk er stort sett alltid bekymret for de andre og da spesielt småbarnsfamilier, selv vil de nok merke det men det vil gå bra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Alltid interessant når media snakker med folk om prisstigning, renter osv., disse vanlige folk er stort sett alltid bekymret for de andre, selv vil de nok merke det men det vil gå bra.
    Tja, om vi sleggeregner litt på en ganske vanlig familie

    Mat: 8-10k mer
    Bensin/diesel: 5-6-7k mer?
    Strøm 10-15-20k mer
    Renter: 20-30-40k mer (ikke full effekt i år, dog)
    Årets sommerferie: Mye mer, hvor mye avhengig av hva man skal

    Det er kun i Vedum/Finansdepartementets galne verden at man har fått en lønssøkning som kompenserer for dette. Mat/renter får ikke full effekt hele året, men det tror jeg kommer til å bli en fattig trøst.

    I tillegg til alt mulig annet som også har blitt dyrere. Dette kommer til å merkes veldig, veldig godt. Om man har til godt med salt i såret så er det mest irriterende, men det er veldig veldig mange som kommer til å måtte omprioritere forbruket sitt og mye handel- og tjenester som kommer til å få mindre kunder. Det er forsåvidt også hensikten og slik man etter hvert får kontroll på galloperende inflasjon.

    Det rammer - som alltid - de som har trangest økonomi i utgangspunktet
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Tja, om vi sleggeregner litt på en ganske vanlig familie

    Mat: 8-10k mer
    Bensin/diesel: 5-6-7k mer?
    Strøm 10-15-20k mer
    Renter: 20-30-40k mer (ikke full effekt i år, dog)
    Årets sommerferie: Mye mer, hvor mye avhengig av hva man skal

    Det er kun i Vedum/Finansdepartementets galne verden at man har fått en lønssøkning som kompenserer for dette. Mat/renter får ikke full effekt hele året, men det tror jeg kommer til å bli en fattig trøst.

    I tillegg til alt mulig annet som også har blitt dyrere. Dette kommer til å merkes veldig, veldig godt. Om man har til godt med salt i såret så er det mest irriterende, men det er veldig veldig mange som kommer til å måtte omprioritere forbruket sitt og mye handel- og tjenester som kommer til å få mindre kunder. Det er forsåvidt også hensikten og slik man etter hvert får kontroll på galloperende inflasjon.

    Det rammer - som alltid - de som har trangest økonomi i utgangspunktet
    Enig i dette men poenget var at det kan se ut som at vi er litt opptatt av å vise at vi ikke rammes i like stor grad som folk flest da vi er litt over gjennomsnittet godt skodd.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Melkepris til bonde gikk ned med 7 øre pr liter fra nyttår. Det er bare å beklage at ikke prisen ble satt ned mye mer slik at alle etterfølgende ledd fikk tatt ut kostnadsveksten på kunstgjødsel og annet på en litt mer ordentlig måte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Et tips er da å skaffe seg en kniv, da kan kylling og andre kjøttvarer strimles selv, da kommer man ut likt med tidligere.
    Salat og andre grønnsaker kan man også da kutte selv. I tillegg kaster Ola nordmann 1 av 4 bæreposer med mat de kjøper, så her er det også potensiale
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Et tips er da å skaffe seg en kniv, da kan kylling og andre kjøttvarer strimles selv, da kommer man ut likt med tidligere.
    Om man er skikkelig sprø kan man også bake brød selv. Eller ikke kjøpe kjip entrecôte merket "jacobs utvalgte" til 500 kroner kiloen.

    Innsidetips: Spis mye Axa havregryn. Rema taper angivelig 7 kroner pr pakke de selger. Kjøttdeig er også et tapsprodukt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ja det er mange muligheter, man kan også knekke eggene til omeletten selv, istedenfor å betale noen andre for å gjøre det, skikkelig sparetips.
    1656696951328.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243

    Da DN fylte handlekurven på Kiwi torsdag kveld, endte summen på 685,60 kr. Et halvt døgn etterpå kjøpte vi de samme varene, til en sum av 765,20 kr. Det vil si en økning på 12 prosent.

    ...

    Da prisene på mat og drikke ble satt opp i vinter, økte prisene med 4,5 prosent på en måned. Dette var det kraftigste prishoppet på 41 år, ifølge tall fra SSB. Dersom prishoppet i DNs handlekurv er representativt for den generelle prisveksten i norske dagligvarebutikker i juli, vil dette være det kraftigste prishoppet på minst 43 år, det vil si så langt tilbake SSB har ført statistikk.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Var på harryturpå lørdag, og prisene på Maximat Nordby har skutt i været.

    Eksempel, så var andebryst, som til vanlig ligger på 129,-. På tilbud til 99,- - og nå til 219,-.
    Men det er fremdeles ca halv pris enn i Norge.
    Svinekjøtt var blitt en hel del dyrere og der....
    Så enn må nok finne mere lokale butikker der og handle på :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Var på harryturpå lørdag, og prisene på Maximat Nordby har skutt i været.

    Eksempel, så var andebryst, som til vanlig ligger på 129,-. På tilbud til 99,- - og nå til 219,-.
    Men det er fremdeles ca halv pris enn i Norge.
    Svinekjøtt var blitt en hel del dyrere og der....
    Har ikke vært på harrytur siden januar 2020. Må vel ta med nervetabletter om jeg skal tilbake dit en gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Min greie er og være der når de åpner, for så og fått gjort unna handel FØR bermen kommer!!!!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Min greie er og være der når de åpner, for så og fått gjort unna handel FØR bermen kommer!!!!
    Jada, jeg kan drillen selv om det er lenge siden jeg var der nå pga covid osv. Det funker også greit å dra på kveldstid på en ukedag forsåvidt.

    Må innrømme at jeg ble lettere sjokkert første gang jeg tok turen. Hadde jo lest om handelslekkasje i avisen men ble overrasket over omfanget av det når jeg så det med egne øyne første gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Futures-kontrakten på kaffi er opp ca 50% på et år, i tillegg har pesetasen svekket seg en del også så at prisen ut er høyere er ikke så uventet, dette er vel et produkt som ikke er omfattet av særlig med toll eller tull siden det uansett ikke dyrkes i Norge så da skal råvareprisen i utgangspunktet slå rimelig rett igjennom.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Hur mycket tror ni att kaffet gått upp i Turkiet?
    Nu kanske kaffe har sitt rätta pris, synd att det inte tillfaller odlarna.
    0F73C1B9-7902-42A0-B413-504A4E5125BB.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Så hvis den var på 1% før det og steg med 78,6% så er den nå på 1,786%. :D
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    .
    Eksempel, så var andebryst, som til vanlig ligger på 129,-. På tilbud til 99,- - og nå til 219,-
    Her koster andebryst ca Nkr 50,- pr. stk. Store ferske. Ikke frysevare.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    .


    Her koster andebryst ca Nkr 50,-
    Pr stk eller pr. kilo? Et stk andrebryst i Norge koster typisk ca 120 kroner, da med en kilopris på ca 400 kroner og en vekt rundt 300g
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Coop frokost kaffe skulle vært gratis.
    Så dårlig er den da ikke. Jeg pleier ofte å blande min egen kaffe, feks en variant fra Jakobs utvalgte med frokostkaffe fra Coop, ca 50/50.

    Når det gjelder kaffe vil jeg hevde at jeg er ganske kresen. Men kan ikke drikke premium kaffe til hverdags. Det blir dyrt. Dessuten, for å oppleve noe som særs godt, må man ha en kontrast på noe som ikke er fullt så godt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes mange univers med betalbare kaffer mellom Coop og premium
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Om man drikker jålekaffi så er vel ikke prisen på en kopp mer enn en 10-12 kroner uansett så det er rimelig billig "luksus" sammenlignet med mye annet. Skal man ha fire-fem av sorten om dagen så blir det jo en del penger av det gjennom året, men av laster man kan ha så er det å unne seg en god kopp kaffi om dagen ikke særlig kostbart sammenlignet med mye annet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Blå Coop er ikke så gæli. Rød coop er for beisk, og gul coop har en bismak jeg ikke liker.

    Johan-Kr
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Om man drikker jålekaffi så er vel ikke prisen på en kopp mer enn en 10-12 kroner uansett så det er rimelig billig "luksus" sammenlignet med mye annet. Skal man ha fire-fem av sorten om dagen så blir det jo en del penger av det gjennom året, men av laster man kan ha så er det å unne seg en god kopp kaffi om dagen ikke særlig kostbart sammenlignet med mye annet.
    Kjøper kun skikkelig og helt fersk kaffe som jeg kverner selv fra litt forskjellige brennerier. Hvis vi sier at den kiloen koster 400,- og vi er to stk som har 2 kopper hver pr. dag så varer den ca.10-12 dager. Billig nytelse.

    Det er ikke noe som er værre enn dårlig kaffe men det er ikke noe som er bedre enn skikkelig god heller.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det er alltid artig på div. entusiast-forum at viljen til livsberikelse og pengebruk ofte er isolert til hobbyen; hvis andre beriker seg med andre ting er det hull i hodet eller jåleri. Det er greit med fem sportsbiler, men da får man jaggu klare seg med billige jeans!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Er for tiden i Skottland og siden vi har leid en leilighet på AirBnB så lager vi en del av maten hjemme. Kan ikke si at det frrestår som rasende billig å fylle handlekurven her heller akkurat. Nå er det sikkert mulig å handle på rimeligere steder enn i kjelleren på Marks & Spencer midt i sentrum, men bevæpnet med norske pesetas så koster ting sånn ca det samme som hjemme give or take litt avhengig av hva det gjelder. Men man kan kjøpe vin på en søndag her, det er jo en forskjell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn