Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Slipper den problemstillingen her.
    Har ikke felles jording med naboene, kun egen intern jording via grunnmurs sålearmering osv.

    Men, jeg ligger i enden av trafosløyfen.
    Det gjør jo noe med spenningen på vinterstid som typisk havner på 218-222volt.
    Har trefase inn i huset og som regel litt forskjeller mellom fasene, men kun noen få volt.

    Drev og målte litt enkelt på spenning i vinter for finne en tråd i det hele, men klarte ikke å 100% feste endringene til lavere volt selv om jeg av og til hadde en formening om at høyere spenning var bedre.
    Det er drøyt ja.. Isotek genesis gir 230volt uansett, kan være løsning. Ellers viktig å velge de 2 fasene som har nærmest lik spenning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ikke spurt om dette forrige svar, men hva mener du kan være den direkte årsaken til nevnte forvrengning?
    Det vet jeg ikke. Det er litt «missing link» her, å forklare hvordan ugreie på strømnettet blir til hørbar forvrengning gjennom en fungerende strømforsyning og ditto audiokretser.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo også forstått at det låter bra hos Lars Martin?

    Har du hvert på fest Balle?
    Ja,
    Men det jeg ville si var at hos meg er 2 av 10 rom koblet til fase L1- L2 på 2 sikringer , mens de andre 8 er på L1-L3 fordelt på 6 sikringer.L1-2-3 er altså de tre ulike spenningsførende lederne til sikringsskapet .

    Så selv om man har egen kurs og sikring til anlegget betyr det ikke at man er isolert fra andre forbrukere som er på en annen kurs men samme fase.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Det vet jeg ikke. Det er litt «missing link» her, å forklare hvordan ugreie på strømnettet blir til hørbar forvrengning gjennom en fungerende strømforsyning og ditto audiokretser.
    Tror nok du har rett i at det finnes vesentlige forskjeller på utstyr og hvor påvirkelig det er.
    Om en så ligger helt »on the edge» lydmessig for å få rette livet og gløden, så tipper det også lettere over.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja,
    Men det jeg ville si var at hos meg er 2 av 10 rom koblet til fase L1- L2 på 2 sikringer , mens de andre 8 er på L1-L3 fordelt på 6 sikringer.L1-2-3 er altså de tre ulike spenningsførende lederne til sikringsskapet .

    Så selv om man har egen kurs og sikring til anlegget betyr det ikke at man er isolert fra andre forbrukere som er på en annen kurs men samme fase.
    Merkelig fordeling... med vanlige fordelingssskinner fordeles kursene jevnt og pyntelig..
     

    larkus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Innlegg
    52
    Antall liker
    11
    Vet ikke om dette temaet har vært opp i denne tråden, men det kan godt gjentas.
    På TN-S nett er enkelte apparater mer følsomme enn andre på hvilken vei støpselet på strømkabelen snur. Å gi strømkabelen skylden for endring i lyden dersom støpselet snur "feil vei" er feil. Med riktig polaritet på støpselet låter de aller fleste strømkabler av god kvalitet dønn likt. Ved testing av strømkabler bør en prøve med støpselet begge veier i stikkontakten før en konkluderer
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig fordeling... med vanlige fordelingssskinner fordeles kursene jevnt og pyntelig..
    Overrasket meg også. 120 år gammel bygård total renovert med alt elektrisk nytt. Ser ut som det gamle kjøkkenet som ble nytt bad og soverom er det eneste som havnet på L1-L2
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vet ikke om dette temaet har vært opp i denne tråden, men det kan godt gjentas.
    På TN-S nett er enkelte apparater mer følsomme enn andre på hvilken vei støpselet på strømkabelen snur. Å gi strømkabelen skylden for endring i lyden dersom støpselet snur "feil vei" er feil. Med riktig polaritet på støpselet låter de aller fleste strømkabler av god kvalitet dønn likt. Ved testing av strømkabler bør en prøve med støpselet begge veier i stikkontakten før en konkluderer
    Hvis der ikke er styr på det så får man aldrig god lyd. Man kan købe fasetestere udformet som strømstik til og teste med.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vet ikke om dette temaet har vært opp i denne tråden, men det kan godt gjentas.
    På TN-S nett er enkelte apparater mer følsomme enn andre på hvilken vei støpselet på strømkabelen snur. Å gi strømkabelen skylden for endring i lyden dersom støpselet snur "feil vei" er feil. Med riktig polaritet på støpselet låter de aller fleste strømkabler av god kvalitet dønn likt. Ved testing av strømkabler bør en prøve med støpselet begge veier i stikkontakten før en konkluderer
    Screenshot_20210822-170117.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det vet jeg ikke. Det er litt «missing link» her, å forklare hvordan ugreie på strømnettet blir til hørbar forvrengning gjennom en fungerende strømforsyning og ditto audiokretser.
    Klipp og lim,genialt for en dyslektiker :)

    Hva er det John Curl har sett, erfart, målt som ikke har noe rot i virkeligheten ?
    Så hvordan vil hans erfaring fungere på ett IT nett hvor kursen ikke er jordet?
    Var like ille uten jording som med jording hos meg, så kan Curl ha adressert virkning feil, ?
    Årsak er nok rett. Det han beskriver som harmonics er i dag det som kalles supraharmonics.
    Noe som ikke bare gir interharmonics da disse igjen ender opp som intermodulasjon.

    Og så er det for stort fokus på poweramp.



    but when we talk about transformers we have to separate power amps and preamps.

    . It used to not be so bad but today the AC power is so dirty. Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply through the transformer and then in to he grounding system and ultimately into our sound system. So then people have to of course use expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the first place then its not so important.


    Og så har vi denne varianten til årsak, IGJEN.
    Det skal være enkelt å filtrere bort sies det.
    Men hvorfor reagerer da omtrent all elektronikk på problemet, også hifi, fra kjente merker konstruert av ingeniører?


    The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
    fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
    varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.


    Jeg har mest tro på denne siste som årsak.
    At det sitter noen her som hevder at det er enkelt å fikse har jeg liten tro på.
    Da ville det store som Harman med bl.a Mark Levinson, Accuphase etc ha fikset dette for lenge siden.

    Eneste årsak til å hevde at det er enkelt å fikse må være at det bygger opp om utsagnet " dårlig konstruert" elektronikk.
    For vist det ikke er så lett som det hevdes rakner hele denne årelange forklaringen og verden faller i grus.

    Keiserens nye klær? Hvorfor er det ingen som tør å si at Keiseren ikke har klær på seg?

    Det burde vært unødvendig med en slik konstruksjon. Ser jo imponerende ut, men etter gjengs retorikk er det fordyrende og totalt unødvendig. Eller er det fordi mannen ikke kan konstruere en enkel upåvirkelig strømforsyning at det ender opp slik?

    mi (2).jpg



    Det blir også totalt skivebom å bruke egen installasjon som argument for at det er ingen verken hørbar eller målbar
    virkning av filtre og kabler.

    Som i Amir sitt tilfelle. Mannen har jo ikke noe støy å snakke om .Det er ikke alle som kan vise til eller har slike forhold i stikket som han. Da kan der heller ikke forventes verken noen hørbar eller målbart av betydning. Noe han egentlig burde visst.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja,
    Men det jeg ville si var at hos meg er 2 av 10 rom koblet til fase L1- L2 på 2 sikringer , mens de andre 8 er på L1-L3 fordelt på 6 sikringer.L1-2-3 er altså de tre ulike spenningsførende lederne til sikringsskapet .

    Så selv om man har egen kurs og sikring til anlegget betyr det ikke at man er isolert fra andre forbrukere som er på en annen kurs men samme fase.
    Stemmer godt dette. Egen kurs til stereoen der den er på samme fordelingsskinne kan få flyt av støy fra nabo kurser og apparater.
    Dette vil være avhengig av impedans på kursen og last impedansen på kursene.
    Jeg fikk min kurs koblet utenom, foran alle andre kurser. Etter det var der ingen forskjeller lenger. Verken på kabler eller filtre.
    Det låt "klin likt" som det hevdes hos noen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bare et par oppklaringsspørsmål:

    1) Forstår jeg det rett at støyen går til kursen med lavest impedans?

    2) Hadde det i så fall gått an å lage en egen «lavimpedanskurs», som kunne sugd til seg mest mulig støy?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lyden bliver mørkere med en "jordbox". En jern eller træboks som er fyldt med diverse materialer. Hvad kan årsagen være?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Bare et par oppklaringsspørsmål:

    1) Forstår jeg det rett at støyen går til kursen med lavest impedans?

    2) Hadde det i så fall gått an å lage en egen «lavimpedanskurs», som kunne sugd til seg mest mulig støy?
    1,For det meste rett
    2,Ville vert ønsket 😁

    Kursen jeg brukte i mange år hadde høyest impedans.
    Kursen jeg fikk opprettet hadde installasjonens laveste impedans.
    Er vel rimelig lett å tenke seg til resultat.
    Men det heter seg så at en allikevel skal søke lavest kilde impedans til utstyr i studio sammenheng.

    For spørsmål #1. Her rimelig greit forklart av Rønnberg. Når en ser starten av den PowerPoint presentasjonen skjønner en hvorfor yngste datter fikk tilbud om å komme opp til henne. Kvinner som viser interesse for emnet skal hjelpes frem.
    Det er en alt for mannsdominert verden.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det burde vært unødvendig med en slik konstruksjon. Ser jo imponerende ut, men etter gjengs retorikk er det fordyrende og totalt unødvendig. Eller er det fordi mannen ikke kan konstruere en enkel upåvirkelig strømforsyning at det ender opp slik?

    Vis vedlegget 742716
    Tja, for meg ser det der ut til å være en staut lineær strømforsyning. Jeg ser toroid-trafoer og glattekondensatorer, og ikke så mye mer enn det. Hva er det for noe?

    Mine egne klasse D-forsterkere med lineære strømforsyninger består forresten nesten bare av strømforsyninger og så et lite forsterkerkort helt bakerst ved inn- og utgangene. Tilsammen på seks monoblokker blir det jo omtrent det samme som i dingsen på bildet, seks trafoer og seksten split foil elektrolyttkondensatorer, men med noen foliekondensatorer i tillegg som bypasser de store glattekondensatorene ved høyere frekvenser.

    DSC00890 small.JPG


    DSC01036 (Small).JPG
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tja, for meg ser det der ut til å være en staut lineær strømforsyning. Jeg ser toroid-trafoer og glattekondensatorer, og ikke så mye mer enn det. Hva er det for noe?

    Mine egne klasse D-forsterkere med lineære strømforsyninger består forresten nesten bare av strømforsyninger og så et lite forsterkerkort helt bakerst ved inn- og utgangene. Tilsammen på seks monoblokker blir det jo omtrent det samme som i dingsen på bildet, seks trafoer og seksten split foil elektrolyttkondensatorer, men med noen foliekondensatorer i tillegg som bypasser de store glattekondensatorene ved høyere frekvenser.

    DSC00890 small.JPG


    DSC01036 (Small).JPG
    Vel, det skal visst nok være støydemingstrafoer. Hva er forskjellen på å kjøpe de i "løs vekt", eller å få de inn i kabinettet til preamp av produsent?

    Og som nevnt med ref til Curl. Poweramp er mindre plaget.

    Hva er det dere forstår som Curl tydelig vis ikke forstår?

    Og dine monoblokker vs Electrocompaniet.
    Siden støybilde forandret seg til "alt låter klin likt". Har du styr på last impedans forskjellene og dens innvirkning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var kanskje ikke slik at strømmen gikk, men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på den avbildede dingsen med seks toroider og 16 elektrolyttkondensatorer. Støydempingstrafo, OK, men er det mulig å si hvilket fabrikat og modell det er, helst med en link til produsent?

    Jeg tenker jo at hvis det er mulig å bygge tilstrekkelig filtrering i en separat boks så er det også mulig å bygge det inn som en integrert del av en strømforsyning inni apparatet. Det er bare et spørsmål om plass og pris. For mine klasse D monoblokker brukte jeg trafoer på ca 3x tiltenkt max utgangseffekt, f eks 600 VA for 200 W i 8 ohm. Deretter 40000 uF split foil kondensatorer og presisjonsregulatorer.

    Lastimpedansene har jeg brukbar kontroll på, siden dette brukes med DIY-høyttalere. Der brukte jeg 16 ohm mellomtoner med ca 100 dB følsomhet, så impedansen går ikke under 10 ohm noe sted i det båndet. Effektforsterkerne behøver ikke å levere så mye mer enn ensifrede watt i praksis og da med minimalt strømtrekk. Selv om de forsøker vil de ikke komme over ca 100 W i 16 ohm. En 600 VA trafo pr monoblokk er nok tilstrekkelig. Og da opplever jeg at det ikke er så mye ugreie som kommer gjennom.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det var kanskje ikke slik at strømmen gikk, men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på den avbildede dingsen med seks toroider og 16 elektrolyttkondensatorer. Støydempingstrafo, OK, men er det mulig å si hvilket fabrikat og modell det er, helst med en link til produsent?

    Jeg tenker jo at hvis det er mulig å bygge tilstrekkelig filtrering i en separat boks så er det også mulig å bygge det inn som en integrert del av en strømforsyning inni apparatet. Det er bare et spørsmål om plass og pris. For mine klasse D monoblokker brukte jeg trafoer på ca 3x tiltenkt max utgangseffekt, f eks 600 VA for 200 W i 8 ohm. Deretter 40000 uF split foil kondensatorer og presisjonsregulatorer.

    Lastimpedansene har jeg brukbar kontroll på, siden dette brukes med DIY-høyttalere. Der brukte jeg 16 ohm mellomtoner med ca 100 dB følsomhet, så impedansen går ikke under 10 ohm noe sted i det båndet. Effektforsterkerne behøver ikke å levere så mye mer enn ensifrede watt i praksis og da med minimalt strømtrekk. Selv om de forsøker vil de ikke komme over ca 100 W i 16 ohm. En 600 VA trafo pr monoblokk er nok tilstrekkelig. Og da opplever jeg at det ikke er så mye ugreie som kommer gjennom.
    Tidligere teorier var at 128kb mp3 fil inneholdt nok informasjon til hva øret vårt oppfattet.
    Sikkert mye uenighet om det ennå, men tror de fleste som driver med hifi velger en høyere bitrate.

    Poenget mitt er når det gjelder lyd stemmer ikke alltid teori. Det bør alltid lyttes frem til resultatet.

    Hva er grunn til valgte komponenter på strømmen? Er det for å være kraftig nok, eller for å rense bedre?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det var kanskje ikke slik at strømmen gikk, men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på den avbildede dingsen med seks toroider og 16 elektrolyttkondensatorer. Støydempingstrafo, OK, men er det mulig å si hvilket fabrikat og modell det er, helst med en link til produsent?

    Jeg tenker jo at hvis det er mulig å bygge tilstrekkelig filtrering i en separat boks så er det også mulig å bygge det inn som en integrert del av en strømforsyning inni apparatet. Det er bare et spørsmål om plass og pris. For mine klasse D monoblokker brukte jeg trafoer på ca 3x tiltenkt max utgangseffekt, f eks 600 VA for 200 W i 8 ohm. Deretter 40000 uF split foil kondensatorer og presisjonsregulatorer.

    Lastimpedansene har jeg brukbar kontroll på, siden dette brukes med DIY-høyttalere. Der brukte jeg 16 ohm mellomtoner med ca 100 dB følsomhet, så impedansen går ikke under 10 ohm noe sted i det båndet. Effektforsterkerne behøver ikke å levere så mye mer enn ensifrede watt i praksis og da med minimalt strømtrekk. Selv om de forsøker vil de ikke komme over ca 100 W i 16 ohm. En 600 VA trafo pr monoblokk er nok tilstrekkelig. Og da opplever jeg at det ikke er så mye ugreie som kommer gjennom.

    Preamp strømforsyningen er MI 23.5?

    Med last impedansen mener jeg på 230V siden. Da altså forskjellen mellom Electrocompaniet od dine seks
    monoblokker.
    Dette er viktig siden dette påvirker støystrømmene på kursen.
    De kan enten gå mot kwt måleren når flere laster tilkobles og da noen ganger bli redusert, eller gå andre steder (kurser) og øke. Og da kan muligheten til å høre forskjeller utebli. Som hos meg.
    Rønnberg poengterer dette med flere nye laster og hva som kan skje.

    Spør igjen.
    Hva er det Curl ikke skjønner som dere skjønner?
    Han erfarte virkningen av denne type støy for 20 - 30 år siden. Han har sikkert også målt hva som skjer, og kom med en rimeligere løsning enn nevnte preamp fra MI
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Kan det være att det Curl skjønte for 30 år siden har også de som produserer komponentene skjønt? At den støyen som trollet rundt i systemet blir nå kvelt av strømforsyningene?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være att det Curl skjønte for 30 år siden har også de som produserer komponentene skjønt? At den støyen som trollet rundt i systemet blir nå kvelt av strømforsyningene?
    Og hva er forskjellen på å kjøpe seg en støydemingstrafo eller la produsenten sette en inn i kabinettet? Hva er forskjellen på de to, fordyrende, løsningene?
    Begge reduserer tildels problemet.
    Men de ser jo imponerende ut når produsenten gjør det. SnakeOil?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Eller at kunnskapen har kommet dit at en godt konstruert forsyning håndterer det man tidligere måtte ha støydempningstrafo for?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Eller at kunnskapen har kommet dit at en godt konstruert forsyning håndterer det man tidligere måtte ha støydempningstrafo for?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Støy i komponenter gir forringelse av lyden. Så enkelt! 😅
    Derfor er det så godt, at have et installationskabel til hvert apparat og i en kraftig type. Jeg bruger 2 x 6 kvadrat pr leder.
    Jeg havde et Audioquest Thunder Source i mit Pro-ject drev, der gik til en Vibex fordelerboks, og derefter igennem Quide Tunami med 5,5 kvadrat pr. leder til Furutech vægudtag der havde 2 x 6 kvadrat pr leder.
    Jeg tog strømkablet ud af Vibex fordelerboks og satte det i det Furutech vægkontakt ved siden af samme slags.
    Alt andet var ens og det endte i samme Klangmodul i vægtavlen.
    Jeg havde altså ikke ventet en forbedring, men den var der. Specielt bedre diskantgengivelse med mere renhed, men også meget mere rumgengivelse.
    Hvorfor mon det kan hjælpe? En cd afspiller skulle støje gevaltigt og dermed påvirke de andre apparater negativt. Den støj lægger sig som overtoner på den 50 hertz vekselstrøm; men hos mig har hvert apparat 13 meter installationskabel, så det bliver til 26 meter installationskabel imellem apparaterne. Og forhåbentlig så går støjen ud i vejen fra vægtavlen og tilbage til el leverandøren.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere teorier var at 128kb mp3 fil inneholdt nok informasjon til hva øret vårt oppfattet.
    Sikkert mye uenighet om det ennå, men tror de fleste som driver med hifi velger en høyere bitrate.

    Poenget mitt er når det gjelder lyd stemmer ikke alltid teori. Det bør alltid lyttes frem til resultatet.

    Hva er grunn til valgte komponenter på strømmen? Er det for å være kraftig nok, eller for å rense bedre?
    Kraftig nok med god sikkerhetsmargin. Mye energireserve både i trafoer (magnetisk felt) og kondensatorer. Bare små krusninger av effektuttak, ikke i nærheten av å tømme noe.

    Og som sagt har jeg lyttet, ganske nøye også, og jeg hører ikke lenger de variasjonene i lydkvalitet og støygulv som jeg hadde tidligere.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En kan jo også spørre hva Accuphase ikke får til når en ser deres nye lytterom.
    Ok valg av norsk lyttestol i hvert fall.

    Pen liten rekke nede til høyre i racket.
    Men kanskje ingeniørene ikke holder mål?

    fyne_audio_f1_speakers_review_mono_and_stereo_matej_isak_2020_2021_2022_ - 1.jpeg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Min opfattelse af Accuphase at det er lidt kedeligt. Lidt for glat og for pæn lyd. Mangler energi og rigtige transienter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    En kan jo også spørre hva Accuphase ikke får til når en ser deres nye lytterom.
    Ok valg av norsk lyttestol i hvert fall.

    Pen liten rekke nede til høyre i racket.
    Men kanskje ingeniørene ikke holder mål?

    Vis vedlegget 743396
    Antar det er estetisk absorpsjon på feltene i veggene der. Men savner er persisk teppe eller noe sånt for å dempet gulvrefleksen. Taket ser ut som om det er gjort en seriøs jobb med. Jeg har også anlegget på siden , he he så noe gjør jeg riktig… skulle gjerne visst dimensjonene her. Jeg oppfatter Accuphase som varm , dannet klar lyd uten å bli spiss og uten å miste fokus eller detaljer. men det kan jo være utseende og øyne som lurer meg å høre det sånn.

    Skjønte ikke helt den første setningen din @ymir
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg prøver å la kritikerne høre med og uten snake oil, men er visst umulig å vise til annet enn en måling som ingen kan ta.. En kan bytte ut hele anlegget å få omtrent samme frekvens respons, så det er den minst troverdige målingen av de alle…
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er det et gæt eller ved du det faktisk?
    Jeg lagde fliser og byggede en trappe for Niels Larsen, NLE, hvor vi i pauserne talte om hi-fi og andet.
    Niels Larsen omtalte en dyr Accuphase CD afspiller, som han havde kikket i, og skiftet nogle små komponenter. Det var vist billige modstande, der var for billige. Men det var lækre apparater. Jeg har selv haft C200 og P300.
    Niels Larsen gennemgik iøvrigt mine NLE 1000, der så fornuftige. Det var et diy projekt fra før jeg købte dem. De to personer havde fjernet den orginale modstand, men den orginale var bedst.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg lagde fliser og byggede en trappe for Niels Larsen, NLE, hvor vi i pauserne talte om hi-fi og andet.
    Niels Larsen omtalte en dyr Accuphase CD afspiller, som han havde kikket i, og skiftet nogle små komponenter. Det var vist billige modstande, der var for billige. Men det var lækre apparater. Jeg har selv haft C200 og P300.
    Niels Larsen gennemgik iøvrigt mine NLE 1000, der så fornuftige. Det var et diy projekt fra før jeg købte dem. De to personer havde fjernet den orginale modstand, men den orginale var bedst.
    Okay :)
    Ja for de modeller jeg har kikket ned i med min ringe viden så de komponenter da noget dyrt ud
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn