Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Er det så mange andre måter å forklare sammenhengen på enn hva kilden, Rønnberg, forklarer den på. Forklaringen hennes er rettet til de, meg, som ikke er så stødige i faget. Enkelt og rimelig lett forklart til menigmann. Og jeg mener at forklaringen hennes står seg bedre en kabelprodusentene sin versjon.
    Har Ikke ut fra det du siterer sett noen data på størrelsesforholdene mellom 50Hz grunn frekvensen som strømforsyningene i audio utstyret vel hovedsakelig henter energien fra og hvor store andeler disse harmoniske frekvensene opp i flere KHz inneholder.

    noe lignende dette
    1658167837363.png

    fra denne videoen


    Synes egentlig han i ASR tar for seg og forklarer veldig godt underbygget med målinger hvor "mye"påvirkning slike super overharmoniske har på audio utstyr.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det der var pinglete støy på strømmen. Her er ståa hos meg. THD på over 10% …

    82470D68-34BB-44D8-B5F0-9AA697C5447A.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @ymir
    Jeg tror helt ærlig at Asbjørn forstår minst like mye om matematikken og og årsaken til svingekretser som Rønneberg.
    Tilfeldigvis jobber vi i disse dager med eksakt tilsvarende problematikk i forsterkeren vi lager. Det hadde nok vært sunt hvis du satte seg inn i dette selv slik at du kunne ført en saklig diskusjon uten å bare linke til de samme artiklene om og om igjen.
    Jeg har i tidligere diskusjoner med deg spurt om du kunne sannsynliggjøre hvordan en kort kabel med sine +/- 200pF på en vesentlig måte kan endre en harmonisk svingekrets på nettet, men noe svar kommer aldri.
    Sannheten er at det har forsvinnende lite å si. Det er andre sammenhenger som er de drivende faktorene i Rønnebergs forskning.

    Nå må ikke du vri på dette som at jeg ikke tror på eller forstår Rønneberg forskning.
    F.eks kan supraharmoniske føre til DC overspenning i strømforyningen til enkle lyspærer.
    Ja, til og med i enkelte effektforsterkere skal man ikke se bort fra at støy ved 100kHz kan ha en negativ påvirkning.
    At det jobbes med et direktiv som minimerer disse problemene skal vi være glade for med det stadig økende antallet switch mode kraftsystemer på nettet vårt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Når det forklares at LED lampen plasseres "bredvid" betyr det ved siden av Tv'n.
    Tar en da og plasserer disse lasten til venstre i bilde. Hvor mange meter kabel er det da snakk om som er med på å påvirke?

    Screenshot_20220625_115041_com.android.chrome_2.jpg


    Ser en på videoene til Bollen. Hvor langt kan det normalt være fra inverteren i solcelle anlegget og til Tv'n han bruker som eks?
    Betydelig lenger enn eks til Rønnberg.
    Og som han sier. "du ønsker ikke disse støystrømmene inn på Tv'n".
    Hva påvirker? Jo, kabelens lengde frem til TV.
    Og der er det en del fagfolk som har vært på foredraget hans. Hvor ivrige er de til å stille spørsmål? Mulig de er beskjedne? Eller kan det være andre årsaker?


    Støy på kursen? Hvordan ser måling på min kurs ut sammenlignet med den til amir og Syncrolux? Betydelig dårligere.
    Påvirker dette lyden hos meg eller hører jeg forskjell på kabler? NEI.
    Men jeg kunne koblet anlegget opp som det var tidligere, satt inn kompakt lysrør som belysning, vel det påvirket lyden og kabler kunne både redusere og øke påvirkningen.

    Screenshot_20220718_210432_com.android.chrome~3.jpg


    Demo kan ordnes. Trenger en normal preamp med ringkjerne og en som har lov til å gjøre forandringer i sikringsskap.
    Har fremdeles laskene, sikringer og pærer.

    Men nå får dere en aldri så liten pause.
    Hengekøyer, fiskestang og proviant er klar til å pakkes og med heller dårlig nettdekning blir det litt ferie 🙂
    IMG_20220718_214320.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er ryddet for off-topic og personangrep. Trekk pusten og tell til 10, det er tross alt ferie og tid for hygge og familiekos. Og husk, someone is always wrong on the internet..!

    1658179147765.png


    Bjørn.H, moderator
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    For å gjenskape problemet er det ikke sikkert du må koble om i sikringsskapet @ymir.
    Det kan hende at hvis du kobler denne lyspæren du har på samme kurs som stereoanlegget så kan støyen fra denne dukke opp på utstyr som er følsomt nok. Men du trenger jo som du sier et dårlig nok konstruert apparat skal det skje noe hørbart. Det hadde jo vært interessant hvis du kunne målt støyen fra denne pæren.

    Jeg har et par billige LED lysrør fra Bilteme jeg mistenker også er noe svineri. De virket kun i noen uker etter at jeg kjøpte de. Nysgjerrig som jeg er åpnet jeg skiten og fant feilen. De hadde brukt for dårlig spec på elektrolyttene. Med nye lytter har de lyst nå i over ett år. Inni der sitter det en svært enkel switch mode som jeg tror kan lage masse støy når filterkondensatorene ikke virker som de skal.
    Skal se om jeg kan lage en slik test en gang og finne ut litt mer om disse effektene.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    For å ikke skli for mye ut her.
    Spørsmål : "Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig?"
    Svar : "De gjør ikke det".
    Meningen med tråden er jo nettopp ar det gjør det. Det har jeg hørt så mange ganger. Jeg vet at ulike kontakter gjør det med samme kabel.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Kan det være at nettopp på grunn av at man selv bytter og tester kabler så man hører forskjell?
    Jeg er så platt at om jeg vet at jeg drikker billig rødvin, vil den kanskje være grei men aldri god. Har til dags dato aldri drukket en dyr rødvin jeg ikke har syntes vært nydelig.
    Byttes den sorte lakriskabelen ut med noe pent og dyrt så gjør det fort noe med forventningene og innstillingen til lytteren.
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kan det være at nettopp på grunn av at man selv bytter og tester kabler så man hører forskjell?
    Jeg er så platt at om jeg vet at jeg drikker billig rødvin, vil den kanskje være grei men aldri god. Har til dags dato aldri drukket en dyr rødvin jeg ikke har syntes vært nydelig.
    Byttes den sorte lakriskabelen ut med noe pent og dyrt så gjør det fort noe med forventningene og innstillingen til lytteren.
    Jeg vil helst at billig låter like godt. Men med støpsler og apparatkontakt gjør det ikke det når jeg bytter på samme kabel
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hva med oss som ikke gidder, dvs. sørger for utstyr som ikke trenger hifi-strømkabler?
    Buhuhuhu, vi får ingen respekt!
    Skjønner ikke helt ..... jeg har prøvd veeeldig mange strømkabler og mener at man ikke trenger å ha såkalte hifikabler, mye humbug og svindyrt som tvertimot forverrer ting. Men kommer ikke unna at det er stor forskjell på støpsler. Så flere av mine kabler har dyre kontakter montert på en fornuftig konstruert strømkabel med rett kvadrat og skjerm.og kontaktene koster litt, men det er verdt det synes jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.389
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gidder ikke bruke tid på å høre forskjell på støpsler (heller).
    Å ha overspenningsvern i dem kan jo være fint om det som er i sikringsskapet ikke gjør jobben.
    Jeg har for ordens skyld nesten bare smps-forsyninger i anlegget. Unntaket er grammofon og phonoforsterker hvor nettstøy burde være «farligst». Go figure. 😂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i all verden er det ikke flere som bruker powerCON fra Neutrik, om nå kontakter og kontakt er så utrolig viktig som enkelte mener? Er det fordi de ikke er merket med hifi, highend, superleder, eksotiske materialer og latterlige priser?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det powerCon fra neutrik som passer/ er godkjent til standard 73mm veggboks?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det powerCon fra neutrik som passer/ er godkjent til standard 73mm veggboks?
    Hva er problemet med Elko her? Schuko er godkjent til 16A, hvor mange ampere trenger man egentlig!?
    Om schukoen ikke passer godt i hullet i veggen, så kan det jo kanskje være en ide og bytte ut de gamle veggboksene til litt nyere? Eller, hvorfor får dere ikke innstallert CEE (blåkontakt, også kjent som Hauge kontakt) istedet for Schuko CEE 7/7?
    Jeg tenker på imot apparatet, istedet for C13 så kan man bytte dette til powerCON. Ellers så finnes det noe i utvalget til Elko også av D-panel som passer Neutrik.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Neutrik is tha shit.. har alltid vært og kommer alltid til og være !!
    Lite gods, og kontakt som sitter dønn !!! Ikke detter ut pga en vridning eller noe av en komponent eller høyttaler.. det bare virker og virker !!

    Det er vel ikke lov og ha PowerCon i vegg ? Ved en farlig situasjon... så skal det kunne trekkes lett ut....
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hva er problemet med Elko her? Schuko er godkjent til 16A, hvor mange ampere trenger man egentlig!?
    Om schukoen ikke passer godt i hullet i veggen, så kan det jo kanskje være en ide og bytte ut de gamle veggboksene til litt nyere? Eller, hvorfor får dere ikke innstallert CEE (blåkontakt, også kjent som Hauge kontakt) istedet for Schuko CEE 7/7?
    Jeg tenker på imot apparatet, istedet for C13 så kan man bytte dette til powerCON. Ellers så finnes det noe i utvalget til Elko også av D-panel som passer Neutrik.
    Jeg vet ikke om audiofile med frynsete nerver har problemer med schuko. Jeg har ikke det. Tanken var god kontakt i begge sider.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    vet ikke, men de er vurdert best etter lytting. Har ikke testet mot neutric da det er andre typer kontakter
    Det er jo greit nok, men prøv engang det lar seg gjøre :)

    Neutrik speakon og powercon her, Ikke tema engang og bytte til noe annet.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Og hva gjør du med høyttalere da ? ;)
    Eh, det er vel en tråd om strømkabler det her.

    Men siden du nevner høyttalere, bruker Respons høyttalerkabler. Høyttalerne er oppdatert med Beryllium diskanter mm. og Spiral Groove føtter.
    Rommet er akustikkbehandlet med 14 absorbenter, hvis jeg ikke husker feil.
    Ingen EQ brukes.

    Joda, er i mål også med nettverk og USB kabler og filtre;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For hva det er verdt: Jeg funderer på strømkabling for de forsterkerne Armand nevnte. Om alt går som det skal vil jeg etterhvert bygge to seks-kanals forsterkere. Power supplies blir Connex SMPS300REh, rippel i størrelsesorden 10 mV.

    Forsterkerkortene får en aldeles hysterisk PSRR, så det er ikke noe poeng å bruke «bedre» strømforsyninger enn det. I utgangspunktet har de integrerte forsterkerchipene denne:

    1658422042808.png

    Ikke spesielt bra på negativ rail, bare -50 dB ved 20 kHz. Med en helt standard chipamp rett fra databladet blir -50 dB på 10 mV ca 32 uV, og på en høyttaler med 100 dB følsomhet @ 2.83 V blir det ca 1 dB SPL 1 m foran høyttalerne. Ved 20 kHz.

    Men så bretter vi ca 60 dB ekstra NFB rundt det der, og det blir mer som -110 dB. PSU’ens 10 mV ned 110 dB blir da ca 32 nV. På en høyttaler med 100 dB følsomhet blir det ca -49 dB SPL på en meters avstand. På negativ rail, mens rippelet på positiv rail blir enda 45 dB lavere.

    Så er det slik at endringer i LRC-egenskaper på primærsiden kan endre resonansfrekvenser og -amplituder på primærsiden. I verste fall kan det muligens gjøre små forskjeller på sekundærsiden også, hvis det ikke filtreres godt nok ut der. Men vi snakker da i dette tilfellet om ulyder som flytter seg med noen få dB eller Hz på nivåer fra -49 dB SPL og videre nedover.

    Til sammenligning har vi nå integrert støy på ca 4 uV gjennom audiobåndet i simuleringene, ca 137 dB SNR vs 100 W. I samme 100 dB høyttaler blir det ca -17 dB SPL en meter foran høyttaleren. Bidraget fra rippel i strømforsyningene er mer enn 30 dB under det støygulvet.

    Når jeg funderer på strømkabling for det der, tenker jeg at det kanskje er verdt å sette SMPS’ene i et separat kabinett for å skjerme mot luftbåren støy mellom SMPS og internkabling/forsterkerprints. Rippel i selve ledningene har vi full kontroll på. Da blir det nokså opplagte en apparatkabel med Schuko i vegg-enden og Neutrik PowerCon i apparatenden, og et par tre-ledere for pluss, minus og jord på hhv driverspenning og forsyningsspenning mellom boksene. Stort sett de eneste relevante hensynene er at de ikke skal ramle ut av seg selv og at det ikke skal være mulig å plugge seriøst feil.

    Kanskje noe slikt:

    Til trådtittelen: De gjør jo ikke det…
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    hvordan da? da må jo apparatkontakter byttes? veggstikk?
    Det er jo ikke en veldig stor jobb, to skruer eller klipse av også får man sikkert en powerCon som passer der også.. Ofte er det brukt kabelsko på strømmen på innsiden av chassiet også, eller at det er skruer som fester ledningen imot kontakten.

    Uansett mye billigere enn masse hifi tulle merker..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Effektforsterkere har lite problem mht støy påvirkning. Som bl.a Parasound og ONFILTER påpeker, det er der hvor lave spenninger brukes, for vår del da kilder og preamp, og ut fra egen erfaring MC trinn spesielt som vil bli påvirket av støy.
    For å unngå problematikken mht nettfiltre og kabler løser Parasound problemet elegant vha R-core trafo istedenfor ringkjerne.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei! Har ikke fulgt hele tråden men sett de første innleggene. Jeg har noen poenger å komme med. Idag har jeg én jordet kurs og én ujordet i stua. Før var all elektronikk tilkoblet Burmester strømrenser fra jordet kurs. Nå bruker jeg bare en IsoTek EVO3 Mira med Supra SPC strømkabel fra stikkontakt. IsoTek brukes til PC og monitor. Så prøvde jeg å kjøre Nordost Blue Heaven strømkabel fra ujordet kurs inn i Pioneer A-70DA forsterker siden denne er bygd uten jord i apparatinngangen. Det gir en annen lyd enn da jeg kjørte via Burmester i jordet kurs. Jord er på en måte en referanse som spenning kan være bygd «rundt» (vekselspenning). Det høres når man kjører uten jord. Det høres friere ut. Nordost bruker ikke skjerm på sine strømkabler fordi de mener det hindrer dynamikk. Sinuskurven på spenningen er aldri helt jevn. Jo dårligere kurs og strømkabler, jo mer spiss blir sinuskurven. Dvs den taper energi. Det er ikke bare toppen på spenningen som betyr noe, men hele kurven. Derfor Nordost laget QV2 som hever noe av ujevnheten i kurven. Jeg får svært god lyd bare med Nordost sin billigste strømkabel. Den er så godt laget. Rent kobber, teflonspiral rundt som gir mye kontakt med luft og forhindrer vibrasjoner, FEP dielektrikum som tar opp lite energi fra lederne. Og veldig gode kontakter med gullforgylte plugger. Så alt i alt, ujordede apparater kan gjerne kjøres i ujordet kurs mens jordede bør jordes. Nordost egner seg spesielt godt til ujordet elektronikk fordi de ikke har skjerm. Her er info fra deres hjemmeside:

    Power cords are the most important cables in a hifi system, and so it is absolutely crucial to run your components with the best AC mains available. Nordost’s extensive line of power cords are purpose-built for audio, ensuring the reliable and stable transfer of current to your components. Nordost’s proprietary technology and cutting-edge manufacturing techniques assure optimally designed power cords, which are proven to reduce the harmful effects of EMI and RFI, resulting in a faster rise time in the 50/60 Hz cycle, and guaranteeing an audible improvement to any hifi sound system.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å ha både jordet og ujordet kurs i samme rom er hverken forskriftsmessig eller trygt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt, - Nordost et al er løsningen på alle problemer.... forøvrig- iht forskriftene skal du ikke ha ujordete og jordete kurser i samme rom... det vil bli påpekt og forlangt dokumentert rettet ved en elkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn